Overig

Rotterdam Topsport-partners GGN en De Boer zeer tevreden over 2012

605

Ze leerden elkaar kennen via het sponsornetwerk van Rotterdam Topsport en bestendigen sindsdien hun relatie tijdens evenementen in de Maasstad en af en toe op de golfbaan waar ze elkaar treffen. Jan van Doorn, mede-eigenaar en tevens marketing- en salesmanager van GGN, en De Boer’s commercieel directeur Marc van Raaij kunnen het meer dan goed met elkaar vinden. Desondanks doen beide silver-sponsoren van Rotterdam Topsport geen zaken. “Het klinkt misschien raar, maar De Boer hoeft gelukkig geen beroep te doen op de diensten van GGN. Wij hanteren namelijk een simpele stelregel: geen centen, geen tenten.”

Mastering credit, de nieuwe term voor incasso, staat er op het visitekaartje van Van Doorn (44), die de eerlijkheid van de twee jaar oudere Van Raaij getuige de glimlach wel kan waarderen. ”Ach, je kunt niet alles hebben. Niet in het leven en niet in het zakenleven. Wij hebben bij GGN enkele duizenden klanten, waarvan vijftig hele grote. Die kunnen anders dan De Boer geen voorwaarden aan levering stellen en komen daardoor soms bij ons terecht voor incasso van openstaande vorderingen. Uit de groep van partners van Rotterdam Topsport zijn dat onder meer Marzars, Inholland, Z-Press, Heineken, gemeente Rotterdam en ENECO. En onze lijst met klanten groeit gelukkig nog steeds. Wij zijn marktleider, met in totaal ongeveer dertig vestigingen en een omzet van 100 miljoen euro. 2012 wordt voor GGN een goed jaar en voor 2013 zien wij zeker kansen om verder door te groeien. Vooral, omdat wij met de ontwikkelingen in onze branche meegroeien. Bijvoorbeeld nadat de overheid de Wet Incasso Kosten heeft aangepast.”

“De financiële basis voor samenwerking met organisaties als GGN verandert daardoor. We mogen de incassokosten niet meer direct aan de debiteuren doorberekenen. Er komt een ander verdienmodel, maar ook die constructie biedt voor GGN perspectieven. Met name incassokantoren, die het minder nauw nemen met regelgeving, worden door deze maatregelen aangepakt en dat biedt voordelen. Zeker voor het imago van de branche. Naast de wetswijziging hebben we ons pakket aan diensten bovendien weer uitgebreid. Wij kennen het betalingsverkeer van 4,2 miljoen Nederlanders. Die kennis kunnen wij vertalen naar concrete diensten. Woningverhuurders kunnen aan de hand van een betaalprofiel worden geadviseerd hoe zij een huurder kunnen laten betalen. Met dit soort dienstverlening blijft GGN zich onderscheiden in de markt.”

Ook voor De Boer, vroeger bekend onder de naam De Boer Tenten, heeft reeds in oktober van dit jaar de zekerheid dat 2012 zwarte jaarcijfers gaat opleveren. “Dat was ook wel te voorzien met het EK voetbal in Polen en Oekraïne, Olympische Spelen in Londen, Volvo Ocean Race en tal van evenementen in eigen land als de KLM Open op de kalender. Alleen al tijdens de Olympische Spelen hebben we meer dan 70 duizend vierkante meter tenten geplaatst, bij elkaar ongeveer elf voetbalvelden,” aldus Van Raaij. Net als bij GGN zoekt ook De Boer echter naar nieuwe kansen in markt. “Tenten zijn vaak de basis voor de opdracht, maar wij zijn inmiddels leverancier van full-service accommodaties. Dat betekent dat wij voor opdrachtgevers de totale inrichting van de tijdelijke voorziening voor onze rekening nemen. Van tapijt tot sanitair en verlichting. Wij hebben als bedrijf een sterke band met sport en profileren ons ook via grote evenementen, maar wij hebben dit jaar ook meegewerkt de officiële plechtigheid rond om de sluiting van de tweede Maasvlakte. De Boer is een bedrijf dat ook zakelijke oplossingen voor ruimte biedt. Opslag, een kantine voor een paar maanden of een tijdelijk restaurant. Het kan bij ons allemaal. Toen er brand was bij de TU in Delft hebben wij in drie dagen tijd een complete, tijdelijke collegezaal neergezet. De kracht van onze organisatie ligt in de veelzijdigheid en snelheid waarmee we zaken oplossen.”

Zowel Van Raaij als Van Doorn zeggen dat de sponsoring van Rotterdam Topsport, ondanks het economisch tij nog niet ter discussie heeft gestaan. “GGN is een kerngezond bedrijf, dus wij kunnen gelukkig blijven investeren. Desondanks kijken ook wij scherp naar de kosten. Wij hebben skyboxen bij diverse clubs en in Rotterdam bij Excelsior en Sparta. Daarnaast doen wij veel in sponsoring op golfbanen. Die marketingstrategie willen we graag toespitsen op een paar punten. Dat betekent echter dat wij keuzes zullen moeten maken. Ook voor De Boer staat het partnership van Rotterdam Topsport niet ter discussie. “Wij zijn marktleider met 325 mensen in elf landen. Het hoofdkantoor staat in Alkmaar en de jaaromzet bedraagt 85 miljoen euro. Net als GGN kunnen wij gelukkig blijven investeren, maar kijken steeds naar rendement. Ook naar de euro’s die in sponsoring gaan. Die zijn bij Rotterdam Topsport welbesteed. Wij praten met deze organisatie nu al over de European University Games in 2014 en de Youth Olympic Games is 2018. Het rendement van de samenwerking met Rotterdam Topsport heeft daarom bij De Boer nog nooit ter discussie gestaan.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport