Overig

Over gordijnen en winst: het geheim van aanbevelingen

497

Goede aanbevelingen komen vaak uit onverwachte hoek. Veel ondernemers die ik ontmoet, willen vooral netwerken met CEO’s en topmanagers. Ze worden geen lid van zakelijke netwerken, omdat topmanagers ook geen lid zijn. En als je gaat zoeken naar een netwerk van uitsluitend CEO’s en topmanagers, wordt het lang zoeken! Het goede nieuws is dat je deze top business-executives niet nodig hebt om je business te laten groeien. Veel belangrijker is mond-tot-mondreclame; daarmee verhoog je je kansen op waardevolle aanbevelingen aanzienlijk. De meer dan honderd mensen die je zelf kent, kennen op hun beurt ook weer honderden mensen. Zo word je deel van een uitgebreid netwerk en je weet maar nooit wie daar weer in zit…

Een mooi voorbeeld ter illustratie:

De eigenaar van een gordijnen- en stoffenwinkel vertelde me over een bijzondere aanbeveling. Een vriend vroeg hem of hij een oudere dame kon helpen. Ze wilde een jaloezie voor een klein raam in de achterdeur van haar huis, omdat ze bang was dat voorbijgangers naar binnen konden kijken. Normaal gesproken zorgde haar zoon voor dit soort praktische zaken, maar die was op reis. De oudere dame, dichtbij de tachtig, had tevergeefs de hulp van een aantal gordijnwinkels gezocht. Geen van de ondernemers had interesse; het zou te duur zijn om voor alleen een kleine jaloezie naar haar toe te komen. Omdat ze was aanbevolen door een wederzijdse vriend en ze duidelijk bezorgd was over de situatie, ging deze ondernemer wel voor haar aan de slag.

Ongeveer een maand later stopte er een grote auto voor de winkel. De chauffeur opende de deur voor een man, gekleed in een duur maatpak. De man kwam de winkel in en vroeg naar de eigenaar. De ondernemer stelde zich voor en vroeg hoe hij hem kon helpen. “Herinnert u zich de bejaarde vrouw voor wie u onlangs een kleine jaloezie hebt opgehangen? Ik was oprecht onder de indruk van uw werk, omdat ik weet dat u daar niets aan verdiend heeft. Die vrouw is mijn moeder.”

De moeder had hem verteld over de ondernemer die haar had geholpen toen niemand anders dat wilde. Ze had hem gevraagd om deze ondernemer vooral nog eens in te schakelen. Het vervolg van het verhaal laat zich raden. De zoon had een nieuw huis van 550 vierkante meter gekocht en vroeg de ondernemer het hele huis te stofferen. Het werd de meest winstgevende klus ooit! En dat alles via een oude vrouw die een kleine jaloezie nodig had. Moraal van dit verhaal? De grote aanbeveling waar jij op hoopt, komt waarschijnlijk niet van een CEO of topmanager, maar van iemand die de CEO kent.

Bij BNI, de grootste zakelijke en meest succesvolle netwerkorganisatie ter wereld, leren we onze leden deze skills. Zo genereren zij meer opdrachten en meer omzet voor zichzelf én voor elkaar. BNI Rotterdam heeft 18 netwerkgroepen in de regio Rotterdam. Er zijn zowel ochtend- als middaggroepen en onlangs is er ook een avondgroep gestart. Vind je het leuk om ook eens zo’n netwerkbijeenkomst bij te wonen? Neem dan gerust contact met ons op via admin@bni-rotterdam.nl. En wie weet stopt die grote auto ook eens voor jouw deur!

BNI: Changing the Way the World Does Business