Home Blog Page 214

Bestemming bereikt!

1

Dienstverlening. Een onderwerp wat ons op het lijf geschreven is. Voor mij hét vlak waar je je echt kunt onderscheiden van je concullega’s. En hét punt waar je echt waarde kan toevoegen voor je klant. Op het gebied van schadeafwikkeling proberen wij daarom verder te gaan waar de polisdekking stopt. Dan wordt “waarde toevoegen” opeens heel concreet.

Een van onze klanten hield aan zijn vakantie een hele nare herinnering over. Bij thuiskomst bleek dat er was ingebroken in de auto van zijn vrouw. Het dievengilde had de gehele navigatie-unit uit de auto verwijderd. Daarbij was men bijzonder zorgvuldig en netjes te werk gegaan. Er was dan ook nauwelijks sprake van overige schade. Het vaststellen van het schadebedrag was daarom geen probleem. Het doen van een correcte schade-uitkering bleek een grotere uitdaging.

Gelet op het bouwjaar van de auto, 2007, werd de schade vastgesteld op basis van vervangingswaarde. Dit is “het bedrag dat nodig is voor het verkrijgen van een naar soort, kwaliteit, staat en ouderdom gelijkwaardig motorrijtuig of onderdeel daarvan.” Simpel gezegd volgt de vervangingswaarde door af te schrijven op de nieuwwaarde. Verzekeraars rechtvaardigen deze afschrijving doordat zaken aan slijtage of innovatie onderhevig zijn. Dit is in principe ook logisch. Het zou onredelijk zijn als iemand beter wordt van zijn schade. Een verouderd navigatiesysteem vervangen voor een beter, moderner systeem voelt natuurlijk niet juist. Daarom wilden verzekeraars een afschrijving toepassen van 50%. Zie daar onze uitdaging om 50% waarde toe te voegen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld banden of accu’s slijt een navigatiesysteem niet. De afschrijving was dan ook puur gebaseerd op technische innovatie. Maar 50% vonden wij nogal stevig. Dit hebben wij daarom getoetst bij de fabrikant. Wat bleek? Bij de betreffende fabrikant kon voor elke auto met een bepaald type en modeljaar slechts één specifiek navigatiesysteem worden ingebouwd. Dus bij vervanging anno 2016 wordt hetzelfde systeem ingebouwd dat ook in 2007 af fabriek is geleverd. Wat nou technische innovatie?!? Hoezo 50% afschrijving?!?

Het hielp ons ook dat de afschrijving niet in de polisvoorwaarden was geregeld. Dit was opgenomen in een interne richtlijn van verzekeraars. Deze maakt geen onderdeel uit van het verzekeringscontract en kan dus niet worden ingeroepen. Verder gold deze richtlijn specifiek voor navigatiesystemen. Het gestolen systeem behelsde echter veel meer. Hiermee kon onder meer de navigatie, de tuner, de airco en de boordcomputer worden bediend. Zonder deze controlunit functioneerde de hele auto niet.

De fabrikant was zo vriendelijk een verklaring af te geven. Daarmee hebben wij verzekeraars uiteindelijk zo ver gekregen ook de overige 50% uit te keren. Wel bleek dat verzekeraars deze discussies beu waren. In de nieuwe polisvoorwaarden is de afschrijving voor (navigatie)systemen hard vastgelegd.

Bij deze schade hebben wij ruim € 2.500,- waarde toegevoegd. Dit is een mooi bedrag maar het gaat natuurlijk om het principe. Ons werk bestaat eruit klanten te geven waar ze recht op hebben. En daar moeten we wel eens een paar meter voor omrijden. Dát is onze toegevoegde waarde. Dát is onze dienstverlening. Heeft u behoefte aan meerwaarde bij uw schadeafwikkeling? Dan nodig ik u graag uit voor een kop koffie in de Schouten Toren, Rivium Quadrant 81 in Capelle aan den IJssel. Het adres kunt u meteen voorprogrammeren in uw navigatiesysteem.

Burgemeester Aboutaleb wint 15e Marketing Award Rotterdam

0

Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft de 15e Marketing Award Rotterdam gewonnen. De award werd uitgereikt door juryvoorzitter Jos van der Vegt tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam in de Laurenskerk. Aboutaleb was in 2015 de ‘ultieme ambassadeur voor Rotterdam’, zo oordeelt de jury.

De Marketing Award Rotterdam wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand die het afgelopen jaar een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het imago van Rotterdam. Volgens de jury was Aboutaleb, nog meer dan in voorgaande jaren in binnen- en buitenland de ultieme ambassadeur voor Rotterdam. “Van het Witte Huis tot Indonesië, van bedrijfsleven tot haven, tot in de wijken van de stad. Aboutaleb vertelt kundig en aansprekend over zijn haven, de Erasmus Universiteit, het Erasmus Medisch Centrum, de ondernemers en de bewoners van de stad,” stelt de jury van de Marketing Award, die grote bewondering heeft voor de ‘trots van Aboutaleb op zijn stad en haar mensen’.

Oeuvreprijs en aanstormend talent

In de Laurenskerk werd bovendien voor de tweede keer de Marketing Award Rotterdam-Oeuvreprijs uitgereikt. Deze award gaat eens in de vijf jaar naar iemand die in zijn of haar carrière op diverse manieren heeft bijgedragen aan het imago van Rotterdam.  Roland Wondolleck, die 32 jaar verbonden is geweest aan Rotterdam The Hague Airport, mocht deze Award in ontvangst nemen. Wondolleck wist volgens de jury niet alleen de luchthaven van de stad uit te bouwen tot één van de mooiste visitekaartjes van Rotterdam. Nieuw dit jaar was de uitreiking van de Marketing Award Rotterdam-Aanstormend Talent. Deze aanmoedigingsprijs ging naar Mark Slegers en Siemen Cox. De jury heeft bewondering voor de manier waarop de oprichters van Rotterzwam in 2015 hun ambities om ‘hun leven duurzamer in te richten, duurzaamheid tot uitvoering te brengen en anderen te inspireren’ verder hebben vertaald in BlueCity010.

Boek Rotterdam in Bedrijf visitekaartje Rotterdamse bedrijven

0

Rotterdam is in. Rotterdam is hot. De stad is door Lonely Planet getipt als topbestemming. CNN prijst de Markthal. En de Rotterdamse haven is nog steeds de grootste van Europa. Waar komt dit succes vandaan?

Het boek Rotterdam in bedrijf geeft antwoord op deze vraag. Uitgever Peter Sabelis: “Het zijn mensen en bedrijven die Rotterdam groot maken. In Rotterdam in bedrijf delen zij hun verhaal dat  bijdraagt aan het succes van Rotterdam.”

Rotterdam bruist. Of het nu gaat om architectuur, uitgaansgelegenheden of transport, de Maasstad wordt alom geprezen. Uitgever Peter Sabelis vindt dat het tijd is om de mensen achter dit succes in de spotlights te zetten. Sabelis: “Er zijn genoeg mooie boeken over Rotterdam, maar niet één over de mensen en bedrijven in de stad zelf. Rotterdam in bedrijf wordt een brede afspiegeling van de stad. De lezer maakt kennis met de succesverhalen van Rotterdammers. Hoe hebben zij dit voor elkaar gekregen? Wat is hun missie, hun doel? Het mooie is, dat de mensen in dit boek ook echt mensen zijn met een passie. Als je alles bij elkaar zet, dan snap je wel dat Rotterdam zo succesvol is. Ik hoop dat deze verhalen anderen inspireren en motiveren.”

Relatiegeschenk

Naast de verhalen besteedt de uitgever veel aandacht aan de vormgeving en fotografie. Logisch, Peter Sabelis is naast uitgever zelf ook fotograaf. “Van elke deelnemer maken we een prachtige foto met een Rotterdams tintje. De vormgeving is strak en overzichtelijk. ‘Wie zit er anno 2016 op een boek te wachten?’, hoor ik soms. Je zult er verbaasd over zijn hoeveel mensen het leuk vinden om een boek cadeau te krijgen. Zeker als het er mooi uit ziet. Hoe leuk is het als je als bedrijf aan een potentiële klant Rotterdam in bedrijf als relatiegeschenk kunt geven en te kunnen zeggen: oh ja, we staan er zelf ook in. Het wordt overigens een grote oplage en de boeken komen uiteindelijk ook bij diverse boekhandels te liggen.”

Anders dan de titel doet vermoeden gaat het in de uitgave vooral over mensen. Mensen die met hun bedrijf succesvol zijn door creativiteit, no-nonsense ondernemerszin en onvermoeibaar doorzettingsvermogen. Van havenbaron tot watertaxi, van sterrentent tot afhaalchinees. Het boek biedt inzage in het Rotterdamse bedrijfs-en uitgaansleven door interviews en achtergrondverhalen afgewisseld met prachtige foto’s van Rotterdam.

Content marketing

Toch beseft Sabelis anno 2016 terdege het belang van internet, juist voor bedrijven. Iedere deelnemer uit het boek krijgt op de website van Rotterdam in bedrijf een eigen pagina met daarop het verhaal en contactgegevens. Extra publiciteit op internet, vertelt Sabelis. “Bovendien schrijven de journalisten de teksten zo dat het bedrijf op Google goed vindbaar is. Natuurlijk zijn de meeste bedrijven met hun site al goed te vinden. Maar door dit boek komt er een extra pagina bij die als recensie over het bedrijf kan dienen. Zo is content marketing een mooi hulpmiddel in de marketingstrategie van de betreffende bedrijven.”

Een team van professionele fotografen, vormgevers en journalisten zijn inmiddels druk bezig met Rotterdam in bedrijf. Begin deze zomer moet het boek verschijnen. Sabelis: “Het is hard werken om deze deadline te halen. Maar dat is in Rotterdam niet vreemd. Bovendien heb ik een team van enthousiaste mensen om me heen verzameld. Die allemaal met passie aan dit boek werken. Niet alleen de mensen die erin staan zijn straks trots op dit boek, ook de medewerkers. Het wordt voor iedereen een mooi visitekaartje.”

André Kramer meest invloedrijke ‘Rijnmondenaar’

0

Nadat Balkenende eind 2014 werd uitgeroepen door onze lezers tot  het meest invloedrijk in het Rijnmondgebied, is het in 2015 André Kramer, CEO van de Kramer Group geworden. Het was overigens een nek aan nek race met burgemeester Ahmed Aboutaleb en met voormalig wethouder Hans Vervat. Maar uiteindelijk kreeg André Kramer de meeste stemmen van de lezers van Rijnmond BUSINESS. Overigens scoort Kramer al vele jaren hoog op de lijst van meest invloedrijke personen bij Rijnmond BUSINESS.

Sinds 1998 is André Kramer CEO van de Kramer Group uit Rotterdam, het familiebedrijf dat ruim 50 jaar terug is opgericht door Marcel Kramer senior. Het bedrijf dat klein is begonnen met het schoonmaken en repareren van containers, groeide uit tot een solide onderneming die actief is in vrijwel alle onderdelen in de containerdienstverlening. De onderneming vervult hiermee een belangrijke rol in de Rotterdamse haven. Daarnaast zet André Kramer zich in voor de ontwikkeling van de Rotterdamse haven in het algemeen en  de tweede Maasvlakte in het bijzonder. Niet voor niets werd hij in 2007 reeds gekozen tot Havenman van het Jaar. De award die André Kramer kreeg uitgereikt, is ook dit jaar vervaardigd door Dennis Rauch van Glasgeschenken Gouda.

Havenhart

“Laat ik voorop stellen dat ik erg blij ben met deze Influential Award. Het geeft aan dat het niet onopgemerkt blijft wat wij doen. Wij hebben een echt Rotterdams havenhart en blijven dan ook voorlopig in de haven investeren. Zowel in de Noordwesthoek van de huidige Maasvlakte als op de Tweede Maasvlakte ambiëren wij door een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening bij te dragen aan een optimale containerlogistiek.” Zo is er het barge service centre: een centrale afhandelplaats voor dunne containerstromen. De Kramer Group is druk bezig met het verder ontwikkelen en uitbreiden van het verdeelcentrum. Als locatie van het barge service center kwam de Hartelhaven als beste uit de bus. Kramer is blij met die locatie. “Onze Rotterdam Container Terminal is ontsloten met alle modaliteiten en heeft ruime ervaring met MTS transport. De ligging tussen de Hartel- en Amazonehaven is gunstig ten opzichte van de zeehaventerminals.” De terminals op de Tweede Maasvlakte zijn nu operationeel. Omdat ‘hoppen’ tussen terminals kostbaar is in tijd en geld, biedt  de bundeling van containerstromen van en naar het achterland de hele keten voordeel, zo is de overtuiging van Kramer. “De drie grote terminaloperators APM Terminals, RWG en ECT delen die mening en maken gebruik van het concept. Voor een deep sea terminal zijn kleine callsizes op geen enkele wijze rendabel. Het verladen van minder dan tien containers is per container zelfs ongeveer twee keer zo duur als een vracht van veertig containers.”

Vervoersmodaliteit is binnen de Kramer Group een belangrijk aandachtspunt. “Er is nu sprake van versnippering, want alle zeeterminals hebben hun eigen spoorterminal. Als er een trein arriveert die alleen lading heeft voor Maersk, kan deze direct naar APMT2. Maar het gebeurt veel vaker dat een trein lading voor vier verschillende terminals aan boord heeft. Zo’n trein gaat dan echt niet rijden. De infrastructuur op de Tweede Maasvlakte is daar in de huidige situatie ook helemaal niet geschikt voor. “Het is de doelstelling van het Havenbedrijf Rotterdam om 20 procent van de containers over het spoor naar het achterland te laten gaan. Om dat te bereiken, is er behoefte aan een common rail terminal; een centraal gelegen terminal die door een neutrale operator wordt gerund. Eigenlijk in het verlengde van ons barge service center. Wij staan er voor open om te investeren in een rail service center.”

Een andere ontwikkeling is dat de Kramer Group een extra empty depot begint op de Tweede Maasvlakte. “We gaan daar 150.000 vierkante meter verharden. Er komt een semi-automatic empty depot te staan, de eerste ter wereld. Het wordt state-of-the-art, helemaal passend bij de locatie. Containers die over de weg arriveren en ook weer over de weg de poort uit gaan, worden daar opgeslagen, dichtbij de terminals op de Tweede Maasvlakte. We willen medio 2018 opengaan.” En alsof het allemaal nog niet genoeg is, is ook het hoofdkantoor aan de Missouriweg onder handen genomen. “Alles staat in het teken van groei en de toekomst. Er staan mooie, uitdagende dingen te gebeuren. Daar lopen wij niet voor weg; integendeel. Rondom de ontwikkeling van het barge service center hebben wij bewezen dat de zoektocht naar nieuwe klanten onze relatie met bestaande klanten niet heeft veranderd. Zij ervaren nog steeds dezelfde service, aandacht en dienstverlening als voorheen. Dit zal ook bij toekomstige ontwikkelingen zo blijven. De organisatie staat en kan het aan, dat is inmiddels bewezen. Daarin hoeven wij niet veel slagen te maken.”

VMB Automation is de naam

1

Daadkracht en ondernemerschap kan je hem niet ontzeggen. De Ridderkerkse ondernemer Arie Verhoeven bouwde met zijn team in relatief korte tijd een succesvol bedrijf op, dat wereldwijd opereert. Nu is het tijd om alle bedrijfsactiviteiten onder te brengen onder één paraplu.

Veel ondernemers kennen het fenomeen dat een dag eigenlijk te kort is om alles uit te voeren wat ze voor die dag in gedachten hebben. Arie Verhoeven maakt hierop geen uitzondering. Techniek is al van jongs af aan zijn passie en ooit wilde hij zijn aspiraties in een eigen bedrijf tot werkelijkheid brengen. Dat is hem gelukt, zo’n vijftien jaar geleden startte hij zijn eigen bedrijf onder de naam Verhoeven Machine Besturing (VMB). Deze naam dekt de lading volledig tot op de dag van vandaag, maar in de loop van de jaren is er ook een aantal nieuwe activiteiten aan toegevoegd. “Als ik terugkijk is het alsof ik nog maar net ben begonnen,” zegt Verhoeven. “Het lijkt zo kort geleden dat ik de eerste schakelkast bouwde in de schuur bij mijn huis.” Op zolder maakte hij de tekeningen en ontwikkelde de benodigde software. De vaart zat er al snel in. In Hendrik-Ido-Ambacht kon hij zijn ambities waarmaken in een bedrijfspand dat al snel te klein bleek. Eind 2012 nam hij zijn intrek in een gloednieuw en duurzaam bedrijfspand te Hendrik-Ido-Ambacht, uiteraard voorzien van veel intelligente techniek. Tevens had VMB al een vestiging geopend in Barneveld, het hart van Regio Food Valley.

VMB Automation

Intussen heeft de wereld in en rondom het innovatieve bedrijf niet stilgestaan. Tijd voor een rebranding. Verhoeven hierover: “Dit jaar staat voor een groot deel in het teken van rebranding. Dat is een mooi woord voor het voeren van een nieuwe naam, een nieuwe huisstijl, logo en zo meer. Nu voeren we verschillende merknamen die in de loop van de jaren zijn ontstaan door overnames of het voeren van nieuwe diensten. Met de nieuwe naam willen we de samenhang van onze business duidelijk voor het voetlicht brengen. De nieuwe bedrijfsnaam is VMB Automation. Het hele rebranding-proces is een ingrijpende gebeurtenis voor ons bedrijf. Het is een strategische beslissing die niet alleen gaat over het bestaansrecht en onderscheidend vermogen van ons bedrijf, maar evenzeer waarom VMB Automation een goede keuze is om je technische automatiseringsvraagstukken neer te leggen. Door voor ons te kiezen weten opdrachtgevers dat zij over optimale productieprocessen gaan beschikken.

Onveranderd

Eén ding is onveranderd gebleven, namelijk de basis van alle bedrijfsactiviteiten; het leveren van hoogwaardige besturingstechnische oplossingen en alles wat daarbij komt kijken. Dat betekent het ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van hardware en software van complete besturingen. Besturingstechniek is en blijft mijn passie, als ik geen tijd meer heb om mij hiermee bezig te houden, stop ik er mee,” zegt Verhoeven met stelligheid. Voorlopig ziet het er echter niet naar uit dat het zover komt. VMB Automation opereert met veel succes in de sectoren maritiem, on- en offshore, olie en gas, agro en food en watermanagement. En VMB Automation werkt niet alleen voor grote spelers, ook kleine spelers zijn van harte welkom bij het Ambachtse hightechbedrijf.

Stramien

“Er is veel kennis in huis van de verschillende disciplines en wij werken volgens een vast stramien: eerst vertalen we de vraag van de opdrachtgever naar de oplossing, dan volgt de engineering, het  bouwen en het schrijven van software. Een beproefd concept. Daarbij streven wij ernaar dat de lijn tussen de klanten en ons kort blijft. We zoeken het vooral in partnerschap, dat werkt volgens ons het beste. Prioriteit is nu de rebranding, maar tijdens de ‘verbouwing’ gaat de verkoop natuurlijk gewoon door,” zo besluit Verhoeven lachend.

 

Uitreiking eerste Meesterbeurs in de Drechtsteden

0

Op donderdag 4 februari reikte Peter Verheij, lid van het Drechtstedenbestuur en wethouder werk en inkomen van de gemeente Alblasserdam, de eerste Meesterbeurs van de Drechtsteden uit. De Meesterbeurs is een kans voor een 50-plusser met een bijstandsuitkering om weer aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt.

Deze eerste beurs is voor Sheila Kloppert. Zij werkt als kwartiermaker bij stichting de Verhuisfamilie in Alblasserdam. Sheila brengt hier verhuisbedrijven en vrijwilligersorganisaties in kaart, die mogelijk kunnen ondersteunen bij alle zaken die komen kijken bij een verhuizing. De Verhuisfamilie heeft als doel een ‘familie’ te creëren van vrijwilligers en professionals. Om zo een verhuizing mogelijk te maken voor de minder bedeelde medemens zonder sociaal vangnet.

50 meesterbeurzen

De Sociale Dienst Drechtsteden zet de Meesterbeurs in om 50-plussers met een bijstandsuitkering naar werk te begeleiden. Voor 2016 zijn er binnen de Drechtsteden 50 meesterbeurzen beschikbaar. De beeldvorming over ouderen is ronduit negatief, maar de werkelijkheid veel rooskleuriger. Deze groep heeft vaak veel kennis en werkervaring. Met de Meesterbeurs kunnen zij zes maanden aan de slag bij een werkgever die een plaats aanbiedt.

Team Ambacht loopt Roparun 2016

0

Waar gezellige borrelpraat toe kan leiden bleek vorige zomer. De Ambachtse buurvrouwen Melanie en Mariska zaten te mijmeren over het oprichten van een Roparunteam en voor zij het wisten was Team Ambacht een feit. Maar toen begon het pas echt.

Jacqueline Konijnenburg verzorgt samen met Aletta van Pelt de PR en communicatie van het Team Ambacht. Jacqueline vertelt over de ambitieuze plannen. “Op 17 juni vorig jaar was er een bijeenkomst om te peilen of er genoeg belangstelling was voor het oprichten van een eigen team. De opkomst was boven verwachting, maar liefst 25 geïnteresseerden hoorden de plannen aan. Het mooie is dat het overgrote deel van deze mensen ook daadwerkelijk lid is geworden van het team en nu vol enthousiasme meewerkt aan de voorbereidingen voor de komende Roparun.”

Veel werk

De drijfveer van het Team Ambacht is duidelijk. De Roparun is immers een uniek sportevenement dat zich inzet om het leven van kankerpatiënten draaglijker te maken en te veraangenamen. “En wie wordt er nu niet geconfronteerd met deze verschrikkelijke ziekte,” vervolgt Jacqueline. “Iedereen weet wel van iemand in zijn omgeving die met kanker te maken heeft.” Het motiveerde de teamleden om de zaken grondig aan te pakken. “Er is de afgelopen maanden heel veel werk verricht. Zo hebben wij ons als stichting met ANBI-status ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en de ‘club’ op poten gezet. Dat alleen al brengt veel werk met zich mee.” De trainingen voor het volbrengen van de 560 kilometer zijn nu in volle gang. Acht lopers en vier fietsers trainen vol overgave voor de lange tocht. Ook voor de andere teamleden is er specialistisch werk genoeg. Chauffeurs, masseurs, verzorgers, koks en ga zo maar door. “Elk teamlid vormt op zijn of haar eigen plekje een onmisbare schakel in het geheel,” zo zegt Jacqueline.

Teamnummer 330H

Team Ambacht zal met teamnummer 330H deelnemen en op 14  mei a.s. van start gaan in Hamburg. Jacqueline: “Om dit doel te verwezenlijken hebben we veel geld en middelen nodig. Temeer omdat we, naast het dekken van de kosten, een significante financiële bijdrage willen leveren aan de doelen waar de Roparun voor staat. Er is al veel binnengehaald. Met eigen acties en door sponsors. Maar we streven naar meer. Het slagen van onze missie is afhankelijk van de giften van bedrijven en particulieren.

Daarom het verzoek aan jullie lezers – ondernemers – om ons te helpen door middel van sponsoring. Dat kan met een financiële bijdrage of door middel van diensten, spullen en acties. Alles is welkom om onze missie te doen slagen.”

Wilt u meer weten of een bijdrage leveren aan deze sympathieke uitdaging? Neem dan contact op met Jacqueline Konijnenburg, telefoon 06-50 48 48 08 of mail naar info@teamambacht.nl. Zie ook
www.teamambacht.nl.

SantaRun Dordrecht levert ruim 15.000 euro op

0

De vierde editie van de Rotary SantaRun Dordrecht heeft op donderdag 19 december 2015 ruim 700 kerstmannen, -vrouwen en -kinderen op de been gebracht die voor het goede doel aan deze jaarlijkse funloop meededen.

Dankzij deelnemers en sponsoren, waaronder hoofdsponsoren AA Lease, VTC Dordrecht en Koninklijke Van der Wees Groep, is er meer dan 15.000 euro naar het goede doel gegaan.

Dit mooie bedrag is gegaan naar Humanitas Drechtsteden, voor activiteiten om eenzaamheid onder ouderen in Dordrecht en omgeving tegen te gaan en 9.000 euro gaat naar Stichting Rotary Helpt om in acute gevallen in de omgeving bij te kunnen springen. Daarnaast is de win-actie voor scholen en sportclubs gewonnen door respectievelijk OBS Dubbeldam, met 21 deelnemers aan de start, en VV Oranje Wit, met 43 deelnemers aan de start. Die kunnen beiden een cheque van 250 euro tegemoet zien om activiteiten voor scholieren dan wel jeugdleden te organiseren.

De start en finish van de SantaRun was dit jaar voor het eerst op het Scheffersplein, dat tegen half drie helemaal rood kleurde met Santa’s van alle leeftijden. Na het bekendmaken van de bedragen voor het goede doel werd er een spetterende warming up verzorgd door Fit For Free in combinatie met DJ Dion Syus. Het startschot werd gegeven door Jasper Mos, wethouder in Dordrecht voor onder meer economische zaken en evenementen, en niet al te lang later konden we de winnaar en winnares al over de finish zien komen. Tibo Visser en Lotte Golverdingen, beiden veertien jaar en leerling van Dalton Overkampweg, wisten respectievelijk de prijs in de wacht te slepen voor snelste heer/dame (een beker) en snelste jongen/meisje onder de 18 jaar (tien bioscoopkaartjes voor bioscoop The Movies.) Het drukbezochte evenement was al met al een groot succes.

SantaRun Dordrecht levert ruim 15.000 euro op

0

De vierde editie van de Rotary SantaRun Dordrecht heeft op donderdag 19 december 2015 ruim 700 kerstmannen, -vrouwen en -kinderen op de been gebracht die voor het goede doel aan deze jaarlijkse funloop meededen.

Dankzij deelnemers en sponsoren, waaronder hoofdsponsoren AA Lease, VTC Dordrecht en Koninklijke Van der Wees Groep, is er meer dan 15.000 euro naar het goede doel gegaan.

Dit mooie bedrag is gegaan naar Humanitas Drechtsteden, voor activiteiten om eenzaamheid onder ouderen in Dordrecht en omgeving tegen te gaan en 9.000 euro gaat naar Stichting Rotary Helpt om in acute gevallen in de omgeving bij te kunnen springen. Daarnaast is de win-actie voor scholen en sportclubs gewonnen door respectievelijk OBS Dubbeldam, met 21 deelnemers aan de start, en VV Oranje Wit, met 43 deelnemers aan de start. Die kunnen beiden een cheque van 250 euro tegemoet zien om activiteiten voor scholieren dan wel jeugdleden te organiseren.

De start en finish van de SantaRun was dit jaar voor het eerst op het Scheffersplein, dat tegen half drie helemaal rood kleurde met Santa’s van alle leeftijden. Na het bekendmaken van de bedragen voor het goede doel werd er een spetterende warming up verzorgd door Fit For Free in combinatie met DJ Dion Syus. Het startschot werd gegeven door Jasper Mos, wethouder in Dordrecht voor onder meer economische zaken en evenementen, en niet al te lang later konden we de winnaar en winnares al over de finish zien komen. Tibo Visser en Lotte Golverdingen, beiden veertien jaar en leerling van Dalton Overkampweg, wisten respectievelijk de prijs in de wacht te slepen voor snelste heer/dame (een beker) en snelste jongen/meisje onder de 18 jaar (tien bioscoopkaartjes voor bioscoop The Movies.) Het drukbezochte evenement was al met al een groot succes.

 

 

Geef meer dan de klant verwacht

0

Voor klanten is het serviceniveau van een bedrijf tegenwoordig belangrijker dan bijvoorbeeld de samenstelling van het assortiment en de prijs. Matige klantenservice is voor veel klanten -die steeds beter geïnformeerd zijn door de transparantie van internet- een voorname reden om een overstap naar de concurrent te maken.

In het onlangs vernieuwde kantoor van Rabobank Drechtsteden in Dordrecht discussiëren we over dienst- en serviceverlening met mede-eigenaar Theo Visser van A&P, directievoorzitter Piet Hoogendoorn van Rabobank Drechtsteden, advocaat Pieter Nieuwland van De Koning Advocaten, Managing Partner Jaap van Oord van FourTOP ICT en B2B Manager Michel van Keulen van Kinepolis Bioscopen in Dordrecht en Wolff Cinerama Rotterdam.

Het nakomen van afspraken, de service en klachtafhandeling is voor de keuze met wie je zaken doet dikwijls van doorslaggevend belang. De deelnemers vertellen hoe zij de serviceverlening buiten hun organisatie ervaren en hoe zij er binnen hun eigen bedrijf mee omgaan.

Theo Visser: “De serviceverlening ervaar ik bij veel bedrijven nog als matig. Dat een goede service een veel positiever gevoel over een organisatie geeft, is nog lang niet bij iedereen doorgedrongen. Bij A&P proberen wij ons er continu bewust van te zijn om naast de klant te staan en mee te denken. Zo proberen wij de wensen van de klant te achterhalen en daar op in te spelen. Naast prijs kunnen ook andere factoren een rol spelen bij de beslissing van de klant. Het ongevraagd door de strot duwen van producten past niet bij ons en werkt zeker niet voor een langere termijn. Bij A&P geldt: vind geen klanten voor je producten, maar vind producten voor je klanten.”

Michel van Keulen herkent dit ook binnen zijn branche. “Wij proberen een divers aanbod op maat voor alle gasten te maken; zowel voor consumenten als onze zakelijke gasten. Veel bios-coopbezoekers ergeren zich eraan om voorafgaand aan de voorstelling in lange rijen te moeten wachten op hun popcorn en/of (fris)drank. Wij houden hier rekening mee. Een bioscoopbezoek moet een avondje uit zijn, waarbij bezoekers niet slechts als klanten worden gezien, maar meer als gasten. Dat is een onderdeel van onze bedrijfsvoering en hier zijn onze medewerkers op getraind. Wij moedigen ze bijvoorbeeld aan om een praatje met de bezoekers te maken.”

Ook bij FourTop is het business model afgestemd op service, vertelt Jaap van Oord. “Als het gaat om serviceverlening en het nakomen van afspraken, heeft de automatiseringsbranche een slechte naam. Die staat er om bekend om € 1.000,- te offreren en er achteraf nog even € 5.000,- bij te vragen voor noodzakelijke aanvullende werkzaamheden. Daarom hanteren wij abonnementen met vaste prijzen en dat werkt heel goed. Wij leveren nu voor een van te voren afgesproken bedrag. Wij eisen van onze medewerkers dat ze servicegericht werken, ook bij mensen werkzaam op de eerste lijn IT. Bij sollicitanten kijken wij vooral naar competenties; gastheerschap is evenzeer van belang als IT-kennis.”

Pieter Nieuwland: “Kwaliteit moet een gegeven zijn en is in tegenstelling tot serviceverlening vaak niet zichtbaar voor de klant. Juist op dit vlak kun je je als advocaat onderscheiden. Je kunt een inhoudelijk perfect stuk afleveren waar veel aandacht aan besteed is, toch word je vooral afgerekend op zaken als terugbellen, op tijd het werk afhebben en niet over het afgesproken budget heen gaan. Juist de zaken waar een advocaat in de eerste instantie niet voor opgeleid is.”

Piet Hoogendoorn is van mening dat je vooral meer moet doen dan de klant verwacht. “Verras de klant, dan zal hij dat niet snel vergeten.” Hij geeft een voorbeeld: “Onlangs bezocht ik De Bijenkorf en het was opvallend hoe vriendelijk het personeel daar was, ze gaven mij het gevoel: fijn dat u er bent. Het was goed merkbaar dat de medewerkers vooral op gastheerschap en de bereidheid tot service geven geselecteerd worden. Dit is voor mij heel herkenbaar. Ook wij hebben tijdens de reorganisatie van afgelopen jaar vooral naar deze competenties gekeken. Wij willen werken met mensen met een gastheerschapmentaliteit, mensen die grondig de gemeende aandacht willen geven en bereid zijn iets extra’s voor de klant te willen doen. Meer dan dat de klant verwacht.”

We vragen de deelnemers of een goede dienstverlening tot lagere kosten leidt.

Piet Hoogendoorn is daarvan overtuigd, alhoewel hij denkt dat een goede dienstverlening vooral meer opbrengt. “Klanten zijn tegenwoordig kritischer. Door internet en de toename van mobiliteit is de wereld groter geworden en zijn er veel meer keuzemogelijkheden. Als je vroeger een advocaat nodig had, kwam je Dordrecht niet uit. Nu kan een goede dienstverlening van doorslaggevend belang zijn. Voordat je in Dordrecht bij de Rabobank bent, ben je alle concurrenten al voorbij gereden. Om je klanten te bereiken moet je iets doen om je te onderscheiden en dat zit hem vooral in een juiste dienstverlening en een juist advies. Dat doen we bijvoorbeeld door de klant te helpen waar en wanneer hij dat wil.”

Theo Visser haakt hierop in: “Dit is waarin de Rabobank zich ten opzichte van andere banken onderscheid, ik hoop daarom dat de Rabobank niet net als veel andere banken ook opgaat in de massa. Als kleine jongen kwam ik al met mijn spaarpot naar de Rabobank om geld te storten op  mijn zilvervlootrekening. De medewerkster noemde mij bij naam en dat heb ik altijd onthouden waardoor ik als ondernemer ook voor de Rabobank heb gekozen.”

Jaap van Oord zegt hierover: “Hoe beter je dienstverlening, hoe lager de kosten. Daarbij is het wel zaak dat je de processen direct goed inricht. Door dat te doen kunnen wij in 95% van de gevallen zeggen wat iets kost, waardoor we geen extra tijd kwijt zijn aan aanpassingen. Dit heeft ook alles te maken met het vooraf uitvragen.” Piet Hoogendoorn is het met hem eens. “Onze medewerkers noemen we ook wel probleemsnappers. Probleemsnappers leveren een duidelijke kostenbesparing op; als de uitvraag goed is, kun je in één keer de juiste offerte sturen en hoef je de offerte niet meer opnieuw te maken. Bovendien hebben wij ervoor gekozen veel minder producten aan te bieden dan voorheen. Een paar jaar geleden kon men kiezen uit 27 soorten hypotheekvormen, nu zijn dat er weer vier. De klant wil weer terug naar een goede dienstverlening zonder allerlei fratsen.”

Jaap van Oord: “Wij hebben in het verleden met elkaar één grote bubbel gecreëerd. Door de bankenlobby zijn er systemen verkocht voor 1 miljoen euro die uiteindelijk 50 miljoen hebben gekost. Dit zie je heel snel veranderen door de toenemende transparantie.” Pieter Nieuwland zegt tot slot over dit onderwerp: “Wij merken ook dat onze klanten kritischer zijn geworden. Vooraf struinen ze internet af en hebben ze een goed beeld en antwoord op hun vragen. Onze toegevoegde waarde zit hem vooral in onze dienstverlening. Daarom investeren wij steeds meer in de persoonlijke relatie met de klant.”

V&D en Macintosh zijn recente afschrikwekkende voorbeelden van hoe het mis kan gaan. Had de wijze van dienstverlening hiermee te maken?

Piet Hoogendoorn: “Of je het gaat redden of niet heeft ook te maken met hoe flexibel je als bedrijf bent. Vraag je af of je personeel nog de capaciteiten heeft die aansluiten bij de vraag van de klant. Ik vermoed dat V&D zich niet tijdig heeft weten te transformeren. Wij zijn nu al constant bezig om met jongeren, onze toekomstige klanten, te praten over hoe wij hen het beste van dienst kunnen zijn. Door met pubers te praten weet je tijdig waar je op in moet spelen en welke veranderingen je als bedrijf moet doormaken.”

Pieter Nieuwland: “Door de komst van internet is er enorm veel  veranderd. Ik verwacht dat er in de toekomst nog maar weinig mensen hun auto parkeren in de binnenstad en de roltrap nemen om een pan te kopen, alleen voor wat extra advies. Of je moet je weten te onderscheiden zoals De Bijenkorf doet door een luxe beleving te creëren.”

Jaap van Oord vindt Coolblue een goed voorbeeld van een online-bedrijf dat advies en service prima op afstand kan verlenen. Hij pleit voor het meer aanleren van dienstverlening en servicegerichtheid op scholen. “Als ik een schoolverlater in dienst neem, is de kennis die hij heeft op het gebied van ICT alweer achterhaald. Breng jongeren liever meer dienstverlenende competenties bij. Voor de juiste kennis van ICT leiden wij de mensen wel intern op.”

Theo Visser: “Als bedrijf heb je een sterke focus nodig. Ik kan enorm genieten van bedrijven waar dat gebeurt. Bij een restaurant waarvan de bediening weet dat ik na de lunch nog een kop koffie wens, kom ik graag weer terug. Maak het zaken doen meer persoonlijk. Het is belangrijk dat je weet wat de ander doet en bezighoudt. Onze vertegenwoordigers werken niet op targets omdat we vooral willen investeren in relaties, en dat kost tijd. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit zich uiteindelijk zal uitbetalen.”

Michel van Keulen besluit: “Een bioscoopbezoeker gaat naar de film vanwege de beleving, die is anders dan thuis. Wij zijn er dan ook op gefocust om er voor onze gasten echt een avondje uit van te maken. Omdat Kinepolis eigen panden bezit, kunnen wij ons snel aanpassen en inspelen op de vraag van de klant. Om die reden onderscheiden we ons van de geijkte bioscoopzalen. Zo is er bij ons meer beenruimte, richten wij ons ook op zakelijke klanten op persoonlijk contact.”