Home Blog Page 200

De genomineerden

0

In de Drechtsteden ontstaan er mooie innovaties. Dat blijkt wel uit het totaal van zeventien innovaties die de organisatie ontving. Hieruit kwamen uiteindelijk vijf genomineerden naar voren die streden om de Innovatie Award 2016. De geselecteerde bedrijven waren: BFT Transport (Zwijn-drecht), Deli-Jack (Hendrik Ido Ambacht), Eagle Energy (Alblasserdam), Saricon (Sliedrecht) en Van den Herik (Sliedrecht).

Saricon BV | UXOscope
Tot op heden was boren door een gebied waar bommen liggen erg risicovol en kostbaar. Het detecteren van een boortracé onder wegen, rivieren, spoorwegen en bepaalde installaties en gebouwen was erg lastig, zo niet onmogelijk. De enige methode was het detecteren vanaf het maaiveld, loodrecht boven het verdachte object. Met de UXOscope ontwikkeld door Saricon BV in samenwerking met Drillguide en van Vulpen BV, kunnen de risico’s worden vermeden. De methode is een combinatie van gestuurd horizontaal boren en het detecteren van mogelijke explosieven zijnde afwerpmunitie. De methode maakt het mogelijk om in een gebied, dat verdacht is op de aanwezigheid van afwerpmunitie, een detectieonderzoek gelijktijdig met een horizontaal gestuurde boring te doen. Het realtime detecteren met UXOscope tijdens het boren zorgt ervoor dat er in het boortracé en aan de oppervlakte geen overlast of risico ontstaat. Dit bespaart een hoop tijd en overlast ten opzichte van het conventioneel detecteren. Ook is het detecteren onder bebouwing of andere infrastructurele voorzieningen mogelijk.

Deli-Jack BV | E-vrije/arme mediterrane producten
Snel na de oprichting van Deli-Jack is het bedrijf een onderzoek gestart naar het weglaten van toevoegingen van E-nummers zoals kleurstoffen, smaakversterkers en conserveermiddelen uit hun mediterrane producten. Deze stoffen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Als importeur, exporteur en producent van gedroogde tomaten, gegrilde groenten, mediterrane specialiteiten, oliën, tapenades, pesto’s, hummus en gevulde tapas hapjes heeft Deli-Jack het voortouw genomen. Vandaag de dag is Deli-Jack in staat om mediterrane productontwikkeling in zoverre te verzorgen dat grondstoffen zijn af te stemmen op geur, kleur, smaak, structuur, verbruik, e-arm of e-vrij, houdbaarheid of biologisch. Een unieke dienstverlening voor een producerend foodbedrijf. Met als gevolg een reductie van 35% aan E-stoffen in de verschillende producten. Na een lang onderzoeksproces en het maken van veel kosten heeft Deli-Jack het voor elkaar gekregen te innoveren en een voorsprong te nemen in de markt.

Eagle Energy BV | eNEEF
Bij het verwarmen van gebouwen gaat veel energie verloren. Vaak komt dat door slecht ingeregelde CV-systemen. De eNEEF is een systeem dat per ruimte de warmtevraag bepaalt en dat met die informatie de warmtebron optimaal laat werken. Hierdoor maakt de warmtebron nooit meer warmte aan dan exact nodig is. Dit zorgt dat het energieverbruik flink wordt verlaagd. Een kastje dat de balans in de bestaande verwarmingsinstallatie regelt en een slimme zoneregeling toepast. De eNEEF voorziet verwarmingsinstallaties van alle relevante informatie over de verschillende zones in een gebouw. Vervolgens wordt de stooklijn van de verwarmingsinstallatie zodanig beïnvloed dat nooit meer warmte wordt aangemaakt dan absoluut noodzakelijk is om elke zone van de gewenste gevoelstemperatuur te voorzien. Tezamen zorgen de oplossingen voor meer warmtecomfort en een verlaging van het gasverbruik van meer dan 40%.

BFT Transport | Vaitec | Don Quichot
Het water in Nederland is schoon en de uitdaging is er nu om luchtvervuiling tegen te gaan. Om de lucht voor bemanningsleden en de omgeving zoveel mogelijk schoon te krijgen is er sinds kort een nieuwe regelgeving om de emissie van ontgassende schepen te reduceren tot aanvaardbare milieu- en gezondheidsnormen. Met de Vaporsol Vaitec Gaswasinstallatie (Vaitec) kan ruim 98% van de kwalijke dampen worden gerecycled op schepen. Op de speciale tanker Don Quichot is een mobiele Vaitec gebouwd die een slimme oplossing biedt op het gebied van dampverwerking. De Don Quichot is het enige systeem dat snel en op locatie dampen kan recyclen. Met een mechanisch proces en filters kan de uitstoot van 30.000 mg/m3 naar 150 mg/m3 beperkt worden. De exploitatie van de Don Quichot start in de Rotterdamse Haven. Voor de Rotterdamse Haven, de grootste haven voor op- en overslag van olieproducten, is het noodzakelijk dat er geschikte dampverwerkingssystemen komen, vanwege de nieuwe regelgeving (o.a. de Provinciale Milieu Verordening).

Van den Herik Sliedrecht | Piping Control
Piping is een belangrijk faalmechanisme bij dijken, waarbij water met zanddeeltjes onder de dijk doorstroomt. De hedendaagse methoden om piping tegen te gaan zijn tijdrovend, duur en veroorzaken veel en langdurige overlast. ‘Piping Control’ is een innovatieve methode om het geotextiel verticaal in de (teen van de) dijk aan te brengen. Het is een diepdrainage machine die in één werkgang het doek ondergronds uitvouwt waarbij het doek direct aan weerszijden wordt aangevuld met zand en klei volgens de oorspronkelijke opbouw van de bodem. Het aanbrengen van verticaal zanddicht geotextiel aan de binnenzijde van de dijk is een relatief eenvoudige, duurzame en snelle oplossing om piping tegen te gaan. Het geotextiel laat het water wel door, maar de zanddeeltjes niet. De pipe die binnendijks ontstaat strandt bij het geotextiel. Bovendien is het een duurzaam systeem omdat het materiaal heel plaatselijk vervangen kan worden.

Doop MTS Don Quichot, eerste varende ontgassingsinstallatie voor binnenvaart

0

Vrijdag 17 juni werd de MTS Don Quichot van GreenPoint Maritime Services gedoopt door Linde Freriks. De Don Quichot is ’s werelds eerste varende ontgassingsinstallatie voor binnenvaartschepen, chemicaliëntankers, boord/boord overslag en tankterminals.

BFT Tanker Logistics heeft het initiatief genomen om deze installatie te bouwen. De tankerrederij werd regelmatig geconfronteerd met de risico’s die verbonden waren aan het ontgassen van binnenvaarttankers. Om de Don Quichot nu in de markt te zetten is GreenPoint Maritime Services opgericht. BFT Tanker Logistics won hiervoor de Innovatie Award 2016 die op woensdag 1 juni door de Commissaris van de Koning, Jaap Smit werd uitgereikt. De innovatie in de Don Quichot bestaat uit een UV installatie die speciale koolstof regenereert waarbij alle schadelijke stoffen uit de dampfase wordt gehaald. Het vaartuig is een type C tanker, waarmee de hoogste standaard van veiligheid wordt nagestreefd.

Bij het overslaan en ontgassen van koolwaterstoffen op schepen en installaties ontstaan zogeheten vluchtige organische componenten die achterblijven in de tanks en schepen. Deze leveren stank (en milieu) overlast op en kunnen bij langdurige blootstelling schadelijk zijn voor de gezondheid. Met ingang van 1 januari 2015 is gecontroleerde dampverwerking van benzeen verplicht voor binnenvaart en zeeschepen in Zuid Holland en Noord Brabant. Sinds 2016 geldt dit ook voor benzeen houdende producten. Het gecontroleerd ontgassen van schepen zorgt voor een zeer aanmerkelijk reductie omdat de gassen niet meer naar de buitenlucht afgevoerd worden maar in een gecontroleerde omgeving worden verwerkt.

Don Quichot stelt de Rotterdamse haven en de havenbedrijven in staat om tegemoet te komen aan de geformuleerde ‘zero-emission’ ambitie om luchtverontreiniging tegen te gaan. De installatie is mede tot stand gekomen door een bijdrage uit de ‘Stimuleringsregeling duurzame initiatieven in de Rotterdamse haven’ van het Havenbedrijf en Deltalinqs.

Reactie Havenbedrijf
“Een moderne haven zonder ontgassingsinstallatie is niet van deze tijd”, aldus Paul Smits, CFO van het Havenbedrijf. “De ingebruikname van de Don Quichot past in het streven van het Havenbedrijf om de meest duurzaamste haven in zijn soort te zijn. Daartoe stimuleren we op brede schaal innovatie in de haven. Don Quichot is daar een prachtig voorbeeld van.”

Reactie Deltalinqs
“Na vele jaren van onderzoek zijn veel data bekend. Zo ook de benodigde capaciteit in deze regio om ladingdampen te verwerken en verder te gebruiken, zoals we dit in de circulaire economie vaker zullen gaan zien. Met het operationeel worden van de ‘Don Quichot’ wordt invulling gegeven aan deze capaciteitsvraag. Dit is al helemaal het geval wanneer regionale, nationale en internationale verboden afgekondigd zullen gaan worden in de nabije toekomst,” aldus Bas Janssen, directeur van Deltalinqs.

They all dared 2 cross’

0

Nieuwe relaties leggen binnen en vooral buiten je sector, dat stond centraal tijdens Dare 2 Cross, het vervolg op de succesvolle edities van Aerospace meets Maritime. Waar de twee eerdere congressen in 2014 en 2015 zich vooral richten op de samenwerking tussen luchtvaart en maritieme sector, wil Dare 2 Cross nog breder cross-sectorale innovatie stimuleren en een lanceerplatform zijn voor onverwachte samenwerkingen. Daar bleek ruime belangstelling voor te zijn. Ongeveer 200 ondernemers en ook afgevaardigden uit overheid, kennisinstellingen en onderwijs hadden hun weg gevonden naar de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht.

Slim en samen innoveren

Richard Korteland, lid Drechtstedenbestuur, portefeuillehouder Economische profilering en acquisitie en tevens wethouder Economie in Papendrecht, benadrukte het nog maar eens in zijn openingswoord: ‘Er is hier een veelheid aan sectoren vertegenwoordigd. Sectoren die van elkaar kunnen leren door samen innovatiever en slimmer te worden. Dat vraagt moed en brengt koudwatervrees met zich mee. En dat maakt samenwerking moeilijk en verre vanzelfsprekend. Maar het blijkt ook veel op te leveren.’

De eerste stap

Hoe je de eerste stap kunt zetten in een samenwerking, werd op een niet alledaagse manier geduid door de Vlaming Karl Raats, ‘facilitator van professionele creativiteit’. Hij definieerde innovatie als de optelsom van creativiteit met een uitgaande factuur. Focus je daarom op de voorwaarden voor creativiteit. Op een energieke wijze wist Raats de deelnemers met elkaar in gesprek te krijgen, niet ondanks, maar juist dankzij hun verschillende denkwijze en perspectieven. Zijn boodschap: wees het met elkaar oneens. Zoek die wrijving en blijf die ook zoeken. Proberen lukt altijd.

Leren van fouten

Hij werd daarin bijgevallen door Vice-admiraal (TD) dr.ir. Arie-Jan de Waard, directeur Defensie Materieel Organisatie. Het belang van innovatie voor defensie is helder. De Waard: ‘Aan veel van de razendsnelle ontwikkelingen zitten ook donkere randjes, en daar moeten we op voorbereid zijn. Als defensieorganisatie moet je daar vooral creatief mee omgaan.’
De Waard trok de vergelijking met de missies en het begrip ‘mission command’. ‘Onze militairen krijgen een taak en de kaders mee en moeten binnen die kaders zelf invulling geven. Mijn doel is dat we dat ook op de thuisbasis gaan doen en dan ook veel meer gaan proberen, dat mag! En als iets niet lukt, dan is dat geen fout, maar dan hebben we geleerd en dat is een mooi en waardevol resultaat’, aldus De Waard. ‘En dat doen we in een gouden ecosysteem, met de partners binnen defensie, met kennisinstituten, met de industrie en met vooral de unusual suspects’.

Stimuleren cross-sectorale innovatie

Na de lunch daagde Raats het publiek uit om in groepen van vier manieren te bedenken om cross-sectorale innovatie te stimuleren – in een innovatieve gespreksvorm. Zonder elkaar te onderbreken kregen de deelnemers verschillende rollen aangemeten:
• Creatieveling; dromer (Ja!)
• Realist (Ja, als)
• Criticaster (Nee, tenzij)
Elkaar onderbreken en de term ‘ja, maar’ waren verboden, wat een aangenaam positief effect opleverde. Met dit in de achterzak gingen de deelnemers uit elkaar in meer dan tien werksessies, waaronder bestaande initiatieven over 3D printing en ‘Smart Maintenance’. Deze sessies hebben het nut en noodzaak van de samenwerking tussen de maritieme sector en de high tech sector versterkt.

Crossover luchtvaart, drones en UAV’s

In een andere sessie werd de Aero-Space Agenda 2016-2025 geïntroduceerd. Deze agenda is al een cross-over tussen luchtvaart, ruimtevaart en UAV’s en ook tussen bedrijven en kennisinstellingen. Tijdens de daaropvolgende deelsessie Unmanned systems (drones), bleek dat een drone eigenlijk de ultieme cross-over is. Jan van Liebergen, directeur Skeye: ‘Een drone is opgebouwd uit bij elkaar gevoegde onderdelen uit mobiele telefoons, automotive sensoren, besturingssystemen uit de luchtvaart, en zo kan ik nog wel even door gaan.’ Beter goed gejat dan slecht bedacht, misschien is dat wel een kern van cross-overs. Waarbij opgemerkt, dat na het overnemen van de technologie er altijd nog aanpassing en inpassing in de nieuwe oplossing nodig is. In deze sessie vonden deelnemers uit de wereld van vliegende, varende en rijdende drones elkaar al snel op het vlak van de ontoereikende regelgeving. Mart Hurkmans van RH Marine: ‘Op een varend schip moet wettelijk altijd een schipper aanwezig zijn. Daar zit je met je aquadrone.’

Boerderij op zee

Een heel ander voorbeeld van een cross-over is de stichting Noordzeeboerderij die zeewier op zee wil gaan kweken. Als gevolg van hun deelsessie heeft die stichting nu beter aansluiting gevonden met de offshore en maritieme sector om specifieke uitdagingen van een boerderij op zee te verkennen. En verschillende deelnemers durfden het aan om hun eigen grenzen op te zoeken en zich bloot te geven in de sessies ‘Persoonlijk leiderschap’ en ‘Samenwerken van generaties’. Als gevolg van hun deelsessie heeft die stichting nu beter aansluiting gevonden met de offshore en maritieme sector om specifieke uitdagingen van een boerderij op zee te verkennen.

En de winnaar is…!

1

Ja inderdaad, de winnaar komt uit de maritieme wereld. Dat is niet vreemd voor ons gebied want veel kandidaten voor de Innovatie Award 2016 hebben hun wortels in het maritieme.
Een oplossing voor een probleem in de scheepvaart, het ontgassen, is mede opgelost door een oplossing uit die zelfde hoek. Bravo. Het geeft ook aan dat het in de maritieme wereld normaal is om ook aan de eigen ontwikkeling te denken, om oplossingen te vinden voor de problemen die ondervonden worden in juist de grote en sterke ontwikkeling van die zelfde maritieme wereld.
Transport over water is van groot belang en willen we een zekerheid bieden voor deze modaliteit op lange termijn, dan moeten we de problemen die deze vorm van transport op kan leveren, ook aanpakken. In het vervoer van chemische en olie producten is de scheepvaart van cruciaal belang. Het lozen van giftige dampen, een vorm van restlading, is niet meer toegestaan, dus er moet op snelle wijze een redelijke capaciteit gevormd worden om dit probleem op te lossen.
Ook de uitstoot van uitlaatgassen is in de scheepvaart aan strenge eisen gebonden. Eisen die ook op de langere termijn zwaarder worden. Ik zie u al denken, sjoemel software ook in de scheepvaart? Nee, ik weet dat met name door de ontwikkeling van de vermindering van uitstoot van fijn stof en CO² er in onze regio veel bedrijven actief zijn in de ontwikkeling van aangepaste apparatuur om de uitstoot binnen de gestelde normen te krijgen. Ja inderdaad, deze ontwikkelingen zijn voornamelijk geconcentreerd in onze regio en omdat deze techniek erg afhankelijk is van de specifieke omstandigheden van de motor in het schip, is er ook niet één oplossing maar zijn er meerdere. Het is voor de scheepvaart van groot belang dat deze modaliteit, die voorlopig nog geen last heeft van filedruk, zich vol kan ontwikkelen zonder ons milieu zwaar te belasten. Aangezien het zeer individuele oplossingen betreft, ben ik ervan overtuigd dat hier geen sjoemel software inzit.

Recentelijk is er een inschrijving voor de aanbesteding geweest voor de bouw van de grootste gecombineerde tunnel tussen Denemarken en Duitsland. Een Nederlandse combinatie had de laagste inschrijving. Verwacht mag dan ook worden dat deze combinatie het werk gegund zal krijgen. Als je de combinatie bekijkt en de diverse benodigde werkzaamheden beoordeelt, kan de conclusie niet anders zijn dat ook deze opdracht voor een zeer groot deel door bedrijven uit onze regio uitgevoerd zal gaan worden. Weer Bravo voor de Nederlandse maritieme industrie.

Teun Muller
Voorzitter Werkgevers Drechtsteden

Combineren

0

De meeste klanten die een bezoek aan onze winkel brengen vinden het wel zo makkelijk en veilig om complete sets aan te schaffen. Niets mis mee natuurlijk want zo sla je met je outfit de plank niet snel mis. Bovendien sta je ’s ochtends niet weifelend voor de kast omdat je niet weet wat je nu weer aan moet trekken. Maar wie wat meer variatie en afwisseling wenst helpen wij graag op weg.

We nodigen je uit om naar één van onze winkels te komen om de garderobe aan te vullen met nieuwe items. Wij geven je hierbij graag een persoonlijk advies zodat je weet hoe je de nieuwste trends het beste kunt combineren. Het is dan ook helemaal niet gek om kledingstukken van huis mee te nemen. Kledingstukken die je thuis nauwelijks weet te combineren gun je zo een tweede leven. Fashionitems van vorige seizoenen zijn vaak prima te mixen en te matchen met items van de nieuwe collecties. En ook met de combinatie van kleuren en prints is veel mogelijk, vaak meer dan je denkt.

Al bij de aanschaf proberen wij tips te geven over de mogelijke combinaties. Met een paar goede basics in de kast gaat dat natuurlijk het beste. Accessoires zijn hierbij het toverwoord. Een mooi pak ziet er weer compleet anders uit met een andere stropdas of riem of een ander overhemd en een nieuw paar schoenen. Een basicjurk is met de juiste accessoires zoals kettingen, shawls of een ander jasje op tientallen manieren te dragen. En met wat handige tips kun je zelfs je winter- en zomergarderobe mixen en ook je casual en zakelijke kleding kunnen met elkaar gedragen geworden. Zo heb je altijd voor iedere gelegenheid wat in huis en ben je altijd in staat om goed voor de dag komen.

Sijbrand Smit

Smit Mode

Positie bepalen

0

Oef! Je zal maar ingeloot zijn voor de openingswedstrijd van het EK 2016 in Parijs en er dan kort voor de wedstrijd achter komen dat je onderweg je kaartje voor de betreffende wedstrijd uit je zak hebt laten vallen. Het overkwam de Fransman die ik toevallig sprak voor het stadion voorafgaand aan de wedstrijd Frankrijk – Roemenië.

Maanden geleden schreef ik me in voor de loting van de tickets voor het EK 2016. Hoe mooi zou het zijn om een wedstrijd bij te mogen wonen in Parijs? Met een beetje geluk hoopte ik zelfs te worden ingeloot voor een wedstrijd van het NL elftal. Deze loting begon echter al ruim voordat bekend werd dat Nederland het EK definitief niet zou halen. Toch mocht dit de pret niet drukken toen ik de bevestiging kreeg dat ik 3 kaarten toebedeeld kreeg voor de openingswedstrijd.

Frankrijk speelde de wedstrijd op 10 juni jl. tegen Roemenië en de ‘Allez les Bleus’ slogan galmde met grote regelmaat door het stadion. De eerste helft wilde het allemaal nog niet zo vlotten, maar de toeschouwers gaven niet op en gingen massaal achter ‘De Blauwen’ staan. De supporters werden al enthousiast op het moment dat de bal over de middenlijn werd gespeeld. Ik ben van mening dat de positieve energie die hier vanuit ging deels heeft bijgedragen aan het eindresultaat. Uiteindelijk wisten de Fransen hun spel namelijk om te zetten in een 2-1 winst. Zonde voor ‘de Fransman’ dat hij dit vanaf zijn bank heeft moeten aanschouwen.

Naast de energie die vrij kwam in het stadion, blijft het natuurlijk van cruciaal belang om het talent op het veld de juiste positie te geven. Ineens blijkt het voetbal wonderbaarlijk veel overeenkomsten te hebben met ons dagelijks werk. Niet alleen voor onze opdrachtgevers en werkzoekenden, maar ook intern is dit de dagelijkse afweging die we maken. Wat is een ieders ambitie? Hoe zorgen we voor persoonlijke ontwikkeling en hoe maken we deze waar zonder het grote geheel uit het oog te verliezen? Want, wanneer je de juiste posities gevonden hebt, dan begint het eigenlijk pas. Dan wordt het belangrijk dat het individu samensmelt met het team en dat het teamgevoel boven komt om uiteindelijk doeltreffend te zijn. Ineens is dat ene doel, dat eerder nog zo ver weg leek, verrassend dichtbij. Ik ben benieuwd hoe ver Frankrijk het schopt tijdens dit EK.

Mellanie Dellaert

Olympia Uitzendbureau Dordrecht

Leren navigeren op een zee van informatie

0

De stip op de horizon: alle informatie bij elkaar, hoeveel ’t ook is, real-time
inzichtelijk voor uw organisatie en uw partners. Wat een uitdaging! Alle informatie en documenten bij elkaar krijgen om in één oogopslag alles van een order of project te zien. En nog actueel ook. Interessant voor u en de afdelingen binnen uw bedrijf, maar misschien ook voor de klanten en partners waarmee u samenwerkt.

Bij veel bedrijven is er niet alleen groei in informatie te zien, maar ook versplintering van het aantal applicaties, mappenstructuren, databases, 
preadsheets, portals en allerlei individuele systemen/werkwijzen buiten de 
sandaarden. Vooral deze versplintering en vaak jarenlange gewenning, zorgt 
eroor dat het lastig is alle informatie en documenten bij elkaar te krijgen. Ook al zouden we wel anders willen of moeten.

De techniek stelt ons tegenwoordig in staat om informatie gemakkelijk met elkaar te delen en te bewerken. Dit voorkomt misverstanden, maakt het gemakkelijker voor u en uw collega’s om inzicht te krijgen in het hele proces en zorgt ervoor dat u efficiënter kunt samenwerken met partners. Het vraagt misschien een andere manier van werken, maar wij merken in onze klantenkring dat daar juist behoefte aan is.

Als data op veel plekken staat, hoe krijg je dat bij elkaar?

1. Start met een visie en bepaal uw doelen
2. Zet het ERP / de primaire bedrijfssoftware centraal
3. Laat uw documenten en correspondentie aansluiten op uw order/project/PLM/relatie/merk/etc.
4. Maak informatie visueel door middel van (eenvoudige en duidelijke) 
dasboards
Resultaat: real-time inzicht, efficiëntie en slimmer samenwerken.

Hoe krijgt u dit voor elkaar?
Samen met Aspect | ICT. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw 
bedrjf, neem dan contact op via 0184-675400 of stuur een e-mail naar 
m.hakesteegt@aspect-ict.nl.

Marius Hakkesteegt

Innovatief sparen in de B.V.

0

Hebt u spaargeld op een bankrekening staan? Dan zult u ongetwijfeld weten dat de rente die de bank vergoedt ontzettend laag is. Ook de aandelen hebben betere tijden gekend en kunnen daarnaast in waarde dalen. Beleggingsadvies kan ik u niet geven, maar wellicht kunt u op een innovatieve manier nog wel belasting besparen.

In uw aangifte inkomstenbelasting wordt er van uit gegaan dat u gemiddeld 4% rendement behaalt over uw vermogen, ongeacht het werkelijke rendement. Over dit fictieve rendement betaalt u vervolgens 30% belasting. Dit komt neer op 1,2% belasting over de waarde van uw vermogen dat uitkomt boven de vrijstelling van € 24.437 (€ 48.874 als u een fiscale partner hebt).

Het fictieve rentepercentage van 4% geldt al sinds de invoering van box 3 in 2001. Toen was de spaarrente vele malen hoger dan nu. Op een privéspaarrekening geven de grote banken nu nog slechts 0,5% rente. Hierdoor betaalt u op dit moment mogelijk meer belasting dan dat u op uw spaarrekening aan rente ontvangt. De feitelijke belasting is in dat geval meer dan 100%. Onredelijk, vinden veel Nederlanders. Dat vond onze regering gelukkig ook.

Per 2017 zal het fictieve rendement over vermogen worden gebaseerd op meer actuele rendementen. Het is een mix van het gemiddelde rendement op spaarrekeningen over de afgelopen vijf jaar en het gemiddelde rendement op beleggingen over de afgelopen 15 jaar. Deze percentages zullen ieder jaar opnieuw worden vastgesteld. Daarnaast wordt uw vermogen verdeeld over drie schijven met een oplopend fictief rendement. Er gaat een fictief rendement gelden van 2,91% voor vermogens tot
€ 100.000, 4,69% over vermogen tussen de € 100.000 en € 1.000.000 en 5,5% voor vermogens boven € 1.000.000. Door deze wijziging moeten particulieren met een groot vermogen in 2017 meer belasting betalen dan in 2016.

Voor mensen met veel spaargeld wordt het dus voordeliger dan ooit om te zoeken naar manieren om belasting te besparen. Hierbij kunt u denken aan het aflossen van uw hypotheek, schenken aan kinderen of misschien zelfs emigreren naar het buitenland.

Een meer innovatieve manier om belasting te besparen is kiezen om laag renderend vermogen onder te brengen in uw eigen B.V. in de vorm van agio of aandelenkapitaal. Het werkelijke rendement wordt dan bij uw B.V. belast met 20% vennootschapsbelasting en bij uitkering naar privé wordt het restant nog eens belast met 25% inkomstenbelasting. Effectief komt dit neer op een heffing van 40% (20% plus 25% over de resterende 80%). Bij 
en spaarrente van 0,5% en een vermogen van 
€500.000, betaalt u in 2017 via sparen in de BV slechts € 1.000 aan belastingen in plaats van ruim 
€ .000 bij sparen in box 3. Ieder jaar kunt u zo ruim € 5.000 in uw zak houden. Het voordeel wordt nog groter als de vennootschap is aangemerkt als vrijgestelde beleggingsinstelling (VBI), omdat u dan geen vennootschapsbelasting verschuldigd bent.

Een cruciale vraag is of deze manier van belastingbesparing lang zal blijven bestaan. Er zijn vorig jaar namelijk twee moties aangenomen. In de eerste motie is de regering verzocht om in het belastingplan 2017 met voorstellen te komen om deze sluiproutes te dichten. In de tweede motie wordt de regering verzocht om in het belastingplan 2017 met voorstellen te komen om per 2018 het werkelijke rendement op vermogen te belasten in box 3.

Wij vinden het opmerkelijk dat de regering innovatie wil stimuleren, maar dit niet geldt voor innovatieve fiscale oplossingen. Na Prinsjesdag weten we hopelijk meer.

Jan van Neerbos
Verstegen accountants en adviseurs

Cadeauwinkel Gemivaria al 25 jaar een begrip in Dordrecht

0

Cadeauwinkel Gemivaria bestaat 25 jaar. De unieke cadeauwinkel in Voorstraat-West 390 verkoopt producten die gemaakt zijn door mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. De winkel is onderdeel van de Gemiva-SVG Groep en bevindt zich in een prachtig en gezellig pand in de langste winkelstraat van Nederland.
De producten worden door cliënten op ambachtelijk wijze vervaardigd op de diverse activiteitencentra en ateliers uit de regio.

Gunfactor

Na de start in 1991 groeit de winkel al snel uit haar jasje, na een verbouwing betrekt de cadeauwinkel niet lang daarna een pand dat twee keer zo groot is. De winkel slaagt er al die jaren in om de klanten vast te houden en de klantenkring uit te breiden. Zowel de gunfactor alsook ook de verrassende en originele cadeaus die er te vinden zijn spelen hierin een belangrijke rol. Denk hierbij aan handgemaakte keramiek, woonaccessoires, kunst, wenskaarten, kaarsen, zeep, baby-, verjaardag-, trouw- en jubilea cadeaus. De winkel speelt handig in op de vraag van de klant waardoor het ontstaan van een product altijd een verhaal met zich mee brengt. Zo is de geldkaars ontstaan door de vraag van mensen die niet weten wat ze cadeau moeten geven en door de vraag naar producten uit Dordrecht zijn de Dordtse Schapen ontstaan en is het Huizen Servies geproduceerd.

Bedrijfsleven

De cadeauwinkel is ook al jarenlang favoriet bij het bedrijfsleven. Ondernemers weten Gemivaria onder andere te vinden voor relatiegeschenken, gadgets, kerstpakketten of op maat gemaakte producten. Net als gemeenten, instellingen, verenigingen, scholen en goede doelen. Personeel en cliënten vinden het een uitdaging om alle klanten te kunnen bedienen, dus ook klanten met specifieke vragen. Zo is er bijvoorbeeld in samenwerking met een horecaproject van Concreet advies en Rutte de Skyline van Dordrecht ontstaan, getekend door één van de cliënten. Gemivaria is een volwaardige winkel die zich probeert te onderscheiden, mee te gaan in wat de klant vraagt en open te staan voor nieuwe initiatieven. Neem gerust eens een kijkje.

Business Challenge Rotterdam: netwerken op toplocatie

0

Wat vorig jaar begon als initiatief van Bas Lodder en Jan Dirk Stouten is in één jaar tijd uitgegroeid tot een volwassen en fantastisch netwerkevent op een absolute toplocatie, namelijk het veld van De Kuip!

Honderdzestig ondernemingen en organisaties presenteerden zich donderdag 16 juni onder een stralend zonnetje in fraaie Pagode-tenten op het veld van het Feijenoordstadion. Met in het midden een groot en overdekt podium, waar rond 11.30 uur Ivo Opstelten kort werd geïnterviewd door Jan Dirk Stouten, waarna de voormalig burgemeester van Rotterdam samen met Harry Verweij, partner bij hoofdsponsor DRV Accountants en Adviseurs, uit handen van mede-organisator Kees van ’t Zelfde het eerste beursmagazine kreeg overhandigd.

Bij de opening was het al heerlijk druk. Zo’n achthonderd bezoekers woonden de opening bij. In totaal mocht Business Challenge Rotterdam zich verheugen op ruim 3.500 bezoekers. Zij woonden diverse presentaties en masterclasses bij van onder meer Martin de Jong, partner en directeur DRV Corporate Finance, Marco Utermark, accountant en partner DRV Accountants & Adviseurs, Michel van Dijk, directeur DRV Performance Improvers, Dave de Held, directeur De Bedrijfsfinancier, Feyenoord over ‘Van sponsoring naar partnership’ en van Ronald Schouten over ‘wat gaat u morgen veranderen’. Optredens waren er onder andere van artiesten als Bob Bullee, Henri Noorlander Jazzquartet, Heeren van het goede leven en DJ Maycelli, terwijl rond 17.30 uur De Tunes een optreden verzorgde in het paviljoen van hoofdsponsor DRV. Tijdens dit optreden begon het zachtjes te regenen.

Tijdens en na de uitreiking van de Inspiratie Award rond 18.30 uur ging het steeds harder regenen. De Inspiratie Award werd door Arjan Erkel, winnaar van de Award in 2015, overhandigd aan Mai Elmar, directeur Cruise Port Rotterdam. Op 26 april werd Mai Elmar nog geridderd in de Orde van Oranje Nassau vanwege haar grote verdienste voor de stad Rotterdam. Mai Elmar werd in 2004 Havenvrouw van het jaar, het jaar waarin de Queen Mary II afmeerde aan de Wilhelminakade, de voorlopige kroon op haar werk. Sinds 1999 werkt Mai Elmar keihard om cruiserederijen te interesseren voor Rotterdam, in 2005 kwamen er nog 21 schepen, dit jaar zijn dit er maar liefst 64. In haar dankwoord gaf de van oorsprong Noorse aan bijzonder vereerd te zijn met de Award.

Dat BCR 2016 met regen afsloot mocht de pret en het resultaat niet meer drukken. Zowel de deelnemers als de bezoekers kijken terug op een bijzonder geslaagd event, dat in 2017, zoals het er nu naar uitziet tijdens de Zesdaagse een indoor variant krijgt in Ahoy en in juni zeker een vervolg zal krijgen op het veld van De Kuip.