Home Blog Page 53

Mijn nieuwe avontuur!

0

FACET Accountants & Adviseurs

“If someone offers you an amazing opportunity and you are not sure you can do it, say yes, then learn how to do it later”. 

Zo begon ik aan mijn nieuwe avontuur! Nadat ik twee maanden eerder was gestart bij FACET Accountants & Adviseurs  als secretaresse, kwam de vraag of ik Personal Assistant wilde worden van onze vennoot op de Audit afdeling. Zonder er lang over na te denken, zei ik ja.  

Ik ben erin gestapt met de wetenschap dat ik genoeg ervaring had als secretaresse. De rest heb ik op mij af laten komen. Nu bijna twee jaar later ben ik nog iedere dag blij dat ik deze kans heb gepakt, ondanks dat ik heel veel heb moeten leren en omdenken. De terminologie was in het begin hocuspocus, waardoor ik meerdere malen Google heb moeten raadplegen om enigszins een idee te krijgen waar de discussie over ging. Tevens bleek mijn “baas” niet alleen controle verklaringen af te geven, maar veel bredere interesses te hebben. Een van de interesses is IT. Zodoende werd ik notulist van de interne IT-commissie en ook hier heb ik ervaren dat men al doende leert.  

Een voorbeeld hiervan is de actuele Corona crisis die ons allen raakt. FACET probeert hier intern en extern gericht zo goed mogelijk mee om te gaan door collega’s en relaties verschillende mogelijkheden te bieden. Organisaties, dus ook wij, worden op deze manier gedwongen om communicatiemiddelen uit te breiden en eventueel opnieuw uit te vinden. FACET heeft Microsoft Teams gekozen als communicatiemiddel tussen collega’s die thuiswerken, collega’s op kantoor en externe relaties.  Als ondersteunend lid van de IT-commissie heb ik de collega’s voorzien van informatie om hiermee aan de slag te gaan. Het is immers niet voor iedereen gesneden koek. Na realisatie hiervan probeer je weer een stapje vooruit te denken. Om te voorkomen dat wij volledig afhankelijk zijn van het internet hebben wij een oplossing gevonden in “Mijn Vergadernummer”. Dat is een virtuele vergaderkamer waar je met maximaal 10 personen kan vergaderen per telefoon. Tevens passen deze hedendaagse communicatie middelen ook beter in de Data-Driven Auditpraktijk van FACET.  

Op deze manier ben ik van het een in het ander gerold en controleer ik vandaag de dag het sluiten van de Audit dossiers, houd de agenda bij, assisteer de compliance officer en kan met gepaste trots zeggen dat ik full-time de gehele auditafdeling ondersteun in alle mogelijke zaken die voorbij komen. De collega’s, waaronder controleleiders en assistenten, weten inmiddels goed bij wie zij aan moeten kloppen… Bij een deur die altijd voor hen open staat!  

Corona: wat kun je wel en niet verzekeren?

0

Schouten Zekerheid helpt ondernemers bedrijfscontinuïteit veilig te stellen 

“Waren wij hier wel op voorbereid? Nee natuurlijk niet.” Directeur Wilco de Haan van Schouten Zekerheid is eerlijk over de klap die corona veroorzaakte in de samenleving en bij bedrijven. “Ik heb wel gelezen dat dit kon gebeuren en het staat in de theorieboeken, maar om dit mee te maken en dan op deze schaal…. Dat is voor iedere ondernemer een grote, onaangename verrassing.”  

Schouten Zekerheid is een Rotterdamse verzekeringsmakelaar. De Supplier van Rotterdam Topsport beleeft drukke tijden door de coronacrisis. Vooral om klanten bij te staan en te adviseren over wat ze kunnen doen om hun bedrijfscontinuïteit veilig te stellen. Nu en in de toekomst. 

Verzekeren tegen corona is onmogelijk 

Een misverstand dat Wilco de Haan af en toe tegenkomt is dat een bedrijfsschadeverzekering omzetverlies dekt als de onderneming stil ligt als gevolg van corona of de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus te voorkomen. “Dat dekt die polis niet. Het moet dan gaan om materiële schade: er moet iets kapot zijn. Bijvoorbeeld als je fabriek afbrandt en je daardoor niet kunt produceren. De vaste lasten en de marge die je mist gedurende de tijd die nodig is om de fabriek weer op te bouwen, zijn dan wél gedekt.”

Verzekeren tegen omzetverlies als gevolg van het coronavirus was en is niet mogelijk, vertelt De Haan. “De risico’s van een pandemie zijn niet te overzien, dat ondervinden we nu ook wel. Er worden nu heel veel data verzameld. Over de risico’s en de hoogte van de schade. Daarmee wordt het calculeerbaar. Grote kans dat er in de toekomst wél een verzekering komt met dekking tegen een gebeurtenis als deze.”     

Ziekteverzuimverzekering 

Een verzekering waar veel bedrijven nu wél een beroep op kunnen doen, is de ziekteverzuimverzekering. “Het ziekteverzuim loopt op door corona. Klanten met zo’n verzekering maken daar nu volop gebruik van.” Ook een zieke werknemer heeft immers recht op loon. Een ziekteverzuimverzekering dekt deze betalingsverplichting, ongeacht om welke ziekte het gaat. Die werknemer moet dan wel echt ziek zijn. Er is geen recht op uitkering als hij of zij uit voorzorg in quarantaine verblijft of een bepaald gebied niet mag verlaten. Er is dus ook geen sprake van een ziekmelding als de werknemer niet kan komen werken door de opgelegde overheidsmaatregelen.  

Debiteurenbeheer 

Wat als een bedrijf zelf nog redelijk kan doordraaien of voldoende financiële buffer heeft, maar zijn afnemers niet meer kunnen betalen? Dan kan dat bedrijf zelf alsnog in financiële problemen komen. “Daarom is actief debiteurenbeheer erg belangrijk. Het is raadzaam te weten met wie je zaken doet. Gebruik kredietinformatierapporten en betalingservaringen van andere organisaties om te beoordelen of een (potentiële) klant financieel stabiel is.” 

“Ons advies is direct in overleg te gaan als betalingen uitblijven en afspraken te maken. Misschien is een betalingsregeling mogelijk. Zo niet, dan kan een incassobureau of een incasso-advocaat helpen bij de vordering.” Als je die nog niet hebt, is het verstandig na te denken over een kredietverzekering. Dat heeft achteraf geen nut meer, maar kan in de toekomst het risico afdekken van non-betaling en faillissementen van klanten. Een andere les voor de toekomst die De Haan ondernemers meegeeft is: “Be prepared. Zorg bijvoorbeeld dat voor medewerkers die thuis hun werk kunnen doen, dit technisch ook mogelijk is. Denk daarbij ook aan de digitale veiligheid.”  

Echte zekerheid bieden 

Op de vraag hoe Schouten Zekerheid zelf met de huidige situatie omgaat, antwoordt De Haan: “Allereerst volgen wij de richtlijnen van het RIVM. We hebben het geluk dat vrijwel alle collega’s vanuit huis kunnen doorwerken.”  

“Ondertussen proberen we ondernemers extra te informeren: in persoonlijke gesprekken – al zijn die nu noodgedwongen telefonisch of via videoconferencing – maar ook met webinars en whitepapers. Anderzijds helpen we klanten waar mogelijk met daden: door betalingstermijnen te verlengen, een kosteloze toeslag voor termijnbetaling in te voeren en we hebben bijvoorbeeld in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland ook gratis extra dekking geregeld voor bezorgrisico’s bij restaurants die nu maaltijden zijn gaan thuisbezorgen.” 

3 Tips 

De gezondheid van jou als ondernemer, je personeel en je klanten en leveranciers is het belangrijkst. Dus volg de adviezen van het RIVM op. Laat je goed informeren door je verzekeringsadviseur. Ga goed na wat de gevolgen zijn van eventueel creatief ondernemerschap, als je nieuwe activiteiten start om toch de verkoop op gang te houden. Denk aan maaltijdbezorging door restaurants die dat voorheen niet deden, bedrijven die personeel laten werken bij andere bedrijven of hotels die kamers beschikbaar stellen voor ziekenhuizen. Dit soort initiatieven brengen andere soorten risico’s met zich mee en moeten dus worden doorgegeven aan de verzekeringsmakelaar. Dan kunnen ze bijvoorbeeld worden aangetekend op de aansprakelijkheidsverzekering. 

Topsport in het DNA 

Een topsporter innoveert, is hoog gemotiveerd, wil alles uit zichzelf halen en heeft er alles voor over om op het podium te komen. Hij of zij wil kortweg de beste zijn. Diezelfde passie stroomt bij Rotterdam Topsport door het bloed. Rotterdam Topsport wil een optimaal klimaat creëren voor de topsporters, de talenten en de topsportverenigingen. Onze missie is het positioneren van Rotterdam, zowel nationaal als internationaal, als dé toonaangevende topsportstad van Nederland. Beschikt u ook over hetzelfde DNA en gaat uw hart sneller kloppen bij het leveren van topprestaties? Word dan ook partner van Rotterdam Topsport. 

#JoinTheGame

Rectificatie   

Bij het ter perse gaan van het maartnummer was nog niet bekend dat de Theatervoorstelling GOUD vanwege het corona-virus geen doorgang kon vinden op de geplande datum. De show in het Oude Luxor Theater wordt verplaatst naar het voorjaar van 2021. 

Powervrouwen

0

VNO-NCW

Toen ik 30 jaar geleden in de haven van Rotterdam ging werken, kwam ik naast de secretaresse van mijn baas geen enkele vrouw tegen. Vrouwelijke boegbeelden waren er maar heel beperkt. Gelukkig is in de tussentijd veel veranderd en zijn er vrouwen aan het hoofd van alle sectoren en beroepen te vinden, al blijven we in de minderheid.

Als vrouwelijke ingenieur weet ik er alles van, zo werd ik als fabrieksdirecteur vaak aangezien voor de dochter van de baas, iets dat voor grappige situaties zorgde en voor beschaamde blikken achteraf. Als bestuurder in de zorg kwam ik meer vrouwen tegen, al was de verhouding aan de top nooit een afspiegeling van de organisatie. Ook VNO-NCW zet zich in voor een inclusieve maatschappij en ons team in Rotterdam bestaat voor de helft uit vrouwen (gelukkig zijn er ook mannen, want ik vind het heerlijk om met mannen te werken). Als voorzitter van Zorgpower faciliteer ik graag bijeenkomsten en ontmoetingen, omdat wij geloven dat een stevige verbinding tussen de zorg, het bedrijfsleven en het sociale domein de basis is om innovaties en marktkansen te creëren; daarom delen we in onze bijeenkomsten ervaringen en dilemma’s. 

Maar goed, Powervrouwen. Wie zijn dan die Rotterdamse Powervrouwen? Aan de top van mijn lijstje staan drie havenvrouwen. Zo heb ik bewondering voor Annette Ottolini van Evides, die naast haar bestuurdersfunctie ook haar energie steekt in verschillende commissariaten en daarmee een mooie bijdrage levert aan Rotterdam. Willemien Terpstra van Lyondellbasell, ook zo’n powervrouw die actief is in Rotterdam. Belle de Bruin van Indofin is als telg van een Rotterdamse familie ook al zo’n naam die in dit lijstje niet mag ontbreken. 

Waar ik ook heel erg van kan genieten is Anky Romeiders, die als Albeda-bestuurder aandacht heeft voor vrouwen die als boegbeeld kunnen dienen voor ‘haar’ leerlingen. Dat is erg nodig, om vooral meisjes te laten zien dat je jezelf geen beperkingen op hoeft te leggen, maar dat dromen het begin is van een nieuwe realiteit, waarin jij de hoofdrol kunt spelen. Ik spreek veel vrouwen in topbanen in mijn praktijk als executive coach en ik ben altijd weer verbaasd hoeveel onbenutte power ik in hen zie, waar  ze zich zelf niet bewust van zijn.  

En terwijl ik dit schrijf besef ik dat de echte powervrouwen van dit moment wel de verpleegkundigen, artsen en andere zorgverleners zijn, die op dit moment zo zichtbaar zorgen voor onze gezondheid. En de werkende moeders die nu hun werk vanaf thuis doen, tegelijk voor de kinderen zorgen en niet klagen. Voor hen neem ik echt mijn petje af. 

Aandachtspunten voor een overname in coronatijd

0

Herik en Verhulst Advocaten

Als gevolg van de coronacrisis zien wij regelmatig dat ondernemers hun plannen voor een voorgenomen fusie of overname ‘on hold’ zetten. Ondernemers die al midden in een overnametraject zitten, stellen ons daarnaast steeds vaker de vraag of nog van de transactie kan worden afgezien of dat de andere partij juist kan worden gedwongen de transactie af te ronden.  

Ondanks de onzekerheid in de verschillende markten biedt deze periode juist ook kansen. Bedrijven kopen die door de crisis (tijdelijk) in de problemen zijn geraakt of zullen raken kan waarschijnlijk tegen veel lagere prijzen dan voor de crisis, hoe cru dit ook klinkt. Dit geldt des te meer voor kopers met voldoende cash in huis (zoals Private Equity partijen) en voor wie een acquisitie in tijden van crisis juist een goede belegging is. 

Hoe het ook zij, de coronacrisis is in elke fase van een lopende overnametransactie een gecompliceerde factor en de juridische impact zal sterk afhangen van de fase waarin de transactie zich bevindt.  

Als de transactie zich bevindt in de onderzoeksfase (due diligence onderzoek van de koper) dient als gevolg van de coronacrisis aandacht te worden besteed aan vragen als (i) welke mogelijke consequenties de huidige maatregelen hebben op de continuïteit van het bedrijf en (ii) wat de impact is op bijvoorbeeld de omzet, winst en de ratio’s. Daarbij is het noodzakelijk dat een grondig onderzoek plaatsvindt naar de solvabiliteit van de target om te kunnen vaststellen of de target in de nasleep van de coronacrisis eventuele liquiditeitsproblemen aankan. Daarnaast is het aan te raden om een goed beeld te krijgen van de mate waarin de target haar verplichtingen kan blijven nakomen dan wel een beroep kan doen op overmacht en/of onvoorziene omstandigheden als gevolg van alle maatregelen die getroffen zijn en mogelijk nog zullen volgen.

Bij overnames ligt in de praktijk vaak enige tijd tussen de datum van ondertekening van het overnamecontract (‘signing’) en de daadwerkelijke notariële leveringsdatum  (‘closing’). Deze tussenperiode komt vaak voort uit de omstandigheid dat het due diligence onderzoek nog moet plaatsvinden, de financiering van de koopsom nog niet rond is of de aandeelhouders nog goedkeuring moeten verlenen aan de transactie. Deze tussenliggende periode duurt regelmatig enkele weken en soms zelfs (in het geval van grote overnames) enkele maanden. Om een koper te beschermen tegen omstandigheden die een aanzienlijke, materiële negatieve impact hebben op de target in de periode tussen signing en closing, worden regelmatig Material Adverse Change (MAC) clausules in overnamecontracten opgenomen. Deze clausules geven de koper meestal de mogelijkheid om in dat geval het overnamecontract te beëindigen. 

Voor reeds gesloten overnamecontracten is het antwoord op de vraag of het coronavirus kwalificeert als een MAC niet op voorhand te beantwoorden en volledig afhankelijk van alle omstandigheden van het geval en vooral van de inhoud van de MAC clausule. 

Ter afsluiting het volgende. Het ligt voor de hand dat voor een nog te sluiten overnamecontract de koper een MAC clausule zal verlangen en deze zo algemeen en zo ruim mogelijk wil definiëren. Een verkoper zal op zijn plaats enige mate van zekerheid wensen en proberen een beperkte definitie van de MAC op te nemen. Gedacht kan worden aan het opnemen van een regeling waarbij de koper alleen nog weg mag lopen als bijvoorbeeld de omzet/winst van de target over een bepaalde periode met een bepaald percentage is gezakt en/of de target in vergelijk tot andere bedrijven in dezelfde sector onevenredig (veel harder) is geraakt door de coronacrisis.  

Communicatie tijdens crisissituaties

0

HJ Media Groep

Wat is bij crisissituaties de beste communicatieaanpak? Op welke wijze kunt u het meest effectief communiceren met uw medewerkers en met uw klanten? Hoe kunt u de aandacht blijven(d) vestigen op uw organisatie? Wij geven u onderstaand een handleiding, een handreiking en een stappenplan. Het ABC van de klantrelatie moet uw leidraad zijn bij dit alles. HJ Media Groep is u graag van dienst om uw beleid om te zetten in gerichte acties. Neem dus vrijblijvend contact met ons op.

Intern 

  1. Probeer het contact levendig te houden door dagelijks te (video)bellen met uw medewerkers, zorg niet alleen voor het individu, maar zorg ook voor contact op afdelingsniveau. Wissel ervaringen uit en heb niet alleen aandacht voor zakelijke aspecten maar juist ook voor persoonlijke zaken. 
  2. Een wekelijkse (video)belronde met het gehele personeel werkt heilzaam. Overleg met elkaar wat knelpunten zijn en welke zaken er de komende week prioriteit hebben. De wekelijkse vrijdagmiddagborrel kunt u ook digitaal organiseren. Ontspanning en sociale contacten verminderen de stress. 
  3. Zorg iedere week voor een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Hierin kunnen de positieve zaken worden benaderd. Wat weten we ondanks de crisissituatie toch voor elkaar te krijgen? Wie of welke afdeling of groep heeft hier een belangrijke rol gespeeld? Wat zijn de lopende plannen en projecten? Waardeer elkaar. 
  4. Stuur uw thuiswerkers af en toe een kaartje of een kleine attentie zoals een bloemetje. Laat zien dat we op afstand verbonden willen blijven met elkaar. Een klein gebaar heeft hierdoor een enorm stimulerende uitwerking. Op deze wijze blijft de organisatie ‘top of the mind’. We zijn je niet vergeten, maar denken aan je! 
  5. Bij dit alles dient u te bedenken dat eenieder de eigen zorgen heeft. Werkgeverschap verplicht tot zorgzaamheid. Laat dus uit alles blijken dat u deze acties niet pleegt om de boel op orde te houden, maar dat het u gaat om gestalte te geven aan uw gevoel van zorgplicht. Hoe gaat het met jou? Wat zijn jouw zorgen? Hoe kan ik jou helpen? 

Extern 

  1. Zorg voor contact met de klant. Bel de klant, stuur hem een mailtje, een periodieke nieuwsbrief of nog beter een presentje. Contact houden is nu belangrijk. Laat ook de thuiswerkers hun lege momenten vullen met aandacht voor de klant. Persoonlijk contact zorgt voor persoonlijke gesprekken. Contact dat ergens over gaat. 
  2. Organiseer met uw klanten een virtueel congres. Deel ervaringen. Laat hen beleven dat er meer is dan gedwongen contact. Deel kennis en wissel met elkaar innovatieve gedachten uit. Sta eens dieper stil bij de wensen en behoeften van de klant. Heb het met elkaar over de periode na de crisis. Op welke wijze kunt u hen dan helpen? 
  3. Een virtueel rondetafelgesprek leent zich uitstekend om kennis te delen. Probeer meer te weten te komen over de crisisgerelateerde gevolgen voor de klant. Probeer kennis te vergaren over trends en cijfers. Geef de klant een kijkje in de keuken van uw organisatie. Wissel informatie uit die beiden kan helpen. 
  4. Laat klanten merken dat u om hen geeft. Dat u de relatie op prijs stelt. Stuur een presentje of een gepersonaliseerd kaartje. Schrijf een eigen tekst, wees origineel en authentiek. U kunt nu het verschil maken. Juist in deze crisistijd wordt echte betrokkenheid zeer op prijs gesteld. Aandacht, Betrokkenheid en Communicatie! 
  5. Nu aandacht geven aan de klantrelatie is de beste investering die u kunt doen. De mogelijkheden zijn onbeperkt en de in te zetten middelen bijna onbegrensd. Wat voor de ene branche of bedrijfstak werkt is voor de ander te gemaakt of overdreven. Laat u dus adviseren door een gespecialiseerde communicatiedeskundige. Dat helpt. 

Wie is dit jaar de gelukkige winnaar?

0
Innovation award 2019

Innovation Award ZHZ 2020  

De coronacrisis heeft roet in het eten gegooid. Maar van uitstel komt geen afstel. Op 30 september 2020 is het zover. Dit natuurlijk onder het voorbehoud dat de overheidsmaatregelen ons niet belemmeren om de prijsuitreiking op gepaste wijze te vieren. Maar… op de laatste dag van september is dan hopelijk hét moment aangebroken; dan vindt de innovatiehappening van het jaar plaats.

Inmiddels zijn de voorbereidingen weer opgepakt. De jury zal in week 21 de uitslag van de top drie genomineerden bekendmaken. Wilt u nog kans maken op de Innovation Award ZHZ 2020? Dat kan! U kunt uw aanmelding inzenden tot vrijdag 8 mei 17.00 uur. Wie is dit jaar de gelukkige winnaar? Welke organisatie en welke persoon mogen straks alle eer ontvangen? 

Het feest zal grootser zijn dan ooit. De prachtige locatie -de Grote Kerk van Dordrecht- zal volstromen met allen die innovatie en verbetering, vernieuwing en ontwikkeling in de regio ZHZ een warm hart toedragen. Bent u er ook bij? U kunt zich nu nog aanmelden als partner, sponsor of deelnemer. Doe het snel want vol is vol. De Innovation Award ZHZ 2020 is het beste bewijs dat samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs niet alleen loont maar ook een stimulans is voor de innovatiekracht van de regio. Doet u mee? Bent u erbij? De organisatie heeft er zin in? Kijkt u er ook zo naar uit? 

Medio juni zullen wij berichten of het evenement doorgang kan vinden op het geplande moment. Begin mei zullen wij meer informatie geven over de eerder geplande kandidatenbijeenkomst waarbij de genomineerden voorgesteld zullen worden.  

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Wilt u weten hoe u in aanmerking komt voor de Innovation Award ZHZ 2020? Of wilt u meer weten over het partnerschap? 

Kijk dan op www.innovationawardzhz.nl

Axoft verbindt ouderen met thuisfront

0

“Axoft biedt hulp tijdens de coronacrisis.”

Axoft IT & Telecom B.V. uit Capelle aan den IJssel is specialist op het gebied van IT, Telecom en Security, drie bedrijfstakken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Niet alleen ondernemers uit allerlei branches kunnen bouwen op Axoft, want dankzij hun initiatief en inzet zijn ouderen in zorginstellingen in het Rijnmondgebied nu verbonden met het thuisfront dankzij een eenvoudig te bedienen tablet. Gelukkig waren er al snel mensen zoals Camiel Janssen (KPN) en Ruud Bakker (Gemeente Rotterdam) die belangeloos wilden helpen, waardoor de ambitie om iedereen in Rotterdamse zorginstellingen te verbinden met de buitenwereld is waargemaakt.  

Sociaal karakter van Axoft 

Paul Velders, sinds vorig jaar directeur van Axoft, vond het ronduit schrijnend om te zien dat oudere mensen in zorginstellingen verstoken waren van contact met hun dierbaren. “Na zo’n 1,5 week quarantaine kregen we van zorginstellingen het verzoek of we hen konden helpen aan een of twee tablets per instelling. Dat is echter onvoldoende. Bovendien merkten we dat apparatuur niet van de ene wooneenheid naar de andere verplaatst mag worden om besmetting te voorkomen. In gemiddeld 100 woongroepen verblijven tussen de 10 en 15 mensen, dus eigenlijk heb je minimaal één tablet per woongroep nodig. Die tablets kunnen niet werken via het wifi netwerk van de instellingen zelf, want dat is daar niet op ingesteld.” 

KPN was de eerste die hielp door het ter beschikking stellen van simkaarten. Velders benadrukt dat deze simkaarten 350 euro per maand kosten en op veel dataverbruik zijn ingesteld. Gaandeweg kwam er ook hulp van de gemeente Rotterdam, die op haar beurt het Sint Laurensfonds, ING en het  Elise Mathildefonds bereid vonden om mee te doen. En vervolgens ICT bedrijven Paree, VTM en Cloud Connect, die in hun eigen regio hetzelfde proberen te bereiken.  

“Het gaat om eenvoudig bedienbare tablets, uitsluitend bedoeld voor contact met dierbaren, die door Axoft op afstand beheerd worden met een MDM-systeem. De tablet en simkaarten zijn daardoor eenvoudig te bedienen en veilig, zoals we dat voor bedrijven ook doen. Er zit één knop op: WhatsApp. De familie kan naar een 12cijferig nummer bellen om contact te maken. Het zorgpersoneel helpt, waar nodig, de bewoners met videobellen. Er zijn al 330 tablets verspreid over Aafje, Laurens, Humanitas, Profila en het Ikazia Ziekenhuis. De tablets zijn besteld bij CLN, die ze voor dit specifieke doel levert tegen inkoopprijs.” 

Alleen al voor de tablets hebben we 160.000 euro nodig om met 1.000 tablets heel Nederland te bedienen. In Rotterdam en omgeving zijn er al 330 uitgereikt. Voor deze tablets is overigens een bruikleenovereenkomst opgesteld. 

Velders benadrukt dat de tablets echt bedoeld zijn voor contact met het thuisfront, niet om Netflix te kijken. Die mogelijkheid is er ook niet. Het doel is het beperken van vereenzaming van ouderen. “De verwoeste stad van Zadkine staat symbool voor de periode die de ouderen in verpleeghuizen hebben meegemaakt. De huidige crisis is de grootste sinds de Tweede Wereldoorlog.” 

Het leggen van verbindingen 

Het cv van Paul Velders heeft een gemene deler: verbindingen leggen. Hij studeerde aan de Erasmus Universiteit aan de Rotterdam School of Management. Daarna werkte hij 8 jaar bij een Amersfoorts IT adviesbureau en vervolgens bij KPN. Hij hield zich onder andere bezig met de uitrol van (hosted) telefonie, 4G, de introductie van software servicediensten in de zakelijke markt en kreeg uiteindelijk de leiding over RoutIT. Op het moment dat hij RoutIT verliet was 1/3 van alle bedrijven aangesloten op de dienstverlening van RoutIT. Sinds vorig jaar werkt Velders, afkomstig uit de omgeving Rotterdam, als directeur van Axoft voor het eerst in zijn carrière in het Rijnmondgebied. Wat hem betreft heeft Rotterdam alles in zich om de digitale hoofdstad van Nederland te worden. “Ontwikkelingen in de Rotterdamse haven lagen voorop in de wereld. Kijk naar bedrijven als Cool Blue. Van KPN zit het hoofdkantoor in Rotterdam en er zijn nog veel meer IT-bedrijven in deze stad.” 

Innoveren 

Volgens Velders is de kern van digitalisering in iedere bedrijfstak hetzelfde, maar het verdienmodel verandert drastisch. “Neem de autobranche. Veel mensen stappen over op elektrisch rijden, dus op auto’s die geen onderhoud vergen. Kijk in winkelstraten, waar je steeds meer dichtgespijkerde winkelpanden ziet. Webwinkels groeien als gekken. Ook in de health sector is steeds meer sprake van digitalisering en zorg op afstand. In de taxiwereld neemt Uber het in Rotterdam over. Digitale banken winnen ook terrein. Mijn beheer BV had via Bunq binnen vijf dagen een rekening. Bij een traditionele bank kostte het me drie maanden.” 

Voortouw nemen 

Bedrijven moeten het voortouw durven nemen wat betreft technologie. ‘Dat intellect moet je niet uitbesteden. Je moet weten wat je ermee kunt doen. Technologie maakt zoveel mogelijk dat je je bedrijf ermee kunt veranderen. Daarvan zie ik steeds meer voorbeelden in onze regio. Daar zit de komende tijd de winst. We moeten concurreren met de VS en Aziatische landen. We moeten grote stappen zetten en we hebben er de middelen voor. Zo heeft vrijwel ieder bedrijf een glasvezel- 
aansluiting. Het is wel beter om de basisvoorzieningen van IT, telecom en security uit te besteden. Als op één device binnen een bedrijf niet de laatste software is geïnstalleerd, dan ben je al niet meer secure. Door de snelle ontwikkelingen zijn bedrijven steeds kwetsbaarder voor cyberaanvallen. Die nemen toe in omvang én impact.” 

De toekomst 

Technologie maakt het mogelijk voor iedere  
bedrijfssector om (fundamenteel) te veranderen. ‘Bedrijven die afwachten dreigen te verdwijnen. Digitaliseren is een must, IT is zodanig ontwikkeld dat de basis altijd hetzelfde is. Voor iedere ondernemer in Rotterdam liggen de kansen voor het grijpen.’ 

Tot slot vindt Velders dat het vak programmeren eigenlijk bij alle  onderwijsinstellingen gegeven zou moeten worden. In andere landen gebeurt dit al. 

Wat wilt ú?  

Axoft denkt met u mee over IT, telecom en security. Bij het begin van de samenwerking vult de nieuwe opdrachtgever een tabel in over hoe zaken als security en privacy, back-up en restore, centrale firewall, cloud werkplek en op een veilige manier thuis werken zijn geregeld. Daarna wordt bekeken wat de klant wil verbeteren en binnen welke termijn. Op basis hiervan biedt Axoft inspiratie en doeltreffende oplossingen. Voor meer informatie kijk op Axoft.nl of bel 088-2210800. 

Axoft en Avensus zijn samen met Milah Wouters initiatiefnemers van Helpdigitaal (helpdigitaal.nl). Helpdigitaal biedt gratis beeldbellen aan voor de ouderenzorg als snelle oplossing voor het isolement in de verpleeghuizen tijdens de crisis. Axoft bedient samen met de partners van Helpdigitaal de regio Rotterdam. 

Nannings Cooking introduceert nieuw culinair concept

0

Als het zonnetje maar enigszins begint te stralen, krijgen veel mensen zin om buiten te eten. Dat geldt ook voor de mensen van Nannings Catering. Zij weten alles van lekker eten (bereiden) en hebben een passie voor barbecueën. Daarom bedachten zij een nieuw concept; u bestelt geen pakket, maar ieder kan zijn eigen gewenste culinaire BBQ- of buitenkeuken gerecht bestellen. Ontdek de heerlijke gerechten op www.nanningscooking.nl.

Als u culinaire gerechten van de barbecue of buitenkeuken wilt serveren, zit u goed bij Nannings Cooking. Zij biedt u een groot assortiment heerlijkheden aan. Voor feesten en partijen, maar vooral voor kleine gezelschappen. Zeker weten dat u indruk maakt als u de verrassende en culinaire gerechten voorschotelt. U kunt genieten van het gemak van online vlees, vis, vegetarisch, opgemaakte salades, broodplankjes met vers gemaakte dips, etc te bestellen. En is het geen weer voor de barbecue of buitenkeuken? Bijna alle gerechten zijn ook prima op te warmen in de pan, oven of magnetron.

Smullen voor de echte fijnproevers

Naast dat u met Nannings Cooking exclusief kunt barbecueën, grillen of bakken met gerechten van hoog niveau zijn er nog meer zaken die de site uniek maken. Nannings levert namelijk per persoon een complete maaltijd. Wat denkt u van een heerlijk mals stuk entrecote met speciale kruidenmarinade en een garnituur van champignons, rode ui en paprika geleverd met rode kool apfelstrudel. Of heerlijke sappige gambaspiesen met roerbakgroente op basis van courgette en venkel en limoensaus. Dat wordt smullen dus voor de echte fijnproevers! Bij de gerechten staat de prijs per persoon vermeld. Zo weet u direct waar u aan toe bent. Om het u verder zo gemakkelijk mogelijk te maken worden de gerechten met duidelijke bereidingsinstructies geleverd. Voor meer variatie of een smakelijke aanvulling is het bovendien mogelijk om salades en brood met een dipje mee te bestellen.

Zeer geschikt in deze huidige situatie

Juist in deze periode is de service van Nannings Cooking ideaal. U hoeft de deur niet uit en de producten zijn zeer geschikt voor gezinnen en kleine groepjes. Gezien de verschillende maatregelen ter bestrijding van het corona-virus kunt u erop rekenen dat Nannings alle voorschriften in acht nemen.

Over Nannings Cooking

Bij Nannings Cooking werkt een team gepassioneerde mensen die het hele seizoen voor u klaar staat. Zij testen de producten regelmatig zelf, omdat zij zelf ook gek zijn op barbecueën. Nannings werkt uitsluitend met dagverse producten, het liefst uit Nederland. Omdat zij afkomstig is uit het slagersvak weet zij waar ze de beste kwaliteit tegen de laagste prijs kan vinden. Laat u inspireren op de website www.nanningscooking.nl, bestel uw gerechten en het genieten kan beginnen!

Veiligheid van gevoelige (bedrijfs)gegevens vraagt om voortdurende aandacht

0

Sinds we vanwege het coronavirus grotendeels thuiswerken, hebben we meer dan ooit digitaal contact met elkaar. Daarom vond op 8 april niet een fysiek maar een digitaal rondetafelgesprek plaats over digitalisering en cybersecurity.  Het leverde een interessant gesprek op, dat uiteraard ging over het thuiswerken en de digitale gevaren die dat met zich meebrengt, maar ook over de mogelijke maatregelen, bewustwording en het belang van regie en controle op vertrouwelijke gegevens.

Deelnemers Mark Rijbroek (adviseur subsidies & financieringen IMC), Pieter Kroon (accountmanager HBO Drechtsteden), Steven Verkaart (adviseur Hoek en Blok IT), Arie Verhoeven (directeur VMB Automation), Sander Brouwer (eigenaar SBA), Wico van Helden (directeur VitrumNet), Sofia Badagshi (strategisch adviseur gemeente Dordrecht), Tom de Haan (Chief Information  Security Officer Drechtsteden) en Hans Uithol (matchmaker Digital Mainport Drechtsteden) namen plaats aan de digitale tafel.  

Blij met digitale mogelijkheden 

Een groot deel van de Nederlanders dat vaak achter een beeldscherm zit werkt inmiddels vanuit huis. Een ontwikkeling die in een razend tempo is ingezet. Gespreksleider Bianca van Helden van Port of BUSINESS is benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers op dit gebied. Badagshi krijgt het woord en zegt: “Binnen de gemeente Dordrecht werken de medewerkers vanuit huis. In het begin verliep dit wat moeizaam. Niet iedereen is meegegaan in de ontwikkeling van digitalisering. De techniek werkt inmiddels, maar veel collega’s missen wel de sociale contacten.” Zij ervaart deze periode ook als pittig omdat vanuit een thuissituatie privé en zakelijk erg door elkaar heen lopen. Rijbroek is het hiermee eens en vult aan dat thuiswerken niet altijd makkelijk is door de combinatie met het onderwijs aan thuiswonende kinderen. Ook bij VitrumNet werken volgens Van Helden de meeste medewerkers thuis. “Ten aanzien van het beheer of de administratieve taken is thuiswerken een prima optie. De planning staat echter wel onder druk daar waar fysiek contact vereist is, bijvoorbeeld bij een oplevering.” Kroon is blij met de digitale mogelijkheden die er zijn op dit moment. Niet alleen voor zijn werk als accountmanager maar ook om de aankomende open dag van HBO Drechtsteden te realiseren. Speciaal daarvoor is er volgens hem een omgeving gemaakt waarin er bijvoorbeeld gechat kan worden met docenten. 

“De meeste hacks beginnen met een menselijke fout, bewustwording is dan ook cruciaal.”

Digitaal werken na corona 

Verkaart verwacht dat de verandering die is ingezet door het coronavirus ook na afloop van deze bijzondere periode zal voortduren. “Met thuiswerken en digitale communicatie is de reistijd drastisch afgenomen en ook de gesprekken, bijvoorbeeld middels een videoconference, zijn efficiënter.” De digitale middelen lenen zich volgens hem echter minder goed voor ‘lastige’ gesprekken waarbij meer gevoel komt kijken en gesprekken die gericht zijn op de relatie. Verhoeven beaamt dit en zegt: “Daar waar het kan stel ik een moeilijk gesprek in deze periode toch uit omdat ik dat graag fysiek aan tafel wil voeren. Non verbale communicatie is bij deze gesprekken van belang en dat is minder zichtbaar op camera.” Uithol ervaart naast de genoemde voordelen eveneens nadelen met digitaal werken. “In mijn werk als matchmaker is netwerken essentieel. In deze periode is dat moeilijk nu alle bijeenkomsten geen doorgang hebben. Digitale middelen lenen zich minder voor het opdoen van nieuwe contacten.” De coronacrisis biedt volgens De Haan wel kansen voor de toekomst door de snelle ontwikkeling van technologisch ongebruikt potentieel. “Op dit moment wordt er sterk ingezet op technologische oplossingen en mogelijkheden. Zo kunnen onze raadsleden inmiddels digitaal vergaderen en wordt er gekeken naar de mogelijkheden van digitale identificatie.”   

Digitale gevaren 

Bianca van Helden vraagt vervolgens naar de digitale gevaren en of deze door het vele thuiswerken zijn toegenomen. Kroon antwoordt: “Bij thuiswerken is het belangrijk dat de omgeving waarin dat gebeurt zo veilig mogelijk is. Veel particuliere computers worden nu zakelijk ingezet en de vraag is of vertrouwelijke gegevens dan afdoende worden beschermd.” Verkaart knikt instemmend en geeft aan dat thuiswerken meer risico met zich meebrengt. ‘’Veel bedrijven hebben hun systemen versneld opengezet voor toegang van buitenaf, zodat thuiswerken mogelijk wordt. Hackers scannen het internet af en proberen deze toegang te misbruiken, daarom testen wij bij onze klanten de technische IT beveiliging. Het testen van de IT beveiliging is essentieel, vergelijkbaar met de jaarlijkse APK-keuring van je auto. De meeste hacks beginnen met een menselijke fout, ook bewustwording van personeel is daarom cruciaal.  

“Het testen van de IT beveiliging is essentieel, vergelijkbaar met de jaarlijkse APK-keuring van je auto.”

Zeker nu het snel even delen van een bestand of link steeds meer gemeengoed wordt.” Van Helden herkent dit en zegt: “Informatie wordt snel en eenvoudig gedeeld en zelfs weer op een USB-stick gezet. Regie houden op vertrouwelijke gegevens is moeilijker en vraagt om alertheid.” Ook Brouwer benadrukt het belang van regie en controle op vertrouwelijke gegevens. “Met het thuiswerken worden gemakkelijk verschillende (externe) teamleden aan een digitale omgeving zoals Microsoft Teams toegevoegd evenals bestandsstructuren die wellicht helemaal niet gedeeld mogen worden. Controle is zo gemakkelijk te verliezen.” De Haan brengt naar voren dat wanneer er nog geen keuze is gemaakt in een digitale omgeving, het verstandig is om te kiezen voor een bepaalde applicatie om zoveel mogelijk grip te houden. Gebruikers gaan volgens hem anders zelf op zoek naar alternatieven en dan is er helemaal geen controle meer mogelijk. Volgens Uithol is het grootste digitale gevaar de afhankelijkheid van informatietechnologie en digitale middelen met het risico dat het werk door een hack helemaal stilgelegd kan worden. 

Maatregelen 

We kunnen concluderen dat het waarborgen van de veiligheid van gevoelige (bedrijfs)gegevens om voortdurende aandacht vraagt. Volgens Brouwer wordt het belang hiervan vaak onderschat. “Gesprekken over digitale beveiliging komen veelal pas op gang als het misgaat. Natuurlijk moet er ook tijd en budget beschikbaar zijn, maar als het misgaat zijn de kosten vele malen hoger.” Verkaart reageert hierop en zegt: “Organisaties zijn geneigd om beveiliging alleen in de technische hoek te zoeken en het probleem te onderschatten. Belangrijk is om in te zien dat het vooral organisatievraagstukken zijn en dat periodieke controles noodzakelijk zijn. De Haan geeft aan dat de maatregelen gericht moeten zijn op zowel de mens, het proces als de techniek. Verhoeven onderstreept het belang van werken met zakelijke laptops. “Iedere medewerker werkt bij VMB vanuit huis met een laptop van de zaak met daarop een sterke beveiliging. Dit was overigens al het geval voor de coronaperikelen.” Daarnaast is het volgens hem belangrijk om zorg te dragen voor een goede sparringpartner op dit onderwerp. VMB werkt op dit gebied prettig samen met SBA. Badagshi stelt dat de gemeente Dordrecht zich tot op heden vooral heeft ingezet op bewustwording van de gevaren bij ondernemers en jeugd.  

Cyber Netwerk Drechtsteden 

Dat brengt het gesprek op Cyber Netwerk Drechtsteden (CND): een MKB-samenwerkingsverband dat het thema cyberweerbaarheid onder de aandacht brengt bij MKB-bedrijven in de regio Drechtsteden. Van Helden, tevens lid van dit netwerk, vertelt hierover: “Wij stellen middelen en tools beschikbaar aan CND-leden met praktische handvatten om de weerbaarheid te vergroten op het gebied van digitalisering en cyberbedreigingen. De kans op een hack is 1.000 keer groter dan de kans op brand.” Badagshi geeft aan dat zij initiatieven zoals het CND toejuicht en dat de gemeente eveneens de mogelijkheden onderzoekt om ondernemers nog meer te faciliteren en te ondersteunen bijvoorbeeld met een fysiek digiloket. Volgens De Haan behoeft beveiliging blijvende aandacht en kan de samenwerking met andere partijen daar aan bijdragen. “Veiligheid is geen stabiele factor. Het vraagt voortdurende alertheid en wij zien een steeds sterkere ketenbenadering. Banken eisen bijvoorbeeld sterke IT-beveiliging van hun partners.”  

Aan het einde van het rondetafelgesprek concluderen de aanwezigen dat de ontwikkeling die is ingezet met digitaal werken, ook na het Coronavirus zal aanblijven. Cruciaal daarbij is het op waarde schatten van de digitale gevaren en het continu waarborgen van de beveiliging. Rijbroek zegt hierover dat er op verschillende ICT-thema’s door de (Rijks)overheid middelen beschikbaar worden gesteld waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Volgens Kroon is het eveneens belangrijk om kennis op peil te houden en te blijven investeren in bewustwording. “Kennis van vandaag is morgen alweer verouderd. HBO Drechtsteden biedt verschillende ICT-opleidingen in het kader van bijscholing of voor verdere ontwikkeling. Ook draagt HBO Drechtsteden bij aan de noodzaak tot bewustwording, de sense of urgency en het handelingsperspectief via lezingen en workshops voor het CND.” Brouwer zegt tot besluit: “Zorg voor regelmatige controles, voldoende budget en blijf veilig, ook na het Coronavirus.” 

Hoe digitaal veilig is uw bedrijf? 10 vragen voor uw ICT-leverancier 

  • Zijn de laatste beveiligingsupdates geïnstalleerd op alle programma’s?  
  • Worden er regelmatig back-ups gemaakt en wordt er gecontroleerd of deze geslaagd zijn?   
  • Wordt er gebruikgemaakt van een virusscanner en firewall?  
  • Zijn er logfiles beschikbaar?  
  • Worden de medewerkers getraind in cybersecurity?  
  • Worden mijn data versleuteld opgeslagen en kunnen persoonsgegevens indien gewenst verwijderd worden?  
  • Hoe vaak worden security testen gedaan en wat gebeurt er met de resultaten?  
  • Zijn er in het verleden security incidenten geweest? 
  • Waar worden mijn data opgeslagen en hoe is dit beveiligd? Er zijn landen buiten de EU die geen waarborg bieden voor een passend beschermingsniveau.  
  • Wat wordt er gedaan zodra mijn bedrijf toch gehackt wordt? Maak vooraf afspraken over de inzet van uw ICT-leverancier. 

www.maakhetzeniettemakkelijk.nl

Onderstaande bedrijven en organisaties hebben deelgenomen aan het virtueel rondetafelgesprek over digitalisering en cybersecurity

IMC 

IMC realiseert kostenbesparingen en financiële ruimte op het gebied van innovatie, personeelsbeleid, duurzame investeringen, regionale ontwikkeling en samenwerkingsverbanden. 

HBO Drechtsteden 

Goed onderwijs is geen eenrichtingsverkeer. Bij HBO Drechtsteden geloven we daarom in co-creatie. Want wie beter dan jijzelf weet wat je nodig hebt voor de beste resultaten? Onze opleidingen zijn op maat gemaakt. En ons onderwijs staat midden in de snel bewegende wereld van vandaag. Dat zie je niet alleen terug in wat je leert, maar ook hoe je dat doet. Kleinschalig, modern, betrokken. Dat is HBO Drechtsteden. 

Hoek en Blok.IT 

Hoek en Blok.IT is de IT dienstverlener van Hoek en Blok. IT Security specialisten, ethical hackers, privacy specialisten en Register IT Auditors, wij helpen je om IT optimaal in te richten en de risico’s onder controle te houden. Ervaren krachten die de no-nonsense mentaliteit van bedrijven begrijpen. Hoek en Blok ondersteunt haar klanten over de volle breedte van de bedrijfsvoering, waarbij IT een onmisbare schakel betreft. Ga voor meer informatie naar www.hoekenblok.IT. 

Drechtsteden 

De CISO werkt in de hele breedte van de Drechtsteden om de cyberweerbaarheid te versterken. Dit ook met het MKB in de regio. De Drechtsteden zijn de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Sliedrecht, Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Hardinxveld-Giessendam. Gezamenlijk hebben deze gemeenten bijna 300.00 inwoners. De Drechtsteden zijn samen de 5e stad van Nederland.  

Gemeente Dordrecht 

Wij maken Dordt samen. Bent u inwoner, ondernemer of op een andere manier actief in Dordrecht? En wilt u bijdragen aan een mooie stad? Wij werken graag met u samen. U kunt hier aan de slag. 

VMB Automation 

VMB Automation is een gerenommeerde organisatie in het ontwerpen en realiseren van hard- en software voor besturingstechnieken. Onze opdrachtgevers zijn onder andere actief in de maritieme sector, on- en offshore sector, olie- en gassector, agro- en foodsector en watermanagement. 

SBA  

Sinds 2005 ondersteunen wij bedrijven met ICT producten & diensten, zoals dagelijkse support, webapplicaties, websites, e-maildiensten, cloud servers en telefonie. Behalve diensten verkopen wij ook de ondersteunende producten, zoals werkstations, notebooks, servers, netwerkapparatuur en domeinnamen. Hierbij ligt de nadruk op het bedrijfsproces en het samenstellen van producten welke aansluiten bij de behoefte. 

Vitrumnet 

VitrumNet exploiteert het regionale glasvezelnetwerk van Breedband Drechtsteden Groep BV voor zakelijk gebruik. VitrumNet biedt glasvezel via een netwerk zoals het bedoeld is: hoogwaardig, open en transparant. Het netwerk is gekoppeld met een groeiend aantal landelijke netwerken, waardoor ook verbindingen buiten de regio of koppelingen met landelijke spelers tot de mogelijkheden behoren. 

Digital Mainport Drechtsteden 

De regio Drechtsteden is uniek in Nederland, omdat zij beschikt over een 100 procent open en onafhankelijk glasvezelnetwerk. Dit netwerk is gedeeld eigendom van een groot aantal regionale partijen. Daardoor is er volledige vrijheid in het benutten van de digitale mogelijkheden, dat geeft ons unieke extra kansen. Die gaan veel verder dan snel internet en beschikbaarheid van glasvezel. Denk aan sensortechnologie, smart city en ketenpartners. 

Economische groei in 2019 door toename werkgelegenheid

0

De omvang van de Nederlandse economie, afgemeten aan het bbp, groeide in 2019 met 1,8 procent. Dat was wat minder sterk dan in de vier voorgaande jaren. De economische groei in 2019 is toe te schrijven aan de toegenomen werkgelegenheid, de arbeidsproductiviteit was namelijk lager dan in 2018. Net als in voorgaande jaren groeide de toegevoegde waarde van de bouw het sterkst van alle bedrijfstakken. Dit meldt het CBS in het jaaroverzicht “De Nederlandse economie in 2019”.

Het bbp kan groeien doordat er in Nederland meer uren gewerkt zijn dan een jaar eerder en/of doordat per gewerkt uur meer toegevoegde waarde wordt gecreëerd; werkenden zijn dan productiever geworden. In 2019 was de groei van de economie volledig toe te schrijven aan een stijging van het totale aantal gewerkte uren, dat groeide met 2 procent ten opzichte van 2018. De arbeidsproductiviteit, de toegevoegde waarde per gewerkt uur, was 0,2 procent lager dan in 2018. Ook in de voorgaande jaren was de groei van het totale aantal gewerkte uren veruit de belangrijkste trekker van de economische groei.

Meer mensen aan het werk dan ooit

Vorig jaar was voor de arbeidsmarkt een jaar van records. Niet alleen het aantal gewerkte uren nam weer toe, voor het zesde jaar op rij groeide het aantal banen van werknemers en zelfstandigen. In 2019 kwamen er gemiddeld 188 duizend banen bij. Dat is minder dan de groei in 2018 van 252 duizend, de grootste toename sinds 2008. Het gemiddeld aantal banen bereikte in 2019 met 10,7 miljoen opnieuw een record. Het aantal werkzame personen steeg in 2019 met 173 duizend tot boven de 9,5 miljoen. Er waren in 2019 meer mensen aan het werk dan ooit. Het verschil met het aantal banen komt doordat één werkzaam persoon meerdere (kleinere) banen kan hebben.

Toegevoegde waarde bouwnijverheid groeide het sterkst in 2019

De toegevoegde waarde van het bedrijfsleven groeide in 2019 met 1,8 procent. De bouw was de afgelopen jaren steeds de sterkst groeiende bedrijfstak in Nederland. Dat was onder meer toe te schrijven aan de aantrekkende woningbouw. Ook in 2019 noteerde de bouwnijverheid van alle bedrijfstakken de grootste groei, maar die was wel een stuk lager dan in de vier voorgaande jaren. In de loop van 2019 nam de stijging van de toegevoegde waarde steeds verder af en sloeg in het vierde kwartaal om in een lichte krimp.

Door personeelstekort en de kwesties rondom stikstof en PFAS lagen bouwprojecten stil. Ook voor de stikstofuitspraak in mei 2019, waardoor het moeilijker werd om vergunningen rond te krijgen voor nieuwe bouwprojecten, daalde het aantal afgegeven vergunningen voor nieuwe woningen al. In 2019 werd voor ruim 57 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning afgegeven, 18 procent minder dan in 2018. Het aantal verleende vergunningen voor nieuwbouwwoningen is een indicator voor wat er in de nabije toekomst aan woningen gebouwd zal worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf vergunningverlening tot oplevering is circa twee jaar.

Nederlandse economie groeide opnieuw harder dan in buurlanden

De Nederlandse economie groeide in 2019 voor het zesde jaar op rij. In die jaren was de groei sterker dan in de ons omringende landen (België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) en ook sterker dan gemiddeld in de Europese Unie. Nederland had echter een behoorlijke inhaalslag te maken. De Nederlandse economie zakte in de crisisjaren 2009-2013 verder weg dan de economieën van de ons omringende landen.