Ruim 600 studenten namen deel aan online businessgame van Edumundo
De educatieve uitgeverij Edumundo sloot vandaag het eerste Nederlandse kampioenschap sinds de intelligente lockdown af. Op 30 maart j.l. lanceerde Edumundo het Nationaal Kampioenschap Businessgames, waarin studenten op een speelse manier en vanuit huis hun kennis toepassen op een fictieve business. Het Rotterdamse team Sneaky Sneakers van Hogeschool Rotterdam heeft vandaag het NK gewonnen. Als managementteam van een sneakerbedrijf moesten zij iedere dag belangrijke beslissingen nemen, waarbij ook actualiteiten zoals de coronacrisis een rol spelen. Rowan Trapman, woordvoerder van het winnende team, is enthousiast over het concept: “Het was leuk om hieraan mee te doen en op een competitieve manier bezig te zijn met school. Ik zou dit wel vaker willen doen!”. Naast dat de scholen nu dicht zijn kampen veel hbo-opleidingen met afgezegde stages en projectweken. Het concept is slechts drie weken geleden bedacht en bij de sluiting van de inschrijving hadden ruim 600 studenten verdeeld over 188 studententeams van 17 verschillende hogescholen uit Nederland zich ingeschreven. Tientallen docenten uit alle windstreken promootten de actie, wat leidde tot veel meer strijdende teams dan verwacht. Kijk voor meer informatie op https://www.edumundo.com/blog/nederlands-kampioenschap-businessgames
Sneakerbedrijf als handelssimulatie
Tijdens het twaalf dagen durende NK Businessgames, speelden hbo-studenten uit heel Nederland dezelfde handelssimulatie. In deze simulatie vormden zij het managementteam van een nieuw bedrijf dat handelt in sneakers. De teams analyseerden de markt en bedachten hoe zij zich van de concurrerende andere teams konden onderscheiden. Iedere dag moesten er belangrijke beslissingen voor het bedrijf worden genomen op het gebied van HR, marketing, financiën en bedrijfsvoering. Daarnaast verschenen er opdrachten die zich richten op actualiteiten zoals verduurzaming. Het overleggen op afstand vormde een extra uitdaging in dit kampioenschap, want ook de deelnemende studenten moesten zich houden aan de huidige coronamaatregelen. Van de 188 deelnemende teams wist het Rotterdamse team Sneaky Sneakers met drie studenten van de Hogeschool van Rotterdam de hoofdprijs in de wacht te slepen.
Online leren is de toekomst
Edumundo, ‘de educatieve uitgeverij van de toekomst’, lanceerde het Nederlands Kampioenschap Businessgames op maandag 30 maart als reactie op de sluitende scholen en universiteiten door de uitbraak van het coronavirus. Leren op afstand is voor veel hogescholen nog een uitdaging. Niet alleen het online werken en het zoeken van digitale content is ingewikkeld, ook het contact houden met studenten is een tijdrovende klus op afstand. Menno Thijssen (41), CEO van Edumundo: “Tijdens het Nederlands Kampioenschap Businessgames kunnen studenten op een speelse manier aantonen dat ze klaar zijn voor het bedrijfsleven en daar ook nog eens mooie prijzen mee winnen. Strijden met en tegen elkaar in een leerzame competitie, dat is de insteek. In deze onzekere tijd zullen we met elkaar creatieve oplossingen moeten bedenken om studenten uit te blijven dagen en te voorkomen dat zij studieachterstand oplopen.”
Over Edumundo
Edutech scale-up Edumundo werd in 2001 opgericht en is partner van het hoger- en beroepsonderwijs in het aanbieden van hoogwaardige spelsimulaties en een online studieboekvervangend leerplatform met docentendashboard, livestream mogelijkheden voor colleges én een chatfunctie. Edumundo werkt daarbij samen met tientallen vakauteurs en ontwikkelt alle techniek zelf. Edumundo en haar team hebben een lange geschiedenis en ervaring in games en gamification en passen dit toe op al haar digitale educatieve producten. Tevens probeert Edumundo hogescholen en universiteiten te helpen met de duurzame inzetbaarheid van hun docenten, het verhogen van studierendement en het verbeteren van studentenmotivatie. Ga naar www.edumundo.com voor meer informatie.