Met jaarlijks zo’n 450.000 gasten aan boord van hun schepen is Spido een toeristische trekpleister van formaat. De Rotterdamse rederij kende de afgelopen jaren roerige tijden, maar heeft nu de wind weer in de rug. Algemeen directeur/eigenaar Leo Blok over zijn bedrijf.
In 2006 kocht de familie Blok alle aandelen van Spido. Leo Blok was op dat moment nog partner bij de internationaal opererende financiële dienstverlener KPMG. Eind oktober 2011 bereikte Blok de pensioengerechtigde leeftijd en wilde zich meer met de bedrijfsvoering van Spido gaan bemoeien. “Ik was 62 jaar en vol goede moed om de toenmalige directie te gaan ondersteunen. Er brak echter een vervelende periode aan, niet alleen vanwege de economische crisis, maar meer nog vanwege perikelen op personeelsgebied.” In november 2012 was de maat vol en nam Blok het heft volledig in handen. Er speelden onverkwikkelijke zaken en het bedrijf verkeerde in deplorabele staat. Blok nam rigoureuze maatregelen, zette de directie op non-actief en nam de dagelijkse leiding op zich. “Deze harde maatregelen waren noodzakelijk. Een eerste bezuinigingsronde leverde direct al een besparing van tonnen op. Daarna hebben we gereorganiseerd, een HR-manager aangetrokken en de marketingafdeling tijdelijk versterkt. We zijn de zaken weer voorzichtig gaan opbouwen.” Spido was in die tijd puur een seizoenbedrijf, in de zomer draaide het bedrijf overuren, maar ’s winters lagen de schepen werkloos aan de kade. Om de loze uren in te vullen werden nieuwe concepten bedacht zoals dagtochten, themacruises en events. Blok: “Zo hebben wij afgelopen jaar voor het eerst op oudejaarsavond gevaren. Het was een doorslaand succes. Ook de dagtochten, themacruises en events doen het goed. Op deze manier varen we nu het gehele jaar door.”
Crescendo
Blok is onvermoeibaar in het zoeken naar kansen en mogelijkheden. De laatste jaren gaat het weer crescendo met het rondvaarbedrijf en volgens de ambitieuze directeur zit er nog volop rek in de bedrijfsactiviteiten. “De organisatie is op volle sterkte en ook de economie helpt een handje.” Bovendien timmert Rotterdam op toeristisch gebied op dit moment volop aan de weg. Volgens Blok is dit mede te danken aan de activiteiten van Rotterdam Partners. “Dat is de verbindende schakel die vraag en aanbod bij elkaar brengt voor wat betreft toerisme, evenementen en congressen. Rotterdam heeft veel te bieden, als wij met elkaar een bezoek aan onze stad nog boeiender kunnen maken is dat goed voor de regionale economie. Er liggen nog veel kansen. Futureland op de Tweede Maasvlakte is zo’n kans.
100 jaar
De vloot van Spido bestaat uit vijf schepen. Het bedrijf heeft zo’n 45 vaste medewerkers in dienst en in het hoogseizoen komen daar nog eens zo’n 30 tijdelijke krachten bij. De catering aan boord van de schepen is in eigen beheer. Elk schip beschikt daarvoor over een keuken. Lunches en diners worden aan boord bereid. Omdat er permanent een schip bij Futureland actief is met rondvaarten, is uitbreiding van de vloot eigenlijk noodzakelijk. De plannen hiervoor zijn in een voorbereidend stadium. “In 2019 bestaan we 100 jaar. Een mooi moment om het nieuwe schip in de vaart te nemen,” zegt Blok hierover. Zo’n nieuw schip is een forse investering en daar heeft het ook de laatste jaren niet aan ontbroken. Zo is er een nieuw ponton gekomen, is het interieur van de ‘Marco Polo’ geheel vernieuwd, de ‘Ostara’ voorzien van nieuwe motoren en heeft de ‘James Cook’ een nieuw plafond, vloerbedekking en tafels gekregen. “Ons investeringsprogramma is nog niet ten einde,” vervolgt Blok. “De ‘Marco Polo’ krijgt volgend jaar nieuwe motoren en roerpropellors.”
Leuk
Blok is voorlopig nog niet klaar bij Spido. China en Engeland worden bewerkt om bij een bezoek aan Rotterdam een rondvaart met Spido mee te pikken en ook Maassluis zal in het dagtochtenprogramma worden opgenomen. “De gemeente Maassluis opperde zelf dit plan en daar gaan wij graag in mee.” Spido leeft als nooit tevoren. Als ex-accountant is Blok in een totaal andere wereld terecht gekomen, maar zo zegt hij: “Het is verdomd leuk om te doen.”