Overig

Van As Autoschade

653

Op bezoek bij Van As Autoschade in Capelle aan den IJssel worden wij
verrast door de moderne uitstraling van het bedrijf. Wij worden hartelijk
ontvangen door Andries de Vries, mede-eigenaar van Van As Autoschade.
Handen worden er niet geschud, toch voelen we ons direct welkom.

Enthousiast geeft Andries ons een rondleiding door de werkplaats, het hart van het bedrijf. Het valt ons op dat de werkplaats goed gevuld is en dat er hard wordt gewerkt.

Andries vertelt dat het in het in de eerste weken van de coronacrisis wel anders was. “Midden maart zagen wij de instroom van nieuw werk bijna geheel opdrogen. Echter, na enkele weken, trok het al wel weer aan. Door het virus werken veel mensen thuis; er is minder verkeer en daardoor zijn er ook minder aanrijdingen.”

De eerste weken van de crisis is er bij Van As Autoschade gewerkt om alle vestigingen coronaproof te maken. “Niet alleen voor onze klanten en
leveranciers, maar uiteraard ook voor onze medewerkers. Zij moeten veilig en hygiënisch kunnen werken en voor onze klanten moet het veilig en vertrouwd zijn om naar onze vestigingen te komen”.

Na ontvangst van de auto wordt deze eerst gedesinfecteerd en voorzien van een stoel-, stuur- en pookhoes. Na het herstel van de schade wordt de auto grondig gewassen en wederom gedesinfecteerd. Wanneer het niet wenselijk is om naar een vestiging te komen, bieden wij een haal-en brengservice met gratis vervangend vervoer. Uiteraard is een schade-advies online ook mogelijk. Alles wordt in het werk gesteld om onze klanten de allerbeste service te blijven bieden op de meeste gepaste wijze.

Op de vraag of Andries ook blijvende impact van de huidige crisis ziet antwoordt Andries positief. “Ondanks dat dit een hele onzekere en vervelende tijd is en er mogelijk blijvend vaker vanuit huis gewerkt zal worden, zien wij ook kansen. Voor de coronacrisis ging 70 procent met de auto naar het werk. De coronacrisis verandert onze mobiliteit wellicht blijvend; mogelijk zal er meer behoefte komen aan individueel vervoer, zoals de auto en fiets.”

Bij de rondleiding door de werkplaats valt ook op de enorme hoeveelheid en diversiteit aan gereedschap en apparatuur. Andries merkt op dat de ontwikkelingen in de auto-industrie niet stil staan en daarmee ook het vak van schadeherstel continue in beweging is. “Juist nu investeren wij in opleidingen en apparatuur. Met de steeds meer toenemende intelligente systemen in de hedendaagse auto en de sterke opkomst van de elektrische auto is ook ons werk een stuk ingewikkelder geworden.”

Terwijl wij afscheid nemen van Andries, zien we dat er even verderop een herstelde auto van binnen volledig wordt gedesinfecteerd. Zo te zien komt het met hygiëne hier wel goed.