Home Blog Page 191

VAN DER MARK LOGISCH IN LOGISTIEK

0

‘Als een klant kiest voor ons, dan kiezen wij voor de klant en rijden we ook in de kleuren van de klant’

De gele vrachtwagens van Van der Mark (VDM) uit Oud-Beijerland, de oplettende automobilist komt de opvallende combinaties steeds vaker tegen. “Er rijden er nog heel veel meer, maar een groot deel rijdt rond in de huisstijl van de klanten want wanneer klanten kiezen voor ons dan kiezen wij voor de klanten. Daarbij past dus ook dat we kleurrijk reclame voor ze rijden,” legt Simon van der Mark uit. Het is juist die klantgerichtheid en de persoonlijke aandacht waar VDM zo om wordt gewaardeerd. “En natuurlijk de stiptheid,” voegt de goedlachse transportondernemer toe, “maar het is waar dat onze chauffeurs verder gaan waar anderen stoppen. Hartje centrum, drie hoog, tweede deur links? Geen enkel probleem!”

Niets is een probleem voor Van der Mark dat beschikt over een uiterst moderne vloot waarmee ook de soms lastig toegankelijke binnensteden moeiteloos beleverd kunnen worden. VDM heeft alle vervoersmodaliteiten in huis en kijkt per situatie wat de slimste oplossing is. “Lastig komt in ons woordenboek simpelweg niet voor. Wij ontzorgen onze klanten zodat die zich kunnen focussen op hun core business, want waarom zou je je als bedrijf willen bezighouden met logistiek? Dat moet gewoon goed geregeld zijn en daar wil je verder geen omkijken naar hebben. Die zekerheid bieden wij onze relaties en daar gaan we heel ver in.” Een typisch voorbeeld daarvan is de op 1 juli officieel bekrachtigde samenwerkingsover-eenkomst met ITH Complast/Pack-It.

VDM gaat voor deze gerenommeerde leveran-cier van verpakkingsmaterialen en dispo-sables, alle op- en overslagactiviteiten inclusief de transporten coördineren. “We zijn al gestart en per 1 januari 2017 zullen alle logistieke activiteiten zijn overgeheveld. De mensen uit Wijchen komen bij ons in dienst en wij gaan gebruik maken van de opslagcapaciteit daar, in combinatie met onze magazijnen in Oud-Beijerland,” licht Simon van der Mark toe. De verregaande samenwerking past in de uitge-zette groeistrategie. In Oud-Beijerland beschikt VDM al over ruim 13.000 vierkante meter aan magazijnruimte en momenteel loopt de vergunningsaanvraag voor de nieuw-bouw van nog eens 3.000 vierkante meter opslagruimte en extra dock-shelters.

“Ik promoot altijd dat je moet doen waar je goed in bent. Dáárin moet je excelleren en de beste willen zijn en de rest laat je over aan specialisten. Logistiek is ons vak. Opslag, overslag én natuurlijk waarde toevoegen aan de logistieke keten passend bij de klant-behoefte want het draait meer en meer om value add.” In januari 2016 koos ook Hoeksche Chips al voor VDM die de logistiek ook al sinds jaren mag verzorgen voor Van Oordt PortionPack, Lucite International, Koni, Kogros, Jimmy’s Popcorn etc.

Van der Mark vierde het eeuwfeest in 2010 en is in die 106 jaar tijd uitgegroeid tot een
gerespecteerd logistiek dienstverlener waarbij de dienstverlening is geëvolueerd tot een hoogwaardige, logistieke totaaloplossing. “Wij zijn het logische, logistieke verlengstuk van onze klanten en voor elk vervoervraagstuk hebben wij de passende oplossing.”

De diensten kunnen – naast de klantspecifieke value add-activiteiten – worden onderverdeeld in fysieke distributie, transporten en grou-pagevervoer. VDM is de betrouwbare partner voor het verzorgen van nationale en inter-nationale transporten. “Door de jarenlange ervaring weten we als geen ander wereldwijd de weg en zijn we bekend met alle administra-tieve formaliteiten, wet- en regelgeving. Gegarandeerde, snelle levering op elk adres in Europa. Correct en volgens afspraak.”

Groupage – de vaste lijndiensten in eigen beheer – is een van de specialisaties. “Wij bezorgen dagelijks op 250 adressen in Nederland en rijden elke dag op heel West-Europa. Wij zijn overal thuis en houden ervan grenzen op te zoeken en grenzen te verleggen.” VDM is AEO-gecertificeerd en beschikt over Douaneloodsen.

Van der Mark verzorgt de opslag en behan-deling van uw goederen, van één pallet tot uw gehele productvoorraad. Daarbij kunnen wij de volledige goederenstroom voor u beheren – vanaf het moment van productie tot aan levering aan de ontvanger en zo nemen we u de gehele logistieke zorg uit handen. Voor aanvullende logistieke dienstverlening zoals container handling, order picking, palleti-seren, sorteren en labelen, ompakken en herverpakken, land- en klantspecifiek maken, Douane- en documentenafhandeling, voor-raadbeheersing en invoicing, bent u bij Van der Mark aan het juiste adres.

Roze Bubbels & Paarden borrel tijdens het CHIO

0

Het is misschien wel één van de meest toonaangevende netwerkevents van Rotterdam: het CHIO dat van 23 tot en met 26 juni 2016 plaatsvond in het Kralingse Bos.

Tijdens het Concours Hippique International Officiel is het zogeheten Stroodorp de place to be om mensen te spreken en te ontmoeten. Op deze plek vindt sinds enige jaren ook de Roze Bubbels & Paarden borrel plaats. PR bureau MissPublicity organiseert deze jaarlijkse borrel samen met het CHIO met als doel media en business bij elkaar te brengen.

Een keur van interessante gasten verzamelde zich dit jaar pal voor het grote podium waar bij aanvang van het event Roze Bubbels & Paarden de BNR uitzending Friday Move te volgen was. Voor een borrel waar media en business elkaar ontmoeten een prachtige locatie. Zoals de naam al zegt, vloeit tijdens de borrel de rosé Moët & Chandon champagne veelvuldig. Lekker eten was er natuurlijk ook: Japans fingerfood in gelakte dozen, oesters met appel en rode kool en een krokantje van zeewier met rode biet. Deze laatste twee bites werden ter plekke bereid door aanstormend culitalent Merijn Sips, de nieuwe chef van het onlangs gerestylede Café Rotterdam. De borrel vloeide naadloos over in het feestgewoel van het Stroodorp dat tot middernacht duurde.

WOENSDAG 14 SEPTEMBER 2016: Groot netwerkevent voor ondernemers en bestuurders op Haven- en Industrieterrein Moerdijk

0

Woensdag 14 september organiseert dit magazine in samenwerking met Re/Port of Moerdijk, Drechtsteden BUSINESS, Havenschap Moerdijk, Ricoh Document Center Zuid-Holland, AA Lease, VHC Kreko, Ritchie Bros en Euro Promo Textiel, een netwerkevent voor ondernemers en bestuurders op Haven- en Industrieterrein Moerdijk (Zevenbergen).

Na het idee van de redactie om dit najaar een groot netwerkevent te organiseren zijn we op zoek gegaan naar samenwerking met andere partijen uit de regio. Aangestoken door ons enthousiasme hebben we diverse sponsoren bereid gevonden om het event te ondersteunen.

Na een positieve ontvangst bij Ritchie Bros werd al snel duidelijk dat het evenement plaats zal gaan vinden bij ’s werelds grootste industriële veilinghuis op 14 september a.s. De belangrijkste doelstelling van het event is om ondernemers en bestuurders die op het Haven- en Industrieterrein Moerdijk en omgeving zijn gevestigd met elkaar kennis te laten maken en/of de onderlinge banden te verstevigen. Maar ook om de ondernemers uit de regio Rijnmond en Drechtsteden met de regio en met elkaar kennis te laten maken.

Alle gasten kunnen deze middag onder het genot van live entertainment, verzorgd door Societyzanger Ger Vos, kennis met elkaar maken. VHC Kreko zal deze middag vanuit diverse hippe Foodtrucks de hapjes en drankjes verzorgen. Tevens zullen alle sponsoren zich presenteren met een informatiestand.

Het event is een mooi moment om de zomer af te sluiten met collega-ondernemers en vooruit te kijken naar een succesvol najaar! Zorg dus dat u erbij bent en dat u zich op tijd aanmeldt via onze aanmeldlink op de website: www.reportofmoerdijk.nl

Graag tot ziens op 14 september!

Mosselen aan de Maas wordt Port Exhibition Rotterdam 2017

0

De organisatie van het evenement ‘Mosselen aan de Maas’ gooit het roer drastisch om.

Organisator Jan de Klerk: “Zelfs de naam is veranderd: het evenement heet nu Port Exhibition Rotterdam 2017 met als subtitel ‘Mosselen aan de Maas’. Port Exhibition Rotterdam 2017 zal zich volledig gaan richten op bedrijven en organisaties die werkzaam zijn in en voor de Rotterdamse haven en op hun dierbare nationale en internationale relaties.” Om dit goed te kunnen voorbereiden heeft de organisatie in overleg met het Comité van Aanbeveling besloten Port Exhibition Rotterdam 2017 te laten plaatsvinden op woensdag 10 en donderdag 11 mei 2017. Dit betekent volgens de nog steeds gedreven beursorganisator dat Mosselen aan de Maas 2016 komt te vervallen.

Als locatie voor Port Exhibition Rotterdam 2017 is gekozen voor het nostalgische RDM Events (De Rotterdamse Droogdok Maatschappij). Hier zijn alle faciliteiten aanwezig om van Port Exhibition Rotterdam 2017 een evenement te maken waarbij de havenstad Rotterdam nationaal en internationaal weer goed op de kaart wordt gezet. Het succesvolle evenement is al jarenlang een beproefd concept dat elke in of voor de Rotterdamse haven werkzame onderneming en organisatie aanspreekt. Port Exhibition Rotterdam 2017 is dan ook een zakelijk evenement dat door geen enkel ander Rotterdams evenement geëvenaard kan worden.

Over vernieuwing gesproken… Port Exhibition Rotterdam 2017 gaat van 2.000 m² naar maar liefst 5.000 m² bruto standbouw­oppervlakte. De organisatie verwacht dat de vernieuwde opzet, en niet te vergeten de aantrekkelijk lage deelnamekosten ertoe zullen leiden dat tussen de 150 en 175 bedrijven en organisaties aan Port Exhibition Rotterdam 2017 gaan deelnemen.

Voor informatie over Port Exhibition Rotterdam 2017 kunt u contact opnemen met organisator Jan de Klerk. Of kijk op www.portexrotterdam.com

Maken van goede afspraken en tijdige voorbereidingen sleutel tot succesvol overdragen familiebedrijf

0

Ruim tweederde van de Nederlandse bedrijven (met personeel) is een familiebedrijf. In totaal zijn familiebedrijven verantwoordelijk voor 53 procent van het Bruto Nationaal Product en 49 procent van de werkgelegenheid in Nederland. Tijd voor een Masterclass familiebedrijven over de ‘do’s en don’ts’ bij een bedrijfsoverdracht.

Voorafgaand aan de BOB borrel vond er op dinsdag 5 juli jl. speciaal voor de ‘Vrienden van Rijnmond en Drechtsteden BUSINESS’ een masterclass plaats met als thema familiebedrijven. Aan het woord omtrent het onderwerp kwamen de professionals Monique Verkuilen en Laura de Jong van AKD advocaten, notarissen & belastingadviseurs, Stefan van Vliet van DRV Corporate Finance en Evert Jan Jansen en Lianne Verploegh van Rabobank Rotterdam. Meer dan 60 aanwezigen volgden de interessante masterclass in één van de ruime vergaderzalen van het Van der Valk Hotel te Ridderkerk.

Na een introductie door uitgever Kees van ’t Zelfde nam presentator Cees Vingerling de microfoon over om vervolgens de bijeenkomst soepel te leiden. Zo wist hij de toehoorders te vertellen dat zij tijdens het interactieve programma niet alleen meer te weten zouden komen over de bedrijfsoverdracht van een familiebedrijf maar ook over sociale innovatie, herinvesteringen van het eigen vermogen en de toekomstmogelijkheden als lid van een familiebedrijf.

Bijzondere dynamiek

Als eerste deed notaris Monique Verkuilen van AKD notarissen een duit in het zakje. Zij benadrukte het belang van het maken van goede afspraken bij een overdracht. “Een familiebedrijf heeft een bijzondere dynamiek vooral vanwege de vaak aanwezige dwarsverbanden. Een familiestatuut voorkomt ruzies en discussies. Door het vastleggen van bijvoorbeeld de doelstelling, visie en missie kan er veel leed bespaard worden. Maar ook door te benoemen wie welke plek binnen het bedrijf inneemt en hoe dat wordt gewaardeerd, wie er als opvolger kan fungeren, hoe er met externen wordt omgegaan en wie er de leiding neemt. Stefan van Vliet van DRV Corporate Finance, onderdeel van DRV Accountants & Adviseurs, ziet dat de dat familiebedrijven goed zijn in het optimaal sturen op operationele zaken. Over het algemeen is men echter minder goed in het bespreekbaar maken van de toekomst van het bedrijf. “Binnen familiebedrijven wordt er veel gesproken maar een stuk minder echt gecommuniceerd. Met name de onderhuidse emoties van familieleden in het bedrijf blijven vaak onbesproken.” Zo adviseert hij onder andere om tijdig met de familie in gesprek te gaan over wat de meest optimale mogelijkheden zijn om het bedrijf over te dragen. De stelling die Van Vliet daarbij in nam, was dat een overname binnen de familie het meeste waard is. Van Vliet: “er is een verschil tussen waarde en prijs. Voor de ondernemer heeft het wellicht waarde dat een familielid het overneemt. Maar voor de hoogte van de prijs kan het misschien verstandiger zijn om aan een strategische of financiële partij te verkopen, zoals een concurrent. Het is hoe dan ook belangrijk om alle belangen tegen elkaar af te wegen en je als ondernemer goed te laten adviseren.”

Wie schrijft die blijft

Daarop volgde de stelling van Laura de Jong, advocaat bij AKD: ‘Als je het niet opschrijft, staat het er niet.’ Hiermee doelde zij net als Monique Verkuilen op de waarde van het vastleggen van de afspraken. “Probeer zo vroeg mogelijk in het proces het piketpaaltje te slaan voordat je later in het proces wordt pootje gehaakt. Door de hoofdlijnen te bepalen, de regels vast te leggen tot aan transactie en het geheimhoudingsproces goed te beschrijven kan er zo min mogelijk fout gaan. Wie schrijft die blijft,” zei ze tot slot.

70% van de bedrijven overleeft overdracht niet

Corporate relatiemanager Evert Jan Jansen van de Rabobank schudde de aanwezigen nog eens goed wakker door aan te geven dat maar liefst 70% van de bedrijven een overdracht niet overleeft. “Naar aanleiding van een onderzoek door o.a. de Rabobank blijkt maar weer eens hoe lastig een overdracht kan zijn.” Als Vingerling naar de reden hiervan informeert voert Jansen aan dat de volgende generatie vaak conservatiever is en minder risico durft te nemen dan de eerste generatie entrepreneurs. Daarnaast ziet hij dat er vaker een gebrek aan vertrouwen is van pa en ma die liever zelf aan de touwtjes blijven trekken. Tot slot richtte Lianne Verploegh van Rabobank private banking het woord tot de zaal over het leven na de overdracht. Onderwerpen als ‘wat laat ik achter voor mijn kinderen? Hoe ondersteun ik ze? Wat als mijn kinderen mij niet meer terug kunnen betalen?’ kwamen hierbij aan bod.

Verwachtingen van de bedrijfsovername

Dat het onderwerp leefde in de zaal bleek wel uit de vragen die er volgden. Deze gingen erover of bedrijven in alle gevallen alleen voor de hoogste prijs gaan en hoe het te voorkomen is om op het verkeerde moment te verkopen? Maar vooral de vraag of de verwachtingen van de bedrijfsovername binnen de familie wel altijd terecht en noodzakelijk zijn hield de gemoederen bezig. Het advies van de specialisten werd goedkeurend in ontvangst genomen. “Kijk vooral naar de kwaliteit, de visie en onafhankelijkheid van het opvolgend management. En begin tijdig, minimaal tien jaar van te voren, met een bedrijfsoverdracht.”

Feeling Good Tour ‘16 “Een mooi voorbeeld van delen en samenwerken”

0

De voorbereidingen voor de lustrumeditie van zijn Feeling Good Tour op 28 november a.s. in het Nieuwe Luxor te Rotterdam zijn in volle gang. Toch wilde Ger Vos graag tijd vrij maken om over zijn ‘project’ te praten en om zijn drijfveren toe te lichten voor het organiseren van deze succesvolle concertreeks.

Ger Vos kom je in Nederland niet vaak tegen op affiches bij theaters en concertzalen. Zijn werkterrein ligt voornamelijk in het buitenland. Zijn agenda laat dan ook optredens en concerten zien in Thailand en Monaco en onlangs maakte hij een tour in Azië. Ger heeft zijn carrière te danken aan een combinatie van zijn zangkwaliteiten en zijn ondernemersgeest. Zeventien jaar geleden heeft Ger kans gezien om van zijn toen al zeer succesvolle hobby zijn beroep te maken, zingen. De societyzanger, zoals hij wordt genoemd, is meer zanger-entertainer, vindt hijzelf. “Ik ben wereldwijd werkzaam in het topsegment van de entertainmentwereld en zing voor leden van Koninklijke huizen en voor de rijkste mensen op aarde. Ook voor Nederlandse ondernemers die in het buitenland wonen en werken of daar een buitenhuis hebben. Door mijn zangcarrière te combineren met ondernemen, kan ik precies bieden wat mijn opdrachtgevers graag willen.”

Animo

Naast zijn zangcarrière is zaken doen een ander aspect dat Ger de nodige bekendheid en roem geeft. Hij heeft veel te danken aan zijn ondernemersgeest. Zijn vaste overtuiging daarbij is dat je met delen en samenwerken tot de beste resultaten komt. Zo is hij oprichter en medebedenker van de Kennissenclub; een exclusieve businessclub waarin de top van de muziekwereld en de zakenwereld zijn verenigd. Ook de basis voor het organiseren van zijn Feeling Good Tour-edities komt uit zijn ondernemerskoker. “Deze concerten dienen meerdere doelen. Enerzijds wil ik de ‘gouden generatie’ een fantastische avond bieden in de vorm van een avondje uit, met zang en entertainment en daarna nog een feestje. En anderzijds is het een groots netwerkevenement van en voor het bedrijfsleven. Zij maken het voor een groot deel mogelijk om deze avonden te organiseren en kunnen na afloop van het concert daarom fantastisch netwerken.”

De eerste editie van zijn Feeling Good Tour was vrij bescheiden van opzet, maar de laatste jaren zijn de concerten van Ger Vos grootser en grootser geworden. De animo is groot om als bezoeker de concerten bij te wonen, maar ook om als gastmuzikant te mogen optreden tijdens het jaarlijkse Feeling Good concert. “Wie had dat vijf jaar geleden kunnen bedenken,” mijmert hij. “Ik ben er ontzettend trots op dat het gaat zoals het gaat. Dat doe ik niet alleen, ik heb een geweldig team om mij heen waarmee ik de concerten organiseer.” Dat team bestaat inmiddels uit de vijf vaste medewerkers van zijn bedrijf Ger Vos Music Productions. Daarnaast maken veel sponsors de Feeling Good tour mogelijk. “Een mooi voorbeeld van delen en samenwerken,” zegt Ger hierover. “Het is teveel om alle mensen, organisaties en bedrijven te noemen die hun bijdrage leveren. Het worden er elk jaar meer en dat geeft een ontzettend goed gevoel.”

Grote belangstelling

Tijdens de lustrumeditie op 28 november krijgen de gasten ongetwijfeld weer een fantastische avond voorgeschoteld. Ger Vos is opnieuw de samenwerking aangegaan met Guido’s Orchestra, bekend van de Symphonica in Rosso concerten. Dit dertig koppige toporkest heeft eerder samengewerkt met artiesten als Diana Ross, Lionel Richie en Marco Borsato en zal Ger Vos begeleiden met zijn vaste muzikaal leider Co Vergouwen. Na afloop van het concert kunnen de gasten en sponsors nog nagenieten tijdens de afterparty die inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste netwerkevenementen in de havenstad. “De voorbereidingen verlopen prima,” zo weet Ger te melden. “Het programma staat grotendeels vast, met de muzikale gasten zijn we druk aan het onderhandelen en bij de ‘gouden generatie’ is de belangstelling groot om de avond mee te maken.” Zorginstelling Careyn verzorgt de aanmelding en begeleiding van de gouden generatie. De gasten worden met twaalf luxe touringcars in de wijde omgeving opgehaald en er zijn voldoende hostesses, vrijwilligers en zorgmedewerkers om een zorgeloze en onvergetelijke avond te garanderen. Niet alleen in het Nieuwe Luxor Theater verzorgt Ger Vos dergelijke concerten. “Ook in kleinere theaters organiseren wij deze avonden. Want deze kwetsbare en vaak ook eenzame ouderen vind je niet alleen in Rotterdam. En deze groep wordt alleen maar groter. Dé generatie die meegeholpen heeft aan de wederopbouw van Nederland en de basis heeft gelegd voor de huidige infrastructuur waar wij nu met z’n allen van profiteren. Zonder de inzet van deze mensen waren we nu niet waar we nu staan.”

Flinke klus

Het is een flinke klus om dergelijke avonden van de grond te krijgen moet Ger eerlijk bekennen. “Je kunt nu eenmaal niet zonder een grondige voorbereiding 600 ouderen uitnodigen voor een gratis avondje uit in een theater met een concert en een hapje en een drankje na afloop. Daar heb je veel hulp bij nodig en vooral ook financiele ondersteuning. Ik doe het absoluut niet voor enig winstbejag. En zeker niet voor mijzelf, mijn netwerk en de gouden generatie staan voorop. Het kost ons een jaar van voorbereiding, gesprekken met partners en met sponsors om de avond te doen slagen. Mijn verdiensten komen wel na deze avond. Ik hoop er in de loop van het jaar weer de nodige boekingen aan over te houden.”

Liefde

De liefde voor het vak zit diep bij de Briellenaar. De concerten voor de gouden generatie zijn daar een voorbeeld van. “Voor deze mensen heb ik het aller-diepste respect. Zij hebben Nederland weer groot gemaakt en zijn nu aan een welverdiende rust toe. Een mooie oude dag is niet voor iedereen weggelegd, ik probeer daar met mijn concerten een beetje verlichting in aan te brengen. En nogmaals, ik kan dat niet alleen. Daar heb ik veel hulp bij nodig en gelukkig wordt daar ook dit jaar weer goed gevolg aan gegeven. Bijna heel ondernemend Rotterdam is op een of andere manier betrokken bij dit evenement.”

Mooie mengeling 

Zeker is dat veel mensen alweer uitkijken naar 28 november. Het volledige eerste balkon van Het Nieuwe Luxor is gereserveerd voor de ouderen en in de benedenzaal genieten de andere gasten en ondernemend Rotterdam. Een mooie mengeling van bezoekers. “Eén van de doelstellingen is om met elkaar een mooie avond te beleven. Iedereen in zijn waarde laten is daarbij het sleutelwoord. Door met elkaar te delen is er veel mogelijk. Door wat Ger doet, noemt hij zichzelf multimiljonair in mooie momenten. Mijn ambitie is om een fantastisch leven te leiden totdat ik er de brui aan geef. Nu ik er nog ben ga ik daar met volle overtuiging voor. We gaan allemaal dood, het kerkhof ligt vol met mensen met ambities en mensen die nog van alles wilden. Ik heb dan wel een grote mond, maar ben ontzettend blij dat ik dit kan en mag doen. Met gelijkgestemden deze avond opzetten en uitvoeren.” Daaruit blijkt maar weer dat de letterlijk grote zanger ook maar gewoon een mens is met een klein hartje.

Bedrijfsoverdracht meer dan een kil proces

0

Als directeur van de Stichting voor het Familiebedrijf informeert en adviseert Wout van der Goot bij het overdragen, opvolgen of overnemen van familiebedrijven. Zijn belangrijkste werkzaamheden bestaan uit het presenteren van masterclasses, workshops en thema-avonden en anderzijds is hij als procesbegeleider betrokken bij het proces van bedrijfsoverdracht. Een boeiend bestaan met het woord ‘vertrouwen’ als basis.

Stichting voor het Familiebedrijf is gelieerd aan Adcorporate. Deze Brabantse dienstverlener begeleidt – toekomstige – ondernemers die een bedrijf willen kopen of verkopen. Wout van der Goot over zijn rol. ”De stichting is in het leven geroepen als aanvulling op de bedrijfsactiviteiten van Adcorporate. De wisselwerking verloopt prima. Bij de overdracht van een familiebedrijf komt veel kijken. Ik laat ondernemers zien hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een succesvolle overdracht van hun onderneming in materieel opzicht, maar ook zodanig dat zij er een goed gevoel aan overhouden. Namens de stichting geef ik advies en ondersteun ik de vaste adviseurs van de ondernemers.” Meestal begint zo’n overnameproces bij de accountant van een familiebedrijf. Deze vertrouwenspersoon bij uitstek kent de familie en het bedrijf goed, maar beheerst slechts een deel van alle overdrachts-aspecten. Veelal is er dan ook een breed veld van adviseurs bestrokken bij een bedrijfsoverdracht. “Ondernemers willen vooral zelf aan de knoppen zitten,” zegt Van der Goot. “Ze zijn trots op hun bedrijf en op hun positie maar tegelijk ook bang die status te verliezen en een onzekere toekomst tegemoet te gaan. Dat maakt de overdracht van zijn bedrijf, waarbij hij als directeur-eigenaar terugtreedt, een van de meest ingrijpende gebeurtenissen uit zijn leven en van zijn of haar directe omgeving.”

Boeiend

Wout van der Goot is gepokt en gemazeld in het vak. Hij kende een lang dienstverband bij ING en was de laatste tien jaar als Senior Manager Bedrijfsoverdracht bij die bank verantwoordelijk voor de opbouw, ontwikkeling en begeleiding van de commerciële adviesorganisatie van de advisering rond bedrijfsoverdrachten. Daarnaast was hij bestuurslid van het Centrum van het Familiebedrijf, een kennis-, advies- en opleidingscentrum voor ondernemers en adviseurs. Sinds 2008 is Van der Goot actief als zelfstandig adviseur. “Ik zeg weleens dat ik alles heb gezien en meegemaakt op het vlak van bedrijfsovernames, maar dat blijkt in de praktijk toch niet waar te zijn. Het is een boeiend werkveld met het menselijke aspect als boventoon. Dat maakt het geweldig leuk en interessant.”

Moderator

Wat Van der Goot in de loop van zijn lange carrière heeft geleerd is dat je een hele batterij adviseurs kunt laten opdraven, maar dat een ondernemer aan één gesprek met een ‘lotgenoot’ vaak veel meer heeft. Van een collega-ondernemer die in hetzelfde schuitje zit, steekt hij veel op. Dat is ook de reden dat Van der Goot als moderator optreedt bij kleinschalige bijeenkomsten waar hij ondernemers en hun partners informeert en adviseert over de gebeurtenis die hen staat te wachten. “Banken, accountants of notarissen nemen meestal het initiatief en nodigen hun relaties uit die op het punt zijn gekomen om serieus over hun toekomst en die van hun bedrijf na te gaan denken. In een sfeervolle ambiance tijdens een diner spreek ik dan over alles wat er komt kijken bij een bedrijfsovername. Aanvankelijk zijn de deelnemers terughoudend, maar naarmate de avond vordert en ook de partners hun zegje gaan doen, ontstaan er vertrouwelijke gesprekken. Vrijwel altijd eindigen dergelijke avonden in een zeer openhartige sfeer, waarin de directeur-eigenaar van het bedrijf aan het denken is gezet over wat er komt kijken bij een bedrijfsoverdracht. En dat is heel wat.”

Behoefte

Van der Goot wordt dus uitgenodigd door banken, ondernemersverenigingen, accountants of notarissen die voor hun leden of relaties bijeenkomsten organiseren om zo al in een vroeg stadium informatie te ontvangen over wat hen te wachten kan staan. “Het voorziet in een grote behoefte. Het is voor de organisatoren weliswaar een zorgvuldig proces om het juiste gezelschap bij elkaar te krijgen, maar zij kunnen er veel rendement uit halen.” Als Wout van der Goot aan tafel zit met een ondernemer en over de toekomst van zijn bedrijf praat, komen er meestal andere zaken en vragen aan de orde dan de kille cijfers en de noodzakelijke procedures. “Het gaat meestal over de kinderen en hoe zij de veranderingen beleven en wat hun rol daarin is. Zo’n eerste gesprek levert dus meteen al genoeg gespreksstof op. Een overdrachtproces kent veel menselijke en emotionele aspecten. Vooral de emoties komen lang niet altijd voldoende boven water. Het regelen van de financiering en fiscale zaken is niet meer dan de regels en procedures volgen. Maar om een ondernemer duidelijk te maken dat het wellicht tijd wordt om de zaken daadwerkelijk over te gaan dragen ligt veel gevoeliger. Vooral voor ondernemers die niet durven of willen loslaten. Het loslaten is een veel voorkomende bottleneck.”

Drie punten

Een bedrijfsoverdracht is al met al een ingewikkeld en intensief proces en neemt niet voor niets enkele jaren in beslag. Van der Goot doet in dat proces zijn werk met liefde. “Het gaat erom de ondernemer duidelijk te maken dat alles valt of staat met een grondige voorbereiding. Met een onvoldoende voorbereiding is de kans groot dat ook elders in het proces problemen en obstakels opdoemen. Mijn doelstelling is om de ondernemer van drie belangrijke punten te overtuigen: herkenning, erkenning en actie. Allereerst moet hij herkennen dat het tijd wordt om over de toekomst van zijn bedrijf en zijn rol daarin na te denken. Er zijn genoeg ondernemers die dat al weigeren met alle gevolgen van dien. Het tweede punt is erkenning. “De ondernemer moet inzien dat er wat moet gebeuren en dat hij aan de slag moet.” Het derde punt is actie. Wanneer en hoe moet hij daadwerkelijk aan de slag om het proces soepel te kunnen laten verlopen? Dat vertel ik ze altijd tijdens masterclasses, bijeenkomsten en thema-avonden.” De kracht van deze bijeenkomsten is de kleinschaligheid. Met zo’n ruim 10.000 bedrijfsoverdrachten per jaar is er genoeg werk voor Van der Goot. De naoorlogse generatie is aan zet om de toekomst van hun bedrijven veilig te stellen. Er zijn ondernemers die je uit de zaak moet dragen en er zijn er die super gestructureerd de overdracht regelen. Het is duidelijk dat die twee categorieën elk een andere benadering vragen.

Vertrouwen

Het belangrijkste is om een goede relatie op te bouwen om de overdracht te doen slagen, zegt Van der Goot. “De basis is vertrouwen. Het moet goed voelen voor de vertrekkende ondernemer en zijn familie, het moet duidelijk zijn wat de toekomst brengt en wat de rol van de ondernemer is in die toekomst. Onderschat de rol van de partner niet in dit proces. Die kan gesprekken of pijnpunten opengooien. Niet gebonden door wat dan ook, maar wel met het beste voor ogen. De ondernemer heeft over het algemeen maar één ding: het bedrijf. Die moet niet in een zwart gat vallen. Daarom is het goed vooraf duidelijke afspraken te maken. Bemoeit hij zich nog met het bedrijf? Heeft hij nog een werkkamer? Zit hij er nog met geld in? Vooral dat laatste heeft enorme consequenties en hierover moet goed zijn nagedacht, want op die manier legt hij zijn toekomst in handen van zijn opvolgers. Wil hij dat? Willen zijn opvolgers dat? Levert dat niet teveel druk op? Indringende en complexe vraagstukken.

OASE

Bedrijfsoverdracht is een dankbaar en veelomvattend werkveld, benadrukt Van der Goot nog maar eens. Bij een familiebedrijf gaat het 24 uur per dag over het bedrijf. Ook in de weekenden. De wisselwerking en de taakverdeling kunnen de familiebanden versterken, maar ook op de proef stellen. “Familiebedrijven opereren met een grote spirit en zijn een drijvende factor van onze economie. Tegelijkertijd heeft het overgrote deel van de ondernemers niets geregeld in het geval dat zij plotseling uit- of wegvallen. Het bekende OASE-verhaal : Overlijden, Arbeidsongeschiktheid, Stoppen met werken en Echtscheiding. Bijna één derde van de ondernemers krijgt te maken met één of meer van deze factoren en een groot aantal van hen komt te staan voor aanzienlijke problemen tot het teloorgaan van het bedrijf toe. Een veel gegeven advies van mij is: praat eens met je notaris over welke mogelijkheden de wet- en regelgeving biedt en wat er zou moeten gebeuren om het hoognodige te regelen, ”zo besluit Van der Goot.

Yuri van Gelder

0

Net als heel Nederland heb ik met verbazing kennis genomen van het feit dat Yuri van Gelder moest vertrekken uit Rio. Een nachtje stappen werd hem niet in dank afgenomen, het vliegtuig was alles wat hem nog restte. Verbaasd was ik dat het nieuws maar liefst 48 uur lang alle uitzendingen op zowel radio als televisie bleef beheersen. Schokkend vond ik het aantal mensen dat deze uitsluiting onterecht vond. Te zwaar bestraft. Schokkend omdat het absoluut in deze tijdgeest past dat iedereen maar moet kunnen doen wat hij wil, zonder rekening te houden met waarvoor hij nu is aangenomen. Want laten we eerlijk zijn: uiteindelijk is hij toch gewoon aangenomen om een TOP-sportprestatie te leveren?

Voordat ik verder ga is het misschien goed om mijzelf even voor te stellen. Ik ben Erik-Jan Ginjaar, 32 jaar en werk mijn hele leven al in de Gastvrijheid. Begonnen bij mijn vader in zijn restaurant. Blij als een kind dat ik de toiletten mocht poetsen, de afwas mocht doen. Ik stond te popelen om als keukenhulp aan de slag te gaan. Ik kon bijna een week niet slapen toen ik ‘promoveerde’ naar de bediening. Deze stappen kon ik maken omdat ik niets anders deed dan naar school gaan en werken. Natuurlijk was dat wel eens moeilijk. Vriendjes gingen stappen… ik werkte. Vriendjes waren met kerst lekker bij hun familie… ik werkte. Maar hé, ik begaf (en begeef) mij in het mooiste vak ter wereld, dat van de Gastvrijheid. Dan moet je soms iets opofferen.

Ondanks dat ik pas 32 jaar ben, merk ik toch dat deze keuzes tegenwoordig als Spartaans worden ervaren. Werk is niet meer alleen werk. Nee, het moet ook leuk zijn. Je moet kunnen ontspannen. Er moet ruimte zijn voor meer: tijd voor je gezin, je hobby’s, je eigen ontwikkeling, vakanties met vrienden. Het werk moet tussen alle overige activiteiten door gepland worden, anders is het werk maar een lastig obstakel. Desondanks moet er snel carrière gemaakt worden en ook nog een stevig salaris geïnd worden. Een en ander staat daarmee toch echt niet meer met elkaar in verhouding.

Terug naar Yuri. Elke actie heeft consequenties. Net zozeer als dat ik al vroeg doorhad dat de manier waarop ik met werk omga invloed heeft op andere elementen in mijn leven, vind ik dat Yuri ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Hoe vervelend de consequenties ook zijn. Misschien heeft hij meer aandacht voor de zaken rondom het werk, in dit geval sport, dan het echte werk. Maar als je dan, zoals dat bij een ‘echte’ baan ook zo zou zijn, naar huis gestuurd wordt, moet je eigenlijk niet zeuren.

De onderneming na overlijden

0

Het komt helaas voor dat een ondernemer zijn opvolging niet regelt. Een overlijden van een ondernemer kondigt zich meestal niet aan. Wat gebeurt er dan met de onderneming en wie kunnen op voortzetting daarvan aanspraak maken?

Als de overleden ondernemer tijdens zijn leven de onderneming niet reeds heeft overgedragen aan een opvolger en de onderneming dus in zijn nalatenschap valt, heeft een aantal personen na het overlijden de mogelijkheid om de onderneming voort te zetten. Deze personen zijn naast de (stief)kinderen en de echtgenoot van de overleden ondernemer ook de echtgenoot van een (stief)kind. Er moet sprake zijn van een zwaarwegend belang. Dat is in het algemeen het geval als zonder die persoon een vlotte bedrijfsvoering niet mogelijk is en als de onderneming voor andere erfgenamen niet van bijzondere (emotionele) waarde is. Het betreft een belangenafweging ten opzichte van bijvoorbeeld de echtgenoot als er geen testament is of degene die de onderneming als legaat heeft verkregen. De onderneming dient voor een redelijke prijs te worden overgenomen. Die prijs is niet per se gelijk aan de waarde van de onderneming. De onderneming moet lonend kunnen worden voortgezet.

De kantonrechter kan beslissen welke persoon onder welke voorwaarden (waaronder de prijs) de onderneming kan voortzetten. Er moet wel sprake zijn van een geschil tussen de erfgenamen. De persoon die de onderneming kan voortzetten na een toewijzende beslissing van de kantonrechter, verkrijgt de onderneming uit de nalatenschap (‘krachtens erfrecht’). De belastingwet biedt mogelijkheden dat bij voortzetting van de onderneming geen (erf)belasting hoeft te worden betaald. Het verkrijgen van de onderneming kan belastingheffing tot gevolg hebben als de onderneming niet ‘krachtens erfrecht’ wordt verkregen. Denk aan het afrekenen over stille reserves en goodwill.

Hoe is te voorkomen dat de onderneming na het overlijden door een ‘ongewenst’ persoon wordt voortgezet? Een eerste mogelijkheid is om de onderneming te verkopen onder de voorwaarde dat de ondernemer eerder overlijdt dan degene die de onderneming voortzet. Een andere mogelijkheid is om in de statuten van de BV een blokkeringsregeling op te nemen, waaruit volgt dat bij overlijden van een aandeelhouder die aandelen eerst aan de andere aandeelhouders moeten worden aangeboden. Ook kan de ondernemer in zijn testament de wens opnemen dat een bepaald persoon de onderneming voortzet. Met die wens zal rekening moeten worden gehouden. Het is niet per se voldoende om de onderneming als legaat na te laten. De beslissing van de kantonrechter kan dat legaat doorkruisen.

Als de overleden ondernemer geen van die mogelijkheden heeft benut, kan één van de genoemde personen aanspraak maken op voortzetting van de onderneming. Het recht om een verzoek daartoe bij de kantonrechter in te dienen, vervalt na een jaar na het overlijden. Deze termijn kan niet worden verlengd.

Wees je als ondernemer bewust van de voortzetting van de onderneming na het overlijden. Zorg ervoor dat ook die zaken goed zijn geregeld. Wil je een onderneming voortzetten, houd dan de termijn goed in de gaten. Een jaar is zo voorbij en dan is de onderneming gevlogen. Laat je vooral bijstaan en adviseren door specialisten in het erfrecht, het ondernemingsrecht en het fiscaal recht. Een goed begin is ook hier het halve werk.

HOW MUCH IS ENOUGH?

0

In oktober 2012 hebben wij onze eerste Blueprint relatie avond gehouden. Hiervoor was een bijzondere gast uitgenodigd, Paul D. Armson, die ons als geen ander op het spoor heeft gezet van lifestyle financial planning. Paul hield een indrukwekkende presentatie over de relatie tussen geld en het leven dat je leidt of zou willen leiden. Eén van de aanwezigen was een goede vriend van mij, ik noem hem voor nu Joep.

Joep belde mij tijdens de afgelopen vakantie op en wilde graag even langskomen. Er waren een aantal persoonlijke ontwikkelingen die hij wilde bespreken. Wat bleek?

Joep is al geruime tijd directeur (in loondienst) van een uitzend- en pay-roll organisatie. Hij had een hectische en stressvolle baan, zorg voor personeel, ziekteverzuim, omzetdruk, afijn allemaal zaken die u als ondernemer of verantwoordelijke wellicht herkent. Het bedrijf kampte met wat tegenvallers en de aandeelhouders wilden eigenlijk tot een faillissement besluiten, waardoor Joep zijn baan zou verliezen. Dat hakt er nogal in uiteraard en daar wilde hij met mij over spreken.

Zoals gezegd ken ik Joep al jaren en ik weet ook dat hij een diepe wens heeft om Nederland te verlaten en zich in een warm mediterraans land te vestigen. Tijdens ons gesprek confronteerde ik hem met deze wens en hij zei dat hij niets liever wilde dan dat. Wij blikten terug op de relatieavond en de presentatie van Paul Armson, die een grote indruk had achtergelaten op Joep. In de kern kwam het er op neer om de lifestyle van Joep eens onder ogen te nemen en te bekijken wat hij nodig heeft om in het buitenland te gaan wonen. Wat kost een relatief eenvoudige woning en hoeveel heb je nodig voor levensonderhoud?  En toen was daar de oplossing: Joep heeft voldoende gespaard en belegd om de komende 10 jaar in zijn onderhoud te voorzien en hij ontvangt voorlopig ook nog een uitkering. Daarnaast onderhandelen we over de afkoopsom voor het beëindigen van zijn dienstverband en er is tijd genoeg om zijn huis in Nederland te verkopen voor een goede prijs. Daarmee kan hij op lange termijn zijn levensstijl bekostigen, zonder afhankelijk te zijn van onzekere voorspellingen of onduidelijke beleggingsoplossingen. Zijn vermogensplanning hebben we op deze manier optimaal afgestemd op zijn wens om te leven zoals hij dat altijd gewenst heeft.

En nu? Joep is 52 jaar, inmiddels gestopt met werken (!) en gaat in september met zijn vrouw  zoeken naar een geschikte woning in Portugal. Tickets zijn geboekt en ze hebben daar vast een huis gehuurd voor een paar maanden. Hij weet namelijk hoeveel hij nodig heeft voor het behouden en beschermen van zijn lifestyle. How much is enough?