Home Blog Page 194

Drechtsteden en bedrijfsleven zetten belangrijke stappen voor betere bereikbaarheid

0

Op de bijeenkomst Bereikbare Drechtsteden op 30 juni in Sliedrecht zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van bereikbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid in de Drechtsteden.

Zo’n 100 mensen uit het bedrijfsleven, organisaties en lokale overheden spraken hierover met elkaar. Opvallend was de energie, de inspiratie en de grote bereidheid om echt gezamenlijk aan de slag te gaan.

Zo werd er een intentieverklaring getekend door de ambassadeurs van het mobiliteitsplatform Samen Bereikbaar Drechtsteden, een initiatief van de Drechtsteden, de Verkeersonderneming en het bedrijfsleven. Met deze intentieverklaring tekenden 28 partijen uit het bedrijfsleven voor een gezamenlijke bestrijding van hardnekkige fileknelpunten, met de toezegging eind 2017 minimaal 10% van de werknemers minder in de spits te laten rijden. Met een betere doorstroming en verbetering van de luchtkwaliteit tot gevolg.

Gezamenlijk

Een aantal bedrijven besloot zelfs spontaan tijdens de bijeenkomst ook mee te doen. Regionaal Portefeuillehouder Bereikbaarheid Hans Tanis: “Ik ben trots op de bedrijven die zich aangesloten hebben om gezamenlijk te zoeken naar concrete oplossingen die leiden tot een betere bereikbaarheid. Met deze intentieverklaring laten we zien dat we niet alleen maar praten, maar ook echt dingen doen. We hopen dat er nog veel ambassadeurs uit het bedrijfsleven zullen volgen, want alleen samen kunnen we de bereikbaarheid verbeteren.” De Regionaal Portefeuillehouder ziet de Drechtsteden als soort draaischijf waar door het verkeer optimaal gebruik van gemaakt wordt als poort naar het achterland (Duitsland) en als poort naar België. “Om de duurzaamheid en leefbaarheid te optimaliseren in de regio is er nog veel werk aan de winkel. We maken stappen door onder andere intensief samen te werken met de provincie, Rijkswaterstaat en de Verkeersonderneming. We weten elkaar steeds beter te vinden om zo samen met het bedrijfsleven te werken aan de bereikbaarheid in de Drechtsteden.”

Aanpak Sandelingenknoop

Een ander voorbeeld dat er spijkers met koppen in de Drechtsteden worden geslagen is de aanpak van de Sandelingenknoop. Ondernemers en de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht trekken gezamenlijk op om de doorstroming van verkeer bij de Sandelingenknoop op de A16 te verbeteren, zowel door aanpassingen aan de weg als met gedragsverandering. Met zes handtekeningen van de ondernemersverenigingen en gemeenten werd deze afspraak bekrachtigd. Teun Muller is namens Werkgevers Drechtsteden één van de ondertekenaars. Hij zegt: “Dit is een goed voorbeeld van samenwerken, ik verwacht dat dit slechts het begin is en dat er nog veel meer moois uit gaat komen.”

Inspirerende, slagvaardige bijeenkomst met concrete resultaten

Tijdens de goedbezochte bijeenkomst kwamen verder vragen aan bod als hoe bereikbaar is uw onderneming of instelling en kunt u zelf iets doen om bereikbaar te blijven. Samen met Gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland Zuid Floor Vermeulen, professor Lóránt Tavasszy en de directeur van de Verkeersonderneming Arnout van der Bend, werd er naar meerdere oplossingen gezocht die mogelijk ingezet kunnen worden in de Drechtsteden. De Verkeersonderneming biedt eind dit jaar een marktplaats voor mobiliteit in de Drechtsteden met diensten die helpen op een slimme manier naar het werk te reizen. Een mooi voorbeeld van intensieve samenwerking is dat ondernemers samen met de regio gaan optrekken in de lobby rond de A15. En met de toezegging van Floor Vermeulen om dieper in te gaan op de bereikbaarheid van de Drechtsteden op het Provinciehuis komt er dus een vervolg op deze inspirerende en slagvaardige bijeenkomst.

Volkswagen Passat GTE bij Ames: alleen nog dit jaar voor 5 jaar verzekerd van 15% bijtelling

0

Bespaar tot € 8.000 netto op uw bijtelling.

Alleen dit jaar nog profiteert de zakelijke rijder bij aanschaf van een nieuwe auto vijf jaar lang van een lage bijtelling. Geniet daarom nog in 2016 van de lage bijtelling en veel voordeel op de Volkswagen Passat GTE Connected bij Ames. “Want bovenop de toch al rijke standaarduitrusting ontvangt u ook nog eens het Executive pakket met vele extra’s.”

Aan het woord is manager Reinier de Koning van Ames. Hij vertelt over de unieke e plug-in hybride auto en over de veranderde bijtellingsregeling en de actie. “Begin juli heeft de Eerste Kamer ingestemd met het voorstel dat per 1 januari 2017 ook voor plug-in hybride auto’s een bijtelling van 22% gaat gelden. 2016 is daarmee het laatste jaar dat de zakelijke rijder nog kan profiteren van de lage bijtelling van 15%. Staat de auto voor 31-12-2016 nog op kenteken, dan kunt u als zakelijke rijder nog maar liefst tot vijf jaar van 15% bijtelling genieten.”

Verlaagde aanschafprijs

Naast de in mei geïntroduceerde Golf GTE Connected Series is vanaf nu ook de Passat GTE (zowel Limousine als Variant) verkrijgbaar als extra aantrekkelijke Connected Series of Connected Series Plus. In het tijdelijke actiemodel van de Passat komen connectiviteit en entertainment samen. De Koning verwacht dat er hierdoor in het tweede deel van dit jaar nog een run ontstaat op de Volkswagen Passat GTE. “Rijders kunnen bij aanschaf in 2016 nog vijf jaar lang genieten van een 7% lagere bijtelling. Net als vorig jaar zullen Nederlanders door de stijgende bijtelling massaal een nieuwe auto aanschaffen om daarmee in de oude, voordeligere bijtellingscategorieën te blijven vallen. Voor mensen die de boot toen hebben gemist is het nu of nooit,” benadrukt De Koning. En om het nog eens extra aantrekkelijk te maken doet Ames er een schepje bovenop door de aanschafprijzen te verlagen. “Bij aanschaf van de Volkswagen Passat GTE ontvangt de klant een voordeel dat kan oplopen tot bijna € 5.000.”

Zeer scherpe prijsstelling en zeer complete uitrusting

Volgens De Koning een extra sterk aanbod voor de zakelijke rijder door de zeer scherpe prijsstelling en zeer complete uitrusting. Bovendien ontvangt de klant bovenop de toch al rijke standaarduitrusting ook nog eens het Executive pakket. Het pakket bevat o.a. een navigatie-, radio- en multimediasysteem ‘Discover Media’, de connectiviteits- en servicediensten van ‘Car-Net’ (o.a. Apple Carplay™), digitale radio-ontvangst (DAB+), 17 inch ‘London’ velgen en de e-remote app. “Het totale voordeel bedraagt € 4.900,” weet De Koning. Met het vele voordeel is de vanaf prijs voor de Passat Connected Series nu vastgesteld op € 42.150 of € 274 bijtelling per maand en € 43.990 voor de Passat Variant GTE Connected Series. De Passat GTE Connected Series Plus boordevol extra’s zoals verwarmbare voorstoelen, adaptive cruise control, panorama-schuif-/kanteldak en noodremsysteem is er nu tijdelijk vanaf € 44.990.

Zuinig voor het milieu en voor de portemonnee

Wat de aantrekkelijke vanaf prijzen voor de bijtelling betekenen legt De Koning uit. “Least u vóór 1 januari een Volkswagen Passat Variant GTE dan kan uw netto bijtellingswinst oplopen tot  € 8.000 in vijf jaar. Als u dat vergelijkt met de De Volkswagen Passat TDI kan het netto bijtellingsvoordeel van de GTE oplopen tot € 5.340. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil met andere merken in een vergelijkbaar segment.” Of dat nog niet genoeg is vindt u bij Ames ook de Golf GTE Connected Series. Naast de nieuwste connectiviteitsfeatures, waaronder de e-remote App, biedt deze plug-in hybride een nog rijkere uitrusting tegen een scherpe vanafprijs. De Golf GTE Connected Series is er al vanaf € 37.990 euro of  € 247 euro per maand. De Koning zegt tot besluit: “De Volkswagen GTE is dus niet alleen zuinig voor het milieu maar ook voor uw portemonnee.” Bovendien komt de auto ook in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek (MIA).

Topsport: “Samen hebben we een mooie slag weten te slaan”

0

In de regio werkt Ricoh Document Center Zuid-Holland succesvol samen met vele bedrijven die gebruik maken van de oplossingen op het gebied van e-facturatie, werkplekbeheer en  document management. Zo ook met Rotterdam Topsport. Mede-directeur Jorg Gorisse: “Als Goldsponsor van Rotterdam Topsport gaat onze samenwerking ver.”

Ricoh bekend van printers en kopieermachines, is wereldwijd marktleider op het gebied van duurzame IT- en documentmanagement-oplossingen, waardoor bedrijven efficiënter, duurzamer en productiever kunnen werken. Ook Rotterdam Topsport wordt

op het gebied van scannen, printen en kopiëren door Ricoh Document Center Zuid-Holland  ontzorgd. “Met onze apparatuur ondersteunen wij Rotterdam Topsport op kantoor, maar ook bij events en in de perskamer. Daarnaast ondersteunen wij de organisatie ook met onze software. Door digitaal te werken kunnen de medewerkers eenvoudig documenten delen en contracten opslaan in digitale dossiers. Samen hebben we een mooie slag weten te slaan,” aldus Gorisse.

Sport minded

Hij vertelt waarom Ricoh Document Center Zuid-Holland in 2011 voor het partnerschap met Rotterdam Topsport heeft gekozen. “Omdat wij ons op de lokale markt richten hebben we onder andere een sterke focus op de regio Rotterdam. Daarnaast zijn we binnen het bedrijf sport minded en vinden we sport niet alleen leuk om uit te oefenen, maar vinden we het ook belangrijk om fysiek en mentaal fit te zijn. ” Hij vervolgt: “Rotterdam Topsport heeft een sterke maatschappelijke verankering in de stad en loopt voorop op het gebied van sportmarketing. Het is een mooi, breed platform, waarbij je meerdere clubs kunt sponsoren en waarbij sport en business samenkomen. Zo kunnen we met relaties bij sportwedstrijden kijken en netwerken met andere zakelijke partners van Rotterdam Topsport.” Op die manier is bijvoorbeeld ook het contact met Schouten Zekerheid ontstaan, zegt Gorisse. “Zowel Ricoh als Schouten Zekerheid bieden – vanuit de actuele wetgeving meldplicht datalekken – een aantal oplossingen die bedrijven helpen om op een veilige wijze met vertrouwelijke informatie om te gaan en zich tegen digitale risico’s te verzekeren. We zien dat er digitaal steeds meer mogelijk is en dat verschillende devices steeds meer gecombineerd worden. Je dient als bedrijf dan wel na te denken over de eventuele digitale risico’s die dergelijke devices met zich meebrengen.”

Cloud2Meet

Net als in de sport is Ricoh continue bezig om zich te verbeteren en te vernieuwen. Cloud2Meet is hier een goed voorbeeld van. Met de innovatieve videocommunicatie oplossingen bent u altijd en overal in contact met collega’s en relaties in binnen- en buitenland. Gorrise: “In een virtuele vergaderruimte kun je groepen mensen uitnodigen om samen te videovergaderen. Het videovergaderen is mogelijk op alle (mobiele) apparaten, van pc’s en smartphones tot tablets. Ideaal voor onderweg en voor collega’s die thuiswerken. Via een uitnodigingslink kan elke gebruiker collega’s en relaties uitnodigen, om deel te nemen aan een vergadering.” En dat is levensecht vanwege de scherpe beeld- en geluidskwaliteit. Online videovergaderen verbetert de efficiency, verhoogt de productiviteit, en bespaart reistijd en reiskosten. Bovendien ervaren klanten een hoger serviceniveau, terwijl de telefoniekosten dalen. En met de flexibele abonnementsvormen betaalt u nooit te veel. De ROI (Return Of Investment) is snel gemaakt en tevens ondersteunt Cloud2Meet zaken op het gebied van MVO, Customer intimicy en uw Business(model).”

Ricoh’s Interactive Whiteboard

En er is meer. Want met Ricoh’s Interactive Whiteboard ontstaat er ook een nieuwe manier van delen, presenteren en samenwerken op afstand. De interactie geeft een extra dimensie aan vergaderingen, videoconferenties, presentaties en trainingssessies. Met een elektronische pen kunt u eenvoudig schrijven en tekenen op het interactive whiteboard. Alles wordt gedeeld – en indien gewenst geprint en/of opgeslagen – waardoor u op verschillende locaties kunt samenwerken aan documenten. “Ricoh’s Whiteboard is een soort interactieve flipover die op afstand gedeeld kan worden en heel makkelijk toe te passen is in de videovergaderingen. Zo kun je (aan)tekeningen maken en correcties toevoegen op elk gewenst document en kun je de documenten nog gezamenlijk bekijken of bewerken. Nog voor de vergadering is geëindigd kun je de notulen, memo’s en rapporten delen en verzenden,” weet Gorisse. Bovendien is ook aan de veiligheid gedacht, benadrukt de sympathieke directeur. “Alle gevoelige informatie die op het whiteboard is geprojecteerd kun je tijdelijk of permanent opslaan en beveiligen met PIN-codeverificatie, wat onbevoegd gebruik van het whiteboard voorkomt. Het whiteboard is bovendien standaard voorzien van antivirussoftware. Kortom; veilig, virtueel samenwerken!”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport

Strijd tegen kantoorleegstand breidt uit

0

De leegstand van kantoren wordt in Rotterdam serieus aangepakt. De laatste jaren werd 300.000 vierkante meter kantoorruimte getransformeerd. Toch staat er nog steeds 19% van de kantoorruimte leeg, 3% meer dan het landelijk gemiddelde. Tijd voor een nieuwe impuls.

Begin juni 2016 ondertekende wethouder Ronald Schneider (Stedelijke Ontwikkeling en Integratie) het convenant  Aanpak Kantoren Rotterdam 2016-2020. Het doel is om tot eind 2020 nog eens 450.000 vierkante meter kantoorruimte succesvol te herontwikkelen.

“De bestaande plannen zijn gericht op het transformeren van 100.000 vierkante meter kantoorruimte, maar dat is niet voldoende,” vindt wethouder Schneider. “Er is meer inzet nodig.”

Hij wordt hierbij geholpen door ongeveer 35 vastgoedpartijen die het convenant mede ondertekend hebben. Het gaat onder andere om Provast, Rabobank Rotterdam, Eneco Duurzaam Vastgoed, DTZ Zadelhoff, Volker Wessels Vastgoed BV en Van Wijnen West BV.

Ongeveer 80% van alle kantoorruimte die een nieuwe bestemming heeft kregen, is veranderd in woningen. De Admiraliteit aan de Admiraliteitskade mag zich een van de grootste transformaties van Nederland noemen. De van oorsprong 40.000 vierkante meter kantoorruimte heeft plaats gemaakt voor 600 woningen. Hetzelfde geldt voor het oude SKVR pand aan de Calandstraat. Het voormalige douanekantoor aan de Westzeedijk heeft nu ook een woonbestemming én er zijn twee verdiepingen aan toegevoegd. Een kantoorpand aan de Oostzeedijk is tegenwoordig studentenhuisvesting.

In sommige gevallen is de leegstand van kantoorruimte het gevolg van het niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Het HBU pand aan de Coolsingel is van binnen verbouwd tot moderne flexkantoren. Daar is wel vraag naar.

Een andere optie is sloop. Aan de Wijnhaven zullen straks de woontorens Up Town en The Muse verrijzen op de plek waar nu oude kantoorruimte staat.

Een nieuw aspect bij de aanpak van het convenant is de gebiedsgerichte aanpak, iets waar de wethouder erg enthousiast over is. “Het houdt in dat de kantoorruimte zodanig wordt getransformeerd dat de nieuwe bestemming bij de omgeving past. Er wordt bekeken waar het gebied het meest bij gebaat is. Dat is beter voor het gebied, maar ook voor het transformatieproject. Want door rekening te houden met een gunstige omgeving krijgt het project een sterke start omdat er draagvlak is in de omgeving voor de toekomstige functie”, aldus de wethouder.

Eén van de ondertekenaars van het convenant is Bestran Vastgoed BV. Dit bedrijf reageert ook enthousiast op de gebiedsgerichte aanpak. “Het vraagt om nauwe samenwerking tussen de markt en de gemeente Rotterdam. Die biedt ondersteuning op het gebied van project- en procesmanagement,” concludeert Jean-Paul van Wijk van Bestran.

De ondertekening vond plaats tijdens de Provada. Die dag steeg het aantal ondertekenaars van 35 naar 45 en er komen nog steeds geïnteresseerden bij.

Meer informatie: Gabor Everraert, bereikbaar via transformatievastgoedSO@rotterdam.nl

Sportieve bijeenkomst tijdens BOB Borrel: Vrienden van BUSINESS maken kennis met de roeisport

0

Op 24 mei 2016 vond de vierde BOB Borrel van dit jaar plaats bij de Willem-Alexander roeibaan nabij Rotterdam/ Zevenhuizen. Deze werd voorafgegaan met, hoe kan het ook anders, een roeiclinic.

De sportieve Vrienden van BUSINESS verzamelden zich om 15.00 uur op de voor vele verrassend mooie locatie. “Ik wist niet dat deze weidse omgeving midden in de natuur bestond in de luwte van Rotterdam,” aldus één van de deelnemers.

Roeien met de riemen die je hebt

Om kennis te maken met de roeisport, werd er eerst ‘ingeroeid’ op de ergometers (roeisimulators). Hier begon voor velen het zwoegen omdat deelnemers met de snelste tijden mooie prijzen konden binnen roeien. Maar het echte werk begon daarna pas, waar de teams met de roeiboten onder begeleiding van professionele instructeurs de trainingsbaan op mochten gaan. Daar bleek het nog niet mee te vallen om de boot in een rechte lijn de baan over te sturen. “Het is echt roeien met de riemen die je hebt,” was een gehoorde opmerking tijdens de clinic.

Olympische roeikampioen Ronald Florijn

Moe maar voldaan sloten de deelnemers zich opgefrist aan bij de overige ‘Vrienden van’ voor een presentatie van tweevoudig Olympische roeikampioen Ronald Florijn. Na een welkomstwoord van Kees van ‘t Zelfde en een uitleg over Rotterdam Topsport van Hans den Oudendammer wist Florijn te boeien met zijn vergelijking tussen (top)sport en activiteiten op de werkvloer. Zo werden de ergometerclinic als voorbeeld gebruikt om de inspanningsfysiologische principes in het werk aan de orde te stellen.

Voldoende gespreksstof

Na de presentatie kregen de aanwezigen uitleg  over de mogelijkheden tot sponsoring tijdens het WK roeien dat in augustus 2016 op de Willem Alexander Baan plaats zal vinden. Er was dan ook meer dan voldoende gespreksstof tijdens het heerlijke buffet  verzorgd door Van der Linden Party Producties.

‘Van een plaats van verzorging naar een zorgzaam thuis in de laatste levensfase.’ Samen bouwen aan Hospice de Reiziger

0

Hospice de Reiziger, gevestigd in een monumentale hoeve aan de Voordijk in Barendrecht, wordt een gastvrij huis voor iedereen die naar verwachting nog slechts een korte tijd te leven heeft. In de hospice zal aandacht en zorg voor de gast centraal staan. Het wordt een huiselijk verblijf, ook wel een bijna-thuis-huis genoemd, waar iedereen welkom is. In de schuur van de hoeve worden zes verblijven gerealiseerd die zoveel mogelijk gepersonaliseerd kunnen worden naar de wens van de gast. Daarnaast worden een gezamenlijke huiskamer, een stiltekamer en een tuin met voldoende privacy verwezenlijkt.

Een zorgzaam thuis

Een van de belangrijkste eisen van de hospice is dat de verblijven en omgeving zoveel mogelijk een “thuiskarakter” moeten krijgen, het comfort van de gast moet ten allen tijde voorop staan. Dit zal zich bijvoorbeeld uiten in de mogelijkheid voor familie en vrienden zo veel als zij willen de zorg aan de zieke te bieden, desgewenst voor of met elkaar eten te koken en door de mogelijkheid persoonlijke accenten aan te brengen in de kamer.

Volledig naar wens aan te passen

De gast kan de kamer zoveel mogelijk aanpassen naar persoonlijke wens. De verlichting kan gedimd worden naar het niveau waar men zich comfortabel bij voelt. Middels een eenvoudig bedienbaar paneel aan de wand kan de gast er ook voor kiezen om zijn favoriete muziek te luisteren of tv-programma te kijken.

Zowel binnen als buiten wordt de verlichting automatisch aan- en uitgeschakeld. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met het comfort van de gast, het verplegend personeel en vrijwilligers. Dit systeem en de energiezuinige ledverlichting benadrukken het duurzame karakter van hospice.

Naast het creëren van een aangename en duurzame omgeving voor gast en verpleging, zorgt de technische installatie ook voor veiligheid. Goed licht voor acute situaties binnen, veilige verlichting voor buiten. Op deze manier is het niet alleen veilig, maar ook nog eens een fijne aankomst bij de Hospice.

Middels ledverlichting, domotica, beeld en geluid wordt een huiselijke, aangename sfeer voor de gast en familie gecreëerd.

Samenwerking met Barendrechtse bedrijven

De hospice werkt zoveel mogelijk met lokale bedrijven. Het gevormde team werkt op een prettige en respectvolle manier samen. Romar is erg trots op deze samenwerking, en mocht bijdragen in het bedenken en uitvoeren van het technische gedeelte. Dit technische gedeelte bestaat uit duurzame ledverlichting, domotica en beeld- en geluidsinstallaties. Naast het maken van het technische plan, het meedenken in alle wensen en het begeleiden van het technische project, verzorgde Romar ook de installatie en programmering.

Wie is Romar?

Met een jarenlange achtergrond in theatertechniek, heeft Romar als geen ander ervaring met het creëren van de ultieme beleving. We zoeken hierbij altijd de combinatie met licht, geluid, geur en beeld voor een unieke en zo compleet mogelijke invulling. Om de juiste beleving neer te zetten is het belangrijk dat de programmering klopt. We ondersteunen van advies tot implementatie, van allereerste idee tot en met nazorg.

Rondetafelgesprek maritiem & innovatie

0

‘Innovaties zijn essentieel voor de levensvatbaarheid van de maritieme sector’

Innovatie en de maritieme sector zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Weet de buitenwereld dit voldoende? Vinden partijen elkaar vaak voor slimme samenwerkingen en kennisuitwisseling? Is innovatie onmisbaar om Nederland aan de top te houden op maritiem gebied? Moeten er meer icoonprojecten komen?

Over deze en andere vraagstukken spraken Ron Vaz Dias, directeur iTanks, Ralph Dazert, marktanalist bij Netherlands Maritime Technology, Edward Gilding, business developer bij InnovationQuarter, Astrid Kee, lid van het College van Bestuur STC Group, Marco Kirsenstein, business development manager bij FME, Martin Bloem, directeur van DEAL! en Jasper Noldus, research & development manager bij Van Dam tijdens een rondetafelgesprek bij hotel Port of Moerdijk. ‘Wat is een innovatie eigenlijk?’, zo luidde de openingsvraag.

Kee: “Innovatie is een nieuwe, andere en betere manier van werken. Ik zie het vrij breed en niet alleen als iets technisch.”

Vaz Dias: “Ik definieer het begrip als het combineren van bestaande en nieuwe technieken wanneer nodig. Innoveren om het innoveren spreekt mij niet zo aan. Het moet vraaggestuurd zijn, zodat een innovatie meteen implementeerbaar is. Dan is het probleemoplossend, efficiënt en op termijn kostenbesparend. Natuurlijk zijn de Daan Roosegaardes van deze wereld ook belangrijk, maar zij denken probleemgestuurd en in vergezichten. iTanks denkt juist pragmatisch en wil innovaties snel toepasbaar maken.”

Dazert: “Innovatie kent veel stadia, van fundamenteel onderzoek tot aan marktintroductie. De meeste ondernemers in de regio zijn vooral bezig met productontwikkeling en marktintroductie, maar veel bedrijven, en niet alleen de grotere, doen ook aan fundamenteel en toegepast onderzoek. Samenwerking met kennisinstellingen is daarbij erg belangrijk.”

Noldus: “Bij Van Dam hebben wij te maken met klanten die om hele specifieke producten en toepassingen vragen. Zo ontstaan automatisch nieuwe innovaties. Elke dag leren wij weer iets nieuws.”

Bloem: “Bij het begrip innovatie wordt in mijn ogen te vaak aan productinnovatie gedacht en te weinig aan procesinnovatie. Er zijn vele Willy Wortels met prachtige, vooruitstrevende ideeën. Daar verdien je meestal echter geen geld mee. Terwijl dat wel het geval is bij procesinnovatie. Door meer aandacht te schenken aan optimalisering van de keten zal de Nederlandse economie meer kunnen floreren. Nu zijn er nog te veel faalkosten. Verban je die, dan werk je op een goede manier aan je concurrentievermogen ten opzichte van andere landen. Ook dat is innovatie.”

Gaan veel innovaties verloren door onvoldoende samenwerking met andere bedrijven vanwege het wantrouwen dat deze dan door andere partijen worden gekopieerd?

Kirsenstein: “Ik heb het idee dat door crosssectorale ontmoetingen, zoals bijvoorbeeld Dare2Cross, die angst minder wordt. Onbekend maakt onbemind. Door partijen met elkaar in contact te laten komen, valt dat onbekende weg en kun je bouwen aan vertrouwen. Natuurlijk kost dat wel tijd.”

Gilding: “Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Door dat hoge tempo komen partijen er vaker voor uit dat zij het niet meer alleen kunnen. De gedachte dat gezamenlijke verkenning eerder nuttig dan eng is, zie je veel meer.”

Treden bedrijven wanneer zij alleen of met elkaar innoveren voldoende naar buiten om te laten zien wat er is gerealiseerd? Of is men daar over het algemeen te bescheiden over?

Kee: “Veel bedrijven realiseren zich niet hoe bijzonder ze zijn voor de buitenwereld. Dus ja, dan ga je ook niet van de daken schreeuwen hoe vernieuwend je wel niet bezig bent. Bovendien heeft de Nederlandse overheid nooit een goed industriebeleid gevoerd. Groot de boer op gaan gebeurt ook daarom te weinig.”

Bloem: “Het zit in de aard van de maritieme en offshore sector om bescheiden te zijn. Ze doen gewoon hun werk en daarmee klaar. Dat DNA verander je niet zomaar. Zonde, want daarmee doe je jezelf wel degelijk tekort. Door een initiatief als de Innovatie Award Drechtsteden wordt getracht de innovatie binnen de branche meer voor het voetlicht te brengen. Want er gebeurt echt heel veel moois.”

Kee: “Veel Nederlandse bedrijven zijn wereldmarktleider. Vaak weet bijna niemand dat. Totdat de regering de maakindustrie niet hoger op de agenda zet, mis je kansen.”

Gilding: “Je moet het met elkaar doen. Om een voorbeeld te noemen: het MKB-Katalysatorfonds stimuleert en ondersteunt de concretisering van innovatieve ideeën voor de (maritieme) maakindustrie in de Drechtsteden. De regionale overheid werkt hierin samen met het bedrijfsleven. Zo is een vijftal ondernemers gevraagd te helpen bij de beoordeling van aanmeldingen. Op die manier sparren: dat werkt.”

Kirsenstein: “Toch kan en moet de overheid concreet veel meer doen voor de maakindustrie. Het verzandt nu allemaal te vaak in een stapel papieren vol mooie beloftes. Daarna blijft het stil. Niet alleen deze branche en regio hebben daarmee te maken. Het ontbreekt aan pragmatische doelen bij de overheid in het algemeen.”

Bloem: “Daarop aanhakend zijn subsidies vanuit de overheid natuurlijk met name een manier om soms iets te versnellen. Dat kan prettig zijn, maar het verandert niet de wereld.”

Gilding: “Als het een partij sec om de subsidie gaat, begint het al verkeerd. Dat moet nooit de insteek zijn.”

Bloem: “Eens. Ik zie veel liever dat er wordt geïnvesteerd in proeftuinen. Dat kost geld op korte termijn, maar de kans is groot dat het zich op de lange termijn terugbetaald. In zo’n constructie creëer je immers veelal launching costumers. Een goede eerste afnemer, die vanaf het begin betrokkenheid heeft, is voor bedrijven goud waard.”

Gilding: “Als regio mogen we soms best groter denken. Er zijn genoeg thema’s die ambitieuzer aangepakt kunnen worden met het oog op de toekomst.”

Kee: “Die ontwikkeling komt langzaam op gang. STC leidt in ieder geval studenten niet op voor morgen, maar voor de toekomst. Dan heb ik het over minimaal 5 jaar vanaf nu. Voor bedrijven en instanties voelt het vaak tegennatuurlijk om over de horizon van nu heen te kijken. Korte klappen zijn eenvoudiger, maar daarmee ga je voorbij aan de kansen voor later die je nu moet grijpen. Anders zijn het tegen die tijd gemiste kansen. Hoe ziet de operator van de toekomst eruit? Hoe ziet het schip van de toekomst eruit? Daar moet je nu over nadenken. Dat gebeurt ook wel enigszins, maar men is vervolgens snel geneigd om bijvoorbeeld een werf te bouwen zoals nu, maar dan met een robot erin. Dat is te simpel.”

Dazert: “Om dat te ondervangen is ook optimale samenwerking nodig. Uit de Maritime Delta Monitor 2015 blijkt dat het bedrijfsleven vaak de juiste contactpersonen binnen het onderwijs en de lokale en regionale overheid niet weet te vinden. Dit belemmert met name het MKB op het gebied van kennisuitwisseling.”

Vormen robotisering en verdere automatisering in de branche een bedreiging of juist een kans?

Dazert: “Robots worden door sommige partijen in de sector gezien als een bedreiging en door andere partijen juist als een mogelijkheid tot verdere groei. Het is heel verschillend hoe daar tegenaan wordt gekeken. Robots kunnen bijvoorbeeld ook leiden tot langere inzetbaarheid van ouder personeel, omdat het werk minder zwaar wordt.”

Kee: “Ik merk dat veel mensen het toch eng vinden. Ze zijn bang dat het voor grotere werkloosheid zorgt en gaan met de hakken in het zand staan.”

Bloem: “Dat schiet niet op, want robotisering en automatisering kun je niet verslaan. Ga er niet tegen in, maar accepteer het.”

Vaz Dias: “Wij kunnen grote veranderingen vaak niet behappen. Zo zit de mens gewoon in elkaar. Ook als het om dit onderwerp gaat.”

Kirsenstein: “En dat terwijl mechanisatie en robotisering niets nieuws zijn. In het verleden heeft het ook nooit tot toename van de werkloosheid geleid. Die vrees lijkt mij daarom ook nu ongegrond.”

Tot slot borrelde de vraag op of er meer icoonprojecten nodig zijn? Zorgt dat voor een sterkere profilering binnen de regio?

Vaz Dias: “Er zijn wel wat hippe icoonprojecten, zoals Dutch Wind Wheel in Rotterdam. Maar zoiets als de A4 tussen Rotterdam en Den Haag is dat ook. Er is sterke marketing voor nodig om zo’n wegverbreding als ‘gelukt’ over te laten komen op het publiek. Die zijn anders geneigd het als verspilling en mislukking te zien.”

Dazert: “Binnen de maritieme industrie zijn er ook voldoende voorbeelden van icoonprojecten. Veelal zijn die echter alleen bekend binnen de sector en niet bij het grote publiek.”

Kee: “Dat klopt. Nederland is bijvoorbeeld heel groot in jachtbouw. Dat weten relatief weinig mensen.”

Vaz Dias: “Maar het moet ook in je belevingswereld zitten om het interessant te vinden. Heb je geen enkel idee wat zo’n jachtbouwer nu precies allemaal doet en hoe het er op een werf aan toe gaat, dan spreekt het waarschijnlijk niet echt aan.”

Kirsenstein: “Ik denk dat  icoonprojecten zeker kunnen bijdragen, maar dan moeten alle partijen; bedrijfsleven, onderwijs  en overheid het wel van de daken durven schreeuwen. Nu is dit nog een obstakel. Men is bescheiden en dus laat de communicatie en marketing van icoonprojecten veel te wensen over.”

Kee: “Dat gebrek aan bekendheid of waardering is misschien jammer, maar niet onoverkomelijk. Het is veel belangrijker dat de innovaties wel gewoon plaats blijven vinden. De maritieme sector leeft door innovaties. Het is essentieel voor de levensvatbaarheid van de branche. Je moet verbeteren, verbeteren, verbeteren: anders ben je zo van het toneel verdwenen.”

Prijs voor Edward Heerema dankzij innovatieve projecten

0

“Op de prijs ben ik trots, vooral omdat het een eerbetoon vakgenoten is. Maar er past ook bescheidenheid, want ik heb zoveel fouten gemaakt”.

De reactie van Edward Heerema (73), eigenaar-directeur van offshorebedrijf Allseas, nadat hij als eerste in Nederland de onderscheiding Fellow Chartered Engineer van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs kreeg.

Alle schepen van Allseas, dat is gespecialiseerd in het leggen van pijpen op de zeebodem, werden zelf ontworpen of naar eigen inzicht omgebouwd. Het laatste huzarenstukje is Pioneering Spirit, met een lengte van 382 meter en een breedte van 124 meter, oftewel acht voetbalvelden, het grootste schip ter wereld. Een schip dat in één keer boortorens op zijn onderstel kan zetten, of er van af kan halen. En dat bespaart veel tijd en geld. Bovendien kan het schip razendsel pijpen leggen. In 2015 kwam het vanuit Zuid-Korea naar Maasvlakte 2, om daar te worden afgebouwd. Dat levert het Nederlandse bedrijfsleven honderden miljoenen aan orders op.

Vader

Vader Pieter Schelte Heerema vormt Edward. Een man die voor de Tweede Wereldoorlog onder meer directeur is van een Venozolaans maritiem aannemersbedrijf. Tijdens de oorlog, is hij eerst actief voor de Waffen SS en later, voor een ondergrondse groep. Hij wordt toch veroordeeld. Na die affaire, vertrekt hij in 1947 naar Zuid-Amerika om zich daar te specialiseren in betonconstructies. Succesvol zijn de zelf ontwikkelde voorbespannen heipalen, die bestand zijn tegen zeewater. Begin jaren zestig keert Pieter Schelte terug naar Nederland en bouwt zijn offshore-imperium op, met half-afzinkbare kraanschepen. In de jaren zeventig komen, de nog steeds actieve, Balder en Hermod in de vaart, die dankzij dynamische plaatsbepaling veel minder gevoelig zijn voor de golfslag en dus langer en sneller een klus kunnen klaren.

Edward Heerema over zijn vader: “Hij presteerde het om de oplossing van een vraagstuk binnen een dag te verlangen. Als je dan antwoordde dat je veel langer nodig had, zei hij: dan simpliceer je het maar. Ik bel je om drie uur. Om half drie belde hij of je het al wist. Het is nog geen drie uur zei ik dan. Nou ja, schiet wel op, was z’n reactie. Als ik met het antwoord kwam zei hij: Wat fijn dat je dat hebt gedaan, ik kan toch altijd op je rekenen”.

Fouten

Die prestatiedrang en uitgaan van het onmogelijke, heeft Edward van zijn vader overgenomen. Heerema: “Overtreffen zal ik hem nooit, hij was veel creatiever. Maar tijdens vergaderingen met m’n ingenieurs poneer ik ook geregeld ideeën. En dan kan ik eveneens vervelend en belerend zijn. Maar het leidt vaak tot hele leuke dialogen en verassende oplossingen, die altijd net iets afwijken van de afspraken. Want Nederlandse ingenieurs zijn niet alleen analytisch sterk, maar ook mondig, flexibel, initiatief- en fantasierijk en eigenwijs. Vandaar ook dat Pioneering Spirit hier wordt afgebouwd en niet in Zuid-Korea, waar die eigenschappen niet gemeengoed zijn”.

Heerema zegt heel tevreden te zijn over de afbouw. Ondanks dat het schip al lang in bedrijf had moeten zijn. Hij legt uit: “De vertraging komt voor een belangrijk deel doordat we de unieke en gecompliceerde hijsinstallaties onvoldoende hebben doorberekend. Dat kost ons 200 miljoen extra, waardoor het schip nu 2,6 miljard gaat kosten. Slapeloze nachten heb ik er niet van, omdat ik weet dat het schip straks rendabel is. Wel is de bouw van een nog grotere en krachtiger opvolger uitgesteld tot 2023.”

Strijd

Hij vervolgt: “Ik heb altijd  geprobeerd mijn liefde voor het ontwerpen, op m’n team over te brengen. Mijn commercieel directeur zei laatst tegen een klant. Normaal gesproken runt een directeur een bedrijf om vooral geld te verdienen. Edward wil met zijn bedrijf vooral mooie dingen bouwen. Anders zou Pioneering Spirit er nooit zijn gekomen. Bovendien was, de inmiddels overleden, geniale ingenieur Paul Kaldenbach, een enorme inspiratiebron”.

Een schip dat eerst Pieter Schelte heette, maar onder druk van buitenaf, vanwege vaders verleden, een andere naam kreeg. “Met die naam wilde ik mensen niet kwetsen, maar m’n vader eren als offshore-pionier”, aldus Heerema.

Risico’s nemen zit het merendeel van de Heerema-broers in het bloed. Van de vier, die Edward Heerema heeft, kiezen er twee net als hij, voor de conjunctuurgevoelige maritieme sector. Dat gaat niet zonder slag of stoot. De in 1981 overleden Pieter Schelte wijst namelijk Edward als opvolger aan. De overigen gaan daar niet mee akkoord en een jarenlange juridische strijd volgt. Broer Pieter compenseert de anderen uiteindelijk met, naar verluidt, 1 miljard gulden, waarna hij de opvolger wordt van zijn vader.

Edward Heerema: “We konden dat geld bij Allseas goed gebruiken, want ik was het bedrijf met geleend geld begonnen. De verhoudingen zijn inmiddels genormaliseerd. Met drie broers heb ik een goed contact. Als we zouden hebben samengewerkt, dan zouden er ongetwijfeld nog veel meer mooiere dingen zijn ontstaan. Maar vanwege onze uitgesproken meningen zouden we ongetwijfeld ook veel met elkaar in de clinch hebben gelegen”.

In augustus moet Pioneering Spirit echt gereed zijn en aan de  testvaarten beginnen. Begin volgend jaar wacht dan de eerste klus; het verwijderen van het YME-boorplatform voor de Noorse kust. Destijds gebouwd door het Schiedamse SBM Offshore, maar nooit gebruikt, omdat het niet aan de veiligheidsvoorschriften voldeed. Daarna wachten er vier klussen in opdracht van Shell.