Home Blog Page 98

Nieuw leiderschap en de boodschap naar de markt!

1
Discussion indoors laptop

Nieuw leiderschap tonen is niet aan een ieder besteedt. De meeste leiders vinden het best goed gaan op de oude hun vertrouwde wijze. Voortkabbelende zelfgenoegzaamheid? Waarom allerlei onrust en grote woorden gebruiken? Laten we het asjeblieft rustig houden. Alles komt goed. Bent u zo’n type leider? Helaas, dan is uw uiterste houdbaarheidsdatum verstreken. Er gaat niets vanzelf en er komt niets vanzelf goed. Leiders moeten iets in beweging zetten. Zichzelf en hun medewerkers!

In deze turbulente tijd en continu veranderende wereld moeten organisaties, bedrijven en werkverbanden mee veranderen. Een hele klus. Ga er maar aan staan. Je medewerkers lastig vallen met wéér een aanpassing of verandering. Immers, mensen houden graag hun vastigheden in ere. Niet teveel moeite doen om tot ingrijpende aanpassingen van denken en doen te komen. En toch is het nodig. Anders werken, meer gericht op de markt en met minder kosten. De markt kijkt kritisch naar inefficiënte organisaties en ondernemingen die niet doen wat zij beloven. Een uitdaging van jewelste. Immers, je kan als leider niet allerlei populistische taal uitbraken en vervolgens met de handen in de zakken blijven staan. Je moet in beweging komen. Een beweging op gang brengen. Kortom, een uitdaging. Heeft u als leider trouwens een inspirerend verhaal? Heeft u een realistische toekomstvisie? Daar wordt u wel op beoordeeld. Nee, geen mooie verhalen, maar een richtingbepalende visie. Bent u in staat om uw medewerkers mee te nemen in uw visie?

Uw medewerkers zijn kritische luisteraars. Zij kennen inmiddels het onderscheid tussen ‘verhalen’ en visie. Ze zijn sceptischer dan in het verleden. Wat dat betreft hebben teleurstellingen en ervaringen uit het verleden mensen verstandiger gemaakt. Het verschil tussen succes en verlies is in de crisistijd pijnlijk zichtbaar geworden. Waarom zijn een aantal bedrijven in staat gebleken om te groeien terwijl anderen het onderspit moesten delven? Heeft het niet te maken met anticiperend gedrag, innovatie en leiderschap? Een ieder heeft wel een voorbeeld van een mooi ‘verhaal’ zonder effect. Leiders moeten laten zien waar zij voor staan. Voor strategische keuzes en een duidelijk beleid! Heeft u een degelijke visie? Een succesvolle visie op de toekomst heeft vaak te maken met zaken die moeten worden overwonnen. Een denkbeeldige vijand? De concurrentie, de onwillige markt of de financiële druk. Er moet strijd worden geleverd. Is dit een garantie voor succes? Is dit de meest effectieve aanpak? Of moeten leiders juist ‘verbindend’ zijn? Wat verbindt mensen?

Mensen verbinden aan elkaar, de verbinding met de klant zoeken door slimme marketing, reclame en mediacampagnes. Zorgen dat uw mensen snappen wat de klant van hen vraagt. Heeft u een goed verhaal? Storytelling is essentieel. Uw verhaal en boodschap op een uitgekiende manier voor het voetlicht brengen. Uw salesorganisatie moet dan wel kloppen. Dat vraagt uitleg, instructie en kennisdeling. Vervolgens voldoende planvorming en een doordachte publiciteit. Een realistisch verhaal vertalen naar een effectieve boodschap aan de markt. Zorg er om die reden voor dat uw mensen volledig op de hoogte zijn van uw plannen. Betrek uw medewerkers bij deze plannen. Zo -en zo alleen- raken zij betrokken bij uw visie en missie!

Ergo, een moderne leider moet zich terdege afvragen hoe hij enerzijds geloofwaardig en anderzijds realistisch overkomt. Als meeslepende grote woorden hol en leeg blijken te zijn is de deceptie van de ‘volgers’ groot. Veel beter dan ‘grote’ woorden werken verbindende betogen. De leider moet haarscherp formuleren en definiëren wat mens, organisatie en doelstelling aan elkaar verbindt. Wat zijn de individuelen waarden, wat zijn de organisatiewaarden en op welke wijze kunnen we individuele wensen en behoeften koppelen aan organisatiedoelen? Wanneer dit helder is kan de leider een gemeenschappelijke identiteit nastreven waarin de mensen -binnen de organisatie- zich kunnen vinden. ‘Dit is ons gemeenschappelijk doel, daarom is de verandering noodzakelijk!‘ Welke waarden verbinden de mens en organisatie binnen uw onderneming? Is er een open klimaat waarin prestatie en waardering de boventoon vormen? Bent u integer, betrouwbaar en streeft u naar een prettige -inspirerende– werkomgeving?

Echte leiders zien de samenhang van deze dingen. Ze hebben oog voor de mens binnen de organisatie. Dit zonder de organisatiedoelen geweld aan te doen. Hierdoor krijgen zij de medewerkers in beweging. Hierdoor krijgen zij de verandering op gang. Niet om het veranderen maar omdat het niet anders kan. Begrijpt u waarom uw medewerkers graag voor u willen werken? Of vraagt u zich dat nooit af? Het is wel heel belangrijk. Het maakt nogal een verschil of uw medewerker fit en gemotiveerd aan de dag begint óf lusteloos en negatief. Ik maak het verschil regelmatig mee. Bedrijven die een inspirerende leider hebben met een duidelijk doel en ondernemers die maar niet in staat zijn om hun medewerkers te inspireren tot verandering. Toon modern leiderschap. Ga op zoek naar de grote gemeenschappelijke deler, zoek verbinding en leg de nadruk op de overeenkomsten in plaats van de verschillen. Medewerkers zijn individuen. Alleen moderne –verbindende– leiders zijn in staat zaken duurzaam te veranderen!

Ing. Hans Klaasse MBA CMC is als ‘directeur strategie en organisatie’ betrokken bij HJ Media Groep. Hij adviseert klanten over het ontwikkelen van een doelmatige organisatie die de belofte -gedaan aan de klant- ook daadwerkelijk kan waarmaken. Een hoog -meetbaar- rendement uit de euro’s die worden besteedt aan reclame en mediacampagnes, is het doel van HJ Media Groep!

Je hebt enthousiasme en lef nodig om te innoveren en experimenteren

1
Visser & Visser

Samenwerking en innovatie staan bij Visser & Visser al 30 jaar centraal

Dit jaar vierde Visser & Visser (V&V) haar dertigjarig bestaan en werd zij eveneens uitgeroepen tot de Beste Werkgever in de financiële sector. Feiten om trots op te zijn. We spreken partners en accountants Ger Visser en Marco Ruit over de transformatie die V&V de afgelopen decennia heeft doorgemaakt en hoe samenwerking, innovatie én hun medewerkersteam hen heeft gebracht waar zij nu staan.

We gaan even terug in de tijd. Toen Ger en Steef Visser – overigens geen familie, maar bij toeval dezelfde achternaam – jong en ambitieus hun krachten en ondernemersgeest bundelden en samen een accountantspraktijk oprichtten. Visser: “We zijn gestart in een klein winkelpand in Rotterdam Charlois, maar na drie maanden verhuisden we naar Barendrecht. Van daaruit groeiden we steeds groter naar de inmiddels 300 medewerkers, veertien partners en elf vestigingen, waaronder Amsterdam en Rotterdam. Dit voelde als een natuurlijk proces. Als je ziet dat groei uitdagend is en je maakt mooie dingen mee als ondernemer, dan ga je ervoor.”

Het moet anders

In drie decennia is er heel wat veranderd. In de vraag naar en het aanbod van de dienstverlening, in de omvang van organisatie en in het klantenpakket. V&V floreert als nooit te- voren. Wat ligt volgens de heren ten grondslag aan dit succes? Visser: “Ik denk dat we de groei en transformatie van onze organisatie te danken hebben aan onze houding. Regelmatig zeiden Steef en ik tegen elkaar: het moet anders. We zijn door de jaren heen constant blijven bewegen, verbeteren en vernieuwen. De rode draad in onze bedrijfsvoering is wel altijd gebaseerd geweest op celdeling, teamsport, verandering en innovatie.

Met celdeling bedoelen we de opsplitsing van een grote vestiging in twee kleinere. Delen is vermenigvuldigen in dit geval. Bepaalde zaken, bijvoorbeeld op HR- en marketinggebied, zijn centraal geregeld. Voor de rest heeft iedere vestiging de ruimte om eigen initiatieven te ontwikkelen.” Ruit vult aan: ”Het draait bij ons echt om samenwerking. Je hebt zowel generalisten als specialisten nodig om dingen goed te kunnen doen. Nu het accountantsvak zo breed geworden is, vraagt dat steeds vaker om een multidisciplinaire aanpak.” “Groei blijft uitdagend”, aldus Visser. “Aan de ene kant wil je dat de ruimte om creatief te zijn blijft, aan de andere kant moet je ervoor waken dat ideeën in de kiem worden gesmoord omdat je groter wordt. Je hebt enthousiasme en lef nodig om te kunnen innoveren en experimenteren.”

“Automatisering is niet meer weg te denken in dit proces”

One stop shopping

De grootste verandering is misschien wel de uitbreiding van de dienstverlening als antwoord op de veranderde rol van de accountant. Visser: “Vroeger maakten we voornamelijk jaarrekeningen. Inmiddels bieden we een scala aan andere diensten op onder andere fiscaal, financieel, HR- en ICT-gebied (zie kader, red.). Het is voor ondernemers echt one-stop-shopping geworden.” Ruit: “ Automatisering is niet meer weg te denken in dit proces. Klanten willen sparren over hun business, willen weten hoe het met de omzetontwikkeling gaat. Vroeger had je een dag om dingen uit te zoeken. Nu verwacht de klant dat je direct een antwoord hebt. Dat kan niet zonder dat je processen automatiseert. Wij hebben die stap mee gemaakt. Zo waren wij in 2013 de eer- sten die de online jaarrekening introduceerden en klanten verrasten met een financieel dashboard. Dat was een echte innovatie om bedrijfsprocessen te optimaliseren en te automatiseren. Het is hierdoor mogelijk geworden om het hele jaar door inzicht in de actuele status van de onderneming te hebben.”

Groei door technologie

“Onze eigen IT-businessunit Growteq is gespecialiseerd in procesoptimalisaties bij klanten. Zij helpen bedrijven om te groeien door de inzet van technologie, vertalen data naar bruikbare inzichten en zorgen dat processen efficiënter en gebruiksvriendelijker worden. Zij richten zich niet alleen op het financiële systeem maar ook op alle systemen eromheen,” legt Ruit uit. “We zitten nu dus bij onze klanten aan tafel om (financiële) dashboards te bespreken en te adviseren over businesscases in plaats van slechts de jaarrekening. De volgende stap is om de boekhouding zodanig in te richten dat uit de financiële administratie straks ook stuurinformatie te halen is.”

Blind vertrouwen

Om de kwaliteit van haar dienstverlening voort- durend te monitoren doet V&V veel aan zelfreflectie. Zij toetst zowel bij klanten als haar medewerkers hoe ze het doen en wat ze eventueel beter kunnen doen. Ruit: “We hebben onlangs een onderzoek gedaan naar hoe klanten ons zien. Wij dachten dat ‘innovatief’, één van onze kernwaarden, als eerste genoemd zou worden. Dit bleken echter ‘deskundig’ en ‘betrouwbaar’ te zijn. Het gaat er dus om dat klanten ons blind kunnen vertrouwen. Het is onze taak om te zorgen dat onze medewerkers er alles aan doen om aan die verwachting te voldoen.”

V&V organiseert daarnaast reflectiesessies met klanten om de geleverde dienstverlening te evalueren. “Dat doen bedrijven wel vaker, maar bij ons zit het complete team, iedereen die ook maar iets met deze klant te maken heeft, in de zaal. Dan kunnen we met z’n allen van de evaluatie leren,” legt Visser uit. “Na afloop van de bijeenkomst worden deze klanten als dank ‘geslagen’ tot Ambassadeur van Visser & Visser.” Aan het eind van het jaar nodigt V&V alle klanten die hebben meegewerkt aan de reflectiesessies nogmaals uit voor een rondetafelconferentie. Hierbij zijn alle medewerkers aanwezig en kunnen klanten ook met elkaar ervaringen delen. “We doen er veel aan om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en onze medewerkers te laten leren. Eventuele verbeterpunten nemen we ter harte,” besluit Ruit.

Mensen zijn ons kapitaal

Zonder hun medewerkers zou V&V niet gekomen zijn waar ze nu is. Daar is Visser meer dan duidelijk over: “Mensen zijn ons kapitaal, daar zijn we zuinig op. We doen het werk met elkaar en daarom is iedereen is hier even belangrijk, ongeacht de functie die je bekleedt.” Ruit vult aan: “We zijn een club met veel enthousiaste mensen die willen groeien. Daar krijg je bij V&V ook alle gelegenheid voor. We doen veel aan opleiding en coaching. Daarbij staan we open voor persoonlijke interesses en initiatieven. Een goed voorbeeld is dat van een collega die gepassioneerd was om ondernemingen te waarderen die ver- of aangekocht moesten worden. Deze interesse ontwikkelde zich door tot een specialisatie van waaruit een zelfstandige Corporate Finance tak is ontstaan, Arpentus genaamd.” Visser voegt daaraan toe: “Ook hebben we een Innovatielab opgericht. Medewerkers kunnen hier hun innovatieve ideeën pitchen. Het beste idee wordt beloond met een budget en een coach om het idee daadwerkelijk van de grond te krijgen.”

Eigen opleidingsinstituut

Visser vervolgt: “We zijn er enorm trots op dat we vorig jaar zijn verkozen tot beste werkgever in de financiële sector, naar onderzoek van Effectory en Intermediair. Het indiceert dat we dingen goed doen. En eerlijk is eerlijk, het helpt ons ook bij zoektocht naar personeel.” “En dat is mooi meegenomen,” vult Ruit aan. “Goed en gemotiveerd personeel is schaars. We nemen veel starters aan en investeren in hun toekomst. Daarom starten we in het najaar met ons eigen V&V Opleidingsinstituut. Gedurende drie maanden volgen starters een intensieve opleiding, gegeven door onze eigen mensen om ze klaar te stomen voor het echte werk. Het leuke is dat onze ervaren medewerkers staan te trappelen om les te geven aan de starters. Daarnaast verzorgen we ook gastlessen op scholen om studenten op allerlei manieren enthousiast te maken voor het accountantsvak en kennis te laten maken met onze organisatie. Dat is een flinke kluif maar we doen het met plezier.”

Tip voor ondernemers

Het enthousiasme van de heren klinkt door in het gesprek. We zouden nog uren kunnen praten maar de tijd is om. Hebben zij tot slot nog een tip die ze ondernemers willen meegeven? Visser: “Ik zou tegen iedere ondernemer willen zeggen: je hoeft het niet alleen te doen. Je bedrijf leiden is al een omvangrijke klus. Daarnaast heb je te maken met constante veranderingen in regels, markten en systemen. Bedenk eens hoe fijn het zou zijn als je dan een partner hebt die je adviseert en inzicht geeft, zodat jij je op je managementtaken kunt concentreren. V&V fungeert graag als navigator die jou en je onderneming verder helpt. Meer weten? Onze deur staat altijd open voor een kop koffie en een goed gesprek.”

Wat heeft V&V u te bieden?

Actueel inzicht in uw onderneming is het uitgangspunt, innovatie de gezamenlijke kracht om uw organisatie verder te brengen. V&V heeft alle diensten in huis om uw onderneming verder te laten groeien, te weten: Accountancy, Audit & Assurance, Belastingadvies, Consultancy, Corporate Finance, HRM & salarisadministratie, International Business, IT en Data. Ook is V&V gespecialiseerd in de branches Zorg, Advocatuur en Gezinshuizen en mag ze veel grote familiebedrijven tot haar klanten rekenen.

MVO

V&V heeft aandacht voor mens en maatschappij. In dat kader koos ze voor een project van MVO Present, een bedrijf dat vraag en aanbod samen brengt. V&V sponsort dit jaar een vliegtuig om ontwikkelingswerkers naar onbereikbare plaatsen te vliegen en mensen in nood te helpen. In september organiseert zij een sponsorfietstocht voor medewerkers. V&V verdubbelt het opgehaalde bedrag dat ten goede komt aan het uitgekozen project.

De toenemende impact van ICT op uw bedrijf

1
Corné Verwaal

Het cruciale verschil tussen de ICT van vandaag en de ICT van 10 of 20 jaar geleden is de mate waarin technologie wordt toegepast om de strategische doelen van een bedrijf te bereiken. De rol van ICT in de ontwikkeling en uitvoering van een bedrijfsstrategie is enorm gegroeid in dit tijdperk van digitale transformatie. Veel Nederlandse bedrijven beseffen dat ze moeten veranderen om de komende jaren relevant te blijven. Welke veranderingen kunnen hierbij helpen?

Ontwikkel een ICT-Roadmap

Een ICT-plan is niet langer een opsomming van de financiële investeringen die nodig zijn, of een lijst van technologieën die moeten worden geïmplementeerd. Het is meer een assessment van de veranderingen die nodig zijn om de bedrijfsdoelen te behalen.

Uiteindelijk wordt er veel gewonnen door de nodige inspanningen te stoppen in het ontwikkelen van een doordacht strategisch ICT-plan, zelfs als het sterk verandert bij een latere evaluatie. Het ontwikkelproces van de strategie is net zo belangrijk dan de strategie zelf. Het dwingt na te denken over de impact van digitalisering op de langere termijn door een aantal relevante vragen te beantwoorden.

Van beheer naar regie

In vergelijking tot traditionele ICT-beheerafdelingen zijn er voor hedendaagse ICT-afdelingen andere vaardigheden vereist. Een mentaliteit die meer op organisatieontwikkeling en verandering is gericht. Traditionele ICT-beheerafdelingen zijn vaak veel tijd kwijt aan alles draaiende houden, terwijl ze bezig zouden moeten zijn met het leveren van nieuwe passende technologische oplossingen.

Door het uitbesteden van specialistische ICT-taken, komt er ruimte vrij in het ICT-team om diepgaande kennis te verwerven van de bedrijfsprocessen en de behoeften van eindgebruikers. Er komt meer focus op de beschikbaarheid van ICT-diensten & functionaliteiten en min- der op het gecontroleerd zelf beheren van de onderliggende informatiesystemen en technische infrastructuur. Door een dergelijke verandering van focus ontstaat een ICT-regieorganisatie dat verantwoordelijk is voor de afstemming van vraag en aanbod binnen de kaders van het beleid en strategie van de organisatie.

Nieuwe processen, producten en/of klantervaringen

Digitalisering biedt mogelijkheden om contactpunten met relaties te verbeteren via onlineservices en apps, maar kan ook de waarde van producten of diensten verbeteren door het faciliteren van aanvullende informatie. Alles bij elkaar genomen veranderingen die uw organisatie verder helpen in deze digitale wereld.

Past uw ICT-Roadmap en -beleid bij de kansen en uitdagingen die op uw pad komen? Zijn uw ICT-regie en ICT-besturing helder en effectief? Wij wisselen graag met u van gedachten.

Corné Verwaal
Bedrijfsconsultant bij Aspect ICT

Rotterdam Blending & Filling opent op Maasvlakte

1
Rotterdam blending and filling opent op Maasvlakte

Het nieuwe complex is speciaal ingericht voor de opslag van zowel ongevaarlijke goederen (koopmansgoederen) als verpakte gevaarlijke stoffen en biedt daarnaast een afvul- en mengstation. Cuno Vat, managing director Neele-Vat Logistics: “De internationale samenwerking in Rotterdam Blending & Filling versterkt niet alleen ons dienstenportfolio maar ook de positie van Rotterdam in de chemie-logistiek.”

Concurrentiekracht en veelzijdigheid

Tijdens de opening feliciteerde Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam, beide partners en roemde de keuze voor de Maasstad. “Een prachtige en innovatieve toevoeging aan de bedrijvigheid, concurrentiekracht, veelzijdigheid en werkgelegenheid van de Rotterdamse haven.” Zowel op het gebied van logistiek/distributie als chemie wordt de laatste tijd in Rotterdam behoorlijk aan de weg getimmerd, getuige bijvoorbeeld de start van de aanleg van Distripark Maasvlakte West en de opening van Rotterdam Polymer Hub per 1 april 2020.

Alles-in-één

Bijzonder aan dit opslag- en distributiecentrum is het alles-in-één concept. Rotterdam Blending & Filling biedt één centrale plek voor het afvullen, verpakken en mengen van vloeibare chemische producten maar ook voor de (gekoelde) opslag en verdere distributie ervan. Als eerste op de Maasvlakte beschikt het complex over een afvulstation om per tankwagen of tankcontainer aangevoerde vloeibare lading in kleinere eenheden om te pakken. Bijvoorbeeld in vaten of de steeds populairdere intermediate bulk containers (IBC’s) van duizend liter.


Koopmansgoederen

RBF heeft een opslagcapaciteit van 35.000 palletplaatsen. In totaal 12.500 vierkante meter is geschikt voor koopmansgoederen; bewaakt met een sprinklerinstallatie. 6.000 vierkante meter is ingericht voor de opslag van verpakte gevaarlijke stoffen. Daarnaast is 1.500 vierkante meter in gebruik voor het inpandig afvullen, verpakken en mengen van vloeibare chemische producten.

260.000 vierkante meter

Het nieuwe complex aan de Madoerastraat 10, op Distripark Maasvlakte, is goed bereikbaar via zowel de weg, het spoor als het water en bevindt zich op steenworpafstand van hoogfrequente deepsea- en shortseaverbindingen. Rotterdam Blending & Filling is daarnaast gunstig gelegen ten opzichte van de A15, de truckparking Maasvlakte Plaza, het bestaande distripark Maasvlakte en de goederenspoorlijn tussen de Maasvlakte en het Europese achterland. Met de opening van Rotterdam Blending & Filling vergroot Neele-Vat zijn opslagcapaciteit in Nederland tot boven de 260.000 vierkante meter.

Laat je inspireren!

1
Banner Inspiratiesessie

Telefonie inspiratiesessie

Zit jouw bedrijf of organisatie in een spagaat tussen een ‘ouderwetse’ telefooncentrale en een ‘modern’ communicatieplatform? Heeft de interne en externe bereikbaarheid een ‘boost’ nodig? Maar weet je niet waar te beginnen? Maak dan een afspraak voor een telefonie inspiratiesessie bij Nemesys.

In zo’n sessie zoomen we specifiek in op de (tele)communicatie en bereikbaarheid van jouw organisatie. Waar sta je? Waar wil je naar toe? Welke stappen zijn daarvoor nodig? En welke oplossingen zijn beschikbaar?

Zo komen we tot een roadmap waarmee je verder aan de slag kunt. Uiteraard zijn we je ook in het vervolgtraject graag van dienst, maar dat is geheel vrijblijvend. Een inspiratiesessie is gratis en zonder verplichting.

Profiteer van 30 jaar kennis en ervaring

Nemesys heeft inmiddels bijna 30 jaar kennis en ervaring op het gebied van zakelijke telefonie. Van vast tot mobiel, van old school telefooncentrale tot ultramodern UC-platform en van on-premise (lokaal) tot cloud. We werken in allerlei branches, zoals overheid, onderwijs, zorg, transport, hospitality en dienstverlening. Voor kleine bedrijven met een paar medewerkers tot grote organisaties met 1.000+ medewerkers.

Ontwikkelingen en trends die wij bij veel klanten zien zijn o.a.:

  • Integratie van communicatietools, zoals bijvoorbeeld WhatsApp, Skype (for Business) en Teams.
  • Mobiel tenzij… werken, minder vaste telefoontoestellen op het bureau, meer softphones en smartphone apps.
  • Meer mobiele werkers, dus grotere behoefte aan beschikbaarheidsinformatie.
  • Minder on-premise oplossingen, meer beweging naar cloud en hybride oplossingen.
  • Keuzes worden steeds vaker bepaald door functionele gebruikersbehoeftes dan door technische functionaliteiten.
  • Aandacht voor klantenservice en klantcontact door toepassing van slimme technologie, zoals een klantcontactcentrum met meerdere media ingangen (multi channel).

Welke collega’s neem je mee?

De telefonie inspiratiesessie is interessant voor iedereen binnen je bedrijf of organisatie die verantwoordelijk is voor (of betrokken bij) bereikbaarheid, communicatie en klantenservice. Voor directie, management, IT-, telecom- en facilitymanagers, maar ook office managers, receptionistes en telefonistes.

Locatie

De inspiratiesessie vindt plaats op kantoor bij Nemesys in Oud-Beijerland.

Nemesys Telecom
Aston Martinlaan 2
3261 NB Oud-Beijerland

Afspraak maken

Via het formulier op deze pagina kun je direct een afspraak inplannen. Voor inspiratiesessies hebben we de donderdag als vaste dag. Wil je liever op een andere dag langskomen? Geen probleem. Neem even contact met ons op, dan kijken we naar een andere mogelijkheid.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van Nemesys Telecom

Barbara Keuzenkamp van WD ontvangt Drechtsteden Dukaat

1
portretfoto vrouw

Tijdens de boeiende Inspiratiedag van Werkgevers Drechtsteden donderdag 3 oktober in het bijzonder fraaie Experience Centre van Bolidt in Hendrik-Ido-Ambacht, ontving Barbara Keuzenkamp uit handen van burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht de Drechtsteden Dukaat. Dit vanwege het vele werk dat zij in de afgelopen 22 jaar voor de WD heeft gedaan. Wouter Kolff gaf aan dat het altijd een feestje is om bij Werkgevers Drechtsteden te zijn. Het lukt volgens hem steeds beter om de handen ineen te slaan om het gebied verder te brengen. Als voorbeeld noemde de burgemeester innovatie, human capital en de oeververbindingen.

‘Er is een tijd van komen en een tijd van gaan’. Zo komt per 1 oktober Carlo Post (tot eind september, algemeen directeur/regionaal commandant van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid) als algemeen directeur en regiosecretaris van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden (GRD), maar vertrekt Barbara Keuzenkamp bij Werkgevers Drechtsteden, waar zij 22 jaar het secretariaat heeft gerund. ‘Barbara is het gezicht van de Drechtsteden en heeft in al die jaren een grote rol gespeeld. Hierbij had ze te maken met enerzijds ondernemers en anderzijds met bestuurders. Dat laatste was niet zo makkelijk’, aldus Wouter Kolff. ‘Maar Barbara heeft dit altijd met een open houding en met stijl gedaan. Vanuit de overheid zijn wij haar bijzonder dankbaar. Ze is een echte verbinder tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven’, zo vervolgde de burgemeester. 

De Drechtsteden Dukaat wordt uitgereikt aan iemand die bijzondere diensten heeft geleverd en deze komt Barbara dan ook zeker toe! Barbara, die in al die jaren met verschillende voorzitters te maken heeft gehad gaf tijdens haar dankwoord aan bijzonder verrast en verguld te zijn met het toekennen van de Drechtsteden Dukaat. ‘Het was voor mij een feestje om voor de WD te mogen werken! Time flies when you’re having fun.’ Vervolgens bedankte ze de voormalig voorzitters Jan Laurijssens en Teun Muller, als ook de huidige voorzitters Jacob Klink en Wico van Helden, voor de bijzonder plezierige periode waarmee ze met hen heeft samen mogen werken.   

Eerder op de dag introduceerde Barbara op indrukwekkende wijze Professor Casper van Eijck van het Erasmus MC. Op uitnodiging van de WD verzorgde hij een inleiding over de strijd tegen alvleesklierkanker. Barbara was vol lof over de warme en persoonlijke manier waarmee Van Eijck omgaat met patiënten. Er is nog veel geld nodig voor verder onderzoek tegen deze bijzonder agressieve vorm van kanker. ‘Maar we zijn op de goede weg’, aldus Casper van Eijck. Er is inmiddels een virus ontdekt die waardevol kan zijn in de strijd/behandeling tegen alvleesklierkanker. Barbara mocht hem namens de WD een cheque van € 1.500 overhandigen.

In het oktobernummer van Drechtsteden BUSINESS leest u meer over de Inspiratiedag van Werkgevers Drechtsteden en het afscheid van Barbara Keuzenkamp. 

Uitdieping Nieuwe Waterweg en Botlek voltooid

1
verdieping nieuwe waterweg foto danny cornelissen

Vandaag vieren het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat dat de uitdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek is voltooid. Een van de meest intensief bevaren waterwegen van Nederland is anderhalve meter verdiept over een lengte van 25 kilometer.

De ceremoniële opening van de verdiepte Nieuwe Waterweg en Botlek werd verricht door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) en Ronald Paul, Chief Operating Officer van Havenbedrijf Rotterdam. De openingshandeling bestond uit een spectaculair nautisch saluut samen met de schepen van de betrokken aannemers Van der Kamp en Boskalis, een patrouillevaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam en een schip van Rijkswaterstaat.

De minister en Ronald Paul zijn trots op de uitstekende samenwerking en de snelheid waarmee deze uitdagende klus is volbracht. Ook de grootste zeeschepen met een diepgang van 15 meter kunnen nu het Botlekgebied in de Rotterdamse haven goed bereiken. Minister Van Nieuwenhuizen: “Groot, groter, grootst. We hebben hier het over de Aframax, Suezmax en Panamax. Mammoetschepen die goedkoper, duurzamer en veiliger varen. Groot is in de havenbranche niet alleen een erekwestie maar ook een voorwaarde om te kunnen overleven in een moordende mondiale concurrentiestrijd. Dat geldt zeker voor de Rotterdamse haven”.

Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) en Ronald Paul (directeur Infrastructuur & Maritieme Zaken (COO) Havenbedrijf Rotterdam)

Ronald Paul: “Dat de grootste zeeschepen de Rotterdamse haven nu goed kunnen bereiken is van groot belang voor de concurrentiepositie van de ondernemingen in dit gebied. Investeringen door het Havenbedrijf ontlokken een veelvoud aan investeringen door het havenbedrijfsleven. Het onderstreept dat wij het bestaande havenindustriële complex blijven versterken en tegelijkertijd bezig zijn om geheel nieuwe activiteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld door te investeren in de energietransitie en digitalisering.”

De totale gezamenlijke investering bedroeg circa € 70 miljoen. De baggerwerkzaamheden zijn verricht terwijl de drukste haven van Europa gewoon door bleef draaien. Jaarlijks varen er meer dan 15.000 zeeschepen over de Nieuwe Waterweg.

Nieuw programma helpt Zuid-Hollandse cybersecurity-bedrijven de grens over

2
Startup solutions

De provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag stellen geld beschikbaar om Zuid-Hollandse cybersecurity-bedrijven te ondersteunen bij hun internationale ambities.

Cybersecurity is een internationaal concurrerende markt met technologische ontwikkelingen die razendsnel gaan. In Zuid-Holland zit veel kennis en innovatie op dit gebied, maar veel bedrijven moeten over de landsgrenzen heen kijken om verder te kunnen groeien. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag stellen daarom geld beschikbaar voor een programma dat hen hierbij zal helpen. Zo kunnen zij koploper blijven op het gebied van cyberveiligheid én tegelijk een bijdrage blijven leveren aan onze regionale economie. InnovationQuarter, de ontwikkelingsmaatschappij van de provincie, zal dit programma uitvoeren.

Gezamenlijke aanpak

Zakendoen over de grens heen vraagt een andere aanpak dan zakendoen in eigen land. Van wetgeving tot taalbarrières en culturele verschillen; het kan een obstakel vormen bij het betreden van nieuwe markten. Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (Economie en Innovatie): “Het is voor individuele bedrijven moeilijk om de stap naar de buitenlandse markt te maken. Dat is gemakkelijker als je de krachten bundelt. Met dit programma hopen we dat te bereiken.”

One Conference

De investering werd bekendgemaakt tijdens de One Conference, een internationaal cybersecurity-congres dat jaarlijks wordt gehouden. Het is de meest toonaangevende conferentie van Nederland en verbindt techneuten, experts, beleidsmakers en besluitvormers op een niet-commercieel, neutraal platform. De ‘One Conference’ is een initiatief van de Rijksoverheid en wordt, in samenwerking met de gemeente Den Haag, georganiseerd door het NCSC van het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Havenbedrijf Rotterdam lanceert track&trace containers

1
Keyvisual boxinsider Port of Rotterdam

Gisteren heeft het Havenbedrijf Rotterdam ‘Boxinsider’ gelanceerd. Via deze applicatie kunnen verladers en expediteurs elk moment zien waar hun containers zich bevinden. Dit is niet alleen veel betrouwbaarder dan de tot nu toe toegepaste werkwijze, maar ook nog eens veel gebruiksvriendelijker en efficiënter dan het zelf achterhalen van informatie via allerlei bronnen.

“Als ik online een boek bestel kan ik vrijwel ‘live’ volgen waar het pakketje zich bevindt”, licht president-directeur Allard Castelein toe. “Met Boxinsider presenteren we nu ook voor containers zo’n oplossing. Door de ontwikkeling van digitale toepassingen maken we onze haven nog efficiënter, veiliger en betrouwbaarder. Oplossingen als Boxinsider zijn daar mooie voorbeelden van en sluiten daarmee naadloos aan op onze ambitie om ’s werelds Smartest Port te zijn.”

Tijdrovend en foutgevoelig

Verladers, expediteurs en andere gebruikers verzamelen nu doorgaans nog handmatig informatie op diverse websites over waar hun containers zich bevinden. Dit is tijdrovend en foutgevoelig en kan tot planningsfouten leiden, met potentieel kostbare consequenties. Met Boxinsider komt aan die praktijk een einde. Op basis van statusinformatie van containerschepen en inland- en deepsea-terminals kunnen containers gevolgd worden voor wat betreft verwachte en werkelijke aankomst- en vertrektijden van schepen en het lossen en het vertrek van de container bij containerterminals. Gebruikers worden gewaarschuwd bij vertragingen en verstoringen.

Overzichtelijk beeld

ABC Logistics uit Poeldijk behoort tot de ‘launching customers’ en ondervindt nu reeds de voordelen van het systeem. “Met Boxinsider kunnen we snel en met minimale inspanning een overzichtelijk beeld vormen van de containers die wij bij de verschillende Rotterdamse terminals verwachten”, aldus account manager Remco Verwaal. “Het is echt een heel gebruiksvriendelijke applicatie.”

Boxinsider werkt als een stand-alone applicatie, maar kan ook via een koppeling geïntegreerd worden met bestaande systemen.

Rondrit Classic Cars van Ames door historische centrum van Dordrecht

2
banner met klassieke autos

Ames organiseerde op maandag 23 september in samenwerking met de gemeente Dordrecht, het Parkhuis en het Dordrechts Museum voor twintig cliënten van de dagbesteding van het Parkhuis Dordrecht samen met hun partners/verzorgers een gezellige dag.

Directeur Leen de Koning van Ames Autobedrijf stelde hiervoor een groot aantal van de Classic Cars met chauffeur ter beschikking voor een rondrit door het karakteristieke Dordrecht, dankzij een match op Beursvloer Dordrecht. Tijdens dit jaarlijkse evenement gaan Dordtse bedrijven en maatschappelijke organisaties letterlijk de vloer op om te matchen voor een mooie Dordtse samenleving.

Leen de Koning directeur Ames Autobedrijf: “Ames is een maatschappelijk betrokken organisatie. Ik ben van mening dat je elkaar waar nodig moet versterken. Daarom bieden wij jaarlijks belangeloos ons pand aan als locatie voor de Beursvloer. Want als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.”

En zo kwam ook de rondrit met Classic Cars tot stand waarbij verschillende partijen belangeloos hun medewerking verleenden. Een prachtige dag waar de deelnemers zichtbaar van genoten. Dat is ook duidelijk te zien in de bijgaande video.