Overig

Rondetafelgesprek circulaire economie

712

De angst voor het onbekende in een veranderende wereld, toewerken naar een circulaire economie en al dan niet oprechte intenties bij meegaan in duurzaamheid: daar ging het onder meer over tijdens een rondetafelgesprek bij restaurant Kampanje.

Onder het genot van een goed verzorgde lunch wisselden Cecile Ouwerkerk, mede-eigenaar en registeraccountant van G&O Verstegen, Frank den Hollander, algemeen directeur van GCC personal printers, Diderik van Beusekom, teammanager Werkgeversdienstverlening bij Avres, Bas de Stigter, adviseur en directielid van Kop ICT en Rolia Wiggelinkhuijsen, secretaris Stichting BlauwZaam, van gedachten.

Binnen verschillende disciplines in het bedrijfsleven volgen ontwikkelingen zich in rap tempo op en de opkomst van robotisering zal het managen van arbeid en processen best veranderen. Maar daar zit lang niet iedere medewerker op te wachten, merkt Den Hollander. “In veel gevallen zijn mensen gewoon tevreden met het werk dat ze doen en staan ze prima achter die machine of zitten ze wel lekker op kantoor. Dat is wel iets om rekening mee te houden wanneer je met allerlei projectgroepjes veranderingen bedenkt om door te voeren binnen jouw organisatie.” Het is iets waar Wiggelinkhuijsen zich in kan vinden. “De mens is van nature helemaal niet veranderingsgezind. Veel liever willen we dat alles bij het oude vertrouwde blijft.” Van Beusekom: “Bij het samenvoegen van twee bedrijven zie je dat in de praktijk ook. Je bent iets gewend en dan dreigt er van alles te veranderen vanwege een fusie.” Hoe bereid je medewerkers dan voor op zo’n verandering? “Dat is eigenlijk niet mogelijk. Om een voorbeeld te noemen: wij zijn een Business Point van PostNL. In dat proces zijn de plekken van de postbussen veranderd en die kleinigheid zorgde in de eerste week al voor wat boze klanten. Niet zozeer omdat de postbus op een lastigere plek stond, maar eigenlijk alleen omdat er gebroken was met een gewoonte. Inmiddels is iedereen gewend aan de nieuwe situatie en is het GCC voor en na, maar daar ging even wat tijd overheen,” legt Den Hollander uit.

Financieel-economische beweegredenen versus oprecht oog voor het milieu

Veranderingen zijn niet tegen te gaan. Het containerbegrip circulaire economie komt ook op steeds meer agenda’s te staan. Dit economisch systeem kan worden aangeduid als iets wat is bedoeld om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Wiggelinkhuijsen: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is uit de hoek van ‘we proberen op eigen houtje iets voor een betere planeet te doen’ gehaald. Langzaamaan komen we met elkaar tot iets geïntegreerds, met oprechte bedoelingen.” Ouwerkerk: “Daarbij heb ik toch enige kanttekeningen. Vaak worden bedrijven op dit vlak financieel-economisch gedreven. Wordt elektrisch rijden vanuit de overheid gestimuleerd met belastingvoordelen en subsidies? Dan gaan we massaal overstag. Nu die voordeeltjes sinds dit jaar voor een groot deel zijn weggevallen, stopt bijna iedereen er weer net zo snel mee.” Van Beusekom: “What’s in it for me? Daar ligt de uitdaging. Vanuit Avres willen we werkgevers kunnen overtuigen dat meedoen aan het creëren van een maatschappelijke omgeving voor iedereen, de economie uiteindelijk ook ten goede komt. Niet altijd direct meetbaar, maar daar moet je het ook niet voor doen. Je moet gewoon allemaal een maatschappelijk steentje willen bijdragen. En niet alleen omdat het je financieel zelf iets kan opleveren.” De Stigter: “Om duurzaamheid een continu proces te laten zijn, moet het echt vanuit mensen zelf komen. Maar een stukje financieel gewin zit er meestal wel aan vast, zo reëel moet je zijn. Anders laat bijna niemand zonnepanelen op zijn dak leggen hoor. Toch zie ik om mij heen steeds meer dat de financieel voordeel nog wel belangrijk is, maar niet meer de enige reden om te kiezen voor duurzame oplossingen.” Den Hollander: “Natuurlijk worden er stappen gemaakt. Nu zie je overal ledverlichting. Nog niet eens zo heel lang geleden stond dat synoniem voor slecht licht dat niet te dimmen was. Nu is de perceptie heel anders en geven argumenten op basis van duurzaamheid de doorslag.” Het valt Wiggelinkhuijsen wel op dat organisaties zich vaak niet de tijd geven om zich goed in het onderwerp circulaire economie en duurzaamheid te verdiepen. “Veel ondernemers gunnen zichzelf de rust niet om er echt goed over na te denken. Omdat duurzaamheid onlosmakelijk verbonden is met veel verder kijken dan de korte termijn, is dat juist belangrijk. Ik snap het ook wel, want een hoop ondernemers hebben de afgelopen jaren alle zeilen bij moeten zetten om het hoofd boven water te houden. Dan ligt de focus op hard werken en niet op zaken als deze. Maar of eerder beginnen en later naar huis gaan een eigenschap van een goede ondernemer is? Ik denk het niet. Het gaat vooral om slimme keuzes maken en inspelen op de toekomst.” Van Beusekom: “Maar niet alles is altijd maar vooraf te voorspellen. De vrij algemeen heersende gedachte dat print binnen een paar jaar een kansloze business zou worden vanwege almaar toenemende digitalisering, komt totaal niet uit.” Dat kan Den Hollander alleen maar beamen. “GCC personal printers heeft het drukker dan ooit. Met print val je juist op. Ik maak deel uit van de RvC van Rabobank en een jonge vrouw merkte binnen die organisatie eens op dat ze het raar vond dat alles er digitaal ging. ‘Maak juist een mooie brochure en laat die via de post verspreiden. Er worden steeds minder poststukken verstuurd, dus dan valt zo’n uiting juist op. In een mailbox gaat het daarentegen op in de massa.’ Daar zit natuurlijk wel wat in.”

Wiggelinkhuijsen: “Al met al heb ik veel bewondering voor de ondernemers in deze regio. Wel blijf ik ze natuurlijk pushen om nog meer met duurzaamheid te doen. We hebben hier alle ingrediënten in huis om een mooie circulaire economie te creëren: windmolens, ICT, transportbedrijven, de maritieme sector en ga zo maar door. Ik zie nog heel veel potentie. Om stappen te maken, is er behoefte aan bruggenbouwers. Die moeten we de komende tijd nog meer gaan vinden.”

Restaurant Kampanje

Bij restaurant Kampanje zijn alle gerechten prachtige schilderijtjes en smaakexplosies

‘Wij hebben een paar vrienden mee uit eten genomen die nog nooit bij Kampanje waren geweest. Zij bleken enorm verrast door het warme welkom van de gastheer, de goede en vriendelijke bediening en het toverwerk uit de keuken. Wij hebben genoten van variërend en vooral heerlijk eten’ en ‘Alle gerechten zijn een prachtig schilderijtje en geven een ware smaakexplosie. De bediening is vriendelijk en toch onopvallend aanwezig’: het zijn zomaar enkele voorbeelden van enthousiaste reacties die gasten online achterlieten na een etentje bij Kampanje. Het stijlvolle en modern ingerichte restaurant vormde het decor van het rondetafelgesprek. Gelegen in het centrum van Hardinxveld-Giessendam, op een steenworp afstand van de A15 en rivier De Merwede, was het goed toeven in de sfeervolle restauranttuin. In een ongedwongen, maar professionele ambiance staat het laten genieten van gasten binnen de organisatie altijd voorop. Lunchen, dineren, vergaderen, presenteren, feesten of een borrel drinken: het is allemaal mogelijk. Kampanje beschikt ook over enkele zalen, onder meer geschikt voor het houden van privédiners, recepties en bruiloften. Nieuwsgierig geworden naar restaurant Kampanje? Kijk dan op www.restaurantkampanje.nl voor meer informatie en de restaurant-, brasserie- en lunchkaart.

Kop ICT & Telecom

Kop ICT is al meer dan 14 jaar gespecialiseerd in het ontwerpen, installeren en beheren van computersystemen en telecomoplossingen. Gecertificeerde en getrainde specialisten leveren een compleet pakket aan ICT diensten voor organisaties van 1 tot 100 (of meer) werkplekken. De focus ligt wel op het MKB, maar daarnaast zijn onder andere ook enkele overheidsinstellingen klant bij Kop ICT. De organisatie is gevestigd in Leerdam en opende enkele maanden geleden ook een vestiging in Culemborg. Een derde locatie is, passend bij de gedachte dat het in sommige gevallen ook erg prettig is om letterlijk dichtbij de klant te staan, al wenselijk.

Avres

Avres voert de Participatiewet uit voor de gemeenten Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Molenwaard en Zederik. De Participatiewet is er om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Avres ondersteunt daarbij zowel werkzoekenden als werkgevers.

GCC personal printers

Na ruim 25 jaar op de Spijksedijk verhuist GCC personal printers binnenkort naar de Einsteinstraat. Ook staat er een naamswijziging op stapel. Ondanks deze veranderingen blijft de vertrouwde dienstverlening ongewijzigd: het aanbieden van specifieke oplossingen voor de meest uiteenlopende vraagstukken van klanten. GCC personal printers print en drukt op alle materialen en alles al vanaf 1 exemplaar. Klanten kunnen terecht voor elke print- of drukwerkopdracht, van een enkel kopietje tot een totaal afgehandelde direct mailing in monsteroplage.

G&O Verstegen

G&O Verstegen werd in 1999 opgericht door Anke Garstman en Cecile Ouwerkerk. Met een klein, kundig team wordt met name het MKB bediend. Per 1 januari 2011 heeft het in Gorinchem gevestigde kantoor een samenwerkingsverband met Verstegen accountants en adviseurs te Dordrecht. Door deze krachtenbundeling is een compleet dienstenpakket ontstaan en kunnen scherpe prijzen worden gehanteerd.

Stichting BlauwZaam

Begin 2010 is het fundament gelegd voor de Stichting BlauwZaam. Vanuit liefde, respect en bewogenheid voor de regio, natuur, mensen die er wonen en werken werd er nagedacht over een beweging die ondernemers aan duurzaamheid verbindt. Uit het verleden naar het heden en vooral de toekomst. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot een brede duurzaamheidsbeweging in de regio Alblasserwaard / Vijfheerenlanden. Door een groot aantal ondernemingen, organisaties en gemeentes wordt inmiddels actief deelgenomen aan diverse activiteiten binnen verschillende werkgroepen, symposia en kennissessies.