Overig

‘Wanneer je in Rotterdam Marriott Hotel bent, moet je ook écht het gevoel hebben in Rotterdam te zijn’

1796

De start van een nieuw tijdperk, inspelend op behoeften van nu: zo omschrijft Bart van de Brug de recente transformatie van The Manhattan Hotel naar Rotterdam Marriott Hotel. Dat de grootste hotelketen ter wereld besloot zich te vestigen in de Millenium Toren, pal tegenover het centraal station, vervult de general manager met trots.

Het Rotterdam Central District, lange tijd een enorme bouwput, is veranderd in een aantrekkelijk gebied vol ondernemerschap en gastvrijheid. Het stationsgebied is geen doorloopgebied meer, maar een verblijfsgebied. Om daar optimaal in te passen, werd bij de rebranding nagedacht over de kleinste details. “Het was geen kwestie van nieuwe tapijtjes neerleggen en even de gordijnen vervangen. Het draaide met name om connectiviteit, generatie X en generatie Y, verbonden zijn en het nieuwe werken. Ons sociale leven en werkleven vloeien steeds meer in elkaar over. Werken, ontmoeten, ontspannen en dineren zijn veel minder vaak gescheiden werelden. Hotelgasten multitasken meer dan ooit.” Op die ontwikkeling speelt Rotterdam Marriott Hotel haarfijn in. Dat begint al bij de lobby. “Voorheen was dat in feite niet meer dan een aankomsthal. Bij de rebranding hebben wij er bewust voor gekozen om er een levendige ruimte van te maken, waarbij geur, muziek en verlichting steeds worden aangepast om de sfeer op dat moment te versterken. Er zijn verschillende hoekjes gecreëerd, die zich lenen voor verschillende behoeftes gedurende de dag. Het interieurontwerp komt van HIP Studio. Er zijn plekken waar je heerlijk kan relaxen, maar ook werken in de lobby is goed mogelijk. Faciliteiten zoals draadloze telefoonopladers, zijn daarvoor aanwezig.” Het gloednieuwe restaurant Pillars, inclusief gezellige bar, valt bij binnenkomst ook direct in het oog. Ook bij de ontwikkeling van dat concept is niets aan het toeval overgelaten, vertelt Claudia van der Graaf, director of Sales & Marketing. “Wanneer je in Rotterdam Marriott Hotel bent, moet je ook echt het gevoel hebben in Rotterdam te zijn. We halen de stad naar binnen. Vanuit de hotelkamers die gefaseerd worden vernieuwd en waar het uitzicht door de grote ramen extra uitnodigt om de stad te ontdekken, maar ook op de menukaart van Pillars werkt dat door. We maken zo veel mogelijk gebruik van lokale leveranciers. Zo schenken wij Schiedamse gin, lokale bieren en is het brood van Jordy’s Bakery. Die lokale connectie valt bij gasten in de smaak, zeker als ze uit de regio Rijnmond komen. Ook in kussens en schilderijen op de hotelkamers zitten verwijzingen naar Rotterdam. Op een subtiele, smaakvolle manier overigens. Daarnaast liggen er magazines met informatie over de stad klaar.”

Alleen het allerbeste is goed genoeg

Op 27 juni kreeg de ‘Marriott M’ een prominente plek op de gevel en werd de Marriott-vlag gehesen. Voor de buitenwacht was de transformatie vanaf dat moment duidelijk. Voor alle medewerkers ging er een heel voortraject aan vooraf. “Onze filosofie is niet totaal veranderd. We zien de transitie vooral als een mooie aanvulling op hetgeen we al waren. Ons team voelt als één grote familie. Gasten willen we ook dat gevoel geven. Voor familie wil je alleen het allerbeste. Dat geldt ook voor onze instelling tegenover onze gasten,” legt Van de Brug uit. “Binnen het Marriott, van oorsprong een familiebedrijf, nemen diverse loyaliteitsprogramma’s niet voor niets een prominente rol in. Met onder meer Marriott Rewards, Rewarding Events en Preference Plus profiteren trouwe gasten van de meest uiteenlopende voordelen wanneer zij boeken bij één van de 4400 Marriott Hotels wereldwijd.” Van de Brug zit helemaal op zijn plek in Rotterdam. Hij typeert het afgelopen jaar als ‘een enorme rollercoaster’, maar is blij met waar de inspanningen toe hebben geleid. ‘Work hard and have fun along the entire process’ is het credo dat te lezen valt op het Twitter-account van Van de Brug. Is dat gedurende de rebranding volledig gelukt? “Dat harde werken in ieder geval,” lacht hij. “We maakten geen weken van 70 uur, maar het was voor iedereen wel aanpoten. Dat moet ook, want we gaan niet voor een 6,5. Een 8 is zelfs nog niet goed genoeg. Rotterdam Marriott Hotel is alleen tevreden met een 9 of een 10. Om dat te bereiken en vast te houden, is plezier hebben en het hele team betrokken houden een must. In zo’n sfeer loop je namelijk automatisch nog harder voor elkaar én voor gasten. Al met al zijn hier alle ingrediënten aanwezig voor een goede toekomst.”