Home Blog Page 96

Belastingdienst geeft ruim 260.000 eenmanszaken in Zuid-Holland nieuw btw-identificatienummer

0
Geld briefjes en euros
Foto: Pixabay

10 oktober 2019 ontvingen de eerste groep mensen met een eenmanszaak van de Belastingdienst een nieuw btw-identificatienummer, het btw-id. In totaal ontvangen deze maand circa 1.3 miljoen ondernemers dit nieuwe btw-id. In het nieuwe btw-id is het BSN van de ondernemer niet langer verwerkt. Zo wordt de privacy van de ondernemer beter gewaarborgd. Het nieuwe btw-id is geldig vanaf 1 januari 2020. De Belastingdienst verzendt de brieven deze maand al, zodat een ondernemer nu al voorbereidingen kan treffen, zoals het aanpassen van briefpapier en het informeren van de boekhouder.

Het btw-id is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens.

Vanaf 1 januari 2020 moeten ondernemers het btw-id op facturen en hun website vermelden om zich te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Daarmee voldoen zij aan de wettelijke eisen. Voor handel binnen de EU is het belangrijk dat mensen met een eenmanszaak hun btw-id tijdig doorgeven aan hun leveranciers.

Ondernemers houden hun huidige btw-nummer voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte.

Nieuwe directeur Adelco Electronics

1
Afbeelding persbericht Batenburg Techniek
v.l.n.r. Gert-Jan de Waard (directeur Batenburg Industriële Componenten), Cees Smit, Michael Bhagwandien en Ron Verstelle (directie Adelco)

Op 1 oktober 2019 hebben Cees Smit en Ron Verstelle het directeurschap van Adelco Electronics overgedragen aan Michael Bhagwandien. Cees Smit en Ron Verstelle blijven op parttime basis als adviseur verbonden aan de vennootschap.

Michael Bhagwandien werkt reeds vanaf 2017 bij Adelco als commercieel directeur. Michael heeft van 1999 tot aan zijn overstap naar Adelco verschillende leidinggevende functies bekleed bij Advantech, een marktleider in industriële computers en systemen. Hij brengt hierdoor veel kennis en ervaring met zich mee die nu aangewend worden in de markten waarin Adelco zich sterk profileert. In april 2003 hebben Cees Smit en Ron Verstelle Adelco opgericht en in ruim 15 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een succesvolle leverancier voor de maakindustrie. Adelco is met name actief op het gebied van displays, modules en systemen voor embedded computing en wireless (IOT) modules.

Adelco is in juli 2018 overgenomen door Batenburg Techniek N.V en maakt onderdeel uit van onze divisie Batenburg Industriële Componenten. Deze divisie werkt vooral voor klanten in de maakindustrie met de bedrijven Batenburg Bevestigingstechniek, Batenburg Industriële Elektronica en Batenburg Mechatronica en in de energie- en railinfrastructuur met Batenburg Energietechniek.

De afgelopen periode hebben beide bedrijven een overgangstraject doorlopen om alle bedrijfsprocessen te integreren. Hierbij hebben Cees Smit en Ron Verstelle een belangrijke rol gespeeld om een optimale synergie te bewerkstelligen. Ze blijven vooralsnog betrokken bij de organisatie in de vorm van een adviesrol. De voorspoedige integratie van Adelco binnen Batenburg maakt nieuwe energie en creativiteit los bij onze medewerkers. Dit brengt veel nieuwe kansen met slimme oplossingen die onze klanten verder helpen met de stap naar morgen.

Uitreiking Social Impact Awards op 12 november

1
Groepsfoto SIA 2018

Op 12 november 2019 organiseert Baanbrekend Drechtsteden een bijeenkomst, speciaal voor werkgevers. Tijdens deze bijeenkomst reiken we ook weer de Social Impact Award uit. De award voor de meest sociale ondernemer in de regio. We laten u graag zien hoe sociale impact succesvol kan worden gecombineerd met economische impact. Welkom!

Wanneer?

Dinsdag 12 november van 16.00 uur – 19.00 uur. Inloop vanaf 15.30 uur. Het officiële programma duurt tot 18.00 uur. Daarna heeft u gelegenheid om te netwerken.

Waar?

Art & Dining (Dordrechts Museum). Adresgegevens van deze locatie: Museumstraat 38, 3311 XP Dordrecht. Goed te bereiken met de auto of het Openbaar Vervoer.

Programma

We lichten een tipje van de sluier op… Jan Dirk Stouten is uw gastheer. Marjolijn Ten Hoonte (Directeur arbeidsmarkt en MVO Randstad Groep Nederland) is een van de gastsprekers. Daarnaast komen er ook diverse sociaal ondernemers met hun inspirerende verhalen aan het woord. En natuurlijk is er de uitreiking van de Social Impact Award; dit jaar in 3 categorieën.

Aanmelden

Wilt u zich aanmelden voor deze werkgeversbijeenkomst? Dat kan via onze website: www.baanbrekenddrechtsteden.nl

Verzwaring elektriciteitsnet Rotterdamse haven kan efficiënter en goedkoper

3
electricity mast

De komende decennia neemt de vraag naar (groene) elektriciteit vanuit de Rotterdamse industrie fors toe. Die extra stroom is nodig om industriële processen te elektrificeren, om groene waterstof te maken en voor elektrisch vervoer. Het gaat om een verdubbeling of mogelijk zelfs een verviervoudiging van de vraag naar elektriciteit. Verzwaring van het elektriciteitsnet is nodig. De fysieke ruimte voor extra infrastructuur is beperkt. Bovendien kan de verzwaring van het elektriciteitsnet tegen lagere maatschappelijke kosten en kortere doorlooptijden worden uitgevoerd als van een langetermijnvisie wordt uitgegaan in plaats van de bestaande wet- en regelgeving. Dit is de uitkomst van een studie van het Havenbedrijf Rotterdam, Stedin en TenneT naar de gevolgen van de energietransitie voor het elektriciteitsnet in het havengebied.

De studie concludeert dat het vraagstuk urgent is, omdat de capaciteit van de huidige elektriciteitsnetten en aansluitingen in de Rotterdamse haven onvoldoende is om plannen voor een duurzaam havengebied mogelijk te maken. Doorlooptijden voor het realiseren van nieuwe hoogspanningsstations en -verbindingen bedragen 3 tot 10 jaar. De studie heeft als uitgangspunt dat in Nederland de komende decennia een energietransitie plaatsvindt in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs en dat hernieuwbare elektriciteit en (groene) waterstof daarin sleutelrollen vervullen.

Aanbevelingen

De studie doet drie aanbevelingen om te zorgen dat de noodzakelijke verzwaring van het net tijdig en tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten plaatsvindt. De eerste is de aanpassing van wet- en regelgeving om stapsgewijs vanuit een langetermijnvisie (2050) infrastructuur te realiseren in plaats van steeds op basis van individuele vragen van bedrijven te handelen. Dit kan zorgen voor lagere kosten voor de samenleving (het voorkómen van het leggen van parallelle kabels), kortere doorlooptijden en het minimaliseren van fysieke bottlenecks. De ruimte in het havengebied is immers beperkt. Hierbij moet een goede balans worden gevonden tussen het bijtijds gereed hebben van de infrastructuur en het minimaliseren van het risico dat capaciteit (tijdelijk) niet wordt benut.

De tweede aanbeveling is dat het Ministerie van EZK (of de Klimaattafel Industrie) locaties direct aan de kust aanwijst voor het grootschalig omzetten van elektriciteit (wind van zee) in waterstof en andere energiedragers. Transport van waterstof vergt namelijk veel minder ruimte en lagere investeringen dan transport van elektriciteit. Voor de economische haalbaarheid van grootschalige productie van groene waterstof is overigens nog wel een forse kostendaling van het elektrolyseproces nodig.

De derde aanbeveling is om nu ruimte te reserveren voor toekomstige elektriciteitsinfrastructuur, zodat stapsgewijs een robuust en toekomstbestendig elektriciteitsnet kan worden gerealiseerd.

Robuust netwerk

Om inzicht te krijgen in de benodigde aanpassingen aan het elektriciteitsnet, hebben de twee netbeheerders en het Havenbedrijf uiteenlopende technische alternatieven verkend. Daarbij is gekeken naar de ontwikkeling van een robuust netwerk dat de toenemende elektriciteitsvraag faciliteert tegen de laagste maatschappelijke kosten. Rode draad van de verzwaring van het net wordt meer transporteren op hogere spanningsniveaus (150 kV en hoger) en daarnaast op de lagere netvlakken (66 kV en lager) kleinere regio’s bedienen. Evident is dat hiervoor meer hoogspanningsstations nodig zijn. Deze keuze leidt ertoe dat het aantal nieuwe ondergrondse kabels beperkt blijft en daarmee ook de aanspraak op schaarse ruimte in de leidingstroken (minder fysieke bottlenecks).

Voor het elektriciteitsnet is een kansrijk alternatief het opdelen van het 150 kV net in een westelijk, midden en oostelijk deel. Door in het distributienet meer verdeelstations te creëren, komen er uiteindelijk minder kabels in de leidingstroken en worden de aansluitkabels naar de klanten korter.

Volgorde van binnenkomst

De huidige regelgeving leidt uiteindelijk niet tot de meest doelmatige elektrische infrastructuur in het Rotterdamse havengebied. Op dit moment worden nieuwe aanvragen van klanten voor extra aansluitcapaciteit los van elkaar en op volgorde van binnenkomst behandeld. Dit komt door het in de regelgeving vastgelegde principe dat netbeheerders non-discriminatoir moeten handelen. Dit leidt er veelal toe dat (nieuwe) klanten met lange aansluitkabels met het openbare net worden verbonden en met aanzienlijke aansluitkosten worden geconfronteerd.

Zorgvuldige afstemming zorgt ervoor dat de toename van het aantal elektriciteitsverbindingen beperkt kan blijven en daarmee ook de totale maatschappelijke kosten. Constructieve samenwerking tussen TenneT, Stedin en het Havenbedrijf is de komende decennia cruciaal. De elektriciteitsinfrastructuur wordt immers beheerd door twee netbeheerders, maar het is één samenhangend systeem. Het Havenbedrijf beheert de schaarse ruimte waarin dat netwerk zich bevindt en heeft daarnaast ook zicht op de andere voor de energietransitie benodigde infrastructuur.

Aantal faillissementen nagenoeg onveranderd

1
Opheffings uitverkoop

Het aantal failliet verklaarde bedrijven is nauwelijks veranderd. Er zijn in september 4 bedrijven minder failliet verklaard dan in augustus, meldt het CBS. De trend is afgelopen jaren redelijk vlak.

Trend afgelopen jaren redelijk vlak

In mei 2013 piekte het aantal uitgesproken faillissementen, voor zittingsdagen gecorrigeerd. Daarna is er tot september 2017 sprake van een dalende trend. Na september 2017 is de trend redelijk vlak. Het aantal faillissementen bereikte in september 2018 het laagste niveau sinds 2001. Daarna wisselden perioden met stijgingen en dalingen elkaar af.

Meeste faillissementen in de handel

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in september 240 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 61.

De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in september de meeste faillissementen uitgesproken in de horeca, de bouwnijverheid en de bedrijfstak vervoer en opslag.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

De perfectie combinatie van informeren en inspireren

0
Bijeenkomst eetzaal

Prinsjesdagontbijt Visser & Visser

Traditiegetrouw organiseerde Visser & Visser op 24 september 2019 het Prinsjesdagontbijt voor relaties en klanten. Tijdens een heerlijk ontbijt in het gast- vrije Van der Valk hotel in Ridderkerk werden genodigden bijgepraat over de gevolgen van het Belastingplan 2020 voor ondernemingen. Tevens was er een inspiratiesessie over innovatie.

Na een hartelijk ontvangst met koffie en thee namen zo’n 100 gasten plaats aan de feestelijk gedekte tafels met etagères vol verschillende belegde broodjes en croissantjes. Als eerste was er een woord van welkom van Ger Visser, partner bij Visser & Visser. Hij bedankte iedereen voor zijn of haar komst. Vervolgens gaf hij het woord aan Harold van den Berge, fiscalist bij Visser & Visser om de fiscale consequenties van de, op Prinsjesdag gepresenteerde, Miljoenennota en Belastingplan 2020 toe te lichten. Van den Berge was positief gestemd. “De economie en daarmee de overheidsfinanciën staan er goed voor.”

Actiepunten

De Miljoenennota & Belastingplan 2020 is volgens Van den Berge niet per se spannend voor ondernemers maar hij gaf aan dat er wel enkele aandachtspunten zijn. Zo zal als gevolg van de komende wetswijzigingen de wijze van financieren in veel situaties moeten worden heroverwogen.” Ook de fiscale behandeling voor elektrische auto’s kwam aan de orde. Van den Berge zei hierover: “De korting op de bijtelling wordt de komende tijd verlaagd, waardoor het fiscaal minder aantrekkelijk wordt een elektrische auto aan te schaffen.” Bij deze en andere wijzigingen kan Visser & Visser ondernemers natuurlijk van dienst zijn.

Dertig jaar Visser & Visser

Na afloop van de heldere presentatie gaf Van den Berge het woord aan, moderator Cees Vingerling. Hij stond eerst stil bij het dertigjarige jubileum van Visser & Visser. “Het bedrijf is dertig jaar geleden gestart en inmiddels heeft het bedrijf ruim 330 medewerkers en zijn er dertien vestigingen. Een geweldige prestatie!”, aldus Vingerling.

Innovatie

Nadat Visser & Visser in het zonnetje was gezet introduceerde Vingerling het thema innovatie voor de inspriratiesessie en stelde hij de panelleden voor aan de aanwezigen, namelijk Arnoud Proos (wethouder innovatie bij de gemeente Barendrecht), Sander Ros, (eigenaar van architectenbureau Roos- Ros), Jan Verwoerd (eigenaar 360 graden fabriek) en Wilco Schellevis (eigenaar van Growteq). Vingerling vroeg de panelleden op welke manier innovatie georganiseerd dient te worden. Innovatie staat volgens hem met stip aan de top van de economische, academische en politieke agenda, toch worden veel innovaties nauwelijks lokaal en internationaal geadopteerd. Ros reageerde als eerste door te zeggen dat er een verschil is tussen verbeteren en innoveren. Daarbij is het volgens hem belangrijk om te beginnen met kleine stappen met beperkt risico om dit vervolgens bij succes uit te breiden naar grotere projecten. Schellevis stelde: “Bij innovatie is het de kunst om voortdurend breed te kijken waar innovatie mogelijk is en steeds na te denken over de bestendigheid van het businessmodel.” Volgens Proos is innovatie een stip aan de horizon. “De route dient zorgvuldig te zijn maar het is ook tien keer je neus stoten en vervolgens weer doorgaan om die punten te verbeteren.”

Startpunt

Vingerling stelde vervolgens de vraag op welke wijze innovatie gestart dient te worden. Verwoerd antwoordde: “Het is belangrijk om niet met een idee te starten maar juist om een uitdaging het startpunt te laten zijn of om technologieën te bekijken die van betekenis kunnen zijn voor de organisatie.” Ros haakte daarop in en zei: “Betrek maatschappelijke uitdagingen en geef ruimte voor creativiteit, leer van fouten en beloon het lef tonen.”

Tip

Als laatste vroeg Vingerling de panelleden naar een tip voor de aanwezigen in de zaal. Ros: “Mijn tip – en tegelijkertijd mijn oproep – is om te stoppen met lineair denken en dit om te zetten naar circulair denken. Ieder vanuit zijn eigen perspectief en verantwoordelijkheid.” Verwoerd zou willen meegeven dat iedereen ontzettend dankbaar moet zijn voor klanten. “Belangrijk is om voortdurend toegevoegde waarde te bieden met een toekomstbestendige oplossing. Innovatie is daarbij cruciaal”, aldus Verwoerd.

Ter afsluiting bedankte Ger Visser alle sprekers en het Van der Valk hotel voor de perfecte organisatie. Ook vroeg hij aandacht voor Stichting Present. Een stichting die ondernemers kan helpen bij het duurzaam en maatschappelijk ondernemen. “Wij kijken terug op een succesvol Prinsjesdagontbijt en hebben voor alle genodigden nog de passende attentie Inspiratie voor innovatie van de schrijver Gijs van Wulfen. Een boek dat onmisbaar is voor elke succesvolle innovator,” sprak Ger Visser de aanwezigen toe.

Visser & Visser heeft alle dien- sten in huis om een onderneming verder te laten groeien, te weten: Accountancy, Audit & Assurance, Belastingadvies, Consultancy, Corporate Finance, HRM & salarisadministratie, International Business, IT en Data. Zij biedt hiermee actueel inzicht in de onderneming, professioneel advies en een persoonlijk adviseur.

Edward van Wilgenburg Sales Manager bij Luminis Rotterdam

1
Ondertekening contract

Luminis Rotterdam groeit stevig door, en was daarom op zoek naar uitbreiding van het salesteam. Met de komst van Edward van Wilgenburg is Luminis Rotterdam klaar om nog meer klanten in de Rotterdamse regio te helpen om met software technologie het verschil te maken.

Edward is geboren en getogen in Rotterdam en loopt al heel wat jaren rond in netwerkend Rotterdam. Ook binnen Port of Business is hij reeds een bekend gezicht. Hij is een zeer ervaren commerciële aanvulling op de Luminis  organisatie en heeft een passie om ondernemers te helpen en om synergie te creëren door mensen binnen en buiten zijn netwerk met elkaar in contact te brengen.

Luminis Rotterdam is een software-technologiebedrijf dat zich richt op het verkennen en ontwikkelen van technologieën waarmee het mogelijk is om exponentiële groeistrategieën en nieuwe proposities te realiseren. Luminis ontwikkelt dynamische, herbruikbare, modulaire softwarecomponenten die het bedrijf in staat stelt om robuuste, schaalbare en complexe systemen snel te kunnen ontwikkelen. Luminis werkt daarbij samen met domein-experts om complexe technologie naar proposities voor de klanten en eindgebruikers te kunnen vertalen. Daarbij ligt  de focus op de Cloud, Big Data en het Internet of Things (IoT).

Edward is met veel enthousiasme aan deze functie begonnen en staat namens Luminis Rotterdam uiteraard voor u klaar om uw vragen rondom onze mogelijkheden te beantwoorden.

Luminis Rotterdam en Edward kijken beide uit naar een lange en mooie samenwerking.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Bert Breeman van Luminis Rotterdam B.V.

Licht verstandelijk beperkt (LVB) in de strafrechtelijke molen

1
Jacob Klink Wergevers Drechtsteden

Tijdens onze laatste bestuursvergadering voor de zomer vertelde ons bestuurslid Annelien Theeuwes MEE) over een regionale zorg en veiligheidsconferentie in de Kuip met als thema: licht verstandelijk beperkt (LVB) in de strafrechtelijke molen.

Deze vraag wordt steeds relevanter nu deze kwetsbare groep mensen bij organisaties zoals politie, Bureau Halt, de Raad voor de Kinderbescherming en de zittende magistratuur scherper in het vizier komt. Het lijkt voor de hand liggend om de vraag of sprake is van een LVB zo vroeg mogelijk in de strafrechtelijke keten te beantwoorden. Helaas is dat vaak niet het geval. Voor het vaststellen van LVB bij een verdachte is het OM afhankelijk van anderen. Uit verschillende uitspraken blijkt dat een verdachte met LVB een andere aanpak vraagt in de reguliere juridische molen. Voor het OM is het uiteraard van belang dat de verdachte met een licht verstandelijke beperking zo spoedig mogelijk in het strafproces wordt herkend, dat hij middels de aanwezigheid van een raadsman en wellicht ook zijn ouders of een andere vertrouwenspersoon in vrijheid zijn verklaringen kan afleggen en dat een passende interventie wordt geadviseerd, geëist en opgelegd die aansluit bij zijn mogelijkheden.

En waarom dit nu, als column in de Drechtsteden Business;
‘Op de conferentie was er ook de mogelijkheid om met een Virtual Reality-bril te ervaren hoe het is om een persoon te zijn met een licht verstandelijke beperking. Annelien werkt toch al heel wat jaren bij MEE en denkt dan al veel te weten maar ze is toch die ervaring aangegaan om de bril op te zetten.

“Je voelt je met het opzetten van deze VR-bril (en het daarmee stappen in de huid van ie- mand met LVB) direct onbegrepen en raakt zwaar gefrustreerd! Je snapt de opdrachten niet, wordt bij voortduring niet serieus genomen en schiet merkbaar te kort. Wat ik er van geleerd heb, is dat in elk geval de communicatie met iemand met LVB op een andere manier moet plaatsvinden om begrepen te worden.”

In de strafrechtketen wordt steeds meer rekening gehouden met een LVB en dat is niet zonder reden. Niet alleen is het goed te weten hoe je iemand met LVB benadert en je vragen zo stelt dat ze daadwerkelijk worden begrepen. Want je kunt pas effectieve interventies plegen als je weet wie je voor je hebt.

Dit geldt niet alleen in de strafketen waar deze conferentie over ging. Graag geef ik bij deze de raad van Annelien door om ieder die hier in een organisatie meer over wil weten zeker deze Virtual Reality-bril een keer op te zetten. Maar ook een conferentie waar techniek, de strafketen en de zorg bij elkaar komen. Met elkaar elkaars werk beter maken.

Jacob Klink
Voorzitter bij Werkgevers Drechtsteden

“Wij willen de verwachting van de klant overstijgen”

1
HJ media team

Spraakmakende ontwikkelingen binnen HJ Media Groep

HJ Media Groep maakt spraakmakende ontwikkelingen door. Eén daarvan is dat Hans Klaasse is toegetreden tot de directie. Samen met algemeen directeur Hendrik Jan van der Rhee legt hij uit wat zijn aandeel binnen het bedrijf is en welk koers HJ Media Groep vaart.

Als eerste vragen we Hans wat meer over zichzelf te vertellen en zijn rol binnen HJ Media Groep toe te lichten. “Ik heb heel lang in de consultancy en accountancy gewerkt, waaronder als partner bij Deloitte. Op dit moment ben ik nog steeds actief betrokken binnen deze branche als adviseur en zo heb ik het bedrijf HJ Media Groep leren kennen. Een ambitieuze organisatie met interessante activiteiten waar ik graag onderdeel van wil zijn. Het type bedrijf is een soort oude liefde van me, als middelbaar scholier werkte ik graag bij mijn oom in de drukkerij en boekbinderij. Misschien komt daar mijn liefde voor boeken en bladen vandaan. Bovendien houd ik van schrijven, bijvoorbeeld het schrijven van blogs en columns.”

Tegen het licht houden

Hans geeft aan zich te richten op strategie en organisatie binnen HJ Media Groep. “Binnen de consultancy heb je veel te maken met deze factoren. Wil je je blijven ontwikkelen dan zijn daar veranderingen voor nodig. De wereld van dienstverlening verandert snel en dat betekent dat je als bedrijf mee moet veranderen. Het is dan goed om regelmatig je organisatie tegen het licht te houden. Naar voren kwam dat HJ Media Groep een unieke dienst levert die mede door de snelle groei en door de vele disciplines van het bedrijf onderbelicht was: Smart Media. Binnen de dienstverlening van bedrijven als HJ Media Groep zie je dat met name adviseren over marktstrategie steeds belangrijker wordt. Dat vraagt ook om aanpassing van de organisatie, die moet je rondom de klant heen bouwen. Daarnaast vraagt Smart Media om dataverrijking. Ook dat is iets waar wij ons op richten.”

Wij durven het aan

Smart Media is het unieke en hightech innovatieve product van HJ Media Groep, waarmee het mogelijk is reclame-uitingen te personaliseren en meetbaar te maken. Hendrik Jan stond aan de wieg van deze ontwikkeling binnen HJ Media Groep. “Wij hebben verschillende geavanceerde tools ontwikkeld, waarmee onze opdrachtgevers doelgericht kunnen inspelen op de interesses en de behoeften van de ontvanger. Dat is uniek. Er is geen bedrijf in Nederland die dat op deze wijze kan. Bovendien is de uitkomst nauwkeurig te meten en direct te herleiden. Wij durven het aan om marketing en reclame meetbaar te maken.” Hans vervolgt: “Wij maken marketing interessant zonder interessant te doen. We zijn een heel normaal bedrijf in Ridderkerk waar iedereen welkom is.”

Strategisch communicatiebureau

Maar wat voor soort bedrijf is HJ Media Groep nu eigenlijk? Hendrik Jan: “Wij zijn een strategisch communicatiebureau dat zich bezighoudt met storytelling. Simpel gezegd; wij vertellen het verhaal van onze opdrachtgevers waarbij we de klant of ontvanger centraal zetten. Smart Media rust op de drie pijlers Smart Design, Smart Online en Smart Con- tent. Of het nu gaat om marketing, online, print, video of beeld. Het gaat bij ons om de persoonlijke boodschap.” Daarvoor moeten bedrijven echter wel eerst weten welk verhaal of welke boodschap ze willen vertellen, stelt Hans. “Wij helpen onze klanten te bepalen wat de juiste marktstrategie is en hun doelen te realiseren. We onderzoeken de behoefte van de klant en welke reclame- en mediakanalen daar het beste bij passen. Wie wil je zijn en wat wil je uitstralen. Elke stap wordt gezet met een bepaalde gedachte en op slimme wijze uitgevoerd door onze specialisten.”

Alles uit handen nemen

Daarmee komen we op de mensen die bij HJ Media Groep werken. Er verschijnt een grote glimlach bij de heren. “We werken met een jong en creatief team. Rond de klant staan mensen die de klant door en door kennen vanuit zijn/of haar deskundigheid. Een persoonlijke binding met de klant is voor ons belangrijk. Als je weet wat er speelt binnen een bedrijf en als je je afvraagt wat de klant nodig heeft, kun je beter adviseren. Het gebeurt geregeld dat wij zelf met ideeën komen en dat wordt gewaardeerd,” vertelt Hendrik Jan. Hans haakt hierop in. “Toen ik voor het eerst het pand van HJ Media Groep binnenkwam zag ik het al: hier leeft het. Deze mensen willen gepassioneerd met de klant bezig zijn. Met de disciplines die hierbij horen willen wij graag fungeren als strategische partner van onze klanten. Door een partnership aan te gaan kunnen we optimaal adviseren en alles uit handen nemen, van het bedenken van mooie campagnes tot aan de realisatie.”

Nieuwe website

De spiegel die HJ Media Groep haar klanten graag voorhoudt, heeft ze zichzelf dus ook onlangs voorgehouden en dat heeft veel duidelijkheid geschept over de dienstverlening. En daar hoort een nieuwe website bij. Hendrik Jan: “Onze nieuwe website is vernieuwend en persoonlijker dan de vorige. Bezoekers leren de mensen die er werken en het bedrijf beter kennen. Het ontstaan van onze website dient tevens als een prachtig voorbeeld voor onze klanten. Het is een creatief proces geweest dat volledig in handen lag van onze medewerkers. Binnen de gestelde kaders zagen we verrassende dingen voorbijkomen waar we zelf niet aan gedacht hadden. Zo werd er een beeldmerk in de vorm van een bezier ontworpen die de verbinding tussen onze pijlers Smart Media, Smart Design, Smart Online en Smart Content weergeven. Samen vormen ze het DNA van HJ Media Groep.” Door medewerkers ruimte te geven, belemmer je ze niet in hun creativiteit en creëer je een winning team. Zo kun je de verwachting van de klant overstijgen en dat is precies wat wij elke keer weer willen bereiken.”

Op zoek naar een strategische marketing partner en persoonlijke, unieke en meetbare communicatie? Het commerciële team staat graag voor u klaar om te kijken wat ze voor u kan betekenen.

Productie industrie bijna 1 procent lager in augustus

1
Foto Hollandse Hoogte
© Hollandse Hoogte / Flip Franssen

De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in augustus 0,8 procent lager dan in augustus 2018, maakt het CBS bekend. Dit is de zesde achtereenvolgende maand met een krimp van de productie.

Productie machine-industrie groeit het sterkst

Van de acht grootste bedrijfsklassen binnen de industrie groeide de productie van de machine-industrie met bijna 10 procent het sterkst. Ook de productie van de transportmiddelen- en metaalproductenindustrie groeide. De helft van de bedrijfsklassen in de industrie had echter te maken met een krimp van de productie.

Trend licht dalend

Voor het bepalen van de kortetermijnontwikkeling van de productie kan het beste worden gekeken naar voor seizoen- en werkdageffecten gecorrigeerde cijfers. Van juli op augustus 2019 steeg de productie met 0,9 procent.

De voor seizoen- en werkdageffecten gecorrigeerde productie fluctueert aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Van medio 2014 tot begin 2018 was er sprake van een stijgende trend van de industriële productie. Daarna is de trend licht dalend.

Producentenvertrouwen minder positief

Het producentenvertrouwen industrie is in september afgenomen. Het vertrouwen ligt echter nog ruim boven het langjarige gemiddelde.

Duitsland is een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. Het vertrouwen van de Duitse industriële producenten (Ifo-index) daalde in september naar het laagste niveau na 2009. Ze oordeelden opnieuw minder positief over de huidige bedrijvigheid. De gemiddelde dagproductie van de Duitse industrie kromp in augustus met 4 procent in vergelijking met een jaar eerder.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.