Overig

Rotterdam Business School

454

Ontmoetingspunt voor waardevolle wisselwerkingen

Toegepast onderzoek neemt binnen het onderwijsprogramma van de Rotterdam Business School een steeds prominentere rol in. De omslag kwam twee jaar geleden, vertelt Koen van der Kooy, hoofddocent en researcher. “Wetenschappelijke kennis en methodologieën inzetten bij het ontwikkelen van praktisch bruikbare producten en methoden moet hier uiteindelijk een traditie worden. Daar zijn we mee gestart. Dat is niet alleen waardevol voor onze studenten, maar ook voor het bedrijfsleven.”

De Rotterdam Business School spitst zich de laatste jaren nog meer toe op de praktijk, merkt Van der Kooy. “Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een nieuw product ontwikkelt of een andere markt wil betreden kan toegepast onderzoek tot verhelderende inzichten leiden. Enerzijds bereiden we onze studenten op deze manier voor op vraagstukken die zij in hun werkzame leven kunnen tegenkomen en anderzijds ondersteunen we het bedrijfsleven bij vraagstukken en ambities. De Rotterdam Business School is in die zin een centrale ontmoetingsplaats. Vergelijk het met een hub. Alles loopt door elkaar heen, maar wel met een duidelijke bestemming.” In een eerdere publicatie over de Rotterdam Business School gaf directeur Cees van der Kraan aan dat hij met alle medewerkers de voorwaarden wil scheppen om kleur te geven aan studenten die kleur verdienen. Kan Van der Kooy zich in die woorden vinden? “Ja, de weg die we zijn ingeslagen biedt veel perspectief voor ontplooiing. Dit is echter nog maar het begin. Binnen het bestaande curriculum zijn we nu bezig om lesprogramma’s te voorzien van manieren voor toegepast onderzoek. We gaan meer werken met voorbeelden en opdrachten uit de praktijk. De Rotterdam Business School krijgt daarmee haast vanzelf een meer verbindende en faciliterende rol.” Van der Kooy onderkent dat ontwikkelingen in bepaalde sectoren zo snel gaan dat actuele lesprogramma’s aanbieden soms een uitdaging is. “Maar juist dan bieden de contacten met het bedrijfsleven uitkomst. Door te weten wat er speelt, kunnen wij beter bijblijven met het werkveld.”

De Rotterdam Business School staat dus open voor bedrijven, maar weten organisaties de Rotterdam Business School ook te vinden voor slimme samenwerkingen? “Steeds beter, maar er is nog winst te behalen. Ik merk nu dat er vooral interessante projecten ontstaan binnen het netwerk dat we al hebben. Lopen er studenten van ons stage bij een bedrijf? Dan is er meer contact dan voorheen. Doordat de relatie intensiveert, kunnen we meer voor elkaar betekenen. We weten immers beter van elkaar wat we te bieden en te vragen hebben. Een collega werd onlangs gebeld door een medewerker van een bedrijf waar één van onze studenten een succesvolle stage liep. ‘Heb je ook iemand met zijn kwaliteiten die net is afgestudeerd bij jullie en bij ons leiding wil geven op een kleine afdeling?’ was de vraag. Een groter compliment voor de Rotterdam Business School is er niet.” Van der Kooy hoopt dat met name het MKB zich ervan bewust is wat de mogelijkheden met studenten van de Rotterdam Business School zijn. “Studenten denken vaak anders dan ondernemers. Dat dwarsdenken kan heel zinvol zijn. Vanuit ons perspectief weten we dat 90 procent van onze studenten binnen het MKB komt te werken, hier in de regio of wereldwijd. Daarom is het voor ons zo’n belangrijke doelgroep. Maar in tegenstelling tot multinationals ontbreekt het er soms aan tijd en mogelijkheden om een roep naar buiten te doen.” Wie wel een gil geeft, zal daar geen spijt van krijgen. “Wij kunnen bedrijven helpen die wel goede ideeën hebben, maar niet de capaciteiten of middelen om ze zelf of door een extern bureau uit te laten voeren. Studenten werken graag binnen het MKB. Voordat ze aan een opleiding beginnen, hebben multinationals als Apple, Coca Cola en Nike misschien nog de grootste aantrekkingskracht op het gros van de studenten. Wanneer het echter duidelijk wordt dat de veters van Nike-schoenen en de kleurstoffen daarvoor door veel kleinere toeleveranciers worden gemaakt, begint die wereld voor velen steeds interessanter te worden.” In het verlengde daarvan nodigt de Rotterdam Business School ook steeds vaker gastsprekers uit die gelieerd zijn aan het MKB. “Zo krijgen we de kennis vanuit de bedrijven letterlijk de school in. Waar op  academisch niveau, enigszins gechargeerd, vaak nieuwe kennis over de schutting van het laboratorium wordt gegooid in de vorm van een wetenschappelijke publicatie, gaan we hier veel meer de dialoog aan. De Rotterdam Business School wil waardevolle wisselwerkingen tot stand brengen.”