Het afgelopen jaar werd getekend door een forse afname van het aantal passagiers met minder vliegtuigbewegingen als gevolg van de coronacrisis. Tegelijkertijd kende RTHA successen in het afgelopen jaar met veel vernieuwing op het luchthaventerrein. In 2020 verstevigde de regionale luchthaven bij Rotterdam zijn relevantie in de regio en maakte flinke stappen in de ambities op duurzaamheid en innovatie. Daarnaast leverde ze een vernieuwde vertrekhal, een nieuwe campus, een nieuwe brandweervloot en moderne brandweerkazerne op. Het jaar 2020 kende in crisistijd twee gezichten voor de luchthaven.
In heel 2020 reisden bijna 485.000 passagiers van en naar RTHA, dat is een afname van 77 procent ten opzichte van het recordjaar 2019. Het aantal vliegtuigbewegingen van commerciële charter- en lijnvluchten daalde aanzienlijk (-69 procent). Het verkeer van de politie- en traumahelikopter op RTHA bleef nagenoeg gelijk ten opzichte van 2019 (5852 aantal bewegingen). De geluidsruimte waarbinnen de luchthaven opereert is in deze periode niet gewijzigd.
De uitbraak van het coronavirus had in maart 2020 een enorme impact op de vraag naar vliegen en dat was te merken aan een stil Rotterdam The Hague Airport in 2020. Algemeen directeur Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport: “In het voorjaar bleven we als luchthaven open voor het maatschappelijk verkeer, de zakelijke vluchten en als uitwijkluchthaven voor Schiphol. Maar de afhandeling van het commercieel vliegverkeer kwam stil te liggen. Voor het eerst in ons bestaan maakten we dit mee en gelukkig konden we na drie stille maanden in de zomer van 2020 weer opschalen. Dat merkten we direct in positievere cijfers in de zomer.”
Jaar van opleveringen
2020 kende ook lichtpunten voor Rotterdam The Hague Airport. Door het jaar heen zijn verschillende bouwprojecten opgeleverd en in gebruik genomen.
Als eerste werd in januari een nieuw Centraal Security Filter (CSF) met nieuwe scanapparatuur in gebruik genomen. De vernieuwingen zorgen voor een snellere securitycheck en bevorderen de veiligheid van de reizigers.
Aan het eind van de zomer ontving de luchthavenbrandweer drie gloednieuwe zogenaamde ‘crashtenders’ (blusvoertuigen) van de firma Rosenbauer. De voertuigen zijn uitgerust met de modernste blustechnieken en kunnen bijvoorbeeld blussen en rijden tegelijk. Met de oplevering in dezelfde periode van een duurzame brandweerkazerne zet Rotterdam The Hague Airport hiermee een flinke stap voorwaarts in kwaliteit.
De luchthaven kent sinds het najaar een luchtvaartcampus, het Albeda ‘Rotterdam The Hague Airport college’. Er is een nauwe samenwerking met studenten om stage te lopen in een ‘live omgeving’ op RTHA.
In november onthulde minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen op RTHA het eerste in Nederland geregistreerde elektrische vliegtuig. Het vliegtuigtype heet Pipistrel, kan een piloot en een passagier vervoeren en blijft maximaal 50 minuten in de lucht. Het vliegtuig heeft RTHA als basis en op de luchthaven werken onder andere de Stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA), het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de TU Delft verder aan de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegen.
Vernieuwde vertrekhal
Eind van het jaar werd de vernieuwde vertrekhal op Rotterdam The Hague Airport in gebruik genomen. De hal heeft een moderne en rustige uitstraling door het gebruik van houten elementen. Er is tien meter richting het platform uitgebouwd, waardoor er meer ruimte voor de passagiers is ontstaan. De elementen van overzichtelijkheid, kleinschaligheid, snelheid en gemak vallen op en er is licht van alle zijden. Op het dak is mos sedum dakbedekking verwerkt, dat zorgt voor een goede isolatie in de zomer- en winterperiode. Dit mos sedum dak is ook bij de nieuwe brandweerkazerne gebruikt. De vertrekhal kent zuinige ledverlichting aangestuurd door een hypermodern, intelligent verlichtingssysteem. Bij de bouw is gebruik gemaakt van milieuvriendelijke bouwmaterialen. De officiële opening van de vernieuwde vertrekhal is voorzien in het voorjaar van 2021.
Naast vernieuwing op en bij het luchthaventerrein heeft de GGD Rotterdam-Rijnmond in november een groot testpaviljoen opgebouwd op parkeerterrein P3. RTHA verwelkomt graag dit soort initiatieven die de regio dichtbij de luchthaven brengen.
Stapsgewijs herstel
“Met (snel)testen en de komst van een vaccin verwachten we in 2021 een stapsgewijs herstel van onze markt,” geeft Ron Louwerse aan. “Mensen willen weer vliegen als dit achter de rug is.