Home Blog Page 24

Oplossingen bedenken door veerkracht te tonen

0

Bent u een veerkrachtig persoon? Veerkracht is voor ondernemers van essentieel belang. Niet bij de pakken neerzitten maar veerkrachtig tegenwicht bieden aan de lastige omstandigheden en de vervelende problemen. Uw verantwoordelijkheid nemen, niets afschuiven, maar kordaat en doelgericht handelen. De zaken oppakken en ‘de boel’ niet verwaarlozen. Positief blijven en veerkracht tonen.

Wat is veerkracht eigenlijk? Het is het vermogen om na een vervelende situatie weer verder te gaan. Weer in de juiste vorm te raken en met het juiste gedrag te komen. Het (her)nemen van de leiding, initiatief tonen en het zorgen voor de juiste stappen die moeten leiden tot het flexibel en daadkrachtig reageren op moeilijke omstandigheden. Een veerkrachtige ondernemer zal altijd weer nieuwe mogelijkheden aanboren om de draad met frisse energie op te pakken en aan de gegeven situatie het hoofd te bieden. Het zoeken naar nieuwe mogelijkheden op een -zoals gezegd- energieke wijze. Dat vraagt bewegelijkheid, elasticiteit en veerkracht. Op welke wijze krijgt u dit weerstandsvermogen? Het is een kwestie van doorzettingsvermogen en persoonlijke karaktereigenschappen. Veerkracht en spankracht. Wat is uw span of control?

Op tijd de bakens verzetten

Veerkracht heeft dus alles te maken met uw mentale conditie. Verzet u bijtijds de bakens? Uw conditie, weerstand en vitaliteit maakt dat uw herstellingsvermogen groot is. U kunt makkelijker, dan een ander, snel reageren en zich snel herpakken wanneer er verstoring is van de markt. Nieuwe concurrenten, veranderde marktomstandigheden en de huidige Covid-19 crisis. Veerkrachtige ondernemers zijn er beter tegen bestand. Door veerkracht krijgt u een mentale buffer om de eerste klappen op te vangen. Gaat u soepel om met de ondernemersproblemen van alledag? Gaat u er onder gebukt? Als dit laatste het geval is wordt het tijd om te werken aan uw veerkracht! Werken in een veerkrachtig team is als een warme deken. Ik ken situaties binnen bedrijven waar het teamgevoel en de gemeenschappelijkheid geheel is verdwenen.

Teamgevoel en gemeenschappelijkheid

Geen gemeenschappelijk gevoel? Dat komt vaak door de starre, energieloze en directieve stijl van leidinggeven. Verander dat! Uw veerkracht werkt aanstekelijk. Hoe komt dat? Veerkrachtige mensen hebben een reserve. Ze hebben een buffer. Zij staan elkaar bij, gunnen elkaar het succes en hebben iets met elkaar. Een winning team! Ook u kunt zo’n winning team bouwen. Probeer het eens. Waardeert u uw mensen voldoende? Leden van een veerkrachtig team waarderen elkaar. Veerkracht is dus meer dan wat bewegelijkheid. Daar moet u als veerkrachtige leider wel alles aan doen. Een positieve en constructieve instelling gedijt niet in een statische omgeving. Dynamiek en flexibiliteit, eigen initiatief en positief gedrag. Samenwerking! Veerkracht heeft alles te maken met het zoeken naar oplossingen.

Samen oplossingen bedenken

Het probleem analyseren en vervolgens op een adequate wijze samen een oplossing bedenken. Mensen die niet over veerkracht beschikken kiezen de gemakkelijke weg. De weg van de minste weerstand. Niet goed! Kortom, veerkrachtige mensen zijn positief, ze accepteren de moeilijke omstandigheden beter, ze bedenken oplossingen en halen kracht uit zichzelf. Ze worden ook steeds veerkrachtiger, ze leren namelijk dagelijks lessen. Deze lessen gebruiken ze in een volgende situatie. Creatief, verantwoord en met optimisme. Veerkracht is eigenlijk niets meer dan de reserve aan daadkracht niet op te laten souperen door de waan van de dag. Met een goed team -dat weet wat van hen verwacht wordt- oplossingen bedenken en vervolgens daar naar handelen. Juist in deze Covid-19 crisis van uitermate groot belang!

Motivatie belangrijk onderdeel van succesvol thuiswerken

0

Online workshop ‘De sleutel voor mentale veerkracht’

Samen Bereikbaar en De Verkeeronderneming helpen bedrijven bij het organiseren van slimme en duurzame mobiliteit. Tijdens de coronacrisis ondersteunen zij ondernemers bij het verder professionaliseren van thuiswerken, want als mensen blijven thuiswerken heeft dat direct effect op de doorstroming op de wegen. Zij verwachten dat na de pandemie thuiswerken in hybride vorm zal blijven bestaan.

Maar, zover is het nog niet en om te zorgen dat ook in deze periode thuiswerken als prettig wordt ervaren, is er een online workshop georganiseerd in het teken van zelfmotivatie. Immers, motivatie is een belangrijk onderdeel van succesvol thuiswerken.

Moderators en gecertificeerd trainers Johannes van de Water en Anna Schouten heetten bij aanvang van de workshop de deelnemers hartelijk welkom. Niet vanuit de studio, maar op afstand gezien de in december genomen maatregelen van het RIVM. Voorafgaand aan de workshop was aan de deelnemers gevraagd om zes voorwerpen in zes verschillende kleuren te verzamelen. In eerste instantie wellicht willekeurige kleuren, maar niets bleek minder waar. De kleuren staan symbool voor de manier waarop we naar de wereld kijken en hoe we gemotiveerd worden. Want als onze motivatie ontbreekt, dan ontstaat er stress.

PROCESS COMMUNICATION MODEL

Van de Water vertelt enthousiast aan de deelnemers dat zij vanuit het gerenommeerde internationale ‘Process Communication Model’ (PCM) aan de slag gaan met motivatie en wat de impact is als de motivatie laag is. “Er zijn verschillende manieren waarop we gemotiveerd worden. Na afloop van de workshop is er inzicht in welke manieren voor ieder leidend zijn en welke energiegevers daarbij horen. Hierdoor ben je in staat om dit direct in de praktijk toe te passen. Deze kennis is belangrijk want hoe meer we onze batterij opladen vanuit onze behoeften, hoe meer energie we hebben om veerkrachtig met situaties om te gaan.”

ZES VERSCHILLENDE BRILLEN

Alvorens in te gaan op de verschillende manieren van motivatie, wordt er door Schouten uitgelegd dat deze manieren worden bepaald door de wijze waarop mensen naar de wereld kijken. “PCM gaat uit van zes percepties, zes kleuren brillen. Iedereen heeft alle brillen om toe te passen in verschillende situaties, maar voor iedereen is de volgorde van toepassen verschillend en ook heeft iedereen een voorkeursbril. Zo houdt de persoon met de gekleurde bril van ge-dachten van hard werken en gestructureerd met tijd omgaan, terwijl de persoon met de gekleurde bril van meningen en overtuigingen zorgvuldigheid en hoge morele standaarden hanteert,” aldus Schouten. In het werkboek dat de deelnemers hebben ontvangen staan alle brillen beschreven en gekoppeld aan een kleur. Er wordt gevraagd om de eigen voorkeur(en) te ontdekken en deze middels de gekozen voorwerpen aan elkaar te laten zien. Op het beeldscherm is er een gemêleerde samenstelling van kleuren te zien.

ACHT BEHOEFTEN VOOR ENERGIE EN VEERKRACHT

Nu de voorkeursbrillen bekend zijn, kunnen de verschil-lende behoeften voor energie en veerkracht worden bepaald. Van de Water licht dit toe: “Er zijn acht verschillende manieren om je eigen interne batterij op te laden en ook hierin hebben we als persoon een voorkeursvolgorde. Zo heeft iemand die een voorkeur heeft voor de oranje bril -van gevoel en mededogen- erkenning voor hem/haar als persoon nodig. Bij iemand die een voorkeur heeft voor de blauwe bril -van gedachten- zorgt een goede tijdstructuur voor veerkracht. De persoon met een voorkeur voor de bruine bril -van verbeelding- heeft behoefte aan alleen zijn.” Schouten geeft vervolgens de opdracht om op basis van de eigen behoeften een actieplan te maken. Om de deelnemers op weg te helpen zijn er in het werkboek bij iedere kleur al enkele voorbeelden genoemd. Bovendien is per kleur het effect weergegeven wanneer de batterij niet -of niet goed- is opgeladen. In de volksmond ook wel stress genoemd.

GEMOTIVEERD THUISWERKEN

Na het maken van de actieplannen worden de deelnemers in groepjes van drie in break-out-rooms geplaatst. In een besloten setting is het mogelijk om verder te praten over dit interessante onderwerp en om de actieplannen verder aan te scherpen. Na afloop worden plenair verschillende bruikbare tips en ervaringen met elkaar gedeeld. Schouten zegt concluderend: “Belangrijk bij motivatie en veerkracht is te realiseren wat jou energie geeft, wat jou energie kost en wat dit dan zegt over jouw behoeften. Dit is voor iedereen verschillend. Dus geef als manager niet wat jou motiveert, maar luister en herken de voorkeursbril(len) van je medewerkers.”

Wij kijken terug op een interactieve workshop met informatie, maar ook met ruimte voor inbreng van de deelnemers. Na afloop waren de geïnteresseerden niet alleen geïnspireerd om tijdens de lockdown gemotiveerd thuis te werken, maar ook om dit na de pandemie gedeeltelijk voort te zetten.

Wilt u meer informatie ontvangen over thuiswerken en motivatie? Neem dan contact op met Anna Schouten (anna.schouten@samenbereikbaar.nl).

Toekomstscenario’s Zuid-Hollandse energievoorziening in beeld

0

Provincie Zuid-Holland

Zuid-Holland wil overstappen op duurzame energie. Wat betekent dat voor de energie-infrastructuur? Onderzoekers brachten 5 toekomstscenario’s in beeld.

De ‘Systeemstudie Energie-infrastructuur Zuid-Holland’ is op 4 februari gepresenteerd en geeft een breed beeld van onze toekomstige energievoorziening: van woningen tot industrie, van energievraag tot aanbod. TNO, Quintel en CE Delft voerden de studie uit in opdracht van Stedin, Liander, Westland Infra, Gasunie en TenneT en het Havenbedrijf Rotterdam.

Toekomstscenario’s

Gaan we onze huizen verwarmen met aardwarmte of met duurzame elektriciteit? Hebben we in 2050 een regionale energiemarkt, wekken we onze energie lokaal op of maken we deel uit van een wereldwijd systeem? De scenario’s laten een breed palet aan toekomstmogelijkheden zien. De totale vraag in onze provincie naar energie in 2050 varieert per scenario, van 9% krimp tot 27% groei ten opzichte van nu. Binnen die totale energievraag treden grote systeemverschuivingen op. De aanbevelingen en inzichten in de studie helpen netbeheerders, energieleveranciers, overheden, gebruikers en andere partners om te bepalen wat er nodig is om zich hierop voor te bereiden. In elk scenario blijken flink investeren én samenwerken cruciaal voor een toekomstbestendige infrastructuur.

Samen aan de knoppen

Berend Potjer, gedeputeerde energie van de provincie Zuid-Holland: “Heel goed dat dit rapport er is, en nodig ook. Met 3,7 miljoen inwoners en onze economische mainports is een betrouwbare duurzame energievoorziening cruciaal. Deze 5 toekomstscenario’s helpen ons om beter zicht te krijgen op de maatregelen en investeringen die nodig zijn. Het is geen simpele kwestie van het energienet aanpassen aan de behoefte, en klaar. We moeten vanuit het hele energiesysteem- dus vraag en aanbod, de verschillende sectoren – onze energievoorziening vorm geven. Zie het als een duurzaam dashboard: gebruikers, leveranciers en netbeheerders en overheden zitten allemaal samen aan de knoppen die bepalend zijn voor energievraag, aanbod en energie-infrastructuur. Logisch dat de belangrijkste aanbeveling over samenwerken gaat.”

Concretiseren investeringen

David Peters, CTO netbeheerder Stedin: “Deze studie geeft aan dat welk scenario we ook volgen, de impact op de energie-infrastructuur groot is en dat de netbeheerders Liander, Gasunie, Stedin, TenneT en Westland Infra fors moeten investeren in verzwaring en uitbreiding van het elektriciteitsnet. We hebben tot 2050 bij praktisch elk elektriciteitsstation in Zuid-Holland werk te doen. De vraag is dus niet of we investeren, maar wanneer. Met de samenwerking en het integrale beeld door deze studie, zie ik voor ons als netbeheerders een paar kansen. Zo kunnen we samen met overheden en regio’s de regionale plannen concretiseren zodat netbeheerders de investeringen en werkzaamheden in tijd kunnen gaan inplannen. En we kunnen beter met elkaar de maatschappelijke baten en kosten van keuzes overzien.”

Rotterdam als Mainport Groene energie

Stijn van Els, directeur Commercial & Delivery, Havenbedrijf Rotterdam: “Een nieuw, duurzaam energiesysteem vergt grote investeringen in infrastructuur voor die duurzame energie. We zijn al volop bezig met de ontwikkeling van infrastructuur voor warmte, CO2, waterstof en elektriciteit van windparken op zee. Die infra is een randvoorwaarde voor de verduurzaming van de industrie en daarmee de regio. De toekomst is ongewis, maar dat mag geen reden zijn om beslissingen voor ons uit te schuiven. We moeten kennis delen, het energiesysteem integraal benaderen, en vooral voortvarend aan de slag.”

Voor de systeemstudie is een website(verwijst naar een andere website) gemaakt waar je de verschillende scenario’s en thema’s kunt bekijken. Hier staat ook het rapport.

Laat uw medewerker kosteloos een e-bike proberen!

0

Moeten uw medewerkers, ondanks de coronamaatregelen toch op locatie werken? Dan is de e-bike probeerpool misschien wel iets voor uw organisatie. Via het werkgeversplatform Samen Bereikbaar kunt u kosteloos een e-bike probeerpool aanvragen. Een pool bestaat uit drie fietsen die drie maanden lang door verschillende medewerkers kunnen worden geprobeerd.  De back office voor reserveringen wordt geregeld en er is communicatiemateriaal voor promotie. Het doel van de probeerpools is om meer mensen te verleiden de auto te laten staan en met de e-bike naar het werk te gaan (en zo minder autokilometers te maken).

Initiatiefnemers

Deze actie maakt onderdeel uit van een breder pakket aan mobiliteitsmaatregelen rond het groot onderhoud N3 waar Rijkswaterstaat mee bezig is én het verbeteren van de doorstroming op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem. Deze Korte Termijn Maatregelen A15 zijn een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland en Drechtsteden.

Hoe werkt het?

Werkgevers die interesse hebben in een probeerpool kunnen een email sturen naar  anna.schouten@samenbereikbaar.nl. Binnen een paar werkdagen wordt er contact opgenomen om verdere invulling te bespreken. Om de actie intern bij bedrijven te promoten ligt er communicatiemateriaal klaar. De back-office verloopt via een reserveringssysteem met helpdesk.

Waarom e-bike probeerpools?

Om meer mensen te verleiden met de e-bike naar het werk te gaan, is het belangrijk dat mensen het een tijdje kunnen proberen. De probeerpool maakt het mogelijk dat medewerkers kunnen testen of de woon-werkreis goed te doen is met een elektrische fiets, of het allemaal makkelijk werkt met de accu en welke fietsroute het fijnste fietst.

Bedrijvenplatform Samen Bereikbaar

Samen Bereikbaar helpt bedrijven in de regio Ridderkerk, Barendrecht, Drechtsteden, en Gorinchem met het optimaliseren van slim en duurzaam mobiliteitsbeleid; zoals fietsbeleid, thuiswerken onderzoek en beleid en deelvervoer. Het doel is het aantal autokilometers naar beneden te brengen.

Ondernemers, gemeenten en provincie werken samen aan een toonaangevend, duurzaam en innovatief Dutch Fresh Port

0

De ondernemers van Dutch Fresh Port, de gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam en de provincie Zuid-Holland zetten de komende drie jaar samen hun schouders onder de ontwikkeling van Dutch Fresh Port tot een toonaangevend, duurzaam en innovatief cluster van bedrijven in de Agro, Vers & Food.

Dutch Fresh Port is het merk waaronder de ondernemers op de bedrijventerreinen BT-Oost, Verenambacht en Nieuw Reijerwaard actief zijn. De samenwerking van de ondernemers, de drie gemeenten en de provincie is op 1 februari 2021 ondertekend. De samenwerking richt zich op vraagstukken rondom bereikbaarheid, leefbaarheid, economische ontwikkeling, werkgelegenheid, onderwijs, innovatie en duurzaamheid. Voor de periode 2021-2023 hebben de partijen een aanpak opgesteld waarin staat wat ze gaan doen en hoe ze dit willen aanpakken.

Bevlogen ondernemerschap staat centraal voor de samenwerkende partijen. Om Dutch Fresh Port verder te ontwikkelen hebben ze ambitieuze doelen gesteld.

Bereikbaarheid en leefbaarheid

De bereikbaarheid van Dutch Fresh Port moet beter. Nu zijn er regelmatig verkeersopstoppingen op de A15 en A16. Chauffeurs gaan op zoek naar alternatieven. Dit levert dan weer sluipverkeer op met geluidsoverlast, verminderde luchtkwaliteit en verminderde verkeersveiligheid. In de toekomst brengen woningbezitters in Stationstuinen meer autoverkeer met zich mee. Samen met bewoners van de Rijksstraatweg, de kern Rijsoord, Ridderkerk West en Barendrecht gaan de samenwerkende partijen op zoek naar innovatieve, slimme verkeersoplossingen. Ook wordt verder onderzoek gedaan naar de omvang van de uitdagingen op het gebied van de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Met als doel te komen tot voorstellen voor de verbetering van de infrastructuur en de ontsluiting van het gebied.

Werkgelegenheid, onderwijs en innovatie

Voor economische groei van Dutch Fresh Port is het nodig werkgelegenheid te bieden aan mensen in de regio en het innoverend vermogen te versterken. De AGF-sector maakt steeds meer gebruik van hightech toepassingen. Er wordt daarom nadrukkelijk ingezet op het enthousiasmeren van jongeren voor een baan in het AGF-cluster en binnenhalen van hightech specialisten. Strategische veranderingen zoals nieuwe logistieke concepten, nieuwe verdienmodellen, digitalisering en big data gaan een impact hebben. Om hierin mee te kunnen doen, verkennen de partijen in 2021 de mogelijkheid voor een innovatie hub/campus waarbij het onderwijs een belangrijke rol speelt. Daarnaast wil Dutch Fresh Port ruimte bieden aan startups/scale-ups en doorbraaktechnologie.

Duurzaamheid

In 2023 moet 80% van de bedrijven op Dutch Fresh Port hun vastgoed hebben verduurzaamd naar (bij voorkeur) energielabel A. Hiervoor is het nodig dat bestaande en nieuwe bedrijven overstappen op zonne-energie en het (her)gebruik van restwarmte. 

Bestuurlijk overleg en gebiedsteam

Om effectief aan de slag te gaan met de doelstellingen zetten de partners het bestuurlijk overleg Dutch Fresh Port voort. Hierin vindt overleg plaats tussen de genoemde overheden en ondernemingsvereniging VBO Fresh Port. Het gebiedsteam is verantwoordelijk voor de uitvoering en voor het werven van financiële middelen in de vorm van subsidies. Voor de ontwikkeling van Dutch Fresh Port tot een toonaangevend, duurzaam en innovatief cluster trekken de partijen voor de komende drie jaar veel geld uit.

Evaluatie

Over drie jaar evalueren de betrokken partijen de samenwerking Dutch Fresh Port. Op basis hiervan kunnen de deelnemende partijen besluiten de samenwerking voort te zetten, te intensiveren of af te bouwen.

Overslag op de palen populair in Rotterdamse haven

0

Havenbedrijf Rotterdam gaat een nieuwe palenset plaatsen en twee bestaande palensets uitbreiden langs de Landtong Rozenburg in het Calandkanaal. Regelmatig zijn daar alle plaatsen bezet. Uitbreiding is dus noodzakelijk om nieuwe ladingstromen aan te trekken. Sinds 2014 steeg de overslag op palen en boeien in de Rotterdamse haven van 16 miljoen tot naar 20 miljoen ton in 2019.

De aanleg past in het beleid van het Havenbedrijf om bestaand havengebied te moderniseren en doelmatiger te gebruiken. Bovendien wil het de leidende positie binnen het segment ruwe olie/olieproducten en LNG behouden en verder versterken.

In 2015 zijn de boeienspannen in het Calandkanaal vervangen door palensets. In het ontwerp is toen al rekening gehouden om, indien nodig, een extra palenset (Palen 81) toe te kunnen voegen aan het totaal. Dat gaat dit jaar gebeuren. Bovendien krijgen zowel Palen 82 als Palen 84 extra afmeerpalen (dolphins) om de capaciteit en functionaliteit uit te breiden.

Boord-boordoverslag

De palensets in het Calandkanaal zijn onderdeel van de in totaal 29 ligplaatsen aan boeien en palen in de haven van Rotterdam. Hiermee worden faciliteiten geboden voor flexibele, efficiënte en risicovrije boord-boordoverslag (In het Engels afgekort tot STS, ship-to-ship transfers). De ligplaatsen vormen een aantrekkelijke toevoeging op de overslag-mogelijkheden bij de terminals en zijn een veilig alternatief voor STS op open zee. Nergens tin Noordwest Europa zijn zoveel mogelijkheden voor STS als in Rotterdam. Schepen van elk formaat kunnen 24/7 terecht bij de boeien en palen die eenvoudig online te reserveren zijn. Naast boord-boordoverslag worden de ligplaatsen ook veelvuldig gebruikt om te bunkeren en voor reparaties- en schoonmaakwerkzaamheden (o.a. hull cleaning, laadruimte).

Naar verwachting installeert De Klerk BV uit Werkendam dit jaar de nieuwe palen in het Calandkanaal.

Internetverkopen detailhandel 55,6 procent hoger in vierde kwartaal

0

De internetomzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 55,6 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds het sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014. De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. De foodsector zette meer om, terwijl de omzet in de non-foodsector kromp. Ondernemers in de detailhandel zijn pessimistisch over de ontwikkeling van de omzet en het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2021. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en de multichannelers, verkopers met diverse afzetkanalen. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet in het vierde kwartaal 44,5 procent hoger. De online-omzet van multichannelers nam met 71,5 procent toe. Voor de gehele detailhandel en de multichannelers is dit de hoogste groei van de internetomzet die tot nu toe gemeten is. De groei verbreekt hiermee het eerdere record van het tweede kwartaal in 2020 (tijdens de eerste lockdown), toen er respectievelijk 54,9 en 68,0 procent meer online werd omgezet dan een jaar eerder.

Detailhandel zet 4,5 procent meer om in vierde kwartaal

De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume, de omzet na correctie voor prijsveranderingen, nam in het vierde kwartaal met 2,7 procent toe. De detailhandel realiseerde in heel 2020 een omzetstijging van 5,9 procent, terwijl het volume met 4,0 procent groeide. De omzet van de detailhandel nam hiermee voor het zevende jaar op rij toe. De foodsector behaalde met 6,9 procent de hoogste omzetgroei, terwijl de non-food sector nagenoeg hetzelfde heeft omgezet als in 2019.

Foodsector zet ruim 7 procent meer om in vierde kwartaal

De bestrijding van het coronavirus heeft uiteenlopende effecten op de detailhandel. In de foodsector was de omzet in het vierde kwartaal van 2020 7,3 procent hoger, in het derde kwartaal was dat 6,4 procent. Bij de supermarkten nam de omzet met 7,6 procent toe. De omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen groeide met 6,0 procent.

Vanaf 15 december moesten veel non-foodwinkels sluiten vanwege de tweede lockdown. In deze sector was de omzet in het vierde kwartaal 5,6 procent lager. Alleen in het derde kwartaal van 2013 was de krimp ten opzichte van een jaar eerder nog groter. Het volume daalde met 6,9 procent.

De omzet daalde in het vierde kwartaal het sterkst bij kledingwinkels (-26,9 procent) en winkels in schoenen en lederwaren (-26,5 procent). De woongerelateerde branches bleven het ook in het vierde kwartaal goed doen. Ten opzichte van een jaar eerder namen de omzetten van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+16,8 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+3,7 procent) toe, maar minder sterk dan in het derde kwartaal van 2020.

Aantal faillissementen verder gedaald

In het vierde kwartaal van 2020 zijn er in de detailhandel 48 faillissementen uitgesproken. Dit is bijna een halvering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen er 89 faillissementen werden uitgesproken. Ook vergeleken met eerdere kwartalen in 2020 gingen minder detailhandelaren failliet: in de eerste twee kwartalen gingen nog bijna 100 detailhandelsbedrijven failliet, in het derde kwartaal waren dat er 67.

Pessimisme over omzet en economisch klimaat eerste kwartaal 2021

Per saldo 35,9 procent van de ondernemers in de detailhandel verwachtte begin januari dat de omzet over het eerste kwartaal van 2021 zal afnemen. Het merendeel van de ondernemers verwacht dat de omzet gelijk blijft (47,3 procent) of afneemt (44,3 procent). Daarnaast gaat per saldo 12,8 procent van de detailhandelaren uit van een verslechtering van het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2021.

De detailhandelaren waren wel optimistischer over de personeelssterkte. Zo verwachtte per saldo 1,5 procent dat de personeelssterkte toe zal nemen in het eerste kwartaal.

De cijfers in dit artikel zijn voorlopig en bijgewerkt tot en met 29 januari 2021.

Steun voor het MKB via regionale MKB-deals Zuid-Holland

0

Provincie Zuid-Holland

Een subsidieregeling voor regionale MKB-deals en de aanstelling van een MKB-ambassadeur. Met deze 2 initiatieven gaat de provincie Zuid-Holland samen met gemeenten en bedrijfsleven in de regio werken aan de ondersteuning van het  midden- en kleinbedrijf (MKB). Om dit te bereiken wil de provincie regionale ‘MKB-deals’ sluiten. Een MKB-deal bevat een gezamenlijke aanpak en afspraken ter ondersteuning en versterking van het MKB. Bijvoorbeeld voor het digitaliseren van processen, toeleiden naar bedrijfsfinanciering of het aantrekken van talent.

Voor het opstellen en uitvoeren van deze MKB-deals worden extra capaciteit en middelen ingezet. Via het sluiten en financieren van MKB-deals wil de provincie zorgen voor regionale samenwerking om het MKB te ondersteunen en regio’s te helpen om concrete plannen uit te voeren. Op die manier werkt de provincie aan een toekomstbestendig bedrijfsleven, een bloeiende economie en maatschappij en een concurrerend Zuid-Holland.

Gedeputeerde Willy de Zoete: “Het MKB vormt de ruggengraat van dorpen en steden en van onze economie. Het MKB staat ook voor grote uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, verduurzaming, toegang tot financiering en aanboren van nieuw talent. De provincie wil het MKB hierin ondersteunen en zo werken aan een robuust ecosysteem voor het MKB. Ik roep gemeenten en regio’s op om dit samen met de provincie vorm te geven via regionale MKB-deals. Op die manier ontstaat een aanpak die het beste aansluit bij de behoefte van ondernemers en de regio.”

Subsidieregeling regionale MKB-deals Zuid-Holland

Om de MKB-deals te financieren, werkt Zuid-Holland momenteel de subsidieregeling ‘regionale MKB-deals Zuid-Holland’ uit. Met deze subsidieregeling kan de provincie een financiële bijdrage leveren aan de uitvoering van de regionale plannen die zijn opgenomen in de MKB-deal.

De openstelling van de subsidieregeling zal naar verwachting in het 2e kwartaal van 2021 plaatsvinden. Meer informatie over deze subsidieregeling wordt in de komende periode bekendgemaakt.

MKB-ambassadeur

De provincie heeft een MKB-ambassadeur aangesteld om regio’s te ondersteunen bij de totstandkoming en uitwerking van een MKB-deal. Deze MKB-ambassadeur helpt regio’s om het MKB-ecosysteem in kaart te brengen, met het MKB in contact te komen en de juiste plannen te ontwikkelen op basis van de behoefte bij het MKB. Vanaf 1 januari vervult Linda van der Windt de functie van MKB-ambassadeur. Geïnteresseerde gemeenten en regio’s kunnen contact opnemen via: l.vander.windt@pzh.nl.

MKB-deal

De MKB-deals zijn bestuurlijke afspraken met regio’s waarmee invulling wordt gegeven aan de gezamenlijke ambitie en inspanningen ter uitvoering van programma’s en projecten die het MKB-ecosysteem versterken. Een regionale MKB-deal is een samenwerking van ten minste 5 partijen, waaronder 3 Zuid-Hollandse gemeenten, 1 ondernemersorganisatie en de provincie Zuid-Holland. De ambitie is om 5 tot 7 MKB-deals te sluiten met diverse regio’s in Zuid-Holland.

Circulair inkopen de norm bij provincie Zuid-Holland

0

Provincie Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland gaat bij alle producten en projecten die zij inkoopt of aanbesteedt rekening houden met circulair gebruik. Of het nu gaat om de aanleg van een weg, nieuw kantoormeubilair, afvalverwerking of de bermen die gemaaid moeten worden: de leverancier of aannemer moet in het voorstel duidelijk maken hoe circulariteit wordt toegepast.

Gedeputeerde Staten hebben dit vastgelegd in het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid ‘Integraal en innovatief inkopen met effect’. Het betekent dat aannemers of leveranciers circulariteit moeten toepassen in het project, of juist uitleggen waarom het niet kan. Ook kijkt de provincie hoe rekening is gehouden met duurzaamheid, innovatie, sociale aspecten als inclusiviteit, en de samenhang daartussen.

Niet meer vrijblijvend

Het huidige inkoopbeleid van de provincie heeft al meerdere duurzame, circulaire en innovatieve resultaten opgeleverd. Zo zitten provincieambtenaren op circulair meubilair en is onlangs de energiezuinige N470 opgeleverd. Daar zijn allerlei technieken toegepast om energie op te wekken en op te slaan. Gedeputeerde Willy de Zoete (Organisatie): “Met dit geactualiseerde inkoopbeleid is de toepassing van dit soort innovaties niet meer vrijblijvend. We zetten inkoop vanaf nu in als instrument voor de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan. Als je bedenkt dat onze inkoop een jaarlijkse omvang heeft van circa €340 miljoen, is daar zeker winst te behalen. ”

Goed voorbeeld

De provincie Zuid-Holland wil met haar inkoopbeleid een voorbeeld zijn voor partners. Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (Economie en Innovatie): “Als provincie werken we samen met het bedrijfsleven, kennisinstellingen en andere overheden aan een circulair Zuid-Holland. Iets wat we nu als afval zien, kan juist een waardevolle grondstof zijn. Met de juiste inzet en innovaties zorgen we voor minder verspilling. Dat levert een prettigere leefomgeving op én is goed voor de regionale economie.” De provincie steunt daarvoor netwerken en ondernemers met innovatieve ideeën. Met het aangepaste inkoopbeleid draagt de provincie ook zelf haar steentje bij. Ook op het gebied van inclusiviteit wil de provincie een voorbeeld stellen. Willy de Zoete: “We gaan nadrukkelijk kijken naar het inclusief handelen van en met onze inkooppartners. Iedereen, zonder enige uitzondering, moet kunnen meewerken aan een betere, circulaire economie in Zuid-Holland.”

Boekrecensie | Kan Lego denken?

0

Heel veel mensen zijn geïnteresseerd in filosofie. Er is een lezenswaardig boekje verschenen, het geeft een leuke en toegankelijke introductie tot de filosofische denkwijze. De auteur is doctor in de filosofie. Hij promoveerde met een proefschrift over de vrije wil. Neem niet alles kritiekloos aan, stel vragen, durf te twijfelen. Zo roep je de filosoof in jezelf wakker. De bron van je kennis is het verstand. Probeer echter om je zintuigen niet altijd te vertrouwen. Zoek naar antwoorden, verklaringen zonder aan jezelf of anderen te twijfelen. Een mooie uitspraak van de filosoof Descartes viel mij op: “Ik kan wel twijfelen aan het bestaan van de wereld buiten mij, maar niet aan mijn eigen bestaan als denkend ding.” Wat hebben ondernemers en bestuurders aan dit boek? Ik denk veel. Het boek staat stil bij bronnen van kennis, het verschil tussen objectief en subjectief (hoe vaak worden deze begrippen door elkaar gehaald in een zakelijk betoog?) en hoe waarneming eigenlijk werkt..

Kan Lego denken?
Auteur: Dr. Tjeerd van de Laar
Uitgever: Ten Have Uitgeverij
ISBN: 9789025907754
Aantal pagina’s: 208
Prijs: € 20,99