Overig

Werkzaamheden in het openbare domein: Zoveel meer dan de gulden Middenweg

495

Dat er aan de Middenweg in Moerdijk het nodige moest gebeuren, dat was voor alle betrokkenen duidelijk. Al langere tijd staat de Middenweg op de planning voor groot onderhoud. Noodreparaties moesten de weg door de afgelopen winter heen helpen.

Maar dat gaat nu snel veranderen! In september is een start gemaakt met het vernieuwen van het asfalt; het begin van een grootschalig project, waarin veel facetten samenkomen.

Henk Schakenraad, programmamanager Infrastructuur en Beheer bij het Havenschap Moerdijk, legt uit waarom dit groot onderhoud op zich liet wachten. “Als wij in het buitendomein niet alleen onderhoud uitvoeren, maar ook wezenlijk iets gaan aanpassen, dan moet het nut en noodzaak hebben. Anders doen we het niet. Dat klinkt simpel, maar om te bepalen of iets nuttig of noodzakelijk is, heb je beleid nodig, meerjarenplannen, ambities. Of zoals ik het altijd noem: er moeten kapstokjes geformuleerd worden, waar je later alles aan op kunt hangen.” De behoefte om tal van functionele aanpassingen te doen was zowel bij de bedrijven als bij het Havenschap groot.

Aan die ‘kapstokjes’ is in de afgelopen twee jaar hard gewerkt. “Zo hebben we een wegenstructuurvisie opgesteld, duurzaamheidsbeleid geformuleerd en onze ambities rondom het spoor opgesteld. Ook hebben we in de Havenstrategie omschreven dat we willen excelleren in duurzaamheid en veiligheid. Dit geldt zeker voor onze buitenruimte, die daar een tastbaar bewijs van kan zijn.”

Op de Middenweg komt alles samen

“Elke aanpassing die in de toekomst in het buitendomein gedaan wordt, moet in lijn zijn met al deze ‘kapstokjes’”, vervolgt Schakenraad. “Zolang het totaalplaatje van alles wat we willen veranderen, niet duidelijk was, had het weinig zin om zomaar met iets te beginnen. Alles grijpt in elkaar, op de Middenweg komen meerdere vraagstukken samen: spoor, asfalt en bestrating, parkeren en wachten, riolering, en het verbeteren en verduurzamen van de openbare verlichting. Als je daar al die verbeteringen wilt doorvoeren, moet je eerst alles heel nauwkeurig in kaart brengen. We willen immers niet het risico lopen dingen in een verkeerde volgorde of verkeerde samenhang te doen, waardoor we later extra tijd en geld kwijt zijn om dat weer recht te trekken. En we willen de verbeteringen aan de Middenweg later ook kunnen doorvoeren in andere delen van het haven- en industrieterrein. Dus een goed doordacht plan met dito planning is van groot belang!”

Zeker zo belangrijk is het creëren van draagvlak voor nieuwe plannen. Schakenraad is een fervent voorstander van open overleg. Samen met alle partijen oplossingsgericht rond de tafel, waarbij er heel goed geluisterd wordt naar de wensen en de zorgen van de ondernemers. “Het geeft energie om dingen samen te doen. Ik geniet ervan als het team en de mensen rond de tafel enthousiast zijn. Dat is binnen een project je eerste winst. Als er begrip is voor elkaars standpunt en belang, als je heel actief naar elkaar luistert, dan lukt er heel veel!” aldus Schakenraad. Hij heeft groot respect voor de positieve houding en de betrokkenheid van de vele partijen waar hij in de afgelopen tijd veelvuldig mee in overleg is geweest.

Kort parkeren voor trucks

Doordat aan de Middenweg vaak trucks geparkeerd staan in de zijvakken van de weg, is het voor automobilisten en fietsers onveilig om vanuit de inritten van de bedrijven tussen de vrachtwagens door de weg op te rijden. Daar moest nodig iets aan gebeuren. “Als je uitsluitend zou sturen op veiligheid, dan zou je alle zijvakken weghalen en de weg keurig één breedte maken met duidelijke belijning en gestandaardiseerde inritten. Maar dan creëer je voor de ondernemers een probleem”, vertelt Schakenraad. Die vakken zijn namelijk nodig als kort parkeerplaats voor vrachtwagens die vanwege drukte of het regelen van papierwerk het terrein van een bedrijf nog niet op kunnen of mogen en dus even in de buurt moeten wachten. Samen met de Parkeertafel (een overlegorgaan van allerhande betrokken instanties die de parkeerproblematiek op het haven- en industrieterrein als totaal aanpakt) en de ondernemers is er, als pilot, een tussenoplossing bedacht: het aantal parkeervakken aan de Middenweg is gereduceerd. Het worden blauwe zones, waar een truck maximaal een half uur mag staan. Als de vakken vol zijn of als een vrachtwagen gedurende langere tijd moet wachten, dan moet deze uitwijken naar een lokale parking.

Groeiend parkeerprobleem wordt aangepakt

Uit onderzoek van het Havenschap blijkt dat er steeds meer trucks ‘wild parkeren’. Internationale chauffeurs die tijdens het weekend arriveren en tot maandag moeten wachten, parkeren hun trucks vaak niet op de daarvoor bestemde plekken. “Dat is een groeiend probleem voor ons terrein”, vertelt Schakenraad. “Daar moeten we samen een oplossing voor vinden, voordat het straks écht een probleem wordt. Je wilt niet overal langs de wegen vrachtwagens hebben staan, chauffeurs die her en der hun potje koken of zich staan te wassen. Als kortetermijnmaatregel hebben we tijdelijk sanitaire voorzieningen geplaatst op de bestaande lokale parkeerplaats, maar daarmee is het probleem zeker nog niet opgelost. De Parkeertafel is nog volop bezig te bedenken hoe we dit voor de toekomst structureel kunnen aanpakken.”

Veilige bewaakte spoorwegovergangen

Rond de Middenweg zijn ook diverse spoorwegovergangen, allen onbewaakt, sommigen voorzien van lichten. Wettelijk gezien is dat toegestaan, omdat de maximale snelheid van de treinen in het gebied niet hoger is dan 30 km per uur. “Maar als wij willen excelleren in veiligheid en in de toekomst meer treinen willen ontvangen, dan moeten we dit zeker nu ook gaan aanpakken”, zegt Schakenraad. In nauwe samenwerking met ProRail worden voorbereidingen getroffen om in 2017 spoorbomen bij alle overwegen te plaatsen.

Slimme verkeersregelinstallatie

Omdat de verkeersbewegingen toenemen, is het belangrijk afstemming te zoeken tussen al deze stromen. Hiervoor wordt een verkeersregelinstallatie (VRI) geplaatst. Deze nieuwe VRI stuurt zelf op een slimme manier de verkeerslichten aan, al naar gelang de drukte of stremming door het spoor. ‘s Ochtends in de piek zal het licht voor de binnenrijdende stroom auto’s bijvoorbeeld langer op groen blijven staan en bij drukte op het spoor wordt het wegverkeer geattendeerd op de verkeersroute die op dat moment wel ongehinderd beschikbaar is. Zo voorkom je verkeersstremmingen op het terrein.

“Dit soort ontwikkelingen zijn tevens van groot belang voor nieuwe ondernemers met veel verkeersbewegingen die nu overwegen zich te vestigen in Moerdijk”, vertelt Henk Schakenraad. “Als wij hen de garantie kunnen geven dat onze infrastructuur goed werkt, dan kan dat voor hen de doorslag geven hier naartoe te komen.”

Duurzame LED verlichting

Wat verder nog op het programma staat, is het vervangen van de bestaande verlichting in de straatlantaarns door LED verlichting. Een duurzame sprong voorwaarts. In de nabije toekomst wordt het bovendien mogelijk om op afstand deze verlichting te regelen, gekoppeld aan veiligheid. Zo kan er veel energie bespaard worden, door de lampen ’s avonds en ’s nachts te dimmen. Zodra er een auto voorbij komt, gaan ze automatisch harder branden. En zodra ergens op het terrein een inbraakalarm afgaat, gaat de straatverlichting op 130% en is het hele terrein fel verlicht.

Nieuw gemaal voor riolering

Asfalt, spoor, verkeersregelinstallaties, straatverlichting… en dan is er ook nog het oude rioleringsgemaal aan de Middenweg dat vervangen moet worden. Waar nu de pompen in de natte smurrie hangen, wordt in de nieuwe situatie voor een droge uitvoering gekozen. Daarbij komen de pompen in een aparte ruimte. Het gemaal moet derhalve helemaal omgebouwd worden, iets dat momenteel in een apart bouwteam verder wordt uitgewerkt.

Rekening houden met elkaar

Al die veranderingen moeten in 2018 zijn doorgevoerd. Het uitgangspunt is dat het allemaal op een maatschappelijk verantwoorde manier gebeurt: “We spenderen echt geen euro’s, omdat we het leuk vinden om geld uit te geven. Nee, we geven die euro’s uit, omdat we ervan overtuigd zijn dat die investeringen nodig en duurzaam zijn en op de meest efficiënte manier worden uitgevoerd. Alle projecten die nu op de Middenweg lopen, hangen met elkaar samen en houden heel goed rekening met alle denkbare omstandigheden. Dat komt omdat we heel goed luisteren naar en overlegd hebben met de vele betrokkenen. Ondernemers hoeven zich geen zorgen te maken dat de werkzaamheden ten koste gaan van hun bedrijfsvoering.  We vragen wel aan de omgeving om ook een beetje rekening te houden met onze opgave.”

Vragen of zorgen? Laat het weten!

Het kort parkeren in de nieuwe parkeervakken is een pilot. Het Havenschap hecht er grote waarde aan dat ondernemers of andere betrokkenen hun vragen, klachten of zorgen hierover melden. “Met elkaar communiceren is zo belangrijk”, concludeert Schakenraad. “Pas als we weten wat er leeft, kunnen we kijken of we er iets aan kunnen doen.”