Home Blog Page 69

Alle hens aan dek tijdens afsluiting Wantijbrug

0
VO Roger Demkes HR

De Verkeersonderneming- Roger Demkes

Sinds eind vorig jaar zijn we bij De Verkeersonderneming druk bezig geweest met de Wantijbrug. Niet met de brug zelf, daar zorgt Rijkswaterstaat voor, maar wel met het organiseren en neerzetten van alternatieven, hubs, een bedrijvenaanpak en communicatie. 

Op vijf locaties rond de Wantijbrug kunnen uw medewerkers bij een Overbruggingshub voor €2 of €3 per dag een fiets of e-bike gebruiken en daarmee het laatste stuk(je) over de Wantijbrug fietsen. Fietswinkels in de Drechtsteden doen mee en laten bewoners gratis een week een e-bike proberen om te kijken of het iets voor hen is. En wie wel graag een e-bike wil gebruiken, maar er geen een wil aanschaffen kan gebruik maken van een leen e-bike voor tien tot dertien weken voor €19 per week.  

Anna Schouten van het platform Samen Bereikbaar is de afgelopen periode druk bezig geweest met het helpen van bedrijven en hun mogelijke alternatieven. We ontwikkelden een toolbox met daarin allerlei informatie over de afsluiting én beschikbare alternatieven die bedrijven in de omgeving kunnen gebruiken voor hun communicatie richting medewerkers, klanten en leveranciers. Er zijn ook veel bedrijven die zelf hard aan de slag zijn gegaan met alternatieven. Zo geeft Krohne medewerkers zoveel mogelijk de ruimte om buiten de spits te reizen en worden extra kosten door gebruik van andere vervoermiddelen, zoals het ov, extra vergoed. GGZ de Hoop hoogde de werkgeversbijdrage in het Fietsenplan met maar liefst vierhonderd euro op en stimuleert medewerkers vooral de fiets te pakken.  

En samen zorgen we dat de Drechtsteden bereikbaar blijven. Tegen de tijd dat deze column wordt gepubliceerd zijn we met de afsluiting al ruim een maand onderweg. Maar mocht u toch nog gebruik willen maken van alternatieven of communicatie over alternatieven? Kijk dan op www.ways2go.nl of stuur een mail naar info@verkeersonderneming.nl.

Inspiratievol ondernemen

0
idee met propjes

Over resultaat, duurzaam succes en loon naar werken

Als ondernemer moet u in staat zijn om uw mensen te inspireren. Wanneer u dit niet doet zal er weinig nieuws of uitzonderlijks binnen uw onderneming plaatsvinden. Het blijft ogenschijnlijk allemaal z’n gangetje gaan maar veel meer dan dat zal er niet gebeuren. Bent u er tevreden mee? Niet verder lezen, lekker voortsukkelen, aanmodderen en doorschipperen. Duurzaam succes is niet uw ding! 

Wilt u echter een inspirerende leider zijn, dan is het raadzaam om er even bij te blijven. Inspirerende leiders spreken positief over hun bedrijf, producten en merken. Ze zijn het levende bewijs dat het bestaan ervan er iets toedoet. Zij zijn in staat het koperspubliek in beweging te krijgen. Zij inspireren de markt met nieuwe dingen. Geweldig om met dit soort ondernemers te spreken. Zo krijgen zij fans en vrienden! 

Inspiratievol werken 

Het maakt echt het verschil. Ik hoor inspirerende leiders met een zekerheid –die bijkans grenst aan onomstotelijk bewijs– de loftrompet steken over de producten en eindeloos goede service die zij bieden. Zo inspireren zij hun koperspubliek. Dit type leider weet de boel in vuur en vlam te zetten. De medewerkers zijn trots op hun leider. Ze weten dat ze gemeenschappelijk verantwoordelijkheid zijn voor dit succes. De constante communicatie is dat het gaat om ons product en ons bedrijf. Deze leiders denken in marktaandeel en positieve naamsbekendheid. Dat kan zelfs de meest negatieve medewerker niet negeren. Deel zijn van een succesvol bedrijf of een goed presterend team werkt verslavend. Men steekt elkaar aan. 

Het is een positief virus dat doet groeien en bloeien. Het gaat er maar net om of het ‘wat’ een belangrijker plek krijgt in de communicatie dan het ‘hoe’. Negatieve mensen vragen steeds: “Hoe moeten we dit in vredesnaam doen?” Ze zien op tegen de hele operatie, het gebeuren en de te leveren prestatie.  

De inspirerende leider 

Positieve mensen die onder een inspirerende leider werken zullen eerder vragen: “Wat moeten we doen? Vertel het maar!” Kijk, dat maakt al een groot verschil. De leider zelf zal zich echter constant met de vraag bezighouden: “Waarom doen we dit eigenlijk allemaal?” Doen we ‘het’ eigenlijk uitsluitend voor de winst? Doen we ‘het’ allemaal uitsluitend om elkaar een beetje bezig te houden? Nee! We doen dit allemaal om onze missie te vervullen, onze visie te realiseren en onze plaats op de markt te bewijzen. We doen dit omdat het leuk en nuttig is. We beleven er plezier aan om bijvoorbeeld de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Waarom doet u eigenlijk de dingen die u doet? Wat is uw inspiratie? 

Weet u trouwens uw mensen te inspireren? Bent u een inspirerende en bezielende leider? Als u deze vraag bevestigend kunt beantwoorden maakt u absoluut het verschil binnen uw branche. En niet alleen dat, maar ook uw markt zal op uw gedrag reageren. Uw klanten worden hierdoor ambassadeurs.

Het resultaat van inspiratievol werken 

Vanuit uw werk- en levenservaring bent u van meerwaarde voor uw omgeving. Ziet u ook de resultaten? Nee? Laten die nog te wensen over? Stel dan prioriteiten. Neem anderen mee in uw missie en visie. Probeer meer vanuit uw eigen ervaring, innerlijke drijfveren en rust mensen te inspireren om meer naar het ‘waarom’ te kijken. Waarom zijn zij eigenlijk onderdeel van uw team? Uw inspiratie moet de inspiratiebron worden waaruit uw mensen vrijelijk en royaal moeten kunnen putten. Dat kan alleen wanneer uzelf overtuigd bent van uw goede keuze en beschikt over standvastigheid. Wie bent u en waarom doet u dit allemaal? Het ‘waarom’ moet centraal staan in de wijze waarop u uw leiderschap toont. Geef uw medewerkers praktische handvatten hoe zij hier ‘handen en voeten’ aan kunnen geven. Geef ruimte aan ambitie maar ook aan rust. Een goede voedingsbodem voor succes. Schep een klimaat van reflectie en nieuwe perspectieven. Wees zuinig op uw mensen, waardeer en inspireer hen!

Inzet van ZZP-ers in uw bedrijf: houdbaar in de toekomst?

0
Unknown

Herik en Verhulst- Peter Mourik

De WAB heeft ten eerste effect op payrolling. Dat wordt duurder en de voordelen van de uitzendovereenkomst vervallen. Een payrollwerknemer is vanaf 1 januari 2020 een gewone werknemer, met enkel een andere juridische werkgever. Ten tweede krijgen oproepkrachten meer rechten. Zo moet aan vrijwel alle oproepkrachten een vaste arbeidsomvang worden aangeboden zodra zij langer dan 12 maanden in dienst zijn. Experts voorspellen dat het effect van deze maatregelen is dat bedrijven nog sterker gaan kijken naar inzet van ZZP-ers en andere vormen van ‘flex’ in de zoektocht naar flexibele en goedkope arbeidskrachten. Volgens het recente rapport van de commissie Borstlap, die in opdracht van de regering onderzoek deed naar de totale arbeidsmarkt, moet de arbeidsmarkt grondig worden herzien. In het nieuwe stelsel zouden drie smaken moeten overblijven: echte ZZP-ers, vaste werknemers en uitzendkrachten, waarbij alle werkenden recht hebben op sociale zekerheid en daar tegelijk collectief aan bijdragen.  

Aan die toekomst wordt door de regering al gewerkt. Conform het regeerakkoord 2017 is er inmiddels een wetsvoorstel gepresenteerd. Dat wetsvoorstel moet leiden tot een ‘driedeling’ bij ZZP-ers, gebaseerd op het uurtarief: 

  1. < EUR 16,– per uur: verplichte arbeidsovereenkomst. 
  2. Tussen EUR 16,– en EUR 75,– per uur: webmodule in plaats van de huidige modelovereenkomst. 
  3. > EUR 75,– per uur: mogelijkheid tot ‘opt-out’ via opdrachtgeversverklaring, mits niet langer dan 1 jaar en niet-reguliere bedrijfswerkzaamheden. 

Categorie 1 is begrijpelijk. Dit betreft ZZP-ers met zo’n laag uurloon dat zij niet in staat zijn om een sociaal minimum te verdienen en basale voorzieningen te treffen voor arbeidsongeschiktheid. Categorie 3 lijkt ook nog wel vrij helder.  

Categorie 2 zal het meest voorkomend zijn en is tegelijk problematisch. De webmodule moet onderscheid maken tussen ‘echte’ ZZP-ers en schijnzelfstandigen. In het verleden is daar al regelmatig over geprocedeerd. Ook heeft de Belastingdienst in het Handboek Loonheffingen een hoofdstuk toegevoegd over de beoordeling van de gezagsverhouding, wat van belang is voor het maken van het onderscheid. De webmodule (verwachte invoering 2e kwartaal 2020) tracht dat nu in een beslisboom te gieten. Welk systeem er ook komt, er zijn altijd terugkerende elementen die u nu al kunt gebruiken, te weten: 

  • Is er sprake van meerdere opdrachtgevers (eerder ZZP-er), of alleen u (eerder werknemer)? 
  • Duur van de opdracht beperkt en duidelijk eindresultaat (eerder ZZP-er)? 
  • Verricht de ZZP-er bedrijfseigen werkzaamheden (eerder werknemer) of brengt hij externe expertise (eerder ZZP-er)? 
  • Wat is de onderhandelingsruimte van de ZZP-er voor het tarief (veel onderhandelingsruimte, eerder zelfstandige)? 
  • Is er sprake van inbedding in uw organisatie (door bijvoorbeeld verplichte bedrijfskleding, werkoverleg, instructies door u)? 
  • Aansprakelijkheid/betalingsrisico (hoe meerondernemersrisico voor de zelfstandige, hoe sneller ZZP-er)? 

Let op: er zijn veel meer factoren die kunnen meewegen. Leg dit bij twijfel voor aan een arbeidsrechtadvocaat. 

Je bouwt meer met doorzettingsvermogen

0
VNO Rotterdam

VNO NCW- Hamit Karakus

De enorme woningnood in Zuid-Holland leidt immers tot onbetaalbare huur- en huizenprijzen, die het vrijwel onmogelijk maken voor starters en mensen met een middeninkomen om betaalbaar te wonen. Om die druk op de woningmarkt op te lossen, zijn meer woningen nodig. Het liefst zo snel mogelijk.  

Meer dan één op de vijf bedrijven in Zuid-Holland heeft volgens de Economic Board Zuid-Holland al een tekort aan personeel. Willen we die tekorten aanpakken, dan moeten we met een goed economisch vestigingsbeleid komen. En zorgen voor woon- en werkgebieden die goed bereikbaar en leefbaar zijn, met ruimte voor de natuur. Meer woningen erbij is dus ook essentieel om als economische regio sterk en concurrerend te blijven. Maar hoe doen we dat? En is het überhaupt mogelijk? Want onder andere de stijgende bouwkosten en het stikstofvraagstuk in de nabijheid van Natura 2000-gebieden zorgen voor ontzettend veel onzekerheid en verwarring bij gemeenten en ontwikkelaars. 

Die onzekerheid en verwarring zorgde vorig jaar en ook dit jaar dat er onvoldoende gebouwd wordt om het woningtekort aan te pakken. Laat staan om de bevolkingstoename bij te benen. Binnen het themanetwerk Bouwpower proberen we een brug te slaan tussen bouwers en overheid. En bij Platform31 onderzoeken we waarom er minder wordt gebouwd en hoe we het bouwen wél op de rit krijgen. Dat doen we bijvoorbeeld binnen het programma Stedelijke Transformatie.  

Neem nu het stikstofprobleem. Wij horen bijvoorbeeld dat er stikstofvragen worden gesteld bij kleine woningbouwprojecten die op meer dan 10 kilometer van Natura 2000-gebieden liggen. Terwijl onafhankelijk onderzoek van ingenieursbureau Sweco duidelijk maakt dat de invloed niet zo ver kan reiken. Het stikstofprobleem wordt in de praktijk deels veroorzaakt door krampachtige vergunningverleners bij omgevingsdiensten en gemeenten die met onnodige berekeningen voor verdere vertragingen zorgen, zo horen we uit de praktijk. Juist die verschillen van meningen en interpretaties rechtvaardigt het belang van organisaties als Platform31; kennisopbouw kan die verschillen wegnemen.  

Ook binnenstedelijk woningen bouwen is ingewikkeld. Als je bestaande delen van de stad gaat transformeren, krijg je te maken met bijvoorbeeld bedrijven, omwonenden en gebruikers die allemaal een mening hebben. Daarnaast zijn er onder andere schijnbaar strikte parkeernormen en hoge sloop- en/of saneringskosten die het bouwen in de weg zitten. Toch is stilzitten geen optie, niet voor ontwikkelaars, bouwers én niet voor overheden –die niet alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen, maar de ontwikkelingen daadwerkelijk moeten faciliteren. We moeten samen vaart maken. Doorzettingsvermogen tonen en bouwen. Dat kan alleen als we samenwerken, ervaringen delen en verwachtingen deelbaar maken. Uiteindelijk helpt dat zeker verdere problemen, onzekerheden en verwarring de baas worden. 

Duurzaamheid en groei

0

Doet u al aan duurzaam ondernemen? Het is zeker profijtelijk! Duurzaamheid en verantwoord ondernemerschap zijn thema’s die het goed doen bij de klant. Heeft het ook úw passie?

Verantwoord ondernemen: een eerlijke prijs bieden voor leveranciers en producenten. Faire beloning voor de werknemers. Duidelijkheid voor de klant als het gaat om de herkomst van het product, het wijzen op gezondheidsrisico’s en andere belangrijke informatie voor de consument. Verantwoorde productie en een eerlijk product. Kortom, wat is uw passie als het gaat om ondernemen? Rekent u al met de toegevoegde waarde van duurzaamheid? Grote bedrijven gingen u reeds voor. Niet voor niets. Duurzaam ondernemen en groei zijn namelijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden! 

Opbrengsten en kosten in balans 

Ondernemers snoeien vaak makkelijk in de kosten. Bezuinigingsdrift alom. Het is echter slechts één manier om de lasten te verlichten. Het mag nooit leiden tot verschraling. Een bedrijf moet vitaal blijven. Ondernemers moeten vooral in ‘beweging’ blijven. Meegaan in het wensenpakket van maatschappij en klant. Voldoen aan wettelijke regelgeving, eisen van verschillende instanties, maar vooral met een eigen visie op duurzaamheid. Beheerst omgaan met allerlei bronnen en kosten. Niet bezuinigen op de kwaliteit, maar juist zoeken naar nieuwe oplossingen. Zuinigheid is goed, maar bezuinigen tot op het bot is kansloos als het gaat om het versterken van de continuïteit en het optimaliseren van de winstgevendheid. Het gaat bij het maken van rendement vooral -in de ogen van de ondernemer- om meer opbrengsten. Het verhogen van de omzet. Heeft u weleens gedacht aan duurzaamheid en opkomende markten? Nieuwe bewuste klanten in nieuwe markten. De ultieme uitdaging voor iedere marketingmanager en sales-director. Hoe gaat u om met de nieuwe maatschappelijke orde, de klimaatdoelen, het CO2 vraagstuk en de toenemende druk vanuit de overheid? 

Nieuwe klanten in nieuwe markten 

Wat willen nieuwe klanten? Nieuwe duurzame merken en betrouwbare producten en diensten! Klanten willen op een verantwoorde wijze hun geld besteden. Innovatieve producten die niet ten koste gaan van natuurlijke energiebronnen of het milieu en die gemaakt zijn van natuurlijke grondstoffen. Energiebronnen en grondstoffen zijn schaars. Dat weet de consument ook. Bewuste klanten willen geen schuldgevoel oplopen. Hypocriet? Ach, iedereen preekt weleens een beetje voor eigen parochie. Als ondernemer moet u meegaan met het sentiment en verlangen van de markt. Inzetten op verantwoord ondernemen en groei vraagt van bedrijven veel innovatiekracht, creativiteit en een lange adem. Een duidelijke keuze. Zet marketingkracht in op deze thema’s. U zult zien dat het veel rendement oplevert. Grote, groeiende bedrijven geven aanzienlijke percentages uit aan marketinginspanningen rondom duurzaamheid, soms wel tot twintig procent van de omzet. Imago is belangrijk in de strijd voor de klant die duurzaamheid wenst. Wat is uw strategie? Richt u zich voldoende op opkomende- en nieuwe kansrijke markten en klanten? Ja? Dat is mooi. Het brengt u zeker verder!

Onderscheidend ondernemen 

Ondernemers moeten –dat is van alle tijden– inventief en creatief zijn. Onderscheidend vermogen. Duurzaamheid is een onderscheidende kwaliteit voor een bedrijf. Klanten merken dit en pakken dit op. Hoe kunt u dit op een effectieve manier realiseren? Door te luisteren naar de klant. Klanten hebben wensen en behoeften. Kent u ze? Kleinere verpakkingen, faire prijzen en milieuvriendelijke grond- en afvalstoffen. Klanten op deze wijze helpen om een verantwoorde keuze te maken. Dat kan op verschillende manieren. Kleding die op een eerlijke manier is geproduceerd. Geen uitbuiting of kinderarbeid.  

Promoot uw product en geef informatie over de wijze waarop dit tot stand is gekomen. Werk aan uw autoriteit in de markt door eerlijke informatie te verstrekken. Fair Trade! 

Duurzaamheid is een onderscheidende kwaliteit voor een bedrijf. 

Nogmaals; bouw aan een goed duurzaamheids-imago! Klanten bewust maken. Verantwoord  ondernemen is óók doen wat is beloofd. De klant tegen een faire prijs een topdienstverlening bieden. Uw medewerkers op een integere manier behandelen. Duurzaamheidsbeleid en milieubelasting zijn naast kwaliteit en betrouwbaarheid subthema’s die de klant duidelijk maken dat hij of zij met een serieuze partij te maken heeft. 

Sporters helpen scoren met social media

0
Rotterdam Topsport logo

RauwCC zet als nieuwe Toppartner van Rotterdam Topsport expertise in

Voor de komende drie jaar heeft RauwCC zich verbonden aan Rotterdam Topsport. Als Toppartner levert het ‘Rotterdamste communicatiebureau’ naast een financiële bijdrage ook expertise, coaching en begeleiding van topsporters op het gebied van social media. Hoe kunnen ze die slim en effectief inzetten om zich beter in de kijker te spelen bij het publiek, sponsors en eventueel toekomstige werk- of opdrachtgevers. Voor nu en na hun sportieve carrière. 

“We steunen het gedachtegoed en de doelstellingen van Rotterdam Topsport”, zegt #eindbaas Maarten Reijgersberg. We willen de organisatie en activiteiten versterken. Ook door inbreng van onze kennis op het gebied van communicatie en dan met name via social media. Niet alleen de topsporters, maar we gaan Rotterdam Topsport eveneens helpen nog beter naar buiten te treden. Zeker in 2020, nu zoveel Rotterdamse sporters kans maken om naar de Spelen in Tokyo te gaan.” 

Een sportcarrière duurt relatief kort. Ook dáárom is het voor topsporters belangrijk om te investeren in hun bekendheid en imago. “En een goed netwerk op te bouwen. Ook zakelijk”, stelt Reijgersberg. “Zodat ze de basis leggen voor een goede toekomst na hun sportieve hoogtepunten en zodoende kunnen blijven pieken.”  

Eerlijk zijn 

RauwCC helpt de Rotterdamse sporters bij de keuze welke social media ze het beste kunnen inzetten en hoe. “Social media lenen zich uitstekend om verhalen te vertellen, je te positioneren. Als bedrijf maar zeker ook als sporter.” Op LinkedIn zijn de meesten nog niet actief. “Terwijl dat belangrijk is voor een goed zakelijk netwerk. Om tijdens de sportcarrière in beeld te komen bij potentiële sponsors en daarna om een baan te vinden of opdrachten te werven.”  

Belangrijk daarbij is dat je als sporter eerlijk en toegankelijk bent. “Dus ook de zware momenten laten zien, de teleurstellingen. Niet alleen de successen. Zowel de hoogte- als de dieptepunten. Laat maar zien wat je moet doen en laten om je doel te bereiken. Dat is best spannend om te doen, maar het werkt wél.” “Een groot voordeel is dat je je PR in eigen hand hebt als sporter. Je kiest zelf wat je naar buiten brengt, hoe je dat doet en je kiest welk moment jou het beste uitkomt.”  

Connect Holland 

Reijgersberg kwam in contact met Rotterdam Topsport via zijn zakenpartner Jeroen Soeterbroek. “Hij is met zijn bedrijf Connect Holland al sinds jaar en dag Toppartner. Zij zijn onder meer verantwoordelijk voor de website van Rotterdam Topsport. Sinds 2016 is Jeroen mede-eigenaar van RauwCC en werken onze beide bedrijven samen.” Zo gaan de techniek voor websites en platforms én de content hand in hand. Het bleek een schot in de roos. De bedrijven delen een etage aan de Kratonkade op de Lloydpier. “Eind 2019 hebben we ook samen een handelspost geopend in 020. Jeroen en ik denken dat we met onze aanpak ook daar de markt heel goed kunnen bedienen. Op z’n Rotterdamst dus. Het is nog pril, maar de eerste reacties zijn positief.” 

Gelijk 

RauwCC is weliswaar een fullservice communicatiebureau; de focus ligt op social media. Dat komt doordat Reijgersberg in 2010 voor zichzelf begon en al vroeg voorzag hoe belangrijk social media zouden worden. Hij kreeg helemaal gelijk; inmiddels werkt hij met zeventien collega’s. “Zeventien talenten die veel beter zijn dan ik in de verschillende disciplines die we in huis hebben: van concept tot strategie. Met contentmakers, contentmanagers en communicatiestrategen kunnen we eigenlijk alles wat in ons vak aan de orde komt: het ontwikkelen van een corporate identity, het schrijven van teksten en het maken van beelden: animaties, social video’s, infographics… noem maar op. Maar wel met de nadruk op digital content.” 

Worstelen 

Veel ondernemers realiseren zich wel dat ze ‘iets’ moeten met social media, maar wat en hoe? Daar worstelen de meesten nog steeds mee. “Negen van de tien bedrijven doen helemaal niets met social media –of ze doen maar wat. Terwijl het zo’n mooi middel is om verhalen te vertellen en te verbinden met mensen, klanten. Dan moet er wel een idee, een strategie achter zitten. En je moet weten wat je doet… wat werkt”, legt Reijgersberg uit. 

Hij vervolgt: “Voor elk bedrijf is een passende social media-strategie te bedenken en een manier te vinden om je merk sterker en bekender te maken. Wij doen dat voor bedrijven, helpen hen op weg en zorgen ervoor dat ze het op den duur zelf kunnen én er lol in krijgen.” 

Topsport in het DNA 

Een topsporter innoveert, is hoog gemotiveerd, wil alles uit zichzelf halen en heeft er alles voor over om op het podium te komen. Hij of zij wil kortweg de beste zijn. Diezelfde passie stroomt bij Rotterdam Topsport door het bloed. Rotterdam Topsport wil een optimaal klimaat creëren voor de topsporters, de talenten en de topsportverenigingen. Onze missie is het positioneren van Rotterdam, zowel nationaal als internationaal, als dé toonaangevende topsportstad van Nederland. 

Beschikt u ook over hetzelfde DNA en gaat uw hart sneller kloppen bij het leveren van topprestaties? Word dan ook partner van Rotterdam Topsport. 

Samenwerking Hogeschool Rotterdam met Port of BUSINESS

0
Studenten Business School KZ

Economisch vestigingsbeleid versus het huidige vestigingsklimaat

Verbetering van het vestigingsklimaat wordt vaak uitsluitend beschouwd als overheidstaak. Toch hebben ook anderen (bedrijven en onderwijsinstellingen) een rol. Samen vormen ze de ‘triple helix’. Goede samenwerking in de triple helix kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vestigingsklimaat, met name waar het gaat om vernieuwen en innoveren. We spreken hierover met dr. Arjen van Klink, programmadirecteur van Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam en ing. Hans Klaasse van Port of BUSINESS. Ook de nieuwe samenwerking tussen HR Business School en Port of BUSINESS komt aan de orde. 

Van Klink vertelt eerst meer over de triple helix. “Het concept van de triple helix is vaak nog iets van uitsluitend grote organisaties en universiteiten en meestal gericht op fundamentele innovaties. Dat is jammer, want ook MKB-bedrijven in andere bedrijfstakken kunnen er veel aan hebben. Want juist deze bedrijven kunnen een impuls voor vernieuwing en innovatie gebruiken en juist deze bedrijven hebben een opgave om jonge medewerkers te vinden en te binden.”  

Samenwerken en kennis delen  

Volgens Klaasse vraagt het activeren van de triple helix gericht op MKB-bedrijven dat de partijen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en hun rol in de samenwerking beter spelen. “Onderwijs als opleider en kennisleverancier van bedrijven, bedrijfsleven als kennispartner en ‘praktijklokaal’ en overheid als facilitator en stimulator.” Van Klink stelt vervolgens dat op alle fronten verbetering nodig is, want vandaag de dag is veel van de interactie in de triple helix eerder toeval dan bewust gekozen en ontbreekt het aan massa om adequaat kennis uit te wisselen en kennis te maken. “Dat moet beter en effectiever kunnen!” 

Praktisch en gericht 

Hogeschool Rotterdam wil in de triple helix in de regio een actieve rol spelen. Dat gebeurt op onderdelen zeker al, maar kan nog veel beter zegt Van Klink. “De HR Business School zoekt samen met het Kenniscentrum Business Innovation toegang tot MKB-bedrijven. Dat lukt prima voor individuele stagiairs en afstudeerders, maar nog minder goed voor groepen studenten die in een minor (keuzevak) onder begeleiding van docenten en lectoren samen met bedrijven vraagstukken in de praktijk willen oppakken. Dan is het elk jaar weer sprokkelen om voldoende bedrijven bij elkaar te hebben. Het vraagt namelijk om de nodige kwetsbaarheid van een ondernemer. Vertrouwelijkheid is uiteraard gewaarborgd. De uitkomst kan bijvoorbeeld impact hebben op de bestaande visie op het gebied van opleiden van medewerkers of het vraagt om een ander verdienmodel.”  

De Business Booster 

Een voorbeeld van toegang tot MKB-bedrijven is de Business Booster. In dit programma werken groepjes van vier derdejaarsstudenten van de community global marketing & sales een half jaar aan een nieuwe commerciële propositie voor een bestaand MKB-bedrijf, vanuit de vraag hoe grote ontwikkelingen (digitaal, duurzaam) het bedrijf in zijn bestaande activiteiten kunnen raken. Deze aanpak is heel waardevol, voor studenten als leerervaring in de praktijk en voor ondernemers om gespiegeld te worden over hun visie op de toekomst. Volgens Van Klink doen het komende half jaar negen klassen aan het programma mee. “Zo’n 200 studenten zijn beschikbaar om MKB-bedrijven vooruit te helpen! De studenten functioneren zelfstandig, mogelijk op de vestiging van het bedrijf maar dit is niet noodzakelijk. Verder is het belangrijk dat er één contactpersoon wordt aangewezen die zorg draagt voor de benodigde interne bedrijfsinformatie.”  

De monitor 

Het versterken van de triple helix vraagt volgens Klaasse om vertrouwen en communicatie. “Port of BUSINESS gaat op dit terrein samenwerken met Hogeschool Rotterdam. Een belangrijke randvoorwaarde voor meer samen optrekken in de triple helix is weten wat er speelt. Een monitor waarin ondernemers periodiek vragen beantwoorden over de ontwikkeling en toekomstbestendigheid van hun bedrijf zal daarbij helpen. Vanuit de antwoorden kan gekomen worden tot onderwerpen die gezamenlijk opgepakt kunnen worden en waar studenten en onderzoekers aan kunnen werken en waar ondernemers ook van elkaar kunnen leren. Port of BUSINESS zal deze monitor ontwikkelen en faciliteren.” 

Publicatie van onderzoeksresultaten 

Bovendien laat de monitor goed zien hoe het de bedrijvigheid in de regio vergaat en hoe het vestigingsklimaat zich in de regio ontwikkelt. Klaasse vertelt: “Samen met het Kenniscentrum Business Innovation wil Port of BUSINESS dit project in het tweede kwartaal 2020 van start laten gaan. Leden van Port of BUSINESS worden uitgenodigd om elk half jaar via e-mail een aantal vragen te beantwoorden. Uiteraard krijgen deze leden de totaalresultaten te zien. De antwoorden worden anoniem verwerkt, conform het onderzoeksbeleid en de AVG-wetgeving. De resultaten worden verder gedeeld met het platform van Port of BUSINESS en in de magazines.” Tot slot doet Van Klink een oproep aan alle leden om hier actief aan mee te werken. “Om een rijke database te generen met mogelijkheden voor benchmark, is het noodzakelijk om zoveel mogelijk input te ontvangen van ondernemers. Samen kom je écht verder.”  

Bij Hogeschool Rotterdam verzorgt de HR Business School alle Nederlandstalige opleidingen in management, commerce en finance. Kenniscentrum Business Innovation is één van de zes onderzoekscentra van de hogeschool en werkt in projecten nauw samen met de HR Business School. 

In het vorige studiejaar leidde de Business Booster onder andere tot een flexleaseconcept voor een handelaar in landbouwequipment, een kledingretourbox voor een modeketen en een pop-upstore voor een autodealer. 

Save the date!

0
Bestuur en jury Topvrouwen Rotterdam Drechtsteden

Het streefpercentage van 30 procent vrouwen in de top van profit en non-profitorganisaties in Nederland blijft (vooralsnog) buiten bereik. Waar ligt het aan? Hoe denken vrouwen zelf over diversiteit in het bedrijfsleven, maar ook in de politiek, sport- en cultuursector? En wat is de visie van mannen hierop? Wij vinden dat we hier iets aan moeten doen.

Vragen en redenen genoeg voor Port of BUSINESS om een event te organiseren over dit thema.

Op woensdag 25 maart 2020 organiseren wij het topvrouwen 2020 event in Rotterdam. Tijdens het event laten ondernemers en bestuurders (mannen en vrouwen) hun licht over dit onderwerp schijnen. Aan het eind van de bijeenkomst zal de award topvrouw 2020 worden uitgereikt!

Wil je het event bijwonen, meld je dan aan via de site topvrouwen2020.nl

Wil je ook meteen een topvrouw nomineren? Dat kan eveneens via de site. De jury buigt zich over alle aanmeldingen. Wie weet neemt de door jou genomineerde kandidaat de award topvrouw 2020 op 25 maart aanstaande wel in ontvangst.

Het Topvrouwen 2020 event zal worden gehouden op 25 maart in het auditorium van KPN, Wilhelminakade, op de Kop van Zuid in Rotterdam. Tijd: Officieel gedeelte Topvrouwen 2020 event van 16.00 uur tot 18.00 uur. Aansluitend is er van 18.00 uur tot 19.00 uur een netwerkborrel.

Over de kracht van synergie, initiatieven, communicatie en regie

0
Holland Amerika lijn

Zoeken naar gemeenschappelijke oplossingen!

De kracht van synergie is bekend. Als het gaat om initiatieven op het terrein van verbinding en communicatie tussen overheid en bedrijfsleven zijn er mooie voorbeelden uit het recente verleden te noemen.

De samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs draagt bij aan innovatie en een juiste beeldvorming van de studenten. Maar ook actuele vraagstukken als vergroening, mobiliteit, bereikbaarheid en gebiedsontwikkeling zijn gebaat bij een actief overleg op het juiste niveau. De agenda moet zo nu en dan worden afgestemd en de klokken gelijk worden gezet. Gezamenlijke problematiek vraagt om een gemeenschappelijke oplossing. 

In dat kader slaan HJ Media Groep, Vingerling & Partners en Port of BUSINESS de handen ineen. Ieder met zijn specifieke kennisterrein en kernactiviteit wil iets toevoegen. De verbinding leggen, de communicatie op gang brengen en een platform bieden waarop bedrijfsleven, overheid en opleidingsinstituten elkaar kunnen informeren en ontmoeten. Maar niet alleen dat. De initiatiefnemers willen verder. Niet alleen door middel van publicaties en het faciliteren van een online communicatieplatform zoekt men de connectie. Ontmoeting blijft de beste gelegenheid zaken met elkaar uit te wisselen. Gezamelijk willen zij dus allerlei ontmoetingsmomenten realiseren.  

Vanuit deze visie is een missie geformuleerd. Door samenwerking met opleidingsinstituten en universiteiten, het opsporen van knelpunten en het initiëren van onderzoek door studenten wil de initiatiefgroep een actieve rol spelen in het opstellen van een regionale knelpuntenagenda. Hierbij komen steeds de overheid, het bedrijfsleven en de onderwijsinstellingen in ruime mate aan bod. Immers, gezamenlijke problematiek vraagt om een gemeenschappelijke oplossing. Hoe kunt u daar als ondernemer een bijdrage aan leveren? Wel, wij zullen als Port of BUSINESS in de komende periode onze members benaderen om mee te doen aan een onderzoek dat wij zullen starten in samenwerking met de Hogeschool Rotterdam.

Over HJ Media Groep 

Hendrik-Jan van der Rhee, directeur van HJ Media Groep is kenner op het terrein van Smart Media. “Instanties, organisaties en de doelgroep proberen te raken met de juiste boodschap. Dat vraagt om de juiste content, een vriendelijke verpakking en een effectief mediakanaal. Wij kunnen daar als HJ Media Groep op verschillende manieren invulling aan geven. Online, door slimme webtoepassingen, offline, door publicaties, geprinte boodschappen en andere innovatieve media-uitingen”. HJ Media Groep werkt landelijk, maar is sterk bij de regio Rotterdam Rijnmond-Drechtsteden betrokken.

Over Vingerling & Partners 

Cees Vingerling voelt zich als een vis in het water op het snijvlak van overheid, ondernemers, onderwijs en onderzoek. Hij is betrokken bij verschillende projecten in de regio. Van makelaar/schakelaar tot onafhankelijk voorzitter. Hij weet wat er speelt in de regio Rotterdam-Rijnmond en heeft snel de juiste stakeholders aan tafel in passende overlegstructuren. Door zijn inhoudelijke èn relationele kennis onderscheidt hij zich eveneens in de rol van moderator. Voor bestuurders en werkgevers vervult Cees vaak de rol van vertrouwenspersoon. 

 

Inspirerend en smakelijk partnerdiner Innovation Award ZHZ

0
Innovation Award ZHZ

Al voor het zevende jaar zal de Innovation Award ZHZ worden uitgereikt aan een organisatie of een persoon die zich weet te onderscheiden op het gebied van innovatie, vernieuwing of verbetering van producten, processen of diensten in de regio Zuid-Holland Zuid. Traditiegetrouw vindt voorafgaand aan de uitreiking een partnerdiner plaats. Dit keer in restaurant De Heeren van Ambacht te Hendrik-Ido-Ambacht. Keynote spreker van die avond was Peter van Terwisga van Damen Shipyards Group die op inspirerende wijze een presentatie gaf over innovatie bij Damen Shipyards Group.

Het partnerdiner stond dit jaar gepland op maandag 17 februari jl in de sfeervolle bovenruimte van De Heeren van Ambacht. Samen met (potentiele) partners werd er teruggekeken op het afgelopen jaar en de nieuwe plannen voor 2020 besproken. Tussen de heerlijke gerechten door vertelde voorzitter Teun Muller de aanwezigen dat de uitreiking op 27 mei 2020 plaats zal vinden op een nieuwe en inspirerende locatie; De Grote Kerk van Dordrecht. Want, aldus Muller, ook de organisatie van de Innovation Award ZHZ probeert continu te vernieuwen. Tevens gaf Muller het belang mee voor de genomineerden van de award en het behoud en aantrekken van (technische opgeleide) studenten voor de arbeidsmarkt in de regio. Daarnaast schonk hij aandacht aan de andere prijzen die er uitgereikt worden. De Amega Super Stageplaats, de Da Vinci Impact Award en de NexTecH Scholarship zijn onder andere in het leven geroepen om leren, ondernemen en innoveren met elkaar te verbinden.

Als het over innovatie gaat, daar weet Peter van Terwisga – directeur van de researchafdeling van Damen Shipyards Group – alles van. Hij nam de gasten mee in zijn verhaal over de ontwikkelingen van het scheepsvaartbedrijf. Van aqua culture tot deep sea mining en offshore wind. Tot slot nam Loco-burgemeester/wethouder André Flach van Hendrik Ido Ambacht en Vice-voorzitter Drechtstedenbestuur spontaan het woord. Hij had heugelijk nieuws over de €22,5 miljoen subsidie van het rijk voor onder andere onderwijs-arbeidsmarkt en innovatie in de regio Drechtsteden-Gorinchem. Dit onderstreept volgens Flach maar weer eens hoe belangrijk innovatie voor het bedrijfsleven in dit gebied is. De sprekers en de smakelijke gerechten gaven voldoende stof tot napraten wat tijdens het nagerecht en de koffie dan ook volop gedaan werd.

De organisatie mag zich inmiddels verheugen op een breed draagvlak van bedrijven, instellingen, lokale en regionale overheden. Zonder deze partners is het namelijk niet mogelijk om de Innovation Award ZHZ te realiseren. Bent u ook nieuwsgierig wat een partnerschap voor u kan betekenen of wilt u met uw innovatie in aanmerking komen voor de prestigieuze award? Kijk dan voor meer informatie op www.innovatieawardzhz.nl