Overig

Duurzaamheid en groei

1935

Doet u al aan duurzaam ondernemen? Het is zeker profijtelijk! Duurzaamheid en verantwoord ondernemerschap zijn thema’s die het goed doen bij de klant. Heeft het ook úw passie?

Verantwoord ondernemen: een eerlijke prijs bieden voor leveranciers en producenten. Faire beloning voor de werknemers. Duidelijkheid voor de klant als het gaat om de herkomst van het product, het wijzen op gezondheidsrisico’s en andere belangrijke informatie voor de consument. Verantwoorde productie en een eerlijk product. Kortom, wat is uw passie als het gaat om ondernemen? Rekent u al met de toegevoegde waarde van duurzaamheid? Grote bedrijven gingen u reeds voor. Niet voor niets. Duurzaam ondernemen en groei zijn namelijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden! 

Opbrengsten en kosten in balans 

Ondernemers snoeien vaak makkelijk in de kosten. Bezuinigingsdrift alom. Het is echter slechts één manier om de lasten te verlichten. Het mag nooit leiden tot verschraling. Een bedrijf moet vitaal blijven. Ondernemers moeten vooral in ‘beweging’ blijven. Meegaan in het wensenpakket van maatschappij en klant. Voldoen aan wettelijke regelgeving, eisen van verschillende instanties, maar vooral met een eigen visie op duurzaamheid. Beheerst omgaan met allerlei bronnen en kosten. Niet bezuinigen op de kwaliteit, maar juist zoeken naar nieuwe oplossingen. Zuinigheid is goed, maar bezuinigen tot op het bot is kansloos als het gaat om het versterken van de continuïteit en het optimaliseren van de winstgevendheid. Het gaat bij het maken van rendement vooral -in de ogen van de ondernemer- om meer opbrengsten. Het verhogen van de omzet. Heeft u weleens gedacht aan duurzaamheid en opkomende markten? Nieuwe bewuste klanten in nieuwe markten. De ultieme uitdaging voor iedere marketingmanager en sales-director. Hoe gaat u om met de nieuwe maatschappelijke orde, de klimaatdoelen, het CO2 vraagstuk en de toenemende druk vanuit de overheid? 

Nieuwe klanten in nieuwe markten 

Wat willen nieuwe klanten? Nieuwe duurzame merken en betrouwbare producten en diensten! Klanten willen op een verantwoorde wijze hun geld besteden. Innovatieve producten die niet ten koste gaan van natuurlijke energiebronnen of het milieu en die gemaakt zijn van natuurlijke grondstoffen. Energiebronnen en grondstoffen zijn schaars. Dat weet de consument ook. Bewuste klanten willen geen schuldgevoel oplopen. Hypocriet? Ach, iedereen preekt weleens een beetje voor eigen parochie. Als ondernemer moet u meegaan met het sentiment en verlangen van de markt. Inzetten op verantwoord ondernemen en groei vraagt van bedrijven veel innovatiekracht, creativiteit en een lange adem. Een duidelijke keuze. Zet marketingkracht in op deze thema’s. U zult zien dat het veel rendement oplevert. Grote, groeiende bedrijven geven aanzienlijke percentages uit aan marketinginspanningen rondom duurzaamheid, soms wel tot twintig procent van de omzet. Imago is belangrijk in de strijd voor de klant die duurzaamheid wenst. Wat is uw strategie? Richt u zich voldoende op opkomende- en nieuwe kansrijke markten en klanten? Ja? Dat is mooi. Het brengt u zeker verder!

Onderscheidend ondernemen 

Ondernemers moeten –dat is van alle tijden– inventief en creatief zijn. Onderscheidend vermogen. Duurzaamheid is een onderscheidende kwaliteit voor een bedrijf. Klanten merken dit en pakken dit op. Hoe kunt u dit op een effectieve manier realiseren? Door te luisteren naar de klant. Klanten hebben wensen en behoeften. Kent u ze? Kleinere verpakkingen, faire prijzen en milieuvriendelijke grond- en afvalstoffen. Klanten op deze wijze helpen om een verantwoorde keuze te maken. Dat kan op verschillende manieren. Kleding die op een eerlijke manier is geproduceerd. Geen uitbuiting of kinderarbeid.  

Promoot uw product en geef informatie over de wijze waarop dit tot stand is gekomen. Werk aan uw autoriteit in de markt door eerlijke informatie te verstrekken. Fair Trade! 

Duurzaamheid is een onderscheidende kwaliteit voor een bedrijf. 

Nogmaals; bouw aan een goed duurzaamheids-imago! Klanten bewust maken. Verantwoord  ondernemen is óók doen wat is beloofd. De klant tegen een faire prijs een topdienstverlening bieden. Uw medewerkers op een integere manier behandelen. Duurzaamheidsbeleid en milieubelasting zijn naast kwaliteit en betrouwbaarheid subthema’s die de klant duidelijk maken dat hij of zij met een serieuze partij te maken heeft.