In rap tempo ontstaat er een compleet nieuw stadsdeel in Dordrecht. Het schiereiland Stadswerven wordt namelijk de komende jaren volgebouwd.
De eerste woningen zijn inmiddels al opgeleverd. Het begin van een uniek project dat in nauwe samenwerking tussen de gemeente Dordrecht en OCW (Ontwikkelingscombinatie Stadswerven bestaande uit AM, Dura Vermeer en J.P. van Eesteren) gestalte krijgt.
Niet voor niets is de afspraak voor dit interview in Villa Augustus. Deze populaire Dordtse gastronomische hotspot ligt immers op een steenworp afstand van Stadswerven. “Een van de USP’s van het nieuwe Stadswerven,” zegt Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing. “Aan het water van de Beneden Merwede, Noord en Oude Maas realiseert Dordrecht een nieuw stadsdeel. Een binnenstedelijk gebied met ruimte voor wonen, bedrijvigheid, cultuur en ontspanning. Wonen aan het water met de stad binnen handbereik.” Dit project is een onderdeel van de enorme ontwikkeling die Dordrecht op dit moment doormaakt. De stad is zich de laatste jaren continu aan het upgraden om de leefbaarheid te vergroten. Zodanig, dat Dordtenaren inmiddels met de nodige trots naar de ontwikkelingen in hun stad kijken. “Dat was vroeger weleens anders,” zegt Baaij.
Optanten
Ook voor André Attasio is Stadswerven een dankbaar project. De verkoopmanager van AM is namens OCW verantwoordelijk voor de verkoop van de woningen: “Wij bouwen hier iets bijzonders. Een wijk die past bij de mensen die hier gaan wonen. Het wordt een stadsdeel op niveau, een onderdeel van het centrum van Dordrecht. In totaal zijn hier ruim 900 woningen gepland. Van eengezinswoningen, appartementen, vrije kavels tot waterwoningen. Elke fase in het ontwikkelen van Stadswerven gebeurt in nauw overleg met de gemeente Dordrecht.” Gerben Baaij haakt hier onmiddellijk op in: “Mijn stellige overtuiging is dat je niet alleen in een huis woont, maar dat ook de omgeving medebepalend is voor je woongenot.” Met die omgeving zit het wel goed. Stadswerven ligt in de directe nabijheid van het Energiehuis, Villa Augustus en Kinepolis. Dit deel van Dordrecht heeft de afgelopen jaren een ware metamorfose ondergaan. Maar ook de verbouwing van Schouwburg Kunstmin past hier naadloos in. André Attasio: “Alle Dordtenaren kennen Stadswerven en vinden het een uniek stukje stad. Zij weten inmiddels ook hoe bijzonder deze locatie is. De belangstelling uit de stad is dan ook enorm. Wij hebben al honderden optanten voor Stadswerven. Er komt hier een uitgebalanceerd woningaanbod van appartementen voor starters tot vrije grondgebonden woningen in het hoge segment. Het wordt een mooie mix voor mensen die straks genieten van de geneugten van een stad.”
The Lighthouse
Inmiddels is er dus al een aantal woningen opgeleverd in dit unieke stukje Dordrecht. Na deze eengezinswoningen is het nu de beurt aan ‘The Lighthouse’ naar een ontwerp van de Dordtse architect Andries Lugten van architectenbureau Lugten Malschaert Architecten. Dit appartementengebouw komt op de hoek van de Wantijkade en de toekomstige jachthaven. Ook hiervoor is de belangstelling groot. In samenspraak met een aantal toekomstige bewoners zijn de eerste woningplattegronden al samengesteld.
Americana
Na The Lighthouse staat ‘Americana’ op de planning. André Attasio: “Dit wordt een wooncomplex bestaande uit zeventien luxe appartementen, negen startersappartementen en zeven luxe kadewoningen. Ook hiervoor hebben zich al de nodige optanten aangemeld. Veel van de optanten wonen nu elders in de stad. Zij willen naar Stadswerven omdat hier alles zo lekker dichtbij is. Je bent lopend of op de fiets zo in de stad.” Gerben Baaij aansluitend: “Het is niet alleen een fraaie wijk die hier verrijst, het gaat evenzeer om de faciliteiten en mogelijkheden die de binnenstad biedt. Binnen de kortst mogelijke tijd zit je op een terras bij het Groothoofd of in de tuin van het Dordrechts Museum. Als Dordrecht Marketing positioneren wij Dordrecht met overtuiging als een historische stad met moderne faciliteiten.”
Promotiecampagne
André Attasio: “Samen met de gemeente Dordrecht hebben wij een promotiecampagne gevoerd voor Stadswerven in Dordrecht, Rotterdam en Utrecht. Zo’n 80% van de belangstellenden komt uit onze stad, 10% uit de omliggende steden en dorpen en de rest uit Rotterdam en Utrecht. Mensen die Dordrecht kennen betitelen dit gebied als een fijne plek aan het water om te wonen. Aan ons de taak om die behoefte samen met de gemeente optimaal in te vullen. Dit gebied moet allure en uitstraling krijgen. Gekscherend gezegd, Dor-drecht-Centrum is pas helemaal af, als Stadswerven klaar is.”
Vinex-wijk
Omstandigheden zoals de economische crisis hebben ervoor gezorgd dat de bouwplannen voor Stadswerven een aantal jaren in de ijskast hebben gelegen. Nu de woningmarkt weer aantrekt is dit het ideale moment om te starten, vindt Gerben Baaij. “Aan de ene kant ben ik zelfs blij dat het een tijdje heeft geduurd. Als we een aantal jaren geleden waren gestart, was er een standaard Vinex-wijk ontstaan zonder enige uitstraling. Wat we nu realiseren is een uniek stukje stad waar het goed wonen is. Stadswerven en het overige binnenstedelijke gebied versterken elkaar in hoge mate.”
De brug
Onontbeerlijk in de stadsplannen is een goede infrastructuur. Eén van de ontsluitingen van Stadswerven komt voor rekening van de Prins Clausbrug. Deze 120 meter lange voetgangers- en fietsbrug, naar een ontwerp van René van Zuuk Architekten, loopt van de kop van Stadswerven richting Energieplein. Begin 2017 start de aanleg van de brug. De verwachting is dat de Prins Clausbrug in 2018 gereed is.
Toerisme
Dordrecht heeft in de afgelopen tien jaar in veel opzichten een enorme revitalisering doorgemaakt. De stad heeft in feite een ware metamorfose ondergaan. Er is geïnvesteerd in de musea en openbare ruimte, de schouwburg is verbouwd, en onlangs is het Energieplein geopend. Dit plein maakt deel uit van het nieuwe stadsdeel Stadswerven. Dit alles – en de nog op stapel staande plannen – heeft ertoe geleid dat Dordrecht een stad is waar het op alle fronten goed vertoeven is. Gerben Baaij: “Wij hebben als stad ook jarenlang geïnvesteerd in marketing en positionering van de Dordrecht, in Nederland en in Vlaanderen. Al die revitaliseringsinspanningen van de gemeente zijn daarvoor het fundament. Dordrecht is nu een ‘volwassen’ stad met een gevarieerd aanbod op gebieden zoals kunst en cultuur, recreatie, horeca en winkelaanbod. Alle inspanningen zorgden voor een goede voedingsbodem voor de koninklijke familie om te kiezen voor Dordrecht om de eerste koningsdag ‘nieuwe stijl’ in 2015 hier te vieren. Dit heeft veel naamsbekendheid en goodwill opgeleverd. Daar plukken we nog dagelijks de vruchten van. Ook de drukbezochte en landelijk bekende evenementen die in Dordrecht plaatsvinden zorgen ervoor dat steeds meer mensen Dordrecht een warm hart toedragen.”
Binnenstad belangrijk voor Stadswerven
“Al die investeringen zijn niet alleen belangrijk voor bezoekers. Ze verbeteren ook het vestigingsklimaat voor bewoners én bedrijven. Het is belangrijk om die boodschap dus ook structureel in je marketing mee te nemen. En dat gebeurt rond Stadswerven nu ook.
Bij de marketing en promotie voor Stadswerven speelt de binnenstad en wat die allemaal te bieden heeft een centrale rol: het historische havengebied, het Dor-drechts Museum, het Scheffersplein, noem maar op. Dat is eigenlijk best bijzonder. De helft van de nieuwe promotiefilm voor Stadswerven laat zien hoe mooi die binnenstad en de voorzieningen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het feit dat wij gezamenlijk de aantrekkelijkheid van de binnenstad inzetten om het wonen op Stadswerven te promoten heel effectief is,” zegt Gerben Baaij. André Attasio bevestigt dat: “De nabijheid van de binnenstad maakt Stadswerven tot een nog uniekere locatie dan het van zichzelf al is.” Tot slot zegt Baaij: “Als ook Stadswerven straks af is, heeft de stad weer een enorme stap voorwaarts gezet. Dan beschikken we over een nog mooiere levendige binnenstad waar het ook heerlijk wonen en verblijven is”