De Wantijbrug is voor al het auto- en vrachtverkeer afgesloten tussen 19 januari en 3 april. Joost Seesink is technisch manager bij Rijkswaterstaat en verantwoordelijk voor het organiseren van het technische deel van de renovatie. Iedere werkdag werken zo’n veertig mensen in ploegendienst aan de Wantijbrug. “De brug is in 1971 gebouwd. Onderdelen, zoals de brugklep, moeten na een bepaalde periode worden vervangen om de veiligheid te blijven garanderen. Tijdens het eerste deel van de renovatie kan het auto- en vrachtverkeer geen gebruik maken van de Wantijbrug. Dat komt omdat we de constructie verzwakken door een groot gat in de wand van de kelder te maken. Daardoor is het niet veilig als al het verkeer er dagelijks overheen blijft rijden.”
Seesink vervolgt: “We hebben als Rijkswaterstaat veel ervaring met brugrenovaties, maar we renoveren niet vaak bruggen die in bewoond gebied liggen. Onze bruggen en tunnels liggen vaak in snelwegen en daarmee verder van bewoond gebied af. Naast dat we de Wantijbrug renoveren zodat deze weer een hele tijd mee kan, werken we ook aan het beperken van de geluidshinder. Zo leggen we de brugklep zo strak mogelijk tegen het vaste deel van de brug aan, zodat het zo min mogelijk geluid maakt als er een auto of vrachtwagen overheen rijdt. En we bevestigen aan de onderkant van de brug ontdreuningsmateriaal om vervolgens de onderzijde dicht te maken met een grote staalplaat”
“Daarnaast is de Wantijbrug de eerste brug met een meer uniform besturingssysteem. Nu heeft vrijwel iedere brug zijn eigen unieke besturingssysteem. Iedere brug is ook anders, maar als er een onderdeel vervangen moet worden, is het handiger als we toegaan naar een meer uniform systeem. Dat maakt het onderhouden straks efficiënter en eenvoudiger.”
Op de vraag of de renovatie van de Wantijbrug op schema ligt, antwoordt Seesink: Ja, we hadden in de startfase een tegenvaller. De civiele constructie bleek namelijk slechter dan we hadden gedacht. Maar inmiddels zijn we hard aan de slag om te zorgen dat de Wantijbrug straks weer een hele tijd mee kan én dat iedereen er na 3 april weer gebruik van kan maken.”