Home Blog Page 332

Bestrijding jeugdwerkloosheid

0

Nieuwe kans voor ruim 100 jongeren
In augustus is er een oproep gedaan aan bedrijven en instellingen om een plan in te dienen om de jeugdwerkloosheid in het gebied Drechtsteden naar beneden te brengen. 41 bedrijven en instellingen en ook tien burgers hebben hiervoor ingeschreven. Ook jongeren hebben een stem gekregen in de beoordeling van de plannen. Hiervoor was een zogenoemd ‘dreamteam’ samengesteld van zes jongeren uit de Drechtsteden met een opleidingsniveau van vmbo tot HBO.

De volgende winnaars kwamen uit de bus.

Kiezen voor jongeren | DordtYart
DordtYart is een kunstpark en heeft een sterk sociaal component. Het project Kiezen voor jongeren wil volgend jaar zestien werkloze jongeren een inspirerende werkomgeving bieden om ervaring op te doen met de mogelijkheid tot een baangarantie.

Leerwerkbanen in de functie van gas/waterfitter | Stichting Werk Incubator
Het project biedt jongeren tot 27 jaar zonder startkwalificatie een baan in de Infra-techniek. In het komende schooljaar kunnen er vijftien jongeren vanuit Dordrecht worden geselecteerd.

Talentlab | John Autar Interim management & advies
Het project biedt jongeren in de wijken de kans om op een fysieke plek via action learning het doel van economische zelfstandigheid via een onderneming, een baan of een combinatie van beide (leren en werken) te bereiken.

ALL4WORK4ALL | Stichting MVO Papland
Vanuit het aanbod binnen de UWV, Sociale Dienst en Route 27 wordt een ‘pool’ gemaakt van ‘werkzoekenden’ die in aanmerking komen voor een werkervaringsplaats bij ALL4WORK4ALL.

Flex-bedrijfschool | HLS Personeelsdiensten/BonConsult
De Flex-Bedrijfsschool maakt het mogelijk dat 25 jongeren op een praktische, effectieve manier tot vakman of vakvrouw wordt opgeleid. De leer-/werktrajecten die worden aangeboden, vinden plaats op basis van een flexcontract.

Edukado 2.0 | Route 27 | Edukado en CCCM BV
Edukado 2.0 is een project gericht op (leer)werk voor multi-probleemjongeren. Door middel van het intakeformulier Gezamenlijke Beoordeling wordt een goed beeld van de situatie verkregen en weten we welke interventies nodig zijn om eventuele belemmeringen weg te nemen voor de jongeren. Tijdens het traject worden de jongeren geholpen door een mentor en krijgen zij een gericht aanbod op (leer)werk bij een werkgever.

Winnaar wildcard

Voorschakeltraject Grond-, water- en wegenprojecten | BAM Wegen
Om werkloze jongeren in de regio Drechtsteden en de gemeente Gorinchem een stabiele toekomst te bieden, stelt BAM Wegen West voor om vanuit een voorschakeltraject een poel van tien jongeren te vormen bij Baanbrekend Drechtsteden. Jongeren uit deze poel kunnen op proefbasis gedurende zes maanden werken bij grond-, water- en wegenprojecten van BAM Wegen West.

A&P BV wint MVO-award

0

A&P is tijdens de Zakenbeurs Drechtsteden uitgeroepen tot de winnaar van de MVO-award Drechtsteden 2012. In totaal deden 23 bedrijven hieraan mee. De MVO-award is een prijs voor ondernemingen uit de Drechtsteden die succesvol zijn op maatschappelijk, ecologisch en economisch terrein.

Nadat de jury de bedrijven bezocht had en een MVO-checklist had afgenomen, bleven er drie genomineerden over: A&P, Nedcoat Alblasserdam en Opnieuw & Co. Vervolgens kon ook het publiek een stem uitbrengen op één van de genomineerden. In totaal zijn er bijna 900 stemmen uitgebracht. De uiteindelijke uitslag werd 50% bepaald door de jury en 50% door het publiek. Op de Zakenbeurs Drechtsteden werd de uitkomst bekendgemaakt door Rob Koller, directeur ICS International BV, die vorig jaar de MVO-award heeft gewonnen.

Winnaar
Kees Herweijer van A&P uit Zwijn-drecht: “Wij zijn enorm trots op de MVO-award. Hij heeft al een prominente plek op ons kantoor gekregen! MVO zit A&P dan ook in de genen. Onze mensen zijn ons kapitaal, wij investeren in opleiding, gezondheid (sportfaciliteiten) en een prettige werkomgeving. Het pand van A&P is duurzaam gebouwd en wordt via aardwarmte verwarmd en adiabatisch gekoeld. Binnen ons assortiment promoten wij continu de duurzame varianten van onze producten. Een goed voorbeeld hiervan zijn onze SATINO BLACK artikelen. A&P ondersteunt de MVO-award dan ook van harte. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen moet voor elk bedrijf binnen de Drechtsteden een ‘way of work’ worden.” Tijdens de workshop die voor de uitreiking werd gehouden, werd dan ook nogmaals bevestigd dat ‘je het verduurzamen van je bedrijf’ niet alleen kunt doen, en juist bedrijven in de regio daarin nog meer samen kunnen optrekken met oog op innovatie, langdurige samenwerking en winst.

Braanker Logistics verstevigt positie als wereldwijde logistieke alleskunner

0

 

Met de opening van een fonkelnieuwe eigen vestiging op Schiphol-Oost heeft de ‘Braanker Logistics Group’ een belangrijke stap gezet om haar klanten wereldwijd nog efficiënter te kunnen bedienen. Een eigen vestiging op Schiphol was een lang gekoesterde wens van Braanker en past in het beleid om iedere transportmodaliteit in eigen beheer aan te kunnen bieden. Met een fantastisch team van luchtvrachtexperts zullen de klanten dezelfde hoge servicegraad ervaren zoals zij reeds gewend zijn van de medewerkers op de hoofdvestiging in Alblasserdam.

“Ons motto ‘Qua Patet Orbis’ (zo wijd de wereld strekt) doen we inmiddels echt eer aan,” vertelt Lennart Koudijzer, Director Sales & Project Forwarding, met volle overtuiging. “Onze wegtransportafdeling bestaat inmiddels uit circa 150 vervoerseenheden waarmee nagenoeg ieder type lading binnen eigen beheer vervoerd kan worden. Met deze eenheden verrichten we voor een groot aantal klanten transporten zowel lokaal, als landelijk en internationaal. Ons streven is om voor elke zending, groot of klein, de meest passende en economisch gunstigste transportoplossing te zoeken. Dit wil niet altijd zeggen dat we zendingen met onze eigen voertuigen moeten vervoeren. Als de aflevertermijn minder belangrijk is, is het soms tariefmatig voor de klant gunstiger als wij gebruik maken van ons uitgebreide netwerk van agenten.”

“Onze wegtransport afdeling beschikt sinds begin 2011 tevens over een eigen containertruck afdeling die gerund wordt door een team van twee planners en een twintigtal eigen trekkers en vaste charters. Wekelijks worden van en naar de haven van Rotterdam, Antwerpen en overige havens in Europa, honderden containers vervoerd. Weer zo’n mooi voorbeeld van alles in eigen huis kunnen uitvoeren,” legt Koudijzer uit. “Als een klant bij ons een container naar New-York boekt, staat er ook een Braanker auto op de stoep om de container te laden, worden de douanedocumenten door ons verzorgd en kunnen wij op verzoek de lading zeewaardig verpakken of vastzetten.”

Naast bovenstaande uitbreidingen zijn de activiteiten op het gebied van de overzeese volumelading fors gegroeid. Vaak zijn dit zendingen die vanwege hun afmetingen en/of gewicht niet meer over de openbare weg vervoerd kunnen worden. Onlangs heeft Braanker voor een opdrachtgever zo’n project uitgevoerd naar Nigeria waarbij de gehele logistiek verzorgd is. Lennart: “Kort gezegd praat je dan over het zeewaardig verpakken van de lading, het wegtransport naar de eerste binnenhaven, het regelen van de kranen, het laden in een binnenvaartschip, het transport met het binnenvaartschip naar de zeehaven en het vervolgens overladen van de lading vanuit het binnenvaartschip in het vertrekkende zeeschip. Uiteraard worden door ons dan ook alle benodigde documenten verzorgd. Het is prettig te zien dat steeds meer relaties de mogelijkheden binnen ons bedrijf benutten en vaak ons al in een vroeg stadium benaderen om mee te denken over de uitvoering van hun transport, dit resulteert vaak in een aanzienlijke kostenbesparing en voorkomt vertragingen in het gehele proces.” De dagelijkse activiteiten van Braanker Logistics zijn duidelijk zichtbaar als men op de operationele afdeling komt. “Dit is het hart van ons bedrijf.

Iedere planner beschikt over de nieuwste communicatiemiddelen, zowel hier op kantoor als onderweg en thuis. Op grote schermen kunnen de planners alle voertuigen 24 uur per dag real-time volgen zodat er nooit onduidelijkheid is over de status van de zendingen. Daarnaast kunnen wij ook de voor ons van belang zijnde scheeps- en vliegtuigbewegingen volgen.” Vanuit het operationele hart heeft men tevens direct zicht op de loodsen en buitenterreinen waar het eveneens gonst van de activiteiten, vrachtauto’s rijden af en aan om hun goederen te lossen of juist weer te laden. In de loodsen staan ladingen die gelost zijn uit containers afkomstig uit het verre oosten en wachten op hun volgende bestemming ergens in Europa. Mede gezien de huidige ontwikkelingen en groei binnen Braanker Logistics, is besloten om begin 2013 te starten met de uitbreiding op het gebied van opslag en buitenterreinen. De huidige opslagmogelijkheden worden uitgebreid tot 25.000 m2 en de nieuw te bouwen loodsen zijn straks voorzien van zware bovenloopkranen. Een groot gedeelte van de opslagloodsen zal gaan fungeren als douaneloods. Braanker verwacht met de toekomstige uitbreiding haar warehouseactiviteiten te kunnen optimaliseren.

Chris Braanker, eigenaar van Braanker Logistics, begon zijn transportbedrijf in 1991 in Zwijndrecht. Achter een zelf getimmerd bureautje werden de eerste transporten verzorgd. “Er bestond nog geen internet dus met behulp van de Gouden Gids zocht ik potentiële klanten.” De verhuizing in 1993 naar een bescheiden bedrijfspand in Sliedrecht bleek een goede zet. Het bedrijf was nu gevestigd in het gebied met veel scheeps- en bagger gerelateerde bedrijven. Chris: “Ik merkte al snel een verandering in de logistiek, het moest allemaal steeds sneller en efficiënter. Daar wilde ik op inspelen, ik wilde niet alleen vervoeren van A naar B maar een totaalpakket aanbieden. Klanten zorgen uit handen nemen en kijken wat de meest gunstige oplossing voor hen is. Dat had ik natuurlijk niet meteen voor elkaar maar dat is wel altijd mijn drive geweest om Braanker Logistics uit te bouwen tot wat het nu is. Wij onderscheiden ons van onze concurrenten door ons zeer brede aanbod van logistieke diensten, onze korte lijnen, en een team van ervaren en enthousiast personeel waarbij nooit het kostenverhaal uit het oog verloren wordt.”

‘Schoonmaken is een vak, óns vak!’

0

 

Met ruim 30 jaar ervaring is de VLS Groep uit Zwijndrecht specialist op het gebied van schoonmaak en specialistisch reinigen. De VLS Groep bestaat uit VLS Schoonmaak en VLS Multiservice en heeft een flink aantal allianties met strategische partners. Daarmee biedt zij de zakelijke markt een compleet pakket facilitaire diensten aan.

VLS schoonmaak is landelijk specialist op het gebied van regulier schoonmaakonderhoud voor kantoren, instellingen en overige instanties. VLS Multiservice richt zich voornamelijk op éénmalige specialistische reinigingsopdrachten, maar ook de dagelijkse reiniging van trappenhuizen, treinstations en voetbalstadions, waaronder Stadion Feyenoord en Sparta Rotterdam. De VLS Groep ontwikkelde zich van een kleinschalig familiebedrijf tot één van de grotere facilitaire organisaties in Nederland. Door ervaring, in- en externe opleidingen en een goede communicatie hebben de medewerkers meer dan gemiddelde kennis van het vak. VLS staat dan ook niet voor niets in de subtop van de schoonmaakeredivisie. Er heerst een no-nonsense cultuur en een familiaire sfeer. Dit draagt bij aan de stabiliteit van het bedrijf en de relatie met de opdrachtgevers.

Kwaliteitsgericht
Service en klantgerichtheid zijn kernbegrippen. Dit bevordert de toegankelijkheid van de organisatie en zorgt ervoor dat klanten bijzonder te spreken zijn over de contacten en de kwaliteit van VLS. De markt blijft echter in beweging, VLS ontwikkelt zich daarom continu om nog beter te worden als facilitaire dienstverlener. Mede om die reden wordt er veel aandacht besteed aan instructie en opleiding. Want alleen met goed gekwalificeerde medewerkers kan VLS het hoge niveau van kwaliteit en dienstverlening waarborgen. Naast ISO 9001, 14001, Ohsas 18001 en VCA is VLS ook OSBplus gecertificeerd. Veiligheid, gezondheid en milieu staan voorop.

Schoonmaken is een vak, óns vak
Het credo van VLS Schoonmaak is: ‘Schoonmaken is een vak, óns vak!’. Hierbij gaat het om een uitgekiend plan van aanpak, de juiste schoonmaakhandelingen vakkundig en controleerbaar uitvoeren, in een juiste prijs- en kwaliteitsverhouding. De uitvoering van taken bij de opdrachtgever is echter óók organiseren. Dat gebeurt via het unieke VLS-Schoonmaaksysteem, waarbij de basis een strikte scheiding in twee hoofdtaken is: dagelijks- en periodiek onderhoud. Vóór aanvang van de werkzaamheden wordt er een inventarisatie gemaakt en zorggedragen voor planning, gebouwroute, instructie en werkprogramma’s. Als vanzelfsprekend is deze werkvoorbereiding het leeuwendeel van de kwaliteitszorg van de onderneming.

Milieuvriendelijk aanpak
Voor de dagelijkse schoonmaak wordt veel gebruik gemaakt van de microvezelmethode. Deze alom goedgekeurde schoonmaakmethode heeft als gevolg dat er ‘groen gewerkt’ kan worden. Als de eindgebruiker toch prijs stelt op een schoonmaakmiddel dan zetten wij onze VLS ECO 1, 2 en 3 lijn in voor het dagelijks onderhoud. Dit zijn milieuvriendelijke producten die VLS in eigen beheer heeft ontwikkeld met het Europese ECO keurmerk. Door deze methodieken toe te passen kan VLS een significante bijdrage leveren aan een milieuvriendelijkere wijze van schoonmaak bij alle opdrachtgevers met dezelfde kwaliteit, efficiency en gedachte.

We snakken allemaal naar een snelle en stabiele regering waarin knopen worden doorgehakt

0
We snakken allemaal naar een snelle en stabiele regering waarin knopen worden doorgehakt

Woensdag 12 september vonden de Tweede Kamer verkiezingen plaats. Grote winnaars waren VVD en PvdA. Wie had zo’n uitslag zien aankomen, wat betekent deze uitslag, slagen deze twee partijen erin om samen een coalitie te vormen, wat staat ons als ondernemers en als burgers te wachten en wat zou een nieuw kabinet als een van de eerste zaken aan moeten pakken. Vragen die wij stelden aan Wim van Sluis, voorzitter Deltalinqs, Bruno Tideman, voorzitter MKB Nederland afdeling Rotterdam en Jos van der Vegt, voorzitter Kamer van Koophandel Rotterdam.

Wim van Sluis, voorzitter Deltalinqs

Had u deze uitslag verwacht?

Niet helemaal maar wel gehoopt. Het was moeilijk te voorspellen natuurlijk maar ik denk wel dat dit resultaat heel bemoedigend is. Twee grote partijen en de rechter en de linkerkant (PVV en SP), zijn fors kleiner geworden. Ik denk dat dit voor Nederland goed is. Nu hoor je wel stemmen opgaan die zeggen dat dit niet is wat de kiezer gewild heeft. Dat lijkt me raar want er is zo gestemd. Het is gewoon een fantastische uitslag, de kiezer heeft gesproken dus klaar. Zeggen dat ze het zo niet gewild hebben is echt onzin. Dus daar moeten de zogenaamde deskundigen niet over zeuren? Nee, dit is gewoon de uitkomst.

Denkt u dat VVD en PvdA samen een coalitie (kunnen) vormen?

Het zou mijn voorkeur hebben dat ze er samen uitkomen en misschien een afspraak maken met het CDA en de Eerste Kamer. Ik denk dat het voor de hand ligt dat ze het met zijn tweeën doen, vaart maken en ze er snel uit zijn. Ik hoop dat ze een mooie raamovereenkomst maken en niet alles dicht timmeren. Dus een beetje flexibel blijven op de oplossingen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat er genoeg steun binnen de Eerste Kamer is om datgene wat nodig is te doen. Een derde partij erbij lijkt me niet zinvol en is ook niet nodig. Met VVD en PvdA heb je een stevige coalitie en ook een stevige oppositie en dat is niet verkeerd.

Is deze uitslag gunstig voor ondernemend Nederland?

Absoluut. Er zit van alles wat in. Wat overheerst is toch al dat gedoe met die euro, althans de betrouwbaarheid van Nederland als partner in de euro, die staat niet meer ter discussie en dat is natuurlijk voor ondernemend Nederland belangrijk. Ik denk dat deze twee partijen met een goed economisch programma er uit kunnen komen. De een past misschien wat meer op de kassa en de ander houdt het ook sociaal. Daar is dus niks verkeerd mee. Ik hoop dat er een goede balans komt, het kan natuurlijk niet zo zijn dat het van alles niks is.

Wat zou een nieuw kabinet volgens u als eerste aan moeten pakken?

De woningmarkt, vertrouwen scheppen in de woningmarkt en de pensioenen. Er moet geldverruiming komen in Nederland, nu staat het MKB veel te veel vast en dat is natuurlijk totaal onnodig. De kansen zijn er maar ja op dit moment is het natuurlijk moeizaam ondernemen, de consument houdt de hand op de knip en een investering kun je bijna niet meer doen want ook de bank is voorzichtig. Dus moet zo snel mogelijk de geldton verruimt worden. Dat zit toch vast in de pensioenfondsen en de spaarfondsen, zo simpel is het. Dus daar moet zo snel mogelijk wat mee gebeuren. En ja de woningmarkt moet weer vlot getrokken worden, ik denk dat dat ook kan. Zekerheid en duidelijk geven over het hypotheekverhaal op lange termijn, dat zou je eigenlijk kaderbreed moeten doen dus dat daar geen discussie meer over is in de Kamer. Tenslotte denk ik dat je met de zorg duidelijkheid moet scheppen. Niet mensen alleen maar nog meer op kosten jagen.

Kijkend naar onze haven, de werkgelegenheid en economische ontwikkeling van de haven. Wat moeten ze vooral doen?

Wat het kabinet vooral moet doen is de Blankenburg tunnel snel goedkeuren. De infrastructuur in deze regio op niveau brengen en zorgen dat ze het internationale bedrijfsleven niet te veel gaan belasten. Dat wat nu goed is door blijven voeren zodat mensen willen investeren. Dat is toch belangrijk. We leggen nu de nieuwe Maasvlakte 2 aan, er komt dus veel ruimte bij. We hebben een goede infrastructuur nodig en dat brengt weer werkgelegenheid. Grote partijen kijken naar allerlei factoren en met het oogmerk op kwaliteit staan we er goed voor. Maar je moet wel zorgen dat infrastructuur en vestigingsklimaat op orde is, anders sta je op achterstand.

Als de formateurs of de toekomstige bewindslieden u om advies zouden vragen, welk advies zou u ze geven?

Onze economie staat of valt met vertrouwen  en dat begint aan de top. Dus  straal vertrouwen uit, dan komen consumenten en investeerders vanzelf in beweging. Een stabiel kabinet dat ook vertrouwen in elkaar heeft geeft vertrouwen en dat komt de economie ontzettend ten goede.

Bruno Tideman, voorzitter MKB Nederland, afdeling Rotterdam

Had u deze uitslag verwacht?

Ik was wel verrast dat de VVD en de PvdA allebei zoveel gewonnen hebben.

Wat betekent deze uitslag volgens u en denkt u dat VVD en PvdA een coalitie vormen?

Ik denk dat er een goede kans is dat dat gaat gebeuren ja.  Het enige is dat ze geen meerderheid hebben in de Eerste Kamer, maar ik weet niet of dat een groot probleem is. Ze moeten het samen kunnen. Trouwens als ze er het CDA bij betrekken dan zouden ze dezelfde fout maken als vier jaar geleden. Als je samen 79 zetels hebt dan kun je gewoon met twee partijen de regering vormen en dat geeft volgens mij minder kans op discussies dan wanneer je met zijn drieën bent. Ze moeten bezuinigen, maar ook investeren en ontkomen er niet aan om compromissen te sluiten. Bezuinigen waar het kan en investeren waar het moet. In Rotterdam bijvoorbeeld investeren in bereikbaarheid. Zorgen dat de Blankenburgtunnel er komt. Maar ook investeren in banen en werkgelegenheid. Dus in de economische ontwikkeling van de regio investeren en geen al te veel geld uitgeven aan dingen die wij ons niet kunnen permitteren zoals dure pensioenen en dure uitkeringen.

Wat verwacht u nog meer van een nieuwe coalitie?

Ik denk dat het bedrijfsleven een coalitie tussen PvdA en VVD zal ondersteunen. Zoals gezegd, ze moeten niet teveel geld uit willen geven aan salarissen en pensioenen  en dat soort dingen, maar investeren in de toekomst, dan hebben onze kinderen straks ook een baan en een inkomen. Als we nu geld uitgeven aan mensen die niks willen inleveren dan moeten onze kinderen dat straks bij elkaar brengen. Ik denk dat dat niet goed is. Dus je moet niet alleen investeren in zaken die ‘rechts’ zijn, maar ook in duurzame en socialere dingen. Dat zijn namelijk ook dingen waar je wat aan hebt.

Is deze uitslag gunstig voor ondernemend Nederland?

Ik denk dat het op zich goed is als er een regering komt van deze twee grote partijen en vooral als het een stabiele regering is. Als ze nou allebei hun minder goede punten laten vallen en het over de sterke punten eens worden, dan zal het weleens heel goed uit kunnen pakken voor ondernemers.

Wat zou een nieuw kabinet volgens u als eerste aan moeten pakken, kijkend naar onze regio?

Investeren in de infrastructuur. Het aanleggen van de Blankenburgtunnel, en de wegen rondom Rotterdam. Dat levert ook weer banen op. Maar ook de elektronische ontwikkeling die kansrijk is stimuleren. Ook dat zorgt weer voor een stukje werkgelegenheid.

Als de formateurs of de toekomstige bewindslieden u om advies zouden vragen, welk advies zou u ze geven?

Het is natuurlijk heel belangrijk dat de woningmarkt wordt aangepakt. Ik denk dat er ook een kans is dat de VVD wat prijs moet geven wat de hypotheekrenteaftrek betreft. Maar de PvdA zal wat water bij de wijn moeten doen qua liberalisering van de woningmarkt. Mensen moeten weer een huis durven kopen.

Jos van der Vegt, voorzitter Kamer van Koophandel Rotterdam

Had u deze uitslag verwacht?

Nee, absoluut niet. Ik was eigenlijk ook wel blij verrast. Geen enkele voorspelling liet zien dat de PvdA en de VVD samen een meerderheid zouden kunnen hebben. Deze uitslag is ook geen seconde in mijn gedachte opgekomen. Maar goed het zou wel eens een eenvoudige en overzichtelijke coalitie kunnen worden tussen die twee ondanks de verschillen. Ik geloof als ik de kranten hier zo af en toe download (we interviewen Jos van der Vegt tijdens zijn vakantie op Cyprus, red.) dat ze op het goede spoor zitten.

Wat betekent deze uitslag volgens u?

Ze zullen er alles aan doen om er samen uit te komen. Best uniek, want de PvdA en VVD zijn toch een beetje tegenpolen zou je zeggen. Ik denk dat iedereen zoiets heeft in belang van het land gaan we ervoor. We snakken allemaal naar een snelle en stabiele regering waarin knopen worden doorgehakt en ik denk dat ze die druk wel voelen. Dus ik heb nu wel het gevoel, ook al zit ik op afstand, dat ze er geen derde of vierde partij bij gaan halen. Daar dacht ik kortgeleden nog wel ietsje anders over. Maar met dit resultaat denk ik, ga maar lekker samen, hoe meer je erbij haalt hoe meer problemen.

Is deze uitslag gunstig voor ondernemend Nederland?

Ja, denk ik wel.  De plannen van de  VVD komen het dichtst bij wat ondernemers over het algemeen het meest aanspreekt. Ik denk dat dit wel de kans is om een coalitie te vormen die gaat doorpakken, hete hangijzers echt zal aanpakken met toch wel een sociaal tintje. Ondernemers hebben ook behoefte aan duidelijkheid waar het gaat om vernieuwing, maar zeker van vermindering van regeldruk en sociale wetgeving, ook daar waar het gaat om ontslagrecht en zo. Maar ondernemers zitten er ook niet op te wachten om allemaal puur rechtse hobby’s ingevoerd te zien worden, zodat we helemaal geen sociaal Nederland meer zijn, zoals dat toch in al die jaren is opgebouwd. Dus ik denk dat de combinatie van doorpakken, zaken vereenvoudigen en duidelijkheid scheppen in de hypotheekrente aftrek bijvoorbeeld, maar wel met een sociale plicht, een warme hand zeg maar gaat werken. Harde maatregelen met een warme hand.

Wat zou een nieuw kabinet volgens u als eerste aan moeten pakken?

Leiderschap tonen en eensgezindheid uitstralen in de zin van dit is het pakket waar we voor staan. Uiteindelijk zullen ze een concessie moeten doen, dat zal niet al te makkelijk zijn. Daarom hoop ik ook niet dat het al te lang duurt. Een beetje haast is geboden zeg maar en op het moment dat de coalitie er is dit uitstralen dat bij hun achterban. We moeten niet hebben dat allerlei orakels (sommige voormalige politici hebben er nog weleens de neiging van) van een afstand allerlei dingen te roepen. Niet doen zou ik zeggen, maar eensgezind vertellen, dit gaan we de komende vier jaar doen! Leiderschap uitstralen dus. Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachting dat Rutte de premier zal worden. Vraag is natuurlijk wie vice premier zal worden namens de PvdA. Die twee moeten echt een hecht en strak team vormen en zeggen: ‘zo gaan we het doen in dit land’. Dat zou mijn grootste wens zijn.

Welke noodzakelijke maatregelen verwacht u als voorzitter van de KvK, regio Rotterdam. En dan bijvoorbeeld specifiek voor onze regio?

Maatregelen qua infrastructuur. Aanleg van de Blankenburgtunnel, Oranjetunnel, dat soort zaken. De bereikbaarheid van de 2e maasvlakte in zijn algemeenheid die er nu al ligt en nog helemaal ingericht moet worden. Besef van de economische functie van dit gebied, versterking daarvan. Ik denk aan de ondersteuning van het in het leven roepen van een regionale ontwikkelingsmaatschappij, een actueel onderwerp waar nu binnenskamers over gesproken wordt en waar volgens mij absoluut behoefte aan is. Maar ook het positioneren en profiteren van onze regio als kennisgebied met kennis (TU-Delft, Erasmus Universiteit)- en zorginstellingen (Erasmus MC) en overheden. Rol Rotterdam en Delft. Maar vooral ook het bedrijfsleven, ik denk dat de rijksoverheid daar de randvoorwaarde voor kan creëren om al die processen die er nu lopen, een duw in de goede richting te kunnen geven. Dan krijgen we weer een beetje vertrouwen met zijn allen en gaan we weer echt ondernemen. Kortom: doorpakken!

Rotterdam Topsport-partners Shivers en ZPRESS denken in kansen

0

De twee meest gebruikte woorden van 2012, crisis en recessie, vallen in het gesprek tussen Alex Klein en Imre van Leeuwen opvallend genoeg niet één keer. De directeuren van de Dordtse uitgeverij ZPRESS en het Delftse organisatiebureau Shivers klagen niet, zuchten niet en kreunen al evenmin. Beide mannen vertonen geen ochtendhumeur en lijken zelfs op zaterdag te bruisen van zakelijke energie. Terwijl de zon zich van zijn meest zonnige kant laat zien, hebben de partners van Rotterdam Topsport het vooral over verder uitbreiden, kansen benutten, opties tot samenwerking onderzoeken en geloven in de kracht van het eigen product. “Wij versturen per jaar ongeveer 20 duizend facturen. Dat zullen er in 2012 zeker niet minder worden. Een kwestie van steeds vernieuwen en scherp op de zaak blijven letten,” aldus Alex Klein.

Van Leeuwen houdt tijdens het gesprek de door Shivers georganiseerde bedrijventriatlon aan de rand van het Kralingse Bos met een schuin oog in de gaten. “Dit evenement is een simpel voorbeeld van hoe wij als bedrijf onze markt zelf hebben verbreed. Maar ook door het nationale beachvolleybalcircuit van Free Time promotions over te nemen. Bovendien hebben we samen met het Belgische bureau Goladzo en WSM anderhalf jaar lang gezamenlijk de verkoop van de tourtocht plus sponsoring en hospitality van het WK wielrennen op de weg in Valkenburg gedaan. Die samenwerking is overigens dermate goed bevallen dat World Sports Management van Dimitri Bonthuis en Vincent van Heijningen hun kantoor in het Sparta Kasteel hebben opgezegd om per 1 november in ons kantoor in Delft in te trekken. Voor de duidelijkheid, we gaan geen fusie aan, maar streven zeker wel naar een nauwere samenwerking. Naast Shivers is in het pand in Delft ook IQ Events gevestigd, maar ook zij deden, net als wij, niets aan communicatie. WSM is dus complementair aan beiden. Op basis van de ervaring die we in de aanloop naar het WK wielrennen hebben opgedaan, zijn we overtuigd geraakt van elkaars toegevoegde waarde. Een wederzijdse uitbreiding van kennis en kunde. Heel anders weliswaar dan het beachvolleybalcircuit, maar ook daar zijn we in de breedte sterker door geworden.”

Klein meent dat ondernemen simpelweg denken in kansen is. “ZPRESS gaat op 14 november voor de eerste maal de Nationale Voetbal Vakbeurs in Gorinchem organiseren. De ruim honderd stands voor facilitaire bedrijven in het voetbal zijn bijna uitverkocht en we gokken op 3000 tot 5000 bezoekers. Dit evenement was een idee van een van onze eigen mensen, die we volledig hebben gesteund om zijn plan ten uitvoer te brengen. Dat is het mooie van jonge mensen binnen je bedrijven. Die komen met nieuwe ideeën en hebben een andere kijk op de wereld. Soms verfrissend, soms naïef. Zoals inmiddels wel is gebleken, heeft print zijn langste tijd nog niet gehad. Er blijft een markt voor goede bladen. Een goede website is prachtig, maar gaat die ook geld opleveren, zoals een sponsored magazine. Zeker als het om voetbalbladen gaat. Voetbal verkoopt namelijk altijd. Winst of verlies levert elke dag opnieuw gesprekstof op. Bij sporten als golf en hockey hebben mensen een ander gevoel. Bij de ZPRESS Media Group werken in totaal zo’n negentig mensen, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. De kernactiviteiten worden gevormd door sponsored printmedia, jeugdbladen, grafische vormgeving en bewegwijzering. Een jonge hondenclub, die nog steeds groeit. Maar niet door stil te zitten en hetzelfde te blijven doen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld voor lezers van onze meidenbladen een Summer Event in Walibi georganiseerd, compleet met productpresentaties tot optredens van artiesten. Dat klinkt misschien niet zo heel spannend, maar er kwamen wel 6000 meiden van acht tot dertien jaar met hun ouders op af.”

Van Leeuwen snapt het betoog en sluit aan met de opmerking dat Nike en Red Bull grote klanten van Shivers zijn. “Maar telkens hetzelfde kunstje voor deze twee wereldwijd opererende bedrijven herhalen, maakt je kwetsbaar. We hebben naar nieuwe markten gezocht en daar waar mogelijk die zelf gecreëerd. De Wednesday Night Skate, een eigen evenement, groeit in 2013 naar zes dagen en we gaan volgend jaar ook een groot beachvolleybaltoernooi voor MarketingTribune organiseren. Daardoor blijven we groeien in zowel het aantal evenementen als mensen. Geld verdienen is zeker niet onbelangrijk, maar op dit moment ligt bij ons de prioriteit bij het investeren in de toekomst.” Bij het afscheid beloven Klein en Van Leeuwen elkaar om snel een tweede keer af te spreken. Beide ondernemers hebben namelijk gevoel gekregen wellicht een meerwaarde voor elkaar te kunnen vormen.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

Romaro maakt schoon op (maatschappelijk) verantwoorde wijze

0

Het in Ridderkerk gevestigde schoonmaakbedrijf Romaro Schoonmaakgroep maakt vooral schoon en doet dat ook nog eens op maatschappelijk verantwoorde wijze. De tijd dat er gebruik werd gemaakt van schoonmaakproducten die biologisch slecht afbreekbaar waren is inmiddels voorbij.

Romaro Schoonmaakgroep wil niet alleen bekend staan als een bedrijf dat goed schoonmaakt maar wil zeker gezien worden als een bedrijf dat oog heeft voor de maatschappij en het milieu. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft deze organisatie dan ook hoog in het vaandel staan.

Milieu management-systeem

Romaro Schoonmaakgroep vindt zorg voor het milieu belangrijk, vandaar dat je dit op allerlei manieren terug ziet in de bedrijfsvoering. Zo laat directeur Rogier Mazurel desgevraagd weten, trots te zijn op het Lloyd’s milieu certificaat volgens de internationale norm NEN-EN-ISO 14001:2004. Zijn doel is het voorkomen van onnodige belasting van het milieu bij het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden. Romaro Schoonmaakgroep heeft hiervoor een aantal doelstellingen opgesteld.

Zo wordt het verbruik van schoonmaakmiddelen teruggedrongen door enerzijds gebruik te maken van de microvezel techniek  en anderzijds van een uitgekiend doseersysteem waardoor overdosering van schoonmaakmiddelen wordt voorkomen. In gevallen waar toch chemie moeten worden ingezet, zoals bijvoorbeeld bij het schoonmaken van sanitaire groepen, wordt uitsluitend een biologisch afbreekbaar schoonmaakmiddel voorzien van het Greencare label gebruikt.

Romaro Schoonmaakgroep betrekt tevens haar opdrachtgevers proactief bij het bewust omgaan met afval en afvalwater. Daar waar mogelijk wordt aangesloten op de intern gescheiden afvalstromen. Is deze aanwezig dan zorgt Romaro Schoonmaakgroep er voor dat het afval gescheiden wordt afgevoerd.

Bijna drie jaar geleden besloot Romaro Schoonmaakgroep om, in het kader van het terugdringen van de Co2 uitstoot te starten met een omvangrijk mobiliteitsplan. De inzet daarbij was om het aantal transportbewegingen voor materiaal en middelen en om de medewerkers op de werkplek te krijgen aanzienlijk te verminderen. Medewerkers worden gestimuleerd om bij voorkeur met de fiets naar hun werk te gaan. Daarbij kunnen zij gebruik maken van het fiscaalvriendelijk fietsplan. Bij de bestuurders van bedrijfsauto’s van Romaro Schoonmaakgroep  is een uitdaging neergelegd om zoveel mogelijk brandstof te besparen. Hieraan is een leuke milieuvriendelijke prijs verbonden. Over het jaar 2011 is hierdoor volgens Rogier Mazurel het brandstofverbruik al met ruim 10% teruggedrongen en automatisch dus minder Co2 uitstoot geweest.

Andere milieu sparende maatregelen

Medewerkers hebben de instructie om de stofzakken van de stofzuigers regelmatig en tijdig te vervangen. Een volle stofzuigzak verbruikt namelijk meer energie en tijdig vervangen levert dus een besparing op. Het verbruik van papier wil Romaro Schoonmaakgroep, om de regenwouden te beschermen, verminderen. Medewerkers ontvangen daarom zoveel mogelijk per e-mail hun loonstrook en de facturen gaan eveneens digitaal naar de klant. Dit scheelt niet alleen papier maar betekent ook minder energieverbruik. Rogier Mazurel stimuleert zijn medewerkers om zelf ook actief mee te denken en te participeren in milieubesparende activiteiten. Voor ieder goed milieuvriendelijk idee heeft hij een presentje in het vooruitzicht. Het spreekt voor zich dat ook het presentje met het milieu te maken heeft.

Duurzaam

In de beleidsverklaring van Romaro Schoonmaakgroep staan de maatregelen op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en het milieu centraal. Rogier Mazurel is als lid van de Rotary, diverse businessclubs en netwerken tevens actief op het gebied van fondsenwerving. Romaro Schoonmaakgroep organiseert jaarlijks sponsor bijeenkomsten waarbij geld wordt ingezameld voor maatschappelijke doelen, zoals Sophie, Villa Joep en Opkikker. Zelfs de opbrengst van de jaarlijkse kerstviering met alle medewerkers staat in het teken van een goed doel. Op deze wijze proberen wij een kleine bijdrage te leveren aan de medemens in onze samenleving die een steuntje in de rug kan gebruiken, aldus Rogier Mazurel.

Personeel

Alle medewerkers van Romaro Schoonmaakgroep dienen een bijdrage te leveren in de continuïteit van de organisatie. De persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers alsmede de voldoening ten aanzien van hun bijdrage  is daarbij uitermate belangrijk. Rogier Mazurel geeft iedere medewerker daarom gelegenheid om kennis en vaardigheden op peil te houden door middel van scholing en training.

Romaro Schoonmaakgroep maakt niet alleen schoon, maar is tevens maatschappelijk betrokken en toonaangevend in de branche, zeker daar waar het gaat om dit op een maatschappelijk verantwoorde wijze te doen.

 

Ria den Hartigh (Intertaste) heeft smaak te pakken

0

“Crises overwin je met collectieve mond-tot-mond-reclame”, luidt haar devies nadat zij met een driemans- delegatie van Intertaste het pilot-symposium in de “gehoorzaal” van Smit-Klassiek in Oud-Beijerland hebben opgepakt. Met haar collega’s, Aart de Geus manager customer service center en sustainable wizkid  Aldert van der Kamp, op de foto rechtsboven alledrie op de rug gezien, hebben zij een vastomlijnd idee.

Zij zijn begeesterd van de Watervlag  van Blue Peter Foundation, een van de allerkleinste charity organisaties. De vlag met de simpelste boodschap van slechts één woord WATER!  Een vlag die zelfs voor het miljard mensen op Aarde die niet lezen kunnen, val te begrijpen.

De officiële functie van Aldert van der Kamp is MVO-coördinator, maar zijn persoonlijke mening en doel is de drie letters MVO van alle container-begrippen te ontdoen. Iedereen stopt er maar naar eigen believen in wat hem past. Goed voor je moeder en je personeel zijn achten nog veel MKB bedrijven bij wijze van spreken voldoende om dan op de vraag van hun KvK, wat doe je aan MVO, iets dergelijks in te vullen.

Ria die met succes marketing-communicatie met haar eigen huisorgaan bedrijft en daarmee in de belangrijkste voorwaarde tot incompany communicatie voorziet, met een gerichte mond-tot-mond actie. Zij  kocht voor haar drie vestigingen Puttershoek, Nijkerk en Utrecht, vlaggen van 3×2 meter, schonk een touwpomp en kreeg van Blue Peter daarvoor een Water-Badge. Een stuk ingelijst papier dat als ze veel medestanders krijgt het simpelste keurmerk op de hele wereld wordt. Voor wat mond-tot-mond inhoudt werd zij in Oud Beijerland op haar wenken bediend door Andy Mosmans van het Rotterdamse ARA en het Rijks Universitaire Groningen. Hij maakte haar duidelijk dat iemand alleen maar mond-tot-mond uitdraagt als het zijn eigen belang dient. Jan van Buuren, van Blue Peter Foundation en Rijnmond-Business gooide er een schepje bovenop door het verschil tussen Marktkoopman en Markt-Koopman, met een streepje ertussen, nader te verklaren. In de volgende RB meer hierover in relatie tot Ria en Intertaste.

Den Hartigh quote: “Als wij met 100 bedrijven in de Rijnmond Water Delta beginnen en gezamenlijk het belangrijkste Millenniumdoel WATER  voor people / planet / profit uitdragen, -betrokkenheid met duurzaamheid / sustainability- moet je eens zien wat er gebeurt.” Dat gaat haar lukken dankzij medestander Kees van ’t Zelfde met zijn supermedium voor 7000 Rijnmondse bedrijven.

Ria: “Het hoeft niet meer dan € 250 te kosten en nog eens € 250 om twee keer per jaar bij elkaar te komen. Bij Smit Klassiek uiteraard, want Jannie Smit doet ook mee.

Managed Printing Partner en Solution Architects

0

Managed Printing Partner heeft als doelstelling om met de meest uiteenlopende bedrijven een langdurige partnerschap aan te gaan en hun document- en informatiestromen te optimaliseren. Met de recente samenwerking met Solution Architects is de propositie echter nog breder. De nieuwe tak richt zich op inrichting van de complete ICT-omgeving. Michael Arbman, directeur van Managed Printing Partner, zocht hiervoor de samenwerking met specialist Hiddo de Vreeze, directeur van Asapnet Network Solutions.

Het idee voor Solution Architects ontstond ongeveer anderhalf jaar geleden. “Wij bleven elkaar steeds tegenkomen bij onze meest kritische klanten. Dat was vrij uitzonderlijk, omdat de meeste organisaties vaak ontevreden zijn over hun leveranciers van IT-producten en diensten of die op ons traditionele marktgebied. Over onze handelswijze bleven ze echter wel tevreden, alleen merkten we dat zij steeds hogere en andere eisen hadden. Toen zagen Hiddo en ik in dat we dit voor elkaar konden invullen. Onze filosofie over het bedienen en helpen van klanten komt enorm overeen,” legt Arbman uit. Hij probeerde in het verleden samenwerkingsverbanden met IT-resellers aan te gaan, maar kwam dan vaak bedrogen uit. “Zij hadden andere belangen en gingen dan ineens ook printers leveren. Of ze zeiden: ‘wij doen geen hardware’, maar dan bleek er een enorm magazijn achter het bedrijfspand te staan. Die stond natuurlijk vol met spullen en niet met uren.” Asapnet Network Solutions heeft dat allemaal niet en is daarom complementair aan Managed Printing Partner. De Vreeze: “Wij handelen niet in fysieke spullen, maar zijn een echte urenfabriek. We zijn een serviceverlener op het gebied van kennis, kunde en vaardigheden. Onze visie komt in grote lijnen overeen met die van Managed Printing Partner. Ook wij stellen gemak voor de klant en het aangaan van duurzame relaties voorop. We willen een maatwerk leverende, betrouwbare partner zijn.” De Vreeze ziet aan de vraagkant een groot stuk kennisgebrek, waardoor bij veel bedrijven de efficiency te laag en de kosten te hoog zijn. Onnodig, volgens hem. “Wij proberen dat gat voor hun te vullen door middel van projecten. De klant betrekken we er zo intensief bij als hij wenst. We leiden veelvuldig op en ook na afloop van een project kunnen zij nog bij ons aankloppen voor advies. We zijn een klankbord voor bedrijven. Daar is behoefte aan, want het gaat allemaal zo snel in onze branche. Veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Ons bedrijf is erin gespecialiseerd om organisaties de koers te laten varen die bij hun past. Door onze kennis en kunde beschikken zij altijd over de meest recente technologieën, die ze op de juiste wijze kunnen benutten.” Flexibiliteit vormt in dat kader één van de kernwoorden. “Je bent echt iemands business aan het automatiseren, in plaats van dat je een business door een systeem probeert te gieten. Veel mensen denken ten onrechte dat ze continu moeten investeren in de nieuwste applicaties. Terwijl ze vaak al van alles in huis hebben, maar niet weten dat het er is of hoe ze ermee om moeten gaan. Die bewustwording creëren zorgt al voor een eerste kostenbesparing, zonder dat het een investering vereist,” zegt Arbman. De Vreeze vult aan: “Talloze organisaties gebruiken Microsoft SharePoint op een verkeerde manier. Ze hebben geen idee dat daar een heel archiveringssysteem in zit, waar je van alles mee kan. Voor veel applicaties geldt dat ze voor maar 5 procent benut worden. Op het moment dat je de functionaliteiten uit de applicaties gaat halen, worden werkprocessen zoveel makkelijker. De klant hoeft daar vaak helemaal geen nieuwe software voor te kopen. Wij verkopen alleen de uren. Het is een investering in kennis, niet in producten.”

Beperkte middelen

‘Je moet nooit een kalkoen gaan vertellen dat het bijna kerst is’, vergelijkt Arbman de populaire decemberlekkernij met de voortkabbelende situatie op de gemiddelde werkvloer. ICT wordt over het algemeen nog steeds als een kostenpost en een noodzakelijk kwaad gezien, terwijl dit juist ingezet kan worden als een strategisch concurrentievoordeel. “Wanneer je met een ICT-manager gaat praten, heeft die alles goed voor elkaar binnen zijn organisatie, met zijn afnemers en leveranciers. Maar diegene heeft nooit tijd voor nieuwe projecten, omdat het druk genoeg is met het uitvoeren van de dagelijkse operatie. Dan denk je goed bezig te zijn, terwijl je veel mogelijkheden onbenut laat.” Het valt De Vreeze ook op dat er binnen bedrijven veel gewerkt wordt met oude versies van applicaties, die door een contract met de leverancier plotsklaps worden opgevolgd door de allernieuwste uitgave. “Die nieuwe versie richten ze dan in op de oude manier, omdat dat zo lekker vertrouwd is.  Terwijl zo’n nieuwe uitgave ten opzichte van de versie van 10 jaar geleden veel geavanceerder is. Gebruikers laten de nieuwe mogelijkheden echter veel te vaak liggen, omdat ze die niet kennen of en veilig vasthouden aan hoe het altijd al was. Solution Architects wil dat door goede voorlichting voorkomen. Wij willen ze laten zien wat er nog meer is in de markt en welke kant ze kunnen opgroeien met de software die ze al hebben of nog aangeschaft dient te worden. Middels enkele eenvoudige stappen kunnen zij hun dienstverlening vaak al enorm verbeteren en vereenvoudigen.” De formule NT+OO=EOO is in het leven geroepen om duidelijk te maken dat bedrijven veel beter kunnen en dient als een waarschuwing. De letters staan voor: new technology + old organisation = expensive old organisation. Arbman: “Onze klanten moeten weten dat ze hun business kunnen veranderen door middel van automatisering. Als ze dit op de goede wijze doen, zorgt het niet per definitie voor een grote kostenpost, maar voor al voor een betere concurrentiepositie. Met Managed Printing Partner deden we dit al op het gebied van document- en informatiestromen en met Solution Architects nu dus ook voor de complete ICT-omgeving. Een professionele inrichting is voor iedereen haalbaar. Op een heldere, transparante wijze zijn we met diensten en services bezig.”

Crowdfunding en duurzaamheid

In het verlengde daarvan is crowdfunding een middel dat wordt ingezet om kapitaal te genereren. Arbman: “Banken en verzekeraars hebben het vertrouwen van de grote massa de afgelopen jaren het meest geschaad. Maar de steun van de overheid gebruiken ze om hun positie te verbeteren en met zo min mogelijk risico tegen een zo hoog mogelijke rente dingen uit te geven. Dat bankenbeleid leidt er alleen maar toe dat bedrijven en innovaties stilstaan. Crowdfunding dient als goed  alternatief voor een bank of verzekeraar. Wij hebben het getest en het voor elkaar gekregen om op die manier 100.000 euro vreemd vermogen van particulieren te ontvangen. Via de site www.geldvoorelkaar.nl kwam dat in 4 dagen tijd binnen. De behoefte tot participeren is groot. Het is een mooi voorbeeld van wat er gebeurt als meerdere mensen jou een betrouwbare partij vinden. Dan zijn velen bereid hun portemonnee te trekken. Het gaat vele malen sneller dan wanneer je acht risicomanagers moet overtuigen van je plannen. Door social media en interactie op internet gaan we weer terug naar de kern. Men zoekt elkaar op en bouwt netwerken van, voor en door mensen. Zo ontstaan verbindingen op verschillende niveaus. Het geld is niet uit de markt, het vertrouwen is uit de markt. Door de crisis is samenwerking nog belangrijker geworden. In die zin is het een zegen. Wat echt van waarde is, komt altijd weer terug.” De aandacht voor duurzaamheid is nooit weggeweest en neemt binnen zowel Managed Printing Partner als Asapnet Network Solutions al jaren een belangrijke plek in. Arbman rijdt al 5 jaar in een hybride auto en medewerkers van Asapnet Network Solutions brengen zich van a naar b in een elektrisch aangedreven Opel Ampera. De partners van Managed Printing Partner, Konica Minolta en Canon, staan bekend om hun groene inslag en het nieuwe pand van Asapnet Network Services is vanuit een duurzame visie neergezet. Het is slechts één van de talloze overeenkomsten tussen beide bedrijven. Het bedienen van elkaars klanten via Solution Architects zal voor de klant ongetwijfeld geruisloos gaan en alleen maar een waardevolle toevoeging blijken. Arbman: “De Randstad is goed afgedekt en het is onze ambitie om op den duur een landelijke aanbieder te worden. Maar alles op zijn tijd. We willen niet groeien om het groeien, maar groeien omdat we het aankunnen. Ik denk dat beide partijen zoveel overeenkomsten en eenduidige visie hebben, dat alle ingrediënten voor een succesvolle samenwerking aanwezig zijn.

Business in de Rotterdamse haven is vast goed!

0

‘Nergens is het uitzicht op de Tweede Maasvlakte fraaier dan hier.’ Met deze woorden opende dagvoorzitter Gert van ’t Hof de door Dura Vermeer en Unica Installatietechniek georganiseerde expertmeeting bij Futureland op de Tweede Maasvlakte.

Aanleiding voor het organiseren van de bijeenkomst is de door Dura Vermeer, Unica, Bruil, het Facilitair Bureau en IMD  ontwikkelde ‘BusinessLine’. De BusinessLine is een huisvestingsconcept waarmee verschillende typen en stijlen kantoorgebouwen kunnen worden gerealiseerd in verschillende stedenbouwkundige concepten. Job Dura, voorzitter Raad van Bestuur van Dura Vermeer: ‘Dura Vermeer is voortdurend op zoek naar  flexibele huisvestings- en bouwoplossingen afgestemd op de wensen van opdrachtgevers. Zo proberen we voor allerlei segmenten producten te ontwikkelen. Dit hebben we onder meer ook gedaan voor de utiliteitsbouw en de commercieel vastgoedmarkt. Snelle, flexibele en goedkope bouwoplossingen. Met de BusinessLine bieden we nu ook multifunctionele bedrijfshuisvesting op maat. Doordat het basisontwerp klaar ligt, versnellen we het bouwproces en wordt geld bespaard.’Daan van Vliet, Raad van Commissarissen van Unica): ‘ Bij de BusinessLine zijn wowel de bouw- en installatiesystemen als ook de processen olledig op elkaar afgestemd. De samenwerking tussen Unica en Dura Vermeer in concepten zoals deze laat zien dat ketenintegratie niet alleen in de haven voorkomt, maar zeker ook in onze sector. Door goede samenwerking levert dit bovendien een kostenreductie op die kan oplopen tot wel 25 a 30 procent.´ Job Dura vervolgt: ’Wij zien in de hele bouwsector, of het nu infrastructuur is, commercieel vastgoed of utiliteitsbouw, dat er in het Rotterdamse havengebied nog heel veel gebeurd en dat er nog segmenten zijn die fors groeien. Er zijn hier veel kansen en mogelijkheden in de vastgoed.  Met de BusinessLine geloven we antwoord te kunnen geven op de verschillende huisvestingsvraagstukken in de haven.

Over het belang van de Tweede Maasvlakte

Thierry van Rijs van het Havenbedrijf geeft een presentatie over de wondere wereld van de Rotterdamse haven. Allereerst belicht hij de schaalvergroting. Alles wordt groter. De schepen worden groter, de goederenstromen worden groter en dat betekent dat je op een gegeven moment een punt krijgt waar die goederenstromen naar toe gaan. Van Rijs: ´ Om eigenlijk een intercontinentaal punt te zijn is daarom ook Maasvlakte 2 ontwikkeld. Op dit moment slaan we zo rond de 430 en 440 miljoen ton over en de ambitie is dat we overgaan naar 675 tot 750 miljoen ton in twee decennia. Dit heeft direct verband met de groei van de Rotterdamse haven. Segmenten van groei zijn met name containers, maar ook kolenoverslag, LNG, biomassa en staal. De belangrijkste transitie op de Maasvlakte zal zijn dat de overslag van containers  vervijfvoudigd, het aantal terminals zal toenemen en er duidelijke afspraken worden gemaakt over de Modalsplit. Vervoer over de weg moet in percentage afnemen van 48 naar 35 procent, het vervoer over het water moet toenemen van 40 naar 45 procent en het vervoer per spoor zal moeten toenemen van 12 procent tot 20 procent.´

Concurrentie

Gerard Kuijs die met ingenieursbureau Archicom aangesloten is bij Nederland distributieland: ´Nederland is van oorsprong geen echt industrieland. Wij moeten het echt hebben van handel en zakelijke dienstverlening. Dat wordt met de verdere ontwikkeling van de Maasvlakte zeker versterkt. Op deze manier blijven wij de andere spelers in deze regio voor en blijven wij Europees koploper.´ Peter van Nederpelt van Ooms gaat in de op de vraag van Van ´t Hof of er veel belangstelling voor is. Van Nederpelt: ´Jazeker. Je ziet ook procentueel het aanbod dat de Rotterdamse haven in Europa heeft, sterk aan het stijgen is en dat zal de komende jaren alleen maar verder gaan toenemen. Met name ook door de aanleg van Maasvlakte 2.´ Job Dura: ´Je moet ruimte kunnen bieden aan nieuwe klanten en nieuwe investeringen, dus de Tweede Maasvlakte en het gehele Rijnmondgebied is enorm belangrijk qua investeringsmogelijkheden en die daarmee de economie kan aanjagen.´ Daan van Vliet: ´Ik denk dat we de kans moeten pakken om hier nieuwe dingen te doen en daar is alle ruimte voor en zeker als je veel nieuw gaat bouwen moet je ook de nieuwste systemen neerzetten.´

Logistieke dienstverlening in relatie met onroerend goed

Ron Neele van Logistics Rotterdam vraagt zich af of er wel voldoende vraag is naar logistieke loodsen in dit gebied. Thierry van Rijs reageert hierop en zegt dat je de laatste vijf a tien maanden ziet dat er een potentiele vraag is gekomen vanuit de markt in de orde van grootte van zo´n twintig tot dertig hectare. Gerard Kuijs: ´Als je kijkt naar wat er de afgelopen twintig jaar gebeurd is, is dat Rotterdam een van de eerste havens is geweest die het begrip logistieke dienstverlening omarmt heeft, met distripark Eemhaven, distripark Botlek en ook distripark Maasvlakte. Maar in de zelfde periode zijn er ook heel veel Rotterdamse bedrijven, of van oorsprong Rotterdamse bedrijven en logistieke dienstverleners naar het achterland verhuisd. Venlo is gegroeid, dankzij Rotterdam, Tilburg idem dito, Moerdijk kan niet zonder Rotterdam.´ Ron Neele: ´De toekomst voor de logistieke dienstverlening in deze regio is niet zo heel erg rooskleurig. We zitten op veel te dure grond. De bereikbaarheid is natuurlijk niet optimaal en daar moeten we ons maar aan aanpassen. Maar we moeten het wel constateren. De directe overslag blijft in Rotterdam, maar de verrijking zal meer in het achterland plaatsvinden.´

De BusinessLine van Dura en Unica

Gerard Kuijs: ´Ik denk dat er  heel goed moet worden nagedacht  over het product dat  in de vastgoedmarkt wordt neergezet. Het moet geen volume meer worden, maar een dienst.´ Koos de Looff van Deloitte Real Estate Advisory: ´Wat altijd een faalkans kan geven voor het product, is dat je iets maakt wat nu heel leuk lijkt, maar waar uiteindelijk geen vraag voor is. Maar Dura en Unica kennende zullen ze daar zeker op hebben geanticipeerd en flexibel in kunnen spelen op de wensen van de eindgebruiker.´Daan van Vliet: ´Zeker. Het stenen stapelen of een stuk installatie maken is niet meer de core business, maar juist het oplossen van een ruimtevraagstuk van een klant’.