Ondernemers zoeken medio 2014 meer dan ooit de connectie en samenwerking met elkaar. Als klanten met elkaar communiceren en verbinding zoeken wil je daar als organisatie bij zijn, luisteren en proberen te helpen. Het blijft de ultieme uitdaging voor ieder marketing en communicatie team in het bedrijfsleven om er te zijn op het moment dat het er voor de klant toe doet.
Succesvolle ’techbedrijven’ als Google, Facebook, WhatsApp spelen in op de behoeftes van klanten en faciliteren in het verbinden en creëren van marktplaatsen. In essentie ondersteunen zij de onderlinge samenwerking en helpen de consument inkopen. Dezelfde motivatie van waaruit Raiffeissen ooit de configuratie van de coöperatie heeft ontworpen. De bancaire sector en dus ook Rabobank Drechtsteden zit in een fase dat zij haar organisatie aan het inrichten is naar de nieuwe tijd. Zoals bekend is dit voor klant en bank niet altijd een even makkelijke fase.
Op het gebied van verbinden en samenwerken werkt het team marketeers en communicatiespecialisten van Rabobank Drechtsteden hard. Een voorbeeld waarbij Rabobank Drechtsteden een bijdrage leverde aan het verbinden van ondernemers is de Alblasserdamse Haringparty. Tijdens de Haringparty werden oude filosofieën (netwerken) en nieuwe technieken (online) gecombineerd en is het zogenaamde HaringHub experiment ontstaan. Het doel van het experiment was dat de aanwezigen meer uit de Haringparty konden halen op het gebied van netwerken.
Voorafgaand aan de Haringparty werden deelnemers aan het HaringHub experiment uitgenodigd voor de #HaringHub groep op LinkedIn. Hier zijn ruim 200 deelnemers bij aangesloten. Discussies zijn gestart en nieuwe connecties zijn voorafgaand al online gemaakt. De deelnemers konden namelijk kijken wie uit de HaringHub een interessante business partner kan zijn.
Tijdens de Haringparty zelf waren alle deelnemers herkenbaar door middel van een hippe badge. Daarnaast was er een speciale HaringHub Area waar ook de mogelijkheid tot speeddaten was.
Achteraf gezien een geslaagd experiment, maar er is nog meer mogelijk op het gebied van netwerken en mensen aan elkaar verbinden! Voor volgend jaar weer een nieuwe uitdaging om voort te borduren op het HaringHub experiment.