In samenwerking met de gemeente Papendrecht heeft een techniekcoördinator van basisschool De Viermaster in het schooljaar 2014/2015 een leerlijn Aerospace-Maritime ontwikkeld voor techniek voor groep 1 tot en met groep 8.
In de Drechtsteden is de techniek in het kader van Aerospace & Maritime een belangrijke factor in de regionale economie. Deze sectoren hebben vakbekwaam personeel nodig, nu en de komende decennia. Leerlingen worden niet met een enkel bedrijfsbezoek gestimuleerd om te kiezen voor techniek. Daar is meer voor nodig. Het begint op de basisschool. Als kinderen daar natuurkundige wetmatigheden ervaren (zoals drijven, zinken en luchtdruk) en met techniek in het kader van Aerospace & Maritime aan de gang gaan (drijf- en zinkbak, vlotten bouwen, schaalvliegtuigen maken), krijgen kinderen concepten mee. Door acht jaar lang ervaring, kennis en kunde op dit gebied worden de cognitieve netwerken van deze leerlingen op deze gebieden substantieel vergroot. Ze zijn daardoor veel beter in staat om zich verder te ontwikkelen op deze gebieden. Ook zijn ze eerder geneigd voor deze terreinen te kiezen. In het basisonderwijs is er een aantal tranches van het VTB
project geweest (VTB = Verbreding Techniek Basisonderwijs). Op de (meeste) scholen in Papendrecht bestaat een leerlijn techniek. Door hierbij aan te sluiten met een subleerlijn Aerospace & Maritime die loopt door alle acht de leerjaren van het basisonderwijs, sluiten we aan bij de (hoofd)leerlijn techniek en borgen we dat de subleerlijn uitgevoerd wordt.
Het project kent de volgende doelen
Op korte termijn (1 jaar):
- Er is een subleerlijn Aerospace & Maritime voor de basisschool ontwikkeld met ten minste vier activiteiten per leerjaar.
- In de subleerlijn worden pedagogische en didactische uitgangspunten gehanteerd die passen bij het vakgebied, de ontwikkelingsperiode van het kind en welke recht doen aan de verschillen tussen kinderen.
- De subleerlijn bevat in de laatste jaren van het basisonderwijs ook bedrijfsbezoeken.
- Alle lessen zijn uitgeprobeerd. In eerste instantie met groepen van de Anne Frankschool en De Viermaster.
- Er is een lijst met daarop de materialen (en kosten van deze materialen) die een basisschool nodig heeft om de subleerlijn uit te kunnen voeren, zodat bedrijven die aangesloten zijn bij het LOC weten waar ze in kunnen investeren en welk bedrag hier aan is gekoppeld.
Op de lange termijn (> 1 jaar):
- Meer leerlingen kiezen voor technische richtingen in het VO, MBO, HBO, WO en bij bedrijfsscholen, met name op het gebied van Maritiem en Aerospace.
- Kinderen groeien op met kennis van Maritieme techniek en Aerospace.
- Er is aansluiting tussen de subleerlijn in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Alle activiteiten zijn contextrijk en sluiten aan bij de leef- en belevingswereld en zullen de leef- en belevingswereld vergroten. Iedere activiteit kent omschreven doelen. Naast materialen voor leerlingen is er ook (een verwijzing naar) achtergrondmateriaal voor leerkrachten.
De pilot gaat in het schooljaar 2015-2016 van start op vier basisscholen (twee openbare scholen en twee christelijke scholen) die deze leerlijn gaan implementeren. Daarnaast zal de PABO met tweedejaarstudenten de leerlijn gaan testen op scholen in de regio. Bedoeling is dat de deelnemende scholen de leerlijn gaan uitproberen en terugkoppeling over het gebruik/de uitvoering geven om de leerlijn zo nog beter op de ontwikkeling van de leerlingen af te stemmen.