Overig

Social media: hulp!

1110

Altijd en overal contact met elkaar: willen we dat? Is dat goed? Is het een hype of kunnen social media echt iets betekenen voor de mens anno nu? Het onderwerp was goed voor een zeer goed bezochte aflevering van THEMATER: 350 mensen in de grote zaal van het Isala Theater wilden er veel meer van weten.

Daar zorgde allereerst Jeroen Jansz voor. Als hoogleraar communicatie en media aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gaf hij een stevig theoretisch fundament aan de avond. Door met een filmpje te laten zien hoe diep de hedendaagse technologie is doorgedrongen in ons denken: een peuter die probeert in een tijdschrift met een vingerbeweging de volgende pagina tevoorschijn te halen… Zijn boodschap als het gaat over Facebook, Twitter en andere social media: je hoeft niet helemaal je echte zelf te zijn in dit stuk van het openbare leven. Als je maar strategisch nadenkt over welke privé-informatie je wel en niet prijsgeeft!

Anders dan anders werd de avond aan elkaar gepraat en gespeeld door de drie dynamische jongens van cabaretgroep MiER, die lichtvoetig, scherp en snel op de sprekers en de zaal reageerden. En de zaal reageerde gretig terug: op het scherm was te zien wat er vanuit de rijen zoal werd getwitterd. ‘Is Francisco van Jole nou bezig ons bang te maken voor social media?’, kwam er bijvoorbeeld te staan toen de bekende internetjournalist uitlegde hoe Facebook een inderdaad beangstigende hoeveelheid gegevens verzamelt over zijn gebruikers. “Ze weten meer over je dan je zelf”, zei Van Jole, maar evengoed hield hij de zaal voor hoe verslavend en beïnvloedend het gebruik van social media kan zijn. “Mijn uitgaansgedrag is er enorm op vooruitgegaan sinds ik Twitter”.

Een heel ander gebruik van social media is het terrein van de derde spreker, Julian Natte. Als ondernemer adviseert hij andere ondernemers hoe ze de wereldwijde netwerken kunnen inzetten om meer en beter zaken te doen. Een handvol collega’s in de zaal kreeg onmiddellijk concrete adviezen, of het nu ging over auto’s verkopen of het promoten van een huiswerkinstituut.

De vraag ‘Van hype naar hulp?’ leek aan het eind van deze succesvolle Themater-avond duidelijk beantwoord. Voorzitter van THEMATER Rob Tol vatte het rond elf uur samen de hype is een hulp geworden. Ook al zijn er veel mensen die er weinig van moeten hebben, met social media kun je nog heel wat meer dan we nu weten. Als we er maar slim mee omgaan, blijven nadenken en vooral niet bang zijn. En er wat voor over hebben, want zoals Jansz én Van Jole naar voren brachten: er gaat wel heel veel tijd in zitten…