Overig

Van Lonkhuizen & Van Oosten Accountants en Belastingadviseurs

942

Grote betrokkenheid bij kleine(re) ondernemers
Voor accountants Frans van Lonkhuizen en Aad van Oosten vormen ‘de cijfers’ maar een deel van het werk. Zij zijn nauw betrokken bij hun klanten en maken vaak een hele bedrijfslevenscyclus, inclusief persoonlijk lief en leed, mee. Frans van Lonkhuizen: “Dat aspect wordt vaak vergeten, terwijl dat juist is wat ons werk zo interessant en uitdagend maakt.

Bijna tien jaar werken ze nu samen, Frans van Lonkhuizen en Aad van Oosten. In 2003 startten ze hun kantoor in het Brabantse Bavel. Vier jaar later kwam daar de locatie aan de Jan Valsterweg in Dordrecht bij. De twee hadden dezelfde visie op de markt en dezelfde achtergrond. Aad van Oosten: “We hebben allebei in het verleden bij grote kantoren gewerkt. Daar misten we vooral het persoonlijke contact met klanten. Door alle lagen in dat soort organisaties is het niet mogelijk om dat vast te houden. Met ons eigen kantoor willen we juist die persoonlijke benadering centraal stellen. Maar wel bij een zodanige omvang dat we de voordelen van een bepaalde schaalgrootte kunnen benutten.” De twee heren zijn goed op weg om die ambitie waar te maken. Sinds de oprichting is het bedrijf in omvang verviervoudigd. Er zijn nu, verdeeld over de twee locaties, zestien medewerkers. Frans: “ We willen nog verder doorgroeien, tot twee volwaardige kantoren met zeker tien FTE’s per vestiging. Dat is voor ons de ideale omvang. Want we willen klein blijven, maar groot genoeg om aan alle relevante ontwikkelingen mee te kunnen doen.” Voor iedereen toegankelijk zijn, dat is het credo van de twee accountants. Frans: “We kijken naar de persoon, niet naar de declaratiewaarde. Elke klant krijgt de aandacht die nodig is.” Aad voegt hier aan toe: “Onze klantenkring is heel divers. Die afwisseling is heel leuk. ’s Middags kan ik met het bestuur van een vennootschap aan tafel zitten, terwijl ik ’s avonds bij een ondernemer aan de keukentafel zit met mijn laptop op schoot.” Ze zijn geen accountants die alleen maar de cijfers controleren, leggen ze uit. Frans: “Onze rol is veel meer gericht op de samenstelpraktijk, het adviseren van ondernemers. In onze werkzaamheden staan we meer naast de klant dan dat we ertegenover zitten. Daarom is het erg belangrijk om te begrijpen wat er gebeurt bij een ondernemer en hoe zijn markt in elkaar zit.” Aad knikt instemmend. “Ook de persoonlijke situatie van een ondernemer neem je mee. Het is nu eenmaal zo dat iemand van in de dertig met twee kleine kinderen heel anders reageert dan iemand van in de vijftig die aan het nadenken is over het verkopen van zijn bedrijf.” Financiële huisartsen noemen ze zichzelf ook wel. Want net als een huisarts maakt een accountant hele levenscycli mee. Frans: “ Ik heb een zakenrelatie die ik al ken sinds 1995, toen ik net begonnen was als assistent accountant. Hij werd klant toen ik voor mezelf begon. De afgelopen jaren heeft hij het nodige meegemaakt, zowel zakelijk als privé. Onlangs heeft hij zijn zaak verkocht, het begin van weer een nieuwe fase. Je bent als accountant bij al die stappen betrokken. Dat is heel bijzonder. Op dit moment hebben we veel te maken met ontslagaanvragen. Klanten hebben daar vaak moeite mee. Wij begeleiden ze daarbij. Dat zijn dingen die je niet in de opleiding mee krijgt, maar die het werk als accountant heel interessant maken.”

Een ontwikkeling waarin Frans en Aad hun klanten momenteel in begeleiden is de digitalisering van de administratie. Aad: “De afgelopen drie jaar is dat echt op gang gekomen. Het gros van onze klanten gaat hier in mee, maar een aantal blijft er huiverig voor. Dat heeft vooral met leeftijd te maken. Ze vinden het moeilijk, willen het liever niet. Terwijl het voor hen een kostenbesparing oplevert. En voor ons betekent het dat onze werkzaamheden nog verder richting advisering verschuiven. Het ouderwetse ‘inklopwerk’ wordt steeds minder. Al zullen we dat blijven doen voor klanten die echt niet over willen stappen.”

Meegaan in nieuwe ontwikkelingen. Het typeert de twee mannen. Frans: “We lopen misschien niet helemaal voorop, maar het scheelt niet veel. Veel kleine kantoren blijven gewoon doen wat ze altijd deden. Wij staan altijd open voor nieuwe wegen.” Zo wil het kantoor zich ook gaan richten op payrolling. Frans: “We kunnen alles met betrekking tot HR uit handen nemen. Dat is prettig voor veel kleinere ondernemers die niet willen investeren in een HR medewerker, maar wel gebruik willen maken van de knowhow.” Ook staat MVO hoog op de agenda. Aad: “Samen met een relatie onderzoeken we de mogelijkheid voor het MKB om tegen beperkte kosten of zelfs kostenneutraal snel vooruitgang te boeken op duurzaamheidsgebied. Klant en milieu varen hier wel bij.” En het kantoor heeft een aparte tak voor interim-werkzaamheden. Aad: “Dat zijn goed opgeleide mensen, echte allrounders. Zij kunnen ingezet worden bij MKB’ers, maar vooral ook bij grotere organisaties, bijvoorbeeld gemeenten en de overheid.”

Plannen genoeg dus voor de komende tijd. Vanuit een net verbouwd en opnieuw ingericht pand wil Van Lonkhuizen en Van Oosten de Drechtsteden regio nog beter gaan bedienen. Want ondanks dat we de hele Randstad bedienen ligt ons netwerk en onze focus hier, zo besluiten ze het gesprek.