Home Blog Page 186

Warm welkom op After Summer Event

0

Met meer dan 400 bezoekers is het eerste After Summer Event meer dan geslaagd te noemen. Ondanks de temperaturen die ver boven de dertig graden uitstegen, namen ondernemers en bestuurders uit de regio’s Rijnmond, Drechtsteden en Moerdijk de moeite om elkaar te ontmoeten bij Ritchie Bros, op het haven- en bedrijventerrein Moerdijk.

Op deze unieke locatie stond hen een warm welkom te wachten en niet alleen qua temperatuur. De sponsoren hadden namelijk alles uit de kast getrokken om het de relaties van Drechtsteden BUSINESS, Rijnmond BUSINESS, Re/Port of Moerdijk en de partners van het event zo veel mogelijk naar de zin te maken. Zo waren er tijdens het evenement dat plaatsvond op woensdag 14 september verschillende foodtrucks aanwezig, o.a. verzorgd door VHC Kreko Groep, die de meest heerlijke gerechten en streetfood uitserveerden. Van broodjes met ambachtelijk gemaakte saté tot aan smakelijke gekookte mosselen en van handgemaakte frites tot aan kroketten en bitterballen met liefde bereid. Op het sfeervolle terrein waren ook diverse bars te vinden waar de gasten zich te goed konden doen aan speciaal geselecteerde wijnen, bijzondere bieren en frisdranken.

Fantastisch dat u er ook bij bent!

In het welkomstwoord gaf commercieel directeur Kees van ’t Zelfde van HJ Media Producties aan verheugd te zijn over de overweldigende opkomst en de samenwerking met de sponsoren. “Mede dankzij Ritchie Bros., AA Lease, Havenschap Moerdijk, VHC Kreko, Ricoh Document Center Zuid-Holland, Euro Promo Textiel, Focs Catering, Broertjes Saté, Ger Vos Music Productions en CT-AV is het mogelijk om dit fantastische event op deze geweldige plek neer te zetten.” Dit kon Ferdinand van den Oever, directeur van Havenschap Moerdijk, alleen maar beamen. “Op een unieke locatie aan de vierde zeehaven van Nederland is het event een mooie gelegenheid om zaken te doen en om verbinding te zoeken. Fantastisch dat u er ook bij bent!”

Dit is de kans om uw netwerk te vergroten

Martin Koornneef van Ritchie Bros. zei het terrein – van ‘s werelds grootste veilinghuis van materieel en trucks die in de bouw, landbouw, transport en andere industrieën gebruikt worden – graag ter beschikking te stellen voor het event. “Dit is de kans om uw netwerk te vergroten,” sprak hij de aanwezigen toe. En dat dit niet tegen dovemans oren was gericht, bleek wel uit de geamuseerde gesprekken die volgden. In informele sfeer werd er met elkaar kennisgemaakt en werden de onderlinge banden verstevigd. En de sfeer leek er alleen maar beter op te worden door de verloting van printers die ter beschikking werden gesteld door Ricoh Document Center Zuid-Holland en de optredens van Ger Vos. De zanger genoot zichtbaar van de bijeenkomst: “Wat een fantastisch en ruim opgezet event met een zeer goede opkomst. Complimenten aan de organisatie,” zei de internationaal bekende zanger na afloop.

Een welkom initiatief

Ook Ferdinand van den Oever sprak vol lof over het After Summer Event. “Fantastisch dat er zoveel belangstelling was voor dit event van o.a. Re/Port of Moerdijk. Zoveel betrokken ondernemers uit de regio bij elkaar op het haven- en industrieterrein Moerdijk, dat moet vast veel nieuwe connecties voor eenieder hebben opgeleverd. Een welkom initiatief van HJ Media Producties, en perfect georganiseerd.” Merijn Kreté van VHC Kreko kijkt eveneens met genoegen terug op het event. “Samen met alle partners hebben we een mooie netwerkbijeenkomst kunnen neerzetten. Wij zijn zeer tevreden over de grote opkomst en de positieve reacties die wij hebben gekregen over het eten. We hebben zelfs nieuwe contacten aan het event overgehouden die enthousiast zijn over ons bedrijf en de Kreko X-mas kerstpakketten en relatiegeschenken.”

Under construction: Groots ondernemerscongres

0

“Op weg naar logistieke efficiency”

Onze regio trekt met zijn grote haven logischerwijs veel transport aan. Hoe kan dit beter en slimmer worden georganiseerd?

Logistieke efficiëntie draagt niet alleen bij aan kostenbesparingen en groei, maar heeft daarnaast ook positieve effecten op o.a. economie, milieu, veiligheid en regionale ontwikkeling. Dit en meer zal nader worden uitgewerkt tijdens een groots ondernemerscongres “Op weg naar logistieke efficiency”.

Save the date: 9 november 2016

Op woensdagavond 9 november 2016 organiseren een aantal belangrijke stakeholders op het gebied van transport en logistiek dit ondernemerscongres. We willen daarmee elkaar bijpraten over de ontwikkelingen en kansen op het gebied van transport en logistieke optimalisatie.

Keynote: Dr. Ir. Ronald Waterman…

Niemand minder dan Dr. Ir. Ronald Waterman zal de bezoekers meenemen in zijn visie omtrent dit thema. Waterman is in 50 verschillende landen actief om regeringen en instellingen te adviseren. Zijn leven staat in het teken van het vinden van  antwoorden op de vraag hoe – onder het creëren van meerwaarde – vele bestaande en komende problemen in groot-stedelijke concentraties op het gebied van ruimte, economie en milieu in onderlinge samenhang tot een gewogen oplossing kunnen worden gebracht. De voorbeelden zijn talrijk, te beginnen om de hoek: onze Randstad Holland – een meerkernige netwerk-deltametropool met een blauwgroen hart van binnen en kustgebieden aan de buitenzijde. Tijdens dit congres geeft hij zijn visie op transport en logistieke optimalisatie.

…en Prof. Dr. Harry Geerlings

Prof. Dr. Harry Geerlings is als hoogleraar verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is een autoriteit op het gebied van duurzame mobiliteit en ook hij heeft een duidelijke toekomstvisie voor onze regio. Met regelmaat geeft hij gevraagd en ongevraagd advies aan stakeholders in deze regio. Op 9 november deelt hij graag zijn visie met u.

Theaterzaal Van der Valk Ridderkerk-centrum

Het congres wordt georganiseerd in de theaterzaal van Van der Valk in het centrum van Ridderkerk, naast het gemeentehuis, Koningsplein 2, Ridderkerk. Van 19.00 tot 22.00 uur.

Via een panel, discussies, interactie en onderling netwerken, krijgt u tijdens dit congres een beter zicht op het gezamenlijk belang van overheid en bedrijfsleven aangaande optimalisatie van transport en de logistieke keten. Dit congres biedt u kennisoverdracht op het gebied van transport en logistiek. Panelleden praten u bij op het gebied van overslag, doorvoer en logistiek. Ook voor u kan het slimmer, efficiënter en duurzamer.

Meld u alvast aan voor deze bijeenkomst:

Dit kan per mail bij Annemarie van der Rhee:

am@hjmediagroep.nl

Save the date:

woensdagavond 9 november 19.00 – 22.00 uur.

Dit programma is ‘under construction’. Via onze website www.rijnmondbusiness.nl en in ons volgende magazine presenteren wij u het complete programma. Graag tot ziens op 9 november!

Sfeervolle BOB borrel met heerlijke oesters en mosselen bij Delta Hotel in Vlaardingen

0

“Het heeft zo zijn voordelen om lid te zijn van de Vrienden van BUSINESS,”  sprak een van de bezoekers aan de BOB borrel op dinsdag 30 augustus bij het Delta Hotel in Vlaardingen. “Dit jaar hebben we al een flink aantal interessante en sfeervolle bijeenkomsten gehad en nu vandaag weer een boeiende masterclass over de veranderingen in de Wwz door Schouten Zekerheid en Ten Holter Noordam Advocaten en aansluitend nu weer een fantastische BOB borrel met collega ondernemers waarmee ik kan netwerken. Met een glaasje Prosecco als welkomstdrankje heb ik eerst even heerlijk op het buitenterras van het uitzicht staan genieten.” “Net een levend schilderij he?,” vult een zakenrelatie aan. “Inderdaad en zojuist enkele lekkere oesters van de Oesterparel op en nu aan de mosselen.  Het is weer goed verzorgd. Dat is het eigenlijk altijd bij de BOB borrel. Een uitstekende combinatie van kennisvermeerdering, lekker eten en drinken en netwerken. Een prima concept en eigenlijk onvoorstelbaar dat jullie dit zo kunnen organiseren voor zo’n laag bedrag aan lidmaatschap.”

Zo’n tachtig ondernemers genoten deze middag volop van het gebodene en gingen graag met elkaar in gesprek over de zojuist opgedane kennis over de veranderingen in de Wwz en andere zakelijke ontwikkelingen.

Rijnmond BUSINESS bedankt het Deltahotel en Oesterparel voor de uitstekende en gastvrije verzorging van deze BOB borrel.

Schouten Zekerheid en Ten Holter Noordam Advocaten voor het verzorgen van de masterclass en de bezoekers voor de aanwezigheid deze middag.     

Samenwerken en elkaar versterken met PORT OF BUSINESS

0

Gekend en herkend te worden is van eminent belang bij het ondernemerschap. Onbekend maakt immers onbemind. Maar om succesvol te zijn gaat het om meer dan alleen een goede naamsbekendheid.

Welke producten of diensten lever je bijvoorbeeld. Is er markt voor, welke waarde kun je als ondernemer met je bedrijf toevoegen, ben je service- klantgericht, ben je betrouwbaar en is de prijs-prestatieverhouding in balans. Zaken die allemaal moeten kloppen. Daarnaast zijn facetten als ben je actief in netwerken, zijn het de juiste netwerken en hoe vermarkt je je product of dienst, factoren die de mate van succes beïnvloeden.  Op het gebied van marketing en communicatie is het tenslotte van belang een goede communicatiemix te hanteren, gericht op de juiste doelgroep. Juist op de laatste twee punten biedt PORT FOR BUSINESS toegevoegde waarde.

HJ Media Producties is onder meer uitgever van de gerenommeerde zakenmagazines Rijnmond BUSINESS, Drechtsteden BUSINESS en Re/Port of Moerdijk. Maar eveneens van de titels INSIGHT en Ridderkerk Leeft! Met de ‘Vrienden van BUSINESS’ beschikt HJ Media Producties tevens over een actieve businessclub, organiseren we masterclasses over diverse onderwerpen, beschikken over actuele websites, vervaardigen nieuwsbrieven, bedrijfsfilms en organiseren en participeren (in) evenementen.

Verbreding, versterking en verdieping van BUSINESS platform

Om het voor de ondernemers en bestuurders in onze regio nog interessanter te maken met ons samen te werken verbreden en versterken wij onze organisatie steeds verder. Door zaken alleen op te pakken ga je misschien sneller, maar door samenwerking kom je verder. Dit laatste is ook ons motto. Reden waarom Hendrik Jan van der Rhee en Kees van ’t Zelfde eerder samenwerking met elkaar hebben gezocht en nu samen met Cees Vingerling een volgende stap maken met de verdere verbreding, versterking en verdieping van het BUSINESS platform.

Hendrik Jan van der Rhee: “Met onze organisatie bieden wij ondernemers en bestuurders zowel online als offline al een geweldig pakket aan mogelijkheden. Maar stilzitten is voor ons geen optie en we krijgen bovendien steeds vaker specifieke vragen vanuit de markt. Voor ons dan ook redenen genoeg om nieuwe mogelijkheden te creëren om de markt nog beter te kunnen bedienen. We ontwikkelen momenteel een platform voor de regio Drechtsteden, Moerdijk en Rijnmond waarbij wij ondernemers en bestuurders een op maat gesneden lidmaatschap aanbieden. Overall ziet het er uit als een bijenkorf, waaruit je naar eigen behoefte en wensen een pakket kunt samenstellen.”

Kees van ’t Zelfde: “Met onze titels, maar ook met de online mogelijkheden en de BUSINESS club, zijn wij al voor bijzonder veel partijen een belangrijke en interessante partner voor alles wat te maken heeft met commerciële communicatie. Maar de huidige ontwikkelingen en behoeften die ondernemers en bestuurders hebben, hebben ons aan het denken gezet. We bieden straks met ons platform een dusdanig pakket dat het voor elke ondernemer en bestuurder interessant is om zich bij ons aan te sluiten. Of het nu gaat om een ZZP’ er of een multinational, een kleine gemeente of om de grote steden in ons verzorgingsgebied, wij brengen u met de juiste en gewenste personen in contact.

Mede omdat je door samenwerken verder komt en ik Cees Vingerling al heel lang ken, hebben we contact met hem gezocht en hebben we onze ideeën met hem besproken. Cees bleek meteen enthousiast en zag een samenwerking met ons helemaal zitten.

Cees Vingerling: “klopt, Kees en ik kennen elkaar al vele jaren. Enerzijds vanuit de periode dat ik nog werkzaam was bij de Rabobank en anderzijds hebben we samen eerder al verschillende projecten gedaan. Onze kennis en ervaring sluit goed op elkaar aan. De plannen die nu in ontwikkeling zijn zie ik absoluut als een geweldige opportunity voor deze regio. Gedrieën zijn we bezig de plannen verder te vervolmaken en vervolgens gaan we ermee aan de slag. Samen beschikken we nu al over een enorm netwerk en dat gaan we zeker verder uitbouwen. De nadruk zal hierbij zeker komen te liggen bij kennis en kennissen delen. Dit om een extra kwaliteitsimpuls te geven aan organisaties en het bewerkstelligen van nieuwe relaties!”

Hendrik Jan: “om alvast een indruk te geven welke kant het op gaat, hiermee een ruwe opsomming:  wij bieden de markt straks verschillende lidmaatschappen aan op elk gewenst niveau. Hierbinnen vallen vervolgens masterclasses, netwerkevents, congressen, seminars, beurzen, online en offline mogelijkheden en nog veel meer.”

Kees van ’t Zelfde vult Hendrik Jan tenslotte nog aan: “ook met in company bijeenkomsten cq rondetafelgesprekken, met door de opdrachtgever gewenste deelnemers, met of zonder publicatie in de bladen of via een bedrijfsfilm behoren tot de mogelijkheden. Alle dwarsverbanden, zowel off- als online zijn middels PORT FOR BUSINESS mogelijk!”

Postillion Hotels wint ‘head first’ steeds meer terrein

0

Postillion Hotels voelt zich, anderhalf jaar na de overname van het congrescentrum Beurs-World Trade Center Rotterdam, ontzettend thuis in de stad. Een gesprek met directeur Erik-Jan Ginjaar over gewoon doen, een persoonlijke aanpak, People’s Business en de opening van een nieuwe vestiging op het terrein van de Kauwgomballenfabriek in Amsterdam.

Postillion Convention Centre WTC Rotterdam werd 18 maanden geleden geboren. Hoe heeft Postillion Hotels zich gedurende die periode genesteld op de Rotterdamse markt? “We hebben dat aangepakt op de voor ons kenmerkende wijze: head first. Dat houdt in dat we eerst doen en dan denken. We zijn in april 2015 gewoon maar begonnen. Het was onze eerste overname. Op het moment dat het woord ‘Postillion’ op de gevel werd geplakt, zijn we er vol voor gegaan. Zonder dat we overal vanaf wisten. Achteraf hebben we in de beginfase best wat dingen onhandig aangepakt. Dat was echter wel altijd met de beste bedoelingen. Onderweg hobbels tegenkomen is ook helemaal niet erg. We zijn een lerende organisatie. Leerzaam, gaaf en succesvol: zo zou ik onze start in Rotterdam typeren. Er is natuurlijk ook veel vanaf het eerste moment goed gegaan. De Rotterdamse no-nonsense mentaliteit past ons bijvoorbeeld heel goed. Ook wij staan gewoon met onze voeten in de klei en zijn onverschrokken in dit avontuur gestapt. De contacten met partijen als de gemeente, CHIO en Rotterdam Partners zijn heel goed. Voor een groot deel spreken we dezelfde taal. Dat scheelt enorm.” Kenmerkend voor de visie van Postillion Hotels is zakendoen zonder dat het op zakendoen lijkt. “Wij hangen het credo ‘doing conventions the onconventional way’ aan. Tijdens een eerste gesprek met een mogelijke klant gaat het vaak veel meer om de vraag of we bij elkaar passen en of er een klik is dan direct om het hoe en wat omtrent een congres. Wij kunnen een congres namelijk het beste faciliteren op het moment dat wij de visie en achterliggende gedachte van een klant totaal begrijpen. Die persoonlijke aanpak levert congressen op die hun doel niet voorbijschieten. Uiteindelijk is het het allerbelangrijkste om de klant aan te voelen. Dus wanneer die zegt: ‘stop eens met dat slappe gelul, ik wil gewoon een zaal huren’, is er bij ons ook de flexibiliteit om aan die wens gehoor te geven.”

‘Kritisch zijn op jezelf hoort ook bij ondernemen’

In januari vond het netwerkevenement People’s Business voor de zeventiende keer plaats. Voor Postillion Hotels was het de eerste keer als organisator. Ook de nieuwe wereld van beurzen werd ‘head first’ binnengestapt. “Vrij snel na de overname van Beurs-World Trade Center Rotterdam zeiden wij met onze grote waffel: we gaan door met de beurzen Marathon Sport Expo en People’s Business en maken het groter en leuker dan voorheen. We vergaten voor het gemak even dat het beurzenspectrum ook totaal nieuw voor ons was.” Dat weerhield Postillion Hotels er niet van om met frisse blikken, nieuwe ideeën en enthousiaste mensen diverse vernieuwingen door te voeren. De bezoekersaantallen liepen de laatste jaren wat terug. Door het aanbod meer af te stemmen op behoeften van bezoekers werd gepoogd meer aanloop te realiseren. Meer dan voorgaande jaren lag de nadruk bij People’s Business 2.0! op het ontmoeten van potentiële nieuwe zakenpartners en -relaties, het samenwerken en elkaar daardoor versterken. Met een uitgebreid kennisprogramma, ontmoetingsactiviteiten, een nieuwe ‘look and feel’,  indeling van de stands, catering en entertainment, werd het onderling netwerken extra gestimuleerd. Ginjaar is deels tevreden over de vorderingen die het afgelopen jaar zijn gemaakt. “Het nieuwe onderdeel ‘People’s Academy waarbij bezoekers de mogelijkheid hadden om masterclasses van inspirerende sprekers te volgen, is goed ontvangen. Ook het zakelijke speeddaten heeft potentie, al moeten we erop letten om grote bedrijven tijdens zo’n gelegenheid niet te koppelen aan ZZP’ers. Die hebben in de regel te weinig raakvlakken. Op de muzikale aankleding ontvingen wij ook goede reacties, al was de Rotterdam Hall wellicht niet de beste locatie voor optredens. In de evaluatie zijn de positieve en negatieve punten besproken. Kritisch zijn op jezelf hoort ook bij ondernemen. Ik voel dat er een stap in de goede richting is gemaakt. Voor de komende editie van januari 2017 geldt dat we gaan doorpakken op de ingeslagen weg. We zijn een stuk eerder begonnen met de voorbereidingen, om alles nog beter te laten verlopen. Bovendien willen we van People’s Business meer maken dan een jaarlijks tweedaags event. Zo organiseren wij deze maand alvast een People’s Academy met interessante sprekers en volgt in oktober People’s Network. Op die manier trachten wij People’s Business al eerder in de hoofden van mensen te krijgen.” Het staat in ieder geval als een paal boven water dat het organiseren van beurzen binnen Postillion Hotels naar meer smaakt. “We richten ons steeds meer op de zakelijke markt en een beurs als People’s Business goed neerzetten sluit daar natuurlijk naadloos op aan. Het is echt een hele mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Nieuwe vestiging in Amsterdam

Postillion Hotels heeft een landelijk aanbod van hotels met vergaderfaciliteiten in Dordrecht, Arnhem, Amersfoort, Utrecht Bunnik, Deventer en Haren. Zeer binnenkort komt daar een vestiging in Amsterdam bij. “Dat was een langgekoesterde wens. Met deze uitbreiding versterken wij onze positie op de zakelijke hotelmarkt. Ons concept Meet Work Stay, dat zich richt op de zakelijke reiziger die veel onderweg is en het maximale uit de dag wil halen, wordt uiteraard ook in Amsterdam uitgerold. Vergaderen, werken en verblijven centraal stellen werkt gewoon goed, merken wij op onze andere locaties.” Het congrescentrum opent eind september de deuren en biedt plaats aan 1500 gasten. Medio 2017 volgt het hotel. Verdeeld over 16 verdiepingen is er plek voor 256 hotelkamers, een receptie, bar, ontmoetingsruimten, een restaurant en een lounge. “De locatie bij de Kauwgomballenfabriek past goed bij Postillion Hotels. In het voormalige Maple Leaf complex werd vroeger kauwgom gemaakt voor merken als Sportlife en Xylifresh. Net als wij oer-Hollandse bedrijven met lef. Het is een mooi stukje geschiedenis. We zoeken altijd wel naar zulke verhalen. Het WTC in Rotterdam is ook een icoon in de Nederlandse geschiedenis. Postillion Hotels past daarbij. Wij waren bijvoorbeeld ook de eerste hotelketen die zich in Nederland langs de rijksweg vestigde.” Met de opening van een hotel in de hoofdstad is de logische vraag of er ook ambities zijn voor het openen van een vestiging in Rotterdam? “Jazeker, ook dat is iets wat wij heel graag willen. Wanneer wij de beschikking hebben over hotelkamers in het WTC versterken wij niet alleen onze positie, maar komen we ook tegemoet aan de wens van veel van onze zakelijke klanten. Inpandig bedden kunnen aanbieden ten tijde van een congres is natuurlijk een grote pré. We zijn nu in onderhandeling met verhuurders. In welk stadium die verkeren, kan ik niet zeggen. Maar er wordt gepraat, dus dat biedt hoop en perspectief.” De rest van het jaar ligt de focus van Postillion Hotels naast de opening in Amsterdam met name op het bedrijfsbreed warm houden van de banden met de nationale en internationale congresmarkt. “We hebben onze salesafdeling recentelijk zo opgedeeld dat we ons nog meer kunnen verdiepen in het type klant dat we over de vloer krijgen. Wie komt er over de vloer en wat zijn de verwachtingen omtrent onze dienstverlening? Dat gaan we nog beter in kaart brengen, zodat we onze klantcontacten verder kunnen perfectioneren. De essentie van werken in deze branche is omgaan met mensen. Postillion Hotels blinkt daar al aardig in uit, maar er is altijd ruimte voor verbetering.”

Pieter Zwart van Coolblue een van de drie finalisten EY Entrepreneur Of The Year 2016

0

De finalisten voor de prestigieuze titel EY Entrepreneur Of The Year 2016 zijn bekend. Dit jaar presenteerden 13 genomineerde ondernemers zichzelf tijdens de jurydag in de Kuip in Rotterdam aan een onafhankelijke jury.

De ondernemers worden beoordeeld op criteria zoals passie en overtuiging, innovatie, waardecreatie, financiële prestaties en hun bijdrage aan de samenleving. De winnaars in de twee categorieën worden tijdens de finale op 6 oktober a.s. in Kunstmin bekendgemaakt.

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt jaarlijks in ruim zestig landen uitgereikt en is bedoeld om succesvol ondernemerschap te belonen en zichtbaar te maken. Op deze manier inspireren deze succesvolle ondernemers anderen en motiveren hen met hun visie, passie, overtuiging en excellent leiderschap. De Nederlandse winnaar in de categorie EY Entrepreneur Of The Year neemt deel aan de internationale verkiezing EY World Entrepreneur Of The Year. Deze verkiezing vindt in juni 2017 plaats in Monaco.

Ernst Groenteman, Programma Directeur van EY Entrepreneur Of The Year: ‘Deze 7 finalisten zijn disruptief zowel in de traditionele als in een nieuwe industrie. Het ondernemerschap spat er vanaf! We zien deze finalisten als legacy builders die iets bijzonders doen.’

 Jury

De selectie van finalisten wordt verzorgd door een deskundige, onafhankelijke jury onder leiding van juryvoorzitter Hans Biesheuvel. Onder de juryleden bevinden zich voormalige winnaars, bestuurders uit het bedrijfsleven en andere deskundigen. Per categorie zijn specifieke deskundige jury’s samengesteld.

Over de EY Entrepreneur Of The Year verkiezing

De finalisten zijn gekozen binnen een selectietraject waaraan een grote groep ondernemers deelnamen. EY werkt voor de Entrepreneur Of The Year-verkiezing samen met het ministerie van Economische Zaken, de NVP en VNO-NCW. De competitie Entrepreneur Of The Year is verdeeld over twee categorieën: EY Entrepreneur Of The Year en EY Emerging Entrepreneur Of The Year. De EY Entrepreneur Of The Year winnaar is automatisch genomineerd voor de verkiezing van de beste ondernemer ter wereld: EY World Entrepreneur Of The Year. Deze wordt in juni 2017 in Monaco gehouden. www.ey.nl/eoy

MVO Procurement Solutions

0

Duurzaam inkopen en aanbesteden is een vak apart!!

Mieke van Oers is de drijvende kracht achter MVO Procurement Solutions, het bedrijf dat zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord inkopen en duurzaam ondernemen. Met ruim 20 jaar ervaring bij onder andere het Havenbedrijf Rotterdam is Van Oers gepokt en gemazeld en het vaste aanspreekpunt voor vele klanten. Dit aanvankelijk in de regio Rijnmond en Zuid-Holland. Als partner van MVO Nederland en haar grote netwerk beslaat het werkgebied inmiddels heel Nederland.

“We willen graag onderscheidend zijn op het gebied van duurzaam aanbesteden (EU, Nationaal en onderhands) & inkopen. Hiermee leveren we een belangrijke bijdrage aan duurzaam ondernemen. Wij adviseren, ondersteunen en begeleiden onze klanten bij alle vormen van aanbestedingen en inkooptrajecten voor het MKB en aanbestedende diensten (zoals Rijksoverheden, Gemeenten en Provincies). Voor het MKB leveren we dezelfde dienstverlening als ‘bid manager’.

Mijn expertise ligt door mijn werkverleden vooral bij de Maritieme sector en de wereld van Veiligheid, Rampenbestrijding, Orde en Handhaving (onderdeel Ministerie van Veiligheid en Justitie). Door mijn werk voor het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), het kenniscentrum voor de Veiligheidsregio’s in Nederland, heb ik bovendien veel kennis en ervaring opgebouwd op het gebied van de Brandweer, Politie en de Ambulancedienst.”

Duurzaamheid als basis voor bestaansrecht

“De noodzaak van een meer duurzame economie wordt steeds urgenter, het proces gaat sneller en de materie wordt steeds omvangrijker”, aldus Van Oers. “We merken dan ook dat heel veel bedrijven moeite hebben met duurzaam aanbesteden en inkopen of in te schrijven op (semi)overheidsopdrachten. Zij worstelen met aanbestedingsdocumenten, met de nieuwe Eigen Verklaring (Uniform Europees Aanbestedingsdocument: UEA) of andere aspecten van de  Aanbestedingswet, die per 1 juli jl. ook nog eens is veranderd. Tegelijkertijd beseffen bedrijven ook dat duurzaamheid en circulaire economie onontkoombaar zijn om hun bestaansrecht in de toekomst te behouden.”

“Duurzaamheid heeft de toekomst, is winstgevend en juiste inkoop levert hier een belangrijke bijdrage aan!”

Van zand tot klant

“MVO Procurement Solution levert een belangrijke bijdrage aan een duurzame wereld en maatschappij door duurzaamheid een onlosmakelijk onderdeel te maken van inkoop (beleid, proces, uitvoering). Door deze vervolgens op geheel eigen wijze te integreren in de keten van “zand tot klant”, ontstaat een win-win situatie in de keten. Wij leggen onze klanten bovendien uit dat duurzaamheid en ondernemen niet op gespannen voet met elkaar behoeven te staan, maar elkaar juist kunnen versterken.

Inschrijven van opdrachten bij overheidsdiensten en gemeenten blijft een uitdaging. Er wordt steeds meer van bedrijven gevraagd om te kunnen blijven voldoen aan de geschiktheidseisen en gunningscriteria die gesteld worden aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zoals Social return. Wij begeleiden onze klanten hierbij en optimaliseren gedurende het proces bovendien hun inkoop. En dat werpt absoluut zijn vruchten af, en dat niet alleen in de portemonnee.”

 

www.mvoprocurement.nl

 

MVO Festival

0

Maatschappelijke organisaties, bedrijven en de BusinessClub uit Prins Alexander hebben de handen ineen geslagen voor een spraakmakend MVO Festival op 11 oktober 2016.

Na de succesvolle eerste editie staan op 11 oktober aanstaande de deuren van Recreatiecentrum Zevenkamp wagenwijd open voor ondernemers, maatschappelijke organisaties en bewoners voor een evenement dat in het teken staat van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Het initiatief voor het organiseren van de tweede editie van dit veelzijdige festival, is genomen door de Gebiedscommissie Prins Alexander, welzijns- en maatschappelijke organisaties Stichting Buurtwerk Alexander, Ons Alexander, Dock, Orion, Sportfondsen Zevenkamp en het bedrijfsleven vertegenwoordigd door de BusinessClub Prins Alexander.

Het wordt een inspirerend en grootschalig evenement waar bewoners, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties elkaar ontmoeten en waar vraag & aanbod samenkomt. Hierdoor zal actief een ruilhandel op gang gebracht worden en ontstaan er waardevolle nieuwe contacten, netwerken en samenwerkingsverbanden.

De beursvloer zal worden geopend door de directeur MVO Nederland, mevrouw M. van der Heijden.

Naast het vraag en aanbod aspect worden de bezoekers en deelnemers dit jaar op het kennisplein actief geïnformeerd over de participatiewet.

Tot slot worden de bewoners in de gelegenheid gesteld “bewonersinitiatieven” in te dienen. Deze initiatieven worden dezelfde avond nog beoordeeld door de Gebiedscommissie.

Op de beursvloer van het MVO Festival in de sportaccommodatie van Recreatiecentrum Zevenkamp, gevestigd aan de Zevenkampse Ring 301, zullen maatschappelijke organisaties en ondernemers zich van 16.00 uur tot 21.00 uur met informatiestands presenteren aan het publiek. Voor een kosteloze informatiestand kunnen ondernemers contact opnemen met de afdeling Backoffice van het MVO Festival, Carola Kalishoek (M: 06 – 215 135 28).

Het MVO Festival is mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van de gebiedscommissie Prins Alexander.

Bewoners en ondernemers zijn van harte welkom op het  MVO Festival!

Noteer alvast in uw agenda 11 oktober van 16.00 uur tot 21.00 uur

Kennissessie eigenrisicodragerschap en Wet werk en zekerheid

0

In een zaal van het fraaie en gastvrije Deltahotel in Vlaardingen met prachtig uitzicht op de Maas vond dinsdag 30 augustus een kennissessie over de marktontwikkelingen op het gebied van eigenrisicodragerschap en de Wet werk en zekerheid plaats.

Samen met Schouten Zekerheid en Ten Holter Noordam advocaten organiseerde dit blad voor haar leden en relaties deze kennissessie, voorafgaand aan de Business Ontmoet Business (BOB) bijeenkomst.

Namens Schouten Zekerheid presenteerde Francisca Dubbeldam, specialist Zorg en Inkomen, de doelstellingen voor deze kennissessie. Francisca: “Wij hebben het doel om u aan het eind van deze kennissessie helder te hebben uitgelegd welke maatregelen er genomen zijn om meer evenwicht in de markt te krijgen tussen de publieke en private oplossingen. Duidelijk te maken hoe verzekeraars grip op uw verzuim willen krijgen om de financiële gevolgen te kunnen beperken en praktische handvatten mee te geven om te kunnen bepalen of u eigenrisicodrager moet worden of blijven.”

Vervolgens ging ze in op de ontwikkelingen op het gebied van de Ziektewet en WGA, loondoorbetaling, vast of flex en de wijzigingen die per 1 januari 2017 op stapel staan. Maar ook over het doel van de wetgever. De uiteindelijke conclusies volgens Francisca Dubbeldam: “Positieve zaken: U kunt nu niet onverzekerd raken. Niemand valt tussen wal en schip. ERD mogelijkheid voor flex; meer grip op re-integratie mogelijk.

Negatief: ERD betekent werk aan de winkel voor een werkgever! Verplichtingen vanuit verzekeraar, bijvoorbeeld tijdige ziekmelding. Langdurig verbonden blijven aan voormalig werknemer.”

Vervolgens kwam de premiedifferentiatie ZW en WGA aan de orde. Via een aantal rekenvoorbeelden liet Francisca de aanwezigen zien welke veranderingen ons te wachten staan en wat de financiële gevolgen (kunnen) zijn.

Pascal Kruit, Advocaat Arbeidsrecht bij Ten Holter Noordam advocaten ging vervolgens in op de arbeidsrechtelijke complicaties van al deze veranderingen, zoals Loonbetaling en re-integratie. Ketenregeling en Bezava en Ziekte, ontslag en transitievergoeding.

Aan het eind van de kennissessie was de conclusie dat er werk aan de winkel is.

De advisering rondom het eigenrisicodragerschap is maatwerk.

Dat dit onderwerp een hot item is bleek wel uit het feit dat er, zowel tijdens, als na de pres

entaties, volop vragen werden gesteld door de aanwezige ondernemers.

Het netwerkboek van Rob Tol geheel vernieuwd

0

De man die de kunst van het netwerken in onze regio op de kaart heeft gezet, heet Rob Tol.  Hij is bekend van Tol Marketing & Communicatie en De NetwerkAcademie. Eigenlijk wilde hij zijn bestseller Het Netwerk Boek uit 2008 met enkele aanpassingen laten herdrukken. Sinds die tijd bleek er zoveel veranderd te zijn dat hij besloot om het geheel te vernieuwen.

Op vrijdag 2 september 2016 vond de goedbezochte boekpresentatie van het vernieuwde netwerkboek plaats in de kelder van Rotterdamse boekhandel Donner, die tijdelijk huist in het gebouw van de ABN AMRO. De bezoekers zaten letterlijk in de voormalige kluisjesruimte. De nog aanwezige kluisjes stonden een piepklein stukje open. Heel toepasselijk, want tijdens de boekpresentatie, en vooral de inspiratiesessie Geven & Gunnen, zette Tol de kluis open naar netwerksucces.

“Om een beter beeld te krijgen, moet je het boek natuurlijk lezen. Ongeveer 10% van de mensen is een geboren netwerker, 10% heeft er geen aanleg voor en 80%  heeft netwerkcapaciteiten die verbeterd kunnen worden,” luidt de ervaring van Tol.

Het boek is geschreven voor de 80% die niet slecht bezig, maar beter zou kunnen netwerken. Een van de redenen van de nieuwe versie is de vlucht die sociale media heeft genomen. Niemand die resultaatgericht wil netwerken, kan het buiten beschouwing laten. Tol gelooft in de combinatie online met offline.

Het Netwerkboek staat vol Do’s & Don’ts rond netwerken, succesverhalen, oefeningen, tips voor personal branding, zakelijk netwerken en interviews met Wim van Sluis, Annemarie van Gaal, Aad Ouborg, Iris Brik en nog meer  bekenden uit het bedrijfsleven.

Het Netwerkboek, Rob B. Tol, verkrijgbaar via de (online)boekhandel en www.NetwerkAcademie.nl € 22, 50. Een must voor de zakelijke boekenkast.