Overig

Je bouwt meer met doorzettingsvermogen

874
VNO Rotterdam

VNO NCW- Hamit Karakus

De enorme woningnood in Zuid-Holland leidt immers tot onbetaalbare huur- en huizenprijzen, die het vrijwel onmogelijk maken voor starters en mensen met een middeninkomen om betaalbaar te wonen. Om die druk op de woningmarkt op te lossen, zijn meer woningen nodig. Het liefst zo snel mogelijk.  

Meer dan één op de vijf bedrijven in Zuid-Holland heeft volgens de Economic Board Zuid-Holland al een tekort aan personeel. Willen we die tekorten aanpakken, dan moeten we met een goed economisch vestigingsbeleid komen. En zorgen voor woon- en werkgebieden die goed bereikbaar en leefbaar zijn, met ruimte voor de natuur. Meer woningen erbij is dus ook essentieel om als economische regio sterk en concurrerend te blijven. Maar hoe doen we dat? En is het überhaupt mogelijk? Want onder andere de stijgende bouwkosten en het stikstofvraagstuk in de nabijheid van Natura 2000-gebieden zorgen voor ontzettend veel onzekerheid en verwarring bij gemeenten en ontwikkelaars. 

Die onzekerheid en verwarring zorgde vorig jaar en ook dit jaar dat er onvoldoende gebouwd wordt om het woningtekort aan te pakken. Laat staan om de bevolkingstoename bij te benen. Binnen het themanetwerk Bouwpower proberen we een brug te slaan tussen bouwers en overheid. En bij Platform31 onderzoeken we waarom er minder wordt gebouwd en hoe we het bouwen wél op de rit krijgen. Dat doen we bijvoorbeeld binnen het programma Stedelijke Transformatie.  

Neem nu het stikstofprobleem. Wij horen bijvoorbeeld dat er stikstofvragen worden gesteld bij kleine woningbouwprojecten die op meer dan 10 kilometer van Natura 2000-gebieden liggen. Terwijl onafhankelijk onderzoek van ingenieursbureau Sweco duidelijk maakt dat de invloed niet zo ver kan reiken. Het stikstofprobleem wordt in de praktijk deels veroorzaakt door krampachtige vergunningverleners bij omgevingsdiensten en gemeenten die met onnodige berekeningen voor verdere vertragingen zorgen, zo horen we uit de praktijk. Juist die verschillen van meningen en interpretaties rechtvaardigt het belang van organisaties als Platform31; kennisopbouw kan die verschillen wegnemen.  

Ook binnenstedelijk woningen bouwen is ingewikkeld. Als je bestaande delen van de stad gaat transformeren, krijg je te maken met bijvoorbeeld bedrijven, omwonenden en gebruikers die allemaal een mening hebben. Daarnaast zijn er onder andere schijnbaar strikte parkeernormen en hoge sloop- en/of saneringskosten die het bouwen in de weg zitten. Toch is stilzitten geen optie, niet voor ontwikkelaars, bouwers én niet voor overheden –die niet alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen, maar de ontwikkelingen daadwerkelijk moeten faciliteren. We moeten samen vaart maken. Doorzettingsvermogen tonen en bouwen. Dat kan alleen als we samenwerken, ervaringen delen en verwachtingen deelbaar maken. Uiteindelijk helpt dat zeker verdere problemen, onzekerheden en verwarring de baas worden.