Overig

‘Wij zijn goed in zendingen met een plus’

591

Nord Cargo bestaat sinds 1997 en is gespecialiseerd in wegtransport tussen Nederland, België en Spanje. Vanuit vier vestigingen in Spanje en één in Moerdijk heeft de organisatie op de meest uiteenlopende klantwensen een passend antwoord. Snelheid, kwaliteit, professionaliteit en meedenken met de klant zijn in dat kader belangrijke pijlers.

Natalie Roks, Sales & Quality Manager, is ruim drie jaar werkzaam voor Nord Cargo. Naast het in stand houden en beheren van klantcontacten en relatiemanagement zorgde zij er met haar farma-achtergrond ook voor dat Nord Cargo inmiddels alle noodzakelijke werkzaamheden in binnen- en buitenland uitvoert volgens ISO gecertificeerde processen. “De oorsprong van Nord Cargo ligt in Spanje. Na een faillissement van een transportbedrijf besloten enkele vakmensen binnen die organisatie een nieuwe start te maken. Dat werd Nord Cargo. Het eerste jaar waren er vestigingen in Barcelona, Madrid en Malaga,” legt Roks de ontstaansgeschiedenis uit. “In 1998 opende Nord Cargo haar eerste kantoor in Nederland. Voor onze klanten was dat een belangrijke toegevoegde waarde. We groeiden er echter al snel uit ons jasje, want de ruimte was beperkt. Er was alleen een inrijdeur.” De zoektocht naar een locatie met meer vierkante meters, faciliteiten en mogelijkheden leidde Nord Cargo in 2001 naar Moerdijk. “Het is voor ons geografisch gezien ook een hele prettige locatie. We zitten in de buurt van Rotterdam en Antwerpen. Tevens zijn Schiphol en Zaventem uitstekend bereikbaar. Omdat wij veel laden op deze luchthavens en havens werkt dat erg efficiënt.”

10 docks, 2 inrijdeuren en 3300 vierkante meter overslagruimte

Aan de Korhoenweg is de organisatie de afgelopen 15 jaar flink gegroeid. “Toen Nord Cargo hier introk, namen wij nog maar de helft van het huidige aantal vierkante meters in gebruik. Vandaag de dag is er de beschikking over 10 docks, 2 inrijdeuren en 3300 vierkante meter overslagruimte. Sinds 2007 is er ook een kantoor in Castellón, het hart van de tegelindustrie. Inmiddels verladen we elke week zo’n 150 tot 200 ton tegels, voornamelijk groupage-partijen naar Nederland.” Het is slechts een klein deel van het uitgebreide dienstenpakket. “Nord Cargo is goed in zendingen met een plus. Speciaal transport met dubbele laadvloer, vervoer van gevaarlijke stoffen, snelle groupage dienst met gegarandeerde aflevertijd, door-to-door levering; alles is mogelijk.” Voor temperatuur gecontroleerd vervoer draait Nord Cargo haar hand ook niet om. “Onze trailers zijn geschikt om goederen indien gewenst geconditioneerd, koel en/of bevroren te vervoeren. Chocolade heeft bij transport bijvoorbeeld idealiter een temperatuur van 16 graden nodig. Per product is dit natuurlijk anders. Voor bepaalde vrachten geldt bijvoorbeeld het ‘keep from freezing principe’. Op het moment dat de buitentemperatuur 25 graden is, hoef je daar in een truck geen rekening mee te houden. Maar is het in de winter onder nul, dan zorgen wij voor extra maatregelen om bevriezing tegen te gaan. Door het gebruik van tussenschotten in de wagens en dubbele verdampers is het goed mogelijk om in het ene compartiment een temperatuur onder nul te creëren, terwijl die ernaast wordt verwarmd.”

Dagelijks vertrek, vaak met dubbele bemanning

Roks denkt dat de veelzijdigheid van Nord Cargo klanten aanspreekt. “Voor eigenlijk ieder vraagstuk bieden wij een oplossing. Of het nu gaat om de distributie van voedingsmiddelen, het transport van farmaceutische goederen volgens GPD regels, scheepsbevoorrading op alle havens van het Iberische schiereiland of high value transport; wij regelen het.” Het wagenpark van Nord Cargo is volledig ingericht op die veelzijdigheid. Koelers, zeilenwagens en boxtrailers maken deel uit van de transportvloot. Met geavanceerde track en trace systemen, zowel voor locatie als temperatuur, worden alle zendingen goed in de gaten gehouden. “Er zijn ook confectietrailers voor hangend transport. Dat biedt bijvoorbeeld uitkomst wanneer een klant uit de mode-industrie kleding liever niet in dozen, maar hangend aan stangen wil vervoeren. Op het moment dat wij met zo’n trailer de volgende dag high-value ladingen willen vervoeren, zijn die stangen er heel makkelijk uit te halen. Het is multifunctioneel, passend bij de lading.” De wagens van Nord Cargo vertrekken dagelijks en in 60 procent van de gevallen is er dubbele bemanning aan boord. “Dat bevordert natuurlijk de snelheid, omdat chauffeurs elkaar onderweg aflossen en er niet gestopt hoeft te worden om te rusten. Als geen ander beseffen wij dat snelheid ontzettend belangrijk is. Geen enkele ondernemer wil stilstaan of vertraging oplopen. Tijd is immers geld. Als relatief kleine organisatie zijn de lijnen bovendien altijd kort.” De groupage specialist ziet de toekomst positief tegemoet. “We hebben te maken met een toename van volumes. Spanje produceerde voor de crisis met name voor de nationale markt, maar hun blik is nu ook noodgedwongen steeds meer buiten de landsgrenzen gericht. Dat biedt voor ons kansen en mogelijkheden. Vanuit onze visie hopen wij de komende jaren opnieuw sprongen te maken.”