Overig

Rob Heijkoop Trading BV kiest voor Rabobank vanwege lokale karakter en meedenkendheid

783

Rob Heijkoop Trading BV is sinds enkele maanden klant bij Rabobank Drechtsteden. Uiteraard werd een uitvoerig traject uitgezet om tot de beste keuze voor een nieuwe huisbank te komen. Rabobank kwam als winnaar uit de bus. “Ten opzichte van andere banken deden zij beter hun best,” vertelt directeur/eigenaar Rob Heijkoop. “Daarnaast staan ze dicht bij de klant.”

Het internationaal handelsbedrijf in dieselmotoren en aanverwante onderdelen voor met name de maritieme sector bestaat 25 jaar. Door de jaren heen is er meer diversiteit ontstaan. Een kaaswinkel, onroerend goed en projectontwikkeling zijn nu ook onderdelen. “Voor één van die BV’s waren we al klant bij Rabobank, dus het was geen onbekende partij. We zaten qua bankieren overal een beetje met iets. Met Rob Heijkoop Trading BV waren wij klant bij Van Lanschot. Zij gaan hun zakelijke activiteiten echter beperken tot adviseurschap, omdat zij zich nog meer op private banking willen richten,” legt Heijkoop uit. “Overstappen naar een andere bank is iets wat je zakelijk niet zo snel doet. Het brengt immers hele grote processen met zich mee. Maar we zijn er toch voor gegaan. FBM werd ingeschakeld en zij hebben ons uitstekend geholpen.” De keuze viel om meerdere redenen op Rabobank. “De eerste indruk was goed, ze zijn in staat om snel te schakelen, ze denken over alle relevante onderwerpen en vraagstukken mee, hebben kennis over de maritieme sector en kennen de lokale situatie. Met name dat ‘dichtbij-karakter’ vind ik een grote pre. Wij hebben nu niet te maken met een fiatteur in Amsterdam die niet weet wat er achter de cijfertjes zit, maar met een partij die de lokale markt op haar duimpje kent en op een steenworp afstand is gevestigd. Dat is een stuk prettiger en eenvoudiger zakendoen.”

Snelheid, duidelijkheid en flexibiliteit

Zo ervaart Ronald Kornet, accountmanager Grootzakelijke Relaties bij Rabobank Drechtsteden dat ook. “Het gaat om een veelzijdig bedrijf, dat 85 procent van haar omzet behaalt in het buitenland. Rabobank steekt altijd veel tijd en moeite in het écht leren kennen en doorgronden van een organisatie. Alleen dan kun je tot de best passende oplossingen voor vraagstukken komen. Rob was vanaf dag 1 heel open over zijn organisatie. Het wederzijdse vertrouwen groeide mede daardoor erg snel. Rabobank wil een echte sparringpartner zijn voor ondernemers en zet in op langdurige, intensieve relaties. Meedenken, alternatieven aandragen, ontwikkelingen binnen het marktgebied in de gaten houden: dat zijn enkele van onze speerpunten.” Heijkoop onderschrijft het geschetste beeld. “Bovenaan ons wensenlijstje stond dat de nieuwe huisbank flexibel en meedenkend moest zijn. Zo heeft Rabobank zich direct gepresenteerd. Er was snelheid en duidelijkheid en gedurende het traject is er nooit grote vertraging geweest.” Dat kon ook niet, want Heijkoop stelde Rabobank een scherpe deadline. “Rob daagde ons uit, want op 31 maart moest alles geregeld zijn. Wij hebben alles op alles gezet om dat voor elkaar te krijgen. En het is gelukt,” vertelt Kornet. “Tot die datum kon een deel boetevrij worden afgelost, dus er was ons alles aan gelegen om het binnen het eerste kwartaal rond te hebben,” vult Heijkoop aan.

Verbindingen leggen

De relatie tussen de twee partijen is nu nog vers. Hoe hopen Heijkoop en Kornet dat deze zich zal ontwikkelen? “Het is onze taak om te zorgen dat de bank de rente en aflossing terugkrijgt. Ons doel is om de schuld gestaag verder af te bouwen en met het bedrijf door te groeien door nog meer business te genereren. Hoe meer eigen vermogen, hoe makkelijker het allemaal wordt. Ik verwacht dat de samenwerking met Rabobank constructief en meedenkend wordt en blijft,” legt Heijkoop uit. Kornet: “Omdat wij zo geworteld zijn in dit gebied, zien wij het ook als onze taak om ondernemers binnen ons netwerk aan elkaar voor te stellen. Uit zulke verbindingen kunnen hele waardevolle dingen ontstaan. Rabobank draagt daar graag een steentje aan bij.” Andersom attendeert Heijkoop mensen ook op de dienstverlening en expertise van Rabobank. “Wij hebben een huurder die niet geheel tevreden bij een andere bank bankierde onlangs nog geattendeerd op Rabobank. Dat geeft wel aan dat wij met alle vertrouwen de toekomst ingaan met onze nieuwe huisbank.”