Overig

Verkoop via internet: informeert u uw klanten volledig?

532

De verkoop van producten via internet heeft de laatste jaren een ware vlucht genomen. Veel ondernemingen hebben een webwinkel, waar klanten met een druk op de knop een bestelling kunnen plaatsen.

Op 13 juni 2014 is de toepasselijke wetgeving op enkele punten gewijzigd. Een aantal van deze wijzingen laat ik hieronder de revue passeren.

Prijstransparantie

Uw klanten moeten geïnformeerd worden over de prijs van het product, inclusief belastingen en vracht- leverings- of portokosten. Indien u deze kosten vooraf niet kunt berekenen, dan moet de klant op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid dat deze kosten in rekening gebracht kunnen worden.

Bedenktijd

Uw klanten hebben 14 dagen lang de mogelijkheid om hun bestelling retour te sturen en de overeenkomst te annuleren. U moet uw klanten hierover informeren. Ook over de wijze waarop zij u moeten informeren over de annulering van de overeenkomst. Verder verplicht de wet u uw klant een annulerings-formulier toe te zenden. Wanneer uw klanten niet volledig worden geïnformeerd, loopt u het risico dat een klant nog tot een jaar na de koop kan annuleren.

In het geval uw klant de overeenkomst binnen de bedenktijd geannuleerd heeft, dan moet u binnen 14 dagen het gehele ontvangen bedrag terugbetalen. Ook de eventueel in rekening gebrachte vracht- leverings- of portokosten dient u terug te betalen. Uw klant is natuurlijk wel verplicht om binnen 14 dagen na de annulering het product terug te zenden. De verzendkosten moet uw klant in beginsel zelf betalen. Uw klant kan pas terugbetaling van de prijs van u eisen, wanneer u het product heeft ontvangen of uw klant kan aantonen dat hij het product heeft teruggezonden.

Plaatsen van de bestelling

Het lijkt op het eerste gezicht zo simpel. De klant rond het bestelproces af en heeft een product bij u gekocht. Let hierbij wel op. De wet eist dat voordat de bestelling is afgerond het uw klant zonder enige twijfel en op goed leesbare wijze is duidelijk gemaakt dat hij een betalingsverplichting is aangegaan. Aan deze verplichting kunt u voldoen door op de knop waarmee de bestelling wordt afgerond staat te vermelden ‘bestelling met betalingsverplichting’. In het geval dat uw bestelproces op dit punt tekortschiet, loopt u het risico dat de overeenkomst door uw klant geannuleerd kan worden.

Hierboven zijn maar enkele punten vermeld waarop de wet is gewijzigd. Het is belangrijk dat uw bestelproces voldoet aan de eisten die de wet vanaf 13 juni daaraan stelt. Zo kunt u voorkomen dat u achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Ik raad u dan ook aan om te controleren of uw bestelproces voldoet aan de nieuwe wettelijke vereisten en u juridisch goed te laten adviseren.

Linda van der Wijngaart