Home Blog Page 77

Bestuur Deal wil portalfunctie regio vormgeven

1
Deal Drecht Cities logo

Deal geeft de komende jaren nog meer prioriteit aan samenwerking met werkgevers in de regio.

Directeur en bestuurder Martin Bloem: ‘Juist de kleinere bedrijven zijn belangrijk. Zo willen we een nieuwe marketing portal voor de regio. Dat wil ik graag met een creatieve innovatietafel vormgeven. Samen met Werkgevers Drechtsteden, de triple helix en natuurlijk de gemeenten en provincie. Een open platform dat de investeringsmogelijkheden van de regio zichtbaar maakt. Versterkt met gerichte inzet van social media. Deal en de Economic Development Board gaan dat de komende maanden uitwerken. Ik verwacht de eerste resultaten halverwege het jaar.’

Deal ondertekende op 14 januari een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de Drechtsteden gemeenten. Deze overeenkomst geldt voor vier jaar. Bloem: ‘Dat geeft ons een stevige basis voor diepte-investeringen zoals in moderne marketing tools’.

Doe mee aan de Zuid-Holland Challenge

1
modern huis

Zet jij jouw tanden graag in technische vraagstukken op het gebied van circulariteit, energie, klimaatadaptatie of heb je een start-up die aan die thema’s werkt? Kun je niet wachten om jouw innovatieve idee in de praktijk te testen? Dan is dit dé uitdaging voor jou! De provincie en The Green Village zijn op zoek naar technische innovaties op het gebied van energie, circulariteit en klimaatadaptie die in het Co-Creation Centre of NoNo house kunnen worden geïnstalleerd.

De winnaar van de challenge mag 12 maanden lang zijn innovatieproject op The Green Village testen en ontwikkelen. Hierbij word je ondersteund door The Green Village om zo de volgende stappen richting opschaling te zetten. Daarnaast ontvangt de winnaar een bijdrage van €10.000,- om het idee naar de praktijk te brengen.

Hoe doe je mee?

Omschrijf in max. 250 woorden wat jouw idee en jouw ambitie zijn voor de komende jaren. Schrijf vervolgens in max. 250 woorden hoe je van plan bent om het te realiseren. Het uitgangspunt is dat de innovatie te maken heeft met energie, circulariteit of klimaatadaptatie, dat het vernieuwend is en nog niet op de markt is gebracht.

Deadline en bekendmaking resultaten

De deadline voor het inleveren van het voorstel is vrijdag 21 februari 2020 23.59 uur. Alle voorstellen die na die tijd worden ingezonden, doen helaas niet mee aan de challenge. De selectiecommissie toetst de plannen op de genoemde aspecten. In ronde 2 ontvang je een uitnodiging van The Green Village om het Co-Creation Center met eigen ogen te bekijken. Met die extra informatie en inzichten ga je aan de slag om een plan van aanpak te maken. De deadline voor het max. 2 A4 tellende plan van aanpak is vrijdag 3 april. De selectiecommissie maakt op 10 april de 3 finalisten bekend.

Scale-up workshop en finaledag

Een goed plan moet gaan vliegen! Daarom organiseren we een scale-up workshop voor de 3 finalisten. Daarin ga je in gesprek met potentiële opdrachtgevers over hun wensen, belangen en behoeften. En krijg je een pitch-training. En zo kom je goed beslagen ten ijs op de Finale Dag, op 23 april. Een jury van deskundigen heeft jouw plan van aanpak gezien en hoort die dag jouw pitch. Winner takes it all!

De provincie Zuid-Holland wil onderzoek en ondernemerschap aanmoedigen om verduurzaming te versnellen. Hierbij zijn circulariteit, klimaatadaptatie en energie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom ondersteunen wij deze challenge in samenwerking met The Green Village.

Pier Eringa volgt Ronald Paul op als voorzitter NGinfra

1
Pier Eringa

Pier Eringa is de nieuwe voorzitter van het Bestuur van de Stichting Next Generation Infrastructures (NGinfra). Pier Eringa volgt Ronald Paul (COO Havenbedrijf Rotterdam) op, die sinds 2017 voorzitter was van het NGinfra Bestuur. Ronald Paul blijft lid van het bestuur van NGinfra.

NGinfra – Next Generation Infrastructures – is het kennisplatform van Alliander, Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, Rijkswaterstaat, Schiphol en Vitens. Deze zes grote infrabeheerders werken binnen NGinfra samen aan kennis delen, ontwikkelen en toepassen om de infrastructuur te bieden die past bij de samenleving nu en in de toekomst.

Pier Eringa is sinds september 2019 werkzaam als CEO van Transdev Nederland, onderdeel van een internationaal mobiliteitsbedrijf. Daarvoor was hij president-directeur van ProRail.

Voor het eerst meer dan 9 miljoen werkenden

1
Bouwvakkers op dak

Het aantal mensen met betaald werk nam in de afgelopen drie maanden met gemiddeld 17 duizend per maand toe en bedroeg in december voor het eerst meer dan 9 miljoen personen. Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden gedaald met gemiddeld 7 duizend per maand naar 302 duizend in december. Zij hadden geen betaald werk en gaven aan recent naar werk te hebben gezocht en daarvoor direct beschikbaar te zijn. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. UWV registreerde eind december 223 duizend lopende WW-uitkeringen.

4,0 miljoen mensen hadden in december 2019 om uiteenlopende redenen geen betaald werk. Naast werklozen ging het om 3,7 miljoen mensen die niet recent hebben gezocht en/of niet direct voor werk beschikbaar waren. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Hun aantal is in de laatste drie maanden met gemiddeld 1 duizend per maand afgenomen.

Werkloosheidsindicator

Om de conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in verschillende landen te kunnen vergelijken, wordt vaak gebruikgemaakt van de werkloosheidsindicator van de International Labour Organization (ILO). Volgens deze indicator worden mensen van 15 tot 75 jaar zonder betaald werk die hier recent naar hebben gezocht en direct beschikbaar zijn met ‘werkloos’ aangeduid.

In december waren er 302 duizend werklozen. Hiermee is het aantal werklozen eind 2019, na een lichte stijging in de loop van het tweede en derde kwartaal, weer vrijwel gelijk aan het aantal werklozen aan het begin van het tweede kwartaal. Ook het werkloosheidspercentage is vergelijkbaar. In december was dat 3,2 procent, tegen 3,3 procent in april en mei. In de tussenliggende maanden steeg het percentage naar 3,5.

Dat het werkloosheidspercentage in december lager ligt dan in april/mei, terwijl er ongeveer evenveel werklozen zijn, komt doordat de beroepsbevolking nu groter is.

UWV: WW daalt nog steeds

Eind december 2019 telde UWV 223 duizend lopende WW-uitkeringen. Dat is 1,9 procent minder dan vorige maand (228 duizend). Eind 2018 waren er nog 263 duizend WW-uitkeringen. Dat komt neer op een afname met 15 procent. In alle beroepsgroepen daalde de WW. De grootste afname is zichtbaar bij agrarische beroepen (-21 procent), zorg- en welzijnsberoepen (-19,1 procent) en pedagogische beroepen (-18,2 procent).

UWV: WW nam sterk af onder 50-plussers

Het aantal WW-uitkeringen van 50-plussers nam af met ruim 20 procent ten opzichte van eind 2018. In december 2019 verstrekte UWV bijna 46 procent van de WW-uitkeringen aan 50-plussers. Een jaar geleden was dat nog 49 procent. Zowel de gunstige situatie op de arbeidsmarkt, waardoor het voor werkzoekenden makkelijker is om een baan te vinden, als het stapsgewijs afbouwen van de maximale duur van de WW naar 24 maanden dragen hieraan bij.

Aantal werkenden gestegen en aantal werklozen gedaald

Het aantal werkenden is na het eerste kwartaal van 2014 vrijwel onafgebroken gestegen. Lange tijd daalde tegelijkertijd de werkloosheid, maar gedurende het tweede en derde kwartaal van 2019 nam de werkloosheid iets toe. Dit kwam met name doordat mensen die eerder niet actief waren op de arbeidsmarkt werk gingen zoeken. Degenen die niet meteen aan de slag konden, gingen meetellen in de werkloosheidscijfers. Eind 2019 veranderde dat. Meer mensen die toetraden tot de arbeidsmarkt kwamen direct aan het werk en een kleiner deel werd werkloos.

Onbenut arbeidspotentieel

Het CBS publiceert maandelijks over de omvang van de werkzame beroepsbevolking en de niet-werkzame bevolking, waarbij de laatste groep wordt uitgesplitst naar de werkloze beroepsbevolking en de niet-beroepsbevolking (allemaal volgens ILO-definitie).

Met de werkloze beroepsbevolking wordt echter niet het totale onbenut arbeidspotentieel beschreven. Behalve werklozen behoren hiertoe nog andere groepen. Het gaat ook om mensen die óf recent gezocht hebben naar werk óf direct beschikbaar zijn voor werk. Deze mensen worden gerekend tot het onbenut arbeidspotentieel, maar vallen buiten de werkloosheidsdefinitie. Ook deeltijders die meer uren willen werken en hiervoor direct beschikbaar zijn, behoren tot het onbenut arbeidspotentieel.

De grootte en samenstelling van deze groepen worden alleen per kwartaal gepubliceerd. Het totaalbeeld dat de onderstaande figuur weergeeft is gebaseerd op de meest recente kwartaalcijfers (derde kwartaal 2019). Het totale onbenut arbeidspotentieel bestond in het derde kwartaal van 2019 uit 1,0 miljoen mensen, 120 duizend minder dan een jaar eerder. De ontwikkeling van het totale onbenut arbeidspotentieel hangt sterk samen met de ontwikkeling van de werkloosheid.

PAS OP DE PLAATS VOOR DUURZAME ONTWIKKELING MOERDIJK

1
Havenschap

De groei van haven- en industrieterrein Moerdijk is het afgelopen jaar gestagneerd. Hoewel de cijfers van de zeevaart stabiel bleven, heeft de binnenvaart last van dalende cijfers. Ook de logistiek en industrie op het terrein merkten een stagnering in de groei. Belangrijkste oorzaken: de stikstofcrisis en aanhoudende onzekerheid rondom de Brexit. Dat zegt directeur Ferdinand van den Oever over de resultaten van het afgelopen jaar. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op 10 januari maakte hij de balans op van 2019 en wierp een blik vooruit.

De totale overslag komt uit op ruim 16,6 miljoen ton. De haven ontving 2.069 zeevaartschepen en 10.976 binnenvaartschepen. Opvallend is het aantal containers dat uitkomt op 596.000 TEU, waarmee Moerdijk de tweede grootste containerhaven van Nederland is.

Investeringen en besluiten bleven uit

De duurzame groei en ontwikkeling van het haven- en industrieterrein is in vergelijking met andere jaren achtergebleven. Ferdinand van den Oever ligt toe: “Ondanks de grote belangstelling voor het haven- en industrieterrein uit binnen- en buitenland, zorgt de kwestie rondom het Programma Aanpak Stikstof (Pas) en de aanhoudende onzekerheid met betrekking tot de Brexit voor stilstand. Grote investeringen in de industrie en duurzaamheidsprojecten bleven uit, evenals de vestiging van industriële en circulaire nieuwkomers op het terrein. Besluiten rondom logistiek park Moerdijk en nieuwe Shortsea lijnen werden uitgesteld.”

Positieve ontwikkelingen in verduurzaming

Tegenover de tegenvallende resultaten, staan positieve ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid. Ferdinand van den Oever: “Er is ook veel wél gebeurd en we zien een groei in onze verdere verduurzaming. Zo zijn we trots op de aanleg en ontwikkeling van nieuwe zonneparken en een 57 hectare tellend tijdelijk natuurgebied op het industriepark waar de Moerdijkse ‘big five’ verder tot wasdom komt. Ook hebben we samen met inwoners van het Dorp Moerdijk gewerkt aan een plan ter versterking van de natuur in de Appelzak.”

Betere bereikbaarheid en stijging werkgelegenheid

En er is meer goed nieuws. Er is een nieuwe treinverbinding met Polen en er reden 2900 treinen van en naar Moerdijk. Komend jaar wordt nog verder aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van Moerdijk gewerkt. Daarnaast is er 6,1 hectare grond uitgegeven en er hebben zich 11 nieuwe bedrijven gevestigd. De directe werkgelegenheid op Moerdijk steeg met 4,8%. Inmiddels werken ruim 10.000 werknemers op het terrein, waarvan meer dan 92% in vaste dienst.

Oproep aan de politiek

Tot slot doet Ferdinand van den Oever een oproep aan de politiek: “De voortdurende onzekerheden rondom de stikstofaanpak zijn slecht voor het ondernemers- en vestigingsklimaat in Nederland en dus ook voor Moerdijk. Waar we de afgelopen jaren een groeiende lijn zagen in de ontwikkeling van ons haven- en industrieterrein, zijn we het afgelopen jaar stilgevallen. Als de politiek nu niet ingrijpt met passende maatregelen ook voor de industrie, zal 2020 niet anders worden, en zullen we ook onze duurzaamheidsdoelen niet gaan halen.”

Jan Bonjer nieuwe dijkgraaf waterschap Hollandse Delta

0
Jan Bonjer

Het algemeen bestuur van waterschap Hollandse Delta heeft Jan Bonjer (62 jaar) unaniem voorgedragen als kandidaat-dijkgraaf.

De beoogde opvolger van Gerard Doornbos werd door de vertrouwenscommissie gekozen uit 21 kandidaten. “Jan Bonjer is een eigentijdse bestuurder, die de commissie overtuigd heeft van zijn verbindende capaciteiten”, licht commissievoorzitter Johan van Driel de keuze toe. “Bovendien is hij een strategisch denker en heeft meteen ook een ‘handen uit de mouwen’ mentaliteit. Voor de ontwikkeling van het waterschap zal zijn achtergrond en bagage veel voordelen bieden.”

Jan Bonjer: Waterschap relevanter dan ooit

Jan Bonjer, afgelopen acht jaar hoofdredacteur bij Het Financieele Dagblad, heeft zin in deze nieuwe uitdaging: “Waterschap Hollandse Delta bouwt aan een nieuwe toekomst. Daaraan wil ik graag bijdragen met behulp van mijn kennis, creativiteit en leiderschap. In het waterbeheer komen grote eigentijdse uitdagingen samen: klimaatverandering, zeespiegelstijging, verdroging, verzilting, de overgang naar een circulaire economie et cetera. De wereld van het waterschap is relevanter dan ooit. Het is belangrijk om dat besef in bredere kring te laten doorbreken. Mijn netwerk en ervaring in de mediawereld komen daarbij van pas.”

Benoeming van een dijkgraaf is een zaak van de Kroon, waarbij Gedeputeerde Staten de voordracht van Hollandse Delta doorstuurt. Het is de bedoeling dat de nieuwe dijkgraaf start op 1 april.

Support Casper voor een effectieve en betaalbare behandeling bij alvleesklierkanker

1
Man in witte jas

Van alle vormen van kanker zal alvleesklierkanker naar verwachting binnen een paar jaar doodsoorzaak nummer twee worden. Iedere dag krijgen acht mensen de diagnose medegedeeld waar een adequate behandeling niet voorhanden is. Gelukkig is een multidisciplinair onderzoeksteam onverstoorbaar bezig met baanbrekend onderzoek naar nieuwe behandelmethoden.

Oncologisch chirurg Prof. dr. Casper van Eijck, specialist alvleesklierkanker van het Erasmus MC is verbonden aan dit onderzoek dat in opdracht van de “Stichting Overleven met Alvleesklierkanker” wordt uitgevoerd. We spreken met Van Eijck in zijn kantoor in het Erasmus MC in Rotterdam over dit onderzoek evenals het belang van een betaalbare be-handeling van deze ernstige vorm van kanker.

Van Eijck, geboren en getogen Rotterdammer, vertelt als eerste meer over de Stichting Overleven met Alvleesklierkanker. “De initiatiefnemers van de Stichting zijn nabestaanden van patiënten met alvleesklierkanker. Zij hebben zelf meegemaakt wat alvleesklierkanker doet met patiënten en hun omgeving. Ook hebben zij zelf ervaren hoe ontzettend weinig ertegen te doen is. Slechts zeven procent van de gediagnosticeerde patiënten blijft langdurig leven. De Stichting is dan ook opgericht om nieuwe innovatieve behandelmethoden mogelijk te maken. Dit doen zij door de ziekte meer bekendheid te geven en om zodoende zoveel mogelijk geld in te zamelen. Van één van die vele initiatieven van de Stichting ben ik het gezicht namelijk ‘Support Casper’, een campagne om viro-immunotherapie mogelijk te maken.”

Viro-immunotherapie

Met de campagne ‘Support Casper’ wordt ingezet op het financieren van een therapie waarbij eigen gezonde immuuncellen worden geactiveerd en ingezet tegen de kwaadaardige tumorcellen met behulp van virussen. Van Eijck: “Er zijn diverse nieuwe en innovatieve manieren ontwikkelt waaronder de immunotherapie. Het is een manier om onze aangeboren en aangeleerde immuunreacties wakker te maken en te activeren, zodat vroege kankergroei door de gezonde cellen uit de weg worden geruimd of in bedwang kan worden gehouden.” Daarnaast is volgens Van Eijck het gebruik van virussen een veelbelovende nieuwe techniek. “Virussen worden selectief ingebracht bij de patiënt om alleen de kankercellen te infecteren en daarmee de omliggende gezonde cellen te sparen. Om de virussen effectiever te maken kunnen ze in het laboratorium zodanig aangepast worden dat ze zelfs specifieke soorten tumorcellen kunnen aanvallen. Het verder verbeteren van de virussen in combinatie met im-munotherapie moet uiteindelijk een oplossing kunnen bieden voor alvleesklierkankerpatiënten. Het zijn methodes waarin niet langer de ziekte centraal wordt gesteld maar de kracht van de patiënt en zijn vermogen om het eigen lichaam in te zetten tegen de kwaadaardige tumor. De eerste proeven zien er veelbelovend uit.”

Support Casper

Op dit moment sterven de meeste patiënten binnen een half jaar na de diagnose. Dit moet volgens Van Eijck zo snel mogelijk stoppen. Om een ver-schil in behandeling van patiënten te kunnen realiseren zijn donaties van fondsen, stichtingen, bedrijven en particulieren volgens hem van levensbelang. “Doneren kan in de vorm van een gift maar bedrijfs-sponsoring is eveneens mogelijk. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld supporter worden door ‘Support Casper’ als goed doel te verbinden aan een evenement. Tevens is het mogelijk om één van de onderzoek stappen te sponsoren. Bedrijven kunnen dan actief participeren in een deelproject van het onderzoek en worden iedere drie maanden bijgepraat in het laboratorium. Bedrijven zijn dan echt onderdeel van het project,” aldus Van Eijck.

Betaalbare behandeling

De Stichting omarmt de filosofie van ‘fair medicine’. Van Eijck legt dit uit: “Wij willen vermijden dat bij productie van een werkzaam virus de producten onbetaalbaar worden. Een eigen productiefaciliteit is dan ook noodzakelijk, zonder tussenkomst van de farmaceutische industrie. Wij kunnen vervolgens in die productiefaciliteit zelf onze virussen maken waardoor de behandeling niet alleen effectief zal zijn maar ook betaalbaar. Vroeger had je onbehandelbare ziektes en tegenwoordig heb je onbetaalbare ziektes. De farmaceutische industrie wil graag nu reeds al gebruik maken van onze kennis maar wij hebben daar geen enkele interesse in omdat wij echt van mening zijn dat wanneer we het onder-zoek en productie in eigen beheer ontwikkelen de behandeling hierdoor betaalbaar blijft.”

Rotterdams initiatief

‘Support Casper’ is een Rotterdams initiatief. Van Eijck geeft aan dat dit ‘Rotterdamse’ blijkt uit het feit dat er daadwerkelijk ‘de schouders eronder worden gezet’. “Onder de campagne ‘Support Casper’ worden er zoveel activiteiten georganiseerd. Er zijn zoveel betrokken mensen die zich inzetten om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor innovatieve wetenschappelijke onderzoeken. Het is echt een teameffort en binnen vijf jaar hopen we grote stappen gezet te hebben,” besluit Van Eijck.

Kwaliteit leveren, medewerkers beoordelen en coachen!

1
Samen sterk

Iedere ondernemer verwacht het nodige van de medewerkers. Terecht? Zij moeten kwaliteit leveren en toegewijd hun werk doen. Vriendelijk en aardig zijn voor de klanten en als het even kan niet te beroerd zijn om iets extra’s te doen.

Beoordelen

Jaarlijks komt -vroeg of laat- het moment van beoordelen. Heeft u het dit jaar ook weer gedaan? En….? Tevreden? Heeft het effect, denkt u? Ik kan u verklappen dat de medewerkers er in ieder geval niet op zitten te wachten. U dient als leidinggevende niet uitsluitend beoordelaar te zijn, maar juist meer coachend uw gezag te laten gelden. Beoordelen en coachen kunnen echter conflicteren. Soms dreigen beoordelingsgesprekken bijna ‘veroordelingsgesprekken’ te worden. Het vertrouwen is dan weg en de bereidheid om open te luisteren is verdwenen. Niet doen dus. Reflectie en feedback werken vele malen heilzamer. De vraag moet zijn: “Hoe kunnen wij het gezamenlijk beter doen, hoe kunnen we een hoger kwaliteitslevel halen en op welke wijze gaan we onze klanten beter bedienen?” Beoordelen zal niet automatisch leiden tot betere prestaties, laat staan veroordelen (!), coaching daarentegen is gericht op de verbetering van het functioneren!

Coachen

Hoe dient de leidinggevende te coachen? Hoe kunnen collega’s elkaar coachen? Wel, allereerst is het belangrijk dat alles in gezamenlijk geschiedt. Niet alleen individueel maar juist ook gemeenschappelijk. Het hoge doel van de organisatie moet voor eenieder helder en realistisch zijn. Dat vraagt om rust, vertrouwen en inzet. Verder is een goede balans tussen werk en privé van groot belang. Vrij is vrij en vakantie is vakantie. Als tegenprestatie mag van de medewerker iets extra’s worden verwacht wanneer de nood aan de man is. Piekmomenten en deadlines moeten met elkaar besproken, gedeeld en verdeeld worden. In die zin is het zeker van belang elkaar te coachen. “Hoe gaan wij dit doen? Hoe lossen wij dit probleem op?” Gaat dit alles niet ten koste van de kwaliteit? Nee! Zorg voor een creatieve omgeving waar ieder tot zijn of haar recht komt. Maak tijd vrij voor nieuwe dingen, innovatieve plannen en creatieve sessies. Laat steeds het ‘wij’ gevoel prevaleren boven individuele belangen.

Kwaliteit

Coachen is de ander serieus nemen. Heel veel leiders geven leiding op de automatische piloot. Zij vragen zich nauwelijks af wat hun houdbaarheid en bestaansrecht is. Hierdoor gaat de kwaliteit van het leidinggeven zienderogen achteruit. Ook de kwaliteit van het bestaan van de medewerkers en de onderlinge werkrelatie snelt naar een dieptepunt. De medewerkers werken omdat het moet, de klant is de lastige component en het werk is een verplichting. Zie hier de reden van toenemend ziekteverzuim, tanende motivatie en voortwoekerende conflicten.Wilt u kwaliteit leveren aan uw klanten, wees geen veroordelaar, maar kruip in de rol van coach en beoordeel vervolgens het ontstane effect!

Kalfsbeek BMW en MINI is klaar voor nieuw tijdperk

0
Kalfsbeek auto s

Rotterdam Topsport

Japanse BMW’s… Die bestaan wél en ze rijden in Rotterdam. Nou ja, hun dak is bestickerd met de wit-rode vlag en Japanners in de stad reageren dolenthousiast als ze zo’n blikvanger spotten. Het gaat om de nieuwe bedrijfsauto’s van Rotterdam Top-sport, die beschikbaar worden gesteld door Toppartner Kalfsbeek BMW en MINI uit Schiedam. Ter gelegenheid van de Olympische Spelen van 2020 is deze keer gekozen voor een speciale bestickering.

Net als voorgaande jaren stelt Kalfsbeek in 2020 zes gloednieuwe BMW’s beschikbaar aan Rotterdam Topsport. Ze zijn begin november geleverd. De huisstijl van Rotterdam Topsport, is deze keer gecombineerd met die van ‘010 op weg naar Tokyo’, de campagne waarmee Rotterdamse bedrijven de sporters uit de regio supporten die (mogelijk) naar de Olympische Zomerspelen gaan.

Mooie kans

André van Rheenen is trots op de auto’s en op de bijzondere uitstraling. Hij is sinds 1 september CEO van Kalfsbeek BMW en MINI en de opvolger van Gijsbert Kalfsbeek, die nog steeds betrokken blijft bij het familiebedrijf.

Sinds het begin van zijn carrière bij een universele leasemaatschappij in 1989, heeft André van Rheenen (54) met alle facetten van de automobielbranche te maken gehad. In 2012 werd hij bij BMW Financial Services Nederland commercieel verantwoordelijk voor leasing, financiering en verzekeringen. In 2016 promoveerde hij tot CEO van BMW Financial Services in India.

Maar toen Gijsbert Kalfsbeek hem polste als opvolger, was dat reden om naar Nederland terug te keren. “We kenden elkaar natuurlijk al via BMW. We hebben een aantal goede gesprekken gevoerd, ik kreeg de tijd. Maar de beslissing was niet zo moeilijk, ik zei graag ja tegen deze mooie kans.”

Klaar voor de toekomst

“Kalfsbeek is een schitterend bedrijf, heeft een uitstekende reputatie, een team van bijna honderd loyale medewerkers en drie prachtige presentaties van BMW in Brielle, Wateringen en Schiedam. Ze voldoen al helemaal aan de nieuwste standaarden van de fabriek. We zijn ook nog MINI-dealer en hebben een eigen schadeherstelbedrijf. De onderneming is helemaal klaar voor de toekomst.”

Van Rheenen heeft bewondering voor de manier waarop Gijsbert Kalfsbeek dat voor elkaar heeft gekregen. “En op tijd. Want we hebben te maken met een moment en een markt waar alles gaat veranderen. Daarin zit echt een uitdaging. Voor dealerbedrijven gaat er de komende vijf tot tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen vijftig jaar bij elkaar.”

Kalfsbeek kan daarbij putten uit de kracht die een familiebedrijf met zich meebrengt: de betrokkenheid, zowel intern als extern, de flexibiliteit en de focus op de lange termijn. “Ik denk dat de ervaring die ik in corporate organisaties heb opgedaan, aanvullend en van meerwaarde kan zijn. Dan combineren we het beste van twee werelden.”

Elektrisch rijden

Van Rheenen stipt een aantal ontwikkelingen aan die het autorijden, de verkoop van auto’s en de hele service daaromheen ingrijpend gaan veranderen. “Zoals de opkomst van de elektrische auto. BMW is daar al in 2013 mee gestart met de i3: een heel nieuw model en opzettelijk een opvallende verschijning om te laten zien dat het een nieuwe techniek is, helemaal recyclebaar bovendien. Komende jaren wordt het gamma volledig elektrische auto’s en hybrides in rap tempo uitgebreid. Met eerst de iX3.”

Ook de eerste elektrische MINI is aanstaande. Die MINIE wordt in maart verwacht, maar is inmiddels al te bestellen.

Een andere ontwikkeling op technisch vlak is die van autonoom rijden. “Het zal nog wel even duren voordat volledig autonoom rijden mogelijk en toegestaan is, maar stap voor stap wordt de techniek uitgebreid.” BMW werkt ook al aan de volgende fase van elektrisch rijden: op waterstof in plaats van op batterijen.

i-Ready

Ook de diensten rondom mobiliteit worden de komende tijd uitgebreid. “BMW biedt met ‘ConnectedDrive’ daarvoor een uitstekend platform. De klant kan gewoon met de smartphone al veel zelf regelen en dit gaat verder toenemen zodat carsharing of verzekeren per gereden kilometer mogelijk is.”

“Een ander voorbeeld is het twee maanden terug gelanceerde concept ‘iReady’. Als je wel elektrisch wilt rijden, maar nog niet weet wanneer en welk model, dan kun je nu een 4-jarig leasecontract sluiten voor een model met benzine- of dieselmotor waarbij je na twee jaar vrij bent over te stappen op een elektrisch of hybride alternatief. Bijvoorbeeld een van die nieuwe modellen die eraan komen. Zo helpen we klanten ook zich voor te bereiden op de toekomst.”

Cijfers, emotie, overleg en mediation

1
Leo Vuijst

Mediation toepassingen uit de praktijk.

BSP-Mediation

Mediation ook zonder ruzie

Ervaringscijfers tonen aan dat mediation goed werkt bij veel conflictoplossingen. Maar een mediationtraject en/of de vaardigheden van een mediator kunnen ook worden toegepast in andere situaties. Zoals bij coaching, lastige onderhandelingen of een teambegeleiding, waarbij de mediator de rol van neutrale voorzitter vervult.

Voorbeeld: Partij A had via een management buy-out (MBO) een bedrijfsactiviteit gekocht van partij B. Achteraf kwam er discussie over de hoogte van het flexibele deel van de overnameprijs. Zelf kwamen ze daar niet uit. Omdat partijen regelmatig gebruik maakten van elkaars diensten werd besloten deze kwestie niet via advocaten te beslechten. Maar onder begeleiding van een neutrale en financieel kundige mediator aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. Binnen 7 uur werd de onderhandeling afgesloten met een getekende vaststellingsovereenkomst.

Voorbeeld: Binnen een organisatie heerste al enige tijd spanning en onvrede. Men besloot om een mediator als neutrale voorzitter in te zetten bij een groepsbijeenkomst met de directeur en 17 medewerkers. Zaken als werkdruk, korte termijn oplossingen, beleid en communicatie werden besproken. Waar mogelijk werden ter plekke afspraken over verbetering gemaakt. Na afloop van de sessie zagen alle betrokkenen de toekomst weer zonniger en met meer vertrouwen tegemoet.

Financiële plus oplossingen

Zakelijke conflicten en oplossingen gaan niet altijd en alleen om geld. Het kunnen stimuleren van het wederzijds vertrouwen kan helpen een creatieve oplossing te vinden

Voorbeeld: Tijdens een bouwproject was een bouwkraan omgevallen waardoor er flinke materiële, lichamelijke en vervolgschade was ontstaan. De hoogte van de schade, aansprakelijkheid, schadeverdeling en verzekeringsuitkering werden betwist. Bij de start van de mediation liepen hierover diverse rechtszaken. Mede door het systematisch in beeld brengen van de schade en het creëren van een win-win situatie lag er binnen 14 uur een getekende vaststellingsovereenkomst. De procedures werden doorgehaald. De win-win bestond in hoofdlijnen uit het betalen van een deel van de schade door goedkopere toekomstige leveringen.