Home Blog Page 75

Succesvolle bedrijven.Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?

0
Lampjes

U kent ze wel; bedrijven die maar niet doorbreken. Het gaat allemaal wel, maar het spettert er niet van af. Men blijft achter bij de rest. Wat is hier de oorzaak van? Wat doen succesvolle bedrijven anders? Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig. Succesvolle bedrijven weten waarom zij bestaan. Zij vertegenwoordigen maatschappelijke waarde. Zij kennen een doel.

Hun bestaansgrond zit ‘m in de grote ‘waarom’ vraag. Waarom bestaan wij? De activiteit is niet als vanzelf ontstaan, maar heel bewust is het bedrijf gestart, met vallen en opstaan, doorgestart en volwassen geworden. De missie is duidelijk en de mensen binnen de organisatie weten wat hen te doen staat.

Een succesvol bedrijf moet winst maken, groeien en bloeien. Dat vraagt visie en strategie. Professie, passie en plezier spelen dan een belangrijke rol. Men denkt na over de organisatie, de klanten, de producten en diensten. Er is een ‘open mind’ als het gaat om innovatie, vernieuwing, aanpassing en verandering. Het is een dynamische omgeving. Om contact te houden met de markt is er een goede uitwisseling van gedachten en ideeën. De communicatie met de klant verloopt effi ciënt, waarbij de behoefte van de klant centraal staat. Om dat te bereiken is er binnen het bedrijf veel kennis over de klant beschikbaar.

Succesvolle bedrijven kenmerken zich daarnaast door een sterk team van medewerkers. Succesvolle ambitieuze mensen, met daadkracht en vasthoudendheid. Men wil opvallen, presteren en elkaar stimuleren. Deze medewerkers zijn gewaardeerde medewerkers. Zij worden serieus genomen, hebben een hoog eigen verantwoordelijkheidsgevoel en beschouwen ‘de zaak’ als ‘hun zaak’. Dat vraagt van de directie verbindend en coachend leiderschap. De leider moet mensen tot ontwikkeling laten komen, hen tot grotere prestaties uitdagen, zonder dwang en overspannenheid, maar versterkend, opofferend en tegelijk duidelijk.

Echter, het gaat in dit alles om het vinden van de juiste balans. Alle drie genoemde aspecten -de bestaansvraag, de visie en strategie en de bemensing- moeten evenveel aandacht krijgen. Het dient een samenspel te zijn van krachten. Wanneer het één boven het ander gaat ontstaat er disbalans. Een bedrijf moet niet ten onder gaan aan idealen of het verliezen van maatschappelijke relevantie. Ook dient het personeel weliswaar volle aandacht te krijgen maar het mag nooit ten koste gaan van de markt en prijs. Evenwicht in kosten en opbrengsten. Een gezonde verhouding tussen persoonlijk- en organisatiebelang is voorwaarde voor betrokkenheid.

Wat heeft dit succes tot gevolg? Er stroomt energie door de organisatie. Vitaliteit en perspectief. Er is aandacht voor elkaar en de omgeving. Men is bewust bezig om -naast organisatie-belangen- het maatschappelijk belang te dienen. Mens, milieu en duurzaamheid zijn een onderdeel geworden van de bedrijfsuitoefening.

Waar komt deze energie vandaan? Vanuit bevlogenheid, passie en betrokkenheid! Het zijn vooral de mensen binnen de organisatie die dit op-wekken en in stand houden. Energie die het werken binnen het bedrijf leuker maakt en de klanten aantrekkelijker doen lijken. Dit versterkt elkaar en zal zeker leiden tot succes.

Voor Aspect ICT is digitalisatie in de binnenvaart de standaard

0
Binnenvaartschip Rotterdam
Rotterdam, The Netherlands, September 12, 2019: inlanf barge on Nieuwe Maas river on a stormy, yet sunny day with Erasmus bridge and a large cruiseship in the background.

De toenemende digitalisering biedt volop kansen en gemak. Dagelijks worden door het combineren van data nieuwe oplossingen in gebruik genomen. Veel sectoren zien het belang in van het vergaren van data. Zo ook de binnenvaart. Echter zijn er nog vele verbeterslagen te behalen. Er ontstaan diverse initiatieven die de branche hierin voorzien.

Sinds enkele jaren zoeken de binnenvaart en ICT-partijen de samenwerking om de branche te innoveren. Gezamenlijk worden vraagstukken beetgepakt op het gebied van automatisering en digitalisering van bedrijfsprocessen. Deze krachtenbundeling maakt het mogelijk echt een verschil te kunnen maken in de gehele keten. 

CARGOS voor actueel inzicht de status van de vracht voor bevrachters
Dankzij de ontwikkeling van CARGOS hebben bevrachters volledig inzicht in de status van de vracht. Hiermee wordt elke administratie en planning beheersbaar. Overzicht, controle, alle documenten op één plek. Zo wordt het gebruik van mail, Excel en andere programma’s overbodig. De applicatie is vanaf computer, tablet en smartphone overal te gebruiken. CARGOS is een initiatief dat Aspect ICT samen met PTC heeft ontwikkeld.

iBarge voor een optimale communicatie tussen bevrachter en schipper
Samen met de NPRC mag Aspect ICT de app iBarge uitbouwen, waarmee een schipper charters digitaal beschikbaar heeft, de statussen van de reis en lading kan delen, documenten digitaal ontvangt en/of aanlevert en relevante informatie over beschikbaarheid dan wel afwezigheid deelt.

Analyses en inzicht voor de gehele keten
Zowel CARGOS als iBarge zijn beschikbaar voor ander spelers de branche. Samen gebruik maken van de mogelijkheden, samen zorgen voor doorontwikkeling en samen bijdragen aan leveren van informatie die de schipper, bevrachter en opdrachtgever nodig hebben: dat is het hele idee. Wanneer iedereen gelijktijdig over dezelfde informatie beschikt, geeft dat duidelijkheid en voorkomt het veel extra werk. Door deze initiatieven neemt de beschikbare data toe. Hierdoor wordt tevens een historie opgebouwd die handig is om de samenwerking met elkaar tegen het licht te houden en eventueel her en der bij te schaven. Zodat processen in het vervolg nóg gestroomlijnder verlopen.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jeroen Jeroense van Aspect ICT

Cross-border M&A outlook 2019

0
getallen

Recent heeft Mergermarket in samenwerking met Baker Tilly International de Global dealmakers: Cross-border M&A outlook 2019 gepubliceerd, een onderzoek naar de huidige situatie op de wereldwijde M&A (mergers & acquisitions) markt. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 150 dealmakers ondervraagd over hun verwachtingen voor wat betreft mogelijkheden, trends en uitdagingen op de M&A markt. U leest hier de samenvatting van de belangrijkste bevindingen uit het rapport.

Groei verwacht ondanks economische onzekerheden

Ondanks de geopolitieke spanningen en economische onzekerheden, door bijvoorbeeld de naderende Brexit of de handelsoorlog tussen de VS en China, zijn de respondenten relatief positief gestemd over de M&A markt. 54% van de respondenten verwacht dat M&A activiteit zal toenemen gedurende de rest van 2019 en de hierop volgende jaren. Michael Sonego, Baker Tilly’s Global Corporate Finance Lead zegt hierover: “Ondanks geopolitieke turbulentie in vrijwel alle uithoeken van de wereld, zien we een grote belangstelling bij kopers. De respondenten verwachten dat dit het komende jaar zal doorzetten.”  Liefst 71% van de respondenten is van plan hun grensoverschrijdende M&A uitgaven te verhogen, tegenover 61% van de respondenten die datzelfde van plan zijn als het gaat om binnenlandse M&A transacties.

Bijna de helft (49%) van de respondenten verwacht dat de concurrentie voor M&A-deals het komende jaar zal toenemen. Deze toenemende concurrentie wordt vooral verwacht vanuit private-equity fondsen en bedrijven die binnen hun eigen industrie op zoek gaan naar geschikte overnamekandidaten.

Nederlandse M&A markt wordt internationaler

De uitkomsten van dit onderzoek zijn in lijn met de verwachtingen binnen de Nederlandse markt. Lorijn van Leersum, partner Baker Tilly Corporate Finance, zegt hierover:  “Ook wij hebben de toename van concurrentie op de M&A-markt gemerkt en we verwachten dat deze trend de komende periode zal doorzetten. Deze trend wordt niet alleen gestuwd door de private equity-fondsen, maar zeker ook door versterkte internationale interesse. Veel buitenlandse bedrijven willen middels een buy & build strategie de Nederlandse markt (verder) betreden. Wij krijgen van onze internationale corporate finance collega’s uit het Baker Tilly netwerk vanuit de hele wereld wekelijks verzoeken binnen van buitenlandse bedrijven die Nederlandse overnamekandidaten zoeken. Het is voor ondernemers, die overwegen hun bedrijf te verkopen dan ook aan te raden om internationale kopers te overwegen en zich hierop voor te bereiden. Vaak leidt dit tevens tot een hogere overnameprijs. Ook merken we dat Nederlandse ondernemingen zich steeds minder laten beperken tot de eigen landsgrenzen, en zelf ook ondernemingen in het buitenland overwegen in de zoektocht naar potentiële overnamekandidaten. Baker Tilly International kan een mooie uitkomst bieden in dergelijke situaties door middels het grote wereldwijde netwerk potentiële kopers en verkopers met elkaar in contact te brengen”.

Drijfveren in de overnamemarkt

Hoewel de huidige onzekere economische situatie ertoe kan leiden dat dealmakers voorgenomen M&A activiteit op de lange baan zullen schuiven, kan dit de M&A markt ook een extra zetje in de goede richting geven. Zaken als klimaatverandering en toenemend protectionisme leiden ertoe dat bedrijven hun portfolio’s zullen gaan heroverwegen. Niet voor niets denkt het grootste gedeelte van de respondenten dat importtarieven en handelsbarrières de belangrijkste drijfveer zullen zijn voor toekomstige overnames. Op de voet gevolgd door de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken en de mogelijkheid om nieuwe technologie of intellectueel eigendom aan te trekken.

In het onderzoek zijn ook de verwachtingen van de dealmakers over het aanbod op de M&A markt (de verkopende partijen) in kaart gebracht. De verwachting van de respondenten is dat de verkoop van niet-kernactiviteiten de belangrijkste drijfveer wordt aan de verkoopzijde van de markt. Ook de verkoop van noodlijdende bedrijven en, wederom, de onzekerheid omtrent geopolitieke gebeurtenissen zijn volgens de dealmakers belangrijke drijfveren voor de verkoop van (delen van) bedrijven.

Regionale verwachtingen M&A markt

Zuidoost-Azië en Noord Amerika worden, na de thuismarkten, aangewezen als de belangrijkste geografische gebieden waar dealmakers komend jaar willen investeren.  Zuidoost-Azië is interessant gezien de uitdijende middenklasse en de snelle groei. Noord-Amerika is aantrekkelijk door de snelle groei van de economie in de afgelopen twee jaar en de stabiliteit van de Amerikaanse markt voor kopers.

De Europese markt heeft in de eerste helft van 2019 gekampt met onzekerheden omtrent de Brexit, handelsgeschillen, een afnemende groei in de Eurozone en voortdurende politieke onzekerheden. Dealwaardes en -volumes daalden respectievelijk met 38% en 11% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018.

Aantrekkelijke sectoren

De technology, media and telecommunications (TMT)-sector en de consumentensector worden door de respondenten aangewezen als de meest aantrekkelijke sectoren voor M&A-investeringen. Bedrijven beconcurreren elkaar stevig op overnames in de TMT-sector, waarmee zij (verdere) digitalisering kunnen realiseren op het gebied van data analytics of artificial intelligence. Deze technologieën worden door kopers als een belangrijke bron van competitieve differentiatie gezien.

Kortom, het grootste gedeelte van de respondenten verwacht dat de M&A-activiteit op een hoog niveau zal blijven. Multinationals zullen nieuwe consumentenmarkten blijven aanboren, mede door overnames. Daarnaast leidt de snelheid waarmee de technologie zich op dit moment ontwikkelt voor verschillende sectoren tot noodzakelijke digitalisering en dus vraag naar overnamekandidaten in de TMT-sector. Ondanks alle geopolitieke spanningen en onzekerheden die op dit moment de wereldwijde economieën in hun greep houden, zijn de verwachtingen voor de M&A markt positief. “Vanwege het gebrek aan zekerheden in de wereld, zijn er duidelijk uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden. Deze onzekerheden remmen de activiteit op de M&A-markt echter niet, maar zijn in veel opzichten juist een motor voor meer M&A activiteit. Het besef groeit dat verstoring op de wereldwijde markten de nieuwe standaard begint te worden”, aldus Michael Sonego.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly

Uitzending Exxact Jongerencafé: ‘Hoe veilig ben jij online’.

0
Radioprogramma

Vanavond (22 januari) schuift collega Christian Boertje aan bij Exxact Jongerencafé over het thema ‘Hoe veilig ben jij online?’. Het programma wordt tussen 19.00 uur & 21.00 uur uitgezonden.

Hij zal meer vertellen over welke rol bewustwording speelt in het voorkomen van onveilige situaties online. Daarnaast zullen nog een aantal andere gasten uit het werkveld van IT aanschuiven.

Meeluisteren of meekijken? Kijk hier waar je de uitzending kunt volgen.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Debbie van Dam van Nemesys Groep

Meet&Greet ondernemers op Voorne-Putten

0
Lenteborrel 2020

Op donderdag 19 maart organiseren we onze jaarlijkse Meet & Greet Lenteborrel. Onder het motto ‘Lokaal ontmoet regionaal’ hebben al vele ondernemers zich succesvol als gastbedrijf gepresenteerd tijdens de Meet & Greet Businessborrels. Vier keer per jaar zijn er gemiddeld 100 ondernemers uit diverse branches en organisaties in de regio Rijnmond-Zuid aanwezig. Het is een eenvoudige, professionele manier om nieuwe contacten te leggen en je B2B-netwerk op Voorne-Putten e.o. uit te breiden.

Wil je als gastondernemer deelnemen aan onze Lenteborrel of alleen sfeer proeven, neem dan contact op met Rhijn Broesterhuizen via 0181-470444 of rhijn@geuzenstaete.nl.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Rhijn Broesterhuizen van Secretariaat Geuzenstaete B.V.

Geld en ondernemen

0
Geld brief gevouwen

Starten, doorstarten of gewoon uitbreiden…!

Ondernemen kent vele stadia. Bent u al ondernemer? In de groeifase of de in de consolidatiefase? Of bent u wellicht een starter of doorstarter. Voor de eerste groep “de starters” is alles nieuw, de tweede categorie heeft al wat meer ervaring. De bestaande ondernemers komen er gaande weg achter dat stilstand achteruitgang is. Vernieuwen, innoveren en groeien zijn belangrijk issues.

Hoe het ook zij, het is altijd handig om zo af en toe eens flink in de spiegel te kijken. Even alle zaken de revue te laten passeren en een ondernemingsplan te schrijven. Voor uzelf of voor anderen, het is altijd zinvol om eens aan het papier toe te vertrouwen wat uw gedachten, dromen, idealen of ondernemers-drijfveren zijn. Wat is een ondernemingsplan? Eigenlijk is het de vastlegging van alles wat u wilt bereiken als ondernemer. Geloofwaardig, realistisch en met een gezonde dosis zelfreflectie. Uiteraard dient u al deze gedachten te voorzien van cijfers, achtergronden en onderbouwingen. Een mooie ontdekkingstocht voor u als ondernemer of starter om het realiteitsgehalte van uw ‘ondernemersdroom’ te versterken. Maar ook voor bestaande ondernemers is het goed nog eens opnieuw de gedachten te bepalen op wat u aan het doen bent. Bent u tevreden of denk u wellicht weleens stiekem: “Het kan allemaal net iets beter, met net iets meer resultaat onder aan de streep!?”

Investeren en financieren

Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om bij nieuwe investeringen een gedegen investeringsplan te schrijven. Tot in de details dient u te weten wat de omvang van de investering, de aanpassing en de bijkomende bijkomende kosten zijn. Veel investeringen lopen finacieel uit de hand omdat te positief is gedacht over de uiteindelijke kosten. Vooral relatief kleine ondernemingen begeven zich hierdoor onbedoeld op gevaarlijk terrein. Laat u niet verrassen en denk goed na over de noodzaak, de hoogte en de vermoedelijk opbrengst -op termijn- van de investering. Deze visie en overtuiging heeft u namelijk nodig voor uw financieringsplan. Alle aanloopkosten dienen in kaart te worden gebracht, alle bijkomende lasten dient u te begroten. Wanneer de investering onverhoopt uit de pas loopt hoeft u er niet op te rekenen dat de financier scheutig is met extra geld. Dit soort dingen kun je maar beter direct goed doen. Investeren en financieren horen bij elkaar. Kijk wat uzelf kunt inbrengen dat verhoogt de kans op een akkoord van de financier. Denk ook aan subsidies of fiscale mogelijkheden. Investeringen moeten renderen. Ook daar dient u dus (zeker als groeier) over na te denken. Zet de verwachtingen omtrent vermoedelijk rendement op een rijtje, zorg voor een goede onderbouwing en wees vooral niet te positief. ROI is geen simpele rekensom. Het heeft met veel aspecten en omstandigheden te maken.

Deskundige hulp

Het financieel beheer van uw onderneming vraagt de volle aandacht. Spreek hierover regelmatig met uw adviseur of accountant. Schakel bijtijds een notaris of jurist in. Starters moeten geen verkeerde zuinigheid aan den dag leggen door alles zelf of via internet te willen uitvinden. Naast de genoemde onderwerpen spelen zaken als liquiditeitsbeheer en het onttrekken van geld uit de zaak voor persoonlijke doeleinden een belangrijke rol. Geld en ondernemen… een te belangrijk onderwerp om er makkelijk over te denken!

Sprekende cijfers

0
Cijfers

Laat getallen sprekende cijfers worden. Het gaat in dit artikel om inzicht in cijfers. Voor een ondernemer is dat van levensbelang. Ondernemen vraagt om permanent zicht op de resultaten en prestaties van vandaag. Dat is gelukkig ook mogelijk dankzij de vele automatiseringsoplossingen. Een ondernemer die vandaag niet weet hoe hij er morgen voorstaat kan weleens verschrikkelijk de boot gaan missen.

Het klinkt allemaal zo logisch, toch zijn er nog veel ondernemers die hun financiële huishouding niet op orde hebben. Zij missen hierdoor essentiële stuurinformatie. Ze zijn nog steeds geschiedenis aan het schrijven in plaats van doelstellingen aan het realiseren. Er is geen ambitieuze noch realistische begroting, geen snelle constatering van afwijkingen en nog minder een betrouwbare analyse. Hierdoor laten zij zich verrassen door omstandigheden, toevalligheden en gebeurtenissen. Onnodig en uitermate gevaarlijk!

Heeft u zicht op uw resultaat?

Weet u wat de opbrengsten van vorige week – of nóg beter van gisteren- waren? Weet u wat u vandaag aan het doen bent? Hoe gaat het zich in de komende weken ontwikkelen? En dan bedoel ik niet alleen de omzet, maar de juist de brutomarge en óók de kosten en dus de winst. Hoe verhouden deze zich ten opzichte van de verwachting? Wat is uw analyse? Wat gaat u eraan doen als het tegenvalt? Kortom, heeft u echt inzicht in uw cijfers? Als u het antwoord schuldig moet blijven is dat geen reden om hierin te berusten. Het is namelijk wél mogelijk om dit inzicht te verkrijgen. Dat gaat echter niet vanzelf. Laat het er absoluut niet bij zitten als uw boekhouding niet de juiste informatie verschaft. Berust niet in onvolkomenheid. Ondernemen gaat juist over het regelmatig terugkoppelen van inzichten en het verkrijgen van nieuwe vergezichten. Als ondernemer moet u altijd up-to-date zijn. Pas dan kunt u zich bezighouden met de toekomst!

Is uw administratie op orde?

Om dit inzicht te kunnen krijgen dient uw interne administratie op orde te zijn. De verschillende systemen moeten aan elkaar gekoppeld zijn. Hierdoor ontstaat er ‘real time’ inzicht. Het gaat bij het bepalen van de resultaten en prestaties om een totaalbeeld. Geen fragmenten van informatie maar juist een overall inzicht met betrekking tot het verleden, het heden en de toekomst. Pas dan kunnen we spreken over stuurinformatie. Het beschikbaar hebben van deze essentiële informatie is bepalend voor de wijze waarop u als ondernemer het beleid uitstippelt, uw onderneming gaat besturen en strategische beslissingen neemt. Stuurinformatie is belangrijk om de KPI’s te kunnen volgen. Laat Wat zijn de prestaties en hoe reageert u op tegenvallers? In paniek? Weet u om welke reden tegenvallers uw pad kruisen? Maakt u analyses of voorbeschouwingen en doet u aan benchmarking? Wat doet uw concurrent? Meten is weten. Zorg dat uw administratie op orde is!

Wat leert stuurinformatie?

U kunt uit uw boekhouding stuurinformatie halen. Beschikt u over deze stuurinformatie? Grote ondernemingen hebben dit systeem meestal wel op orde. Maar juist ook kleine bedrijven moeten zorgen voor volledig inzicht. Inzicht dat hen verder brengt. Op grond waarvan neemt u uw beslissingen? Op het bekende ‘onderbuik’ gevoel of op basis van feiten en kengetallen? Het eerste? Ik moet u dan waarschuwen. ‘Gevoel’ is over het algemeen een verkeerd kompas bij het nemen van beslissingen met financiële impact. Het is van groot belang dat u weet op welke zaken u kunt sturen. Heeft u een goede analyse van mee- en tegenvallers? Sommige ondernemers moeten hierop wellicht het antwoord schuldig blijven. Is het dan vreemd dat hierdoor (te) veel en (te) vaak ondoordachte beslissingen worden genomen? Zonder zicht ondernemen. Sommige ondernemers hebben al jaren alle noodsignalen simpelweg naast zich neergelegd!

Sturen op cijfers, anticiperen op de toekomst

Ondernemers die sturen op cijfers zijn beter in staat te anticiperen op de toekomst. Zij vertalen cijfers in maatregelen. Maatregelen die moeten resulteren in verbetering. Ondernemen op de automatische piloot is een hachelijke bezigheid. De omstandigheden en de condities bepalen de koers. Hoe komt u achter deze informatie? Heeft u als ondernemer grip op uw resultaat? Kent u alle onderliggende en achterliggende informatie? Op welke wijze heeft u dit vastgelegd? Gebruikt u dit cijfermateriaal ook? Heeft u regelmatig contact met uw adviseur en geeft deze u de goede adviezen? De tijd van ‘doe het zelf’ is voorbij. En toch komt het nog vaak voor dat er veel variaties op dit thema de ronde doen. “Ik weet het toch veel beter, ik ben toch niet gek!?” Door verkeerde zuinigheid blijven te veel ondernemers te lang in hun eigen overwegingen rondjes draaien. Kies een andere weg, die van sparren, analyseren en klank-borden, en neem niet de ‘verkeerde’ afslag!

Cijfers en plannen, een integraal proces

Inzicht in cijfers, het lijkt zo simpel. Het gaat om optimalisatie van administratieve processen. Om het beschikbaar hebben van kerncijfers. Het vertalen van kerncijfers in stuurinformatie. Prognoses en veronderstelling moeten bewaarheid worden. Analyses moeten leiden tot bijsturing en vervolgacties. Pas dan komt er een integraal proces op gang. Een proces dat u steeds meer gaat boeien en bezighouden. Zoals? Heeft u een adequate inkoopplanning, kent u de effecten van omzet stimulerende acties? Hoe staat het met uw productie- of verkoopplanning, begroting en prognose? Worden zij gehaald, en zo niet, wat is de oorzaak?

Kortom, stuurt u op verwachtingen, veronderstellingen en plannen zodat er een lerend effect optreedt? Bespreekt u regelmatig met uw adviseur, maar ook uw medewerkers de actuele cijfers uw plannen, prestaties en resultaten? Spannend! Inzicht in cijfers is sturen op feiten!

Mensen in beweging brengen en zorgen dat zij uw boodschap begrijpen

0
Hans Klaasse

HJ Media Groep

U wilt natuurlijk graag op een heldere manier communiceren met uw medewerkers, collega’s en klanten. Logisch! Het zou fijn als de mensen in uw omgeving wat meer positief zouden reageren op uw verhaal. Zeker! En toch geschiedt dat niet altijd, nietwaar? Jammer!

Troost uzelf met de gedachte dat communiceren niet eenvoudig is. Maar het is wel doenbaar, wanneer u tenminste wat zaken in het achterhoofd houdt. Stel, u wilt uw doelgroep -uw klanten- iets mededelen. Iets, waarvoor zij in beweging moeten komen. Wat zijn dan belangrijke zaken om rekening mee te houden?

Allereerst dient er voor de ontvanger van de boodschap iets ‘in’ te zitten. Een grapje, een beloning, een like of een uitdaging. Een motivatie? Precies! Het moet ook de interesse raken en aandacht wekken. Het is een persoonlijke boodschap, iets bijzonders, niet voor iedereen maar voor een ‘special one’. Wedden dat u dan snel de aandacht krijgt? Probeer het eens.

Ten tweede moet de boodschap simpel zijn. Ontvangers weigeren hun brein te vermoeien met te veel tekst. Het goede en blijde nieuws moet er afspatten. De aandacht en aantrekkingskracht zijn van korte duur. Sla dus direct toe. Een minder bericht? Vertel het snel, zonder omhaal van woorden en bewaar de pleisters voor de echte pijn. De ontvanger altijd eerlijk behandelen.

Soms heeft zenden geen zin. De afstemming moet kloppen. De condities zijn bepalend voor de kwaliteit van de ontvangst. Ken uw klant, ken zijn of haar behoeften, speel in op de wensen en zorg voor een aanbod op maat. Nauwgezet rekening houden met de ontvanger vergroot de kans dat de communicatie de gewenste vruchten afwerpt. Het wordt begrepen.

Uw boodschap gaat leven. De klant komt in beweging. Van passief naar actief. Er komt reactie op uw communicatie. Het verhaal, uw boodschap, het krijgt betekenis. Het gaat leven, er ontstaat samenwerking. Uw wilt iets van de klant en klaarblijkelijk wil de klant nu ook opeens iets van u. De verbinding is tot stand gekomen. Het pleit is beslecht. Er is contact!

Baker Tilly heeft focus op kwaliteit

0
man in gebouw

Baker Tilly biedt oplossingen voor vragen die ondernemers bezighouden. Het bedrijf is in Nederland één van de middelgrote spelers op het gebied van accountancy en belastingadvies.Wij spreken met Arnold Vredenbregt (partner bij Baker Tilly) over de toegevoegde waarde van Baker Tilly en het belang van regionale samenwerking.

Vredenbregt begint enthousiast te vertellen. “Wij richten ons met name op accountancy- en belastingadvies. Daarnaast levert Baker Tilly nog andere diensten zoals corporate finance en IT advisory. Vanuit vijftien kantoren door heel Nederland bedienen wij de publieke sector, de zorg en de grotere MKB-bedrijven, waaronder familiebedrijven. Om daadwerkelijk en voortdurend kwaliteit te leveren is focus op de doelgroepen belangrijk en vraagt dit keuzes. Daarom is er het afgelopen jaar besloten om ons niet meer te richten op de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.”

Regionale samenwerking

Om het toppunt van kwaliteit te bereiken is volgens Vredenbregt niet alleen focus op de doelgroepen belangrijk. Het vraagt volgens hem eveneens een intensieve regionale samenwerking tussen de verschillende kantoren van Baker Tilly. “Intensieve samenwerking zorgt ervoor dat actuele ontwikkelingen, kennis en ervaringen bijvoorbeeld met de Belastingdienst worden gedeeld. Zo is er wekelijks een vaktechnisch fiscaal overleg waar steeds vaker alle specialisten van zowel het kantoor Rotterdam als Den Haag bij aanwezig zijn. Het kantoor in Den Haag heeft bijvoorbeeld veel kennis en ervaring met dienstverlening aan musea. Vanuit de intensieve samenwerking kunnen wij dit specialisme ook in Rotterdam aanbieden.”

Maatschappelijke verankering

Niet alleen is het leveren van voortdurende hoge kwaliteit belangrijk voor Baker Tilly maar ook de lokale verankering in de omgeving. Zo sponsort het bedrijf de betaald voetbalorganisatie Excelsior. “Wij willen in de omgeving geen eiland zijn, maar juist een onderdeel van de omgeving. Daarom zullen wij niet investeren in een uitbreiding van het aan-tal kantoren maar juist in het verstevigen van de lokale verbinding van de huidige kantoren,” stelt Vredenbregt.

Veranderende rol

Tot slot vragen wij naar de veranderende rol van accountants en belastingadviseurs. “Binnen de accountancy is de jaarrekening van vroeger niet meer te vergelijken met de huidige jaarrekening. Er zijn zoveel meer eisen die worden gesteld, bijvoorbeeld op het gebied van fraude. Dit vraagt een bredere opleiding en ontwikkeling van onze medewerkers. Als Baker Tilly faciliteren wij dit om te zorgen voor een goed kwalitatief product dat eveneens aansluit bij het bedrijf waarvoor de jaarrekening wordt opgemaakt. Dit laatste blijkt bijvoorbeeld door opname van sector specifieke eisen maar ook door het taalgebruik waarbij specialistische vaktermen worden vermeden. Ook op het gebied van fiscaliteit is hetgeen wat mogelijk is binnen het wettelijk kader, wellicht niet perse maatschappelijk verantwoord. Deze ontwikkeling vraagt eveneens een andere rol van onze belastingadviseurs,” besluit Vredenbregt.

Port of BUSINESS organiseert event Power Woman

0

Zeker verhoudingsgewijs zitten er nog steeds te weinig vrouwen in Raden van Bestuur en Raden van Commissarissen. Sowieso zie je in de top van het bedrijfsleven, maar ook bij instellingen en overheidsinstellingen, nog steeds een onder vertegenwoordiging van vrouwen. Terwijl vrouwen veelal ook nog een lagere honorering krijgen voor het zelfde werk als hun mannelijke collega’s. Daarentegen zie je een groeiend aantal vrouwen die het juist bijzonder goed doen. Niet alleen in het grootbedrijf en de politiek, maar zeker ook in andere sectoren. Vrouwen die eigenaar zijn en leiding geven aan mooie bedrijven en organisaties. Bedrijven die vaak prachtige resultaten laten zien. Maar ook binnen de kunst- en cultuur sector en wat te denken van sport? Kortom: reden genoeg voor Port of BUSINESS om dit thema voor 2020 op de agenda te zetten. In het aprilnummer is Power Woman dan ook het redactionele hoofdthema. In deze editie zal er dan ook ruimschoots aandacht zijn voor vrouwen vanuit de verschillende sectoren. Terwijl we ook uitgebreid verslag zullen doen van het Topvrouwenevent dat we op donderdag 26 maart organiseren. Naast enkele boeiende inleidingen zal de Topvrouw 2020 Award worden uitgereikt aan een vrouw die woonachtig en/of werkzaam is in de regio Rijnmond en Drechtsteden. Een jury, die uiteraard voornamelijk uit vrouwen bestaat, zal vanuit de grote hoeveelheid aangedragen namen van topvrouwen een shortlist samenstellen en uiteindelijk vandaaruit drie vrouwen nomineren voor de Award. Ook lezers van onze bladen, members van Port of BUSINESS en bezoekers van onze veel bezochte site kunnen namen opgeven. Dus ook uw stem telt mee! Wilt u ook een kandidaat aandragen, mail dan uw voorkeur naar info@portofbusiness.nl o.v.v. Kandidaat Top vrouw.

Tevens bestaat de mogelijkheid om partner te worden van dit event. Neem voor informatie contact op met Kees van ’t Zelfde (E: kees@portofbusiness.nl, of telefonisch via 06-51429756). Hij vertelt u graag alles over het event en de mogelijkheid om te participeren.