Overig

Wat levert Flikken Rotterdam op?

586

Sinds kort zijn de opnamen begonnen voor Flikken Rotterdam, de Rotterdamse versie van de zeer populaire televisieserie Flikken Maastricht, waarvan dit najaar het tiende seizoen wordt uitgezonden. Lucratief voor Maastricht, maar hoe gaat dit uitpakken voor ondernemend Rotterdam?

De opnamen zijn echt nét begonnen en de eerste uitzending is in 2016. Er kan dus uitsluitend gehoopt en gespeculeerd worden wat het financiële effect van de serie zal zijn, maar de allereerste winst is natuurlijk het binnenhalen van de serie. Saskia Kagchèl, de Rotterdamse Film Commissioner, gestationeerd bij Rotterdam Festivals, is blij met de komst van Flikken Rotterdam.

“Het initiatief lag bij de producenten. Zij hebben contact gezocht met Rotterdam. Grootstedelijk interessant en Rotterdam is net wat rauwer en robuuster dan bijvoorbeeld Den Haag. Voor onze stad betekent deze serie een uur lang Rotterdam promotie. Rotterdam komt echt in beeld.”

De serie wordt uitgezonden door AVROTROS en de producent is Eyeworks. In sommige gevallen worden er bij televisieseries, die zich overduidelijk in een bepaalde stad afspelen, afspraken gemaakt met de stad over het voor het voetlicht brengen van dingen die heel karakteristiek zijn voor het gebied. Dat is bij Flikken Rotterdam niet het geval. “Geen moetjes van de stad, dus de kijkers krijgen bijvoorbeeld niet doorlopend de Euromast in beeld. De filmploeg is dezelfde als bij Flikken Maastricht, maar de cateraar is wel Rotterdams. De crew logeert ook een aantal maanden in een Rotterdams hotel. Er wordt hier dus gegeten, gedronken en geslapen. Het voordeel van deze serie is dat je als stad weet wat je in huis haalt. Flikken Maastricht is van hoge kwaliteit en trekt elke week rond de twee miljoen kijkers. Je merkt dat dit project echt leeft in de stad.”

Er zullen ongetwijfeld Rotterdamse ondernemers zijn die graag hun voordeel willen doen met de komst van Flikken Maastricht, zoals het in beeld laten brengen van hun naam of product. Saskia Kagchèl heeft hier geen zeggenschap over, maar ze waarschuwt wel dat de publieke omroep versus reclame maken af en toe nog steeds een lastig verhaal is. De echte ondernemers in hart en nieren die zich hierdoor niet laten afschrikken, kunnen het beste contact opnemen met AVROTROS.

Janne Baetsen van Maastricht Marketing heeft geen officiële cijfers, maar het staat als een paal boven water dat Flikken Maastricht gunstig is voor (het vermarkten van) de stad. “Absoluut! Van wekelijks 2 miljoen kijkers, een enorme fanclub en het winnen van de Televizier Ring tot een eigen spel genaamd Flikken Maastricht Dossier, een drukbezochte Flikkendag i.s.m. regionale Hulp- en Veiligheidsdiensten en een online route die allerlei plekken tipt waar gefilmd is”, meldt ze. “Mooie promotie voor de stad, wat beslist bezoekers naar Maastricht trekt!”

Timo van Schaik van Rotterdam Events organiseert al een Crime tour. Volgens hem is het niet ondenkbaar dat het assortiment op den duur zal worden uitgebreid met een Flikkentour.