Overig

Regionale aanpak parkeren vrachtauto’s

738

De gemeenten Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Lansingerland, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westland in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en Rijkswaterstaat (RWS) ervaren overlast van foutief en onveilig geparkeerde vrachtauto’s. Om hier verbetering in te brengen presenteerden de MRDH, het Havenbedrijf Rotterdam en RWS op 19 april jl. plannen om het parkeren van vrachtauto’s beter te organiseren. De elf gemeenten gaan gezamenlijk hun Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV’s) aanpassen, zodat tegen het foutief parkeren binnen de bebouwde kom kan worden opgetreden. Op verzorgingsplaatsen langs de snelwegen mag alleen nog in de vakken worden geparkeerd. Vanaf 1 juni wordt hierop actief gehandhaafd. De partijen zijn inmiddels ook gestart met een structurele monitoring van het parkeergedrag van chauffeurs.

Structurele uitbreiding parkeercapaciteit noodzakelijk

Op de langere termijn is een structurele uitbreiding van de parkeercapaciteit in de regio Rotterdam – ook buiten het havengebied – onontkoombaar. Het vervoer van goederen en met name containers over de weg zal blijven groeien, ondanks het toenemend transport over water en spoor. Geplande uitbreidingen van de truckparking zijn er in de Waalhaven eind dit jaar met 100 parkeerplaatsen en de komst van Maasvlakte Plaza in mei 2017 met 359 nieuwe parkeerplaatsen. Daarmee wordt de parkeercapaciteit in de Rotterdamse haven flink uitgebreid en worden de logistieke activiteiten die bij een mainport als de Rotterdamse haven horen, op de juiste wijze gefaciliteerd.

Omdat die verzorgingsplaatsen in de omgeving van Rotterdam ‘s avonds en in het weekend vaak vol staan, week een aantal (met name Oost-Europese) chauffeurs dat niet wil/kan betalen voor een beveiligde parking voor het maken van de nacht- en weekendrust uit naar omliggende gemeenten. Die gemeenten ervaren hiervan op een aantal locaties overlast en hebben het nieuwe beleid ontwikkeld om de overlast tegen te gaan. De elf gemeenten hebben daartoe een uniforme Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opgesteld en er staat een regionaal BOA-team klaar om te gaan handhaven. Gelijktijdig wordt via monitoring bijgehouden wie er waar parkeert, welke overlast dat veroorzaakt en wat de gevolgen zijn van het nieuwe beleid.