Overig

Verkoop via je netwerk. Niet aan je netwerk.

439

Kans op meer business is de reden waarom succesvolle verkoopprofessionals en klein-,  midden- en groot bedrijven hun kostbare tijd investeren in netwerkactiviteiten.

Ik illustreer dit graag met de volgende quote: “Ik heb liever één procent resultaat door de inspanning van honderd mensen dan honderd procent resultaat vanuit mijn eigen inspanning”.  De vraag is vervolgens: word je meer aanbevolen naarmate je jezelf meer promoot? Als je dit denkt, dan moet ik je helaas teleurstellen. Jezelf promoten is namelijk niet de meest effectieve manier om aanbevolen te worden. Alleen maar over jezelf praten is niet genoeg. Wat je beter kunt doen, is mensen leren hoe ze jou het beste kunnen aanbevelen in hun netwerk. Maar hoe doe je dat?

Je kunt denken dat mensen goed naar je luisteren wanneer je uitgebreid uitlegt wat je business is. Vervolgens verwacht je dat ze jou aanbevelen wanneer zij iemand tegenkomen die jouw product of dienst nodig heeft. Jammer genoeg werkt dit in de praktijk niet altijd op deze manier. Je moet mensen langs het pad begeleiden en aangeven wat je doet, wat je zoekt en hoe ze je kunnen aanbevelen.

Op iedere minuut van de dag zijn aanbevelingen aanwezig, maar wanneer wij (en onze relaties / ambassadeurs)  niet getraind zijn om ze te herkennen, dan vallen ze niet op.

Tijdens netwerken gaat het in de kern om ‘’verkopen via je netwerk, niet aan je netwerk’’. Het opbouwen van relaties is hiervoor van groot belang. Zo ontstaat vertrouwen en geloofwaardigheid. Pas daarna kun je vragen of deze persoon je bij één van zijn of haar relaties zou willen aanbevelen. Maar verwacht niet dat je netwerk direct bij jou gaat kopen. Als ze dit doen, is dat geweldig en eigenlijk een bonus. Vergeet niet dat netwerken meer gaat over de ‘landbouw’ dan over de ‘jacht’. Het kost tijd om relaties te cultiveren. Maar met een goede oprechte inspanning is de ‘oogst’ voor een mensenleven.

Bij BNI, de grootste zakelijke netwerkorganisatie ter wereld, leren we onze leden hoe ze relaties kunnen opbouwen. Maar ook hoe ze zichzelf het beste kunnen presenteren, zodat de kans op meer business (en dus meer aanbevelingen) groter wordt. Wil je ook ervaren hoe deze manier van netwerken werkt? Kom gerust eens op bezoek bij een van onze 17 netwerkgroepen in de regio Rotterdam.