Overig

Rondetafelgesprek scholarships NexTecH

388

Net voor de zomervakantie is er traditiegetrouw de uitreiking van de NexTecH scholarships. Dit jaar vond op 8 juli de feestelijke bijeenkomst plaats bij Valk Welding in Alblasserdam. Techniekscholieren van CSG De lage Waard in Papendrecht, het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht, het Willem de Zwijger College in Papendrecht en het DevelsteinCollege in Zwijndrecht werden in het zonnetje gezet en ontvingen de felbegeerde studiebeurs van NexTecH voor hun technische vervolgopleiding. Voorafgaand aan die uitreiking vond er een interessant rondetafelgesprek plaats met de winnaars en hun begeleiders.

Gespreksleider en NexTecH juryvoorzitter Sophia van Bakel heet de winnaars Lisanne Boeije, Sem Verweij, Johann Beijers, Rebecca Kok, Thijs van den Ing en hun begeleiders van de middelbare scholen hartelijk welkom. Vervolgens geeft ze aan dat de jury enorm onder de indruk is van het werk van de scholieren. De leerlingen aan tafel vertellen dat ze hun geluk niet op konden toen ze het goede nieuws vernamen. Thijs: “Toen ik las dat ik had gewonnen kon ik het gewoon niet geloven. Het geeft me zo’n goed gevoel, echt waanzinnig.” Lisanne kan dit alleen maar beamen. “Ik was zo ongelooflijk blij toen ik hoorde dat ik tot de gelukkige winnaars behoorde.” Ook hun begeleiders laten weten dat zij net zo blij en trots zijn.

PROFIELWERKSTUK EN MOTIVATIEBRIEF

Het enthousiasme over de scholarships van NexTecH is niet voor niets. Ieder jaar stelt NexTecH vier studiebeurzen beschikbaar, elk ter waarde van 8.400 euro gedurende een studieperiode van vier jaar. Ze zijn voor havo- en vwo-scholieren die een profielwerkstuk hebben gemaakt op het gebied van techniek en het bestuur van NexTecH door middel van een motivatiebrief hebben overtuigd. Van Bakel legt uit: “Niet alleen het niveau van het profielwerkstuk is bepalend, maar ook de motivatiebrief telt mee. Dit is later tijdens het solliciteren immers ook noodzakelijk. Je moet jezelf kunnen verkopen. De leerlingen aan tafel hebben een uitmuntend werkstuk en een inspirerende motivatiebrief. De passie spat ervan af.”

PASSIE VOOR TECHNIEK

Tijdens het gesprek wordt ons duidelijk dat de leerlingen liefde voor techniek hebben. Volgens Rebecca is dat omdat je met techniek probleemstellingen kunt oplossen en dingen kunt verbeteren. “Als kind vond ik bijvoorbeeld al dat de wielen van de kinderwagen te klein waren en dat dit beter kon.” Ook voor Thijs speelt verbetering een grote rol. “Met techniek kun je de wereld mooier maken en resultaten boeken waar iedereen profijt van heeft.” Lisanne herkent dit en haakt erop in: “Ik vind het interessant dat techniek zich blijft ontwikkelen. Bovendien kun je met techniek echt mensen helpen.” Sem vindt het leuk om een plan te bedenken en dit dan ook werkelijk uit te voeren.

KROON OP VAK

Dan komt het gesprek op de begeleiding tijdens het profielwerkstuk. Wijnand Wilmink van het Stedelijk Dalton Lyceum vertelt dat hij als begeleider Lisanne technisch heeft bijgestaan. “Lisanne had direct een plan en ik heb als begeleider alleen maar geprobeerd om haar extra uit te dagen. Zo heb ik voorgesteld om meer te doen met 3D tekenen. Lisanne pakte direct alles goed op en ging steeds een stapje verder. Ze had zoveel positieve energie om met het idee iets te gaan doen. Om voortdurend innovatie te zoeken en dingen uit te voeren die je nog nooit hebt gedaan. Die energie zie ik terug bij alle jongeren aan tafel. Het is echt een kroon op ons vak.” Hans Bezemer van CSG De lage Waard vult aan: “Het is als docent ontzettend gaaf om gemotiveerde leerlingen te begeleiden. Het is daarbij belangrijk om geen remmende werking te hebben, maar om te zorgen dat het proces van innoveren en onderzoeken niet stopt.”

INZENDINGEN

Ondanks de fantastische prijzen is het aantal inzendingen om mee te dingen naar de NexTecH scholarships volgens Van Bakel minder hoog dan verwacht. Volgens Wilmink speelt de bescheidenheid van de leerlingen daarbij een grote rol. “Leerlingen denken veelal dat hun werkstuk niet goed genoeg is.” Die onzekerheid is volgens hem nergens voor nodig. Thijs denkt dat het ook komt omdat veel medescholieren gewoon nog niet zo goed weten wat ze willen. Het doel ontbreekt dan en dit maakt het volgens hem moeilijker Sem geeft aan dat er op zijn school weinig scholieren zijn die voor techniek kiezen. “ Johann en ik zijn de enige op school die een technische vervolgopleiding gaan doen.” Johann vertelt verder dat leerlingen denken dat ze hele hoge cijfers nodig hebben om een technische opleiding te volgen. Bezemer reageert: “Het is echt een misvatting dat je bij de bètavakken van nature technisch inzicht moet hebben. Het vergt noeste arbeid en inzicht kan zich ontwikkelen.”

AMBASSADEURS

De vraagt rijst wat betrokkenen zouden kunnen doen om de liefde voor techniek in het algemeen en de scholarships in het bijzonder te stimuleren. Wilmink vertelt dat er een taak bij de scholen ligt om leerlingen kennis te laten maken met techniek en hen hiervoor te enthousiasmeren. Van den Broek van het Willem de Zwijger College vult aan: “Het is belangrijk om de begeleiders goed over de NexTecH scholarships te informeren. Zij spelen een cruciale rol in de promotie.” Begeleider Arjan Bijleveld van het DevelsteinCollege stelt: “Mijn ervaring is dat leerlingen als een blok opzien tegen het profielwerkstuk en de verplichte tijdsinvestering. Het is niet zozeer een afkeer tegen techniek, maar de gestelde tachtig uur blokkeert.” Johann herkent dit: “Het profielwerkstuk kost veel tijd en inzet.” Ook Rebecca ziet de gestelde tachtig uur als een obstakel. “Veel leerlingen zijn gefocust op de uren en minder op het proces en de inhoud. Dit is jammer.” Extra reden om trots te zijn op de winnaars en hun geleverde prestaties. Wij kunnen niet anders concluderen dat hun energie aanstekelijk werkt en dat zij daardoor de beste ambassadeurs zijn voor de NexTecH scholarship.