Overig

Communicatie met buitenwereld kan moderner

574

Sinds september heeft Rotterdam een nieuwe havenwethouder na een onderlinge portefeuilleruil. Wethouder Adriaan Visser (D66, Financiën. Organisatie, Binnenstad, Haven, Sport) nam het stokje over van partijgenoot Pex Langenberg. Hij heeft er enorm veel zin in en heeft geen TomTom nodig om de haven te vinden.

Visser heeft een lange historie met de Rotterdamse haven. “Ik ben in Rotterdam opgegroeid en dan kom je op allerlei manieren met water in aanraking. Zo ging ik vaak met mijn ouders mee naar de haven of de Spido. Bij Twynstra Gudde was ik als projectleider betrokken bij de Tweede Maasvlakte. Daarna maakte ik deel uit van het team dat in opdracht van de minster van Financiën onderhandelde over het aandeelhouderschap na de verzelfstandiging van het Havenbedrijf door de gemeente Rotterdam. Ik word nu geconfronteerd met de consequenties van mijn eigen handelen. Aan de andere kant is het ministerie een uitstekende tweede aandeelhouder. Als directeur bij het toenmalig Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam hield ik me onder andere bezig met de gemeentelijke inbreng bij de totstandkoming van de Havenvisie die er nu ligt.”

Oneerlijke concurrentie

Tot ergernis van veel Rotterdamse havenondernemers krijgen de havens van Hamburg en Antwerpen via een sluipweg financiële ondersteuning. Dit is in strijd met de Europese afspraken, maar de Europese Commissie grijpt niet in. “Ik vind dat we moeten uitgaan van de eigen kracht van de haven en Rotterdam bewandelt dan ook niet dezelfde weg als in de genoemde steden.  Rotterdam is heel transparant in het in rekening brengen van kosten, in tegenstelling tot een aantal andere havensteden. De financiële ondersteuning aan die steden is hierdoor lastig te bewijzen, maar we weten dat het gebeurt. Overigens is er veel overleg met het ministerie over deze kwestie.”

Goed rapportcijfer

De wethouder geeft de Rotterdamse haven een goed rapportcijfer, maar er moet aan sommige dingen harder getrokken worden. “Innovatie is erg belangrijk, inclusief verbreding van de activiteiten. Onze haven moet een duurzame, innovatieve haven worden, waar ook schepen of booreilanden worden afgebouwd. En al is olie nog lange tijd van groot belang, we moeten daarnaast ook inzetten op alternatieven voor fossiele brandstoffen en ons realiseren dat we in een tijdperk van veranderingen verkeren. Wat beslist beter kan, is intensiever gebruik maken van de moderne communicatiemiddelen. Zo bereik je ook jongeren wat makkelijker, wat nodig  is om hen duidelijk te maken dat je in de haven een goede boterham kunt verdienen zonder met zakken te sjouwen. Van dat verkeerde beeld moeten we echt afscheid nemen!”

Make it happen

De Erasmus Universiteit, de technische Universiteit Delft, Deltalinqs, het Havenbedrijf en de gemeente Rotterdam zijn met Smart-Port een samenwerkingsverband gestart met als doel om de slimste en meest innovatieve haven ter wereld te worden. Dit is geen interessant klinkende kreet, maar een serieus voornemen. Daarnaast hebben gemeente, Havenbedrijf, EUR en Rotterdam Partners ten behoeve van citymarketing Rotterdam Make it happen gelanceerd. “We hebben een mooie, maar uitdagende periode voor de boeg,” aldus Visser.