Home Blog Page 219

Eindejaarsreflectie

1

Tijdens het ophangen van de kerstverlichting het gevoel dat bal en boom nog maar pas opgeborgen waren? Daar bent u dan niet enige in. ‘Wat is het toch snel gegaan ….!’ Met ‘wat’ bedoelt de spreker dan de tijd, maar jaar in jaar uit is dat toch echt de enige constante. Dat is het dus niet, maar wat dan wel? Waarschijnlijk dat er veel gebeurd is en dat er amper tijd is om dat te beleven, want het volgende diende zich al weer aan. FOMO’s als we zijn (doe de quiz op http://www.ratemyfomo.com/), daar willen we alles van weten.

Er is inderdaad nogal wat gebeurd. Disruptive Innovations te over en IT heeft daar altijd een rol in. Dán kan het ons opeens niet snel genoeg gaan. Een jaar geleden duidde ik u op de opkomst en impact van cloud computing, ver-apping van software, mobile computing, big data en drones en het is allemaal uitgekomen. Daarbij had ik 3-D printing niet belicht, maar wat daarmee mogelijk is, is werkelijk disruptive. In 2016 krijgen deze ontwikkelingen nog meer impact. Jazeker, ook op uw business!

Zoals u inmiddels uit mijn columns begrepen heeft, zitten ook wij in IT. Of wij daarin zo disruptive zijn, dat laten wij aan onze klanten over. Maar feit is wel dat wij onze business net wat anders doen dan anderen. Niet zomaar omdat wij eigenwijs zijn, maar omdat naar onze mening IT veel meer is dan het implementeren van wat software. Nee, het gaat ons om het leveren van oplossingen waarmee u het verschil maakt. Dus geen uurtje – factuurtje en maar zien waar we uitkomen, maar een vooraf gedefinieerde scope en uitkomst waar u in investeert. Daar gaan wij voor en mag u ons aan houden.

Eindejaarsreflectie; terug- en vooruitblik. Wij hebben mooie dingen mogen doen en succesvol kunnen afronden. Dat inspireert ons en daar zijn wij onze klanten dankbaar voor. Wij zien uit naar een mooi vervolg in 2016, waarin de lancering van een aantal echte oplossingen op ons programma staat.

Maar nu eerst bezinning rondom kerst en oud & nieuw over de dingen waar het werkelijk om gaat. Goede dagen gewenst!

– Peter de Graaf

Circulaire economie biedt grote kansen

0

Circulaire economie gaat verder dan alleen het recyclen van een product. Circulaire economie is gebaseerd op het sluiten van ketens en het verlengen van cycli. Daarmee ontstaat een betere balans tussen economische, ecologische en sociale groei. Zo’n circulaire economie is een industriële, veerkrachtige economie die verbruik waar mogelijk verruilt voor gebruik.

De circulaire economie biedt grote kansen. Alleen al voor Nederland is de potentiële waarde € 7,3 miljard per jaar, 54.000 banen en een CO2-reductie van 8%. Tijdens het rondetafelgesprek praten we hierover met Erik van Tetering (directeur bij Conservator Group), Kees Mulders (manager Bouwgrondstoffen en Logistiek bij Martens en Van Oord), Cheryl de Vette (Office Manager bij Van Beek Infra Groep), Henk Krols (partner bij BMD Advies), Bart de Rooij (managing director bij Jansen Shredder Recycling BV) en Henry van Benten (directeur bij BEWA Groep Moerdijk).

Optimaal benutten
De deelnemers geven aan elk op hun eigen manier grondstoffen, materialen en producten optimaal te benutten. Bart de Rooij; “Jansen Shredder Recycling B.V. verwerkt middels een moderne scheidingsinstallatie 75.000 tot 100.000 ton shredder residu. Het shredder residu werd in het verleden afgevoerd naar de stortplaatsen terwijl er in dit materiaal nog diverse bruikbare deelstromen aanwezig zijn, zoals non-ferro, ijzer, diverse kunststoffen, rubber, vezel en hout. Wij scheiden dit in verschillende deelstromen die daardoor weer voor een duurzamere opwerking worden afgezet.” Kees Mulders vertelt dat het slim en efficiënt omgaan met vrijkomende materialen ook één van de pijlers van Martens en Van Oord is. “Al het materiaal dat wij kunnen hergebruiken tijdens een project, hergebruiken wij. Zo werken wij bijvoorbeeld niet met gebroken puin, maar met gerecyclede steenslag.” Dat circulaire economie vaak ontstaat uit creativiteit komt naar voren bij de BEWA Groep Moerdijk. De vier bedrijven die tot de BEWA Groep behoren, verwerken plantaardige oliën, vetten en etensresten tot duurzame energie zoals biogas en biodiesel. Van Benten: “BEWA Groep Moerdijk is ontstaan uit de varkenshouderij van mijn vader. Hij gaf de varkens restanten melk en haalde ook aardappelschillen en andere etensresten voor ze op.” Naast etensresten begon Van Benten ook frituurvet in te zamelen. Dit werd gesmolten en geschikt gemaakt voor diervoeding. Het steeds verder beperken van de milieubelasting op de leefomgeving en het voorkomen van milieuschade weet De Conservator Group te bereiken door continu bewust om te gaan met de beschikbare middelen, materialen en energiebronnen. Ook steunt de Conservator Group haar klanten bij de ontwikkeling van milieuvriendelijke oplossingen. De zorg voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ziet Van Beek Infra Groep B.V. als een belangrijke factor in de bestratingswereld. Cheryl de Vette: “In dat licht zien wij het als een plicht om afval te scheiden en om zo zuinig mogelijk om te gaan met energie en grondstoffen om de CO2-emissies en de hoeveelheid afval van het gehele bestratingsproces te minimaliseren.” Om vorm te geven aan de implementatie van deze vormen van MVO-beleid, duurzame processen, milieu- en arbovraagstukken wordt in vele gevallen Henk Krols ingeschakeld. “Naast het stimuleren en verbeteren van een duurzaam beleid binnen bedrijven ondersteunen wij ook met het aanvragen van vergunningen op dit gebied. Vooral voor innovatieve bedrijven blijkt dit in de praktijk lastig.”

Andere fase
We vragen de deelnemers of circulaire economie een modewoord voor recycling is. Bart de Rooij is het hier niet mee eens. “Wat mij betreft is circulaire economie hetzelfde als recycling. Ik vermoed dat bedrijven, zeker als het om afvalverwerkingsbedrijven gaat, liever spreken over circulaire economie omdat het woord recycling nog geregeld in het negatief daglicht staat door werkwijzen uit het verleden. Recycling is iets waar alle bedrijven zich mee bezig moeten houden, helaas gebeurt dat nog te weinig.” Kees Mulders zegt hierover: “Vroeger werd recycling vooral geassocieerd met het inzamelen van papier en metalen, maar tegenwoordig gaat recycling veel verder. Denk bijvoorbeeld aan Urban Mining waarbij een groot deel van het afvalmateriaal, zoals staal, koper en goud, gerecycled kan worden tot grondstoffen. Eén ton AEC-Bodemas bevat meer goud dan een ton gouderts. We zijn het aan de volgende generatie verplicht om meer terug te winnen.” Henk Krols kan zich hier volledig in vinden. “Er zijn steeds meer ontwikkelingen en innovaties waarbij afval zo ontrafeld kan worden dat zelfs het laatste stukje grondstof teruggebracht wordt in de economie.” Erik van Tetering: “Circulaire economie zegt veel mensen niets, maar het is meer dan recycling alleen. Je komt terecht in een andere fase, waarbij je gaat nadenken over toepassingen van grondstoffen en hoe je ze gaat terugbrengen in de economie. Met als gevolg dat er steeds minder afvalverwerking nodig is.” Hij vervolgt: “De technologieën hieromtrent gaan steeds sneller, waardoor grote bedrijven moeite hebben om de verwerkingsprocessen bij te houden. De afvalverwerkingsovens kunnen ze bijvoorbeeld niet meer aanpassen waardoor ze afval blijven verbranden, terwijl de waardevolle grondstoffen die als brandstof dienen uitermate geschikt zijn voor hergebruik.” Bart de Rooij: “Tien jaar geleden schoten de afvalverbrandingsbedrijven nog als paddenstoelen uit de grond. Hierdoor is er nu echter te weinig afval in Nederland beschikbaar om energie op te blijven wekken. Reden voor de verbrandingsmarkt om ook afval uit het buitenland te halen. Bovendien is het materiaal in Nederland veel ‘armer’ dan in Engeland of Italië, zodat we mooie grondstoffen naar Nederland halen.” Cheryl de Vette vraagt zich af of dit niet het doel van recyclen voorbij schiet vanwege de extra uitstoot die het vervoeren met zich meebrengt. Ze is van mening dat je producten en materialen beter een langere levensduur kunt meegeven, zodat de hoeveelheid (recyclebaar) afval verlaagd wordt. “Een circulaire economie gaat verder dan alleen het recyclen van een product. Het gaat uiteindelijk om een verlaging van de grondstofwinning en dit kan naast recycling ook gerealiseerd worden door efficiëntere processen en door een verlenging van de levenscyclus van een product. Een voorbeeld is het verschil in de levensduur van straatstenen. Een gebakken steen behoudt vele malen langer zijn kwaliteit in vergelijking met de betonnen steen. Wij denken dat de uitstoot en het afval van het totale proces hierdoor verlaagd kan worden. Op dit moment zijn wij hiervoor een werkgroep gestart om de totale CO2-uitstoot van de gehele keten in kaart te brengen. De verlaging van CO2-uitstoot wordt steeds belangrijker voor gemeentes en met dit initiatief willen wij bij gaan dragen om een reductie hiervan te realiseren.”

Overheid
Hiermee komt het gesprek op de onnodige belemmeringen vanuit de overheid door de ingewikkelde wet- en regelgeving omtrent circulaire economie. Volgens Henry van Benten zijn er ideeën genoeg, echter werkt de wet- en regelgeving als een vertragende factor. Daarnaast is hij van mening dat ambtenaren minder conservatief- en meer innovatief zouden moeten denken. “De bestuurders willen wel, maar het zijn vaak ambtenaren die het proces vertragen. Om een heel ander imago te creëren zouden we eens moeten beginnen om over grondstoffen in plaats van over afval te praten. Alles kan namelijk een grondstof zijn.” Erik van Tetering: “Wil je circulaire economie laten werken, dan moet je ervoor zorgen dat iedereen – van bedrijven tot overheid – anders gaat denken.” Ook Bart de Rooij ervaart dat de overheid achter de feiten aanloopt. Hij wijt dit mede aan het ontbreken van kennis binnen overheden. “Je ziet dat kennis en kunde binnen de overheid vaker het bedrijfsleven in verdwijnt, deze medewerkers kiezen voor een betere salariëring.” Henk Krols weet dat de wet- en regelgeving nauwelijks verandert, maar dat er op het gebied van milieu alleen maar regels bijkomen. “Dit probleem ontstaat eveneens omdat de overheid werkt vanuit verschillende torens. De economieafdeling pleit voor de toename van circulaire economie, terwijl de milieuafdeling strikt de wetten van Europa volgt, waardoor vereenvoudiging uit blijft.”

Port of Moerdijk
Het gezelschap vindt dat er veel kansen liggen voor bedrijven die gevestigd zijn op Port of Moerdijk en zich (willen) richten op circulaire economie. Henk Krols: “In dit gebied vind je een scala aan bedrijven die bedreven zijn in en gedreven door circulaire economie. Daarbij komt dat het Havenschap Moerdijk deze bedrijven kansen biedt om met circulaire economie aan de slag te gaan.” Ook Erik van Tetering roemt de samenwerking tussen de bedrijven onderling en de ondersteuning vanuit Havenschap Moerdijk. “Havenschap Moerdijk helpt verbindingen te zoeken in de keten, dat zie je veel minder in andere gebieden, zoals in Rotterdam.” Cheryl de Vette zegt tot slot: “We zien kansen liggen op Port of Moerdijk. Zo zijn er veel bedrijven gevestigd die net als Van Beek Infra Groep BV oog hebben voor duurzame innovaties. Reden om ons meer op Moerdijk te richten.”

ATM en MvO: mooi voorbeeld van circulaire economie in Moerdijk

0

Een sprekend voorbeeld van circulaire economie op het haven- en industrieterrein Moerdijk: ATM maakt vervuilde grond schoon. Per lopende band gaat de schone grond naar de buren, de zandfabriek van Martens en Van Oord (MvO).

Zij gebruiken het thermisch gereinigde zand bij grote weg- en waterbouwprojecten. Jaarlijks hoeft er hierdoor 750.000 ton minder zand aan de natuur onttrokken te worden. En het spaart dagelijks 100 vrachtwagenritten uit.

Het idee klinkt simpel. Je zou bijna vergeten dat er uiterst geavanceerde technieken nodig zijn om het hergebruik van vervuild zand mogelijk te maken. “Vanuit China tot Canada komen bedrijven de kunst afkijken,” zeg ATM-directeur Jacques de Jong. “En ze zijn welkom, we delen onze recycling-kennis graag. Ook dichter bij huis trouwens: als collega-bedrijven hier in het havengebied met vragen zitten over hergebruik van hitte, koelwater of afvalstromen, laat ze langskomen. Onze engineers denken graag met ze mee.”

De kunst van het rookgasreinigen
De lompe bergen zand doen niet direct aan high tech denken. Ook het verwerkingsproces zelf is niet echt verfijnd; dat gebeurt vooral met heel veel hitte. Hierdoor verdampt de vervuiling, zoals teer en olie. Dan wordt het pas een uitdaging: wat gebeurt er met de vervuilde gassen die vrijkomen? Ook die maakt ATM schoon. De Jong: “Alle verwerkingsprocessen op ons terrein zijn aangesloten op onze rookgasreinigingsinstallatie.” Hij wijst naar de grote schoorsteen op het ATM-terrein. “Wat daar uit komt, voldoet voor 100 procent aan de strenge milieueisen die we hier in Nederland hebben. Het is voornamelijk stoom die de lucht ingaat.”

Voor het reinigen van de rookgassen is een temperatuur van 850 graden nodig om verontreinigingen geheel te vernietigen. Vervolgens moet het rookgas worden teruggekoeld tot circa 60 graden voordat het als stoom de schoorsteen uitgaat. Bij deze grote temperatuurval komt veel energie vrij. ATM zou ATM niet zijn als zij deze energie niet zouden benutten. “We gebruiken het om heet water en stoom te maken waarmee we tankschepen reinigen.”

50 meter lange trommel
Terug naar het zand: op het terrein van ATM staat een thermische reinigingsinstallatie met een draaiende trommel van 50 meter lang. Aan de ene kant gaat er vervuild zand in, aan de andere kant komt er schone grond uit. Om de trommel te verhitten, wordt als brandstof afvalolie gebruikt die elders op het terrein vrijkomt bij het verwerken van oliehoudend slib. 79 procent van de totale energiebehoefte haalt het bedrijf uit afval.

Kees Mulders, manager Bouwgrondstoffen en Logistiek bij Aannemingsbedrijf Martens en Van Oord, vertelt dat het bedrijf al meer dan tien jaar gereinigd zand gebruikt van ATM. “Vroeger haalden we dat op met vrachtwagens, maar nu loopt het vanzelf bij ons binnen via de 72 meter lange transportband.” In 2010 vestigde Martens en Van Oord zich in Moerdijk. Heel bewust pal naast ATM: “Stap voor stap hebben we het zandtransport verder teruggedrongen.”

Opwaarderen
Het thermisch gereinigde zand wordt nu vooral als ophoogmateriaal gebruikt, bijvoorbeeld bij de aanleg van op- en afritten. MvO onderzoekt momenteel of er nog meer toepassingen mogelijk zijn en of de waarde van de grondstof nog is op te waarderen.

Volgens Mulders staan we nog maar aan het begin van de circulaire economie. “Mensen moeten nog wennen aan recycle-producten. Als wij gecertificeerd schoongemaakt zand aanbieden, vragen afnemers waarom we geen nieuw zand gebruiken. Het voorkomt het onnodig delven van grondstoffen, maar dat staat nog niet overal bovenaan op de prioriteitenlijst.”

Vraag aan de BV Nederland
Mulders wil de BV Nederland graag een boodschap meegeven. “Waarom is duurzaamheid zo belangrijk? Omdat we volgende generaties een leefbare aarde willen bieden. Er gebeuren nu al mooie dingen om ons heen. Ook op Moerdijk. Maar we zijn nog niet zover dat ‘de knop om is’. Recycle-producten worden nog te vaak schouderophalend bekeken, terwijl ze juist de voorkeur moeten krijgen boven natuurlijke primaire producten. Op één of andere manier moeten we dat gaan promoten en belonen. Wellicht dat de overheid hiervoor tools kan ontwikkelen. Als dat niet gebeurt blijft te lang de voorkeur uitgaan naar nieuw, schoon materiaal uit de natuur. Daarmee verspelen we kostbare tijd. Het gaat er juist om dat we massaal overgaan naar hergebruik en de toepassing van recycle-producten. Dat moet normaal worden.”

RiBo en Profile: een ijzersterk duo

0

Ze kennen elkaar al heel wat jaren. In 1991 komen Ronald Bolenius en Ronald Riezebos in dienst bij autobedrijf Van Mill in Gorinchem. Sinds 1 januari 2015 zijn ze compagnons van RiBo Gorinchem BV en Profile Car- en Tyreservice. Een gesprek met een ondernemend duo.

Het is druk in de showroom als we ons melden bij de eigenaren van RiBo. Tussen de bedrijven door maken ze tijd voor een interview en vertellen de heren met passie over hun werk. Het werk gaat ten slotte voor. Terwijl Ronald Riezebos druk in de weer is, vertelt Ronald Bolenius over het carrièreverloop van beide heren. “In 1991 werden we collega’s bij Van Mill. In 1996 vertrok Ronald bij Van Mill en Wim Kanters kwam voor hem in de plaats. Ook met hem klikte het goed en in 2005 besloten Wim en ik om Van Mill over te nemen en de naam te veranderden in Kanters & Bolenius. Tevens breidden we de garageactiviteiten uit met een Profile Tyrecenter. De zaken liepen goed. Naast het al bestaande Mitsubishi dealerschap gingen we in 2007 ook het dealerschap van Suzuki voeren. In 2014 gaf Wim aan zich te willen terugtrekken en mijn eerste gedachte was om oud-collega Ronald Riezebos te vragen om met mij het bedrijf voort te zetten. De zaak was snel beklonken en onder de naam RiBo Gorinchem besloten we om samen verder te gaan.”

Alle merken

Zo waren de voormalige collega’s ineens compagnons van elkaar. ”Het is een prima beslissing gebleken,” zegt Ronald Riezebos. “Het ondernemerschap bevalt mij uitermate goed. Ronald kende natuurlijk al het klappen van de zweep en ik maak dankbaar gebruik van zijn ervaring. Een echte taakverdeling hebben we niet, dat is een bewuste keuze. We willen allebei het beste en we zijn de hele dag bij elkaar. Als er eens een moeilijke beslissing genomen moet worden, gaan we even bij elkaar zitten en zijn we er meestal snel uit.” Bij RiBo en Profile Car & Tyreservice kunnen klanten vanzelfsprekend terecht voor nieuwe en gebruikte auto’s. Ondanks dat Suzuki het huismerk is, kunnen Bolenius en Riezebos alle automerken nieuw leveren. “Ik beschik nu eenmaal over een groot netwerk in de branche,” is de toelichting van Ronald Riezebos. De andere, niet onbelangrijke, tak binnen het bedrijf is Profile Car- en Tyreservice. Hierdoor levert het bedrijf een breed scala aan complete autoservice voor zowel de particuliere als de zakelijke automobilist. Ronald Bolenius: Klanten kunnen bij ons terecht voor onderhoud, grote- en kleine beurten, APK-keuringen, zomer- en winterbanden, aircoservice, trekhaken, diagnose van elektrische storingen, remmen, uitlaten en nog veel meer. Door hun jarenlange ervaring beschikken de beide compagnons over veel knowhow op het gebied van banden en auto-onderhoud. Dat komt ze prima van pas, want RiBo bedient een grote vaste klantenkring. “Daar zijn we ontzettend trots op,” steekt Bolenius niet onder stoelen of banken. “Het is een teken van vertrouwen en dat willen wij op geen enkele manier beschamen. Klanten weten wat ze aan ons hebben en wij weten wat onze klanten willen. Ze weten dat wij altijd een deskundig en vrijblijvend advies geven en dat wij billijke prijzen berekenen.”

Vitara

De Suzuki-dealer heeft met de dit jaar geïntroduceerde Vitara een grote troef in handen. De Vitara heeft een stoere uitstraling en is in de Comfort-uitvoering al leverbaar vanaf € 19.999.- De Comfort-uitvoeringen zijn al compleet uitgevoerd. Riezebos: “De belangstelling is groot voor de Vitara. Hoewel Suzuki tot nu toe een echt consumentenmerk was, is nu ook het zakelijke segment een belangrijke doelgroep geworden. We verwachten er veel van.”

Profile Center

Zoals gezegd, bestaat de andere ‘poot ’van het bedrijf uit een Profile Car- en Tyrecenter. “Hier bieden we complete service onder één dak,” zegt Ronald Bolenius. “Profile staat weliswaar bekend als bandencentrum, maar veel zakelijke en particuliere klanten hebben eveneens hun auto’s bij ons in onderhoud. We zijn een modern en volledig geoutilleerd bedrijf voor het onderhoud van alle merken auto’s. Over banden en velgen hoef ik het niet te hebben. Het is genoegzaam bekend wat Profile op dit gebied te bieden heeft. Wij hebben hier 1.000 sets, zomer- en winterbanden houden wij in eigen depot in beheer. Een team monteurs staat dagelijks voor onze klanten klaar. Wij proberen het ongemak voor onze klanten zoveel mogelijk te beperken als zij hun auto brengen. Er is gratis internet, we schenken lekkere koffie en vervangend vervoer is mogelijk in de vorm van leenauto’s en leenfietsen.”

RiBo Gorinchem opereert als een geoliede machine, zo stellen de heren met overtuiging. Ze zijn er dag en nacht mee bezig en of dat nog niet genoeg is brengen ze ook een deel van hun vrije tijd samen door. Elke veertien dagen zitten ze naast elkaar in De Kuip om hun club Feyenoord aan te moedigen. “Maar dan hebben we het niet over de zaak,” zo besluit Riezebos lachend.

In staat tot het inrichten van de meest uiteenlopende werkomgevingen

0

Een doordachte en prettige inrichting van kantoor en werkplek draagt bij aan werkgemak en -plezier, doeltreffendheid en productiviteit; dat is de overtuiging van De Giessen Kantoorefficiency.

De allround dienstverlener is naast aanbieder van onder meer kantoorartikelen, kantoormachines, werkplekapparatuur en presentatie- en multimediaoplossingen ook specialist in bedrijfsinrichting.

Niet alleen kantoren, maar ook scholen, zorginstellingen en ontmoetingsplekken behoren tot het werkgebied. Partner en teamleider Jan Mudde vertelt in de nieuwe showroom van het bedrijf over de trends, mogelijkheden en ontwikkelingen.

“Bij het inrichten van een kantoor of werkplek staat de identiteit van een organisatie voor De Giessen Kantoorefficiency altijd voorop. Door een goede vertaalslag te maken van de bedrijfsactiviteiten, huisstijl en de invulling van persoonlijke wensen naar de inrichting van een kantoor of werkplek is ieder traject uniek en op maat,” vertelt Mudde. “Het traditionele werken is binnen veel organisaties aan het veranderen. Mobiliteit en flexibiliteit zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Bij de inrichting van een nieuwe werkplek is er steeds vaker behoefte aan enkele flexplekken. Daardoor ontstaat er een andere dynamiek op de werkvloer. Niet meer klinisch en standaard, maar passend bij de organisatie. Aangenaam en functioneel gaan daarbij hand in hand. Een ruimte kunnen wij voorzien van kunst, planten en fotowanden voor een gezellige aanblik. Ook dat behoort tot ons dienstenpakket. Het gebruik van geluidsabsorberende materialen zoals wand- of plafond-panelen kunnen een ruimte tevens niet alleen compleet anders laten klinken, maar ook een geheel andere uitstraling geven. Zulke toepassingen zorgen dus voor tweeledig voordeel.”

Langer vitaal blijven door gebruik van de juiste oplossingen

Naast de toename van flexibel en mobiel werken benoemt Mudde ook een ander actueel thema. “We worden ons allemaal steeds meer bewust van het feit dat we tot latere leeftijd door moeten werken. Om dat op een verantwoorde manier vol te kunnen houden, is het van belang om een werkhouding met enige regelmaat af te wisselen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat acht uur per dag zitten ongezond is, zeker over een langere periode gezien. De Giessen Kantoorefficiency denkt daarom ook graag mee bij het bedenken van oplossingen die medewerkers langer vitaal houden. Staande overlegplekken zijn te realiseren, net als een werkplek waarbij het bureau met één druk op de knop dankzij een gasveer binnen enkele seconden in hoogte verstelbaar is. Medewerkers kunnen op die manier staand en zittend werken afwisselen. Bovendien kan een persoon van 1.60 meter dankzij deze methode net zo fijn werken als iemand van twee meter.” Het doen van zo’n investering betaalt zich dubbel en dwars terug, weet Mudde. “Het ziekteverzuim hoeft maar iets te dalen en je hebt het er al uit. Vaak gebeurt dat, zien wij in de praktijk. Een fijne werkplek op maat zorgt voor gemotiveerde medewerkers die hogere arbeid leveren en minder vaak ziek zijn. Bovendien heb je lang profijt van een nieuw bureau, want dat gaat minimaal tien jaar mee.” Een optie die De Giessen Kantoorefficiency ook biedt is een bureaustoel met een zitkussen met twee compartimenten. “Door een druk op de knop zuigt het kussen zich vol met lucht, maar door eigen lichaamsdruk van de gebruiker is dat er ook weer op maat uit te persen. Disbalans wordt automatisch gecorrigeerd, waardoor een goede drukverdeling en actieve zithouding ontstaan. Zo’n kussen kost gemiddeld 120 euro. Reken maar uit: wanneer een medewerker drie weken thuis zit vanwege rugklachten die ontstaan zijn door een verkeerde zithouding op een bureaustoel die niet voldoet, is een werkgever veel duurder uit.”

The best of both worlds

0

Het is gemakkelijk om de dingen te blijven doen, zoals je gewend bent te doen. Zeker als de wereld in beweging is in soms een sneller tempo dan je zelf kunt bijbenen. Gewenning en traditionele denkwijze en patronen doorbreken, dat is nieuw. Maar hoe zoek je zoiets op? Hoe blijf je innovatief en als bedrijf vers in een wereld waarin de term disruptie een geheel nieuwe klank heeft gekregen?

Innovatie is te vinden op zoveel niveaus. Puur gebaseerd op techniek, maar ook vernieuwing in jezelf kan leiden tot een innovatieve werkwijze of patroon. Voor deze column zoom ik in op het niveau innovatie van de bedrijfscultuur in de meest brede zin van het woord.

Hoe blijf je als bedrijf vers? Een mooi voorbeeld werd gegeven tijdens Startup Friday georganiseerd in Dordrecht juni jl. Regionale startups aansluitend op het actuele thema ‘Internet of Things’ kregen de mogelijkheid om zichzelf te presenteren tegenover MKB. Enerzijds interessant voor gevestigde bedrijven om op de hoogte te blijven over dit technologische thema, anderzijds interessant om zo in aanraking te zijn met de veelal frisse denkwijze van een lean startup. Het mag voor zich spreken dat pitchen voor dit publiek een uitgelezen kans is voor startups om zichzelf te presenteren in hun zoektocht naar samenwerking, ervaring en funding. Win/win situatie en de juiste ingrediënten voor een vernieuwend netwerkevent.

Wat ik vooral heb geleerd van het samenbrengen van deze twee werelden is dat het een niet zonder het ander kan. Een juiste samenwerking is wat mij betreft essentieel voor gevestigde bedrijven om zo nu en dan een frisse wind door de organisatie te laten voeren. De hoeveelheid aan ervaring vanuit MKB is juist weer nodig voor startups om succesvol te worden. Niet voor niks ‘overleeft’ maar de helft van alle startups en dat ligt lang niet altijd aan het idee zelf.

ABN AMRO bank heeft in juni jl. in samenwerking met The Startup Orgy een startup co-working space geopend. Waarom? Om juiste deze twee werelden bij elkaar te brengen, zodat wij als bank in contact blijven staan met al de vernieuwende ideeën die startups kunnen bieden. Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen bank en startups is wel het Digital Impact Fund. In oktober jl. is gepubliceerd dat dit investeringsfonds 10 miljoen beschikbaar heeft om te investeren in startups die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten, bij voorkeur Europese FinTechs. Een mooi voorbeeld van een corp-up, een samenwerking tussen een corporate en startup.

‘The best of both worlds’, is in mijn beleving de mooiste vorm van innovatie in samenwerking.

Wordt Nederland niet te klein voor u?

0

“We leven in een wondere wereld”, zei Chriet Titulaer ooit in zijn gelijknamige TV-programma. Aan de ene kant zijn we onze grenzen aan het sluiten voor vluchtelingen en willen we graag emigratie van kapitaal tegen gaan. Aan de andere kant zijn we één van de grootste exporteurs naar onze buren Duitsland en willen we eigenlijk naar één Europa.

Voor veel ondernemers in het MKB is Nederland te klein aan het worden. Door de matige economische groei van de laatste jaren zien ondernemers steeds meer kansen in het buitenland. Zeker als het gaat om technisch innovatieve bedrijven in de maakindustrie, maar ook op het gebied van innovatieve ICT liggen er buiten Nederland mooie kansen.

Veel dienstverleners van ondernemers zoals banken, advocaten, accountants en brancheverenigingen hebben inmiddels goede internationale netwerken om u als ondernemer bij te staan bij het realiseren van uw internationale ambities. Zij weten vaak goed de weg in het locale doolhof en kennen de do’s en don’ts.

Heeft u al eens nagedacht om over uw grens heen te gaan?

Er zijn wel aandachtspunten bij het verkennen van de mogelijkheden van internationale expansie:

  • Hoe gaat u internationaal samenwerken? Met een locale partij of toch een eigen bedrijf ter plaatse opzetten?
  • Welke markten zijn de meest logische en passen het beste bij u en uw producten?
  • Hoe is de cultuur per land? Zaken doen in Duitsland is heel anders dan in Frankrijk of Spanje.
  • Welke subsidiemogelijkheden zijn er?
  • Welke fiscale structuren zijn in uw geval het meest passend?

Dit zijn veel vragen die op een antwoord wachten!

Er liggen veel kansen in het buitenland. De meeste ondernemers die inmiddels internationale ervaring hebben opgedaan, hebben daar geen spijt van. De laatste maanden heb ik er nogal wat gesproken. Wat wel opvalt is dat er drie zaken van belang zijn voor een goede start: neem de tijd en heb geduld, werk samen met iemand die de lokale markt en cultuur goed kent, zet een goede structuur op (bijvoorbeeld voor betalingsverkeer, fiscaal). Zet de stap en deel in ervaringen van anderen!

Hoe zet u nu de volgende stap?

Praat er eens over met uw adviseurs en andere collega-ondernemers. Wat vinden zij ervan? Pols eens binnen uw onderneming hoe uw medewerkers hier over denken. Denk zelf na over uw kansen in het buitenland. En maak dan – last-but-not-least – een kort en zakelijk opgesteld plan van de kansen, bedreigingen en financiële haalbaarheid.

En daarna: gewoon doen!
Wanneer gaat u uw grenzen verleggen?

PAULIANA

0

Menigeen zal zich afvragen wat hiermee wordt bedoeld.

Toch is het leerstuk dat achter dit begrip schuil gaat een belangrijk wapen voor schuldeisers. Een geslaagd beroep resulteert namelijk in de vernietiging van de bestreden handeling, zoals bijvoorbeeld een ten onrechte gedane betaling. De (actio) pauliana stamt zelfs uit de Romeinse tijd. De neerslag daarvan is nog steeds in tal van rechtstelsels te vinden. In het Nederlandse recht is de bevoegdheid van de curator het meest in het oog springend. Buiten faillissement is er voor schuldeisers overigens een in beginsel identieke regeling in het Burgerlijk Wetboek opgenomen. Onder omstandigheden speelt de pauliana zelfs in het erfrecht.

Waar draait het om?

Allereerst dient er sprake te zijn van een onverplicht verrichte rechtshandeling van de schuldenaar, als gevolg waarvan de schuldeisers in hun verhaalsmogelijkheden zijn benadeeld. De schuldenaar dient te hebben geweten van deze benadeling, terwijl een zelfde eis doorgaans ook wordt gesteld aan de wederpartij van de schuldenaar. Ook die moet van de benadeling hebben geweten. Kortom het dient te gaan om: onverplicht, benadeling en wetenschap. Voor de curator zijn er nog wat extra mogelijkheden. Zo kan hij ook verplichte rechtshandelingen aantasten; bijvoorbeeld wanneer bekend was dat het faillissement al was aangevraagd of bij samenspanning tussen schuldenaar en een schuldeiser.

Billijkheid

Hoewel er hele bibliotheken zijn volgeschreven over de pauliana, blijft het een lastig terrein. De achterliggende gedachte is gebaseerd op wat wij noemen de redelijkheid en de billijkheid. De schuldeiser mag niet de dupe worden van bewust benadelende acties van de schuldenaar. Die redelijkheid en billijkheid speelt ook elders in ons Burgerlijk Wetboek een prominente rol. Het effect van een geslaagd beroep op paulianeus handelen is – als gezegd – dat de betreffende handeling wordt vernietigd. Waar mogelijk dient de benadeling te worden opgeheven. De benadeling kan overigens vele vormen aannemen. Het gaat lang niet altijd om een betaling of een verrekening of iets dergelijks. Zo kan worden gedacht aan allerlei perikelen die ontstaan bij verpanding van vorderingen, of bij het verstrekken van zekerheden zoals hypotheken.

Bewijspositie

De bewijspositie is vaak lastig. Het beroep op paulianeus handelen kan onder omstandigheden wel enigszins worden versoepeld. De bewijslast wordt dan omgekeerd. Zo wordt in de Faillissementswet opgesomd onder welke omstandigheden de wetenschap van benadeling wordt vermoed aan beide zijden te hebben bestaan. Er wordt dan tot een jaar voorafgaand aan het faillissement teruggekeken. In zijn algemeenheid betreft het dan transacties tussen gelieerde vennootschappen of familieleden. Een zelfde omkering kan ook spelen bij voldoening van een niet opeisbare schuld of transacties waarbij er opmerkelijke waardeverschillen aan de orde zijn.

Tot besluit

In faillissement, maar ook daarbuiten vormt de hier beschreven actie van de schuldeiser of de curator een krachtig middel. DHC Advocaten c.q. ondergetekende beschikt over specialistische kennis en de middelen om u daarbij behulpzaam te zijn.

Business Event gemeente Gorinchem: Feestelijke verkiezing van Ondernemer/Onderneming van het jaar

0

De eerste editie van het Business Event gemeente Gorinchem is een feit. Tijdens de verkiezing van Ondernemer/Onderneming van het jaar op maandag 23 november in Schouwburg de Nieuwe Doelen ging de rode loper uit voor de Gorcumse ondernemers.

In de categorie Horeca en Detailhandel mocht Van Zuilen Mode de award in ontvangst nemen. In de categorie MKB ging de prijs naar Reijnders Graveer & Lasertechniek. Merford won de award in de derde categorie, Grootzakelijk. En tot slot werd aannemersbedrijf J. van Daalen de winnaar van de MVO Publieksprijs.

Feestelijke ondernemersavond

Voorafgaand aan de uitreiking werden de genomineerden voorgereden in luxe auto’s. Op de rode loper werden zij verwelkomd door de commissieleden, hoofdsponsor, official partner, businesspartners en overige betrokkenen bij het Business Event. De feestelijke ondernemersavond, waarbij de verkiezing van Ondernemer/Onderneming van het Jaar centraal staat, werd gepresenteerd door theatermaker en sneldichter Willem Gunneman onder muzikale begeleiding van Jan Vayne. Na een korte introductie kwamen de genomineerden onder luid applaus van de ruim 350 aanwezige gasten de zaal binnen.

Winnaars

In de categorie Horeca en Detailhandel roemde de jury de winnaar Van Zuilen Mode om haar  durf om te investeren, de verbondenheid met de stad en de creativiteit. Na de eerste categorie kwamen de genomineerden voor de categorie MKB op het podium. De juryvoorzitter Yvonne Wansleeben maakte Reijnders Graveer & Lasertechniek als winnaar bekend. De inzet en betrokkenheid van deze ondernemer oogstten bewondering en lof van de jury. Binnen de categorie Grootzakelijk werd familiebedrijf Merford uitgeroepen tot winnaarmede  vanwege haar innovatieve kracht. Tot slot werd de MVO Publieksprijs uitgereikt aan aannemersbedrijf J. van Daalen.

Network Business Events

Het eerste Business Event in Gorinchem werd georganiseerd door Network Business Events in samenwerking met hoofdsponsor Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden, official partner Visser & Visser, businesspartners, commissieleden en overige betrokkenen.

Verwachtingen 2016

0

Met een licht economisch herstel en een verbeterde koopkracht lijkt de economische crisis definitief achter de rug. Ook voor het jaar 2016 zijn de verwachtingen positief gestemd. Een aantal ondernemers uit de Drechtsteden geeft weer wat hun verwachtingen voor 2016 zijn.

Arie Verhoeven | VMB Besturingstechniek

De effecten van de vierde industriële revolutie is bij ons goed merkbaar. Allerlei systemen werken via het internet met elkaar samen waardoor faalkansen verkleinen en kosten minimaliseren. Wij kunnen onze klanten hiermee helpen doordat wij zowel Informatietechnologie (IT) als Industriële Automatisering (IA) onder één dak hebben. Daarnaast zien wij een duidelijke trend ontstaan waarbij bedrijven besturingstechniek steeds meer compleet uitbesteden. De reden hierachter is dat er steeds meer kennis nodig is die actueel moet blijven, terwijl de doorlooptijden korter worden. Om meer duidelijkheid aan te brengen tussen de verschillende VMB-bedrijven zullen wij volgend jaar met één nieuwe huisstijl komen. Houd ons in de gaten! Ik wens u allen een gezond en goed geautomatiseerd 2016 toe!

Gerben van der Veen | Dataplace

In 2015 is een weer groeiende economie in het MKB waarneembaar. Ik verwacht dat deze lijn zich door zal zetten al is het onderscheiden van anderen hierin een cruciale sleutel. De markt verandert maar onze mooie regio kent vele ondernemers die in staat zijn gebleken klaar te zijn voor de toekomst. Ik kijk uit naar een mooi 2016 en ik wens u veel ondernemend succes en gezondheid toe.

Danny Dwarswaard | De Gieser Wildeman

Het afgelopen jaar hebben wij weer voor de tiende keer onze Michelin-ster voor het restaurant geprolongeerd . Daarbij mochten wij voor het eerst de BiBgourmand voor onze brasserie ontvangen. Dit is een onderscheiding die je ontvangt van Michelin als de prijs kwaliteit verhouding erg goed is. De onderscheiding zegt veel voor een breed publiek. Zij weten dat je dan voor een goede prijs, maximaal € 37,50 voor drie gangen, heerlijk kunt eten. Bij ons is de prijs zelfs € 31,50 voor drie gangen.

Voor de jongens en meiden in onze keuken en bediening wordt 2016 weer een hele uitdaging, want hadden wij eerst alleen de ster te verdedigen en daar is nu ook nog de BiBgourmand bijgekomen. Met deze onderscheiding op zak verwachten wij in 2016 weer een omzetgroei te kunnen realiseren en de crisis definitief achter ons te laten. Wij willen graag doen waar we goed in zijn; gasten verwennen, want zonder gasten geen ster en geen BiBgourmand. Vanaf deze plaats wensen wij iedereen een gezond en culinair jaar toe.

Hans Tanis | Gemeente Sliedrecht

Het college van Sliedrecht heeft als motto ‘gewoon doen’.  Wat mij betreft wordt dat het credo voor 2016. Het afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van het netwerken, het voeren van gesprekken, analyseren van data en het maken van plannen. Nu wordt het tijd om door te pakken.

We hebben als regio namelijk goud in onze handen; er is een grote betrokkenheid van inwoners en bedrijven bij onze regio. Een grote bereidheid om door te pakken, met elkaar te werken aan een mooie, toekomstbestendige regio.

Rond thema’s als economie, wonen, bereikbaarheid en duurzaamheid is nog veel te winnen. Wat mij betreft moet de vraag ‘hoe blijven we een aantrekkelijke regio’ daarbij dan ook centraal staan. Regionaal belang gaat dan soms boven plaatselijke belangen. Als we er in slagen om de krachten te bundelen, elkaars netwerk te benutten, moeten we verder kunnen komen.

Dennis Cleef | Livable

Livable, genomineerde voor de Innovatie award Drechtsteden 2015, heeft grote plannen voor 2016. Livable verhuurt woningen aan Young Potentials, jonge maatschappelijk bewuste hoogopgeleide studenten/starters.

In Dordrecht transformeert Livable Thureborgh, de voormalige zorginstelling, verder naar het studentencomplex Thureborgh Campus. Het nieuwe logo is (bijna) klaar. Livable gaat komend jaar Thureborgh Campus onder handen nemen, gedeeltelijk herstel in oude glorie en voldoen aan de eisen van nu. Naast bewoning door zo’n 150 Young Potentials zijn er ook al enkele studentenondernemers, zij richten zich op de economische kansen die Young Potentials met zich meebrengen. Ook de in 2015 opgerichte studentenvereniging Ebrii Oves heeft haar thuisbasis op de Thureborgh Campus, Ebrii Oves wil meer hoger opgeleiden naar Drechtsteden halen en doet dit door o.a. het organiseren van (gezellige) activiteiten op gebied van cultuur en educatie.

Willem-Jan van Pelt | Van Pelt Recycling

Een moeilijk markt, dalende tonnages en kelderende grondstofprijzen. In één zin het jaar 2015 getypeerd voor de metaalrecyclingbranche. Toch kijken wij als Van Pelt Recycling terug op een goed jaar en zien uit naar 2016. Onze drie kernwaarden: snelheid, transparantie en service zorgen voor een continue groei. En dat verwachten we zeker door te zetten. Niet dat dit ons vanzelf komt aanwaaien! Nee, als team beginnen we iedere dag weer op 0 maar wel met de wens om onze klant zo goed mogelijk te helpen. Recycling is noodzakelijk vanwege de toenemende schaarste aan grondstoffen. Recycling is hot bij de overheid, bij burgers en bedrijven. Recycling is urgent om de klimaatdoelstellingen te gaan halen. Recycling zijn we verplicht aan de ons opvolgende generaties. En zonder recyclingbedrijven geen efficiënte recycling. Dit was de praktijk in 2015 en zal nog meer spelen in 2016. En daar willen wij als Van Pelt Recycling bij zijn!

Vergaderen in Dordrecht geeft de vergadertrends voor 2016

Er worden al heel wat lijstjes gepubliceerd maar de volgende trends zie je al heel duidelijk terug in de boekingen:

  • Het zijn de locaties die het doen

Men kiest steeds vaker voor unieke locaties zoals fabrieken, kerken, herenhuizen, banken en musea.

  • Gezond is in

Lokale, seizoensgerechten maar ook de super-foods zijn in. Gezond, gevarieerd maar ook met aandacht moet er gegeten worden. En dan het liefst aan lange tafels.

  • Speciale koffies, het liefst gemaakt door een barista.

Een thermoskan met koffie, dat kan niet meer maar verse koffie, slow coffee en zelfs je eigen blend aan koffie voor elk evenement.

Gelukkig zijn dit geen uitdagingen voor onze deelnemers aan vergaderenindordrecht.nl. U bent hier altijd aan het juiste adres. @vergaderenin078 of www.vergaderenindordrecht.nl

Jeroen Triel | RAC

Door de komst van de nieuwe Jaguar XE en de nieuwe XF kijken wij terug op een succesvol 2015. Ook de uitrol van het Jaguar Care programma, dat ervoor zorgt dat iedere nieuwe eigenaar naast drie jaar garantie ook drie jaar gratis onderhoud krijgt, heeft veel nieuwe klanten bij ons binnengebracht. Emotie en ratio gaan dus prima samen. In april 2016 introduceren wij onze allereerste Jaguar SUV, de F-Pace. Hiermee is er nog meer expansie van ons huidige modellengamma en zal de huidige groei verder continueren. De aanwezigheid van modellen met 20% bijtelling zal er in 2016  wederom voor zorgen dat de RAC een druk jaar voor de boeg heeft waarin wij de uitdaging aangaan om nog meer mensen ons merk, onze gastvrijheid en persoonlijke aandacht te laten beleven.

Lennard Piket | Amac

Ondernemers doen dat waar ze het meeste energie uit halen: ondernemen. Het laatste waar u als ondernemer mee bezig wilt zijn is het draaiende houden van de ICT-infrastructuur binnen uw bedrijf. Daarom verwachten we dat in 2016 de behoefte aan duidelijkheid en stabiliteit in de ICT-infrastructuur nog meer zal groeien.

Bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar een totaaloplossing, waarbij ze niet voor verrassingen willen komen te staan. Duidelijkheid op zowel technisch als financieel vlak. Daarom biedt Amac als Apple Premium Reseller in 2016 onder andere de mogelijkheid om uw volledige kantoorautomatisering in te richten. Hierbij kunt u rekenen op de nieuwste apparatuur, technische support en een volledige hardware dekking. Dit compleet met advies en installatie voor een vast bedrag per maand.

Altijd weten waar u aan toe bent en de zekerheid om daadwerkelijk te kunnen ondernemen, dat is 2016. Via (030) 774 04 10 of zakelijk@a-mac.nl vertellen wij u er graag meer over.

Michel van IJzendoorn | Bring Cargo BV

Met ons nieuwe distributiecentrum in Zwijndrecht zijn wij klaar voor de toekomst. Voor 2016 verwachten we een verdere, positieve ontwikkeling in het internationale wegvervoer. Door verschillende logistieke productiesystemen binnen de Bring groep te integreren, bundelen we de diverse goederenstromen. Met ‘Bring Pallet Service’ ondersteunen wij marktontwikkelingen zoals e-commerce en het versturen van kleine zendingen van en naar Scandinavië. Onze geografische dekking en het gebruik van verschillende transportmodaliteiten zijn verruimd, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Om nog meer op specifieke klantwensen in te kunnen spelen is de customer service afdeling verder geprofessionaliseerd. Zo zijn we steeds beter bezig voor onze klanten.

Robert Hogenbirk | Hogenbirk Bedrijfswagens BV

Het jaar 2016 staat al steigerend voor de poort om met dezelfde vaart als in 2015 het nieuwe jaar in te sprinten. Er is nauwelijks tijd voor pauze of bezinning. Aantrekkende- en uitgestelde vraag van zowel MKB als grootbedrijf over alle branches heen zorgen voor een hoger volume bedrijfswagens. Aangezien deze opleving niet alleen Nederland betreft maar heel Europa, zijn we reeds in de zomer begonnen met onze productie bij de diverse fabrieken vast te leggen om onze klanten niet mis te laten grijpen. Met ons gespecialiseerde Used1 Center voor jong gebruikte bestelwagens voorzien we in een groeiende behoefte aan gebruikte bestelwagens met de zekerheid van een nieuwe. Daarbij is de trend in bedrijfswagens om zoveel mogelijk ontzorging te leveren door op maat gemaakte serviceproducten als SterOnderhoud en SterService, waardoor de klant vooraf exact weet wat zijn voertuig over de looptijd kost. Als VanPro dealer handhaven wij ook in 2016 onze extra verruimde openingstijden tot 22.00 uur op werkdagen, om zo onze klanten optimale flexibiliteit te bieden. 2016 gaat een superjaar worden!

Jan Pieter de Ruiter | Axoft

Wij hebben een mooi jaar in 2015 achter de rug en willen in 2016 verder groeien. De integratie van telecommunicatie en IT-diensten is inmiddels volledig opgenomen in ons portfolio. Daardoor kunnen wij onze klanten totaaloplossingen bieden. Prettig voor de klant is dat Axoft over één aanspreekpunt beschikt voor het gehele portfolio en daardoor snel, goed en overzichtelijk kan inspelen op de klantwensen. Inmiddels is ons team gegroeid tot 40 medewerkers en ook volgend jaar zal dit aantal toenemen.  Ons doel is om ook in 2016 weer een groeiambitie van 25% te realiseren. Dit is mogelijk door een volledige IT- en telecomportfolio aan te bieden aan onze bestaande en aan nieuwe klanten. Een onderscheidende klanttevredenheid maakt deze groeiambitie mogelijk. (Zeer) tevreden klanten zijn ons bestaansrecht. Daar draait alles om. Inmiddels weten ook steeds meer klanten buiten het verzorgingsgebied Rijnmond en Drechtsteden Axoft IT en Telecom BV te vinden. Daar zijn we echt trots op!

Walter Plaisier | van nes + plaisier

Voor 2016 verwachten wij wederom te kunnen groeien in zowel (interne) medewerkers, klanten en opdrachten. Mede door een aantal ingrijpende wijzigingen in het arbeidsrecht (WWZ) zijn wij naast intermediair ook steeds meer adviseur op het gebied van werk. Doordat niet alle wijzigingen algeheel duidelijk zijn qua uitwerking in de praktijk, zien wij dat er steeds meer werkgevers ons vragen om langer te blijven uitzenden/detacheren, om deze onzekerheid uit te sluiten.

Dit in combinatie met een steeds groter wordende vraag naar arbeid en een verdere uitbouw van het aantal specialismes binnen onze organisatie, maakt dat wij zeer positief 2016 tegemoet zien. Om onze verdere groei mogelijk te maken zullen wij ook het pand naast ons betrekken. Hierdoor zullen wij in staat zijn om weer een aantal jaar verder te kunnen groeien, en toch op één locatie te blijven.

Voor nu wensen wij namens geheel van nes + plaisier u fijne feestdagen, en een gezond 2016 toe.

Jorg Gorisse
| Ricoh Document Center Zuid-Holland

Wij verwachten dat de hoeveelheid informatie die we 24/7 op ons af krijgen verder zal toenemen. Werk en privé lopen nog verder in elkaar over door de verder groeiende trend van het plaats en tijd onafhankelijk werken en altijd bereikbaar zijn. De verschillende devices waar we de informatie op ontvangen en versturen groeien nog verder naar elkaar toe; notebooks, tablets, mobieltjes, printers en scanners. Maar ook audiovisuele communicatie- middelen en interactieve schermen spelen een steeds belangrijkere rol. Daarnaast is flexibiliteit een toverwoord voor organisaties om efficiënt en slim op- of af te kunnen schalen wanneer dit nodig is. Dit alles is precies wat wij vanuit Ricoh Document Center te bieden hebben! Wij kijken dan ook reikhalzend uit naar 2016 en staan klaar om u te  voorzien van de juiste oplossingen om nog slimmer en efficiënter te werken in 2016. Fijne dagen en hopelijk tot snel!

Leen de Koning | Amega Groep

We kijken terug op een jaar waarbij de Amega Groep het tegen de stroom in goed heeft gedaan. Onze kracht ligt bij de samenwerking tussen de onderlinge bedrijven van de Amega Groep en de veelzijdige automerken die wij kunnen leveren. Daarnaast hebben wij de afgelopen maanden een enorme piek in de verkoop ervaren vanwege de run op auto’s met een lagere bijtelling. Omdat volgend jaar de fiscale bijtelling voor zakelijke auto’s stijgt, zijn nieuwe auto’s enorm in trek omdat men nog vijf extra jaren profiteert van een lage bijtelling. De kans is groot dat hierdoor de verkoop van auto’s naar voren is getrokken waardoor ik geen toename van de verkoop in 2016 verwacht. 2015 en 2016 zullen hierdoor gezamenlijk twee bovengemiddelde jaren voor ons zijn. Namens het gehele Amega-team wens ik u een gezond en succesvol 2016 toe!

Horeca Dordrecht geeft de horecatrends voor 2016

De trends van 2015 zoals burgers, bubbles en bijzondere koffies hebben de horecazaken in Dor-drecht zeker bereikt en de trends van 2016 zien we ook zeker terug in de stad dit jaar. Kwaliteit, gastvrijheid en beleving zijn van essentieel belang geworden om nog een meerprijs te kunnen realiseren; de consument bepaalt, nu internet inzage geeft in aanbod, kwaliteit en pricing.

Hieronder de te verwachten trends voor 2016 namens Horeca Dordrecht.

  • Duurzaamheid en het verhaal kennen

Nooit eerder bestond er onder gasten meer belangstelling voor regionale kazen, granen, groentes, vlees, wild, et cetera als nu. Naast regionaal gaat het vooral om een verhaal, dat men weet waar en hoe het groeit of gemaakt wordt.

  • Kwaliteit, gastvrijheid en beleving

Dit zijn zeker drie woorden die weer belangrijk worden in de horeca en essentieel zijn om een meerprijs te kunnen realiseren.

  • Blurring

De branchevervaging; winkels gaan koffie serveren en supermarkten bereiden live de gerechten in de winkel. Ook de horeca wil graag haar producten zoals kookboeken en sauzen in de zaak verkopen en hopelijk wordt dat door een snelle wetswijziging binnenkort mogelijk gemaakt.

  • Fastcasual

Deze trend komt vanuit Amerika, via Groot-Brittannië onze kant op. Kijk maar naar de eerste Jamie’s Italian in Rotterdam. Let op! Meer van dit soort concepten komen er aan.