Overig

The Greenery in de lift

857

The Greenery, een van de grootste handelaren in groenten en fruit in Nederland, zit weer in de lift. Dat zegt Steven Martina, de ceo van de onderneming. Bij veel telers had het bedrijf de laatste jaren een slechte reputatie: een logge organisatie die geen goede prijzen wist te bedingen bij de retailers. “We hadden lange tijd een heel dominante positie op de markt. Iedereen vond wel iets van ons,” zegt Martina daarover.

“Gelukkig begint de situatie wat te verbeteren,” zegt Martina. “Er wordt ons weer een en ander gegund.” Dat heeft wellicht ook te maken met de aanstelling van Martina. Voor het eerst in jaren wordt het handelshuis geleid door een intern opgeleide manager. Al zijn voorgangers kwamen van buiten de sector en dat wordt in de tuinbouwsector als een groot nadeel beschouwd. Martina (39), afgestudeerd in rechten en economie, werkt al twaalf jaar bij The Greenery. Hij liet eerder zien dat hij de handel in de vingers heeft door de omzet bij de divisie zacht fruit, die onder zijn verantwoordelijkheid viel, te verviervoudigen tot ruim € 100 mln. Afgelopen jaar hield de onderneming al grote schoonmaak onder de vele handels- en teeltbedrijven. Een groot aantal distributiecentra, slechtlopende onderdelen en enkele deelnemingen werden verkocht.

Het jaar 2015 werd met een 2% hogere omzet van ruim € 1,1 mrd afgesloten. Het volume daalde, maar hogere verkoopprijzen zorgden toch voor de gehoopte omzetgroei. The Greenery boekte een nettoresultaat van ruim €4 mln en dat was beter dan de voorgaande jaren. Het wordt een pittige opgave voor Martina om het verloren gegane terrein in de handel in tomaten, paprika en komkommers terug te winnen. The Greenery, in 1996 ontstaan uit een fusie van negen veilingen, heeft in dat segment nog maar een marktaandeel van 15%. Veel telers hebben het financieel moeilijk en hebben het handelshuis teleurgesteld de rug toegekeerd. Zij sloten zich aan bij nieuwe telersverenigingen. The Greenery wil de telers weer terughalen. “Onze ambitie is het marktaandeel te verdubbelen tot 30%,” zegt Martina.

Er loopt inmiddels een groot investeringsprogramma dat voorziet in nieuwbouw en renovatie op drie locaties tegelijk. Het gaat onder meer om een fustloods, nieuwbouw voor de distributie van zacht fruit en een distributiecentrum voor de retail. Met de nieuwbouw is een totaalinvestering gemoeid van meer dan €70 mln, maar die factuur ligt niet bij The Greenery. Het handelshuis is een strategische alliantie aangegaan met vastgoedontwikkelaar WDP. Het huurt alleen de magazijnen en de loodsen. “We richten het bedrijf nu in op de verwerking van grotere volumes. Daarvoor zullen we met z’n allen in de sector moeten zorgen dat de consument meer geld gaat uitgeven aan groenten en fruit. Dat wordt de uitdaging voor de komende jaren.” 

Bron: FD