Overig

Rotterdam maakt zich klaar voor Brexit

1251

De Brexit bepaalt momenteel het nieuws. Met een aanvalsplan en taskforce Brexit is Rotterdam goed voorbereid op de Brexit en mogelijke gevolgen.

Na de beslissing van het Britse parlement over de overeenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) met de Europese Unie (EU) maakt ondernemend Nederland zich op voor een no deal. Een worst case scenario dat tot chaos in het handelsverkeer kan leiden. Met een aanvalsplan en taskforce Brexit is Rotterdam goed voorbereid op de Brexit en mogelijke gevolgen.

Bereikbaarheid prioriteit

Bij een harde Brexit, geen deal bij het vertrek van het VK uit de EU, is voor elk import- en exportproduct een World Trade Organisation-afspraak nodig. Mogelijke gevolgen: lange files en verkeersopstoppingen aan de grens, het doemscenario voor internationaal opererende ondernemingen. Vooral de Rotterdamse haven zal de gevolgen voelen van een no deal.

Prepare for the worst, hope for the best. Welk scenario het ook zou worden; Rotterdam bereidt zich al geruime tijd voor. Rotterdam Partners, Havenbedrijf Rotterdam, Kamer van Koophandel, VNO-NCW en InnovationQuarter trekken op in een taskforce Brexit om acties en eventuele bedreigingen voor Rotterdamse bedrijven, inwoners en de bereikbaarheid van haven en stad te bespreken.

Barbara Kathmann – wethouder Economie, Wijken en Kleine Kernen ‘Samen met het Havenbedrijf, douane en andere partijen proberen we impact te beperken met robuuste verkeersmaatregelen voor de periode na de Brexit.’

Rotterdams aanvalsplan

In het Rotterdamse aanvalsplan ‘Risico’s beperken en kansen verzilveren’ staat wat de stad doet om klaar te zijn voor de Brexit. Met actiepunten die variëren van goede positionering van Rotterdam en voorlichting via het Brexit-loket en Rotterdam Expat Centre tot investeren in een goede relatie met het VK. De prioriteit ligt bij een goede bereikbaarheid en logistieke impact. ‘De ferrybedrijven worden het hardst geraakt door de Brexit. De logistieke impact op en rond de vijf ferryterminals in het havengebied is enorm. Bij vertragingen aan de grens heeft elke terminal problemen met de ruimte en de verkeerscirculatie. Het probleem lijkt in Hoek van Holland het grootst. Ook bewoners maken zich terecht zorgen om de bereikbaarheid van het dorp. Zij mogen zo min mogelijk overlast ervaren. Samen met het Havenbedrijf, douane en andere partijen proberen we impact te beperken met robuuste verkeersmaatregelen voor de periode na de Brexit. Vooral de noordelijke wegen rond de Stena Line hebben onze dringende aandacht’, aldus Barbara Kathmann, wethouder Economie, Wijken en Kleine Kernen.

Kansen voor langere termijn

‘Het mooiste is als we de bedreigingen rond de Brexit voor de korte termijn kunnen ombuigen naar kansen voor de lange termijn’, aldus Kathmann. ‘Zoals de mogelijkheid om het acquisitiebeleid voor bedrijven van buiten de EU te verzilveren. Als stad wordt Rotterdam steeds aantrekkelijker voor bedrijven om er zich te vestigen. Die nieuwe positie in het internationale acquisitieveld willen we beter benutten door ons nog te sterker profileren ten opzichte van EU-collega’s en te laten zien dat we binnen een aantal economische clusters een serieus alternatief voor Engelse havensteden zoals Liverpool zijn.’

Soepele doorstroom

De impact van de Brexit op het logistieke proces hangt grotendeels af van noodzakelijke controles aan de grens. Gemeente en havenondernemers werken intensief samen met de douane en Voedsel- en Warenautoriteit om de vertraging aan de grensposten te voorkomen. Digitalisering van het douaneprocedures moet de doorstroom van expediteurs versoepelen. Als de vervoerders hun zaken vooraf goed op orde hebben, kunnen de vrachtwagens ook na een Brexit sneller de boot op.