Bij Drechtsteden BUSINESS vond recentelijk een wisseling van de wacht plaats. Bas den Otter verkocht na bijna tien jaar de titelrechten aan Hendrik Jan van der Rhee. Maar de voormalig eigenaar blijft als uitgever nauw betrokken bij het reilen en zeilen van het blad. Toch is het voor hem een vreemde gewaarwording om geen eindverantwoordelijke meer te zijn.
Een decennium lang stond hij aan het roer van Drechtsteden BUSINESS en die periode is voorbij gevlogen, vertelt Den Otter. “In 2002 kreeg ik het snode plan om voor mezelf te beginnen. Ik was al werkzaam in de communicatiebranche, maar in eigen beheer bladen maken trok me nog meer. Dus toen ik hoorde dat Drechtsteden BUSINESS te koop was, heb ik op mijn vijftigste de sprong gewaagd.” Heel lang hoefde hij daar niet over na te denken. “Mijn twee meiden waren de deur uit en mijn vrouw had haar winkel in Ridderkerk, dus ik kon er volledig voor gaan.” De eerste klant die hij binnenhaalde, was Fokker. “Dat moment vergeet ik nooit meer. Ik dacht: ‘het is me gelukt!’. Het zorgde voor euforie en een extra portie zelfvertrouwen.” En daarmee voor succes, want vanaf het begin lukte het om bladen te maken die rendabel waren. Het leukste aspect dat eigenaar zijn van Drechtsteden BUSINESS met zich meebracht, vond Den Otter de kennismaking met zoveel verschillende mensen en bedrijven in de regio. “Ik heb het altijd interessant gevonden om te horen wat hen beweegt en welke visie zij erop nahielden. De bevlogenheid waarmee zij vertelden, inspireerde mij ook weer.” Toch was het na tien jaar welletjes. Hendrik Jan van der Rhee, die met zijn HJ Media Groep al tijden Drechtsteden BUSINESS opmaakte en drukte, nam het over. Hij wil Drechtsteden BUSINESS nog breder bekend maken in de regio. Zo zullen er diverse events georganiseerd worden en krijgt de titel een multimediaal karakter. “Die transformatie begrijp ik wel. Als Hendrik Jan geen interesse zou hebben getoond in de titelrechten, was ik vol goede moed nog enkele jaren doorgegaan met Drechtsteden BUSINESS op print. Ik durf te stellen dat me dat ook gelukt was. Maar ik zie wel de meerwaarde van nieuwe media, alleen had ik zelf geen idee op welke manier ik het zou kunnen toepassen. Hendrik Jan wel, en ik ben ervan overtuigd dat hij succesvol zal zijn met zijn plannen. Het versterkt het blad en de merknaam zal groeien.” In zijn nieuwe rol als uitgever is het zijn taak om ervoor te zorgen dat Drechtsteden BUSINESS aantrekkelijk blijft voor de lezer. “De gedachte dat het magazine niet meer van mij is, is iets waar ik nog even aan moet wenen. Maar ik ben ook heel blij met de rol die ik nu heb. Immers, ik ben nog dagelijks met Drechtsteden BUSINESS bezig.”
Bas den Otter (r) en Hendrik Jan van der Rhee