Home Blog Page 207

‘Wij zijn goed in zendingen met een plus’

0

Nord Cargo bestaat sinds 1997 en is gespecialiseerd in wegtransport tussen Nederland, België en Spanje. Vanuit vier vestigingen in Spanje en één in Moerdijk heeft de organisatie op de meest uiteenlopende klantwensen een passend antwoord. Snelheid, kwaliteit, professionaliteit en meedenken met de klant zijn in dat kader belangrijke pijlers.

Natalie Roks, Sales & Quality Manager, is ruim drie jaar werkzaam voor Nord Cargo. Naast het in stand houden en beheren van klantcontacten en relatiemanagement zorgde zij er met haar farma-achtergrond ook voor dat Nord Cargo inmiddels alle noodzakelijke werkzaamheden in binnen- en buitenland uitvoert volgens ISO gecertificeerde processen. “De oorsprong van Nord Cargo ligt in Spanje. Na een faillissement van een transportbedrijf besloten enkele vakmensen binnen die organisatie een nieuwe start te maken. Dat werd Nord Cargo. Het eerste jaar waren er vestigingen in Barcelona, Madrid en Malaga,” legt Roks de ontstaansgeschiedenis uit. “In 1998 opende Nord Cargo haar eerste kantoor in Nederland. Voor onze klanten was dat een belangrijke toegevoegde waarde. We groeiden er echter al snel uit ons jasje, want de ruimte was beperkt. Er was alleen een inrijdeur.” De zoektocht naar een locatie met meer vierkante meters, faciliteiten en mogelijkheden leidde Nord Cargo in 2001 naar Moerdijk. “Het is voor ons geografisch gezien ook een hele prettige locatie. We zitten in de buurt van Rotterdam en Antwerpen. Tevens zijn Schiphol en Zaventem uitstekend bereikbaar. Omdat wij veel laden op deze luchthavens en havens werkt dat erg efficiënt.”

10 docks, 2 inrijdeuren en 3300 vierkante meter overslagruimte

Aan de Korhoenweg is de organisatie de afgelopen 15 jaar flink gegroeid. “Toen Nord Cargo hier introk, namen wij nog maar de helft van het huidige aantal vierkante meters in gebruik. Vandaag de dag is er de beschikking over 10 docks, 2 inrijdeuren en 3300 vierkante meter overslagruimte. Sinds 2007 is er ook een kantoor in Castellón, het hart van de tegelindustrie. Inmiddels verladen we elke week zo’n 150 tot 200 ton tegels, voornamelijk groupage-partijen naar Nederland.” Het is slechts een klein deel van het uitgebreide dienstenpakket. “Nord Cargo is goed in zendingen met een plus. Speciaal transport met dubbele laadvloer, vervoer van gevaarlijke stoffen, snelle groupage dienst met gegarandeerde aflevertijd, door-to-door levering; alles is mogelijk.” Voor temperatuur gecontroleerd vervoer draait Nord Cargo haar hand ook niet om. “Onze trailers zijn geschikt om goederen indien gewenst geconditioneerd, koel en/of bevroren te vervoeren. Chocolade heeft bij transport bijvoorbeeld idealiter een temperatuur van 16 graden nodig. Per product is dit natuurlijk anders. Voor bepaalde vrachten geldt bijvoorbeeld het ‘keep from freezing principe’. Op het moment dat de buitentemperatuur 25 graden is, hoef je daar in een truck geen rekening mee te houden. Maar is het in de winter onder nul, dan zorgen wij voor extra maatregelen om bevriezing tegen te gaan. Door het gebruik van tussenschotten in de wagens en dubbele verdampers is het goed mogelijk om in het ene compartiment een temperatuur onder nul te creëren, terwijl die ernaast wordt verwarmd.”

Dagelijks vertrek, vaak met dubbele bemanning

Roks denkt dat de veelzijdigheid van Nord Cargo klanten aanspreekt. “Voor eigenlijk ieder vraagstuk bieden wij een oplossing. Of het nu gaat om de distributie van voedingsmiddelen, het transport van farmaceutische goederen volgens GPD regels, scheepsbevoorrading op alle havens van het Iberische schiereiland of high value transport; wij regelen het.” Het wagenpark van Nord Cargo is volledig ingericht op die veelzijdigheid. Koelers, zeilenwagens en boxtrailers maken deel uit van de transportvloot. Met geavanceerde track en trace systemen, zowel voor locatie als temperatuur, worden alle zendingen goed in de gaten gehouden. “Er zijn ook confectietrailers voor hangend transport. Dat biedt bijvoorbeeld uitkomst wanneer een klant uit de mode-industrie kleding liever niet in dozen, maar hangend aan stangen wil vervoeren. Op het moment dat wij met zo’n trailer de volgende dag high-value ladingen willen vervoeren, zijn die stangen er heel makkelijk uit te halen. Het is multifunctioneel, passend bij de lading.” De wagens van Nord Cargo vertrekken dagelijks en in 60 procent van de gevallen is er dubbele bemanning aan boord. “Dat bevordert natuurlijk de snelheid, omdat chauffeurs elkaar onderweg aflossen en er niet gestopt hoeft te worden om te rusten. Als geen ander beseffen wij dat snelheid ontzettend belangrijk is. Geen enkele ondernemer wil stilstaan of vertraging oplopen. Tijd is immers geld. Als relatief kleine organisatie zijn de lijnen bovendien altijd kort.” De groupage specialist ziet de toekomst positief tegemoet. “We hebben te maken met een toename van volumes. Spanje produceerde voor de crisis met name voor de nationale markt, maar hun blik is nu ook noodgedwongen steeds meer buiten de landsgrenzen gericht. Dat biedt voor ons kansen en mogelijkheden. Vanuit onze visie hopen wij de komende jaren opnieuw sprongen te maken.”

Een prachtige dag om auto’s te testen

0

In de vroege ochtend van 15 maart was het al een drukte van belang bij het Kasteel van Rhoon. In een romantische en vorstelijke setting stonden veertien testrijders klaar om veertien gloednieuwe auto’s uit te testen.

De 19e autotestdag van Rijnmond BUSINESS vond voor de vierde keer plaats bij het Kasteel van Rhoon. Een prachtige locatie om de dag te beginnen. En gelukkig was het ook een prachtige dag om auto’s te testen; nog voor aankomst werden we al verwelkomd door een vrolijk schijnend zonnetje.

De traditionele Autotestdag begon met het ontvangst van de deelnemende autodealers en de testrijders. Na het welkomstwoord van Rijnmond BUSINESS uitgever Kees van ’t Zelfde was het tijd voor de indeling. Onder het genot van een kopje koffie of thee ging dat deze keer anders dan anders. Kees van ’t Zelfde liet de deelnemers zelf hun auto ‘uitkiezen’ door het trekken van een lootje. Dit leidde tot verrassende combinaties en veel blije gezichten. Want de verschillende autodealers  hadden schitterende auto’s beschikbaar gesteld om getest te worden door lezers van dit magazine.

Na een uitgebreide fotosessie in de tuinen van het kasteel konden de testrijders op pad met de nieuwste modellen zakenauto’s om zo op ontspannen wijze kennis te maken met de rijeigenschappen en het comfort die de auto’s te bieden hebben. Sommigen maakten een uitgebreide test door een lange rit te maken, sommigen reden met de auto hun afspraken af  en weer anderen showden de auto op kantoor of thuis. Om 16.00 uur waren de meeste deelnemers teruggekeerd in Rhoon om hun enthousiaste verhalen met elkaar en de autodealers te delen tijdens een lekker hapje en drankje. Aansluitend genoten zowel de autodealers als de testrijders samen met de ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ van een BOB borrel.

Digitaal platform voor kleine en middelgrote ondernemers

0

De presentatie van de jaarcijfers van Rotterdam Partners stond bol van het goede nieuws. Het gaat beter met de stad Rotterdam én er komt een nieuw online ondernemersplatform: www.connectrotterdam.com

Dit Engelstalige platform moet op termijn uitgroeien tot een volwaardig digitaal platform dat buitenlandse en Nederlandse small business (MKB), nieuwkomers in de stad en gevestigde bedrijven in de regio 24 uur per dag voorziet van informatie, exposure, services en connecties die helpen bij de economische groei en innovatieve ontwikkeling.

Chantal Roest, director International Trade & Investment and Expat Services bij Rotterdam Partners (foto links), is erg trots op deze website/app.

“Het begin is er, maar de site is nog in ontwikkeling. We hebben nu de beta-versie gepresenteerd. De échte première vindt plaats in oktober. Ons doel is om bedrijven die willen groeien en innoveren on demand, 24 uur per dag te ondersteunen. Alle vragen die ondernemers maar kunnen hebben, worden via Connect behandeld. Daarmee bieden we met Connect Rotterdam een aanvullende dienstverlening op alle aanwezige fysieke netwerken in de regio Rotterdam, volgens de meest actuele (IT) oplossingen.

De tijd dat een ondernemer alleen naar de bank kon voor financiering van een bedrijf is voorbij. Wij behandelen ook mogelijkheden zoals crowdfunding en wat daar bij komt kijken. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het invoeren van de namen en achtergronden van bedrijven die binnen de doelgroep vallen. Zo wordt het eenvoudiger om collega’s of potentiële business partners te vinden. Voorlopig zijn we nog wel even bezig, want het gaat om ruim 30.000 bedrijven! Overigens ontwikkelen wij Connect niet alleen, maar samen met marktpartijen als Symbid, Good Morrow en 360 Graden Kouwenhoven. Het gaat om een uniek product van, voor en met ondernemers. Uiteraard kunnen ondernemers die dit willen straks meepraten en reageren op de nieuwe berichten.” Het valt niet te vergelijken met LinkedIn, want daar gaat het om bestaande contacten.

Liefde voor de congresganger

Uit de gepresenteerde cijfers van Rotterdam Partners blijkt welk type bezoeker het meest besteedt per dag: de congresbezoeker. Die geeft met gemiddeld 442 euro per dag fors meer uit dan een dagtoerist (42 euro), een buitenlandse toerist (127 euro) en een zakelijke bezoeker (312 euro). Daarom is het een gunstige ontwikkeling dat dankzij de betrokkenheid van Rotterdam Partners vorig jaar 28 congressen zijn binnengehaald. Dit leverde de stad naar schatting 13,7 miljoen euro op.

Cees de Bruin, voorzitter van de Raad van Toezicht van Rotterdam Partners, had vorig jaar opgeroepen tot meer samenwerking. Rotterdam zou moeten worden beschouwd als een familiebedrijf. Die oproep was niet aan dovemansoren gericht. Recent is het eerste ‘familiediner’ georganiseerd. De gasten waren invloedrijke ondernemers. die bereid zijn om de schouders er onder te zetten en te investeren in de stad en geloven in lokale ondernemers.

Samenwerking RET en Rotterdam Topsport maakt sport en stad beter

0

Ook dit jaar trok de NN Rotterdam Marathon bijna een miljoen toeschouwers. Velen van hen gebruiken de metro om op meerdere plaatsen langs het parcours hun familielid, vriend(in) of collega aan te moedigen.

Deze keer leefde het evenement onder de grond nog meer dan anders – en dat al weken van tevoren. De RET had namelijk zeven metrostations omgetoverd tot atletiekbanen.

Zo vestigde de RET de aandacht op de Marathon én wist het openbaarvervoerbedrijf reizigers te verleiden vaker de trap te nemen. Heel slim ook: de atletiekbanen leidden reizigers direct naar het marathonparcours, wat hielp bij het sturen van de loopstromen op de stations tijdens de Marathon.

Als Supplier van Rotterdam Topsport steunt de RET sport op allerlei manieren. Voor de NN Rotterdam Marathon pakte het openbaarvervoerbedrijf deze keer extra uit. “De zeven stations die aan het parcours liggen hebben we helemaal aangekleed in atletiekstijl: met banen en finishlijnen op de vloer en foto’s van lopers aan de wand”, vertelt Maddy Bolhuis. Zij is manager Propositie Marketing en Marketing Communicatie. “Extra leuk is dat dat foto’s zijn van collega’s die aan de marathon meedoen. Op station Wilhelminaplein werden reizigers toegejuicht door een applausmachine als ze de trap namen en op Centraal Station organiseerden we op 6 april een ‘station workout’ met oefeningen voor reizigers. Daar was ook een ‘fanwall’ waarop mensen lopers via een twitterbericht konden aanmoedigen.”

Samenwerken op meerdere terreinen

De marathon-aankleding van de metrostations – uitgevoerd in samenwerking met outdoor communicatiespecialist RED – past in een reeks maatregelen van de RET om de stations aantrekkelijker te maken. Bolhuis: “De beleving is belangrijk. We willen het verblijf op de stations zo aangenaam mogelijk maken. Ook door achtergrondmuziek en aandacht voor de verlichting. Ook hebben we studenten van Codarts live laten optreden op stations.”

De RET en Rotterdam Topsport werken op meerdere terreinen samen. “Wij promoten voor hen evenementen via narrowcasting op onze stations. En we denken mee over de bereikbaarheid van evenementen. Zo hebben we vorig jaar voor het WK Beachvolleyball extra bussen ingezet op lijn 77, die naar het ss Rotterdam rijdt.”

“Andersom krijgen we de kans om onze zakelijke propositie voor mobiliteitsbeleid bij bedrijven onder de aandacht te brengen. De hospitality door Rotterdam Topsport stelt ons in de gelegenheid in contact te komen met interessante partijen uit het netwerk.”

OVMiles

Onderdeel van de samenwerking is dat Rotterdam Topsport ook partner is van OVMiles, het  loyaliteitsprogramma (‘de plus van de RET’) van de RET. “Met OVMiles willen we iets extra’s doen voor onze klanten. Ze kunnen gratis lid worden en sparen dan per gereisde kilometer Miles. Dat gaat automatisch als ze in- en uitchecken met hun OV-chipkaart bij de RET. We hebben het zo opgezet dat mensen na twee of drie maanden al iets kunnen kiezen. Wil je iets groters, dan spaar je langer door. Er is voor elk wat wils.”

Het loyaliteitsprogramma startte begin 2014. Inmiddels doen al 46.000 reizigers mee aan OVMiles. Zij sparen voor aantrekkelijke kortingen en leuke extra’s die binnen vier thema’s vallen: culinair, cultuur, actief en familie. “Maar wel met inhoud; we willen mensen verbinden – met bus, tram en metro én door de gezamenlijke acties met Rotterdamse attracties en bedrijven. Zo verbinden we de organisaties met de inwoners.”

Partners

Die partners uit de regio – het zijn er inmiddels 37 – verbinden zich voor langere tijd aan OVMiles. Naast Rotterdam Topsport zijn iconen als de Euromast, Diergaarde Blijdorp, Bram Ladage en Luxor lid van het partnerprogramma. “Reizigers kunnen bijvoorbeeld een backstage tour krijgen als ze kaartjes bestellen voor een voorstelling in het Luxor of ze krijgen bijvoorbeeld een extra drankje bij hun 3-gangendiner als ze met het openbaar vervoer komen.”

De acties van Rotterdam Topsport vinden doorgaans gretig aftrek, vertelt Bolhuis. “Zij stellen toegangskaarten beschikbaar voor allerlei evenementen. Vaak ook met iets extra’s. Voor het Sportfilmfestival ging het bijvoorbeeld om korting op kaarten.

Deelnemers kunnen er ook voor kiezen hun Miles te doneren voor een boom in het RET-reizigersbos bij Ridderkerk. Op die manier wil de RET meewerken aan schone lucht en een nieuw natuurgebied dicht bij de stad. Het blijkt een populaire actie van OVMiles; er zijn al meer dan duizend bomen geadopteerd.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

Een Dodge Charger, een Ferrari Spyder, en de schade limiet

0

Wij zijn steeds mobieler. Door prijsvechters in de lucht, kunnen we goedkoper en verder reizen. Met de komst van de container is het vervoer gestandaardiseerd, waardoor goederen eenvoudiger kunnen worden vervoerd. Het recht heeft altijd al een bijzondere verhouding gehad met mobiliteit. Een voorbeeld daarvan is de vervoersovereenkomst. Vervoersovereenkomsten kennen eigen verdragen en regelingen. Zo maakt het recht onderscheid tussen ‘soorten’ vervoer (van goederen, personen of verhuizingen) maar ook tussen vervoersmodaliteiten (vervoer over land, water of door de lucht). Op elke modaliteit zijn ‘eigen’ rechtsregels van toepassing. Ter illustratie: internationale vervoersovereenkomsten van goederen over de weg zijn geregeld door de CMR en het internationale zeevervoer is in de meerderheid van de gevallen onderworpen aan de Hague (Visby) Rules.

De consequenties van de toepasselijkheid van een dergelijk verdrag blijkt uit het volgende voorbeeld op het gebied van internationaal wegvervoer. Stel, u bent een autodealer en u wilt een Ferrari 250 GT SWB California Spyder (1400 kg) en een Dodge Charger 1969 RT (1600 kg) importeren vanuit Lille (Frankrijk) naar Rotterdam. Voor het vervoer van de auto’s bent u met een vervoerder een wegvervoersovereenkomst aangegaan, die door het grensoverschrijdende karakter daarvan daarom wordt geregeld door de CMR.

Onder de vervoersovereenkomst is de vervoerder verplicht de auto’s te vervoeren en af te leveren in dezelfde conditie als waarin deze aan hem zijn aangeboden. De lading mag geen vertraging oplopen, niet beschadigd raken of verloren gaan.

Stel, de vervoerder komt deze verplichting niet na, want hij verliest de auto’s tijdens het transport. Omdat u al had gepocht over het (doorver)kopen van de zeldzaamste auto uit de 20e eeuw, lijdt u niet alleen ladingschade, maar ook reputatieschade. Onder de CMR komt echter alleen de ladingschade voor vergoeding in aanmerking, andere gevolgschade (zoals uw reputatieschade) niet. Afhankelijk van de oorzaak van het verlies van de auto’s, heeft u recht op (i.) gelimiteerde schadevergoeding, (ii.) volledige vergoeding, of (iii.) geen vergoeding van de ladingsschade.

Deze uitkomsten zal ik u toelichten. In situatie (i.) heeft de vervoerder niet roekeloos gehandeld of met opzet de schade veroorzaakt, in situatie (ii.) echter wél. Van roekeloos handelen of opzet is sprake als de vervoerder wist dat zijn handelen gevaarlijk was, wat daarvan de voortvloeide gevolgen zouden kunnen zijn en dat de kans dat deze gevolgen zouden intreden groter was, dan het uitblijven daarvan. Het is juridisch lastig vast te stellen wat de wetenschap van een ander is geweest. Daarom komt het “doorbreken van de limiet” niet vaak voor. In situatie (iii.) is het verlies veroorzaakt door één van de bijzondere gevaren opgenomen in de CMR, uw schuld of die van de Franse afzender, een eigen gebrek van de lading, of door omstandigheden die de vervoerder niet heeft kunnen vermijden en waarvan hij de gevolgen niet heeft kunnen verhinderen. De toets voor het laatstgenoemde criterium is zwaar. De vervoerder moet kunnen aantonen dat hij alle maatregelen heeft genomen, die van een redelijk vervoerder verwacht kunnen worden, maar dat er toch schade is opgetreden.

Terug naar de casus. Ervan uitgaande dat de schade het gevolg is van een ‘situatie (i.)’- oorzaak, dan is de vervoerder maximaal aansprakelijk voor SDR 8,33 (1 SDR ≈ EUR 1,23) per ontbrekend / beschadigde
kilogram brutogewicht. De aansprakelijkheid van
de vervoerder is in deze casus beperkt tot (8,33*1.23*(1400+1600)=) EUR 30.737,70.

Door de aansprakelijkheidslimiet kunnen verzekeraars de risico’s van vervoer blijven verzekeren, waardoor de transportsector mobiel kan blijven. U zou een afwijkende aansprakelijkheidslimiet natuurlijk wel met de vervoerder kunnen overeenkomen, maar met het vergroten van het risico van de vervoerder, wordt ook het vervoer duurder.

Over verhuizen, woonplaats en snelle auto’s

0

Sommige begrippen zijn in het fiscale recht nauwelijks omschreven. Vaak een bewuste keuze van de wetgever. De invulling moet ontstaan in de praktijk, met hulp van de rechtspraak. “Woonplaats” is zo’n begrip, in het douanerecht omschreven als “normale verblijfplaats”. Klinkt eenvoudig, maar is het blijkbaar niet.

Een voorbeeld daarvan ligt op dit moment op het bord van de Europese rechter, nadat drie Nederlandse rechterlijke instanties zich er al over hadden gebogen, met verschillende uitkomsten als resultaat.

Het gaat over een meneer die van maart 2008 tot oktober 2011 werkte in Qatar. Hij beschikte daar over een gemeubileerde woning via zijn werkgever. Zijn echtgenote woonde al die tijd in Nederland in de gezamenlijke eigen woning. Meneer kocht in 2010 een nieuwe Porsche, die hij bij terugkeer naar Nederland wilde invoeren als onderdeel van zijn verhuisboedel. Als dat lukt is (onder voorwaarden) de invoer vrij van invoerrechten.

Maar iets is alleen een onderdeel van de verhuisboedel als je daadwerkelijk verhuist en dus je “normale verblijfplaats” verlegt van het ene land naar het andere. En daar begon het gedoe. De meneer was er alles aan gelegen om van de vrijstelling gebruik te maken. Dat scheelt een slok op een borrel bij de aanschaf van een kostbare Porsche! Maar zo makkelijk gaat dat niet. Een andere meneer die op deze manier een snelle Audi uit Duitsland wilde halen kreeg onlangs nul op het rekest van de rechter.

Wil je terugverhuizen naar Nederland, moet je eerst zijn vertrokken uiteraard. En is dat het geval als je echtgenote in Nederland blijft wonen in de gezamenlijke eigen woning. De rechtbank vond van wel en kende de vrijstelling toe. Het Gerechtshof vond van niet en draaide de vrijstelling weer terug. De Hoge Raad hield z’n kruit nog even droog en legde een aantal vragen voor aan de Europese rechter, omdat het hier gaat om de uitvoering van een Europese richtlijn.

Kun je wellicht twee “normale verblijfplaatsen” hebben, vraagt de Hoge Raad, als je werkt in het ene land en je partner woont in het andere land? En zo niet, hoe moet je dan bepalen waar de “normale verblijfplaats” zich bevindt: is dat het land waar je meestal verblijft gedurende een bepaalde tijd omdat je daar werkt, of is dat het land waarmee je persoonlijke bindingen het nauwst zijn?

De adviseur van het Europese gerechtshof, de Advocaat-Generaal, is er snel klaar mee. Nee, dubbele “normale verblijfplaats” kan niet en de nationale rechter moet maar uitmaken hoe hij dit begrip invult. Hopelijk geeft de Europese rechter meer handvatten, anders zijn we terug bij af.

De invulling van het begrip “woonplaats” speelt ook bij andere belastingen een belangrijke rol. En altijd gaat het erom hoe je de feiten weegt en interpreteert. Papier is geduldig, maar dat werkt niet bij de invulling van dit begrip. Dat werkt sowieso niet in het fiscale land. Maar dat kan sinds de berichtgeving van de laatste weken geen nieuws meer zijn.

Zelfrijdende Volvo’s bij SvensCar

0

Een toekomst met zelfrijdende auto’s is dichtbij. Volvo neemt het voortouw door drie modellen te leveren die semi-autonoom kunnen rijden. Hans de Jong, directeur bij Volvo SvensCar: “De nieuwe Volvo V90 en S90, maar ook de XC90 besturen zichzelf tot snelheden van zo’n 130 km/uur. Hiermee levert Volvo een belangrijke bijdrage aan de toename van de verkeersveiligheid.”

“Een toekomst met zelfrijdende auto’s zal op tal van vlakken verschillen met hoe we nu naar autorijden en wegverkeer kijken. Niet alleen in economisch en maatschappelijk opzicht, maar ook op het milieu zal het autonoom autorijden een positieve impact hebben. Wij bij
SvensCar zijn trots dat we voorop lopen in deze ontwikkelingen,” aldus Hans de Jong.

Vele voordelen

Er zijn vele voordelen aan autonoom rijden, meent de directeur van SvensCar. “Met de technologie achter autonoom rijden is het mogelijk om het aantal verkeersongevallen omlaag te brengen, het verkeer beter te laten doorstromen en de emissies te beperken. Bovendien kunnen automobilisten in een autonoom rijdende auto hun tijd beter benutten.” Volvo – dat vanaf de oprichting (1927) veiligheid hoog op de agenda heeft staan – ontwikkelt autonome rijsystemen met het oog op de doelstelling dat tegen het jaar 2020 niemand in een nieuwe Volvo zwaargewond raakt of om het leven komt. “Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat autonoom rijden het aantal auto-ongelukken drastisch kan verminderen. Tot wel 90 procent van het aantal ongelukken is immers te wijten aan menselijk falen en dit is te verminderen met autonoom rijden.”

Zelfrijdende opties standaard bij Volvo

Om het belang van veiligheid te benadrukken levert Volvo de nieuwe S90, XC90 en V90 standaard met IntelliSafe Assist. Dit is inclusief Adaptive Cruise Control, Distance Alert en de geavanceerde semi-autonome rijmodus Pilot Assist. Hiermee bestuurt de auto zichzelf en volgt hij keurig de wegmarkeringen tot snelheden van zo’n 130 km/uur, zonder dat hij een andere auto hoeft te volgen. Hans de Jong: “Pilot Assist is een volgende stap op weg naar een volledig zelfrijdende auto, één van de belangrijkste Volvo-innovaties voor de toekomst. De nieuwe Volvo S90 en V90, maar ook de XC90 wordt standaard geleverd met IntelliSafe Assist.”

Volvo V90 en XC90 maken debuut in Amsterdam

Op donderdag 14 april reden twee zelfrijdende Volvo’s mee tijdens ‘The Experience’ in Amsterdam. Onder leiding van minister Schultz reden de Volvo’s van het Maritiem Museum naar het Eye. Volvo reed mee met de nieuwe V90 en de XC90. Nog niet eerder was de V90 rijdend te zien op de Nederlandse wegen. De auto’s baarden veel opzien. De Volvo’s die meereden zijn uitgerust met IntelliSafe Assist met Pilot Assist aangevuld met diverse software om écht zelfrijdend, zonder handen, en zelf wisselend van baan, te zijn. Voor Volvo vormde deze platooningtest de perfecte manier om de autonome technologie te demonstreren. Ook in Zweden worden honderd autonoom rijdende – dus zichzelf besturende – Volvo’s ingezet in het dagelijkse verkeer. Autonoom rijden draait niet alleen om technologie, maar ook om de juiste wet- en regelgeving. Volvo zet zich daarom in om samen te werken met zowel de publieke als de private sector om te profiteren van nieuwe technologieën en industrieën.

De gestolen laptop: Meldplicht datalekken

0

Stel, u bent vertegenwoordiger en vaak en route. Ondanks het feit dat u als goed huisvader voor de door uw werkgever ter beschikking gestelde computer zorgt, wordt deze uit uw leaseauto gestolen. Naast de materiële schade – de kosten van een vervangende laptop- , staan er data op de laptop die niet aan onbevoegden ter beschikking dienen te komen. Te denken valt aan bedrijfsgevoelige gegevens.

Maar het wordt wellicht nog erger. Sinds 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze meldplicht houdt in dat organisaties direct een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben. Bij een datalek gaat het om toegang tot of vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens bij een organisatie zonder dat dit de bedoeling is van deze organisatie. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens. Diefstal van een laptop kan een datalek zijn. Of in deze casus sprake is van een datalek, hangt o.a. af van de beveiliging van de gestolen laptop. Maar alleen met de beantwoording van deze vraag bent u er nog niet. Staan er bijvoorbeeld alleen productdetails op uw laptop dan is er geen sprake van een datalek.

Van een datalek is alleen sprake als er een inbreuk is op de beveiliging van persoonsgegevens. Bij een datalek zijn de persoonsgegevens blootgesteld aan verlies of onrechtmatige verwerking – dus aan datgene waartegen de beveiligingsmaatregelen bescherming moeten bieden. Als er persoonsgegevens op de gestolen laptop staan, zou dus sprake kunnen zijn van een datalek dat gemeld moet worden Stel, op de laptop staan gegevens van klanten die gekwalificeerd kunnen worden als persoonsgegevens. Moet u nu iedere klant op de hoogte brengen van de diefstal? Dit zou u willen voorkomen nu dit niet professioneel over komt. De klant kan dan immers denken dat uw organisatie wel heel slordig met zijn gegevens omgaat en wat zegt dat dan over uw dienstverlening. Of een melding gedaan moet worden, hangt af van de vraag of het datalek waarschijnlijk ongunstige gevolgen heeft voor de persoonlijke levenssfeer van de klanten. U mag de melding aan de betrokkenen eventueel achterwege laten als u passende technische beschermingsmaatregelen heeft getroffen, waardoor de gelekte persoonsgegevens onbegrijpelijk of ontoegankelijk zijn voor onbevoegden. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft beleidsregels meldplicht datalekken opgesteld. Deze beleidsregels zijn bedoeld om organisaties te helpen bij het bepalen of er sprake is van een datalek dat zij moeten melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en eventueel aan de betrokkenen.

Kort en goed, het is nog best ingewikkeld wanneer er sprake is van een datalek en of dit gemeld moet worden. Voorkomen is dan ook beter dan genezen. Voortaan die laptop maar uit de auto halen.

Tentoonstelling Dordts Patriciërshuis

0

Reis mee naar het goede leven van Italië

Beleef de Romantiek van Venetië tijdens de tentoonstelling ‘Venetië door glas’; een expositie met foto’s van awardwinnend reisfotograaf Frank Peters en kunstwerken van Venetiaanse glaskunstenaars. Reis mee naar het goede leven van Italië.

De tentoonstelling is een onderdeel van de grote ‘Glass-fever’ tentoonstelling in Dordrecht waarbij in verschillende Dordtse musea kunstwerken te zien zijn van Venetiaanse glaskunstenaars. De foto’s, die geprint zijn achter glas, laten de ontwikkeling van de fotograaf zien. De werken uit de beginperiode (2012) zijn vooral een weergave van de werkelijkheid. Op een zo mooi mogelijke manier legt Peters vast wat hij ziet.

Daarna laat hij de realiteit steeds verder los. In eerste instantie door langere sluitertijden te gebruiken tijdens de schemering, waardoor gondels, water en mensen vervagen. De prachtige skyline van Venetië, die nauwelijks onderhevig is aan de invloed van tijd, krijgt hierdoor nog meer kracht.

Zijn nieuwste werk wordt steeds minimalistischer. Door composities terug te brengen tot de essentie, subtiele kleuren te gebruiken of in zwart-wit te werken en nog langere sluitertijden tot 6 minuten toe te passen elimineert hij drukte, ruis en het leven van alledag. Peters brengt een serene rust in zijn beelden. Foto’s worden dagdromen, tijdloze ervaringen, reizen naar een werkelijkheid, die nooit heeft bestaan, totdat je je er door laat meevoeren.

De foto’s worden verkocht als fine art prints en zijn zeer exclusief omdat ze in een gelimiteerde oplage van 10 stuks vervaardigd worden.

De tentoonstelling in het Dordts Patriciërshuis is te bezichtigen van 30 april t/m 25 september. Voor meer informatie kunt u terecht op
www.dordtspatriciershuis.nl.

 

 

Business Ontmoet Business bij Kasteel van Rhoon

0

Voor de derde BOB borrel dit jaar waren we te gast in het prachtige Kasteel van Rhoon van Ad Janssen – één van Nederlands bekendste koks. Aansluitend op de autotestdag vond er op 15 maart het bekende netwerk event van Rijnmond BUSINESS plaats in vorstelijke sfeer.

Behalve dat het culinair genieten op topniveau is, zijn de mogelijkheden in Het Kasteel van Rhoon legio. Een feest, receptie, vergadering, huwelijk, high tea, de prachtige, authentieke kasteelzalen zorgen voor de perfecte ambiance. Dat ook netwerken uitstekend gaat in het kasteel bewijst de BOB borrel waar maar liefst 150 vrienden van Rijnmond BUSINESS op afkwamen.

Een fantastische autotestdag bleek een voorbode te zijn voor de rest van de dag. Het Business Ontmoet Business event kon rekenen op meer dan genoeg animo, leuke ontmoetingen en geanimeerde gesprekken. Na een welkomstwoord van uitgever Kees van ’t Zelfde – waarin hij onder andere de autodealers bedankte die een prachtige testauto ter beschikking hadden gesteld – was het de beurt aan Ad Jansen de aanwezigen welkom te heten. Hij vertelde samen met Kees van ’t Zelfde aan de wieg te staan van het concept van de BOB borrel. Samen togen zij naar Tilburg om een gelijksoortige formule te bezoeken. De eerste BOB borrel in 2011 vond dan ook plaats bij het Kasteel van Rhoon. Inmiddels zijn er meer dan 200 ‘vrienden van Rijnmond BUSINESS’ die met veel plezier BOB borrels bezoeken die maandelijks georganiseerd worden op verschillende locaties in de regio. Na de welkomstwoorden was het tijd voor een heerlijk stampottenbuffet dat in de verschillende nostalgische zalen werd genuttigd. Rond 20.00 uur kwam er een einde aan deze dag waarop in ongedwongen sfeer genetwerkt kon worden.

Wilt u ook lid worden van de Vrienden van Rijnmond BUSINESS? Aanmelden kan bij Annemarie van der Rhee, per mail via am@hjmediagroep.nl