Home Blog Page 232

Nieuwbouw Veth Propulsion door Staton Bouw

0

In Papendrecht realiseert Staton Bouw op dit moment haar grootste opdracht tot nu toe. Het bouwbedrijf uit Werkendam bouwt een nieuw kantoor en bedrijfshallen en hiermee krijgt opdrachtgever Veth Propulsion er 8.000 m2 ruimte bij ten opzichte van haar huidige bedrijfspand.

Kees Hoogendoorn is mede-eigenaar van Staton Bouw. Druk bezet, maar als het over Staton gaat, is hij graag bereid tijd vrij te maken. “In 2008 besloten Johan Alblas en ik om de krachten van onze toenmalige bedrijven te bundelen en Staton Bouw op te richten. Johan was eigenaar van Alblas Bouw en sterk in het bouwen van beton- en staalconstructies. Ik had met mijn bedrijf Bouwteam Variant & Variant Ontwikkeling de nodige ervaring in bouwmanagement en projectontwikkeling. Zo pasten wij uitstekend bij elkaar.” Het duo bleek succesvol, van meet af aan was de orderportefeuille gevuld en zijn er mooie projecten afgerond. Op dit moment pleegt  Staton nieuwbouw voor Veth Propulsion, fabrikant van voortstuwinginstallaties op schepen.

Bundeling

Het bouwproject van Veth in Papendrecht verloopt naar wens. “Eind van dit jaar moet het klaar zijn en dat gaat lukken. Wij noemen ons zelf een ontwerpende bouwer, waarbij wij ernaar streven om vooraan in de keten al bij het bouwproces betrokken te raken. Een opdrachtgever moet aan veel zaken denken die met de bouw van een nieuw pand te maken hebben. Dat  is geen dagelijkse kost voor hem en bovendien heeft hij wel wat anders te doen. Wij willen vanaf de start meedenken en adviseren en samen met een architect het proces ingaan. De architect ontwerpt, kent de gemeentelijke procedures, en wij weten alles over bouwen. Met een dergelijke connectie kun je het nog traditionele bouwproces vereenvoudigen en versnellen. Nu komen bouwers op het laatste moment in beeld en kunnen inschrijven op een opdracht, waarbij voornamelijk naar de prijs wordt gekeken en de extra kosten pas tijdens en na de bouw zichtbaar worden. Wij vinden het vreemd dat er bij oplevering van een pand vellen vol worden geschreven met zaken die nog niet goed geregeld of niet klaar zijn. Bij aflevering van een auto zit toch ook alles erop en eraan zoals is afgesproken?”

Stappenplan

Bij de oprichting van Staton richtte het kersverse bedrijf zich vooral op de bouw van bedrijfshallen volgens het tien stappenplan. Hoogendoorn: “Dat is een tool waarmee je snel inzicht krijgt in de kosten van je bouwproject. Vaak hebben bedrijven al goed voor ogen wat de uitstraling van het pand moet zijn, hoe groot de oppervlakte moet zijn en hoeveel verdiepingen het pand telt. Het maken van een kostenraming is lastiger. Dan is het juist handig om meteen te beschikken over een indicatie van de bouwkosten. Met ons tien stappenplan heb je binnen een minuut een richtprijs in handen, waarmee je alvast de financiële haalbaarheid van je nieuwbouwplannen kunt toetsen. Natuurlijk gaan wij dan met de mogelijke opdrachtgever rond de tafel om zijn plan tot in de finesses uit te werken.”

Regisseren

Waren het aanvankelijk alleen bedrijfshallen waarop de focus van Staton lag, tegenwoordig bestaat de orderportefeuille voor 50% uit het bouwen van bedrijfsgebouwen en kantoren en voor 50% uit woningbouw. Met een betrekkelijk kleine organisatie realiseert Staton meerdere projecten tegelijk. “Noem ons een aannemer 2.0,” vervolgt Hoogendoorn. “Wij regisseren bouwprojecten met een eigen kernteam en veel partners. Vroeger beschikten aannemers over eigen timmerlieden, metselaars, et cetera. Dat is bij ons niet meer het geval. Met een aantal vaste partners realiseren wij onze bouwprojecten. Voor de opdrachtgever is het prettig werken, hij heeft te maken met slechts één aanspreekpunt die de zaken regelt.”

Terug naar de nieuwbouw van de bedrijfshallen en het kantoor bij Veth Propulsion. De opdracht  verloopt voorspoedig. In juli werd het hoogste punt van het kantoor aan ’t Nanengat in Papendrecht bereikt. De productiehallen zijn inmiddels opgeleverd en het kantoorpand met drie verdiepingen zit in de afbouwfase. Aan het eind van het jaar is de klus geklaard.

Hoogendoorn is zichtbaar trots op het project in Papendrecht. “Het is om meerdere redenen een unieke opdracht voor ons. En niet alleen door de omvang, het blijkt ook een mooi referentieproject te zijn, want inmiddels hebben we een mooie nieuwe opdracht gescoord die voortvloeit uit onze activiteiten voor Veth. Wij hebben ook sterk ingezet op duurzaam en verantwoord bouwen. Een roterend spiegelsysteem volgt de zon de gehele dag met behulp van een zonnecel gestuurde GPS-motor. Het gebouw is voorzien van hoogwaardige isolatie waarbij ook rekening gehouden is met de geluidsluwe productieruimte. Daarnaast zijn duurzame isolatiematerialen gebruikt voor de gevels en daken. Ook wordt er zonwerend HR++ triple isolatieglas gebruikt bij de beglazing van het kantoor. Het wordt een plezierig gebouw om in te werken,” zo besluit de enthousiaste bouwer.

Nationale Onderwijsweek in Onderwijsstad Dordrecht

0

Het onderwijs in Dordrecht blinkt uit in innovatie en aansluiting op de arbeidsmarkt en dat mag gezien worden, noteert de Toetsingscommissie Nationale Onderwijsweek.

Hoewel Dordrecht zeker niet de enige stad in Nederland is waar onderwijsinnovatie en de verbinding met de arbeidsmarkt hoog op de agenda staat, maakt toch de stad juist op die punten grote indruk bij de commissie die Dordrecht verkoos tot Nationale Onderwijsstad van het schooljaar 2015-2016.

Wat bijzonder is aan Dordrecht is het Leerpark. Daar is het beroepsonderwijs niet alleen gekoppeld aan elkaar, van vmbo tot mbo en hbo, maar ook aan het bedrijfsleven. Op het Leerpark staat bovendien de Duurzaamheidsfabriek waar diverse bedrijven zijn gevestigd. Ze scholen er hun eigen personeel en ze helpen de diverse opleidingen om nieuwe technologische ontwikkelingen te vertalen naar onderwijsprogramma’s en naar de skills die nodig zijn in de toekomst.

Nationale Onderwijsweek

Het belangrijkste evenement dat bij de verkiezing tot Nationale Onderwijsstad hoort de Nationale Onderwijsweek. Dit jaar vond de Week plaats van 5 tot en met 9 oktober. Vijf dagen lang kon er in Dordrecht worden deelgenomen aan een uitgebreid activiteitenprogramma. Met de meest uiteenlopende activiteiten voor heel verschillend publiek: stadsgesprekken, talks, lezingen, workshops en demonstraties voor jongeren, leerkrachten, ouders, directeuren en bestuurders uit het onderwijs en bedrijfsleven.

De Onderwijsweek werd op maandagmorgen 5 oktober in het Onderwijsmuseum afgetrapt door Paul Rosen-möller, tegenwoordig voorzitter van de VO-raad, de sectororganisatie voor het Voortgezet Onderwijs in Nederland. Aansluitend vond er een jongerendebat plaats waarin jongeren hun visie gaven op het onderwijs van nu.

Meer dan school

Op dinsdag was er een mini-symposium over de eerste resultaten van het onderzoek naar aard, omvang en betekenis van Informeel Onderwijs in Dordrecht.

Het thema van de Onderwijsweek was ‘Meer dan school’, en focust daarmee op informeel ofwel buitenschools leren. Dordrecht laat er een inventariserend onderzoek naar doen omdat deze manier van leren steeds belangrijker wordt. Bovendien sluit het perfect aan bij het andere thema in de Onderwijsweek: techniek. Want techniek leer je vooral en vooraleerst buiten school.

Techniek staat centraal

Er zijn twee redenen waarom techniek centraal staat in deze week: (maritieme) techniek is prominent aanwezig in het bedrijfsleven in de Drechtstedenregio èn techniek is niet meer weg te denken uit ons leven en zal daarin alleen maar een steeds grotere rol gaan spelen.

Louis Bekker van Siemens Nederland stelde het in zijn gastles aan jongeren van het vmbo en mbo heel duidelijk: in de nabije toekomst zit in alles techniek (ICT), in auto’s, in huizen, en alles is met elkaar verbonden. Dus als je ICT beheerst, dan heb je altijd werk in de toekomst, en leuk werk bovendien.

In de workshop bij obs de Meridiaan, die liet zien hoe zij ICT in de klas gebruiken, is dat ook al doorgedrongen: een leerling uit groep 8 geeft aan dat het niet uitmaakt niet uit op welk niveau of op welke plek je werkt, zelfs in de snackbar heb je straks een computer nodig.

Bij de demonstratie van de zonnewagen Nuna 7, die in 2013 nog wereldkampioen werd op de 3000 km race in Australië wordt ook duidelijk hoe belangrijk techniek is: het Solarteam werkt intensief samen met bedrijven en probeert de nieuwste technieken uit. Ze onderzoeken en testen materialen en producten die straks kunnen worden ingezet op de consumentenmarkt.

Samen met bedrijven

Ook Da Vinci college geeft aan het leren zoveel mogelijk in de praktijk te willen laten plaatsvinden aan opdrachten van echte externe opdrachtgevers. Het Da Vinci college is ervan overtuigd dat leerlingen zo beter, gevarieerder en bovendien met meer plezier leren.

Op vrijdag was er een open dag van alle leerwerkbedrijven op het Leerpark en ook in de Duurzaamheidsfabriek waren testopstellingen en presentaties van opdrachten die het onderwijs samen met bedrijfsleven aanpakt.

We zien leerlingen enthousiast aan het werk in de bakkerij, bij Mountain Network, de kapsalon en bij DaVinci Media. In de Duurzaamheidsfabriek doen studenten onder andere onderzoek naar de inzet van een lasrobot in de scheepsbouw. In het Lexlab worden in opdracht van bedrijven zoals O’foil met de 3d printer prototypes of schaalmodellen gemaakt. Het Onderwijsmuseum gaf opdracht om een nieuwe versie van de kroon op de museumschoorsteen te maken. Maar er zijn ook contacten met het revalidatiecentrum Rijndam, zij heeft studenten gevraagd om een sjoelbak te ontwikkelen voor meervoudig gehandicapte kinderen. Al tijdens hun opleiding leren jongeren hoe het is om te werken in een bedrijf. Als ze afstuderen zijn ze eigenlijk al beetje ervaren werknemers en kunnen meteen aan de slag.

Het programma in de onderwijsweek was divers, bedoeld om inspiratie op te doen, kennis te delen, elkaar te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen. Er is veel aan de orde gekomen wat in de rest van het jaar op verschillende manieren een vervolg gaat krijgen. Houd u de website www.dordtleert.nl in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuws en nieuwe activiteiten.

Kreko is klaar voor Kerstmis

0

Mooi gedekte tafels, grote kandelaars, heerlijk eten en drinken, een rondleiding en bevlogen medewerkers die de aanwezigen alles konden vertellen over de VHC Kreko Groep en Kreko X-Mas.

Dat vormde de basis van de High Tea en High Wine die op respectievelijk 29 september en 6 oktober werden georganiseerd in de Moerdijkse vestiging van de toonaangevende speler in de horeca- en grootverbruikersmarkt.

De quote ‘Do it with passion or don’t do it at all’ verscheen tijdens de korte presentatie van expert Ingrid Schellevis op het scherm. Het credo past perfect bij Kreko, waar iedereen, van de bedrijfsleider tot aan de vinoloog, enorm bevlogen kan vertellen over het bedrijf en alles wat het te bieden heeft. Voor het bedrijfsleven is het aanbod groot. Zo is de afdeling kerstpakketten/relatiegeschenken helemaal vernieuwd. Het vormt nu een aparte tak binnen het horecabedrijf. Er zijn twee ruimtes volledig ingericht voor de geschenken.

Na een allervriendelijkste ontvangst werden de genodigde secretaresses en marketingmedewerkers voor de High Tea getrakteerd op een mocktail met een zalm-kaviaar blini. Hiermee werd direct de toon gezet. Nog nagenietend van het aperitief en de amuse volgde een rondleiding bij de uitgebreide wijnafdeling. De gastheer vertelde dat specialisten en vinologen van Kreko dagelijks bezig zijn te zoeken naar pareltjes onder de wijnen. Aangekomen op de versafdeling daalde de temperatuur aanzienlijk. In de permanent gekoelde ruimtes worden de zorgvuldig geselecteerde vleesproducten ambachtelijk verwerkt volgens de laatste kwaliteitsrichtlijnen, net als bij de visafdeling en de groente- en fruitafdeling. Ook op de non-food afdeling keken we onze ogen uit. Glaswerk, bestek en porselein, maar ook schoonmaakmiddelen, disposables en papierwaren; alles is in grote volumes aanwezig. Na de interessante rondleiding schoven we aan een feestelijk gedekte tafel in kerstsferen. En dat was niet voor niets. Ingrid Schellevis nam de gelegenheid te baat om tijdens de High Tea wat over de kerstpakketten van Kreko X-Mas te vertellen. Kreko X-Mas heeft alles in eigen beheer, waardoor het mogelijk is een uniek pakket samen te stellen. Door de mogelijkheid zelf pakketten samen te stellen met unieke, feestelijke items en kwalitatief, hoogwaardige, heerlijke foodproducten in een luxueuze verpakking kan de echte cadeaubeleving voor uw personeel of relaties gecreëerd worden. Na de korte presentatie konden we aanvallen op de vegetarische geroosterde paprika veloute met gegrilde groene asperge en ajvar. En dat was nog maar het begin. Hierna werden een bruscetta met parmaham en geblasemde cipollini, vitello tonato met mosterdsla en kapperappeltje, een hartige lepel met vijgendip en gerookte eendenborst geserveerd. Waarna vervolgens hartige smaakmomenten volgden zoals risotto met zongedroogde tomaatjes en quiche met breijdelspek en roombrie. De afsluiting bestond uit een variatie van muffins, fruitsalade, petit fours en zoete eclairs, soepjes, fudge en torrone. Genieten in optima forma!

Tijdens de High Wine was het niet anders. De ruimte vulde zich met heerlijke geuren, want er werd hard gewerkt in de keuken onder leiding van culinair specialist Frank Bernaerts. Alle genodigden kregen per gang twee wijnen, waardoor de kracht van wijn-spijs combinaties duidelijk werd. Discussies over welke wijn het beste bij welk gerecht paste, kwamen al snel op gang. En laat dat nu net de bedoeling zijn geweest. Gezelligheid, anderen leren kennen, meer te weten komen over Kreko en heerlijk eten stond voorop. Gebakken coquilles, tartetatin van witlof, balsamico cipolline en vadouvan mousseline werden gevolgd door paddenstoelencanneloni met parmezaanse kaas, geroosterde kastanjes en truffel. De derde gang bestond uit runderentrecote met een creme van Opperdoezer, zwarte knoflookjus en pancetta. Het toetje van chocolade crumble, rood fruit, gebrande merinque en een kletskop met mint maakten het geheel compleet. De koffie en thee werden genuttigd op de werkvloer, tussen de fraai uitgestalde kerstproducten. We ontdekten de meest leuke, handige, trendy en exclusieve artikelen. “Of het nu om kerstpakketten, relatiegeschenken, wijnpakketten of een eigen samengesteld pakket gaat, we kunnen onze klanten altijd helpen,” besluit Ingrid Schellevis.

Hoe meer producten en diensten u afneemt, hoe groter uw voordeel

0

Voordeel op uw wagenpark met Amega Fleetdeal. Als partner in business zorgt Amega Fleet ervoor dat uw mobiliteit op verantwoorde wijze gegarandeerd blijft.

Hierbij komt Amega Fleet met een zeer compleet dienstenpakket tegemoet aan de toenemende vraag naar professionele ondersteuning aan ondernemers, wagenparkbeheerders en fleetmanagers. En met de Amega Fleetdeal gaat dat nog een stapje verder; hoe meer producten en diensten u afneemt, hoe groter uw voordeel.

Samen met Jacob Huijser en Alexandra Severijn van Amega Fleet zijn we op bezoek bij Bomenwacht Nederland. Als jarenlange, trouwe klant van Amega weten Leon Spek en Marjo van Steenselen van Bomenwacht als geen ander te vertellen welke voordelen Amega Fleet biedt als het om mobiliteit gaat. Teamleider backoffice Marjo van Steenselen zegt: “Door samen te werken met Amega Fleet hebben wij een enorme efficiencyslag kunnen maken. Daarnaast levert de Amega Fleetdeal ons nog eens extra financieel voordeel op.”

Een enthousiast bedrijf met betrokken medewerkers

Directeur Leon Spek van Bomenwacht Nederland legt uit wat hem zo aanspreekt aan de Amega Fleetdeal: “Omdat we 39 auto’s hebben rijden, is het van grote toegevoegde waarde dat je alle vraagstukken op het gebied van fleetmanagement volledig kunt uitbesteden. Hierdoor kunnen wij ons richten op onze primaire processen.” Spek vindt een ander voordeel van Amega Fleet dat zij dezelfde werkwijze hanteert als Bomenwacht. “Wij zijn ervan overtuigd dat alle werkzaamheden rond bomen een integraal geheel moeten vormen. Door de schakels met elkaar te verbinden, optimaliseren we het bomenbeheer en kunnen we sneller resultaat boeken. Hiermee ontzorgen we bovendien onze klanten, net zoals Amega dat voor ons doet.” Marjo van Steenselen vervolgt: “Vanwege een flinke groei hebben wij een externe partij gezocht die ons het wagenparkbeheer uit handen neemt. Zo  hoeven we hier geen extra medewerkers aan te nemen voor die tak van sport. Waar we voorheen alleen auto’s afnamen, besteden we nu alles uit aan Amega Fleet; van de betimmering en reclame voor de bedrijfswagens tot aan de aftersales. Met een flinke besparing als beloning. En als extra voordeel is Amega Fleet een enthousiast bedrijf met betrokken medewerkers die een stapje harder voor je lopen en snappen wat wij bedoelen.”

Loyaliteitscampagne

Manager Fleetsales & Leasing Jacob Huijser vertelt waarom Amega Fleet met de Fleetdeal is gestart. “Wij merken dat er een behoefte is aan een totaaloplossing op het gebied van mobiliteit. Ondernemers, wagenparkbeheerders en fleetmanagers worden vaak van hot naar her gestuurd voor verschillende mobiliteitsvraagstukken. Om hier op in te spelen hebben wij de Amega Fleetdeal ontwikkeld. Een unieke loyaliteitscampagne waarbij wij door middel van een totaaloplossing alles uit handen nemen en waarbij de klant veel voordeel kan behalen.” Projectmanager Alexandra Severijn geeft aan wat die complete totaaloplossing inhoudt: “Wij bieden de klanten voornamelijk gemak. Door het brede spectrum aan merken heeft een klant al snel inkoopvoordeel, kunnen wij de bedrijfswagen naar wens inrichten en beletteren, wat zorgt voor een turn-key aflevering. En ook na aflevering zorgen wij voor een onbezorgd rijplezier. Wij halen- en brengen de auto voor bijvoorbeeld onderhoud, benaderen medewerkers proactief voor onder andere het wisselen van de winterbanden en APK en zijn 24-uur per dag bereikbaar voor calamiteiten. Onze klanten geven aan wat ze nodig hebben en wij regelen het. Bovendien krijgen onze klanten een vaste contactpersoon toegewezen voor alle vragen en afspraken met specifieke kennis voor hun bedrijf en/of branche. Wij hebben alles rondom mobiliteit in huis. Amega Fleet heeft als basis namelijk de Amega Groep; een sterke moedermaatschappij die beschikt over diverse officiële dealerschappen, een universele garageketen, twee schadebedrijven en een professioneel bedrijf voor inrichting van bedrijfswagens en belettering. Daarnaast hebben wij een nauwe samenwerking met AA Rental en AA Lease. Het one-stop-shop principe, waarbij aan alles is gedacht. Het wagenparkbeheer kost onze klanten zo minder tijd, energie en geld.”

Fiscaal ontbijtseminar

0

Op donderdag 3 december a.s. organiseren EY, Werkgevers Drechtsteden en Drechtsteden BUSINESS de negende editie van het fiscaal ontbijtseminar. U bent van harte welkom in het Postillion Hotel Dordrecht.

Sprekers

  • Theodoor Huiskes, partner bij de Algemene praktijk van EY Belastingadviseurs zal spreken over ‘Ontwikkelingen belastingheffing vennootschapsbelasting/inkomstenbelasting’.
  • Jan-Bertram Rietveld, partner bij de adviesgroep Human Capital bij EY Belastingadviseurs, spreekt over ‘Actualiteiten loonheffingen’.
  • Walter Borsje is als vanouds gastheer van EY.

Programma

Het fiscaal ontbijtseminar begint om 8:00 uur. Er staat een heerlijk ontbijt voor u klaar en als u om 10:00 uur weer aan het werk gaat, heeft u niet alleen heerlijk ontbeten maar ook kennis genomen van de belangrijkste belastingmaatregelen voor 2016. En natuurlijk ook weer even bijgepraat met uw relaties!

Aanmelden

Aanmelden kan via wd@werkgeversdrechtsteden.nl. Deelname is gratis. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Werkgevers Drechtsteden (078) 639 00 33.

Familiebedrijf

0

Smit mode is een familiebedrijf dat gerund wordt door acht neven en nichten. Wij zijn inmiddels de vijfde generatie die negentien dames- en herenmodezaken draaiende houden. Vooropgesteld dat wij het zonder onze medewerkers niet redden, ben ik zeer content met de expertise en inzet van mijn zus, neven en nichten in het bedrijf. Wij voelen ons sterk met elkaar verbonden en de loyaliteit naar elkaar toe is groot.

De kracht van een familiebedrijf is ons inziens dat iedereen er dezelfde doelstelling op nahoudt. Als het moet lopen we allemaal een stapje harder om het betreffende doel te behalen. Omdat het bedrijf eigen voelt zijn we allemaal bereid om er alles voor te doen en te laten. Natuurlijk ook omdat je wilt dat het bedrijf dat al van oudsher in de familie is, succesvol is en blijft. Daarnaast werkt het omdat we elkaar aanvullen en ieder zijn of haar eigen taken heeft. Inkoop, promotie, verkoop, boekhouding, managen; iedereen doet waar hij of zij goed in is. Uiteraard is het hierbij wel van belang om goede afspraken met elkaar te maken.

Volgens cijfers van het CBS is 69% van de Nederlandse ondernemingen een familiebedrijf; goed voor de helft (49%) van de werkgelegenheid en 53% van het Bruto Binnenlands Product. Echt uniek is de bedrijfsvoering bij Smit mode dus niet, toch voelt dat wel zo. Familiebedrijven hebben vaak een bijzondere vorm van ondernemen. Wij denken eerder in generaties dan in periodes en emotionele banden vormen de drijvende kracht voor het bedrijf.

Als je generaties lang hetzelfde doet, loert er echter ook gevaar. Je moet ervoor waken dat er geen blinde vlek ontstaat en dat je het bedrijf steeds weer blijft vernieuwen. Om die reden vinden wij het belangrijk om zowel intern als extern mensen te zoeken die ons daarbij kunnen helpen. Want wat jezelf niet kunt, moet je durven uit te besteden.

EGM kiest bewust voor Satino Black via A&P

0

Vanuit ketenverantwoordelijkheid kiest EGM architecten bewust voor een duurzame toeleverancier van facilitaire producten. Zowel A&P, facilitair totaalleverancier met een groen hart, als Satino Black geven invulling aan de wensen van EGM.

Arjan van den Boom is manager beheer bij EGM architecten. Hij gaat dieper in op de maatschappelijke betrokkenheid van het bureau. “Onze opdrachtenportefeuille bestaat voor een belangrijk deel uit projecten die als maatschappelijk vastgoed zijn te kenmerken. Bijvoorbeeld ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingstehuizen, gevangenissen, gemeentehuizen en ander openbare gebouwen ontwerpen we vanuit het perspectief van de eindgebruiker, de individuen die met elkaar de samenleving vormen.

Dat duurzaam denken en samenwerken de toekomst heeft, blijkt ook uit het =++ onderhuurconcept van EGM. Onder dit label werkt EGM architecten aan een werkgemeenschap van bouw gerelateerde- en creatieve bedrijven.

“Zo profiteren onze huurders mee van de keuze voor Satino Black, want onze insteek is: Bij =++ huren = unieke locatie + alle gewenste (duurzame) voorzieningen + relevant netwerk met mogelijk commerciële spin-off. Daarnaast toont onderzoek aan dat cradle-to-cradle papieren handdoeken heel goed scoren op duurzaamheid en hygiëne ten opzichte van katoenen handdoekrollen. Hierdoor willen we verduurzamen met producten die voldoen aan het cradle-to-cradle principe. Ook vinden we belangrijk dat de nieuwe leverancier flexibel meebeweegt op onze behoeften én uit de regio Drechtsteden komt, om de uitstoot van CO2 te verminderen. Met deze combinatie van wensen kwamen we uit bij Satino Black partner A&P.”

Kees Herweijer van A&P is blij met de keuze van EGM voor Satino Black. “Satino Black is het eerste cradle-to-cradle gecertificeerde hygiënepapier ter wereld. Het wordt CO2-neutraal geproduceerd op basis van 100% gerecycled papier en een milieuvriendelijk productieproces. Het papier is gecertificeerd volgens de keurmerken FSC recycled en Ecolabel en haalde de internationale WWF Paper Award binnen.

Met EGM hebben wij een driejarig contract afgesloten. Zij kozen voor de duurzame dispenserlijn Satino Black. Deze dispensers hebben een modern, stijlvol en compact design en zijn cradle-to-cradle gecertificeerd.”

Steeds meer bedrijven en organisaties binnen de
Drechtsteden weten de weg te vinden naar A&P. Het Zwijn-drechtse bedrijf is koploper in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en profileert zich als een facilitair totaalleverancier met een groen hart. “Wij
leveren al bijna 25 jaar een totaalpakket van facilitaire producten, waarbij wij de inkoop en distributie voor onze rekening nemen. Van (werk)kleding tot keukengerei en van houdbare levensmiddelen tot hygiëne.
Ook voor EHBO- en BHV artikelen en de periodieke controles daarvan, kan men bij ons terecht.

Inmiddels bedienen we met ons totaalpakket naast zorg-instellingen, behandelklinieken, gevangenissen en jeugdinrichtingen, ook horeca, scholen, kinderdagverblijven, gemeenten en het bedrijfsleven,” zo besluit Kees Herweijer.

Een zakelijke bijeenkomst organiseren?

1

Denk dan eens aan het Onderwijsmuseum

Het Nationaal Onderwijsmuseum beschikt over een prachtige locatie: het zorgvuldig gerestaureerde gebouw De Holland uit 1939 in Dordrecht. Behalve dat het museum een levendige en veelzijdige tentoonstelling laat zien met vele aspecten van het onderwijs is het ook een bijzondere en inspirerende omgeving voor vergaderingen en andere zakelijke bijeenkomsten.

In de Commissarissenkamer bijvoorbeeld is de grandeur van vroeger nog tastbaar. De zaal is geschikt voor velerlei doeleinden en biedt ruimte aan maximaal honderd personen. De multifunctionele, educatieve ruimte bevindt zich op de beletage van het museum. In het souterrain van het museum bevindt zich de glazen vergaderzaal. Deze ruimte heeft een vaste, grote ronde tafel met plaats voor ongeveer twaalf personen en is zeer geschikt als ruimte voor een workshop of break-out sessie. De zaalhuur is inclusief standaard meubilair, Wifi en state-of-the art mogelijkheid voor projectie en presentatie evenals een flipover. Vanuit het museumcafé De Holland wordt de catering verzorgd. Hier werkt men zoveel mogelijk met biologische- en streekproducten. Buiten de openingstijden van het museum is ook het gezellige museumcafé af te huren voor een borrel of een klein evenement. In bijzondere gevallen is het gehele museum te gebruiken als evenementlocatie. En wat is er nu leuker om, als u een bijeenkomst organiseert in het Onderwijsmuseum, meteen van de gelegenheid gebruik te maken om iets meer te weten te komen van het gebouw en de collectie van het Onderwijsmuseum? Het Onderwijsmuseum biedt rondleidingen op maat. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van het Onderwijsmuseum? Neem dan contact op met Petra Reijnhoudt, 06-13 96 83 85 of p.reijnhoudt@onderwijsmuseum.nl.

Drechtsteden BUSINESS Bouwbijeenkomst

1

Het is niet de weerslag van een traditioneel rondetafelgesprek dat u onder ogen heeft. In het BouwHuys te Dordrecht praatten wij namelijk met een aantal mensen die vanuit hun beroep nauw verbonden zijn met de bouwsector. Elk van hen geeft zijn visie over deze sector die na jaren van recessie weer uit het dal klimt.

U leest over de stand van zaken in de bouw, over ontwikkelingen, het onderwijs, de financiële kant en de rol van de overheid. Kortom, het werd een levendig gesprek waarvan u hieronder kennis maakt met de deelnemers en hun opvattingen over ‘hun’ vak.

Wiebe Vervelde
Voorzitter Bouwend Nederland Drechtwaard
Algemeen directeur Groenendijk PGN Bouw
Algemeen directeur van De Kwaasteniet Aannemersbedrijf BV

“Als voorzitter van een regio van Bouwend Nederland merk ik dat het met de meeste bedrijven van onze leden weer beter gaat. Bij zo’n twintig procent lukt het nog niet helemaal om ook weer een positieve omslag te maken. Vooral de nieuwbouw van woningen gaat als een komeet op dit moment. Bouwbedrijven die nu de trein missen moeten vooral bij zichzelf te rade gaan. Om succesvol te zijn moet je blijven innoveren en met je tijd meegaan, en dat lukt helaas niet iedereen.

Nu het bij de meeste bouwbedrijven weer beter gaat, dreigt er een tekort aan goed opgeleide en ervaren krachten in de bouwsector vanwege de vergrijzing en een gebrek aan kennis en ervaring. Opleidingen zijn in onze sector dan ook continu een onderwerp van gesprek. Ik denk dat jongeren steeds vroeger in aanraking moeten komen met bouw en techniek, dat mag wat mij betreft al beginnen op de basisschool.

Als bouw- en aannemersbedrijf hebben we tevens te maken met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo kunnen we niet meer om ZZP’’ers heen. Binnen ons bedrijf wordt een aantal belangrijke functies vervuld door ZZP’ers, een trend die alleen maar toeneemt. Om de wensen van onze klanten te kunnen voldoen gaat het vooral over de juiste competenties en de sociale vaardigheden. Het ‘vak’ leren ze vanzelf wel.

Demotie is een andere ontwikkeling die speelt binnen onze keten. Oudere medewerkers doen gewild of ongewild een stap terug en bieden zo meer ruimte aan jongere medewerkers. Voor ouderen betekent dat wel dat ze salaris inleveren, maar anderzijds lichamelijk minder zwaar werk hoeven te doen of een vermindering van de werkdruk ondervinden.”

Ronald Kornet
Zakelijk accountmanager
Rabobank Drechtsteden

“Binnen Rabobank Drechtsteden is de bouwsector een belangrijke item. Rabobank heeft voor deze branche een eigen kennisafdeling ingericht omdat binnen de bouwsector veel ontwikkelingen zich aandienen. Zo merken wij dat bouwen op grote uitleglocaties steeds meer plaats maakt voor binnenstedelijk bouwen. Samenwerking tussen de bouwpartijen, gemeenten en woningcorporaties wordt hierdoor steeds belangrijker.

Als je als bouwbedrijf aan de eisen van de opdrachtgevers wilt blijven voldoen en wanneer je streeft naar zo min mogelijk faalkosten onder aan de streep zal je moeten blijven door ontwikkelen. Ook omdat veranderingen zich in rap tempo opvolgen. Het is van belang om van te voren in te calculeren wat de kosten van het gehele traject zijn. Daarvoor zal je moeten samenwerken in de keten. Je creëert een win-winsituatie als je het proces al in de basis aanpast. Als je dingen blijft doen zoals je het ook in het verleden altijd gedaan hebt, ga je het als bedrijf niet meer redden.

Een andere aanpak van bedrijven, vraagt ook om een omslag bij bouw gerelateerde opleidingen. Het is bovendien belangrijk om bouw en techniek steeds eerder in het voetlicht te brengen anders komen jonge kinderen er niet mee in aanraking. Gelukkig neemt de waardering toe voor mensen met technische vaardigheden, dat zien steeds meer scholen, jongeren en ouders eveneens in. Als we maatschappelijk gezien geen omschakeling maken, is een loodgieter over tien jaar niet meer te betalen.”

Willem Zikkenheiner
Directeur/ bestuurder SSPB

“Het gaat mij vooral om bedrijfshuisvesting. Ik ben mij er terdege van bewust dat er in deze tijd minder behoefte is aan grote oppervlakten kantoorruimte. Mensen werken steeds minder op één vaste plek en door ontwikkelingen zoals internet is er een behoefte ontstaan aan andere bedrijfshuisvesting. Wij bieden hier bedrijfsruimte voor (startende) ondernemers, die kunnen wij uitstekend faciliteren.

Wij proberen ook de wijk meer te betrekken bij onze activiteiten door onze vergadermogelijkheden te promoten. Bedrijven, maar ook verenigingen uit de nabije omgeving kunnen hier hun vergaderingen en bijeenkomsten organiseren. Wij kunnen alle voorzieningen leveren.

Daarnaast zijn we hard bezig om met het opleidingsinstituut Bouwmensen Zuid-Holland Zuid een vertaalslag maken naar het volwassenonderwijs. Ook omdat we merken dat er in de bouwsector behoefte aan is. Op het gebied van scholing zijn er veel ontwikkelingen gaande in het pand van SSPB, zodat het onderwijs beter aansluit bij de vraag van bedrijven. De wensen van bedrijven worden bijvoorbeeld meer centraal gesteld bij de manier van opleiden.”

Bert ten Veen
Accountmanager-/acquisiteur gemeente Dordrecht

“Het is mijn taak om samen met mijn collega’s van Dordt Onderneemt binnen de gemeente Dordrecht de huidige bedrijven te behouden en om nieuwe bedrijven aan te trekken. We zien omtrent bouw steeds meer initiatieven komen waarbij er gesproken wordt over ontwikkelingen, transformaties en samenwerkingen. Daarvoor nemen wij regelmatig deel aan sessies met onder andere Bouwend Nederland.

Daarnaast ben ik actief bij de Lighthouse Drechtsteden, een netwerkenverband van mensen die in de bouw of daaraan gerelateerd werken. Je kunt dus wel stellen dat het thema ‘bouw’ leeft in de Drechtsteden. Natuurlijk is er leegstand op bedrijfsterreinen en bedrijfspanden, maar dat is goed zolang het niet te veel of te oud is, en dat is in Dordrecht niet aan de orde. Om die reden is er op dat gebied nog niet zoveel aanbod van nieuwbouw, bestaande bouw wint het hier nog steeds van nieuwbouw.

Een ontwikkeling is dat bedrijven die zelf hun kantoorpanden niet meer gevuld krijgen hier flexibel en creatief mee omgaan. Ze bieden ruimte aan als vergaderlocaties of zoeken huurders die een aanvulling kunnen geven op hun eigen activiteiten. Innovatie ontstaat vaak door noodzaak.

Wij krijgen regelmatig het verwijt dat we de lokale ondernemers vergeten bij lokale opdrachten c.q. projecten. Bij een aanbesteding kijken we echter daar waar mogelijk  eerst naar de lokale ondernemers, maar je bent als gemeente bij aanbestedingsprocedures natuurlijk gebonden aan bepaalde uitgangspunten en regels. Maar waar ruimte is, proberen we die te benutten ten gunste van eigen ondernemers.”

Vincent Lambert
Relatiemanager Bouw en Vastgoed ABN AMRO Rivierenland

“Als ABN AMRO vinden we het belangrijk om sectorgericht te werken en hebben daarom relatiemanagers in dienst die zich richten op bouw en alles wat daar mee te maken heeft. Wij hebben voor deze sector-aanpak gekozen omdat wij  als sparringpartner met een gedegen kennis bij relaties aan tafel willen zitten en zo beter in staat zijn om onze netwerken aan te bieden aan onze relaties en prospects in de bouw.

Wij merken dat de bouw aantrekt, maar nog niet in alle subsectoren en nog niet bij alle bedrijven. In elk geval is het belangrijk om niet af te wachten tot het beter wordt, maar om je als bedrijf te onderscheiden. Een bedrijf kan zich onderscheiden door een trend neer te zetten en te kijken waar de kansen liggen. Waar je dat zelf niet kan moet je dat met andere partijen doen, en het liefst door in een vroeg stadium met relevante partijen en opdrachtgever aan tafel te zitten om het gewenste eindresultaat samen vorm te geven. Of zoek de samenwerking met bijvoorbeeld een goed metselbedrijf , als je zelf onvoldoende vakmensen hebt.

Je ziet dat er de laatste jaren veel ontwikkelingen zijn in de nieuwbouw. Er wordt bijvoorbeeld steeds duurzamer gebouwd, en steeds meer prefab opgeleverd. Een bouwwerk zal over drie jaar nog niet van de lopende band rollen, maar de ontwikkelingen gaan wel snel. Deze ontwikkelingen in de bouw vergen ook een andere manier van opleiden, zeker op MBO- en HBO-niveau. Omdat het vooral in de voorbereiding van bouwtrajecten complexer wordt, zal er in de toekomst een ander type medewerkers nodig zijn. Gelukkig is het imago van de bouwsector zich sterk aan het verbeteren, het is een dynamische branche die volop in beweging is.”

Aart de Jong
Directeur Bouwmensen
Zuid-Holland Zuid

“Bouwmensen Zuid-Holland Zuid verzorgt in de regio opleidingen voor de bouwsector. Hiervoor werken we nauw samen met het beroepsonderwijs, het bedrijfsleven en overheidsinstellingen. Met onze opleidingen op MBO-niveau 1 tot en met 4 worden jongeren in twee tot vijf jaar opgeleid voor bijvoorbeeld timmerman, metselaar, tegelzetter, uitvoerder, werkvoorbereider of architect. In alle gevallen is de opleiding een combinatie van leren en werken.

We vinden het belangrijk dat leerlingen ervaring op doen bij een bouwbedrijf. Door bezoeken te brengen aan basisscholen proberen we bassischoolleerlingen al in een vroeg stadium te enthousiasmeren voor het vak. In de crisis zijn we voor de leerlingen die een diploma bij ons hadden behaald, en niet direct aan werk konden komen, het  uitzendbureau Vakmasters gestart. Via Vakmasters lukte het in bijna alle gevallen om een baan te vinden voor die jongeren. Nu het beter in de branche gaat fungeert het uitzendbureau vooral goed voor 50-plussers.

We zijn nu een plan aan het ontwikkelen waarbij we een oudere vakkracht samen met een (oud)-leerling bij een bedrijf willen plaatsen. De zogenoemde meester-gezel situatie. Samen zijn ze van een grotere toegevoegde waarde. Helaas is dit vanuit de overheid nog niet goed geregeld.

Een ander idee is om de loonkolom vanaf 16 jaar tot 67 jaar aan te passen. Kijk vooraf wat iemand in zijn werkzame leven kan verdienen en verdeel dit bedrag over drie perioden. Laat mensen in de tweede periode wat meer verdienen i.v.m. grotere gezinsuitgaven. In de derde periode is de mogelijke hypotheek bijna afgelost en hebben kinderen de studie afgerond en kan de werknemer wat gas terugnemen of zich door scholing in een ander (bouw)beroep inzetbaar maken. Met dit idee kunnen mensen gemakkelijker tot hun 67e jaar aan het werk blijven.”

De Giessen Kantoorefficiency: In staat tot het inrichten van de meest uiteenlopende werkomgevingen

0

Een doordachte en prettige inrichting van kantoor en werkplek draagt bij aan werkgemak en -plezier, doeltreffendheid en productiviteit; dat is de overtuiging van De Giessen Kantoorefficiency.

De allround dienstverlener is naast aanbieder van onder meer kantoorartikelen, kantoormachines, werkplek-apparatuur en presentatie- en multimediaoplossingen ook specialist in bedrijfsinrichting.

Niet alleen kantoren, maar ook scholen, zorginstellingen en ontmoetingsplekken behoren tot het werkgebied. Partner en teamleider Jan Mudde vertelt in de nieuwe showroom van het bedrijf over de trends, mogelijkheden en ontwikkelingen.

“Bij het inrichten van een kantoor of werkplek staat de identiteit van een organisatie voor De Giessen Kantoorefficiency altijd voorop. Door een goede vertaalslag te maken van de bedrijfsactiviteiten, huisstijl en de invulling van persoonlijke wensen naar de inrichting van een kantoor of werkplek is ieder traject uniek en op maat,” vertelt Mudde. “Het traditionele werken is binnen veel organisaties aan het veranderen. Mobiliteit en flexibiliteit zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Bij de inrichting van een nieuwe werkplek is er steeds vaker behoefte aan enkele flexplekken. Daardoor ontstaat er een andere dynamiek op de werkvloer. Niet meer klinisch en standaard, maar passend bij de organisatie. Aangenaam en functioneel gaan daarbij hand in hand. Een ruimte kunnen wij voorzien van kunst, planten en fotowanden voor een gezellige aanblik. Ook dat behoort tot ons dienstenpakket. Het gebruik van geluidsabsorberende materialen zoals wand- of plafond-panelen kunnen een ruimte tevens niet alleen compleet anders laten klinken, maar ook een geheel andere uitstraling geven. Zulke toepassingen zorgen dus voor tweeledig voordeel.”

Langer vitaal blijven door gebruik van de juiste oplossingen

Naast de toename van flexibel en mobiel werken benoemt Mudde ook een ander actueel thema. “We worden ons allemaal steeds meer bewust van het feit dat we tot latere leeftijd door moeten werken. Om dat op een verantwoorde manier vol te kunnen houden, is het van belang om een werkhouding met enige regelmaat af te wisselen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat acht uur per dag zitten ongezond is, zeker over een langere periode gezien. De Giessen Kantoorefficiency denkt daarom ook graag mee bij het bedenken van oplossingen die medewerkers langer vitaal houden. Staande overlegplekken zijn te realiseren, net als een werkplek waarbij het bureau met één druk op de knop dankzij een gasveer binnen enkele seconden in hoogte verstelbaar is. Medewerkers kunnen op die manier staand en zittend werken afwisselen. Bovendien kan een persoon van 1.60 meter dankzij deze methode net zo fijn werken als iemand van twee meter.” Het doen van zo’n investering betaalt zich dubbel en dwars terug, weet Mudde. “Het ziekteverzuim hoeft maar iets te dalen en je hebt het er al uit. Vaak gebeurt dat, zien wij in de praktijk. Een fijne werkplek op maat zorgt voor gemotiveerde medewerkers die hogere arbeid leveren en minder vaak ziek zijn. Bovendien heb je lang profijt van een nieuw bureau, want dat gaat minimaal tien jaar mee.” Een optie die De Giessen Kantoorefficiency ook biedt is een bureaustoel met een zitkussen met twee compartimenten. “Door een druk op de knop zuigt het kussen zich vol met lucht, maar door eigen lichaamsdruk van de gebruiker is dat er ook weer op maat uit te persen. Disbalans wordt automatisch gecorrigeerd, waardoor een goede drukverdeling en actieve zithouding ontstaan. Zo’n kussen kost gemiddeld 120 euro. Reken maar uit: wanneer een medewerker drie weken thuis zit vanwege rugklachten die ontstaan zijn door een verkeerde zithouding op een bureaustoel die niet voldoet, is een werkgever veel duurder uit.”