Dienstverlening

Sporters helpen scoren met social media

1877
Rotterdam Topsport logo

RauwCC zet als nieuwe Toppartner van Rotterdam Topsport expertise in

Voor de komende drie jaar heeft RauwCC zich verbonden aan Rotterdam Topsport. Als Toppartner levert het ‘Rotterdamste communicatiebureau’ naast een financiële bijdrage ook expertise, coaching en begeleiding van topsporters op het gebied van social media. Hoe kunnen ze die slim en effectief inzetten om zich beter in de kijker te spelen bij het publiek, sponsors en eventueel toekomstige werk- of opdrachtgevers. Voor nu en na hun sportieve carrière. 

“We steunen het gedachtegoed en de doelstellingen van Rotterdam Topsport”, zegt #eindbaas Maarten Reijgersberg. We willen de organisatie en activiteiten versterken. Ook door inbreng van onze kennis op het gebied van communicatie en dan met name via social media. Niet alleen de topsporters, maar we gaan Rotterdam Topsport eveneens helpen nog beter naar buiten te treden. Zeker in 2020, nu zoveel Rotterdamse sporters kans maken om naar de Spelen in Tokyo te gaan.” 

Een sportcarrière duurt relatief kort. Ook dáárom is het voor topsporters belangrijk om te investeren in hun bekendheid en imago. “En een goed netwerk op te bouwen. Ook zakelijk”, stelt Reijgersberg. “Zodat ze de basis leggen voor een goede toekomst na hun sportieve hoogtepunten en zodoende kunnen blijven pieken.”  

Eerlijk zijn 

RauwCC helpt de Rotterdamse sporters bij de keuze welke social media ze het beste kunnen inzetten en hoe. “Social media lenen zich uitstekend om verhalen te vertellen, je te positioneren. Als bedrijf maar zeker ook als sporter.” Op LinkedIn zijn de meesten nog niet actief. “Terwijl dat belangrijk is voor een goed zakelijk netwerk. Om tijdens de sportcarrière in beeld te komen bij potentiële sponsors en daarna om een baan te vinden of opdrachten te werven.”  

Belangrijk daarbij is dat je als sporter eerlijk en toegankelijk bent. “Dus ook de zware momenten laten zien, de teleurstellingen. Niet alleen de successen. Zowel de hoogte- als de dieptepunten. Laat maar zien wat je moet doen en laten om je doel te bereiken. Dat is best spannend om te doen, maar het werkt wél.” “Een groot voordeel is dat je je PR in eigen hand hebt als sporter. Je kiest zelf wat je naar buiten brengt, hoe je dat doet en je kiest welk moment jou het beste uitkomt.”  

Connect Holland 

Reijgersberg kwam in contact met Rotterdam Topsport via zijn zakenpartner Jeroen Soeterbroek. “Hij is met zijn bedrijf Connect Holland al sinds jaar en dag Toppartner. Zij zijn onder meer verantwoordelijk voor de website van Rotterdam Topsport. Sinds 2016 is Jeroen mede-eigenaar van RauwCC en werken onze beide bedrijven samen.” Zo gaan de techniek voor websites en platforms én de content hand in hand. Het bleek een schot in de roos. De bedrijven delen een etage aan de Kratonkade op de Lloydpier. “Eind 2019 hebben we ook samen een handelspost geopend in 020. Jeroen en ik denken dat we met onze aanpak ook daar de markt heel goed kunnen bedienen. Op z’n Rotterdamst dus. Het is nog pril, maar de eerste reacties zijn positief.” 

Gelijk 

RauwCC is weliswaar een fullservice communicatiebureau; de focus ligt op social media. Dat komt doordat Reijgersberg in 2010 voor zichzelf begon en al vroeg voorzag hoe belangrijk social media zouden worden. Hij kreeg helemaal gelijk; inmiddels werkt hij met zeventien collega’s. “Zeventien talenten die veel beter zijn dan ik in de verschillende disciplines die we in huis hebben: van concept tot strategie. Met contentmakers, contentmanagers en communicatiestrategen kunnen we eigenlijk alles wat in ons vak aan de orde komt: het ontwikkelen van een corporate identity, het schrijven van teksten en het maken van beelden: animaties, social video’s, infographics… noem maar op. Maar wel met de nadruk op digital content.” 

Worstelen 

Veel ondernemers realiseren zich wel dat ze ‘iets’ moeten met social media, maar wat en hoe? Daar worstelen de meesten nog steeds mee. “Negen van de tien bedrijven doen helemaal niets met social media –of ze doen maar wat. Terwijl het zo’n mooi middel is om verhalen te vertellen en te verbinden met mensen, klanten. Dan moet er wel een idee, een strategie achter zitten. En je moet weten wat je doet… wat werkt”, legt Reijgersberg uit. 

Hij vervolgt: “Voor elk bedrijf is een passende social media-strategie te bedenken en een manier te vinden om je merk sterker en bekender te maken. Wij doen dat voor bedrijven, helpen hen op weg en zorgen ervoor dat ze het op den duur zelf kunnen én er lol in krijgen.” 

Topsport in het DNA 

Een topsporter innoveert, is hoog gemotiveerd, wil alles uit zichzelf halen en heeft er alles voor over om op het podium te komen. Hij of zij wil kortweg de beste zijn. Diezelfde passie stroomt bij Rotterdam Topsport door het bloed. Rotterdam Topsport wil een optimaal klimaat creëren voor de topsporters, de talenten en de topsportverenigingen. Onze missie is het positioneren van Rotterdam, zowel nationaal als internationaal, als dé toonaangevende topsportstad van Nederland. 

Beschikt u ook over hetzelfde DNA en gaat uw hart sneller kloppen bij het leveren van topprestaties? Word dan ook partner van Rotterdam Topsport.