Overig

Stichting voor duurzame luchtvaart

1100
Rotterdam The Hague Airport

Project van start om duurzame kerosine te ontwikkelen

Het innovatieprogramma Rotterdam the Hague Innovation Airport gaat verder als stichting. Het eerste concrete project is de ontwikkeling van een demonstratie- en proefinstallatie voor de productie van duurzame kerosine uit de lucht.

Verder gaan als stichting maakt het voor Rotterdam the Hague Innovation Airport (RHIA) makkelijker om externe financiers aan te trekken en samen te werken met andere regionale partijen. Vrijdagmiddag 24 mei is de akte van oprichting van de stichting ondertekend.

Synthetische kerosine

Rotterdam The Hague Airport en een internationaal consortium ondertekenden op 24 mei ook een samenwerkingsovereenkomst voor de start van een haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van duurzame kerosine. Duurzame kerosine is CO2-neutraal en schoner dan fossiele kerosine die wordt gemaakt uit ruwe olie. Het is minder belastend voor het milieu.

Broedplaats voor duurzame luchtvaart

Wethouder Barbara Kathmann (Economie, wijken en kleine kernen): ‘Met RHIA willen de gemeente Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport de sociaal-economische betekenis van de luchthaven voor de regio vergroten. Door de airport een broedplaats te maken voor innovaties die de luchtvaart duurzamer gaan maken. Daarmee werken we niet alleen aan het verminderen van CO2-uitstoot, maar ook aan het creëren van kansen voor bedrijven en nieuwe banen. Het onderzoek naar duurzame kerosine dat gaat starten, is uniek in de wereld. Duurzame brandstof gaat een cruciale rol spelen in de energietransitie.’

Proeffabriek op luchthaven

Rotterdam The Hague Airport draagt op deze manier bij aan verduurzaming binnen de (inter)nationale luchtvaart. Ron Louwerse, directeur van de luchthaven, is trots op dit unieke project: ‘Om duurzame luchtvaart te realiseren in deze regio is een haalbaarheidsstudie naar synthetische kerosine van cruciaal belang. Daarnaast is Rotterdam The Hague Airport hiervoor een mooie locatie. Het is een compacte luchthaven met alle ruimte voor innovatie.’ Volgens Louwerse moet het project leiden tot de bouw van een duurzame proeffabriek op het luchthaventerrein. ‘Opschaling zou vervolgens kunnen plaatsvinden in het haven- en industriecomplex van Rotterdam.’

Vliegen op waterstof

Naast duurzame kerosine werkt RHIA aan projecten op het gebied van elektrisch vliegen. In samenwerking met TU-Delft, Nederlandse Lucht- en Ruimtevaart (NLR) en andere kennisinstellingen en vliegmaatschappijen wordt ook onderzoek verricht naar hybride vliegen of vliegen op waterstof.

RHIA nodigt bedrijven, organisaties en anderen uit actief te participeren. Initiatieven, ideeën en innovaties zijn welkom via innovations@rtha.com.