Home Blog Page 223

Goedegebuur wint 31ste Rotterdamse Ondernemersprijs

0

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking in WTC Rotterdam is maandag 23 november Goedegebuur Vlees Rotterdam uitgeroepen tot winnaar van de Rotterdamse Ondernemersprijs 2015. Ondernemer Michiel Goedegebuur ontving de prestigieuze prijs uit handen van wethouder Maarten Struijvenberg. Goedegebuur liet daarmee de andere genomineerde bedrijven ShoreTension en Viscon Group achter zich.

Vakjury onder de indruk

De jury roept Goedegebuur Vlees Rotterdam uit tot winnaar van de Rotterdamse Ondernemersprijs 2015. Michiel Goedegebuur heeft vanuit zijn opleiding en ervaring uit eerdere functies in zijn bedrijf geïnvesteerd, risico genomen en een eigen koers uitgezet om de moeilijke, zeer competitieve markt het hoofd te bieden. De veranderingen en keuzes die de afgelopen jaren zijn ingezet getuigen van zowel goed management als goed ondernemerschap. Het bedrijf kent een hoge mate van automatisering om de concurrentie voor te blijven waar het gaat om kosten. De automatisering ondermijnt de mens niet; deze wordt juist gebruikt om medewerkers meer te waarderen en zich beter te laten ontplooien. Ook de keuzes ten aanzien van productinkoop en het betreden van nieuwe (internationale en B2C) markten hebben er voor gezorgd dat bedrijfsresultaten onveranderd goed zijn gebleven in een dalende markt. Deze aspecten maken dat dit familiebedrijf, met een zeer jong en gedreven management, grensverleggend onderneemt

Peter Goedvolk ontvangt zesde mr. K.P. van der Mandele Penning

Voorafgaand aan de prijsuitreiking van de ondernemersprijs ontving Peter Goedvolk de zesde mr. K.P. van der Mandele Penning. De Van der Mandele Penning wordt jaarlijks uitgereikt aan een Rotterdamse ondernemer die zich op een bijzondere manier inzet voor de stad Rotterdam en haar inwoners. Wethouder Maarten Struijvenberg bood de penning met de daarbij behorende geldprijs van € 10.000 aan om te doneren aan een goed doel. Peter Goedvolk doneert het bedrag aan stichting De Vruchtenburg. Een organisatie die psychologische zorg biedt aan mensen met kanker.

Staat u volgend jaar op het podium?

De Rotterdamse Ondernemersprijs wordt jaarlijks georganiseerd om succesvol ondernemerschap in de regio in de schijnwerpers te zetten. Wilt u deelnemen in 2016? Bezoek dan de website voor meer informatie en om u aan te melden: www.rotterdamseondernemersprijs.nl.

Trotse winnaars

Ondernemer Michiel Goedegebuur nam de prijs in ontvangst. “Ik voel me erg blij en ben heel trots, op het hele bedrijf! De nieuwe generatie zet het bedrijf Goedegebuur voort, geeft er een eigen draai aan en voegt er nieuwe accenten aan toe. Met de winst van de Rotterdamse Ondernemersprijs als resultaat. Dat voelt fantastisch! Maar mijn grootvader en vader hebben keihard gewerkt aan het opbouwen van dit bedrijf. Deze prijs is ook voor hen.”

Europort 2015 zet toon voor succesvol leiderschap

0

De 37e editie van de internationale vakbeurs Europort plaatste Rotterdam opnieuw in het middelpunt van de scheepvaartwereld. Tijdens de opening werd op ludieke wijze het startschot gegeven voor een bedrijvige week in de maritieme wereld. Een week waarin de nadruk lag op innovaties die van groot belang zijn voor de branche, met als doel de voorsprong op scheepvaartgebied verder te vergroten.

Verder kijken dan horizon

Aanstormende maritieme talenten Sophie ten Zeldem en Dominique Smit gaven het startschot met een ‘openingsselfie’, waarmee gelijk de toon gezet werd voor de vooruitstrevende sfeer van het beursprogramma. Onder muzikale inleiding van een percussieband kwamen diverse prominenten uit de scheepvaartwereld aan het woord. Zo deelden ‘Havenman van het Jaar’ en Directeur van Keppel Verolme Harold Linssen en Viceadmiraal Matthieu Borsboom, Directeur van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) hun visie op de revolutionaire ontwikkelingen in de internationale scheepvaart. Ook Jan Valkier, CEO van de Anthony Veder Group gaf een heldere toelichting op zijn standpunt over leiderschap: “Een maritieme leider is iemand die vanaf het strand naar de zee kijkt en de horizon niet als einde ziet maar als een brug. Verder kijken dan de horizon. Innovatie is van levensbelang, niet slechts op technologisch gebied, maar op elk vlak”, aldus Valkier.

Brunel Team

Bijzonder was de aanwezigheid van gastspreker Bouwe Bekking, kapitein van het Brunel Team in de Volvo Ocean Race 2015. Bekking gaf een inspirerende samenvatting over de ervaringen die hij had met zijn team. “Samenwerking is een bepalende factor voor succesvol leiderschap. Je kunt het niet alleen. Succes valt of staat bij de kwaliteit van je team. Europort weerspiegelt deze teamgeest, waarbij alle elementen van de maritieme gemeenschap in één ruimte samenkomen om hun ontwikkelingen, kennis en ervaring te delen en zodoende de sector als geheel naar een hoger plan te tillen.”

Ahoy trots

Jolanda Jansen, CEO Ahoy Rotterdam stak haar trots over Europort niet onder stoelen of banken. “Europort geeft de rijke maritieme geschiedenis van Nederland weer en benadrukt de nationale affiniteit met innovatie. Daarnaast neemt de beurs in het maritieme strijdperk ook een bijzondere positie in als platform om bedrijven wereldwijd met elkaar te verbinden. Europort staat bekend om het brede aanbod van disciplines, van de baggerijsector tot complexe scheepsbouw en offshore. Wij zijn bijzonder blij een beurs als deze te mogen organiseren en te faciliteren.”

Europort 2015 telde een recordaantal deelnemers. Op een oppervlakte van 45.000 vierkante meter waren maar liefst 1100 bedrijven uit 45 landen vertegenwoordigd.

Etnische Zakenvrouw & Etnische Vrouwelijke Manager 2015 gekozen

0

Op 31 oktober jl. werden tijdens het verkiezingsgaladiner van de Businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland (EZVN) negen etnische zakenvrouwen in de spotlights gezet.  In het World Trade Center Rotterdam werd in het bijzijn van vele prominenten en 400 genodigden uit Nederland en Europa, Nada Al-Rubaiee, apotheker en mede-eigenaar van drie Mediq Apotheken in Rotterdam uitgeroepen tot Etnische zakenvrouw Nederland 2015.

Ineke Tolud, Manager Design & Development bij Rituals Cosmetics werd uitgeroepen tot de Etnische vrouwelijke manager. De prijzen werden uitgereikt door Maarten Struijvenberg, wethouder Werkgelegenheid en Economie van de  Gemeente Rotterdam, minister Lilianne Ploumen en Alexander Pechtold, fractievoorzitter van D66. Het juryrapport, dat werd opgesteld onder leiding van Ali Bouchrit, regiodirecteur Zuidwest-Nederland voor ING, roemde onder meer de ambitie en het doorzettingsvermogen van Nada, voormalig vluchtelinge uit Syrië. De uit Suriname afkomstige Ineke werd onder meer geprezen om haar vermogen elke dag opnieuw haar creatieve team designers en developers te inspireren om tot de beste resultaten te komen. De topvrouwen zorgen voor positieve beeldvorming, zichtbaarheid van vrouwelijk ondernemerschap en stimuleren vrouwen om door te stromen naar hogere en topfuncties in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid. www.ezvn.nl

De Wevershoeve: een mooie en gastvrije locatie voor Business Ontmoet Business bijeenkomst

0

Het is dinsdag 17 november als Rijnmond BUSINESS een Business Ontmoet Business bijeenkomst organiseert bij het fraaie en aan het Waaltje in Ridderkerk-Rijsoord gelegen restaurant De Wevershoeve. Dat juist deze dag storm en regen ons land teistert en er hierdoor een verkeerschaos is op de wegen rondom Rotterdam, weerhoud ruim tachtig ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ er niet van om weer en verkeer te trotseren en de BOB borrel te bezoeken. Na het welkomstwoord van Rijnmond BUSINESS uitgever was de microfoon voor Jan Dirk Stouten. Hij interviewde Petra Bol, vrijwilligster bij Stichting Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, over het belang van dit huis voor ouders van kinderen die noodgedwongen in het Sophia Kinder Ziekenhuis in Rotterdam verblijven. Met name het boek ‘Bijna thuis’ werd besproken. De aanwezigen konden dit boek aanschaffen, waarmee ze meteen een financiële bijdrage leverden voor het Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. Na dit interview hield Stouten nog een korte presentatie over het netwerkevent ‘Business Challenge Rotterdam’ (www.businesschallenge-rotterdam.nl), dat op 16 juni 2016 op het veld in De Kuip zal worden georganiseerd. Na deze presentatie was het tijd om te genieten van een heerlijk ‘winters’ buffet, lekkere drankjes en van elkaars gezelschap. Natuurlijk werd er hierbij ook gesproken over alle ontwikkelingen in de wereld, het werk en mogelijke opdrachten. Samenwerken en verbinden. Kernwoorden voor de ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’.

De ene Port is de andere niet

0

Het drinken van een goede Port is thans toegankelijker dan ooit voor het grote publiek in Nederland. Niet alleen bij gespecialiseerde wijnwinkels in de regio Rijnmond vind je de mooiste en prachtige Portwijnen, maar ook bij alle Jumbo Supermarkten dicht bij u in de buurt.

Ook bij de betere kaaswinkel kan je fraaie Portwijnen aantreffen, die een streling zijn op de tong. De hegemonie van de grote porthuizen als Taylors, Sandeman, Niepoort & Calem is al een tijdje voorbij. Voor 1986 was er een monopolie voor alle handelsfirma’s, die in Villenova de Gaia een vestiging hadden. Daarvoor verbouwde men wel portwijnen, maar konden en mochten deze niet zelfstandig exporteren. Momenteel zijn er verschillende Porthuizen, die acte de présence geven op de Nederlandse markt. Zo zijn er van het domein Quevedo , prachtige portwijnen, die bij nagenoeg alle vestigingen van Jumbo in Nederland te koop zijn. Tot zelfs 10 en 20 jaar oude Tawny voor een heel schappelijke prijs.

Aantal porthuizen en wijnbouwers

Vergist u zich niet in het aantal wijnboeren in de Douro vallei. Vroeger waren er zelfs 30.000 wijnboeren en nu zijn dat er nog ca. 22.000. In totaal zijn er ongeveer 300 producenten, die zelfstandig Portwijnen produceren. Op de afgelopen Prowein in Düsseldorf, half maart 2015, presenteerden er zich 67 producenten vanuit Douro, die naast Port ook witte- en rode wijnen maken. Wijnen uit de Douro zijn wereldberoemd.

Port komt uit de Douro vallei op ruim 1 ½ rijden met de auto vanuit  de havenstad Porto. Die stad heeft een eeuwenoude historie en bestond al in de Romeinse tijd. Het heette eerst Portus Cale, daarna Portucale en vervolgens is daar de naam van het land Portugal van afgeleid.  Hendrik de Zeevaarder, geboren in Port in 1394, was initiator van ontdekkingsreizen over de gehele wereld en leefde tot 1460. De handel in Port is eigenlijk begonnen in 1756, toe de eerste export begon naar Engeland. Frankrijk en Engeland voerden voortdurend oorlog en dat was voor de Britten een uitkomst om vanuit de Douro vallei versterkte wijn naar Engeland te transporteren. Het duurde soms 6 weken voordat de Port via zee naar Engeland kon worden verscheept.  In vroeger tijden tussen 1800 en 1900 werd er alleen droge port gemaakt, de zogenaamde Extra Dry van witte druiven. Momenteel is dat geheel anders. Nu alleen zijn LBV wijnen even groot als alle Madeira wijnen bij elkaar.  In de jaren ’60 was 2/3 van de markt Sherry en Port 1/3 van de wereldmarkt. Nu is Port is qua wereldomzet stabiel en bijna 70% marktaandeel in versterkte wijn.

Hoofdstijlen van Port 

Port kan eigenlijk gerubriceerd worden in vier hoofdstijlen, die gebaseerd zijn op kleur, karakteristieken als stoffig, stroperig enz. en leeftijd. De jaargangen zijn bijzonder belangrijk voor de oudere port wijnen.

RUBY. Vol van smaak, rijk en krachtig. De wijn wordt veelal bewaard in stalen tanks of eiken vaten. Het karakter is relatief gezien , vers fruit dat naar aardbeien en kersen smaakt. Bij Ruby Port , als dat op het etiket staat, is Vintage nagenoeg uitgesloten. Er wordt uitsluitend Ruby, Reserva en LBV ( = late bottled vintage) van gemaakt.

Tawny. Die portwijnen worden speciaal geselecteerd om langer te rijpen in uitsluitend eiken vaten. De concentratie van de diverse aroma’s van de druiven als Tinto Roriz,( Tempranillo in Spanje) Tinto National en Tinto Franca , die door rijping van Ruby naar Tawny gaat, en er een taankleur ( letterlijke vertaling) ontstaat. De aroma’s en de druifbestanddelen ontwikkelen zich tot subtiele port van gedroogd fruit, vanille en caramel. Afhankelijk van de blend Tawny, die wordt gecreëerd vanuit de diverse houtgerijpte Portwijnen van verschillende jaren, wordt de smaak bepaald.

Op het label (= etiket) wordt duidelijk aangeven van welk porthuis het is met vier variëteiten: Tawny , Reserva, Colheita’s en Jaargangen.

White Port. Er zijn vier verdelingen: Wit, Reserva’s, Reserva met indicatie van jaren en Colheita’s .  Bijv. een Colheita uit 1974 van Quevedo , die uit witte druivensoorten als Malvare, Fina, Gevaio, Viosinho en Rabigato is samengesteld.  Wij dronken het in de kelders van het huis. Wat is dat lekker! Dan pas heb je de echte droge witte port in je glas.

Rosé.  Op 21 mei 2000 heeft de Portugese ministerraad  een wet aangenomen die ook Rosé port erkent als officiële Port. Sinds 2008 kwam Croft met de Pink op de markt , maar nu ook Quevedo, die de heerlijke frisse Rosé Port bij Jumbo in de schappen heeft. In maar liefst 582 winkels in geheel Nederland is een groot assortiment Ports verkrijgbaar!

Résumé. Port is een versterkte wijn uit de Douro vallei en sedert 2001 is het hele gebied Unesco werelderfgoed.  Sedert de 19 e eeuw mag men mutagetechniek toepassen en dus extra alcohol toevoegen, waardoor de gisting stopt en er een 18 tot 20% alcohol wordt bereikt .  Veel druiven worden nog met de hand geplukt . Het treden van wijn de wijndruiven ( lagare) is een feest op zich.

Culinair gezien kan je Port als aperatief en begeleider van vele kazen ( favoriet is Stilton) ook inzetten als sauzen bij gerechten. Denk aan meloen met Port, stoofpeertjes in Port, Tournedos met portsaus en schenken bij zoete nagerechten.

Wie  nog vragen heeft kan onze redactie bellen en of langs gaan bij Henri Bloem’s vinotheek in Rotterdam. Daar zit Ton Noordermeer klaar om u verder een keuze te kunnen laten maken welke Port u lekker vindt. Hij heeft verschillende Colheita’s en Vintages van Kopke uit verschillende jaren.

Communicatie met buitenwereld kan moderner

0

Sinds september heeft Rotterdam een nieuwe havenwethouder na een onderlinge portefeuilleruil. Wethouder Adriaan Visser (D66, Financiën. Organisatie, Binnenstad, Haven, Sport) nam het stokje over van partijgenoot Pex Langenberg. Hij heeft er enorm veel zin in en heeft geen TomTom nodig om de haven te vinden.

Visser heeft een lange historie met de Rotterdamse haven. “Ik ben in Rotterdam opgegroeid en dan kom je op allerlei manieren met water in aanraking. Zo ging ik vaak met mijn ouders mee naar de haven of de Spido. Bij Twynstra Gudde was ik als projectleider betrokken bij de Tweede Maasvlakte. Daarna maakte ik deel uit van het team dat in opdracht van de minster van Financiën onderhandelde over het aandeelhouderschap na de verzelfstandiging van het Havenbedrijf door de gemeente Rotterdam. Ik word nu geconfronteerd met de consequenties van mijn eigen handelen. Aan de andere kant is het ministerie een uitstekende tweede aandeelhouder. Als directeur bij het toenmalig Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam hield ik me onder andere bezig met de gemeentelijke inbreng bij de totstandkoming van de Havenvisie die er nu ligt.”

Oneerlijke concurrentie

Tot ergernis van veel Rotterdamse havenondernemers krijgen de havens van Hamburg en Antwerpen via een sluipweg financiële ondersteuning. Dit is in strijd met de Europese afspraken, maar de Europese Commissie grijpt niet in. “Ik vind dat we moeten uitgaan van de eigen kracht van de haven en Rotterdam bewandelt dan ook niet dezelfde weg als in de genoemde steden.  Rotterdam is heel transparant in het in rekening brengen van kosten, in tegenstelling tot een aantal andere havensteden. De financiële ondersteuning aan die steden is hierdoor lastig te bewijzen, maar we weten dat het gebeurt. Overigens is er veel overleg met het ministerie over deze kwestie.”

Goed rapportcijfer

De wethouder geeft de Rotterdamse haven een goed rapportcijfer, maar er moet aan sommige dingen harder getrokken worden. “Innovatie is erg belangrijk, inclusief verbreding van de activiteiten. Onze haven moet een duurzame, innovatieve haven worden, waar ook schepen of booreilanden worden afgebouwd. En al is olie nog lange tijd van groot belang, we moeten daarnaast ook inzetten op alternatieven voor fossiele brandstoffen en ons realiseren dat we in een tijdperk van veranderingen verkeren. Wat beslist beter kan, is intensiever gebruik maken van de moderne communicatiemiddelen. Zo bereik je ook jongeren wat makkelijker, wat nodig  is om hen duidelijk te maken dat je in de haven een goede boterham kunt verdienen zonder met zakken te sjouwen. Van dat verkeerde beeld moeten we echt afscheid nemen!”

Make it happen

De Erasmus Universiteit, de technische Universiteit Delft, Deltalinqs, het Havenbedrijf en de gemeente Rotterdam zijn met Smart-Port een samenwerkingsverband gestart met als doel om de slimste en meest innovatieve haven ter wereld te worden. Dit is geen interessant klinkende kreet, maar een serieus voornemen. Daarnaast hebben gemeente, Havenbedrijf, EUR en Rotterdam Partners ten behoeve van citymarketing Rotterdam Make it happen gelanceerd. “We hebben een mooie, maar uitdagende periode voor de boeg,” aldus Visser.

Over gordijnen en winst: het geheim van aanbevelingen

0

Goede aanbevelingen komen vaak uit onverwachte hoek. Veel ondernemers die ik ontmoet, willen vooral netwerken met CEO’s en topmanagers. Ze worden geen lid van zakelijke netwerken, omdat topmanagers ook geen lid zijn. En als je gaat zoeken naar een netwerk van uitsluitend CEO’s en topmanagers, wordt het lang zoeken! Het goede nieuws is dat je deze top business-executives niet nodig hebt om je business te laten groeien. Veel belangrijker is mond-tot-mondreclame; daarmee verhoog je je kansen op waardevolle aanbevelingen aanzienlijk. De meer dan honderd mensen die je zelf kent, kennen op hun beurt ook weer honderden mensen. Zo word je deel van een uitgebreid netwerk en je weet maar nooit wie daar weer in zit…

Een mooi voorbeeld ter illustratie:

De eigenaar van een gordijnen- en stoffenwinkel vertelde me over een bijzondere aanbeveling. Een vriend vroeg hem of hij een oudere dame kon helpen. Ze wilde een jaloezie voor een klein raam in de achterdeur van haar huis, omdat ze bang was dat voorbijgangers naar binnen konden kijken. Normaal gesproken zorgde haar zoon voor dit soort praktische zaken, maar die was op reis. De oudere dame, dichtbij de tachtig, had tevergeefs de hulp van een aantal gordijnwinkels gezocht. Geen van de ondernemers had interesse; het zou te duur zijn om voor alleen een kleine jaloezie naar haar toe te komen. Omdat ze was aanbevolen door een wederzijdse vriend en ze duidelijk bezorgd was over de situatie, ging deze ondernemer wel voor haar aan de slag.

Ongeveer een maand later stopte er een grote auto voor de winkel. De chauffeur opende de deur voor een man, gekleed in een duur maatpak. De man kwam de winkel in en vroeg naar de eigenaar. De ondernemer stelde zich voor en vroeg hoe hij hem kon helpen. “Herinnert u zich de bejaarde vrouw voor wie u onlangs een kleine jaloezie hebt opgehangen? Ik was oprecht onder de indruk van uw werk, omdat ik weet dat u daar niets aan verdiend heeft. Die vrouw is mijn moeder.”

De moeder had hem verteld over de ondernemer die haar had geholpen toen niemand anders dat wilde. Ze had hem gevraagd om deze ondernemer vooral nog eens in te schakelen. Het vervolg van het verhaal laat zich raden. De zoon had een nieuw huis van 550 vierkante meter gekocht en vroeg de ondernemer het hele huis te stofferen. Het werd de meest winstgevende klus ooit! En dat alles via een oude vrouw die een kleine jaloezie nodig had. Moraal van dit verhaal? De grote aanbeveling waar jij op hoopt, komt waarschijnlijk niet van een CEO of topmanager, maar van iemand die de CEO kent.

Bij BNI, de grootste zakelijke en meest succesvolle netwerkorganisatie ter wereld, leren we onze leden deze skills. Zo genereren zij meer opdrachten en meer omzet voor zichzelf én voor elkaar. BNI Rotterdam heeft 18 netwerkgroepen in de regio Rotterdam. Er zijn zowel ochtend- als middaggroepen en onlangs is er ook een avondgroep gestart. Vind je het leuk om ook eens zo’n netwerkbijeenkomst bij te wonen? Neem dan gerust contact met ons op via admin@bni-rotterdam.nl. En wie weet stopt die grote auto ook eens voor jouw deur!

BNI: Changing the Way the World Does Business

Wisselen van schoonmaakbedrijf “Krijg ik dan ook een andere schoonmaker?”

0

Wij leven in een sociaal land waarin de bescherming van de belangen van werknemers hoog in het vaandel staat en een goede wettelijke verankering kent. Buiten het wettelijk kader zijn er ook bepaalde branches waarin de CAO een verregaande regeling kent die de werknemers beschermt. De CAO voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf is hier een voorbeeld van.

Op grond van artikel 38 van de huidige CAO Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf geldt bijvoorbeeld dat wanneer een opdracht wordt heraanbesteed, de nieuwe uitvoerder in het kader van de contractswisseling onder bepaalde omstandigheden gehouden is om  de werknemers die op dat moment op het werk werkzaam zijn een arbeidsovereenkomst aan te bieden. Kort en goed, op grond van de CAO geldt dat wanneer een opdrachtgever om welke reden dan ook het werk bij een ander uitzet het personeel dat het werk uitvoert “meeverhuist” naar de nieuwe opdrachtnemer.

Vanuit sociaal oogpunt en de belangen van werknemers is dit uiteraard te rechtvaardigen. Ook zijn er voor de opdrachtnemer bepaalde voorwaarden denkbaar. Gedacht kan worden aan het feit dat een opdrachtnemer – wanneer hij een opdracht verliest – niet met het personeel blijft zitten. Als nadeel zou echter kunnen worden gezien dat een opdrachtgever die wisselt van opdrachtnemer, omdat hij niet tevreden is over de uitvoering c.q. het uitvoerend personeel, door een wisseling van contractspartij niet wordt geholpen. Op dat moment krijgt de nieuwe opdrachtnemer immers de schoonmakers die voorheen bij de opdrachtgever schoonmaakten in zijn maag gesplitst. Dit betekent dat wanneer de opdrachtgever in het kader van de heraanbesteding deze medewerkers niet meer op het werk wil hebben de nieuwe opdrachtnemer hen toch ergens anders in zijn organisatie moet uitzetten. Ook gelden er voor de nieuwe opdrachtnemer bepaalde risico’s in het kader van een mogelijke overgang van onderneming. Het verdient daarom aanbeveling om u in het kader van een (her)aanbesteding van dergelijk werk goed te laten voorlichten over de juridische ins and outs.

Ingeval van faillissement en een overname van de contractsportefeuille geldt de voornoemde CAO-bepaling niet. Ook kent de CAO-bepaling uitzonderingen in het geval een werknemer korter dan anderhalf jaar op het werk is ingezet.

Het verdient dus aanbeveling om, wanneer het schoonmaakwerk opnieuw wordt aanbesteed, bijvoorbeeld omdat men ontevreden is over de huidige schoonmakers, dit punt duidelijk met de nieuwe uitvoerder te bespreken. Anders is het zeer wel mogelijk dat u na een wisseling van de wacht met dezelfde partijen wordt geconfronteerd en u er kwalitatief geen voordeel mee behaalt. Het is in deze immers niet zo dat de verandering van spijs ook daadwerkelijk ander eten oplevert.

Niet de grootste maar de slimste!

0

Realiteitszin, dat moeten we de Rotterdamse Haven in ieder geval nageven. Jarenlang was Rotterdam de grootste haven van de wereld, en trots dat we waren. Toen we vervolgens werden ingehaald door de Chinezen hebben we toch een tijdje met onze ziel onder de arm gelopen. Waar halen we nu onze trots vandaan? Voor Europese begrippen doen we nog behoorlijk mee, maar als je de grootste niet meer bent lijkt alle bestaansrecht ineens te zijn verdwenen. Maar nu hebben we gelukkig een nieuwe uitdaging te pakken. Wij gaan de slimste, meest innovatieve haven worden van de Wereld. En met de tweede maasvlakte en de nieuwe containerterminal hebben we direct al een mooi pad ingezet. Alles wordt uit de kast gehaald om dankzij innovatie en slimme dingen mee te concurreren. Te concurreren op prijs. Waarom op prijs, als we zo slim zijn dan kunnen we toch concurreren op meerwaarde. Laten we de Rotterdamse Haven nu eens aanpakken om bijvoorbeeld het probleem van de Plastic Soup aan te pakken. Daar waar in de oceaan het probleem van immense proporties speelt hebben wij in de Haven ook ophopingen van plastic. Maar op een schaal dat je nog eens verschillende technieken en manieren kunt uit proberen. We hebben genoeg mensen die naast de arbeidsmarkt staan of binnenkort komen te staan die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. En we beschikken over een partij universitair inzicht in de omgeving waarmee we prachtige proeftuinen kunnen inrichten. Wat nu als wij het afval van de Haven kunnen omzetten in grondstoffen. Rotterdam als haven van de circulaire economie. Het lijkt mij wel wat. Dat we dan een lange weg hebben te gaan mag wel duidelijk zijn. Als je door de haven vaart dan zien wij nog behoorlijk wat olie, kolen en andere producten waarmee je je kunt afvragen of wij onze CO2 doelstellingen wel gaan halen. Cynisch gesteld hebben we dus geluk dat onze ambitieuze overheid voor het gemak maar geen doelstellingen heeft. Kun je zo ook niet missen. Neemt voor mij niet weg dat wanneer wij de meest slimme en meest innovatieve haven willen gaan zijn dat we dan juist het probleem van opwarming van de aarde, alternatieve voor fossiel brandstoffen en circulaire economie als onderwerpen moeten gaan oppakken. Daar zit dan direct ook onze grootste uitdaging aangezien het overgrote deel van ons bestaansrecht precies aan de andere kant van het spectrum zit. Maar goed, als je dan toch ambitieus wilt zijn, doe het dan goed. Wat mij betreft beginnen we gewoon.

De eenzijdige loonsverlaging: V&D, het zit allemaal niet mee!

0

Zoals u ongetwijfeld in de krant heeft gelezen, heeft de kantonrechter in kort geding geoordeeld dat de door V&D opgelegde eenzijdige loonsverlaging niet terecht is. V&D wordt verboden om die loonsverlaging en andere nadelige wijzigingen toe te passen op de leden van FNV en CNV.

V&D had eenzijdig besloten om per 1 februari 2015 een salarisvermindering van 3% toe te passen op alle werknemers en per 1 februari 2016 nog eens een verlaging van 2,8%. V&D wilde per 1 februari 2015 ook de reeds toegekende seniorendagen bevriezen en per jaar een vakantiedag minder toekennen. Ten slotte zou per 1 augustus 2015 de toeslag op de winkelopenstelling voor de werknemers verdwijnen.

De kantonrechter maakt hier korte metten mee en oordeelt dat voor eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden een rechtsgrond ontbreekt en dat deze op gespannen voet staat met het wettelijk systeem van arbeidsrechtelijke bescherming. De Hoge Raad heeft al in 2008 bepaald dat werknemers eenzijdige verlaging van arbeidsvoorwaarden in beginsel niet hoeven te aanvaarden.

Een belangrijke component voor de beslissing vormen de hoge huurkosten. In 2006/2007 is het onroerend goed waar de V&D winkels in zijn gevestigd voor een substantieel bedrag verkocht. Als dat niet was gebeurd of wanneer de opbrengst van de verkoop aan het bedrijf ten goede zou zijn gekomen, was een reductie van kosten in mindere mate nodig dan door V&D wordt beoogd.

V&D had nog een beroep gedaan op het eenzijdige wijzigingsbeding dat was opgenomen in de arbeidsovereenkomst met enkele werknemers.

De kantonrechter verwerpt dit beroep van V&D op dit beding. De kantonrechter vindt het onvoldoende duidelijk dat dit wijzigingsbeding ook slaat op het kunnen wijzigen van de cao-aanspraken. Dit impliceert dat indien de formulering anders was geweest, het beding dit mogelijk wel had kunnen omvatten.

De vakbond wilde dat het V&D werd verboden op alle werknemers een verlaging van salaris toe te passen, dus ook voor niet vakbondsleden. De kantonrechter heeft die eis afgewezen. De kantonrechter oordeelt dat het onvoldoende is komen vast te staan dat ook de niet-leden de eisen van FNV ondersteunen. Een vakbondslidmaatschap heeft in deze casus dan ook geloond.

Het eenzijdig verbod op het verlagen van de salarissen hoeft naar het oordeel van de rechter overigens niet uit te sluiten dat werknemers, al dan niet verenigd via hun vakbonden, alsnog akkoord gaan met een salarisverlaging.

Dat kunnen zij bijvoorbeeld doen als zij verwachten dat die verlaging het voortbestaan van V&D, en daarmee de werkgelegenheid, ten goede komt. De vakbond was hier in eerste instantie ook toe bereid.