Onze laatste columns stonden in het teken van personeelsmanagement. Dat is niet zo vreemd. Als organisatie in de dienstensector zijn wij zelf uiteraard ook hard bezig ons personeelsmanagement af te stemmen op de toekomstige behoeften van onze cliënten. Vanuit die eigen ervaring worden vaak de beste adviezen geboren. Daarnaast leren we uiteraardveel van onze cliënten en deze kennis delen we eveneens graag met andere ondernemers.
Vrijwel elke organisatie heeft te maken met een markt die snel verandert. Duurde het enkele jaren geleden nog jaren voordat nieuwe ontwikkelingen werden doorgevoerd, op dit moment staat binnen een half jaar de volgende ontwikkeling al weer op stapel. Neem daarbij in ogenschouw dat de economie niet meewerkt en een dilemma is geboren: moet u nu juist investeren in personeel, in automatisering of in beiden?
Bedenk daarbij in ieder geval dat op (korte) termijn een krapte op de arbeidsmarkt wordt verwacht. Investeren in goed personeel blijft dan ook een vereiste. Al eerder is aangegeven dat alleen een goed salaris daarbij niet meer voldoende is. Juist het kunnen waarmaken van ambities en persoonlijke ontwikkeling is doorslaggevend. Ook een prettige werksfeer wordt belangrijk gevonden. Van u als werkgever wordt dan ook verwacht dat u zich inleeft in de belevingswereld van uw ( jonge) werknemer.
Doordat de prijzen in vrijwel alle markten onder druk staan, kunt u eveneens niet voorbij gaan aan een verdere automatiseringslag en het efficiënter maken van uw processen. Doet u dat niet, dan mist u op termijn de slag met concurrenten die dat wel doen en met nieuw opkomende bedrijven. Maar het is wel een lastige keuze: uw resultaat staat onder druk en u moet investeren in nieuwe ontwikkelingen.
Om zo’n dilemma op te lossen kan het helpen om even een stap terug te doen en na te denken over de vraag: Hoe zou ik mijn bedrijf inrichten als ik helemaal opnieuw zou starten?
Door die vraag te beantwoorden krijgt u inzicht in de mensen die u nodig heeft voor de toekomst en de bedrijfsprocessen die beter ingericht kunnen worden. Gaat u actief aan de slag om de veranderingen door te voeren, dan kunt u een voorsprong nemen op uw concurrenten en gelijk opgaan met nieuwe opkomende bedrijven. Zelfs met een belangrijke voorsprong. U heeft immers al de contacten en de kennis van de markt. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat uw bedrijf een nieuwe fase ingaat met een verbeterde concurrentiepositie.
’Terug naar de tekentafel’ is overigens niet (alleen) bedoeld als advies voor als het even wat minder gaat. Het is altijd van belang om geregeld tijd te nemen voor reflectie: wat heeft u, waar wilt u naartoe en hoe wilt u dat doen, zonder u te laten belemmeren door de huidige stand van zaken. Betrek daarbij ook uw medewerkers: zij zien vast andere verbeterpunten. Zo lang mogelijk vasthouden aan wat u hebt, lijkt in elk geval géén goede keuze voor een rooskleurig toekomstscenario. Neem het voortouw, sta open voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën, ook die van uw werknemers, is mijn advies.
DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.
– Martin Witt