Home Blog Page 92

Agri food

1
Jacob en Wico

Misschien niet een begrip wat gelijk tot de verbeelding spreekt, maar gericht op de duurzaamheid en de toekomst van belangrijke waarde. Agri & Food staat voor alles wat geproduceerd wordt in de landbouw en veeteelt, iets waar Nederland groot mee geworden is. Gerjan Roos van de Makro Dordrecht vertelde mij dat de Agri & Food sector een dynamische sector is, die zich voortdurend aanpast aan de nieuwste eisen van overheden, maatschappij en wensen van consumenten.

Deze dynamiek wordt mede bepaald door constante vernieuwing en groei in het bedrijfsleven. De gemiddelde omvang van agrarische bedrijven neemt toe, waardoor schaalvoordelen kunnen worden benut.

Innovatie is een belangrijk onderwerp in de sector. Drones, data en robotica voeren al enige tijd de trendlijstjes aan in de voedsel- en landbouwsector, maar staan nog in de kinderschoenen. Pas over vijf of tien jaar gaan we deze innovaties terugzien in de Agri & Food wereld.

Een aantal interessante ontwikkelingen die bezig zijn aan een opmars: insecten als eiwit vervanger voor rundvlees, kip of varkensvlees, Vertical Farming en blockchain. Herkomst, transparantie, traceerbaarheid en veiligheid worden door de consument steeds belangrijker gevonden. Keurmerken moeten de klant enig houvast bieden.

Binnen onze regio zie je steeds meer initiatieven ontstaan om voedsel verspilling tegen te gaan of te reduceren. Vele bedrijven werken samen met lokale vestigingen van de voedselbank. Wekelijks worden vele pallets voedsel die wettelijk niet meer verkocht mogen worden, gedoneerd.

Een ander initiatief dat op dit moment aan populariteit wint, zijn applicaties om voedselverspilling tegen te gaan. Gerjan vertelde dat o.a. Makro, maar ook de vestiging van Bakker Bart in Dordrecht is aangesloten bij To GOOD TO GO. Het concept is simpel, maar doeltreffend: via de Too Good To Go app, kun je als consument bij allerlei ondernemers en winkels tegen een klein bedrag voedsel ophalen dat tegen de THT datum zit.

Met focus op duurzaamheid binnen assortimenten van supermarkten en groothandels, en op het tegengaan van voedselverspilling, hoopt o.a. de Makro haar steentje bij te dragen aan een duurzamere sector. Een schone taak om met elkaar na te denken over de problemen in de toekomst ten aanzien van voedselproductie en -verspilling.

Wico van Helden
Vice-voorzetter Werkgevers Drechtsteden

Aspect ICT organiseert event waar data centraal staat!

1
Aspect Connext banner

De wereld kan niet meer zonder Informatie, Communicatie en Technologie, oftewel ICT. Sterker nog, deze elementen zijn prominenter dan ooit aanwezig in het dagelijkse leven. Ook op de werkvloer groeit de hoeveelheid data enorm vanwege digitalisering. Dat biedt kansen, mits de informatie op de juiste manier wordt geduid en gekanaliseerd. Aspect ICT treedt graag op als verbindend element voor het creëren van een optimale bedrijfsvoering.

Voor een zetje in de goede richting vindt op donderdag 21 november de tweede editie van Aspect Connext plaats, aan de Handelsstraat 4 in Hardinxveld-Giessendam. Tijdens het evenement worden ondernemers meegenomen in de ontwikkelingen op het gebied van ICT. Wellicht komen er onderwerpen voorbij die nu nog niet zo spelen binnen de organisatie, maar in de toekomst wel van invloed zullen zijn op de bedrijfsvoering. Wat nu nog onvoorstelbaar lijkt, kan binnen afzienbare tijd immers de realiteit van de dag zijn. Daarom is gekozen voor het thema ‘data, de start voor innovatie’.

Structureren van informatie
Cijfers liegen niet. De afgelopen twee jaar is meer data geproduceerd dan in de hele geschiedenis van de mens. De term die gepaard gaat met de exponentiële groei van data noemen we Big Data. Het is de hoeveelheid nu nog veelal ongestructureerde data die juist veel kansen biedt. Nieuwe technologieën, zoals Kunstmatige Intelligentie, Machine Learning en Blockchain zijn allemaal gebaseerd op data en bieden veel perspectief voor de toekomst. Het structureren van data is essentieel om met de genoemde technologieën aan de gang te gaan. Tijdens Aspect Connext worden handvatten geboden.

Gastspreker Gregory Sedoc vertelt zijn ervaring
Het goed benutten van data is niet alleen op de werkvloer van belang, maar ook binnen de topsport. Voormalig topatleet Gregory Sedoc, die Europees kampioen hordelopen werd en drie keer deelnam aan de Olympische Spelen, vertelt op 21 november daarom op inspirerende wijze over zijn ontwikkeling in de sportwereld, het verleggen van grenzen en zijn ervaringen met het gebruik van data in de sport. Dat laatste bleek essentieel voor Gregory’s succes. Door zijn trainingsmethode te baseren op data, heeft hij zijn prestaties continu kunnen verbeteren. Hij zal dan ook de link leggen tussen de inzichten die hij kreeg via data en de acties die hij hierop nam om te zorgen voor een beter resultaat. Ondernemerschap is ook topsport. Wat doet u nu al met data of welke rol zal data in de toekomst voor uw bedrijfsvoering gaan betekenen? Op laagdrempelige wijze worden aanwezigen hier tijdens Aspect Connext over geïnformeerd.

Borrel & Bites
Ook deze editie van Aspect Connext staat in het teken van persoonlijk contact. Aspect ICT nodigt bezoekers daarom van harte uitnodigen om na de presentatie gezellig na te praten met aanwezigen en desgewenst met medewerkers dieper op de materie in te gaan. Tijdens de borrel zal brouwerij De Blauwe IJsbeer aanwezig zijn met een aantal mooie speciaalbieren. Uiteraard worden er ook andere dranken geserveerd. Daarnaast zal de catering diverse smakelijke bites serveren. Hierbij is rekening gehouden met een gevarieerd aanbod aan gerechten. Komt u ook? Aanmelden kan via: www.aspect-ict.nl/aspectconnext2

Programma

  •  15.45u Ontvangst
  • 16.00u Welkomstwoord
  • 16.15u Gastspreker Gregory Sedoc
  • 17.15u Borrel & Bites

 

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jeroen Jeroense van Aspect ICT

Recordaantal starters in de eerste drie kwartalen van 2019

1
KVK Staafdiagram aantallen startende bedrijven

10% meer starters, 1% meer stoppers en 2% meer faillietverklaringen

KVK (Kamer van Koophandel) registreerde in de eerste drie kwartalen van 2019 10% meer starters, 1% meer stoppers en 2% meer faillietverklaringen dan in de eerste negen maanden van 2018. In de afgelopen vijf jaar werden er niet eerder zoveel starters in de eerste drie kwartalen van het jaar ingeschreven in het Handelsregister.

Starters

De groei van het aantal starters komt vooral door startende parttime zzp’ers: 24% meer dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar, oftewel 7.163 meer. Er startten in de eerste negen maanden van 2019 in totaal 102.394 fulltime zzp’ers en 36.503 parttime zzp’ers. In totaal werden 171.249 nieuwe ondernemingen in de eerste negen maanden van 2019 ingeschreven in het Handelsregister.

Stoppers

Er stopte ook 1% meer ondernemers dan in eerste drie kwartalen van 2018. In totaal werden 92.117 ondernemingen in de eerste drie kwartalen van dit jaar uitgeschreven uit het Handelsregister. 51.036 van deze stoppers waren zzp’er en 15.523 parttime zzp’er.

Provincies

Flevoland (+7%) en Zuid-Holland (+7%) laten de grootste groei van het aantal ondernemingen zien in vergelijking met de eerste negen maanden van 2018. In Flevoland is sprake van 18% meer starters. Ook Overijssel springt eruit met 13% meer starters.

Nieuw recordaantal ondernemingen

Per saldo groeit het totaalaantal ondernemingen tussen 1 januari 2019 en 1 oktober 2019 met 4% tot een nieuw record van 1.980.231 ondernemingen.

Aantal faillietverklaringen neemt met 2 procent toe

Het aantal faillietverklaringen is in de eerste drie kwartalen van 2019 met 2% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: het aantal steeg van 2.271 in de eerste drie kwartalen van 2018 naar 2.313 in de eerste negen maanden van dit jaar. Een faillietverklaring leidt niet direct tot de ontbinding van een onderneming. De ontbinding kan pas volgen na de formele afronding van een faillissement door de curator.

KVK Bedrijvendynamiek

De data van de KVK Bedrijvendynamiek geven een overzicht van de afgelopen vijf jaar van de krimp en groei in de eerste drie kwartalen van 2018 en 2019. Hierbij is gekeken naar het aantal ondernemingen in Nederland per segment, sector en provincie. Ook geeft de KVK Bedrijvendynamiek inzicht in het aantal faillietverklaringen over dezelfde periode per segment, sector en provincie.

Zelfrijdende busjes toekomst openbaar vervoer?

1
Shuttle Esa

De provincie Zuid-Holland is een belangrijke financier van de start van een proef met zelfrijdende minibussen (shuttles) op het terrein van ESA ESTEC in Noordwijk.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: “Het is voor de provincie belangrijk om te weten of de techniek van zelfrijdend vervoer een daadwerkelijke bijdrage kan leveren aan de provinciale doelstelling om de provincie de best bereikbare van Nederland te laten zijn. En of het aansluit bij ons motto voor de komende jaren: Elke dag beter.”

Nieuwe techniek

Andere participanten zijn vervoerder Arriva, Future Mobility Network en Rebel Automated Shuttles. De omgeving van ESA ESTEC is gunstig om leerervaringen op te doen met een nieuwe techniek, doordat er eerst gereden kan worden op een afgesloten terrein. Daarnaast betreft het een omgeving waar nieuwe techniek makkelijk wordt omarmd.

Leren door te doen

Het project hanteert een ‘leren door te doen’-benadering. Het resultaat van het project is geen alledaags busvervoersysteem. Het is een experimenteel vervoerssysteem gericht op ervaringen, op doen en op leervragen beantwoorden. De proef moet duidelijk maken of zelfrijdend vervoer goedkoper, efficiënter, servicegerichter en veiliger is dan de traditionele voertuigen.

Inzichten

De inzichten uit deze proef kunnen bijdragen aan het mogelijk introduceren en breder inzetten van automatisch rijdend OV in de concessies van provincie Zuid-Holland.

Denkt u weleens na over de servicegraad van uw organisatie?

1
Whitepaper Goede Service Linkedin

U denkt wellicht: ‘wat is dat nou weer voor een vraag?’ Wel, een indringende vraag. Uit onderzoek blijkt dat van vertrekkende klanten, de reden voor driekwart ligt in het ontbreken van goede service. Slechte service verlenen is dus bepalend voor de mate van klanttrouw. Wanneer u dit in overweging neemt is het belangrijk om de organisatie servicegericht in te richten. Sterker, de organisatie moet als een warme deken voelen. Klanten moeten er van op aan kunnen dat de organisatie zorgt voor prompte levering volgens afspraak, maar ook paraat staat wanneer er klachten zijn over kwaliteit of andere gewekte verwachtingen. Producten of diensten die niet het enthousiasme van de klant oproepen voldoen simpelweg niet. De klant is toch Koning? Of is dat een loze kreet aan het worden?

Wat is nodig om van een ‘gewone’ organisatie met een ‘gewone’ service een excellente servicegerichte organisatie te maken die bovenmatig presteert? Welke middelen moeten er dan ingezet worden? Wat vraagt dat over de leiders en medewerkers van de organisatie? U kunt dat lezen in onze white paper ‘Goede service. Optie of noodzaak?’

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Hans Klaasse van HJ Media Groep

Agractie? Actie!

1
Portretfoto

Niemand in Nederland kan het hebben gemist. De Agractie van onze boeren die naar Den Haag reden in hun tractoren en daarmee de langste file ooit veroorzaakten. Ook ik had er last van. Nog nooit heb ik zo lang gedaan over een autorit van normaal nog geen 30 minuten. Met het spreekwoordelijk stoom uit mijn oren kwam ik op de plaats van bestemming aan. Uiteraard was die stoom ook weer snel afgeblazen.

Eenmaal op kantoor realiseerde ik me dat de motivatie achter deze actie er een is waarmee ik bijna dagelijks te maken krijg in mijn werk als HRM-er. Door anderen wordt over de agrarische sector – zonder dat er ze er zelf (echt) invloed op hebben – beslist, maar de agrariërs worden wel met de gevolgen geconfronteerd. Ze hebben ideeën genoeg, maar wordt er ook écht naar ze geluisterd?

Bent u werkgever? Dan geef ik u wat huiswerk mee. Hoe vaak beslist u iets zonder dat u daarover vooraf in gesprek bent gegaan met de werknemers die met de gevolgen worden geconfronteerd? Als u er goed over nadenkt, dan is dat zeker meer dan u in eerste instantie had verwacht. Hoe vaak heeft u geluisterd naar en ruimte geboden voor goede ideeën van uw werknemers? En geloof me, die ideeën zijn er genoeg bij hen. Echter ze moeten wel de ruimte krijgen om die ideeën in alle openheid naar voren te brengen, zonder dat het direct van tafel wordt geveegd door wie dan ook.

Écht luisteren, er écht over in gesprek gaan! Dat is belangrijk. Doet u dat niet dan zal er vroeg of laat iets soortgelijks in uw bedrijf gebeuren als een agractie of uw werknemers lopen weg. Dat vraagt actie! Luister naar uw werknemers, vraag naar hun ideeën en beslis niets zonder gesproken te hebben met de mensen die het voor u moeten uitvoeren.

Geen agractie, maar actie!

Joost de Waard
Visser & Visser Accountants- Belastingadviseurs

Food & Agri, het moet anders en vooral slimmer

1
Agriculture arable blur

Nederland is een grote speler op het gebied van Food & Agri. In Nederland zelf is deze sector ‘de stille kracht’ van onze economie. Het verstrekt maar liefst 48 biljoen aan toegevoegde waarde en vormt hiermee de grootste economische sector in Nederland. Toch kan de sector niet door blijven gaan op de manier waarop het jarenlang heeft geacteerd.

Zo moet de landbouw niet langer inzetten op het maximaliseren van opbrengsten per hectare voor een betere voedselvoorziening, maar op een beter en duurzamer gebruik van grondstoffen en water. Het is tevens van eminent belang dat landen nog nauwer gaan samenwerken om echt stappen te zetten. Volgens verwachting zal de wereldbevolking groeien van zeven miljard mensen nu, naar meer dan negen miljard in 2050. Door deze groei zal ook de vraag naar voedsel fors toenemen.

Productieverhoging

Het laatste decennium hebben boeren wereldwijd ingezet op productieverhoging. Maar ruim tien jaar geleden werd al duidelijk dat de wereld te maken heeft met een voedseluitdaging. Daardoor stegen de prijzen van veel producten. Boeren hebben daarop ingezet om meer productie en oogst te per hectare aan graan en oliezaden te realiseren. Maar in tien jaar tijd is er al veel gerealiseerd. Destijds keken we aan tegen een immense uitdaging om de wereld in 2050 te kunnen voeden. Maar in de afgelopen tien jaar tijd is ongeveer de helft van de benodigde productiestijging al gerealiseerd. Maar kenners zeggen dat de groei is gerealiseerd tegen de grenzen aan van wat verantwoord is. Zo is het gebruik van kunstmest de afgelopen tien jaar bijvoorbeeld met 23% gestegen. En dat moet dus anders. Zeker als we kijken vanuit het duurzaamheidsoogpunt. Het moet anders en vooral slimmer. Er is nog 30 jaar te gaan om de andere helft van de benodigde extra productie te realiseren. Hier komt dan vooral ook het belang van nauwere samenwerking tussen landen om de hoek kijken. De mogelijkheden zijn er om wereldwijd duurzamer en ecologisch te werk te gaan. Dus niet meer van maximalisatie van productie per hectare door boeren, maar de beschikbare grond, grondstoffen en water zo efficiënt en duurzaam mogelijk in te zetten voor voedselproductie. Daarvoor zijn er nieuwe inzichten, maar ook nieuwe technieken nodig, waar boeren mee aan de slag kunnen. Dit kan niet zonder meer samenwerking tussen landen en regio’s in de wereld, omdat landen elkaar aanvullen en nodig hebben. De situatie per land verschilt enorm. Zo zijn er landen met veel landbouwgrond en grondstoffen die ook nog eens grootschalige en moderne landbouw kennen. Denk aan de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië. Juist die landen zouden moeten inzetten op nog slimmere technologie. Terwijl landen als India en China, die een lage productiviteit kennen en over betrekkelijk weinig grondstoffen beschikken, met name in zouden moeten zetten op een meer eenvoudige technologie en aangevuld met hoogstaande praktische kennis. Hierbij kun je denken aan on- der meer het telen van graan en het fokken en voeren van varkens of koeien. Dat biedt dan weer extra en nieuwe kansen voor een land als Nederland. Wij beschikken over weinig grond en grondstoffen, maar we beschikken wel over hoogstaande kennis. Met die kennis moeten we in Nederland in staat zijn om met minder input toch een grotere productie te realiseren. Dit vraagt echter wel om meer efficiëntie, recycling en hergebruik waardoor tevens de duurzaamheidsprestaties toenemen.

Vertrouwen in voedsel

Voedselfraude is, zeker niet alleen in Nederland, een groeiende zorg. Recente incidenten hebben de noodzaak om de consument te beschermen vergroot. Het verbeteren van vertrouwen in voedsel is dan ook een van de grootste uitdagingen die de samenleving en bedrijven moeten aangaan. Maar hier ligt tevens een van de grootste kansen voor voedselbedrijven die hierin slagen.

Elke editie van Port of BUSINESS staat er een topsector centraal. Dit keer is dat Agri en Food. Het artikel sluit aan bij het thema en wordt u aangeboden door Port of BUSINESS.

Bron: PwC en Rabobank

Innovatietafel Personenvervoer over Water

0
Deal Drecht Cities

Op 30 oktober vond de eerste innovatietafel over innovatief personenvervoer over water plaats. Onder de vlag van de Economic Development Board en op uitnodiging van Werkgevers Drechtsteden en regio Drechtsteden gingen partijen met elkaar in gesprek. Er werd gesproken over het huidige waterbus- en watertaxi systeem en hoe we dat kunnen uitbouwen.

Urgentie

De Waterbus tussen Rotterdam en Drechtsteden heeft zich de afgelopen jaren bewezen. Ze voorziet in een behoefte van reizigers en de klantwaardering is hoog. De provincie wil graag voortbouwen op het succes van deze dienst. Personenvervoer over water is een belangrijke vorm van openbaar vervoer in een drukke en waterrijke provincie als Zuid-Holland. Daarom is de provincie op dit moment bezig met de nieuwe aanbesteding van 2022 tot 2032. Ondertussen wordt de urgentie voor vervoer over water alsmaar hoger. Fileproblematiek op de A15, A16 en N3 stapelt zich op. Moeten we scherper kijken naar alternatieve en duurzame manieren van mobiliteit? En wat doen we met de enorme kansen die op het water liggen in de Drechtsteden?

Doel van de innovatietafel

In aanloop naar de innovatietafel hebben regio Drechtsteden en de Economic Development Board een onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek laat de technische haalbaarheid en de slagingskans van een netwerk van watertaxi’s en innovatieve schepen zien. Het doel van de innovatietafel is te bouwen aan een netwerk met aanbieders om bedrijven en inwoners optimaal te faciliteren. Daarnaast kan het een alternatief bieden voor parkeer- en bereikbaarheidsproblemen op bedrijventerreinen.

Met de betrokkenheid van Waterbus, Imbarcazione Barone, Edorado en SeaBubbles zijn we al aardig onderweg. We varen steeds duurzamer, elektrisch en ontwikkelen draagvleugeltechniek. Er zijn al 150.000 scheepsbewegingen per jaar rondom het Drierivierenpunt in de Drechtsteden. Maar er is nog veel meer ruimte op dat water. Bovendien zijn de schepen niet alleen functioneel. Het doet ook wat met de uitstraling van het gebied als Maritieme topregio.

Deelnemers en tijdspad

Om goed in beeld te krijgen waar de behoefte ligt, zijn tijdens het haalbaarheidsonderzoek veel bedrijven gesproken. We willen klein beginnen met maatwerk en specifieke pilotroutes. Ook partijen die het netwerk versterken of mogelijk maken nemen deel aan de innovatietafel. Bij de eerste tafel waren meer dan 30 belanghebbenden. Denk aan Damen Shipyards, Royal IHC, Oceanco, Gebroeders De Koning, Agro Delta Groep, Stroomlijn, platform Samen Bereikbaar, bestuurders Piet Vat en Maarten Burggraaf, Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid, ParkTrust en het Zuid-Hollands Investeringsplatform.

Het in beeld brengen van de collectieve vraag is de grootste uitdaging. Vervolgens wordt daar het aanbod tegenover gezet. Het doorbreken van dit kip-ei verhaal is precies waar de innovatietafels voor bedoeld zijn. De innovatietafels zorgen ervoor dat we doelgericht en effectief samenwerken. Betrokken partijen komen vanuit hun belang halen én brengen. Dit moet ertoe leiden dat in 2020 nog meer schepen varen op het water van de Drechtsteden. We gaan voor concrete plannen en een gezamenlijke business case.

Ondernemers: Onmiddellijk PFAS-beleid nodig om faillissementen te voorkomen

9
Hoge kranen

‘Een klein lichtpuntje en in lijn met wat wij hebben bepleit.’ Zo noemen MKB-Nederland en VNO-NCW de brief over PFAS van staatssecretaris Van Veldhoven van vandaag. Volgens de organisaties kunnen we alleen niet wachten tot 1 december en moet met onmiddellijke ingang een oplossing komen om faillissementen te voorkomen.

Tijdelijke achtergrondwaarde 

De staatssecretaris maakte vanmorgen bekend dat zij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft gevraagd om voor 1 december te komen met een tijdelijke, landelijke achtergrondwaarde voor PFAS in de (land)bodem. Nu geldt voor baggerwerken en grondverplaatsing de in laboratoria laagst mogelijke waarneming van PFAS van 0,1 microgram. Deze zogenaamde detectiewaarde is nooit bedoeld als norm voor grond- en baggerwerkzaamheden, maar werkt nu feitelijk wel zo uit. Daardoor valt in deze sectoren al het werk stil. Voor grond bij woningen en industrie is vanuit volksgezondheid een norm van 3 en 7 microgram vastgesteld.

Pas tijdelijk handelingskader aan

MKB-Nederland, VNO-NCW en de branches die de actie van morgen op het Malieveld ondersteunen (zie Manifest), pleiten al langere tijd voor een norm voor water- en grondverzet. In een brief aan de staatssecretaris stellen de ondernemersorganisaties voor om die norm in het Tijdelijke handelingskader nu al op een behoedzaam niveau van 1,0 te stellen; dat is nog altijd veel lager dan voor woningen geldt. ‘Daarmee kunnen de grondverzet- en baggersector weer aan het werk, worden faillissementen voorkomen, terwijl de bodemkwaliteit niet verslechtert’, aldus de organisaties ‘Ook in omringende landen wordt nergens een grenswaarde van 0,1 μg/kg gebruikt.’

Structurele oplossingen

Volgens de ondernemers moeten in het Definitieve handelingskader uiteraard structurele oplossingen worden gevonden. Daar werkt het bedrijfsleven in goed overleg graag aan mee.

We hebben geen vier weken!

‘Vier weken is politiek gezien misschien snel, maar ondernemers hebben die tijd niet meer. Dan is het spreekwoordelijke kalf al verdronken. Wat ons betreft geeft de staatssecretaris morgen op het Malieveld al meer helderheid aan de duizenden ondernemers en introduceert ze de norm,’ aldus MKB-Nederland en VNO-NCW.

Wilbert Lek nieuwe algemeen directeur Rotterdam Partners

1
Profielfoto Wilbert Lek

Wilbert Lek wordt vanaf 1 november de nieuwe algemeen directeur van Rotterdam Partners. Lek was sinds september 2018 al werkzaam als manager International Trade & Investment bij Rotterdam Partners. 

Wilbert Lek (49) beschikt over ruime (internationale) ervaring op het gebied van marketing en sales. Zo stond hij aan de basis van het in 2017 van start gegane NL International Business (opgezet vanuit VNO-NCW en MKB Nederland), als onderdeel van de initiatieven om de publiek-private samenwerking op het gebied van internationale handelsbevordering te versterken. Daarvoor was hij meerdere jaren werkzaam in China en Thailand. In China was hij General Manager van Bank of Beijing. Lek begon zijn carrière bij ING en was onder andere Head of Marketing (SME en Business Banking) bij ING Nederland. Hij studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Jacob van der Goot, voorzitter van de Raad van Toezicht: “Wij zijn verheugd Wilbert Lek te kunnen benoemen als algemeen directeur van Rotterdam Partners. Het afgelopen jaar heeft Wilbert zich al een echte ‘Partner’ getoond als manager International Trade & Investment – hij kan ‘in de looppas’ beginnen. Rotterdam Partners kan een onrustige periode afsluiten – die de organisatie overigens glansrijk heeft doorstaan, onder andere met het helpen binnenhalen van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Wij wensen Wilbert en zijn Rotterdam Partners heel veel succes in de komende jaren!” 

Wilbert Lek: “ Ik kijk er enorm naar uit om samen met de collega’s van Rotterdam Partners, én onze vele samenwerkingspartners, in de regio Rotterdam en in het buitenland, mijn bijdrage te leveren aan een duurzame groei van de Rotterdamse economie. En om samen verder te bouwen aan een sterk Rotterdam, dat wereldwijd bekend staat als een van de meest aantrekkelijke steden van Europa om je als bedrijf te vestigen, zaken te doen, een congres te houden of om te bezoeken als toerist.”

Lek volgt Jeroen Kuyper op die in mei afscheid nam als directeur. De afgelopen maanden was Lek  samen met Renske Satijn als interim directeur al verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Rotterdam Partners.